Постанова
від 03.04.2023 по справі 910/6330/22
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" квітня 2023 р. Справа№ 910/6330/22

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Андрієнка В.В.

суддів: Буравльова С.І.

Шапрана В.В.

розглянувши у порядку письмового провадження, без виклику учасників справи, апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Акцент Медіа Груп"

на рішення Господарського суду міста Києва від 02.12.2022

у справі №910/6330/22 (суддя Нечай О.В.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Акцент Медіа Груп"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Преміум Медіа Груп"

про стягнення 52 394,72 грн

УСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Акцент Медіа Груп" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Преміум Медіа Груп" про стягнення 52394,72 грн.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 02.12.2022 у справі №910/6330/22 у задоволенні позову відмовлено.

Рішення обґрунтовано установленням судом тієї обставини, що позивач не зіткнувся з обставинами непереборної сили, натомість мали місце обставини недодержання своїх зобов`язань контрагентом позивача, що відповідно до статті 617 Цивільного кодексу України не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання. Враховуючи вказані обставини, місцевий господарський суд дійшов висновку про відсутність підстав для стягнення з відповідача, який належним чином виконав зобов`язання шляхом бронювання за позивачем рекламних конструкцій, попередньої оплати за послуги з розміщення та експонування реклами у березні 2022 року, які не були надані не з його вини.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Акцент Медіа Груп" подало апеляційну скаргу, у якій просило суд скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 02.12.2022 у справі №910/6330/22 і ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Апеляційна скарга обґрунтована наступним. На думку апелянта місцевим господарським судом необґрунтовано було відмовлено у задоволенні позовних вимог. Зокрема апелянт стверджує, що внаслідок настання обставин непереборної сили позивач відмовився від послуг відповідача, які надаються на підставі Договору № ПМ-3938 на проведення рекламної(их) компанії(й) від 16.05.2019, у зв`язку з чим просить стягнути з останнього попередню оплату цих послуг.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 20.01.2023 відкрито апеляційне провадження у справі № 910/6330/22 за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Акцент Медіа Груп", ухвалено розгляд справи № 910/6330/22 здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження та без повідомлення учасників справи (без проведення судового засідання).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 275 ГПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Статтею 276 ГПК України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судом установлено, що 16.05.2019 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Преміум Медіа Груп" (виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Акцент Медіа Груп" (замовник) було укладено Договір № ПМ-3938 на проведення рекламної(их) компанії(й).

Згідно із п. 2.1 даного договору якого виконавець зобов`язався протягом строку дії Договору професійно і якісно проводити рекламну кампанію для замовника або клієнтів замовника на території України на узгоджених сторонами поверхнях спеціальних конструкцій, а замовник зобов`язався прийняти і вчасно й у повному обсязі оплачувати роботи та послуги виконавця в строки та на умовах, визначених даним Договором.

Згідно з п. 1.5 Договору під рекламною кампанією у цьому Договорі розуміються роботи та послуги виконавця по розповсюдженню (розміщенню й експонуванню) реклами (рекламного матеріалу), отриманого від замовника на заброньованих поверхнях спеціальних конструкцій протягом строку, погодженого сторонами у додатках до Договору, а також інші роботи та послуги виконавця, передбачені умовами даного Договору.

Пунктом 2.2 Договору визначено, що з метою проведення рекламної кампанії сторонами підписується Додаток до Договору - Акт бронювання.

Акт бронювання - документ, який оформляється у вигляді Додатку до Договору і після підписання його уповноваженими представниками сторін буде його невід`ємною частиною, узгоджений сторонами в порядку і на умовах, передбачених ст. 5 Договору, який містить: строк розповсюдження реклами, місце (місто, адреса) установки спеціальних конструкцій із зазначенням порядкових номерів по базі, кількість і розмір заброньованих на цих спеціальних конструкціях поверхонь (із зазначенням сторін А або Б), тип спеціальної конструкції, вартість рекламної кампанії за певний період та інші необхідні відомості (п. 1.7 Договору).

Умови і порядок бронювання поверхонь спеціальних конструкцій визначені у розділі 5 Договору.

Так, відповідно до п. 5.1 Договору виконавець за допомогою електронної пошти або іншим способом надсилає замовникові (на його запит) адресну програму з переліком вільних поверхонь спеціальних конструкцій на вказаний замовником період майбутньої рекламної кампанії.

Згідно з п. 5.2 Договору по закінченні відбору вільних поверхонь спеціальних конструкцій замовник надсилає підтвердження про бронювання електронною поштою, після цього сторонами підписується Додаток до Договору.

З моменту підписання сторонами Додатку до Договору, поверхні спеціальних конструкцій вважаються заброньованими виконавцем для замовника на строк майбутньої рекламної кампанії (п. 5.3 Договору).

У п. 5.4 Договору визначено, що замовник та/або виконавець вправі, без застосування штрафних санкцій, відмовитися від бронювання кожної поверхні спеціальної конструкції, письмово повідомивши про це іншу сторону не менш ніж за 30 календарних днів до початку рекламної кампанії. При цьому сторони вносять зміни у Додаток до Договору і штрафні санкції до сторін не застосовуються.

Порядок надання послуг розкрито у розділі 3 Договору шляхом визначення прав та обов`язків сторін.

Згідно з пп. 3.4.1 Договору за 7 робочих днів до початку рекламної кампанії, зазначеної у Додатку до договору, або до дати додаткового розміщення рекламних матеріалів замовник зобов`язаний надати виконавцю якісно виконаний контрольний макет, що відповідає вимогам законодавства про рекламу, а також всі документи, що підтверджують відповідність контрольного макету законодавству про рекламу.

Після отримання замовником повідомлення про узгодження контрольного макету, замовник надсилає запит виконавцю про надання технічних умов до рекламного матеріалу.

Підпунктом 3.4.2 Договору визначено, що замовник зобов`язується не менше ніж за 3 робочих дні до початку рекламної кампанії або до розміщення рекламних матеріалів передавати виконавцеві рекламні матеріали у співвідношенні не менше 1 комплект рекламного матеріалу на 1 заброньовану поверхню спеціальної конструкції плюс 20% від загальної кількості рекламного матеріалу для його заміни у випадку втрати, зносу або повного псування на кожен місяць рекламної кампанії. Рекламний матеріал передається замовником виконавцю за адресою, указаною виконавцем, у робочі дні з 9:00 до 14:00, по акту прийому-передачі рекламних матеріалів або за товарно-транспортною накладною, або шляхом підписання відомості про отримання рекламних матеріалів, яка підписується замовником на складі виконавця.

Відповідно до абз. 3 пп. 3.4.2 Договору у разі прострочення замовником надання рекламних матеріалів, що відповідають узгодженому контрольному макету та технічним умовам до рекламного матеріалу, початок рекламної кампанії або розміщення рекламних матеріалів переноситься на відповідну кількість днів прострочення. У такому випадку замовник оплачує повну вартість рекламної кампанії, а штрафні санкції до виконавця не застосовуються.

У п. 4.2 Договору визначено порядок розрахунків, згідно з яким оплата здійснюється замовником у формі 100% передоплати не пізніше ніж до 25 числа місяця, що передує місяцю проведення рекламної кампанії безготівковим розрахунком у гривнях та на підставі Додатків до Договору.

Згідно з п. 6.1 Договору, в редакції Додаткової угоди № 3 від 16.11.2021 до Договору, Договір є чинним з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2022 включно.

Договір припиняється після закінчення строку, на який його було укладено або у випадках, передбачених Договором (п. 6.2 Договору).

В силу п. 8.1 Договору сторони звільняються від відповідальності за невиконання взаємних зобов`язань за цим Договором, якщо таке невиконання було викликано обставинами нездоланної сили, яку не могла передбачити жодна зі сторін і які виникли після укладення даного Договору.

При наявності форс-мажорних обставин, сторона, яка попала під дію таких обставин, зобов`язана негайно (у розумний строк) письмово повідомити про це контрагента і надати відповідні докази (документ компетентного органу, яким також може бути Торгово-промислова палата). Невиконання цієї вимоги лишає сторону посилатись у подальшому на форс-мажорні обставини. Виконання зобов`язань за Договором призупиняється до моменту закінчення форс-мажорних обставин. Протягом дії форс-мажорних обставин кожна з сторін може ініціювати розірвання Договору по зазначених обставинах, письмово сповістивши іншу сторону не менше ніж за тридцять календарних днів. До розірвання договору по форс-мажорних обставинах сторони здійснюють остаточні розрахунки за договором по факту виконаних зобов`язань на день його розірвання, що оформляється двостороннім актом звірення (п. 8.2 договору).

Обставинами нездоланної сили є зовнішні і надзвичайні події: війна або воєнні дії, повстання, мобілізація, епідемія, пожежі, вибухи, дорожні події і природні катаклізми, їхні наслідки, рішення центральних та місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, які безпосередньо впливатимуть на умови Договору та суттєво погіршать становище сторін, а також всі інші події, що компетентні органи визнають обставинами нездоланної сили (п. 8.3 договору).

21.01.2022 сторони підписали Акт бронювання, який є Додатком № 18 до Договору, у якому погодили перелік поверхонь спеціальних конструкцій на яких виконавець здійснюватиме розміщення рекламних матеріалів замовника, тип спеціальних конструкцій, строк проведення рекламної кампанії (березень - травень 2022 року), а також вартість рекламної кампанії (119 403,81 грн).

В подальшому відповідачем виставлено позивачу рахунок № У-594 від 15.02.2022 на суму 52 394,72 грн на оплату послуг по розміщенню реклами та обслуговування рекламоносія у період з 01.03.2022 по 31.03.2022, який позивачем було оплачено відповідно до платіжного доручення № 61 від 16.02.2022.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 64/2022, який затверджено Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, в Україні з 24.02.2022 введено воєнний стан.

25.02.2022 апелянт направив на адресу відповідача лист № 1 у якому повідомив останнього про відмову від проведення рекламних кампаній згідно укладеного між підприємствами договору, просив не надавати рекламні послуги та не нараховувати позивачеві їх вартість з 01.03.2022 до припинення воєнних дій та стабілізації ситуації на території України.

Крім цього, позивач просив відповідача повернути грошові кошти в сумі 52 394,72 грн, сплачені 16.02.2022 у якості попередньої оплати за рекламні послуги у березні 2022 року.

Також у даному листі апелянт повідомив відповідача про те, що після припинення військових дій та стабілізації ситуації на території України він планує подальшу співпрацю із відповідачем.

Листом № 02/06/2022 від 02.06.2022 відповідач повідомив апелянта про те, що ним у м. Києві здійснювалось розміщення рекламного матеріалу при умові надання їх замовником. Проте, зазначив відповідач, апелянтом всупереч умовам договору, не були надані відповідачу рекламні матеріали для їх розміщення, чим порушені умови договору. Також відповідач наголосив на тому, що ним здійснювались всі можливі дії для виконання зобов`язань перед своїми клієнтами та відмовив в поверненні коштів апелянту.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.

Відповідно до ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Частина перша статті 626 Цивільного кодексу України визначає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

У відповідності до положень статей 6, 627 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Згідно з ч. 1 ст. 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не установлено договором.

Згідно з ч. 1 ст. 902 Цивільного кодексу України виконавець повинен надати послугу особисто.

Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором (ч. 1 ст. 903 Цивільного кодексу України).

Як убачається з матеріалів справи, діяльність позивача полягає у здійсненні посередницьких послуг шляхом отримання замовлень на розміщення та експонування реклами від рекламодавців та організації розповсюдження реклами безпосередніми виконавцями, зокрема відповідачем.

Як указано вище, сторони, шляхом підписання Акту бронювання від 21.01.2022, який є Додатком № 18 до Договору, узгодили надання послуг з розміщення та експонування реклами впродовж березня - травня 2022 року.

На виконання п. 4.2 Договору замовником сплачено 52 394,72 грн у якості попередньої оплати за розміщення реклами у березні 2022 року, про що свідчить платіжне доручення №61 від 16.02.2022.

З урахуванням умов п. 3.4.2 Договору, позивач мав передати рекламні матеріали відповідачу не менш ніж за 3 робочі дні до їх розміщення.

Однак, через військову агресію російської федерації проти України контрагент позивача (ТОВ "Керамблоки-Інвест") повідомив про відмову від проведення рекламної кампанії в березні 2022 року, яка була замовлена у позивача на підставі Договору №29112021-2 про надання послуг на проведення рекламної (них) кампанії (й) від 29.11.2021 та Додатку № 4 до цього договору.

Через це позивач не передав рекламні матеріали відповідачу на виконання п. 3.4.2 Договору.

Наслідки не передання рекламних матеріалів виконавцю визначені в абз. 3 пп. 3.4.2 Договору, згідно з яким, у разі прострочення замовником надання рекламних матеріалів, що відповідають узгодженому контрольному макету та технічним умовам до рекламного матеріалу, початок рекламної кампанії або розміщення рекламних матеріалів переноситься на відповідну кількість днів прострочення. У такому випадку замовник оплачує повну вартість рекламної кампанії, а штрафні санкції до виконавця не застосовуються.

Зміст цього положення Договору полягає в тому, що забронювавши рекламні конструкції за замовником, виконавець на строк дії такого бронювання позбавлений права їх використовувати, безвідносно до використання цих конструкцій для експонування реклами замовника.

В той же час, у випадку, якщо будь-яка сторона Договору бажає відмовитися від бронювання спеціальної конструкції, вона має письмово повідомити про це іншу сторону не менш ніж за 30 календарних днів до початку рекламної кампанії, як це передбачено п. 5.4 Договору.

Проте таке повідомлення у матеріалах справи відсутнє.

З повідомлення позивача № 1 від 25.02.2022 убачається, що він відмовився від проведення рекламних кампаній, просив не надавати рекламні послуги та не нараховувати позивачеві їх вартість з 01.03.2022, а також повернути попередню оплату за рекламні послуги у березні 2022 року в розмірі 52 394,72 грн.

Судова колегія вважає безпідставними посилання апелянта на те, що він ініціював розірвання договору шляхом відмови від договору у зв`язку із настанням форс-мажорних обставин.

У листі № 1 від 25.02.2022 не міститься повідомлення апелянтом відповідача про розірвання договору. Разом із тим апелянт повідомляє відповідача про намір щодо подальшої співпраці після припинення військових дій.

За таких обставин у суду відсутні підстави вважати договір № ПМ-3938 від 16.05.2019 розірваним.

На підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про відсутність підстав для стягнення з відповідача, який належним чином виконав зобов`язання шляхом бронювання за позивачем рекламних конструкцій, попередньої оплати за послуги з розміщення та експонування реклами у березні 2022 року, які не були надані не з його вини. В позові належить відмовити повністю.

Згідно зі статтями 78, 79 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь установленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

На підставі наявних матеріалів справи колегія суддів встановила, що обставини, на які посилається скаржник - Товариства з обмеженою відповідальністю "Акцент Медіа Груп", в розумінні статті 86 ГПК України не можуть бути підставою для зміни або скасування рішення Господарського суду міста Києва від 02.12.2022 у справі №910/6330/22, а тому апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Ураховуючи наведене, рішення Господарського суду міста Києва від 02.12.2022 у справі №910/6330/22 відповідає матеріалам справи, є законним та обґрунтованим, підстави, передбачені ст.ст. 277-278 ГПК України для його скасування, відсутні.

Керуючись ст. 129, 267-285 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Акцент Медіа Груп" на рішення Господарського суду міста Києва від 02.12.2022 у справі №910/6330/22 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду міста Києва від 02.12.2022 у справі №910/6330/22 залишити без змін.

Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "Акцент Медіа Груп".

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 3 ст. 287 ГПК України.

Головуючий суддя В.В. Андрієнко

Судді С.І. Буравльов

В.В. Шапран

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.04.2023
Оприлюднено04.04.2023
Номер документу109958521
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —910/6330/22

Постанова від 03.04.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Андрієнко В.В.

Ухвала від 20.01.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Андрієнко В.В.

Ухвала від 28.12.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Андрієнко В.В.

Рішення від 02.12.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Нечай О.В.

Ухвала від 08.08.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Нечай О.В.

Ухвала від 22.07.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Нечай О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні