Рішення
від 28.03.2023 по справі 914/34/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.03.2023 Справа № 914/34/23

Господарський суд Львівської області у складі судді Кидисюка Р.А. за участю секретаря судового засідання Зусько І.С. розглянув в порядку загального позовного провадження справу за позовом Заступника керівника Львівської обласної прокуратури, м. Львів

в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, м. Львів

до відповідача 1 Дрогобицької міської ради Львівської області, м. Дрогобич Львівської області

до відповідача 2 Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області, м. Ужгород Закарпатської області

та до відповідача 3 Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області Довжана Івана Юрійовича, м. Ужгород Закарпатської області

за участю третьої особи1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України, с. Оброшине Львівської області

за участю третьої особи2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_1 , с. Лішня Дрогобицького району Львівська області

про визнання незаконним та скасування рішення, усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки

за участю представників:

від прокуратури: Леонтьєва Н.Т.

від позивача: Пашко Є.О.

від відповідача1: Яворська Х.Є.

від відповідача2: Сатмарі Н.М.

від відповідача3: не з`явився

від третіх осіб: не з`явились

Судові процедури

На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Заступника керівника Львівської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області до Дрогобицької міської ради Львівської області, Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області та до Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області Довжана Івана Юрійовича про визнання незаконним та скасування рішення, усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Відповідно до Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Господарського суду Львівської області від 03.01.2023 справу №914/34/23 передано для розгляду судді Кидисюку Р.А.

Ухвалою суду від 09.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 07.02.2023, залучено до участі у справі Інститут сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України та ОСОБА_1 в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача та відповідача відповідно.

Ухвалою суду від 07.02.2023, занесеною до протоколу судового засідання від 07.02.2023, відкладено підготовче засідання на 21.02.2023.

Ухвалою суду від 20.02.2023 задоволено заяву (вх.№3992/23 від 15.02.2023) Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області про участь у судовому засіданні 21.02.2023 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

В судовому засіданні 21.02.2023 суд ухвалив закрити підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 21.03.2023, дозволити представнику відповідача2 брати участь у такому в режимі відеоконференції.

Ухвалою суду від 21.03.2023, занесеною до протоколу судового засідання, розгляд справи по суті відкладено на 28.03.2023.

Позиції сторін

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що згідно з Державним актом на право постійною користування землею ЛВ 07, який видано Дрогобицькою районною радою народних депутатів на підставі рішення Президії Верховної Ради народних депутатів від 29.07.1991 №1370 XII, надано у постійне користування Передкарпатському філіалу Науково-дослідного інституту землеробства і тваринництва західних районів України 220,83 га на землі в межах згідно з планом землекористування на території Лішнянської сільської ради (на даний час Дрогобицької об`єднаної територіатьної громади) для науково-дослідних цілей.

На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №2713 віл 12.07.2021 Про проведення державної інвентаризації земель, згідно з укладеним між Інститутом сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України та ТзОВ «Терразем» договором, здійснювалась державна інвентаризація земель, які перебувають в постійному користуванні Інституту, в тому числі, які знаходяться на території Дрогобицької об`єднаної територіальної громади.

Під час проведення інвентаризації встановлено, що на земельній ділянці державної форми власності, яка перебува в постійному користуванні Інституту відповідно до Державного акта сформовано земельну ділянку з кадастовим номером 4621284800:03:000:0007 площею 2 га, категорії земель - землі сільськогосподарського призначення, вид використання для ведення особистого селянського господарства. Відомості про земельну ділянку з кадастовнм номером 4621284800:03:000:0007 площею 2 га занесено до Державного земельного кадастру Відділом у Берегівському районі Головною управління Держгеокадастру у Закарпатській області на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянською господарства, розробленого ФОП Андрейко В.В. на підставі рішення Дрогобицької міської ради від 23.09.2021 № 654 «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства».

Відомості про державну реєстрацію речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.

Відповідач2 проти задоволення позову заперечив з підстав, наведених у відзиві (вх.№1813/23 від 25.01.2023). Зазначив, що Держгеокадастр, його структурні підрозділи та посадові особи державні кадастрові реєстратори здійснюють державну реєстрацію земельних ділянок, а не прав на них. Державна реєстрація земельної ділянки це внесення до Державного земельного кадастру передбачених Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера (ст.1 ЗУ «Про державний земельний кадастр»). Статтею 24 вказаного Закону визначено, що підставою для вдімови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки чи її частини. Відмова в державній реєстрації земельної ділянки з підстав, не передбачених цією частиною, заборонена.

Також, зазначив, що належним відповідачем, а саме особою, яка наділена повноваженнями щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки є територіальний орган Держгеокадастру, Державний кадастровий реєстратор, який здійснює свої повноваження на території Львівської області.

Третя особа1 у поясненнях (вх.№1994/23 від 27.01.2023) повідомила про те, що при проведенні інвентаризації земель інституту для дослідних і навчальних цілей (КВЦПЗ 01.09) на території Дрогобицької міської територіальної громади, яку проводило (на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 12.07.2021 р. 27-13 «Про проведення державної інвентаризації земель» та відповідно до договору № 486 від 08.11.2021 р.) ТзОВ «Терразем» (код ЄДРПОУ 41414813), було виявлено, що на земельній ділянці, яка перебуває в постійному користуванні інституту відповідно до Державного акту на право постійного користування землею від 1991 року серія ЛВ 07 (ділянка № 3) неправомірно присвоєно кадастровий номер: 4621284800:03:000:0007 (площею 2,0 га землі) для ведення особистого селянського господарства (01.03) дозволу на вилучення яких із постійного користування інституту не надавалося. Інститут 30 листопада 2021 р. з листом № 596 (повторно 5 січня 2022 р. лист № 5) звернувся в Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, як до розпорядника земель сільськогосподарського призначення державної власності (згідно ст. 15-1, 122 Земельного кодексу України) з проханням у визначений законодавством спосіб відреагувати на дане правопорушення і надати відповідь інституту про прийняті заходи. Також інститут звернувся до голови Дрогобицької міської ради Кучми Т. Я. (лист № 633 від 20.12.2021р.) з проханням надати інформацію, згідно яких рішень, та на підставі яких норм чинного законодавства України Дрогобицькою міською радою було надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства на земельні ділянки, які знаходяться у постійному користуванні інституту (власність державна). Третя особа зазначила, що відповідно до наданих листів, інститут отримав чергові відписки і жодних дій щодо скасування неправомірно виданого рішення Дрогобицької міської ради № 654 від 23.09.2021 р., яким надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 на території с. Лішня Дрогобицького району (орієнтовною площею 20000 кв.м) та скасування неправомірно присвоєнного кадастрового номера на земельній ділянці, яка перебуває у постійному користуванні інституту не відбулося.

У відповіді на відзив відповідача2 (вх.№2352/23 від 01.02.2023) прокурор зазначив, що Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області та його державний кадастровий реєстратор є уповноваженим державним органом, уповноваженим вносити відомості в Державний земельний кадастр та здійснювати державну реєстрацію земельних ділянок чи її скасовувати на підставі судового рішення, а відтак, вони належно визначені відповідачами у справі, оскільки є суб`єктом порушених прав позивача.

Позов подано прокурором в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, яким не вживалися заходи щодо скасування в судовому порядку незаконної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, яка незаконно сформована на земельній ділянці державної власності га віднесена до особливо - цінних земель. При цьому, Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, будучи поінформованим про факт порушення державних інтересів та маючи відповідні повноваження для їх захисту, всупереч цим інтересам за їх захистом до суду не звернувся.

Щодо підстав представництва прокурором інтересів держави, то прокурор зазначив, що підставою реалізації прокурором представницьких функцій у даному спорі стала усвідомлена пасивна поведінка власника землі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, незважаючи на очевидний характер порушень інтересів держави, що вказує на нездійснення їх захисту. В даному випадку прокурор не виступає у якості альтернативного суб`єкта звернення до суду, оскільки згаданий суб`єкт владних повноважень хоча і має повноваження захистити інтереси держави, але не звернувся до суду з позовною заявою про захист порушених прав.

Позивач у відповіді на відзив (вх.№3019/23 від 06.02.2023) зазначив, що відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 4621284800:03:000:007 внесені до Державного земельного кадастру Державним кадастровим реєстратором Відділу у Берегівському районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області, вибраною за принципом випадковості програмним забезпеченням Державного земельного кадастру у відповідності до Тимчасового порядку. Повноваження щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки, встановлене ч.10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», вказаним Законом не перебачено за принципом випадковості.

Відповідач1 проти задоволення позову заперечив з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву (вх.№3412/23 від 09.02.2023). Зокрема, зазначив, що 20.08.2021 ОСОБА_1 звернулась до Дрогобицької міської ради про надання згоди на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Оскільки підстав для відмови у наданні дозволу, визначених ч. 3 ст. 123 ЗК України, не було, Дрогобицька міська рада прийняла рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок. А відтак, рішення Дрогобицької міської ради є законним.

Окрім того, відповідач1 зазначив, що позивачем не доведено, що саме ця ділянка, з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 накладається на земельну ділянку виділену Інституту сільського господарства Карпатського регіону НААН України на праві постійного користування.

У відповіді на відзив відповідача1 (вх.№4067/23 від 16.02.2023) прокурор зазначив, що оскаржуване рішення, зокрема в частині надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 20000 кв. м для ведення особистого селянського господарства з числа земель державної власності, які перебувають на праві постійного користування в державної наукової установи для науково-дослідних цілей є незаконним та підлягає скасуванню. Земельна ділянка, дозвіл на розробку проекту відведення якої надано оскаржуваним рішенням, є частиною земельної ділянки державної власності, письмова згода власника та постійного землекористувача на вилучення земельної ділянки чи її частини відсутня, як і не здійснювалось саме вилучення земельної ділянки з постійного користування.

Відповідно до картографічних матеріалів (технічної документації із землеустрою щодо оновлення планово-картографічного матеріалу в межах території Лішнянської сільської ради) та Державного акта, земельна ділянка з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 потрапляє в межі земельної ділянки, яка перебуває у державній власності (власник держава в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області) та в постійному користуванні Інституту (ділянка № 3 на плані зовнішніх меж землекористування Державного акта). Вказані обставини підтверджуються листами Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (№ 10-13-0.3-2636/2-22 від 09.09.2022) та Відділу № 2 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Львівській області (№ 5440/427-22-0-0.17 від 07.09.2022).

Таким чином, Рішення в частині надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка перебуває у державній власності та перебуває на праві постійного користування в державної наукової установи для науково-дослідних цілей, прийнято з порушенням вимог ст. 15-1, п. «в» ч. 1 ст. 80, п. «е» ч. 4 ст. 84, ст. ст. 92, 95,116,118,122 Земельного кодексу України, ст. 7 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», ст. 1 Закону України «Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, національних галузевих академій наук та статусу їхнього майна», а тому наявні підстави для визнання незаконним та скасування Рішення.

Також, вказав, що факт відсутності державної реєстрації речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 площею 2 га жодним чином не свідчить про відсутність порушеного права держави.

Позивач у відповіді на відзив (вх.№4158/23 від 17.02.2023) вказав, що відповідно до картографічних матеріалів, а саме технічної документації із землеустрою щодо оновлення планово-картографічного матеріалу в межах території Лішнянської сільської ради та Державного акту, вищевказана земельна ділянка накладається в своїх межах на земельну, ділянку яка перебуває на праві постійного користування Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України. Однак Головним управлінням не приймалося жодного рішення щодо вилучення земель з постійного користування Інституту сільського господарства Карпатського регіону НААН України та передачі їх іншим особам.

Позивач зазначив, що земельна ділянка з кадастровим номером 46212848800:03:000:0007, площею 2 га, на території с. Лішня Дрогобицького району Львівської області для ведення особистого селянського господарства накладається на землі державної власності, право постійного користування на яку належить Інституту сільського господарства Карпатського регіону НААН України та посвідчене державним актом на право постійного користування землею серії ЛВ 07, а тому Дрогобицька міська рада Львівської області вийшла за межі повноважень щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою на користь ОСОБА_1 .

Відповідач1 у запереченні (вх.№7044/23 від 21.03.2023) наголосив, що позивачем не доведено чи має перетин земельна ділянка з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 із земельною ділянкою, виділеною Інституту сільського господарства Карпатського регіону НААН України на праві постійного користування. З наданих позивачем документів неможливо встановити, що саме ділянка, дозвіл на розробку проекту землеустрою якої надано ОСОБА_1 , накладається на земельну ділянку виділену Інституту сільського господарства Карпатського регіону НААН України на праві постійного користування. Окрім того, позивачем так і не доведено яким чином рішення Дрогобицької міської ради створює перешкоди власнику земельної ділянки у здійсненні права користування та розпоряджання нею, оскільки, як зауважувалось раніше право власності на земельну ділянку не зареєстровано. Відтак, власник земельної ділянки безперешкодно може нею розпоряджатись.

Обставини справи

Згідно з Державним актом на право постійного користування землею ЛВ 07, який видано Дрогобицькою районною радою народних депутатів на підставі рішення Президії Верховної Ради народних депутатів від 29.07.1991 №1370-XII (Державний акт), Передкарпатському філіалу Науково-дослідного інституту землеробства і тваринництва західних районів України надано у постійне користування 220,83 га землі в межах згідно з планом землекористування на території Лішнянської сільської ради для науково-дослідних цілей.

Державний акт зареєстрвоаний за №7 в Книзі записів державних актів на право постійного кристування землею Дрогобицької районної ради народних депутатів.

На підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Львівській області №27-ІЗ від 12.07.2021 «Про проведення державної інвентаризації земель», згідно з укладеним між Інститутом сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України та ТзОВ «Терразем» договором, здійснювалась державна інвентаризація земель, які перебувають в постійному користуванні Інституту, в тому числі, які знаходяться на території Дрогобицької об`єднаної територіальної громади.

Як вбачається з інформації Інституту (листи №54 від 02.02.2022, №287 від 20.06.2022 та №460 від 15.08.2022), на даний час розроблені технічні документації із землеустрою щодо інвентризації земель на території Дрогобицької міської територіальної громади площею 179,8119 га (з присвоєнням кадастрових номерів).

Згідно з наказом ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 21.12.2021 №31-ІЗ «Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності» затверджено технічні документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для дослідних і навчальних цілей Інституту, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, на території Дрогобицької міської територіальної громади Дрогобицького району Львівьскої області загаьною площею 87,6990 га (земельні ділянки з кадастровими номерами 4621284800:05:000:0707; 4621284800:03:000:0703; 4621285000:02:000:0056; 4621288400:05:000:0168; 4621284800:05:000:0177).

Окрім того, наказом ГУ Держагеокадастру у Львівській області від 21.12.2021 №37-ІЗ «Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності» затверджено технічні документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної вланості із цільовим призначенням для дослідних і навчальних цілей Інституту, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, на території Дрогобицької міської територіальної громади Дрогобицького району Львівської області загальною площею 71,2510 га (земельні ділянки з кадастровими номерами 4621284800:05:000:0700; 4621288400:02:000:0176; 4621288400:02:000:0177).

При проведенні інвентаризації земель державної власності на території Дрогобицької міської територіальної громади (с. Лішня) установлено, що на земельній ділянці державної форми власності, яка перебуває в постійному користуванні Інститутуту відповідно до Державного акта (ділянка №3) сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 площею 2 га, категорія земель землі сільсьгосподарського призначення, вид використання для ведення особистого селянського господарства.

Земельні ділянки державної власності, які перебувають в постійному користуванні Інституту іншим фізичним чи юридичним особам не передавились, їх обробіток здійснюється самостійно Інститутом. Дозвіл на вилучення землі з постійного користування Інституту не надавався.

Натомість, Рішенням Дрогобицької міської ради № 654 від 23.09.2021 «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства» надано ОСОБА_1 (прож. с. Лішня, Дрогобицького району) дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 20000 ки м на території с. Лішня Дрогобицького району для ведення особистого селянського господарства.

Відповідно до даних Державного земельного кадастру, 17.11.2021 земельна ділянка з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 зареєстрована в Державному земельному кадастрі Відділом у Берегівському районі ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, розробленого ФОП Андрейко В.В. на підставі рішення Дрогобицької міської ради від 23.09.2021 № 654 «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства».

Зазначена інформація підтверджується відомостями, які наявні в Державному земельному кадастрі (витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку номер НВ-2105617022021).

З листів Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (№ 10-13-0.3-2636/2-22 від 09.09.2022) та Відділу №2 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Львівській області (№ 5440/427-22-0-0.17 від 07.09.2022) встановлено, що відповідно до картографічних матеріалів, а саме технічної документації із землеустрою щодо оновлення планово-картографічного матеріалу в межах території Лішнянської сільської ради та Державного акта, земельна ділянка з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 потрапляє в межі земельної ділянки державної власності, яка перебуває в постійному користуванні Інституту (ділянка № 3 на плані зовнішніх меж землекористування Державного акта).

Відомості про державну реєстрацію речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.

Позиція суду

Відповідно до вимог ст. ст. 15-1, 122 Земельного кодексу України ГУ Держгеокадастру у Львівській області є органом уповноваженим державою здійснювати від її імені володіння, користування та розпорядження земельними ділянками державної власності сільськогосподарського призначення, в тому числі земельною ділянкою.

Даний позов подано прокурором в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, яким не вживалися заходи щодо скасування в судовому порядку незаконної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, яка незаконно сформована на земельній ділянці державної власності га віднесена до особливо - цінних земель.

Оскільки право постійного користування на земельну ділянку державної власності посвідчено Державним актом та не припинялося, то згідно з вимогами ч. ч. 1 - 4,9 ст. 79-1 Земельного кодексу України, п. 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» земельна ділянка площею 220,83 га, в межах якої сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 площею 2 га, вважається сформованою з дати видачі Державного акта.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України).

Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб (ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України).

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень ст. 123 Земельного кодексу України.

Землями комунальної власності територіальних громад не вважаються землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, що перебувають у постійному користуванні Національної академії наук України, національних галузевих академій наук, державних підприємств, установ, організацій (п. «а» ч. 1 п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України).

Земельна ділянка площею 220,83 га, що розташована на території Лішнянської сільської ради (на даний час Дрогобицька об`єднана територіальна громада) належить до категорії земель державної форми власності, які перебувають у постійному користуванні Інституту сільського господарства Карпатського регіону НААН України, мають правовий статус земель, які використовуються для забезпечення діяльності державної наукової установи з цільовим призначенням - для науково-дослідних цілей та не може передаватися органом місцевого самоврядування у приватну власність фізичним особам для ведення особистого селянського господарства.

В силу вимог закону (ст. ст. 15-1, 122 Земельного кодексу України) лише ГУ Держгеокадастру у Львівській області є органом, уповноваженим державою здійснювати від її імені володіння, користування та розпорядження земельними ділянками державної власності сільськогосподарського призначення, в тому числі земельною ділянкою державної власності сільськогосподарського призначення, яка перебуває в постійному користуванні Інституту сільського господарства Карпатського регіону НААН України, який відповідно до вимог ст. 92 Земельного кодексу України є її постійним користувачем.

Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області не приймалося жодного рішення щодо вилучення з постійного користування Інституту сільського господарства Карпатського регіону НААН України та передачі їх іншим особам.

Як встановлено матеріалами справи, земельна ділянка з кадастровим номером 46212848800:03:000:0007, площею 2 га, на території с. Лішня Дрогобицького району Львівської області для ведення особистого селянського господарства накладається на землі державної власності, право постійного користування на яку належить Інституту сільського господарства Карпатського регіону НААН України та посвідчене державним актом на право постійного користування землею серії ЛВ 07, а тому Дрогобицька міська рада Львівської області вийшла за межі повноважень щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою.

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, відповідач1 зазначив, що позивачем не доведено, що саме ця ділянка, з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 накладається на земельну ділянку виділену Інституту сільського господарства Карпатського регіону НААН України на праві постійного користування. Підтвердженням цих обставин, на його думку, може бути відповідна земельно-технічна експертиза (постанови Верховного Суду від 30 листопада 2022 року у справі 557/1471/20, від 20 жовтня 2020 року у справі №372/2650/17, від 15 вересня 2021 року у справі № 570/1721/20, від 13 квітня 2022 року у справі № 738/46/20).

Разом з тим, до матеріалів справи не долучено будь-яких висновків технічних експертиз на підтвердження чи спростування зазначених обставин, клопотання про призначення та проведення тих чи інших експертиз в межах підготовчого провадження сторонами не заявлено.

Натомість, з долучених до справи листів Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (№ 10-13-0.3-2636/2-22 від 09.09.2022) та Відділу №2 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Львівській області (№ 5440/427-22-0-0.17 від 07.09.2022) встановлено, що відповідно до картографічних матеріалів, а саме технічної документації із землеустрою щодо оновлення планово-картографічного матеріалу в межах території Лішнянської сільської ради та Державного акта, земельна ділянка з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 потрапляє в межі земельної ділянки державної власності, яка перебуває в постійному користуванні Інституту (ділянка № 3 на плані зовнішніх меж землекористування Державного акта).

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Таким чином, Рішення в частині надання Ваврик К.В. дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка перебуває у державній власності та перебуває на праві постійного користування в державної наукової установи для науково-дослідних цілей, прийнято з порушенням вимог ст. 15-1, п. «в» ч. 1 ст. 80, п. «е» ч. 4 ст. 84, ст. ст. 92, 95, 116, 118, 122 Земельного кодексу України, ст. 7 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», ст. 1 Закону України «Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, національних галузевих академій наук та статусу їхнього майна», а тому наявні підстави для визнання незаконним та скасування Рішення.

Факт відсутності державної реєстрації речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 площею 2 га жодним чином не свідчить про відсутність порушеного права держави, яке належним чином обгрунтоване прокурором у позовній заяві.

На підставі незаконного рішення органу місцевого самоврядування ФОП Андрейко В.В. розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність Ваврик К.В. для ведення особистого селянського господарства, а на підставі проекту землеустрою здійснено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007.

У ч. 2 ст. 19 Конституції України закріплено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із імперативними вимогами ч. 10 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в У країні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Частиною 1 ст. 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

При цьому, судом враховано, що надання дозволу на розроблення проекту землеустрою не є тотожним передачі земельної ділянки у власність або користування, оскільки отримання дозволу на розроблення відповідного проекту землеустрою свідчить про можливі наміри заявника щодо розроблення проекту землеустрою із відповідним визначенням цільового призначення ділянки в процесі розроблення землевпорядної документації. Однак, за результатом її розроблення та затвердження такого проекту відповідним органом наявна реальна можливість подальшого незаконного розпорядження земельною ділянкою, в тому числі надання її у приватну власність.

Розгляд, в порядку визначеному ст. 123 Земельного кодексу України, клопотання стосовно отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки, надання такого дозволу, є однією зі стадій процедури відведення такої земельної ділянки у власність Ваврик К.В., відтак надання такого дозволу без дотримання вимог закону забороняється.

Дозвіл і проект землеустрою, розроблений на його підставі, є стадіями єдиного процесу надання земельної ділянки у власність чи користування. Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не гарантує особі прийняття відповідним органом рішення про надання земельної ділянки у власність чи користування. Однак надання дозволу дає особі правомірні, небезпідставні сподівання та очікування, що після розробки проекту землеустрою земельну ділянку їй може бути надано, якщо для цього не буде законних перешкод.

Оскаржуване Рішення в частині надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, є однією з обов`язкових стадій процесу надання земельної ділянки у власність, без якої унеможливлюється надання земельної ділянки у власність чи користування, та у даному випадку має на меті формування земельної ділянки як окремого об`єкта цивільних прав саме з метою відведення сформованої земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.

Зважаючи на те, що рішення органу місцевого самоврядування в частині надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства з числа земель державної власності, які перебувають на праві постійного користування в державної наукової установи для науково-дослідних цілей, за відсутності наданих законом органу місцевого самоврядування повноважень щодо таких земель прийнято з порушенням вимог ст. 15-1, п. «в» ч. 1 ст. 80, п. «е» ч. 4 ст. 84, ст. ст. 92, 95, 116, 118,122 Земельного кодексу України та інших норм закону, незаконною є і державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробленого на підставі незаконного рішення, яке прийнято неуповноваженим органом.

Закон України "Про Державний земельний кадастр" (статті 16 та 26 Закону) та Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012р. № 1051 (п. 69) надають повноваження Державним кадастровим реєстраторам здійснювати внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надавати мотивовану відмову у їх внесенні, щодо земельних ділянок, які знаходяться на території іншої області (за принципом випадковості).

17.11.2021 згідно з Тимчасовим порядком взаємодії між державними кадастровими реєстраторами територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру на період реалізації пілотного проекту із запровадження принципу екстериторіальності в державній реєстрації земельних ділянок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 455 від 03.06.2020, земельна ділянка з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 зареєстрована в Державному земельному кадастрі Відділом у Берегівському районі ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, розробленого ФОП Андрейко В.В. на підставі рішення Дрогобицької міської ради від 23.09.2021 №654 «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства».

Таким чином, відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 4621284800:03:000:007 внесені до Державного земельного кадастру Державним кадастровим реєстратором Відділу у Берегівському районі Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області, вибраним за принципом випадковості програмним забезпеченням Державного земельного кадастру у відповідності до Тимчасового порядку.

Зазначена інформація підтверджується відомостями, які наявні в Державному земельному кадастрі (витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку номер НВ-2105617022021).

Як вже зазначалось, з листів Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (№ 10-13-0.3-2636/2-22 від 09.09.2022) та Відділу №2 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Львівській області (№ 5440/427-22-0-0.17 від 07.09.2022) встановлено, що відповідно до картографічних матеріалів, а саме технічної документації із землеустрою щодо оновлення планово-картографічного матеріалу в межах території Лішнянської сільської ради та Державного акта, земельна ділянка з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 потрапляє в межі земельної ділянки державної власності, яка перебуває в постійному користуванні Інституту (ділянка № 3 на плані зовнішніх меж землекористування Державного акта).

Таким чином, державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області, за наявності законодавчо визначених підстав для відмови в державній реєстрації земельної ділянки, здійснено державну реєстрацію незаконно сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 (з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства) на земельній ділянці державної власності (з цільовим призначенням - для науково-дослідних цілей) на підставі проекту землеустрою розробленого на піставі дозволу неуповноваженого органу, без вилучення земельної ділянку у постійного користувача.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 статті 39 Закону України «Про Державний земельний кадастр» виконавці робіт із землеустрою та землеоціночних робіт, посадові особи, які здійснюють формування та/або внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру, державні кадастрові реєстратори за порушення законодавства у сфері Державного земельного кадастру несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність у порядку, встановленому законом.

Рішення, дії або бездіяльність Державного кадастрового реєстратора можуть бути оскаржені:

-до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин на території дії повноважень відповідного Державного кадастрового реєстратора, та до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

-до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Суд погоджується з твердженнями прокурора та позивача про те, що внесення до Державного земельного кадастру відомостей про спірну земельну ділянку, яка незаконно сформована на земельній ділянці державної власності з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства відносить зазначену земельну ділянку у відповідності до п. 24 розділу X Перехідні положення Земельного кодексу України, до земель комунальної власності та створює перешкоди власнику земельної ділянки державної форми власності (Головне управління Держгеокадастру у Львівській області) у здійсненні права користування та розпорядження нею, в тому числі щодо завершення державної інвентаризації земель та за її наслідками державної реєстрації права державної власності на земельну ділянку.

Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації (ч. 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України.

Згідно з ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку. У разі скасування державної реєстрації з цієї підстави, Державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельних ділянок, а в разі наявності зареєстрованих речових прав на неї - суб`єктів таких прав. Відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора, відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи та зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями (п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051).

Згідно з ст. 391 Цивільного кодексу України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків (ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України).

Перелік способів захисту земельних прав викладений у ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України, якою, зокрема передбачено і застосування інших, передбачених законом способів.

Таким чином, обраний прокурором спосіб захисту порушених прав держави є ефективним, відповідає змісту порушеного права та інтересу, призведе до реального відновлення інтересів держави та попередить загрозу порушення права на землі державної власності.

Згідно ч. 1 ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Частиною 2 статті 86 ГПК України передбачено, що жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частин 1, 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Судові витрати

За звернення до суду з позовною заявою з двома вимогами немайнового характеру позивачем сплачено судовий збір у розмірі 4962,00 грн, що підтверджується долученим до матеріалів справи платіжним дорученням №2577 від 09.12.2022.

Пунктом 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 2, 12, 20, 73, 74, 76-80, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати незаконним та скасувати рішення Дрогобицької міської ради Львівської області від 23.09.2021 № 654 «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства» в частині надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 20000 кв.м для ведення особистого селянського господарства.

3. Усунути перешкоди державі в особі уповноваженого органу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою площею 220,83 га, яка належить до категорії земель сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням для науково-дослідних цілей державної форми власності, шляхом скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації сформованої на ній земельної ділянки з кадастровим номером 4621284800:03:000:0007 площею 2 га з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.

4. Стягнути з Дрогобицької міської ради Львівської області (код ЄДРПОУ 04055972; 82100, Львівська обл., місто Дрогобич, ПЛ. РИНОК, будинок 1) на користь Львівської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02910031; 79005, Львівська обл., місто Львів, ПРОСПЕКТ ШЕВЧЕНКА, будинок 17/19) 2481,00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню) судового збору.

5. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області (код ЄДРПОУ 39766716; 88000, Закарпатська обл., місто Ужгород, ПЛОЩА НАРОДНА, будинок 4) на користь Львівської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02910031; 79005, Львівська обл., місто Львів, ПРОСПЕКТ ШЕВЧЕНКА, будинок 17/19) 2481,00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню) судового збору.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене в Західному апеляційному господарському суді в порядку, визначеному розділом IV Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 04.04.2023.

Суддя Кидисюк Р.А.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення28.03.2023
Оприлюднено06.04.2023
Номер документу109994459
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —914/34/23

Рішення від 28.03.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кидисюк Р.А.

Ухвала від 21.03.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кидисюк Р.А.

Ухвала від 21.02.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кидисюк Р.А.

Ухвала від 20.02.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кидисюк Р.А.

Ухвала від 07.02.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кидисюк Р.А.

Ухвала від 09.01.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кидисюк Р.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні