ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/22846/20 Головуючий у 1 інстанції: Мазур А.С.
Суддя-доповідач: Вівдиченко Т.Р.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 квітня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача Вівдиченко Т.Р.
Суддів Аліменка В.О.
Кузьмишиної О.М.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 вересня 2022 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «Паркет-Трейд» до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И Л А:
Позивач - Приватне підприємство «Паркет-Трейд» (далі - ПП «Паркет-Трейд») звернувся до суду з позовом до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі - Держпродспоживслужба), в якому просив:
- визнати протиправним і скасувати рішення про відмову у включенні Приватного підприємства «Паркет-Трейд» до Реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу, викладену у формі листа від 23.03.2020 №13.1-7/1/1865;
- зобов`язати Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів включити Приватне підприємство «Паркет-Трейд» до Реєстру, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу, та присвоїти персональний п`ятизначний код і видати посвідчення про реєстрацію особи, яка здійснює господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 вересня 2022 року позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправним і скасовано рішення про відмову у включенні Приватного підприємства «Паркет-Трейд» до Реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу, викладену в листа Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 23.03.2020 №13.1-7/1/1865. Зобов`язано Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів повторно розглянути заяву Приватного підприємства «Паркет-Трейд» від 24.02.2020 про включення до загальнодержавного реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу, з урахуванням висновків, викладених у цьому судовому рішенні. У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду, відповідач - Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів звернувся з апеляційною скаргою, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у повному обсязі у задоволенні адміністративного позову, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права. Зокрема, апелянт вказує, що згідно з витягом з Реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, було встановлено, що за адресою знаходження земельної ділянки (асфальтованої площадки) ПП «Паркет Трейд» не володіє правом власності або користування земельною ділянкою. Отже, на переконання апелянта, відмова про включення позивача до Реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу прийнято Держпродспоживслужбою виключно в межах повноважень.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Частиною 2 статті 311 КАС України визначено, що якщо під час письмового провадження за наявними у справі матеріалами суд апеляційної інстанції дійде висновку про те, що справу необхідно розглядати у судовому засіданні, то він призначає її до апеляційного розгляду в судовому засіданні.
Колегія суддів, враховуючи обставини даної справи, а також те, що апеляційна скарга подана на рішення, перегляд якого можливий за наявними у справі матеріалами на підставі наявних у ній доказів, визнала можливим розглянути справу в порядку письмового провадження.
Згідно ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Отже, в апеляційному порядку підлягає перегляду рішення суду першої інстанції виключно в частині задоволених позовних вимог Приватного підприємства «Паркет-Трейд».
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Приватне підприємство «Паркет-Трейд» є юридичною особою, що здійснює, поміж іншого, такі види діяльності:
- 16.10 Лісопильне та стругальне виробництво (основний);
- 16.23 Виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів;
- 16.24 Виробництво дерев`яної тари та інш.
ПП «Паркет-Трейд» двічі зверталося до Головного управління Держпродспоживслужби у Київській області із заявами про включення до Реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу, проте листами від 25.09.2019 № 13.1.1/6304-19 та від 14.01.2020 № 13.1.1-4/1/224 Держпродспоживслужба відмовляла йому у включенні до Реєстру з огляду на наявність недоліків у поданих документах.
24 лютого 2020 року ПП «Паркет-Трейд» втретє звернулося до Головного управління Держпродспоживслужби у Київській області із заявою від 24.02.2020 про включення до Реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу, повідомивши, що має спеціалізацію - Деревообробка, сушінні деревини потужності; Сушильні камери СОРCAL (200м3), Піч твердопаливна ПОЖ-25-Інка 1 штука, та просило:
- провести перевірку територій та потужності з метою визначення фітосанітарного стану та можливості здійснення господарської діяльності з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу за адресою: м. Київ, вул. Гната Хоткевича (Червоногвардійська), 20;
- надіслати подання до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів щодо включення до загальнодержавного реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу.
Як зазначено в заяві, до неї долучено копію документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, на якій знаходяться зазначені потужності (на 5 аркушах) та копію плану (схеми) земельної ділянки, на якій розміщено потужності (на 1 аркуші).
На підставі вказаної заяви державними фітосанітарними інспекторами Головного управління Держпродспоживслуби у Київській області в присутності представника Приватного підприємства «Паркет-Трейд» проведено перевірку виконання названим підприємством фітосанітарних заходів, за наслідками якої складено акт від 17.03.2020 №60/10-6078/000001.
Згідно з вказаним Актом, Приватне підприємство «Паркет-Трейд» планує проводити обробку дерев`яного пакувального матеріалу та пиломатеріалів з хвойних та листяних порід деревини. Місцезнаходження виробничих потужностей: 02094, м.Київ, вул.Гната Хоткевича (Червоногвардійська), 20. Згідно з договором оренди від 01.07.2012 №124/12 ТОВ «Євро-Реконструкція» передало в тимчасове платне користування Приватному підприємству «Паркет-Трейд» асфальтовану площадку загальною площею 648 кв.м та три виробничих цехи загальною площею 142,1 кв.м, кадастровий номер земельної ділянки 8000000000:66:237:0001. При звірці інформації, зазначеної в указаному договорі оренди, та в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, встановлено, що інформація щодо права власності або користування Приватним підприємством «Паркет-Трейд» указаною земельною ділянкою відсутня (інформаційна довідка від 11.03.2020 №203690536). Згідно з договором користування від 01.11.2019 №ПБ 12 ТОВ «Прагос-Буд» передало в користування Приватному підприємству «Паркет-Трейд» піч твердопаливну ПОЖ-25 Інка в кількості 1 шт. Згідно з договором користування від 01.11.2019 №ПБ 11 ТОВ «Прагос-Буд» передало Приватному підприємству «Паркет-Трейд» в строкове платне користування обладнання для сушильних камер COPRAL. Згідно з наданою Приватним підприємством «Паркет-Трейд» схемою виробничих потужностей на території знаходяться: камери сушильні COPRAL 4001 PRG - 1 шт. 200 кв.м, асфальтована площадка площею 648 кв.м. Сушильна камера функціонує з таким обладнанням: автоматичний електронно- програмний блок управління і контролю - COPRAL 4001 PRG, піч опалювальна рідинна ПОЖ-25-Інка, вентилятори - 4 шт., теплообмінники - 2 шт., пультова, щит керування, вологоміри деревини - 6 шт., вологомір повітря - 1 шт., датчик температури деревини - 1 шт. Датчики не потребують ніякого обслуговування, крім повірки. Твердопаливна піч потужністю 250 кВТ може використовуватись для знищення зараженої шкідниками деревини. Як паливо для роботи камери використовується деревина, відходи від неї, які спалюються в печі. Теплоносієм є розігріте повітря, яке виділяється системою теплообмінників, по яким циркулює гаряча вода, нагріта в печі, повітря за допомого вентиляторного блоку подається до сушильної камери та проходить через ряди завантаженого в камеру дерев`яного пакувального матеріалу. Весь технологічний процес сушіння задається та контролюється за допомогою автоматичного електронно-програмного блоку управління і контролю COPRAL 4001 PRG. Територія огороджена та охороняється цілодобово. Проведено візуальне обстеження виробничих приміщень з відбором зміток. З огляду на викладене в акті викладено висновок про наявність у Приватного підприємства «Паркет-Трейд» виробничих потужностей забезпечити виробництво дерев`яного пакувального матеріалу з дотриманням вимог Фітосанітарних правил ввезення з-за кордону, перевезення в межах країни, експорту та виробництва дерев`яного пакувального матеріалу, затверджених наказом Міністерства аграрної політики України від 22.12.2005 №731, та вирішено поданий названим підприємством пакет документів разом з актом перевірки направити до Держпродспоживслуби для прийняття відповідного рішення про включення або відмову у включенні Приватного підприємства «Паркет-Трейд» до загальнодержавного реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу.
18 березня 2020 року листом №Вих-10-02.2/2329-20 Головне управління Держпродспоживслуби в Київській області надіслало до Держпродспоживслужби подання разом із заявою Приватного підприємства «Паркет-Трейд» та доданими до неї документами для прийняття відповідного рішення. У поданні зазначено, що при звірці інформації, вказаної в договорі оренди від 01.07.2012 №124/12 з Державним реєстром речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно встановлено, що інформація щодо права власності або користування Приватного підприємства «Пакет-Трейд» земельною ділянкою, на якій знаходяться потужності відсутня.
За наслідками розгляду цього подання Держпродспоживслужба листом від 23.03.2020 № 13.1-7/1/1865 повідомила ПП «Паркет-Трейд» про відмову у включенні до Реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу у зв`язку з поданням неповного пакета документів, зазначеного в пункті 3.3 Фітосанітарних правил ввезення з-за кордону, перевезення в межах країни, експорту та виробництва дерев`яного пакувального матеріалу, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики від 22.12.2005 №731, а саме, через відсутність копії документів, які засвідчують його право власності або користування на земельну ділянку.
Не погоджуючись із даною відмовою, позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законом України «Про карантин рослин» від 30 червня 1993 року № 3348-ХІІ (далі - Закон № 3348-ХІІ, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено правові, організаційні та фінансово-економічні основи карантину рослин, повноваження органів державної влади, їх посадових осіб, права і обов`язки юридичних та фізичних осіб, спрямовані на запобігання занесенню та поширенню відсутніх на території України регульованих шкідливих організмів, і становить частину законодавства України щодо захисту життя та здоров`я рослин.
Статтею 12 вищевказаного Закону визначено права та обов`язки осіб у сфері карантину рослин.
Згідно ч. 4 ст. 12 Закону №3348-ХІІ, особи, які здійснюють господарську діяльність, пов`язану з виробництвом, переробкою, зберіганням, транспортуванням, торгівлею рослинами і рослинними продуктами, зобов`язані: виконувати фітосанітарні правила та здійснювати фітосанітарні заходи; виконувати законні розпорядження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, щодо проведення відповідних карантинних заходів; подавати визначену законом інформацію для реєстрації до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, якщо це вимагається згідно із статтею 27 цього Закону; подавати на вимогу спеціалістів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, відомості про об`єкти регулювання; здійснювати систематичний моніторинг земельних угідь, які належать їм на правах власності або користування, а також потужностей (об`єктів), на яких здійснюється виробництво та/або обіг рослин, продуктів рослинного походження з метою виявлення регульованих шкідливих організмів; надавати державним фітосанітарним інспекторам у визначених законом випадках безперешкодно доступ до об`єктів регулювання на будь-якій стадії виробництва, переробки чи обігу для проведення інспектування, перевірки документації та відбору зразків від об`єктів регулювання для визнання їх фітосанітарного стану в порядку, передбаченому цим Законом; сприяти проведенню карантинних заходів у карантинних та прилеглих до них зонах у разі виявлення карантинних організмів; зберігати усі фітосанітарні сертифікати, карантинні сертифікати протягом одного року починаючи з дати видачі.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 27 Закону №3348-ХІІ, Реєстрації у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, підлягають особи, зокрема, які: здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу.
Наказом Міністерства аграрної політики України від 22 грудня 2005 року № 731, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 січня 2006 року за № 62/11936, затверджено Фітосанітарні правила ввезення з-за кордону, перевезення в межах країни, експорту та виробництва дерев`яного пакувального матеріалу (далі - Фітосанітарні правила).
Пунктом 1.1 даних Фітосанітарних правил передбачено, що ці Фітосанітарні правила спрямовані на запобігання проникненню і розповсюдженню в Україні карантинних та інших шкідливих організмів та визначають загальні організаційні і правові вимоги щодо ввезення з-за кордону, перевезення в межах країни, експорту та виробництва дерев`яного пакувального матеріалу з хвойних і листяних порід.
Розділ 3 Фітосанітарних правил регулює реєстрацію осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу.
Так, пунктом 3.1 Фітосанітарних правил закріплено, що виробництво та маркування дерев`яного пакувального матеріалу на території України здійснюють особи, що включені до загальнодержавного реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу (далі - Реєстр), який веде Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
Згідно п. 3.2 Фітосанітарних правил, особи, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу, повинні мати: сушильні камери для термообробки деревини дерев`яного пакувального матеріалу та/або місця, обладнані для проведення знезараження (фумігації) (MB); печі або обладнання для знищення деревини або дерев`яного пакувального матеріалу, зараженого шкідливими організмами.
За приписами п. 3.3 Фітосанітарних правил, для включення до Реєстру особа надає до головного управління Держпродспоживслужби в області за місцезнаходженням (місцем проживання) заяву на включення до загальнодержавного реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу (додаток 1) (далі - заява), до якої додаються: копія плану (схеми) земельної ділянки, на якій розміщено потужності, зазначені в пункті 3.2 цієї глави; копія документа, який засвідчує право власності або користування на земельну ділянку та потужності, зазначені у пункті 3.2 цієї глави.
Пунктом 3.4 Фітосанітарних правил передбачено, що протягом тридцяти діб з дня отримання заяви: фітосанітарним інспектором здійснюється перевірка виконання заявником дотримання вимог цих Фітосанітарних правил (далі - перевірка); за результатами проведення перевірки головним управлінням Держпродспоживслужби надсилається до Держпродспоживслужби подання з усіма матеріалами щодо включення заявника до Реєстру; на підставі зазначеного подання Держпродспоживслужбою приймається рішення про включення або відмову у включенні заявника до Реєстру, про що письмово повідомляється заявник.
У відповідності до пункту 3.8 Фітосанітарних правил, підставами для відмови у включенні до Реєстру є:
подання неповного пакета документів, зазначеного в пункті 3.3 цієї глави;
виявлення на території земельної ділянки, зазначеної в пункті 3.3 цієї глави, регульованих шкідливих організмів;
виявлення в поданих документах на включення до Реєстру недостовірних відомостей;
подання заяви у строк менше одного року з дати виключення з Реєстру у зв`язку з:
виявленням на території земельної ділянки, зазначеної в пункті 3.3 цієї глави, регульованих шкідливих організмів;
вчиненням особою повторного порушення вимог цих Фітосанітарних правил.
Рішення про відмову у включенні до Реєстру приймається у письмовій формі із обґрунтуванням причин відмови, про що письмово повідомляється заявника.
Як вбачається з матеріалів справи, Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів за наслідками розгляду подання ПП «Паркет-Трейд» щодо включення до Реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального листом від 23 березня 2020 року № 13.1-7/1/1865 повідомила позивача про відмову у включенні до Реєстру, у зв`язку з поданням неповного пакета документів, зазначеного в пункті 3.3 Фітосанітарних правил ввезення з-за кордону, перевезення в межах країни, експорту та виробництва дерев`яного пакувального матеріалу, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики від 22.12.2005 №731, а саме, через відсутність копії документів, які засвідчують його право власності або користування на земельну ділянку (а.с. 8).
Так, апелянт зазначає, що, згідно з витягом з Реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, було встановлено, що за адресою знаходження земельної ділянки (асфальтованої площадки) ПП «Паркет Трейд» не володіє правом власності або користування земельною ділянкою.
Отже, на переконання апелянта, відмова про включення позивача до Реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу прийнято Держпродспоживслужбою виключно в межах повноважень.
З даного приводу, слід зазначити наступне.
Матеріали справи свідчать, що між Товариством з обмеженою відповідальністю «Євро-Реконструкція» (орендодавець) та Приватним підприємством «Паркет-Трейд» (орендар) укладено Договір оренди №124/12 від 01 липня 20112 року (а.с. 10-13).
Відповідно до п..п. 1.1. - 1.2 даного Договору оренди, орендодавець передав орендарю в тимчасове платне користування приміщення за адресою: м. Київ, провулок Червоногвардійський (теперішня назва - вулиця Гната Хоткевича), 20, загальною площею 142,1 кв. (три виробничі цехи), а також асфальтовану площадку, що орендується, загальною площею 647 кв.м.
Вид діяльності орендаря (мета використання приміщення) - виробництво та обробка деревини.
Згідно пункту 3.1 Договору оренди №124/12, термін оренди по цьому договору починається з 01.01.2012 та закінчується 31.12.2014 і автоматично продовжується на кожен наступний календарний рік, якщо жодна із сторін не заявить про свій намір припинити його не пізніше, ніж за місяць до закінчення терміну дії договору.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що даний Договір на час звернення позивача до Головного управління Держпродспоживслужби у Київській області із заявою від 24.02.2020 був чинним, оскільки, судом не встановлено, що строк його дії закінчився.
У відповідності до Акту приймання-передачі об`єкта оренди за договором оренди приміщення №124/12 від 01 липня 2012 року, Товариство з обмеженою відповідальністю «Євро-Реконструкція» передало Приватному підприємству «Паркет-Трейд» приміщення загальною площею 142,1 кв.м та асфальтовану площадку загальною площею 647 кв.м. (а.с. 14).
Із складеного фітосанітарними інспекторами Головного управління Держпродспоживслужби у Київській області Акту перевірки особи, яка підлягає реєстрації, №60/10-6078/000001 від 17 березня 2020 року вбачається, що передані Приватному підприємству «Паркет-Трейд» в тимчасове користування приміщення та асфальтована площадка розміщені на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000666:237:0001 (а.с. 45-46).
Згідно з інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 04.04.2016 № 56582967 та № 56581613 Товариству з обмеженою відповідальністю «Євро-Реконструкція» належить право користування земельними ділянками кадастровий номер 8000000000666:237:0001 площею 31,9126 га та кадастровий номер 8000000000666:237:0001 площею 0,202 га (а.с. 15-18).
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав регулює Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Згідно пункту 2 частини 1 статті 4 вищевказаного Закону, державній реєстрації прав підлягають, поміж іншого речові права на нерухоме майно, похідні від права власності, зокрема: - право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; - право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки.
Беручим до уваги викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанцій про те, що право користування (оренди) позивача приміщеннями, отриманими за вищевказаним договором оренди та асфальтованою площадкою строком з 01.01.2012 до 31.12.2014, тобто, менш як на три роки, яке в подальшому автоматично продовжувалося на кожен наступним календарний рік, не підлягало державній реєстрації.
Згідно статті 759 ЦК України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
Статтею 796 ЦК України передбачено, що одночасно з правом найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) наймачеві надається право користування земельною ділянкою, на якій вони знаходяться, а також право користування земельною ділянкою, яка прилягає до будівлі або споруди, у розмірі, необхідному для досягнення мети найму. У договорі найму сторони можуть визначити розмір земельної ділянки, яка передається наймачеві. Якщо розмір земельної ділянки у договорі не визначений, наймачеві надається право користування усією земельною ділянкою, якою володів наймодавець. Якщо наймодавець не є власником земельної ділянки, вважається, що власник земельної ділянки погоджується на надання наймачеві права користування земельною ділянкою, якщо інше не встановлено договором наймодавця з власником земельної ділянки.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду у постанові від 22 липня 2021 року у справі № 640/19955/19 зазначив наступне: «...при укладанні договору найму об`єкту (споруди, окремої частини, ін.) презюмується, що наймач має право користування земельною ділянкою, на якій знаходиться такий об`єкт, а також право користування земельною ділянкою, яка прилягає до будівлі або споруди, у розмірі, необхідному для досягнення мети найму.
Передача земельної ділянки у користування за вказаними правилами проводиться незалежно від того, чи існують у договорі умови щодо прав на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти (споруди, ін.), що передаються у найм. Крім того норми, які встановлюють згадані правила, не мають характеру диспозитивності, тобто застосовуються й поза волею наймодавця та наймача.
Важливим є той факт, що надання наймачу права користування земельною ділянкою є обовґязковим не тільки для сторін за договором оренди об`єкту, що знаходиться на земельній ділянці, а й для власника земельної ділянки у разі, коли такою особою не є наймодавець. Презюмується, що власник земельної ділянки погоджується на надання наймачеві права користування нею, якщо інше прямо не встановлене договором наймодавця з власником земельної ділянки».
Таким чином, вірним є висновок суду першої інстанції про те, що у спірних правовідносинах, Приватне підприємство «Паркет-Трейд» набуло право користування земельною ділянкою, розміщеною під об`єктами оренди за адресою: м. Київ, вул. Червоногвардійська, 20, визначеними умовами договору оренди від 01.07.2012 №124/12, а також земельною ділянкою, яка прилягає до об`єктів, у розмірі, необхідному для досягнення мети найму, незважаючи на відсутність окремо укладеного договору оренди відповідної земельної ділянки.
Враховуючи вищезазначене, посилання апелянта на ненадання позивачем копії документа, який засвідчує право власності або користування на земельну ділянку, колегія суддів вважає необгрунтованим.
Щодо посилання апелянта на постанову Верховного Суду у складі Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 22.09.2022 року у справі № 154/2191/18, колегія суддів зазначає, що дане судове рішення прийнято Верховним Судом за інших обставин справи та правовідносин, а тому, викладені в ньому висновки не підлягають застосуванню при вирішенні спору у даній справі.
Беручи до уваги викладене, судом першої інстанції обгрунтовано визнано протиправним і скасовано рішення про відмову у включенні Приватного підприємства «Паркет-Трейд» до Реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу, викладену в листа Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 23.03.2020 №13.1-7/1/1865.
Також, оскільки, суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, судом першої інстанції правомірно зобов`язано Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів повторно розглянути заяву Приватного підприємства «Паркет-Трейд» від 24.02.2020 про включення до загальнодержавного реєстру осіб, які здійснюють господарську діяльність з виробництва та маркування дерев`яного пакувального матеріалу, з урахуванням висновків суду.
Решта доводів та заперечень апелянта висновків суду першої інстанції не спростовують.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про часткову обґрунтованість позовних вимог Приватного підприємства «Паркет-Трейд» та наявність правових підстав для їх часткового задоволення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).
При цьому, доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
З підстав вищенаведеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 вересня 2022 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328-329 КАС України.
Суддя-доповідач Вівдиченко Т.Р.
Судді Аліменко В.О.
Кузьмишина О.М.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2023 |
Оприлюднено | 07.04.2023 |
Номер документу | 110038427 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні