Справа №751/141/22
Провадження №2/751/247/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 лютого 2023 року місто Чернігів
Н о в о з а в о д с ь к и й р а й о н н и й с у д м і с т а Ч е р н і г о в а
в складі: головуючого - судді Яременко І. В.
при секретарі Курган В.О.
за участю представника позивача адвоката Марченко Н.І., представника відповідача ОСОБА_1 , розглянувши у загальному позовному провадженні у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Чернігівської Міської ради та ОСОБА_3 про визнання пункту рішення нечинним,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Чернігівської міської ради та ОСОБА_3 про визнання нечинним пункту 1.15 рішення Чернігівської міської ради від 26.10.2017 року № 24/VІІ-21.
Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_2 є власником житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 . Підставою набуття права власності на вказаний будинок є договір купівлі-продажу житлового будинку від 10.10.2018 року укладений між позивачем та ОСОБА_3 , посвідчений приватним нотаріусом Чернігівського міського нотаріального округу Реусом Р.В., реєстраційний № 6954. Згідно договору купівлі-продажу, будинок з господарськими будівлями і спорудами розташований на земельній ділянці площею 0,0727 га, кадастровий номер 7410100000:01:012:0280. Маючи намір приватизувати вказану земельну ділянку, позивач упродовж 2019-2021 років неодноразово звертався до Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради із заявами про затвердження технічної документації землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Однак його заяви не були розглянуті на пленарному засіданні Чернігівської міської ради. У зв`язку з чим 05.04.2021 року позивач звертався до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом про визнання бездіяльності відповідача незаконною. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 07.06.2021 року у справі № 620/3630/21 визнано бездіяльність відповідача протиправною та зобов`язано Чернігівську міську раду розглянути заяву позивача від 17.12.2020 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , площею 0,0727га (кадастровий номер 7410100000:01:012:0280), для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та передачі її у власність на пленарному засіданні найближчої сесії та за наслідками її розгляду прийняти відповідне рішення. На виконання зазначеного рішення суду на пленарному засіданні Чернігівської міської ради від 26.08.2021 року була розглянута вказана заява ОСОБА_2 та прийнято рішення про відмову позивачу у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на вказану земельну ділянку. При цьому причини відмови позивачу в п.10 рішення Чернігівської міської ради від 26.08.2021 року № 10/VІІІ-40 не зазначено. На адвокатський запит представника позивача Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради листом від 17.12.2021р. № 1524/21 повідомило, що рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 07.06.2021 року по справі № 620/3630/21 було встановлено, що на час звернення ОСОБА_2 до Чернігівської міської ради земельна ділянка по АДРЕСА_1 , площею 0,0727га (кадастровий номер 7410100000:01:012:0280) на підставі пункту 1.15 рішення Чернігівської міської ради від 26.10.2017 року № 24/VІІ-21 передана ОСОБА_3 з урахуванням вимог земельного законодавства, підстави для передачі однієї і тієї самої земельної ділянки ( ОСОБА_2 ) були відсутні. Інші підстави відмови позивачу у передачі земельної ділянки у власність у вказаному листі не зазначені. Отже, судом фактично зроблений висновок про правову неможливість прийняття Чернігівською міською радою рішення про передачу у власність земельної ділянки 7410100000:01:012:0280 ОСОБА_2 при наявності чинного не скасованого рішення про передачу цієї земельної ділянки у власність ОСОБА_3 . Позивач зазначає, що із-за наявності пункту 1.15 рішення Чернігівської міської ради від 26.10.2017 року № 24/VІІ-21 він позбавлений можливості реалізувати своє право на одержання у власність земельної ділянки, яка перебуває у його законному фактичному користуванні, на якій розташований належний йому на праві власності житловий будинок і цільовим призначенням якої є саме обслуговування житлового будинку, яке передбачене ст.118 Земельного кодексу України. Також позивач вказує, що з даних Публічної кадастрової карти України, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень вбачається, що жодні права та обтяження щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7410100000:01:012:0280 відсутні, тобто попередній власник житлового будинку АДРЕСА_1 ОСОБА_3 за рішенням Чернігівської міської ради від 26.10.2017 року № 24/VІІ-21 одержав право на оформлення у власність вказаної земельної ділянки, але не скористався таким правом до моменту продажу житлового будинку ОСОБА_2 , який відбувся 10.10.2018р. З посиланням на частини 1 та 2 статті 120 Земельного кодексу України, позивач вважає, що 10.10.2018р. одночасно із переходом права власності на житловий будинок АДРЕСА_1 право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 7410100000:01:012:0280 перейшло від ОСОБА_3 до ОСОБА_2 . Одночасно з припиненням права власності на житловий будинок та права користування земельною ділянкою припинилося і право ОСОБА_3 на оформлення права власності на вказану земельну ділянку. Таким чином, на думку позивача, пункт 1.15 рішення Чернігівської міської ради від 26.10.2017 року № 24/VІІ-21 не було і вже не може бути реалізоване ОСОБА_3 . Останній не звертався до відповідача щодо надання згоди на скасування рішення про передачу йому у власність земельної ділянки 7410100000:01:012:0280, то Чернігівська міська рада позбавлена можливості своїм же рішенням скасувати пункт 1.15 рішення Чернігівської міської ради від 26.10.2017 року № 24/VІІ-21, тому просить визнати його недійсним.
Ухвалою судді від 07.02.2022 року у справі за позовом ОСОБА_2 відкрито провадження та призначено її розгляд у загальному позовному провадженні (а.с.34).
07.10.2022 року на адресу суду від відповідача Чернігівської міської ради надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просять відмовити ОСОБА_2 у задоволенні позову (а.с.62-65).
Ухвалою Новозаводського районного суду м.Чернігова від 15.11.2022 закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду (а.с.101).
У судовому засіданні представник позивача - адвокат Марченко Н.І. позовні вимоги ОСОБА_2 підтримала в повному обсязі та просила їх задовольнити, посилаючись на доводи, викладені у позовній заяві.
Представник відповідача ОСОБА_1 у судовому засіданні позов не визнала та просили відмовити у його задоволенні, в обґрунтування заперечень посилалась на обставини, викладені у відзиві на позовну заяву (а.с.62-65). Вказала, що земельна ділянка по АДРЕСА_1 , площею 0,0727га (кадастровий номер 7410100000:01:012:0280) на підставі пункту 1.15 рішення Чернігівської міської ради від 26.10.2017 року № 24/VІІ-21 передана ОСОБА_3 з урахуванням вимог земельного законодавства, підстави для передачі однієї і тієї самої земельної ділянки ОСОБА_2 відсутні. Вказане рішення відповідачем прийнято з додержанням вимог чинного законодавства, та обставина, що ОСОБА_3 не завершив процедуру оформлення права власності на земельну ділянку, не тягне за собою нечинності рішення Чернігівської міської ради.
Відповідач ОСОБА_3 у судове засідання повторно не з`явився, про розгляд справи був повідомлений належним чином у відповідності до вимог ч.7 та ч.8 ст. 128 ЦПК України. Заява про поважні причини неявки відповідача в судове засідання не надійшла. У відповідності з вимогами ч.4 ст. 223 ЦПК України, суд вважає необхідним розглянути справу за наявними в ній доказами у відсутності вказаного відповідача.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані у справі докази у їх сукупності, суд доходить до наступного.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_2 є власником житлового будинку за АДРЕСА_1 , на підставі договору купівлі-продажу житлового будинку посвідченого 10.10.2018 року приватним нотаріусом Чернігівського міського нотаріального округу Реусом Р.В., реєстраційний № 6954, укладеного між позивачем та ОСОБА_3 .
Згідно п.1.2 вказаного договору купівлі-продажу, будинок з господарськими будівлями і спорудами розташований на земельній ділянці площею 0,0727 га, кадастровий номер 7410100000:01:012:0280 (а.с.12-13).
Згідно ст. 83 Земельного кодексу України, землі, які, належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Зі змісту ст.12 Земельного кодексу України слідує, що до повноважень міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад, у тому числі передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно ч.1 ст.121 Земельного кодексу України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у визначених статтею розмірах (норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам).
Відповідно до статтей 116 та 123 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності або права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У відповідності до ч.6 ст. 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, зокрема, для ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. До клопотання додається розроблена відповідно до Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що замовляється громадянином без надання дозволу на її розроблення.
30.09.2017 року ОСОБА_3 звернувся до міського голови із заявою про передачу у власність земельної ділянки площею 0,0727 га за адресою АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), надавши до заяви відповідні документи, зокрема, копію договору купівлі-продажу будинку від 14.12.2016 укладеного між ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , посвідченого приватним нотаріусом, зареєстрованого в реєстрі за № 6954; копію витягу з ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області та технічну документацію відповідно до ст. 118 Земельного кодексу України (а.с.66-82).
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч.1 ст. 122 Земельного кодексу України).
Частиною 5 статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Згідно з пп.1 п. «б» ч.1 ст.33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель.
Відповідно до п. 34 ч.1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до виключної компетенції пленарних засідань сільських, селищних, міських рад віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено: рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішенням Чернігівської міської ради від 26.10.2017 №24/VIII-21 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність та оренду громадянам для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), городництва та індивідуального садівництва» (підпункт 1.15 пункту 1) ОСОБА_3 затверджено технічну документацію та передано у власність безоплатно земельну ділянку АДРЕСА_1 , площею 0,0727 га кадастровий номер 7410100000:01:012:0280 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та встановлено розмір земельного податку на рівні 0,5 відсотку нормативної грошової оцінки (а.с.6-7).
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, аналізуючи викладене, суд доходить висновку, що при прийнятті Рішення 26.10.2017 №24/VIII-21 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність та оренду громадянам для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), городництва та індивідуального садівництва», в тому числі підпункту 1.15 пункту 1, Чернігівською міською радою не було допущено порушень прав громадян чи чинного законодавства, відповідач Чернігівська міська рада діяла в межах визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Земельного кодексу України повноважень, прямо виконуючи вимоги названих законів.
Також судом встановлено, що згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку АДРЕСА_1 , площею 0,0727 га кадастровий номер 7410100000:01:012:0280, станом на 03.12.2020, у графі «Форма власності» вказано: інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня (а.с.20).
Отже, розпочавши процедуру набуття у власність земельної ділянки ОСОБА_3 не завершив її, а саме не відбулась державна реєстрація речового права на вказану земельну ділянку, за відсутності якої у ОСОБА_3 станом на 10.10.2018 року (момент укладення договору купівлі-продажу житлового будинку між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 ) фактично було відсутнє право власності на цю земельну ділянку, як встановлено приписами статтей 78, 79, 79-1 Земельного кодексу України.
Однак, на переконання суду, не завершення ОСОБА_3 процедури набуття у власність земельної ділянки, не тягне за собою нечинності або недійсності рішення відповідача, яким затверджено технічну документацію та передано у власність безоплатно вказану земельну ділянку.
Крім того, суд враховує доводи позивача, що упродовж 2019-2021 років він неодноразово звертався до Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради із заявами про затвердження технічної документації землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки з кадастровим номером 7410100000:01:012:0280 в натурі (на місцевості), а також до Чернігівського окружного адміністративного суду щодо бездіяльності Чернігівської міської ради з приводу його звернень.
У відповідності до частини 4 статті 82 ЦПК України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Згідно рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 07.06.2021 року по справі № 620/3630/21, на час звернення гр. ОСОБА_2 до Чернігівської міської ради земельна ділянка по АДРЕСА_1 , площею 0,0727 га (кадастровий номер 7410100000:01:012:0280) на підставі п.1.15 рішення Чернігівської міської ради від 26.10.2017 №24/VII-21 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність та оренду громадянам для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), городництва та індивідуального садівництва передана ОСОБА_3 (відчужувачу нерухомого майна), з урахуванням вимог земельного законодавства, підстави для повторної передачі однієї і тієї самої земельної ділянки були відсутні».
За наведених обставин, суд доходить висновку про відсутність підстав для визнання пункту 1.15 рішення Чернігівської міської ради від 26.10.2017 №24/VII-21«Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність та оренду громадянам для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), городництва та індивідуального садівництва» недійсним.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 4, 12, 13, 76-81, 95, 263-265, 268, 273, 352, 354 ЦПК України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання зареєстроване за адресою: АДРЕСА_2 ) до Чернігівської міської ради (місцезнаходження за адресою: 14000, місто Чернігів, вул. Магістратська, 7, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 34339125) та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (місце проживання зареєстроване за адресою: АДРЕСА_3 ) про визнання пункту рішення нечинним, - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Чернігівської апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення, а у разі проголошення лише вступної та резолютивної частини рішення, протягом того ж строку з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повне рішення складене 13.02.2023.
Головуючий - суддя І. В. Яременко
Суд | Новозаводський районний суд м.Чернігова |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2023 |
Оприлюднено | 29.03.2023 |
Номер документу | 109831553 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Новозаводський районний суд м.Чернігова
Яременко І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні