Постанова
від 31.03.2023 по справі 280/11373/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

іменем України

31 березня 2023 року справа 280/11373/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючий суддя Суховаров А.В.

судді Головко О.В., Ясенова Т.І.,

розглянувши в письмовому провадженні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 25.01.2022 (суддя Артоуз О.О.) в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Славгор енерго до Головного управління Державної податкової служби в Запорізькій області, Державної податкової служби України про скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та зобов`язання зареєструвати податкові накладні

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Славгор енерго 23.11.2021 звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області:

за № 3174175/43221074 від 29.09.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної за № 24 від 30.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

за № 3122116/43221074 від 16.09.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної за № 1 від 07.09.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

за № 3202918/43221074 від 05.10.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної за № 2 від 09.09.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 24 від 30.08.2021, № 1 від 07.09.2021, № 2 від 09.09.2021.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 25.01.2022, прийнятому в спрощеному провадженні, позов задоволений.

В апеляційній скарзі ГУ ДПС у Запорізькій області просить рішення суду скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог. Посилаються на те, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних прийнято в межах діючого законодавства оскільки позивачем не надано документів на підтвердження здійснення господарських операцій. Зазначає про те, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Рішення про зобов`язання зареєструвати податкові накладні є передчасним та неналежним способом захисту.

Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:

ТОВ Славгор енерго зареєстровано 10.09.2019. Основним видом діяльності Товариства є: 46.90 неспеціалізована оптова торгівля, є платником ПДВ від 01.11.2019, що підтверджується довідкою № 1 від 28.11.2019.

Між ТОВ Славгор енерго (постачальник) та ТОВ «УКРБУДПОСТАЧАННЯ» (покупець) укладено договір поставки № 14/07-21 від 14.07.2021.

Відповідно до п. 1.1 Договору постачальник зобов`язується поставити та передати у власність Покупцеві продукцію (надалі - Товар) згідно зі Специфікаціями, які після їх укладення є невід`ємною частиною даного Договору (додатками до Договору). Найменування згідно з класифікатором, асортимент, обсяг (кількість), ціна, рік випуску країна-виробник. технічні та інші вимоги до Товару визначаються у Специфікації/ях до даного Договору. Ціна на Товар зафіксована у Специфікаціях у гривнях (п. 3.1).

Відповідно до п. 4.1 Договору розрахунки між Покупцем та Постачальником за даним Договором, здійснюється у наступному порядку: 4.1.1. Покупець здійснює попередню оплату у повному або частковому розмірі вартості замовленого Товару протягом 5 (п`яти) банківських днів з моменту виставлення рахунку- фактури Постачальника.

Строк поставки визначається згідно Специфікацій до даного Договору (п.5.2 Договору). Датою поставки вважається дата фактичної доставки Товару у місце призначення та передачі його уповноваженому представнику Покупця разом з вивантажувальними документами (п.5.4 договору). Відповідно до п. 5.5 Договору, поставка супроводжується наступними вивантажувальними документами, що передаються Покупцю разом з Товаром: видаткова накладна; сертифікат відповідності товару (в разі зазначення товару в переліку продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні); паспорт або сертифікат якості підприємства-виробника та/або експлуатаційні документи, що входять до комплекту постачання виробників.

Товар вважається прийнятим Покупцем від Постачальника після підписання уповноваженими представниками Сторін видаткової накладної (п.6.1).

В ході виконання вказаного договору було сформовано та подано на реєстрацію податкові накладні № 24 від 30.08.2021, № 1 від 07.09.2021, № 2 від 09.09.2021.

В рамках договору № 14/07-21 від 14.07.2021 було підписано специфікацію від 28.08.2021 (додаток № 22 до Основного договору), відповідно до якої TOB Славгор енерго зобов`язалось поставити TOB «УКРБУДПОСТАЧАННЯ» Трансформатори ТМГ21- 1000/10 УХЛ1, 10/04 кВ, Д\У н-1.1 у кількості 2 шт. на загальну суму 497640, 00 грн. (у т.ч. ПДВ - 82940,00 грн).

У відповідності до приписів п. 201.10 ст. 201 ПКУ позивачем за фактом здійснення покупцем TOB «Укрбудпостачання» 100 % оплати замовленої майбутньої поставки, у суму 497640,00 грн з ПДВ, у т.ч. ПДВ 82940,00 грн. виписано податкову накладну № 24 від 30.08.2021.

На підтвердження здійснення повної передплати надано платіжне доручення № 4612 від 30.08.2021 з відміткою AT «УКРСИББАНК» про проведення платежу, а також рахунок на оплату № 393 від 28.08.2021.

14.09.2021 позивачем подано податкову накладну № 24 від 30.08.2021 на реєстрацію, що підтверджується квитанцію № 9266410447, відповідно до якої документ прийнято, реєстрація зупинена з посиланням на те, що відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України, платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначено в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

TOB Славгор енерго 24.09.2021 надало пояснення та документи про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній № 24 від 30.08.2021, що підтверджується повідомленням № 3 від 23.09.2021.

Рішенням № 3174175/43221074 від 29.09.2021 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено в реєстрації зазначеної податкової накладної № 24 від 30.08.2021. Підставою відмови вказано ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів. актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: відсутні складські документи (інвентаризаційні описи), акт прийому-передачі товарів, видаткові накладні.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач направив скаргу до Комісії центрального рівня ДПС України.

Рішенням Комісії центрального рівня ДПС України № 46846/43221074/2 від 12.10.2021 за результатами розгляду скарги щодо відмови у реєстрації ПН, залишено скаргу без задоволення та рішення без змін.

Також, в рамках договору № 14/07-21 від 14.07.2021 було підписано специфікацію від 18.08.2021 (додаток № 15 до Основного договору), відповідно до якої ТОВ Славгор енерго зобов`язалось поставити ТОВ «УКРБУДПОСТАЧАННЯ» Трансформатори напруги НТМИ-10 у кількості 8 шт., на загальну суму 142400,06 грн. (у т.ч. ПДВ - 23733,34 грн).

У відповідності до приписів п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем за фактом здійснення покупцем TOB «УКРБУДПОСТАЧАННЯ» 100 % оплати замовленої поставки товару Трансформатор напруги НТМИ-10 у кількості 8шт. у суму 142400,06 грн з ПДВ. у т.ч. ПДВ 23733,34 грн. виписано податкову накладну № 1 від 07.09.2021.

На підтвердження здійснення повної передплати позивачем надано платіжне доручення № 4664 від 07.09.2021 з відміткою AT «УКРСИББАНК» про проведення платежу, а також рахунок на оплату № 377 від 18.08.2021.

13.09.2021 позивачем подано податкову накладну № 1 від 07.09.2021 на реєстрацію, що підтверджується квитанцію №9262475852, відповідно до якої документ прийнято, реєстрація зупинена з посиланням на те, що відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначено в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ Славгор енерго 14.09.2021 надало пояснення та документи про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній № 1 від 07.09.2021, щo підтверджується повідомленням № 1 від 14.09.2021.

Рішенням від 16.09.2021 за № 3122116/43221074 Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних підмовлено в реєстрації зазначеної податкової накладної № 1 від 07.09.2021. Підставою відмови вказано ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів. актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: відсутні інвентаризаційні описи (складські документи).

Не погоджуючись з вказаним рішенням TOB Славгор енерго оскаржило його до Комісії центрального рівня ДПС України.

Рішенням Комісії центрального рівня ДПС України № 43704/43221074/2 від 28.09.2021 за результатами розгляду скарги щодо відмови у реєстрації ПН, залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Також, в рамках договору № 14/07-21 від 14.07.2021 було підписано специфікацію від 01.09.2021 (додаток № 23 до Основного договору), відповідно до якої ТОВ Славгор енерго зобов`язалось поставити ТОВ «УКРБУДПОСТАЧАННЯ» продукцію, а саме: Ізолятор ШФ-10 у кількості 100 шт.; Ізолятор ИОР 10/3.75 УХЛ 2, у кількості 50 шт.; Ізолятор ИПУ 10/630-7.5-1 УХЛ1, у кількості 50 шт.; Ізолятор ИО 1/2,5-1 УЗ у кількості 50 шт., всього товару на загальну суму 39000, 00 грн. (у т.ч. ПДВ - 6 500,00 грн.).

У відповідності до приписів п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем за фактом здійснення покупцем TOB «УКРБУДПОСТАЧАННЯ» 100 % оплати замовленої поставки у сумі 39000,00 грн з ПДВ, у т.ч. ПДВ 6500,00 грн. виписано податкову накладну № 2 від 09.09.2021.

На підтвердження здійснення повної передплати позивачем надано платіжне доручення № 4698 від 09.09.2021 з відміткою АТ«УКРСИББАНК» про проведення платежу, а також рахунок на оплату № 397 від 01.09.2021.

13.09.2021 позивачем подано податкову накладну № 2 від 09.09.2021 на реєстрацію, що підтверджується квитанцію №9262466103, відповідно до якої документ прийнято, реєстрація зупинена з посиланням на те, що відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначено в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Після зупинення реєстрації податкової накладної TOB Славгор енерго 01.10.2021 надало пояснення та документи про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній № 2 від 09.09.2021, що підтверджується повідомленням №7 від 01.10.2021.

Рішенням від 05.10.2021 за № 3202918/43221074 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено в реєстрації зазначеної податкової накладної № 2 від 09.09.2021.

Не погодившись з рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.7 статті 201 Податкового Кодексу України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів, послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів, послуг платник податку продавець зобов`язаний в установлений термін скласти податкову накладну, зареєструвати її в єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до абзацу 5 пункту 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України, підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної або розрахунку коригування до єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді в текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до абзацу 10 пункту 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України, якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також в разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді в текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового Кодексу України, реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до цієї норми та підпункту 56.23.2 пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 року №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка набрала чинності 01.02.2020 року (далі Порядок - №1165).

Відповідно до пунктів 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Реєстрацію податкових накладних позивача зупинено з тих підстав, що платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначено в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній/ розрахунку коригування.

Так у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі підпунктів пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Податковий орган запропонувавши позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, контролюючий орган не визначив конкретного переліку документів, які він вважає належними та достатніми для прийняття позитивного рішення, а тому висновки щодо неподання необхідних документів, в такому разі є помилковими.

Пропозиція контролюючого органу про надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без наведення переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття позитивного рішення, призводить до ситуації невизначеності та необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

При таких розпливчатих формулюваннях підстав зупинення реєстрації податкових накладних та неконкретних пропозиціях надати додаткові документи, позивач був поставлений у невизначене становище щодо виконання рішення контролюючого органу, а відтак суб`єктом владних повноважень недотриманий принцип відповідальності за свою діяльність, закріплений в статті 3 Конституції України.

Також, варто звернути увагу на позицію Верховного Суду який у своїх постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 зробив висновок про те, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п. 11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття Комісією рішення про реєстрацію податкової накладної, зокрема, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування тощо.

Як вбачається з оскаржуваних рішень підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних і типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Між тим, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначена додатком до Порядку №520, передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні), мають бути підкреслені.

Всупереч цьому, в оскарженому рішенні міститься лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення, без зазначення тих документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надані. Суд зазначає, що контролюючий орган обмежився формальним підходом до виконання своїх обов`язків, не дослідивши первинні документи підприємства за спірними накладними за їх наявності.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності та як наслідок його скасування.

Також, апеляційної суд зауважує, що зазначення відповідачем в графі додаткова інформація відсутні складські документи (інвентаризаційні описи), акт прийому-передачі товарів, видаткові накладні не може бути перепоною для реєстрації податкової накладної, оскільки приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Колегією суддів не приймаються доводи відповідачів про передчасність вимог щодо зобов`язання зареєструвати податкову накладну/розрахунок корегування, з огляду на таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини 1 статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом ... 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до частини 2 статті 245 КАС України, в разі задоволення позову суд може прийняти рішення про ... 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до частини 4 статті 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом в рішенні.

Враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних визнані судом протиправним, суд погоджує висновок суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкові накладні.

З урахуванням доводів і заперечень сторін, наданих ними доказів, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 241-244, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 25.01.2022 без змін.

Постанова набирає законної сили з 31.03.2023 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуючий А.В. Суховаров

суддяО.В. Головко

суддяТ.І. Ясенова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.03.2023
Оприлюднено07.04.2023
Номер документу110037060
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/11373/21

Ухвала від 16.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 31.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 20.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Постанова від 09.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 02.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 04.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні