ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2023 р. Справа № 520/23706/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: П`янової Я.В.,
Суддів: Присяжнюк О.В. , Спаскіна О.А. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Приватно-орендного малого підприємства "ЛИМАН-СІЧ" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12.01.2022, головуючий суддя І інстанції: Зінченко А.В., м. Харків, повний текст складено 12.01.22 по справі № 520/23706/21
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області
до Приватно-орендного малого підприємства "ЛИМАН-СІЧ"
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (далі за текстом також - позивач) звернулося до суду з позовом до Приватно-орендного малого підприємства "ЛИМАН-СІЧ" (далі за текстом також відповідач, ПОМП "ЛИМАН-СІЧ"), в якому просило:
- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення (заборони) експлуатації будівель та споруд ПРИВАТНО-ОРЕНДНИМ МАЛИМ ПІДПРИЄМСТВОМ ЛИМАН-СІЧ, за адресами: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Вишнева, 89-А; вул. Господарська, 86; вул. Металіста, 14, шляхом їх знеструмлення, опечатування пристроїв відключення джерел електропостачання та зобов`язання припинити використання цих будівель і споруд до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 12 січня 2022 року позов задоволено повністю.
Застосовано заходи реагування у вигляді повного зупинення (заборони) експлуатації будівель та споруд ПРИВАТНО-ОРЕНДНИМ МАЛИМ ПІДПРИЄМСТВОМ ЛИМАН-СІЧ, за адресами: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Вишнева, 89-А; вул. Господарська, 86; вул. Металіста, 14, шляхом їх знеструмлення, опечатування пристроїв відключення джерел електропостачання та зобов`язання припинити використання цих будівель і споруд до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Не погодившись із прийнятим рішенням суду першої інстанції, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку та зазначив про неповне з`ясування судом першої інстанції обставин, які мають значення для справи, зокрема щодо того, що відповідач не є власником будівель за адресами: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Вишнева, 89-А; вул. Господарська, 86; вул. Металіста, 14, та 30.11.2021 між ПОМП «ЛИМАН-СІЧ» (як орендарем) та ОСОБА_1 (як орендодавцем, власником нерухомого майна) укладена Угода про розірвання Договору оренди майна від 12.01.2019.
За результатами апеляційного розгляду відповідач просить скасувати оскаржуване рішення суду та ухвалити нове судове рішення, яким у позові відмовити повністю.
Позивач правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Відповідно до пункту третього частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України), суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час апеляційного перегляду справи, що у період з 07.04.2021 по 13.04.2021 посадовими особами Вовчанського РВ ГУ ДСНС України у Харківській області проведена планова перевірка ПОМП «ЛИМАН-СІЧ» щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки під час експлуатації будівель та споруд за адресами: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Вишнева, 89-А; вул. Господарська, 86; вул. Металіста, 14.
За результатами перевірки контролюючим органом складено приписи про усунення ПОМП «ЛИМАН-СІЧ» порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 13.04.2021 за № 30, № 31, № 32, якими визначався перелік порушень щодо кожного з об`єктів нерухомості та встановлювався строк, протягом якого мали бути усунені порушення - до 13.05.2021.
З 13.08.2021 по 16.08.2021 Чугуївським районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведена позапланова перевірка виконання вимог приписів від 13.04.2021 за № 30, від 13.04.2021 за № 31 та від 13.04.2021 за № 32 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Приватно-орендним малим підприємством «Лиман-Січ», за адресами: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Металіста, 14; вул. Господарська, 86; вул. Вишнева, 89-А.
Перевірка проводилась відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Наказу від 29.07.2021 за № 19 «Про проведення позапланових перевірок об`єктів», посвідчень на проведення перевірок від 03.08.2021 за № 257, від 03.08.2021 за № 258, від 03.08.2021 за № 259 Чугуївського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.
Згідно з вимогами пункту 6 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» в останній день позапланового заходу державного нагляду (контролю) - 16.08.2021 директору Приватно-орендного малого підприємства «Лиман-Січ» вручено (надано) «Акти, складені за результатами проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки» № 198, № 199, № 200, під підпис та без зауважень.
В ході перевірки будівель та споруд, в яких здійснює господарську діяльність Приватно-орендне мале підприємство «Лиман-Січ», за адресами: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Вишнева, 89-А; вул. Господарська, 86; вул. Металіста, 14, встановлено, що вони експлуатуються з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що підтверджено актами та детальним описом установлених порушень.
Зазначаючи про те, що за наявності таких порушень, до повного їх усунення, будівлі та споруди Приватно-орендного малого підприємства «Лиман-Січ», за адресами: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Вишнева, 89-А; вул. Господарська, 86; вул. Металіста, 14, не можуть експлуатуватися, позивач звернувся до суду з вимогою застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення (заборони) експлуатації будівель та споруд Приватно-орендним малим підприємством «Лиман-Січ», за адресами: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Вишнева, 89-А; вул. Господарська, 86; вул. Металіста, 14.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що за відсутності доказів усунення відповідачем у повному обсязі порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, наявні підстави для застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів зазначає таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Згідно з абз. 2 статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V від 05.04.2007 (далі - Закон України № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Статтею 3 Закону України № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється, зокрема, за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Частиною 4 статті 4 Закону № 877-V визначено, що виключно законами встановлюються вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.
Згідно з частиною сьомою статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
За приписами пп. 1, 4, 8, 13, 19, 21, 22, 23 п. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладається обов`язок:
забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання;
організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання;
здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки;
здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій;
розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання;
забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки;
утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням;
здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.
Відповідно до п. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки покладається на власника (власників) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна або наймачів (орендарів) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна, якщо це обумовлено договором найму (оренди), а також на керівника (керівників) суб`єкта господарювання.
Згідно із підпунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
За пунктом 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до пунктів 1, 4 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами та нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.
Згідно із частиною другою статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Згідно із пп. 39 п. 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1052 від 16 грудня 2015, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до пп. 39 п. 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 за № 1052, на ДСНС України покладено завдання організовувати і здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно - правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.
Отже орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, який створює загрозу життю та здоров`ю людей, на підставі акта, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Як убачається із матеріалів справи, на час проведення позивачем планової перевірки (у період з 07.04.2021 по 13.04.2021), а також позапланової перевірки (у період з 13.08.2021 по 16.08.2021) ПОМП «ЛИМАН-СІЧ», відповідачем використовувалися будівлі та споруди, розташовані за адресами: АДРЕСА_1 ; вул. Господарська, 86; АДРЕСА_2 , на праві оренди на підставі Договору оренди майна, укладеного 12 січня 2019 року між ПОМП «ЛИМАН-СІЧ» та фізичною особою ОСОБА_1 , який є власником зазначеного нерухомого майна (а.с. 89-96).
Відповідно до умов Договору оренди майна від 12.01.2019 та Акта прийому-передачі майна в оренду ПОМП «ЛИМАН-СІЧ» прийняло в оренду таке нерухоме майно:
1. Контору ( АДРЕСА_2 ), яке складається з:
- коридора (площа 8,2 кв.м);
- кімната (площа 21,8 кв.м),
всього - 30 кв. м.
2. Тракторну бригаду ( АДРЕСА_3 , яке складається з:
- майстерні;
- заправочної.
3. Склади ( АДРЕСА_4 ; колишня назва - АДРЕСА_3 ), яке складається з:
- склад - 1 корпус площею 1200 кв.м.;
- вагову з вагами.
Умовами Договору оренди майна від 12.01.2019 не передбачено розподіл обов`язків з дотримання вимог норм у сфері пожежної та техногенної безпеки між орендарем та орендодавцем.
Разом з тим за приписами ст. 322 ЦК України у випадках коли інше не встановлено договором або законом, обов`язок з утримання майна (тягар утримання майна) покладається на власника такого майна.
Зважаючи на викладене, після проведення перевірок ПОМП «ЛИМАН-СІЧ» звернулося до власника майна ( ОСОБА_1 ) про необхідність вжиття ним заходів щодо усунення виявлених порушень листом за вих. № 1-27/11 від 27.11.2021 (а.с. 97, 98).
Проте листом від 28.11.2021 ОСОБА_1 повідомив про неможливість негайного усунення виявлених порушень та запропонував розірвати Договір оренди майна від 12.01.2019 (а.с. 99).
30.11.2021 між ОСОБА_1 та ПОМП «ЛИМАН-СІЧ» укладено додаткову угоду до Договору оренди майна від 12.01.2019, якою сторони дійшли згоди про таке: договір оренди майна від 12.01.2019 розірвати 30 листопада 2021 року за угодою сторін. Додаткова угода набирає чинності з моменту підписання її сторонами (з 30.11.2021) і є невід`ємною частиною договору оренди майна від 12.01.2019 (а.с. 100).
Також сторонами складено та підписано 30.11.2021 акт прийому-передачі до договору оренди майна від 12.01.2019, за яким ПОМП «ЛИМАН-СІЧ» передало (повернуло з користування на умовах оренди), а ОСОБА_1 прийняв нерухоме майно згідно з переліком (а.с. 101).
З огляду на зазначене, застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення (заборони) експлуатації будівель та споруд ПРИВАТНО-ОРЕНДНИМ МАЛИМ ПІДПРИЄМСТВОМ ЛИМАН-СІЧ, за адресами: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Вишнева, 89-А; вул. Господарська, 86; вул. Металіста, 14, шляхом їх знеструмлення, опечатування пристроїв відключення джерел електропостачання та зобов`язання припинити використання цих будівель і споруд до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не можливо, оскільки ПОМП «ЛИМАН-СІЧ» станом на час розгляду справи не є ані власником, ані користувачем, ані розпорядником такого майна.
Судом першої інстанції вказаного враховано не було та необґрунтовано задоволено позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Приватно-орендного малого підприємства "ЛИМАН-СІЧ".
Доводи апеляційної скарги спростовують висновки суду першої інстанції, викладені в оскаржуваному рішенні, та приймаються колегією суддів в якості належних.
Згідно із приписами пункту другого частини першої статті 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Відповідно до статті 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Оскільки рішення суду першої інстанції ухвалене з неправильним застосуванням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також у зв`язку із тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи, колегія суддів дійшла висновку про скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нового про відмову у задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст. 242, 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Приватно-орендного малого підприємства "ЛИМАН-СІЧ" - задовольнити.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12.01.2022 по справі № 520/23706/21 - скасувати.
Прийняти постанову, якою у задоволенні позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Приватно-орендного малого підприємства "ЛИМАН-СІЧ" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя Я.В. П`янова Судді О.В. Присяжнюк О.А. Спаскін
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2023 |
Оприлюднено | 05.04.2023 |
Номер документу | 109971656 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
П’янова Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні