Постанова
від 05.04.2023 по справі 120/4373/22
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/4373/22 Головуючий суддя 1-ої інстанції - Віятик Наталія Володимирівна Суддя-доповідач - Кузьмишин В.М.

05 квітня 2023 року м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Кузьмишина В.М.

суддів: Сушка О.О. Сапальової Т.В. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ ДПС на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2022 року у справі за адміністративним позовом фермерського господарства «Поділля-Ферм-Трейд» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправними та скасування рішень,

В С Т А Н О В И В :

Описова частина.

Короткий зміст позовних вимог.

В червні 2022 року ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» звернулося до Вінницького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Вінницькій області, в якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області комісії головного управління ДПС у Вінницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3463809/41982259 від 03.12.2021; визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової служби України рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України №59019/41982259/2 від 23.12.2021.

Короткий зміст судового рішення суду першої інстанції.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 30.11.2022 позовні вимоги задоволено в повному обсязі.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погодившись із судовим рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції не повністю з`ясовані обставини, що мають значення для справи, а рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Відзив/заперечення на апеляційну скаргу.

Позивач правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.

Рух справи у суді апеляційної інстанції.

Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2023 року відкрито апеляційне провадження у вищевказаній справі та призначено її до судового розгляду в порядку письмового провадження.

Фактичні обставини справи, встановлені судом першої інстанції.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, ФГ «ПОДІЛЛЯ-ФЕРМ-ТРЕЙД» (ідентифікаційний код юридичної особи 41982259) є платником податків ПДВ, основний вид діяльності: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур насіння олійних культур (основний).

25.11.2021 Фермерське господарство «Поділля-Ферм-Трейд» подало податкову накладну №1 від 06.11.2021, ГУ ДПС у Вінницькій області документ прийнято, реєстрацію зупинено. У повідомленні про зупинення реєстрації податкової накладної вказано, що реєстрація документа зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005 відсутні в таблиці даних / платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено, що показник D= 2,92000%, Р=0.

29.11.2021 позивачем подано повідомлення №1 від 29.11.2021 про подання пояснень та копій документів щодо податкових /розрахунків коригування та пакет документів по відповідній податковій накладній, зокрема в пояснені було зазначено: «ФГ «Поділля-Дерм-Трейд» продало кукурудзу ТОВ «ТЕССЛАГРУП» і виписало податкову накладну, реєстрація якої була зупинена. ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» орендує землю 18,0409 га в ФГ «Михайлів Кут», з якої було засіяно кукурудзою 16,2 га. ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» купувало насіння кукурудзи, міндобрива та хімікати для оприскування, трактор і комбайн, було найнято для обробітку землі та перевезення кукурудзи. Так як ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» орендує дуже мало землі, тому здійснює мало господарських операцій».

Обсяг постачання (коригування обсягів постачання) без урахування ПДВ 478 005,04 грн., сума ПДВ (сума коригування ПЗ та ПК) 66 920,71 грн.

До повідомлення №1 від 29.11.2021 про подання пояснень та копій документів щодо податкових /розрахунків коригування були додані такі документи: Договір оренди землі №29/03 від 29.03.2018 між ФГ «Полілля-Ферм-Трейд» (Орендар) та ФГ «Михайлів Кут» (Орендодавець) про оренду землі 18,0409 га (із якої було засіяно кукурудзою 16,2 га.); Документи про купівлю насіння кукурудзи: Видаткова накладна №197 від 20 квітня 2021 р., згідно якої ТОВ «ПЛАЗМА АГРО» (Постачальник) поставило, а ФГ «Полілля-Ферм-Трейд» (Покупець) згідно договору №58-04/2021 від 06.04.2021 р. отримало насіння кукурудзи (Гран1) в кількості 14 мішків на суму 34 300,0 грн. (в т.ч. ПДВ - 4 212,28грн.); Документи про купівлю міндобрива та хімікатів: видаткова накладна №PT-00001398 від 30 квітня 2021 р., згідно якої ТОВ «РОК ТРЕЙД» (Постачальник) поставило, а ФГ «ПОДІЛЛЯ-ФЕРМ-ТРЕЙД» (Одержувач) згідно договору №РТ-00432 від 21.04.2021р. одержав: Нітроамофоска марки NPK 16:16:16, в кількості 2,460 т. (біг-бег) на суму 34194,00грн. (в т.ч. ПДВ 5699,00грн.); видаткова накладна №750176 від 09 червня 2021 р., згідно якої ТОВ «ТЕХНОТОРГ-ДОН» (Постачальник) поставило, а ФГ «Полілля-Ферм-Трейд» (Покупець) одержав хімікати (ЗЗР): Мелон, КС в кількості 25 літрів на суму 3925,77 грн. без ПДВ; та Дисупам в кількості 10 літрів на суму 1727,40грн без ПДВ; на загальну суму по товарним позиціям - 6 783, 80 грн. (в т.ч. ПДВ 1 130.63грн.); видаткова накладна №750177 від 09 червня 2021 р., згідно якої ТОВ «ТЕХНОТОРГ-ДОН» (Постачальник) поставило, а ФГ «Полілля-Ферм-Трейд» (Покупець) згідно договору одержав хімікати (ЗЗР): Добриво мінеральне комплексне Солер (марка "К") в кількості 5 літрів (каністра) на суму 888,55грн. (в т.ч. ПІДВ 148,09грн.); видаткова накладна №781651 від 25 червня 2021 р., згідно якої ТОВ «ТЕХНОТОРГ-ДОН» (Постачальник) поставило, а ФГ «Полілля-Ферм-Трейд» (Покупець), згідно договору одержав хімікати (ЗЗР): Грос Аміно-Мд (20 л) в кількості 20 літрів на суму 3271,58 грн. без ПДВ; Еколайн Цинк Желат (20 л) в кількості 20 літрів на суму 2093,00грн. без ПДВ: Еколайн Магній Хелати (20 л) в кількості 20 літрів на суму 2093,00 грн. без ПДВ: на загальну суму по товарним позиціям - 8 949.10 грн. (в т.ч. ПДВ 491.52 грн.); Договори про оренду тракторів (спецтехніки) (з додатками №1) при обробітку землі на площі 16,2 га (в т.ч. послуг оранки, збирання, дискування тощо), а саме: згідно договорів №0104 від 01.04.2021; №0504 від 05.04.2021; №0704 від 07.04.2021; №0904 від 09.04.2021; №0806 від 08.06.2021; №2206 від 22.06.2021; №2306 від 23.06.2021; №90611 від 06.11.21; №1911 від 19.11.21; Договір постачання №8591-1 від 06.11.2021 року: кукурудза 3 класу в кількості - 101 740 кг на загальну суму 544 925,75 грн. (в т.ч. ПДВ 14% - 66920,71грн.); Видаткова накладна №РН 000001 від 06.11.2021, видана ТОВ «ТЕССЛАГРУП», згідно договору постачання №98591-1 від 06.11.2021: кукурудза 3 класу в кількості - 101 740 кг на загальну суму 544 925,75 грн. (в т.ч. ПДВ 14% - 66920,71 грн.); Документи про перевезення кукурудзи згідно Договору постачання №8591-1 від 06.11.2021: TTH №1 від 06.11.2021 (перевезено - 25340 кукурудзи); TTH №2 від 06.11.2021 (перевезено - 25760 кукурудзи); TTH №3 від 07.11.2021 (перевезено - 25420 кукурудзи); TTH №4 від 08.11.2021 (перевезено - 25220 кукурудзи); Довіреність №8120 ТОВ «ТЕССЛАГРУП» від 06.11.2021 на ОСОБА_1 про отримання віл ФГ «Полілля-Ферм-Трейд» згідно договору постачання №8591-1 від 06.11.2021: кукурудзи 3 класу в кількості - 101 740 кг; Складений між ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» та ФОП ОСОБА_2 договір оренди транспортних засобів та самохідних машин (чи механізмів) з екіпажом № 0611 від 06.11.2021; Акт приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг) №1 від 08.11.2021 складений між ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» та ФОП ОСОБА_2 , згідно договору оренди транспортних засобів та самохідних машин (чи механізмів) з екіпажом №0611 від 06.11.2021 - про те, що за умовами договору перевезено вантаж за маршрутом «з поля до с.Колюхів м.Калинівка» - 06.11.2021 - 13 000,00 грн. без ПДВ та 06.11.2021 - 13000,00 грн. без ПДВ, на загальну суму 26 000,00 грн.; Складений між ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» та ФОП ОСОБА_3 договір оренди транспортних засобів та самохідних машин (чи механізмів) з екіпажом №0611-1 від 06.11.2021 року; Акт приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг) №1 від 08.11.2021 року складений між ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» та ФОП ОСОБА_4 згідно договору оренди транспортних засобів та самохідних машин (чи механізмів) з екіпажом №0611-1 від 06.11.2021 - про те, що за умовами договору перевезено вантаж за маршрутом «з поля до с. Колюхів м. Калинівка» 07.11.2021 - 13 000,00 грн. без ПДВ та 08.11.2021 - 13000,00 грн. без ПДВ, на загальну суму 26 000,00грн.; Акт приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг) від 08.11.2021 складений між ФГ «Поділля-ферм-Трейд» та ФОП ОСОБА_4 згідно договору оренди транспортних засобів та самохідних машин (чи механізмів) з екіпажом №0611-1 від 06.11.2021 про те, що за умовами договору - комбайн зернозбиральний CASE 2388 в період 06-08.11.2021 збирав кукурудзу на площі 16,2 га, вартість послуги становить 46170 грн. без ПДВ.

За результатами розгляду наданих документів комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Вінницькій області прийнято рішення №3463809/41982259 від 03.12.2021, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 06.11.2021 у зв`язку з: ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено. У додатковій інформації зазначено: ненадання платником податку копій документів: договір, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

08.12.2021 ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» подало скаргу до Державної податкової служби України на рішення за №3463809/41982259 від 03.12.2021. До скарги були додані наступні документи: Договір оренди землі №629/03 від 29.03.2018 між ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» (Орендар) та ФГ «Михайлів Кут» (Орендодавець) про оренду землі 18,0409 га (із якої було засіяно кукурудзою 16,2 га.); Документи про купівлю насіння кукурудзи: Видаткова накладна № 197 від 20 квітня 2021 р., згідно якої ТОВ «ПЛАЗМА АГРО» (Постачальник) поставило, а ФГ ««Поділля-Ферм-Трейд» (Покупець) згідно договору №58-04/2021 від 06.04.2021 р. отримало насіння кукурудзи (Гран1) в кількості 14 мішків на суму 34 300,0 грн (в т.ч. ПДВ - 4212,28 грн); Документи про купівлю міндобрива та хімікатів: видаткова накладна №PT-00001398 від 30 квітня 2021 р., згідно якої ТОВ «РОК ТРЕЙД» (Постачальник) поставило, а ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» (Одержувач), згідно договору № РТ-00432 від 21.04.2021 р. одержав: Нітроамофоска марки NPK 16:16:16, в кількості 2,460 т. (біг-бег) на суму 34194,00 грн (в т.ч. ПДВ 5699,00грн.); видаткова накладна № 750176 від 09 червня 2021 р. згідно якої ТОВ «ТЕХНОТОРГ-ДОН» (Постачальник) поставило, а ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» (Покупець) згідно договору одержав хімікати (ЗЗР): Мелон, КС в кількості 25 літрів на суму 3925,77 грн. без ПДВ; та Дисупам в кількості 10 літрів на суму 1727,40 грн без ПДВ; на загальну суму по товарним позиціям - 6 783.80 грн. (в т.ч. ПДВ 1 130, 63грн.); видаткова накладна № 750177 від 09 червня 2021 р. згідно якої ТОВ «ТЕХНОТОРГ-ДОН» (Постачальник) поставило, а ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» (Покупець) згідно договору одержав хімікати (ЗЗР): 89 Добриво мінеральне комплексне Солер (марка "К") в кількості 5 літрів (каністра) на суму 888,55грн. (в т.ч. ПДВ 148,09 грн.); видаткова накладна №781651 від 25 червня 2021 р. згідно якої ТОВ «ТЕХНОТОРГ-ДОН» (Постачальник) поставило, а ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» (Покупець) згідно договору одержав хімікати (33Р): Грос Аміно-Мд (20 л) в кількості 20 літрів на суму 3271,58 грн. без ПДВ; Еколайн Цинк Хелат (20 л) в кількості 20 літрів на суму 2093,00 грн. без ПДВ; Еколайн Магній Хелати (20 л) в кількості 20 літрів на суму 2093,00 грн. без ПІДВ; на загальну суму по товарним позиціям - 8 949.10 грн. (в т.ч. ПДВ | 491.52 грн.); Договори про оренду тракторів (спецтехніки) (з додатками №1) при обробітку землі на площі 16,2 га (в т.ч. послуг оранки, збирання, дискування тощо), а саме: згідно договорів №0104 від 01.04.2021; №0504 від 05.04.2021; №0704 від 07.04.2021; №0904 від 09.04.2021; №0806 від 08.06.2021; №2206 від 22.06.2021; №2306 від 23.06:2021; №0611 від 06.11.21; №1911 від 19.11.21; Договір постачання №8591-1 від 06.11.2021: кукурудза 3 класу в 354 кількості - 101 740 кг. на загальну суму 544 925,75 грн. (в т.ч. ПІДВ 14% - 66920,71 грн.); Видаткова накладна № РН 000001 від 06.11.2021, видана ТОВ «ТЕССЛАГРУТ» згідно договору постачання №8591-7 від 06.11.2021: кукурудза 3 класу в кількості - 101 740 кг. на загальну суму 544 925,75 грн. (в т.ч. ПДВ 14% - 66920,71грн.). Документи про перевезення кукурудзи згідно Договору постачання №8591-1 від 06.11.2021: TTH №1 від 06.11.2021 (перевезено - 25340 кукурудзи); ТТН №2 від 06.11.2021 (перевезено - 25760 кукурудзи); TTH №3 від 07.11.2021 (перевезено - 25420 кукурудзи); TTH №4 від 08.11.2021 (перевезено - 25220 кукурудзи)4 Довіреність №8120 ТОВ «ТЕССЛАГРУП» від 06.11.2021 на ОСОБА_1 про отримання від ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» згідно договору постачання №8591-1 від 06.11.2021: кукурудзи 3 класу в кількості - 101 740 кг; Складений між ФГ «Поділля-Ферм-Грейд» та ФОП ОСОБА_2 договір оренди транспортних засобів та самохідних машин (чи механізмів) з екіпажом №0611 від 06.11.2021; Акт приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг) №1 від 08.11.2021 складений між ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» та ФОП ОСОБА_5 згідно договору оренди транспортних засобів та самохідних машин (чи механізмів) з екіпажом № 0611 від 06.11.2021, про те, що за умовами договору перевезено вантаж за маршрутом «з поля до с.Колюхів м.Калинівка» 06.11.2021 13 000,00 грн. без ПДВ та 06.11.2021 - 13000,00 грн. без ПДВ. - на загальну суму 26 000,00 грн.; Складений між ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» та ФОП ОСОБА_3 договір оренди транспортних засобів та самохідних машин (чи механізмів) з екіпажом №0611-1 від 06.11.2021; Акт приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг) №1 від 08.11.2021 складений між ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» та ФОП ОСОБА_3 згідно договору оренди транспортних засобів та самохідних машин (чи механізмів) з екіпажом № 0611-1 від 06.11.2021 - про те, що за умовами договору перевезено вантаж за маршрутом « з поля до с. Колюхів м. Калинівка» - 07.11.2021 - 13 000,00 грн. без ПДВ та 08.11.2021 - 13000,00 грн. без ПДВ. - на загальну суму 26 000,00 грн.; Акт приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг) від 08.11.2021 складений між ФГ «Поділля-Ферм-Трейд» та ФОП ОСОБА_3 згідно договору оренди транспортних засобів та самохідних машин (чи механізмів) з екіпажем №0611-1 від 06.11.2021 - про те, що за умовами договору - комбайн зернозбиральний CАSE 2388 в період 06-08.11.2021 збирав кукурудзу на площі 16,2 га, вартість послуги становить 46170 грн. без ПДВ.; Виписка за рахунками від 06.04.2021р.: отримувач ТОВ «ПЛАЗМА АГРО»; призначення платежу - Передплата за насіння кукурудзи 2 згідно рах. №154 від 06.04.21; сума 34300,00 грн. (в т.ч. ПДВ 14% 4212,28 грн.); Проведений 06.04.2021; Виписка за рахунками від 23.04.2021р.: отримувач ТОВ «РОК ТРЕЙД»; призначення платежу - Передплата за добрива згідно рах. №1133 від 21.04.21; сума 36696.00 грн. (в т.ч. ПДВ 6116 грн.); Проведений 23.04.2021; Виписка за рахунками від 07.06.2021 р.: отримувач ТОВ «ТЕХНОТОРГ-ДОН»; призначення платежу - Передплата за добриво згідно рах. №335179, №335262 від 07.06.21.; сума 7672,35 грн. Проведеним 07.06.2021; Виписка за рахунками від 24.06.2021 р.: отримувач ТОВ «ТЕХНОТОРГ - ДОН»; призначення платежу - Передплата за добриво згідно рах. №378232 від 23.06.21.; сума 8949,10 грн. (в т.ч. ПДВ 1491,52 грн.); Проведений 24.06.2021; Виписка за рахунками від 11.11.2021р.: отримувач ФГ ««Поділля-Ферм-Трейд» від ТОВ «ТЕССЛАГРУП»; призначення платежу - Договір поставки №8591-1 за кукурудзу зг.рах №СФ -0000001 від 09.11.2021; сума 435 000,00 грн. (в т.ч ПДВ 14%=53421.05 грн); Проведений 11.11.2021; Виписка за рахунками від 19.11.2021р.: отримувач ФОП ОСОБА_3 ; призначення платежу - Оплата послуг оранки, збирання, дискування згідно договору №20811 від 08.11.21, №1911 від 19.11 21, № 09.04 від 09.04.11, №2206 від 22.06.21, №0806 від 08.06.21 без ПДВ; сума 200 000,00 грн. (без ПДВ); Проведений 19.11.2021; Виписка за рахунками від 24.11.2021р.: отримувач Казначейство України (ел. адм. подат.); призначення платежу *;101;41982259 Податок на додану вартість за листопад 2021; сума 36 060 грн.; Проведений 24.11.2021.

23.12.2021 Державною податковою службою України винесено рішення №59019/41982259/2 за результатом розгляду скарги щодо відмови у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних з наступних підстав: ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури (інвойси).

Зазначені рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області №3463809/41982259 від 03.12.2021 про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та рішення ДПС України №59019/41982259/2 від 23.12.2021 позивач вважає протиправними та просить суд скасувати їх.

Мотивувальна частина.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України (ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно із п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.

Відповідно до пп. 201.16.1. п. 201.16 ст. 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, згідно з пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня, з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 ПК України).

Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Так, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165).

Відповідно до п. 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно з п. 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).

Відповідно до п. 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).

Пунктом 1 додатку 3 до Порядку №1165 віднесено до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Тобто, із аналізу п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Проте, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.

Враховуючи викладене вище, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної та розрахунку коригування не відповідають вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також у квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою.

При цьому, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п.201.16ст.201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №520).

Так, п. 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Згідно з п.п. 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", та «Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Так, на виконання вимог контролюючого органу, позивач надав пояснення та копії документів по відмовленій у реєстрації податкової накладної, складеної під час здійснення відповідних господарських операцій, що підтверджується контролюючим органом.

Таким чином, відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути саме по собі підставою для відмови в реєстрації податкових накладних.

При цьому, усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. При реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Висновок за результатами розгляду апеляційної скарги.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що у контролюючого органу були наявні достатні документи для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, а наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що доводи апеляційної скарги спростовуються встановленими у справі обставинами.

Колегія суддів звертає увагу, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення дотримано норми матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для задоволення вимог апеляційної скарги.

Одночасно слід зазначити, що в контексті положень п.6 ч.6 ст.12 КАС України дана справа відноситься до категорій справ незначної складності, а тому відповідно до п.2 ч.5 ст.328 цього Кодексу судове рішення за результатами її розгляду судом апеляційної інстанції в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області, як відокремлений підрозділ ДПС залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2022 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Кузьмишин В.М. Судді Сушко О.О. Сапальова Т.В.

Дата ухвалення рішення05.04.2023
Оприлюднено07.04.2023
Номер документу110038459
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/4373/22

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 05.04.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 18.01.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Рішення від 30.11.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

Ухвала від 17.07.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

Ухвала від 13.06.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні