Постанова
від 28.03.2023 по справі 184/1532/22
ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Провадження № 22-ц/803/2517/23 Справа № 184/1532/22 Суддя у 1-й інстанції - Томаш В.І. Суддя у 2-й інстанції - Зубакова В. П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2023 року м.Кривий Ріг

Справа № 184/1532/22

Дніпровський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого судді - Зубакової В.П.

суддів - Бондар Я.М., Остапенко В.О.

секретар судового засідання - Гладиш К.І.

сторони:

позивачка - ОСОБА_1 ,

відповідач - Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області»,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в порядку спрощеного позовного провадження, апеляційну скаргу позивачки ОСОБА_1 на рішення Орджонікідзевського міського суду Дніпропетровської області від 08 грудня 2022 року, яке ухвалено суддею Томашем В.І. у місті Покрові Дніпропетровської області та повне судове рішення складено 10 грудня 2022 року, -

В С Т А Н О В И В :

У жовтні 2022 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області», третя особа Покровська міська рада Дніпропетровської області, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Позовна заява мотивована тим, що ОСОБА_1 є особою з інвалідністю II групи (безстроково), перебуває на обліку в Департаменті охорони здоров`я Дніпропетровської обласної державної адміністрації та на обліку в КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області» (для забезпечення калоприймачами), має право на безоплатне забезпечення необхідними технічними засобами реабілітації (калоприймачами) відповідно до законодавства України та індивідуальної програми реабілітації інваліда.

На підставі Довідки до Акта огляду МСЕК Серія 12ААБ №587032 від 03.03.2020 року для неї розроблена Індивідуальна програма реабілітації інваліда №279, відповідно до якої та з метою технічної компенсації обмеження життєдіяльності, їй необхідні вироби медичного призначення (а саме калоприймачі) в кількості 30 штук щомісяця на весь період інвалідності. Відповідно до медичних показань їй необхідні калоприймачі 17455, відкриті прозорі, розмір для вирізання 10-70 мм.

У відповідь на її неодноразові звернення до відповідача з проханням забезпечувати її калоприймачами 17455 в достатній кількості, в порушення вимог нормативно-правових актів України відповідач відмовляє їй у забезпеченні необхідними медичними виробами (калоприймачами), мотивуючи свою відмову їх відсутністю та відсутністю фінансування на їх придбання.

Вважає, що обов`язок відповідача щодо забезпечення інвалідів технічними та іншими засобами є дійсним та безумовним. Відсутність фінансування не може звільняти відповідача від обов`язку, встановленого Законом України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю». Відповідач, як медичний заклад, на який покладаються обов`язки із забезпечення інвалідів необхідними технічними засобами, не може посилатися на відсутність коштів, як на підставу невиконання своїх зобов`язань, які встановлені ст. 46 Конституції України, Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю», Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні». Така протиправна бездіяльність відповідача (тривале незабезпечення інваліда виробами медичного призначення) призводить до обмеження її нормальної повсякденної життєдіяльності.

Посилаючись на викладене, просила суд: визнати протиправною бездіяльність КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області» по забезпеченню виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2009р. №1301 «Про затвердження Порядку забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, інших окремих категорій населення медичними виробами та іншими засобами» щодо забезпечення позивачки виробами медичного призначення (калоприймачами); зобов`язати КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області» забезпечувати позивачку необхідними виробами медичного призначення (калоприймачами 17455, відкриті прозорі, розмір для вирізання 10-70 мм), у кількості 30 штук щомісяця (відповідно до Індивідуальної програми реабілітації інваліда №279) довічно, оскільки інвалідність встановлена безстроково.

Рішенням Орджонікідзевського міського суду Дніпропетровської області від 08 грудня 2022 року в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.

В апеляційній скарзі позивачка ОСОБА_1 просить скасувати рішення суду та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог, посилаючись на невідповідність висновків суду обставинам справи та неправильне застосування судом норм матеріального права.

Апеляційна скарга мотивована тим, що суд дійшов помилкового висновку про те, що ані в індивідуальній програмі реабілітації позивачки, ані в довідці до акта огляду медико-соціальною експертною комісією Серії 12 ААБ №587032 від 03.03.2020 року, не зазначена конкретна кількість виробів медичного призначення (калоприймачів 17455), якою має забезпечуватись позивачка, а також періодичність такого забезпечення, у зв`язку з чим, позивачка, зазначаючи у позові, що їй потрібні зазначені медичні вироби в кількості 30 штук щомісяця саме на підставі зазначеної довідки та індивідуального плану реабілітації, вводить суд в оману. При цьому, обов`язок відповідача забезпечувати позивачку необхідними виробами медичного призначення (калоприймачами 17455, відкриті прозорі, розмір для вирізання 10-70 мм), саме у кількості 30 штук щомісяця, визначено Постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2012 року №321 «Про затвердження Порядку забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації осіб з інвалідністю та інших окремих категорій населення, переліку таких засобів», й таке право позивачки не може бути обмежено.

У відзиві на апеляційну скаргу, до якого додано докази надсилання копій відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи, відповідач Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області» зазначає, що оскаржуване судове рішення є законним та обґрунтованим, в процесі розгляду справи суд не порушив норм ні матеріального, ні процесуального права, а тому рішення суду слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Заслухавши суддю-доповідача, представника відповідача Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області» - Саламаху О.Л. та представника третьої особи Покровської міської ради Дніпропетровської області Маглиша А.С., які, кожен окремо, заперечували проти доводів апеляційної скарги та провили залишити її без задоволення, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах заявлених позовних вимог, доводів апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як установлено судом першої інстанції, згідно довідки до акта огляду МСЕК Серії 12ААБ №587032 від 03.03.2020 року, ОСОБА_1 є інвалідом II групи з 25.02.2020 року загальне захворювання (безстроково) (а.с.7).

Згідно відповіді директора Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області» №1685 від 21.07.2022 року, відповідно постанови КМУ від 03.12.2009 року №1301 «Про затвердження Порядку забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, інших категорій населення медичними виробами, та іншими засобами» забезпечення осіб з інвалідністю медичними виробами здійснюється на підставі індивідуальної програми реабілітації, оформленої медико-соціальною експертною комісією (МСЕК), або висновком лікарсько-консультативної комісії (ЛКК) щодо забезпечення медичними виробами за рахунок та в межах коштів державного та місцевих бюджетів, тобто за наявністю затверджених та виділених коштів. До того ж, згідно додатку №1 до Постанови забезпечення інвалідів медичними виробами і іншими засобами реабілітації здійснюється у кількості з розрахунку на 1 місяць (калоприймач 17455 однокомпонентний відкритий (що дренується), який позивачка використовує - 30 штук), а не щомісячно (а.с.10).

Згідно листа директора Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області» №1972 від 19.08.2022 року, відповідно ч.8 ст.178 ЦПК України та абз. 2 ч.1 ст.5, ч.1,2,3,4 ст.26 Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні», ст.ст.10, 38 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» позивач, як інвалід другої групи, що підтверджується довідкою до акту огляду МСЕК с.12ААБ №5870320, має право на безоплатне забезпечення необхідними медичними засобами реабілітації відповідно до законодавства України та індивідуальної програми реабілітації інваліда, що підтверджується довідкою МСЕК №279 від 03.03.2020 року. На підставі Акта огляду МСЕК розроблена Індивідуальна програма реабілітації інваліда №279, відповідно до якої з метою технічної компенсації обмеження життєдіяльності ОСОБА_1 призначено вироби медичного призначення-калоприймачі, дослівно «на період інвалідності», без вказівки їх кількості та кратності забезпечення. До тогож, у Порядку забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, інших окремих категорій населення медичними виробами та іншими засобами, затвердженого Постановою КМУ від 03.12.2009 року №1301зі змінами, внесеними Постановою КМУ від 24.02.2021 року №141 не вказано, що особи з інвалідністю забезпечуються безоплатно медичними виробами обов`язково щомісячно. Згідно Поряду такі категорії забезпечуються з урахуванням їх індивідуальних потреб та на період неменший, ніж один місяць. В додатку1до Порядку Постанови КМУ наданні розрахунки кількості виробів на один місяць. Відповідно до статті 10 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», Постанови КМУвід 03.12.2009 року №1301 зі змінами, внесеними Постановою КМУ від 24.02.2021 року №141 фінансове забезпечення заходів щодо соціальної захищеності осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю здійснюється за рахунок та в межах коштів державного (у тому числі в рамках державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, тобто кошти НСЗУ) бюджету та місцевих бюджетів, передбачених на зазначену мету. На технічні засоби реабілітації та вироби медичного призначення для інвалідів та дітей-інвалідів відповідно міської програми «Здоров`я Покровчан на 2019 - 2023 роки» на 2022 рік затверджено 38200 грн. за рахунок коштів місцевого бюджету. Технічні засоби реабілітації та вироби медичного призначення потребують 25 інвалідів, які надали заяви та необхідні пакети документів, в тому числі 10 інвалідів потребують калоприймачі. У зв`язку з недостатньою кількістю затверджених коштів з місцевого бюджету, КНП «ЦПМСД Покровської міської ради», за рахунок коштів НСЗУ, в складних умовах воєнного стану в Україні, за період січня - серпня 2022 року, придбано технічних засобів реабілітації та виробів медичного призначення; для інвалідів на суму - 67455 грн., в тому числі калоприймачів на суму - 44600 грн. За період грудня 2021 року - травня 2022 року позивачка отримала 3 уп. ( 90 штук) калоприймачів 17455, роз. 10-70 мм на суму 7676 грн. У зв`язку з відсутністю калоприймачів необхідної моделі, в липні 2022 року Центром ПМСД позивачці було запропоновано безоплатне забезпечення калоприймачів іншої моделі, проте вона відмовилась. Після отримання моделі калоприймача 17455 в перших числах вересня, позивачку буде забезпечено ще однією упаковкою засобу в кількості 30 штук (а.с.11).

Встановивши, що позивачка ОСОБА_1 отримує калоприймачі з маркуванням 17455 в пачках по 30 штук з розрахунку - одна пачка на два місяці в КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області з червня 2020 року, що підтверджується відмітками у журналі обліку фактично отриманих і використаних засобів та медичних виробів амбулаторією №4 (маніпуляційними кімнатами), та, ані в індивідуальній програмі реабілітації позивачки, ані в довідці до акта огляду медико-соціальною експертною комісією Серії 12 ААБ №587032 від 03.03.2020 року, не зазначена конкретна кількість виробів медичного призначення (калоприймачів 17455), якою має забезпечуватись позивачка, а також періодичність такого забезпечення, суд першої інстанції дійшов висновку про відмову в задоволенні позову, як безпідставного та необгрунтованого.

Колегія суддів не може погодитись з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує право на справедливий судовий розгляд.

Згідно абзацу 10 пункту 9 рішення Конституційного Суду України від 30 січня

2003 року № 3-рп/2003 правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.

Відповідно до частини першої, другої, третьої та п`ятої статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Обґрунтованимє рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Зазначеним вимогам закону судове рішення не відповідає, з огляду на наступне.

За змістом положеньстатті 55 Конституції Україниправа і свободи людини і громадянина захищаються судом.

Відповідно дост.26 Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні»держава гарантує розробку, виробництво технічних та інших засобів реабілітації та закупівлю спеціального автотранспорту, виробів медичного призначення та забезпечення ними осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю для соціальної адаптації, полегшення умов праці і побуту, спілкування осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, поширює інформацію про таку продукцію. Технічними та іншими засобами реабілітації осіб з інвалідністю є: протезно-ортопедичні вироби, у тому числі ортопедичне взуття; спеціальні засоби для самообслуговування та догляду; засоби для пересування; допоміжні засоби для особистої рухомості, переміщення та підйому; меблі та оснащення; спеціальні засоби для орієнтування, спілкування та обміну інформацією; спеціальні засоби для освіти (включаючи літературу для сліпих) і зайняття трудовою діяльністю; спеціальне фізкультурно-спортивне обладнання і спорядження, спортивний інвентар.

Частиною 1ст. 38 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»передбачено, що особам з інвалідністю і дітям з інвалідністю надаються безоплатно або на пільгових умовах на підставі індивідуальної програми реабілітації послуги із соціально-побутового і медичного обслуговування, технічні та інші засоби реабілітації (засоби для пересування, протезні вироби, сурдотехнічні засоби, мобільні телефони для письмового спілкування тощо), вироби медичного призначення (індивідуальні пристрої, протези очей, зубів, щелеп, окуляри, слухові та голосоутворювальні апарати, ендопротези, сечо- та калоприймачі тощо), а також автомобілі, крісла колісні з електроприводом - за наявності відповідного медичного висновку.

Відповідно допостанови Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2012 року №321 «Про затвердження Порядку забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації осіб з інвалідністю та інших окремих категорій населення, переліку таких засобів»(далі - Порядок) облік осіб з інвалідністю, які мають право на безоплатне забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації, ведуть органи соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання осіб. Даний Порядок визначає механізм безоплатного забезпечення осіб з інвалідності технічними та іншими засобами реабілітації.

Відповідно до пункту 2 Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку забезпечення інвалідів і дітей-інвалідів технічними та іншими засобами» від 03 грудня 2009 №1301до технічних засобів, які отримують безпосередньо інваліди, діти-інваліди або їх законні представники взакладах охорони здоров`ядля використання в амбулаторних та побутових умовах, належать слухові апарати, сечоприймачі чоловічі та жіночі, високопоглинальні прокладки для жінок, які страждають нетриманням сечі, калоприймачі, підгузники, а також технічні засоби з мовним виводом: глюкометри, термометри та тонометри.

Згідно пункту 3 цієїпостановизабезпечення інвалідів і дітей-інвалідів технічними засобами здійснюється на підставі медичного висновку за рахунок та в межах коштів державного та місцевих бюджетів, передбачених на зазначену мету.Потребу у забезпеченні технічними засобами (крім зубопротезування) визначають: інвалідів - медико-соціальні експертні комісії з оформленням індивідуальної програми реабілітації(пункт 5).

Відповідно до пункту 9постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку забезпечення інвалідів і дітей-інвалідів технічними та іншими засобами» від 03 грудня 2009 року №1301у разі відсутності втериторіальному органі охорони здоров`янеобхідного типу технічного засобу на момент подання заяви інвалід або дитина-інвалід береться на чергу, що формується за датою надходження заяви.

Згідно пункту 14 вищевказаної постановитериторіальні органи охорони здоров`яподають щороку до 15 березня до Міністерства охорони здоров`я звіт про кількість інвалідів і дітей-інвалідів, які перебувають на обліку, та тих, що зняті з обліку відповідно до пункту 13 цього Порядку, а також інформацію про кількість одержаних територіальними органами охорони здоров`я технічних засобів, їх вартість, кількість виданих технічних засобів, а також про їх залишок на початок та кінець звітного періоду.

Згідно пунктів 16,17Постанови Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 №1301територіальні органи охорони здоров`я забезпечують технічним засобом інвалідаі дитину-інвалідачерез заклади охорони здоров`я,перелік яких затверджується наказом територіальних органів охорони здоров`я та установи, у яких тримаються особи, взяті під варту чи засуджені.

Заклади охорони здоров`язабезпечують інвалідів і дітей-інвалідів технічними засобамина підставі відомостей, форма яких затверджується Міністерством охорони здоров`я, наданої територіальним органом охорони здоров`я, в якій зазначаються, зокрема, прізвище, ім`я та по батькові інваліда, дитини-інваліда, для якої призначений технічний засіб, тип технічного засобу. Відомість складається територіальним органом охорони здоров`я з урахуванням черговості інвалідів і дітей-інвалідів відповідно до пункту 9 цього Порядку.

У разі коли строк, на який видається технічний засіб, менший ніж один місяць, територіальні органи охорони здоров`я мають право видати його інваліду або законному представнику інваліда, дитині-інваліду у необхідній на період, не менший ніж один місяць, кількості.

Відповідно достатті 10 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»фінансове забезпечення заходів щодо соціальної захищеності осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, в тому числі Фонду соціального захисту інвалідів, місцевих бюджетів, а також органами місцевого самоврядування за місцевими програмами соціального захисту окремих категорій населення за рахунок коштів місцевих бюджетів.

В разі додержання механізму, передбаченогопостановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 №1301, безоплатного забезпечення інвалідів технічними засобами для якнайбільшої компенсації функцій ушкоджених органів, з метою медичної та соціальної реабілітації інвалідів з вираженими порушеннями функцій органів та систем, технічні та інші засоби реабілітації надаються безоплатно особам з інвалідністю на підставі індивідуальної програми реабілітації.

Згідностатті 11 Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні»місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених нормативно-правовими актами створюють умови для забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, виходячи з їх потреб та відповідно до рекомендацій медико-соціальних експертних комісій (лікарсько-консультативних комісій лікувально-профілактичних закладів), технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення, спеціальним автотранспортом та реабілітаційними послугами.

Відповідно до пункту 3постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 року №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ»установа незалежно від того, чи веде вона бухгалтерський облік самостійно, чи обслуговується централізованою бухгалтерією, для забезпечення своєї діяльності складає індивідуальні кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, зведення показників спеціального фонду кошторису за кожною виконуваною нею бюджетною програмою (функцією), а вищі навчальні заклади та наукові установи, заклади охорони здоров`я також - індивідуальні плани використання бюджетних коштів та індивідуальні помісячні плани використання бюджетних коштів.

Повноваження виконавчих органів місцевого самоврядування у сфері охорони здоров`я визначеністаттею 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно до якої до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, а саме управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; організація медичного обслуговування та харчування у закладах освіти, культури, фізкультури і спорту, оздоровчих закладах, які належать територіальним громадам або передані їм; та делеговані повноваження: забезпечення в межах наданих повноважень доступності і безоплатності освіти і медичного обслуговування на відповідній території, можливості отримання освіти державною мовою, а в межах території, на якій поширена регіональна мова, - цією регіональною мовою або мовою меншини згідно з нормамистатті 20 Закону України "Про засади державної мовної політики"; забезпечення відповідно до Закону розвитку всіх видів освіти і медичного обслуговування, розвитку і вдосконалення мережі освітніх і лікувальних закладів усіх форм власності, фізичної культури і спорту, визначення потреби та формування замовлень на кадри для цих закладів, укладення договорів на підготовку спеціалістів, організація роботи щодо удосконалення кваліфікації кадрів, залучення роботодавців до надання місць для проходження виробничої практики учнями професійно-технічних навчальних закладів; забезпечення відповідно до законодавства пільгових категорій населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення; внесення пропозицій до відповідних органів про ліцензування індивідуальної підприємницької діяльності у сфері охорони здоров`я.

Таким чином, на підставі лімітних довідок розпорядники нижчого рівня, тобто підпорядковані комунальні заклади охорони здоров`я складають кошториси та надають їх на затвердження до відповідного Департаменту охорони здоров`я.

Розпорядники нижчого рівня самостійно здійснюють витрати в межах затверджених планів асигнувань у кошторисах, виходячи з потреби у забезпеченні пріоритетних заходів та з урахуванням необхідних платежів.

Відповідно до форми лімітної довідки виділяються видатки споживання в цілому, з них: на оплату праці та оплату комунальних послуг та енергоносіїв; видатки розвитку; повернення кредитів до бюджету; надання кредитів із бюджету.

Таким чином, питання забезпечення виробами медичного призначення інвалідів в межах затвердженого бюджету вирішується безпосередньо відповідними закладами охорони здоров`я.

При цьому, відсутність бюджетних коштів не звільняє відповідача Комунальне некомерційнепідприємство «Центрпервинної медико-санітарноїдопомоги Покровськоїміської радиДніпропетровської області» від встановленого законом обов`язку щодо забезпечення виробами медичного призначення.

В рішенні Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року №6-рп/2007 вказано на те, що невиконання державою своїх соціальних зобов`язань щодо окремих осіб ставить громадян у нерівні умови, підриває принцип довіри особи до держави, що закономірно призводить до порушення принципів соціальної, правової держави.

Згідно Акта огляду МСЕК Серії 12ААБ №587032 від 03.03.2020 року для ОСОБА_1 розроблена Індивідуальна програма реабілітації інваліда №279, відповідно до якої та з метою технічної компенсації обмеження життєдіяльності їй призначено необхідні вироби медичного призначення - калоприймачі на період інвалідності, без зазначення кількості виробів на місяць.

Разом з тим, згідно Додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку забезпечення інвалідів і дітей-інвалідів технічними та іншими засобами» від 03 грудня 2009 року №1301, визначено медичні вироби та інші засоби, якими забезпечуються особи з інвалідністю, діти з інвалідністю та визначені категорії осіб в закладах охорони здоров`я для використання в амбулаторних умовах, зокрема, калоприймачі однокомпонентні відкритті (що дренуються) у кількості 30 штук на місяць.

Тобто, чинним законодавством України визначено кількість та строк надання калоприймачів, якими забезпечуються особи з інвалідністю для використання в амбулаторних умовах.

За таких обставин, зважаючи на відсутність у Індивідуальній програмі реабілітації інваліда №279 посилання на конкретну кількість технічних засобів (калоприймачів) та строків їх надання для ОСОБА_1 , колегія суддів дійшла висновку, що остання має бути забезпечена технічними засобами (калоприймачами) у кількості, гарантованій постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку забезпечення інвалідів і дітей-інвалідів технічними та іншими засобами» від 03 грудня 2009 року №1301.

З наданих позивачкою доказів вбачається, а відповідачем не спростовано та не заперечувалось, що в результаті звернення ОСОБА_1 , вона не була належним чином забезпечена необхідними їй технічними засобами (калоприймачами), оскільки позивачка ОСОБА_1 отримує калоприймачі з маркуванням 17455 в пачках по 30 штук з розрахунку - одна пачка на два місяці в КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області з червня 2020 року.

На підставі вищевикладеного колегія суддів констатує у цій справі, що, незважаючи на здійснення відповідачем дій, спрямованих на забезпечення позивачки необхідними технічними засобами, остання в повному обсязі не була ними забезпечена в порушення вимогЗУ «Про реабілітацію осіб з інвалідністю»,ЗУ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»таПостанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 року № 1301 «Про затвердження порядку забезпечення інвалідів і дітей-інвалідів технічними та іншими засобами», у зв`язку з чим заявлені позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню.

Враховуючи вищевикладене, рішення суду першої інстанції не відповідає вимогам ст. 263 ЦПК України щодо законності й обґрунтованості, зазначені вище порушення призвели до неправильного вирішення спору, що відповідно п.4 ч.1 ст. 376 ЦПК України є підставою для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду з ухваленням нового рішення по справі про задоволення позовних вимог.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України, якщо суд апеляційної інстанції змінює рішення або ухвалює нове, суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

Згідно ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

За таких обставин, з урахуванням звільнення позивачки від сплати судового збору на підставі п. 9 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір», судові витрати на оплату судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги, у загальному розмірі 2977,20 грн., підлягають компенсації за рахунок відповідача Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області».

Керуючись ст.ст. 367, 374, 375, п.4 ч.1 ст. 376, 382 ЦПК України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу позивачки ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Орджонікідзевського міського суду Дніпропетровської області від 08 грудня 2022 року - скасувати та ухвалити нове рішення.

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області», третя особа Покровська міська рада Дніпропетровської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області» по забезпеченню виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 року №1301 «Про затвердження Порядку забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, інших окремих категорій населення медичними виробами та іншими засобами» щодо забезпечення позивачки ОСОБА_1 виробами медичного призначення (калоприймачами).

Зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області» забезпечувати ОСОБА_1 виробами медичного призначення (калоприймачами 17455, відкриті прозорі, розмір для вирізання 10-70 мм), у кількості 30 штук щомісяця (відповідно до Індивідуальної програми реабілітації інваліда №279) безстроково.

Стягнути з Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги Покровської міської ради Дніпропетровської області» на користь держави судові витрати у розмірі 2977 (дві тисячі дев`ятсот сімдесят сім) гривень 20 (двадцять) копійок.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Повне судове рішення складено 28 березня 2023 року.

Головуючий:

Судді:

Дата ухвалення рішення28.03.2023
Оприлюднено30.03.2023
Номер документу109838474
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —184/1532/22

Постанова від 28.03.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Зубакова В. П.

Постанова від 28.03.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Зубакова В. П.

Ухвала від 09.03.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Зубакова В. П.

Ухвала від 22.02.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Зубакова В. П.

Ухвала від 22.02.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Зубакова В. П.

Ухвала від 28.12.2022

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Зубакова В. П.

Рішення від 08.12.2022

Цивільне

Орджонікідзевський міський суд Дніпропетровської області

Томаш В. І.

Рішення від 08.12.2022

Цивільне

Орджонікідзевський міський суд Дніпропетровської області

Томаш В. І.

Ухвала від 12.10.2022

Цивільне

Орджонікідзевський міський суд Дніпропетровської області

Томаш В. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні