Рішення
від 30.03.2023 по справі 420/1633/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/1633/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО-ДОЛИНА» до Державної служби України з безпеки на транспорті, Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області про визнання протиправними та скасування постанов,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРО-ДОЛИНА» звернулося до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті, Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, в якому просить:

визнати протиправною та скасувати постанови про застосування адміністративно- господарського штрафу №330227 від 10.01.2022 року на суму 17000 грн та постанову № 330226 від 10.01.2022 року на суму 8500 грн.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що згідно до товарно-транспортних накладних, транспортні засоби позивача здійснювали перевезення подільного сипучого вантажу, який є рухомим під час маршруту транспортного засобу, його маса не є сталою у різних точках автомобіля під час руху, що у свою чергу не дає можливості, за відсутності відповідної методики зважування, з достовірністю встановити перевезення вантажу з перевищенням вагових обмежень.

Ухвалою суду від 07.02.2022р., прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Залучено до участі у справі другого відповідача Відділ державного нагляду (контролю) у Одеській області (код ЄДРПОУ: 39816845 (вул.Успенська, 4, м.Одеса, 65014).

У зв`язку із увільненням головуючого судді Бутенка А.В. від роботи через призов по мобілізації, згідно Протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.06.2022 року, зазначена справа передана на розгляд судді Андрухіву В.В.

Ухвалою суду від 27.06.2022р. прийнято до провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО-ДОЛИНА» до Державної служби України з безпеки на транспорті, Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області про визнання протиправними та скасування постанов. Ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами. Учасникам справи встановлено строки для подання заяв по суті справи.

Копію ухвали про прийняття справи до провадження відповідачі отримали 27.06.2022р., що підтверджується звітом про доставку електронного листа.

Відзив на позовну заяву у встановлений судом строк відповідачі не подали.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши в письмовому провадженні наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що 16.11.2021 року посадовими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в Херсонській області в пункті зважування на автодорозі М-14 «Одеса-Мелітополь_Новоазовськ» 203 км + 500 м проведено габаритно-ваговий контроль транспортних засобів позивача марки MAN н/з BH2358OM з напівпричепом марки KEMPF н/з НОМЕР_1 , а також марки МAN н/з НОМЕР_2 з причепом марки KEMPF н/з НОМЕР_3 .

З довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 16.11.2021 №0067432 вбачається, що повна маса автомобіля MAN BH2358OM з напівпричепом становила - 39,900 т, а фактичні осьові навантаження склали: 1) 6,350 т (при нормативно допустимих 11 т), 2) 9,150 т (при нормативно допустимих 11 т), 3) 24,400 т (строєна вісь), зважування відбувалося окремо по напівосям і в подальшому сумувалося (8,450 т + 7,950 т + 8,000 т) (при нормативно допустимих 22 т).

16.11.2021 року посадовою особою Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Херсонської області було складено акт про перевищення нормативно-вагових параметрів №0070731 від 16.11.2021 року та акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 325073, яким встановлено порушення:

- ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт», під час перевезень вантажів згідно TTH №601251 від 16.11.2021 року з перевищенням габаритно-вагових обмежень на 10,9% навантаження на строєну вісь складає 24,400т (допустима норма 22,00т);

- абз. 15 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні подільного вантажу.

Крім того, з довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 16.11.2021 №0067433 вбачається, що повна маса автомобіля MAN BH2359ОМ з напівпричепом становила - 39,350 т, а фактичні осьові навантаження склали: 1) 6,200 т (при нормативно допустимих 11 т), 2) 9,350 т (при нормативно допустимих 11 т), 3) 23,800 т (строєна вісь), зважування відбувалося окремо по напівосям і в подальшому сумувалося (8,250 т + 7,900 т + 7,650 т) (при нормативно допустимих 22 т.).

16.11.2021 року посадовою особою Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в Херсонській області було складено акт про перевищення нормативно-вагових параметрів №0070732 від 16.11.2021 року та акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №325074 від 16.11.2021 року, яким встановлено порушення:

- ст. 34 Закону України «Про автомобільний транспорт», під час перевезень вантажів згідно TTH №601251 від 16.11.2021 року з перевищенням габаритно-вагових обмежень на 8,18% навантаження на строєну вісь складає 23,800т;

- абз. 14 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% при перевезенні подільного вантажу.

Суть порушень, встановлених рейдовою перевіркою у спірних випадках, полягає у перевищенні позивачем нормативно визначених вагових параметрів транспортних засобів із подільним вантажем (горох) на строєну вісь 24,400 т при нормативно визначених 22 т по автомобілю MAN BH2358OM, та 23,80 т при нормативно визначених 22т по автомобілю MAN BH2359OM.

29.12.2021р. Південним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки направлено на адресу Позивача запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та/або порушення Кодексу України про адміністративні правопорушення/.

10.01.2022 року Відділом державного нагляду (контролю) у Одеській області, за результатами розгляду матеріалів перевірки, прийнято постанови про застосування адміністративного-господарського штрафу за допущення порушення законодавства про автомобільний транспорт:

- № 330226, якою до ТОВ «АГРО-ДОЛИНА» застосовано штраф у розмірі 8500 грн. на підставі ч.1 абз.14 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт»;

- № 330226, якою до ТОВ «АГРО-ДОЛИНА» застосовано штраф у розмірі 17000 грн. на підставі ч.1 абз.15 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Не погоджуючись з правомірністю постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу, позивач звернувся до суду з відповідними вимогами.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 3 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що цей Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.

Згідно ст.6 Закону України «Про автомобільний транспорт», державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 року №1567 (далі за текстом - Порядок №1567).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1567, державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Пунктом 4 Порядку №1567 регламентовано, що рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.

Відповідно до пункту 21 Порядку №1567, у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Згідно п.25 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Відповідно до пункту 26 Порядку №1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника.

Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).

Згідно п.27 Порядку №1567 у разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.

За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху (далі за текстом - ПДР), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року №1306, зокрема, передбачено, що Рух транспортних засобів та їх составів допускається у разі, коли їх параметри не перевищують: трьохвісний автомобіль (тягач) з двовісним або трьохвісним напівпричепом (контейнеровоз), що здійснює перевезення одного або більше контейнерів або змінних кузовів загальною максимальною довжиною 13,716 метра фактичої маси 44 тонни (п.п. «б»), максимального навантаження на строєну вісь 24 тонни (п.п. «в»).

Рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоча б один з їх габаритних та/або вагових параметрів перевищує нормативи, визначені цим пунктом, здійснюється відповідно до Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 30 Про проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами.

Рух транспортних засобів та їх составів, фактична маса та навантаження на вісь яких перевищують параметри, визначені підпунктами «б» та «в» цього пункту, у разі перевезення подільних вантажів забороняється.

Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначає Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні затверджений постановою КМУ Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879 (далі за текстом - Порядок № 879).

Згідно з підпунктом 6 пункту 2 Порядку №879, вимірювальне і зважувальне обладнання - технічні засоби, які застосовуються під час визначення габаритно-вагових параметрів транспортних засобів і мають нормовані метрологічні характеристики.

Відповідно до п.3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Згідно п.12 Порядку № 879 вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Пунктом 13 Порядку № 879 передбачено, що під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Відповідно до п.16 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.

Згідно п.18 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

Відповідно до ч.1 ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Згідно ч.4 ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Відповідно до абз. 14 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до абз. 15 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Суд зазначає, що позивачем не спростовується перевищення нормативно визначених вагових параметрів транспортних засобів на строєну вісь.

При цьому, суд не бере до уваги посилання позивача на ТТН із зазначенням того, що загальна маса транспортних засобів не перевищувала 40 т, оскільки перевищення загальної маси не було підставою для прийняття оскаржуваних постанов.

Посилання позивача на різницю у повній масі автомобілів на момент завантаження та розвантаження (різниця складає близько 200 кг) суд також не бере до уваги, оскільки, по-перше, ця різниця повної маси ТЗ може бути обумовлена різною кількістю пального в баках автомобілів у момент їх навантаження та розвантаження (ємність паливного бака автомобіля MAN складає 600л, що в перерахунку на масу дизельного палива складає близько 500 кг (щільність дизпалива 820-845 кг/м3)), а по-друге, складені відповідачем документи не містять відомостей про перевищення нормативно встановленої загальної маси автомобілів, тобто ця обставина не є спірною.

Також слід зауважити, що як зазначено судом вище, відповідачем запрошення від 29.12.2021 року на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та/або порушення Кодексу України про адміністративні правопорушення, який призначено на 10.01.2022 року, передано до органів поштового зв`язку завчасно, у день складення запрошення.

Отже, відповідачем добросовісно було вжито усіх залежних від нього заходів для виконання вимог пункту 26 Порядку №1567 щодо належного повідомлення позивача про розгляд справ.

Відповідно до положень п.п.23, 24 Порядку №879 власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.

Після приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами такий засіб спрямовується для здійснення повторного габаритно-вагового контролю. Якщо під час здійснення повторного габаритно-вагового контролю фактів перевищення габаритно-вагових параметрів не виявлено, транспортний засіб може продовжити подальший рух.

Згідно приписів п.22.1 ПДР маса вантажу, що перевозиться, і розподіл навантаження на осі не повинні перевищувати величин, визначених технічною характеристикою даного транспортного засобу.

Пунктом 22.2 ПДР приписано, що водій перед початком руху зобов`язаний перевірити надійність розташування і кріплення вантажу, а під час руху - контролювати це, щоб запобігти його падінню, волочінню, травмуванню супроводжуючих осіб чи створенню перешкод для руху.

Отже, водій зобов`язаний контролювати маса вантажу, що перевозиться, розподіл навантаження на осі, а також розташування та кріплення вантажу в ТЗ.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем дотримано вимоги Порядку № 1567, Порядку № 879 під час проведення перевірки та розгляду справи про правопорушення. Факт вчинення позивачем порушення, за яке абз.14, 15 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачена відповідальність у вигляді штрафу у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та одна тисяча неоподатковуваних мінімумів доходів громадян відповідно, відповідачем доведений.

Оскаржувані постанови прийняті відповідачем з дотриманням приписів ч.2 ст.2 КАС України.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, відповідач довів суду правомірність оскаржуваної постанови, а тому адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО-ДОЛИНА» не підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 241-246, 262, 293 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО-ДОЛИНА» (адреса: вул. Станційна, 58А, смт. Великодолинське, Одеський район, Одеська область, 67832, код ЄДРПОУ 38794412) до Державної служби України з безпеки на транспорті (адреса: пр-т Перемоги, 14, м. Київ, 03135, код ЄДРПОУ 39816845), Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (адреса: вул. Успенська, 4, м. Одеса, 65014), Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області (адреса: вул.Успенська, 4, м.Одеса, 65014) про визнання протиправними та скасування постанов №330227 від 10.01.2022 року та № 330226 від 10.01.2022 року - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.В. Андрухів

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.03.2023
Оприлюднено03.04.2023
Номер документу109908040
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/1633/22

Рішення від 30.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 29.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 26.06.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні