Рішення
від 16.03.2023 по справі 295/1612/21
БОГУНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЖИТОМИРА

Справа №295/1612/21

Категорія 81

2/295/425/23

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.03.2023 року м. Житомир

Богунський районний суд міста Житомира у складі:

головуючої судді Семенцової Л.М.,

за участі секретаря Кирийчук А.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до приватного підприємства «КВЖРЕП № 8», Управління житлового господарства Житомирської міської ради про визнання договору недійсним, -

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2021 року позивач звернулася до суду з указаним позовом, в якому, уточнивши позовні вимоги, просить визнати її споживачем житлових послуг по судовому спору з ПП «КВЖРЕП № 8» відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів» та визнати недійсним договір № 5-12 від 29.05.2018 року як такий, що не відповідає чинному законодавству України, яке було станом на день появи такого договору, який укладено між ПП «КВЖРЕП № 8» та в. о. начальника Управління житлового господарства Житомирської міської ради Оніщенком А.А., який діяв від імені співвласників багатоквартирного будинку по АДРЕСА_1 та ОСОБА_1 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 , з 29.05.2018 року.

Вимоги позовуобґрунтовані невідповідністюдоговору нормамп.2ч.1ст.4,п.5ч.1ст.5 ЗаконуУкраїни «Про житлово-комунальні послуги», ч. ч. 1, 3 ст. 11 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» та ст. ст. 3, 8, ч. 2 ст. 19 Конституції України. На момент укладення договору № 5-12 від 29.05.2018 року діяв типовий договір, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 року № 484 «Про затвердження Типового договору про надання послуг з управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд». Типовий договір від 25.05.2018 року не має ніякого відношення до надання послуг з управління багатоквартирним будинком, так як не відповідає вимогам чинного законодавства, а затвердженого Кабміном типового договору з надання послуги з управління багатоквартирним будинком на момент укладення оспорюваного договору ще не було.

Від відповідача ПП «КВЖРЕП № 8» надійшов відзив на позовну заяву з викладеними в ньому запереченнями проти задоволення позову з посиланням на те, що на підставі Закону України «Про житлово-комунальніпослуги» та Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», а також Порядку проведення конкурпсу з призначення управителя багатоквартирного будинку, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 13.06.2016 року № 150 у травні 2018 року відбувся конкурс на визначення управителів багатоквартирних будинків, за результатами якого по групі будинків АДРЕСА_3 визнано переможцем ПП «КВЖРЕП № 8». На виконання п. 5 розділу 5 вказаного Порядку рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради від 25.05.2018 року № 549 було призначено управителем об`єкту конкурсу (групі № 5, до якої входив будинок АДРЕСА_1 ) ПП «КВЖРЕП № 8». Відповідно до п. 6 розділу 5 цього Порядку та рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради від 04.05.2018 року № 449 між ПП «КВЖРЕП № 8» та від імені співвласників в. о. начальником Управління житлового господарства Житомирської міської ради Оніщенком А.А. було укладено договір № 5-12 про надання послуги з управління багатоквартирним будинком від 29.05.2018 року. Зазначений договір не суперечить актам цивільного законодавства, так як укладений згідно Закону України «Про житлово-комунальніпослуги» та Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», підзаконних актів, а особи, які підписали його, мали необхідний обсяг цивільної дієздатності, волевиявлення учасників правочину було вільним та правочин був спрямований на реальне настання обумовлених ним наслідків щодо надання співвласникам будинку послуги з його управління.

Управління житлового господарства Житомирської міської ради також направило до суду пояснення, аналогічні, що містяться у відзиві на позовну заяву, вказавши на безпідставність заявлених у позові вимог.

Позивач та представники відповідачів у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, надали до суду заяви з проханням проводити розгляд справи за їхньої відсутності. Позивач у заяві вказала про підтримання, а представники відповідачів просили відмовити в задоволенні позову.

Оскільки в матеріалах справи зібрано достатньо доказів про взаємовідносини сторін, суд вважає за можливе розглянути справу за їхньої відсутності на підставі наявних у суду матеріалів.

Фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось, що відповідає вимогам ч. 2 ст. 247 ЦПК України.

Суд, дослідивши письмові матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позовна заява, оцінивши докази в їх сукупності, дійшов до висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що позивачу на праві спільної часткової власності належить 1/5 частка квартири АДРЕСА_4 на підставі свідоцтва про право власності № НОМЕР_1 , виданого 27.04.2004 року відділом приватизації державного житлового фонду, згідно витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 05.07.2004 року, свідоцтва про розірвання шлюбу серії НОМЕР_2 від 01.02.2007 року та свідоцтва про зміну імені серії НОМЕР_3 , які підтверджують зміну прізвища позивача з ОСОБА_2 на ОСОБА_3 , а в подальшому на ОСОБА_4 (а. с. 34-36).

Рішенням виконавчого комітету міської ради від 03.08.2016 № 690 «Про визнання управління житлового господарства міської ради організатором конкурсу щодо призначення управителів багатоквартирних будинків» управління житлового господарства Житомирської міської ради визнано організатором конкурсу щодо призначення управителів багатоквартирних будинків (а. с. 158).

Рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради № 449 від 04.05.2018 року відповідно до Законів України«Про особливостіздійснення прававласності убагатоквартирному будинку» та «Про житлово-комунальніпослуги» визначено порядок укладення договорів про надання послуги з управління багатоквартирним будинком, зокрема визначено уповноважену особу на підписання вказаного договору за кожним багатоквартирним будинком, що входить в об`єкт конкурсу з призначення управителів багатоквартирного будинку - начальника управління житлового господарства Житомирської міської ради або виконуючого його обов`язки (а. с. 159, 160).

За результатами проведеного конкурсу з призначення управителів багатоквартирних будинків, згідно вимог Порядку проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 13.06.2016 року № 150(далі - Порядок), рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради від 25.05.2018 року № 549 «Про призначення управителів багатоквартирних будинків» ПП «КВЖРЕП № 8» призначено управителем багатоквартирних будинків по об`єкту конкурсу (група будинків) № 5) (а. с. 61).

25.05.2018 року виконавчим комітетом Житомирської міської ради прийнято рішення № 548, яким затверджено Типовий договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з метою забезпечення надання послуги з управління багатоквартирними будинками у місті Житомирі та реалізації прав співвласників багатоквартирних будинків відповідно до Законів України«Про особливостіздійснення прававласності убагатоквартирному будинку» та «Про житлово-комунальніпослуги» (а. с. 60).

Між ПП «КВЖРЕП № 8» в особі директора Півоварової С.І. (управитель), з однієї сторони, та від імені співвласників, в особі виконуючого обов`язки начальника управління житлового господарства Житомирської міської ради Оніщенко А.А. (уповноваженої особи виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначається управитель), що діє на підставі рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради від 04.05.2018 № 449, з іншої сторони, 29 травня 2018 року укладенено договір № 5-12 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, умовами якого передбачено, що управитель зобов`язується надавати співвласникам послугу з управління багатоквартирним будинком, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , а співвласники зобов`язуються оплачувати управителю послугу з управління згідно з вимогами законодавства та умовами цього договору. У договорі визначено його предмет, права та обов`язків сторін договору, ціну та оплати послуги з управління, порядок доступу управителя до приміщень будинку, порядок взаємного інформування сторін, відповідальності сторін, порядок та умов внесення змін до договору, форс-мажорні обставини, прикінцеві положення та додатки: список співвласників, загальні відомості про будинок, перелік складових послуг, розрахунок ціни складових послуг (а. с. 38-43).

Згідно ч. 2 ст. 78, ч. ч. 1, 6 ст. 81ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Відповідно до ч. 1 ст.215ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Згідно ч. 1 ст.216ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Законами України«Про житлово-комунальніпослуги» та «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»визначено, що єдиною послугою, спрямованою на забезпечення належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території, є послуга з управління багатоквартирним будинком.

Статтею 1Закону України«Про особливостіздійснення прававласності убагатоквартирному будинку» передбачено, що «управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб».

Згідно ст. 11 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за згодою сторін та зазначається у договорі з управителем. Умови договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком повинні відповідати умовам типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до абз. 1 ч. 5 ст. 13 Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», який набрав чинності 01.07.2015 року, у разі, якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У разі, якщо місцевою радою або її виконавчим органом відповідно до законодавства прийнято рішення про делегування іншому органу - суб`єкту владних повноважень функцій із здійснення управління об`єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг, управитель призначається на конкурсних засадах таким органом.

Пунктом 6 розділу V «Визначення переможця конкурсу та укладення договору» вказаного Порядку визначено, що протягом п`яти календарних днів з дня прийняття виконавчим органом місцевої ради рішення про призначення управителя з переможцем конкурсу укладається договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком.

Згідно п. 5 ст.13Закону України«Про особливостіздійснення прававласності убагатоквартирному будинку» ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається за результатами конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, а договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово другу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк.

Пунктом 1 рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради від 04.05.2018 року № 449 «Щодо укладення договорів про надання послуги з управління багатоквартирним будинком» визначено уповноважену особу на підписання договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком за кожним багатоквартирним будинком, що входив в об`єкт конкурсу - начальника управління житлового господарства Житомирської міської ради або виконуючого його обов`язки, а рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради від 25.05.2018 року № 549 «Про призначення управителів багатоквартирних будинків», приватне підприємство «КВЖРЕП № 8» призначено управителем багатоквартирних будинків по об`єкту конкурсу (група будинків) № 5).

Договір про надання послуг з управління багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1 від 29.05.2018 року № 5-12 укладено між управителем ПП «КВЖРЕП № 8» за результатами проведеного конкурсу з призначення управителів багатоквартирних будинків та від імені співвласників управлінням житлового господарства Житомирської міської ради.

На момент прийняття конкурсною комісією рішення про визначення переможців конкурсу з призначення управителів та прийняття рішення виконавчим комітетом Житомирської міської ради від 25.05.2018 року № 549 «Про призначення управителів багатоквартирних будинків» Кабінетом Міністрів України не було затверджено типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком.

Форма такого договору була затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 року № 712 «Про затвердження Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком та Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком», тобто лише через 3 місяці після введення в дію (з 10 червня 2018 року) Законом України«Про житлово-комунальніпослуги» послуги з управління багатоквартирним будинком.

Як зазначено в письмових поясненнях Управління житлового господарства Житомирської міської ради, для забезпечення належного технічного стану житлових будинків міста Житомира, їх конструктивних елементів, інженерних мереж та іншого спільного майна, утримання в належному санітарному стані прибудинкових територій, упередження виникнення аварійних та надзвичайних ситуацій у житловому фонді міста протягом періоду від визначення переможців конкурсу до моменту затвердження на державному рівні Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком, Житомирською міською радою було прийнято рішення від 25.05.2018 року № 548 «Про затвердження Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком».

Крім того, відповідно до пункту 3-1 Розділу VI«Прикінцеві таперехідні положення»Закону України«Про житлово-комунальніпослуги» до затвердження Кабінетом Міністрів України Типового договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком сторони укладають договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком за формою та на умовах, погоджених між управителем та співвласниками, а у разі визначення управителя органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах - виконавчим органом місцевої ради (або іншим органом - суб`єктом владних повноважень, якому делеговані функції із здійснення управління об`єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг).

Відповідно до ст.15Закону України«Про житлово-комунальніпослуги» договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком (зміни до нього) від імені всіх співвласників багатоквартирного будинку укладається з визначеним відповідно до законодавства управителем співвласником (співвласниками), уповноваженим (уповноваженими) на це рішенням зборів співвласників. Такий договір підписується на умовах, затверджених зборами співвласників, та є обов`язковим для виконання всіма співвласниками.

У випадках, визначених законом, договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком укладається від імені співвласників багатоквартирного будинку уповноваженою особою органу місцевого самоврядування.

В одному багатоквартирному будинку договір про надання послуг з управління може укладатися одночасно не більш як з одним управителем.

Договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком укладається строком на один рік. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово другу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк. Договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладений від імені співвласників багатоквартирного будинку уповноваженою особою органу місцевого самоврядування, може бути достроково розірваний у випадках та порядку, визначених законом.

Судом не встановлено порушень оспореного позивачем договору Законів України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»та «Про житлово-комунальніпослуги» при його укладенні, на теперішній час рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради № 548 від 25.05.2018 року «Про затвердження Типового договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком» є чинним і його незаконність позивачем не доведена, так само як і порушення цим договором її прав та інтересів.

Окрім того, вимоги позову в частині визнання позивача споживачем житлових послуг не відповідають способам захисту цивільних прав, визначених цивільним законодавством, які потребують судового захисту у випадку їх порушення, невизнання чи оспорення учасниками цивільних правовідносин, а також необхідно зауважити, що в силу Закону України«Про житлово-комунальніпослуги» позивач є споживачем житлово-комунальнихпослуг,які надаютьсявідповідачем,та напідставі ч.3ст.22Закону України«Про захистправ споживачів»вона звільненавід сплатисудового зборуза позовомщодо захистуїї правяк споживача.

З огляду на наведене суд дійшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Керуючись ст. ст. 215, 216 ЦК України, Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», Законом України «Про житлово-комунальні послуги», ст. ст. 12, 76-82, 141, 259, 263-268, 354 ЦПК України, -

УХВАЛИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 доприватного підприємства«КВЖРЕП №8»,третя особа Управлінняжитлового господарстваЖитомирської міськоїради,про визнаннядоговору недійсним відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Житомирського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення в порядку, визначеному ЦПК України.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відомості про учасників справи:

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (адреса: АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_4 ).

Відповідач: приватне підприємство«КВЖРЕП №8» (адреса: 10030, м. Житомир, вул. Київська, 43, код ЄДРПОУ 38797172).

Відповідач: Управління житловогогосподарства Житомирськоїміської ради (адреса: 10014, м. Житомир, вул. С.П. Корольова, 4/2, код ЄДРПОУ 04053625).

Суддя Л.М. Семенцова

СудБогунський районний суд м. Житомира
Дата ухвалення рішення16.03.2023
Оприлюднено06.04.2023
Номер документу109996032
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів»

Судовий реєстр по справі —295/1612/21

Ухвала від 04.04.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Ухвала від 27.03.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Постанова від 19.03.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Постанова від 19.03.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Ухвала від 01.06.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Ухвала від 30.05.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Ухвала від 30.05.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Ухвала від 27.03.2023

Цивільне

Богунський районний суд м. Житомира

Семенцова Л. М.

Рішення від 16.03.2023

Цивільне

Богунський районний суд м. Житомира

Семенцова Л. М.

Ухвала від 16.03.2023

Цивільне

Богунський районний суд м. Житомира

Семенцова Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні