Рішення
від 06.04.2023 по справі 380/8234/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 квітня 2023 року

справа №380/8234/22

провадження № П/380/8292/22

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Агрохім Технолоджі» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування рішень,

В С Т А Н О В И В:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «Агрохім Технолоджі» (далі ТОВ «Агрохім Технолоджі», позивач) до Головного управління ДПС у Львівській області (далі- ГУ ДПС у Львівській області, відповідач) з такими вимогами:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 09.12.2021 №27826 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю «Агрохім Технолоджі» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 16.12.2021 №28612 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю «Агрохім Технолоджі» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «Агрохім Технолоджі» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач отримав рішення ГУ ДПС у Львівській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №27826 від 09.12.2021, відповідно до якого ТОВ «Агрохім Технолоджі» включено до переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, як підставу його прийняття вказано п.8 Критеріїв ризиковості платника податку», в графі «Податкова інформація» зазначено: «У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування». Контролюючий орган у Рішенні № 27826 від 09.12.2021 не зазначив конкретної податкової інформації щодо позивача, саме яка податкова інформація (щодо яких/якої саме операції та які саме ознаки) в нього наявна, про які саме факти вона свідчить, якими процесуальними документами, що мають доказове значення, вона підтверджується, та під час яких саме процесів поточної діяльності позивача така інформація стала відома. Під час прийняття рішення № 27826 від 09.12.2021 контролюючим органом позивачу не було повідомлено, які саме документи ТОВ «Агрохім Технолоджі» повинно подати для спростування підстав вважати позивача таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а тому таке рішення не відповідає критеріям чіткості, обґрунтованості та зрозумілості. Позивач звернувся до ГУ ДПС в Львівській області з Повідомленням про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку № 1 від 10.12.2021 року з відповідними поясненнями. У відповідь отримав рішення Комісії ГУ ДПС в Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 28612 від 16.12.2021 року, яким прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку з підстав відповідності ТОВ «Агрохім Технолоджі» критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв, зокрема, в графі «Податкова інформація» зазначено: «Залишити по п.8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування». Таким чином, відсутність конкретизації інформації з боку Комісії ГУ ДПС в Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не тільки позбавляє права позивача на обґрунтоване та вмотивоване оскарження вказаних рішень, але і свідчить про недотримання відповідачем як суб`єктом владних повноважень вимог Конституції України щодо обов`язку діяти в межах повноважень, на підставі та у спосіб встановлений законодавством..

Відповідач позов не визнає, представник ГУ ДПС у Львівській області подав відзив на позовну заяву (а.с. 34-38) та додаткові пояснення (а.с.58-59), просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ «Агрохім Технолоджі» в повному обсязі. Вказує, що з метою упередження фактів формування «сумнівних» операцій з податку на додану вартість, ГУ ДПС у Львівській області проведено інвентаризацію суб`єктів господарювання відповідно до даних ІТС «Податковий блок» та даних «Єдиного вікна подання електронної звітності». Комісією Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування вЄдиному реєстрі податкових накладних 09.12.2021 прийнято рішення про відповідність ТзОВ «Агрохім Технолоджі» п.8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, затверджених Постановою №1165 (встановлено взаємодію ТзОВ «Агрохім Технолоджі» з ризиковими СГД, а саме: ТОВ «ОРГАНІК ЗБУТ» (ЄДРПОУ 42251009), ТОВ «БЕСКИД ТРЕЙД» (ЄДРПОУ 44291182), ТОВ КЛАРІКС ПЕРФЕКТ" (ЄДРПОУ 43155279) та ТОВ МАВІБОНД ІМПОРТ" (ЄДРПОУ 43912859), копії рішень про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 30.09.2021 №28411, від 31.05.2022 №10465, від 10.08.2021 № 61908 та від 15.11.2021 № 125230 додаються. ТзОВ «АГРОХІМ ТЕХНОЛОДЖІ» 09.12.2021 направлено до ГУ ДПС у Львівській області повідомлення та копії підтверджуючих документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією 16.12.2021 проаналізовано копії підтверджуючих документів наданих платником, а також відповіді від структурних підрозділів ГУ ДПС у Львівській області. У результаті обговорення членами Комісії та дослідження фінансово-господарської діяльності даного платника, отримана вищевказана інформація не спростовує відповідність ТзОВ «Агрохім Технолоджі» критеріям ризиковості платника, затверджених Постановою №1165. Ці обставини підтверджуються витягами з протоколів засідання комісії від 09.12.2021 №401, від 16.12.2021 №409 та листом відділу моніторингу операцій та ризиків управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків від 28.06.2022 №173/13-01-18-0.

Позивач подав відповідь на відзив (а.с. 49-52), зазначив, що підставами прийняття рішення про відповідність платника податків п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість відповідач вказує ризикових суб`єктів господарювання, з якими позивач мав договірні відносини. Зауважує, що ці підстави не були зазначені в оскаржених рішеннях, а відповідач не навів конкретних підстав (фактичних і юридичних) прийняття оскаржуваного рішення; звертає увагу на податкові періоди, зазначені контролюючим органом як підставу прийняття оскаржуваних рішень; такі містять конкретної податкової інформації стосовно позивача, конкретних підстав їх прийняття, як це передбачено Порядком №1165, що на переконання позивача, свідчить про необґрунтованість та невмотивованість рішень відповідача.

Суд вислухав промови учасників справи, вислухав їх міркування з приводу долучених до справи доказів та за згодою представників сторін ухвалив завершити розгляд цієї справи в порядку письмового провадження (а.с.68).

Суд встановив такі фактичні обставини справи і відповідні їм правовідносини:

ТОВ «Агрохім Технолоджі» перейшло на податковий облік ГУ ДПС у Львівській області (Личаківський р-н) з 29.11.2020 з ГУ ДПС у Миколаївській області. Основний вид діяльності підприємства за КВЕД: 20.15 - виробництво добрив і азотних сполук. Статутний фонд - 50000000 грн., має відкриті рахунки у банківських установах. Платник ПДВ з 01.01.2020 р., остання подана звітність з ПДВ за жовтень 2021 року (р.18 6930 грн.). Чисельність працюючих - 16 осіб (звітність з ЄСВ за ІІІ-ий квартал 2021 року). Платником подано декларацію з податку на прибуток підприємств та фінансову звітність малого підприємства за 2020 рік, основні засоби - відсутні. Подано звіт 20-ОПП щодо використання об`єктів оподаткування в господарській діяльності: офісні приміщення, складські приміщення, виробнича ділянка, комплекс, круподерка, розпиловка лісу, м`ясний розруб, станція насосна, лінія підготовки (подріблення і змішування сировини, вантажні автомобілі) (а.с. 13).

08.12.2021 Комісією ГУ ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних проведено засідання, одним з питань порядку денного було питання щодо відповідності/невідповідності ТОВ «Агрохім Технолоджі» критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, затв. постановою Кабінету міністрів України від 11.12.2019 №1165. За результатами проведеного моніторингу даних ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних щодо здійснення фінансово-господарських операцій суб`єктів господарської діяльності (далі - СГД) встановлено взаємодію з ризиковими СГД (ТОВ «Органік збут», ТОВ «Мавібонд імпорт», ТОВ «Інтер велс груп», ТОВ «Бескид Трейд», а.с.40-42), що відповідає п.8 критеріїв ризиковості платника, визначених Постановою №1165.

Відповідно до схеми руху податку на додану вартість за період з січня 2021 року по грудень 2021 року (а.с.63) ТОВ «Агрохім Технолоджі» здійснило:

1) придбання ТМЦ на суму 1058769 тис.грн., в тому числі в «ризикових» СГД:

- ТОВ «Комерційна фірма «Фабрика органічних добрив» (ТОВ «Органік Збут») на суму 179489,9 тис.грн. (3101 Добриво органічне "Біочар-Фод" - 51 415,1 тис.грн.; 9023 Майський Чай 85 г лист Чорний Царська Корона - 32 232,0 тис.грн.; 9012 Кава мелена Fort, вак.уп. 500*12 31, 505.4 тис.грн.; 1902 Вермішель швидкого приготування на домашньому бульйону 28, 826.4тис.грн.; 3605 Сірники - 8 086,0 тис.грн.; 2309 Суміш зернова гранульована №0001 - 7182,0 тис.грн.; 2501 Сіль кухонна ДСТУ 3583:2015 кам`яна, сорт 1, помел 7, 080.0 тис.грн.; 2836 Натрію бікарбанат (харчова добавка гідрокарбонат н - 5271,2 тис.грн.; 1104 Крупа гречана вагова - 3 880,8 тис.грн.; 3401 Мило господарське 3831.0тис.грн.; 1701 Цукрова пудра 1 кг. - 180,0 тис.грн.)

- ТОВ «БЕСКИД ТРЕЙД» (ЄДРПОУ 44291182) на суму 53485,7 тис.грн. - 2101 Напій кавовий розчинний MacCoffee 3 в 1 Оригінал ( - 17 519,8 тис.грн.; 9012 Кава мелена Fort, вак.уп. 250*12 - 13 682,2 тис.грн.; 1806 Батончик Snickers Super з арахісом у молочному шок - 9 013,1 тис.грн.; 1905 Хліб український столичний подовий 0,95кг - 6 319,5 тис.грн.; 3605 Сірники формат 4 - 3 735,3 тис.грн.; 1006 Рис довгозерний - 2 403,8 тис.грн.; 1704 BEBETO Жувальні цукерки "Кислі палички. Туті Фруті - 335,3 тис.грн.; 9020 Чай80г "Бризки шампанського" на осн.зел.чаю тубус - 231,2 тис.грн.; 9010 Кава натуральна смажена мелена еспресо в герметичн - 160,0 тис.грн.; 9023 Майский250г Царська Корона М/У(*20) чай цейл.крупн - 20,9 тис.грн.; 2106 КОФІ-МЕЙТ Пластикова Банка 15x400г - 20,4 тис.грн.; 9022 Чай80г "Альпійські трави" тубус ТМ LOVARE - 19,3 тис.грн.; 2005 Чіпси Люкс Апетитні сметана та цибуля 25г - 15,3 тис.грн.; 9021 Чай 80г "Полуничний зефір" на осн.зел.чаю туб ТМ LO - 9,7 тис.грн.;

ТОВ «Кларікс Перфект» (ТзОВ «Інтер Велс Груп») (ЄДРПОУ 43155279) на суму 52800,0 тис.грн. - 3036 Хек* тушка с/м 100-200 - 21 800,9 тис.грн.; 3035 Скумбрія* б/г 300+ - 21 715,3 тис.грн.; 3048 Лосось куски б/ш 1/10 - 2 833,1 тис.грн.; 3042 Філе оселедця св/мор - 1 699,9 тис.грн.; 3046 Філе телапії св/м 1/5 - 1 386,8 тис.грн.; 3038 Аргентинка* св/м б/г 200+ 1/26 - 1 386,3 тис.грн.; 3049 Лосось* обрізь 1/12 - 930,0 тис.грн.; 3056 Коричневе (підшкірне) мясо лосося сол. мор - 302,0 тис.грн.; 3033 Палтус с/м б/г - 286,7 тис.грн.; 3031 Форель* 0,900гр. б/г потр. - 231,7 тис.грн.; 3054 Коричневе (підшкірне) мясо лосося копчено. мор - 154,1 тис.грн.; 3047 Філе мінтая* філе б/ш 170-225, 225+ 1/10 - 73,3 тис.грн.

2) реалізацію ТМЦ на суму 849081тис.грн., в тому числі «ризиковим» СГД:

ТОВ «Мавібонд Імпорт» (ЄДРПОУ 43912859) на суму 190857,1 тис.грн. (1701 Цукор білий кристалічний - 82 727,4 тис.грн.; 9010 Зел. кава Робуста В`єтнам scr.18 wp - 36 847,3 тис.грн.; 3030 Лосось * св/м - 24 992,5 тис.грн.; 2070 Мясо птиці механічного обвалювання заморожене - 11 188,1 тис.грн.; 8060 Виноград сушений - 9 000,0 тис.грн.; 1604 Філе путасу сушене солене з перцем "Янтарна з перц - 5 240,0 тис.грн.; 1006 Рис білий круглий - 5 021,3 тис.грн.; 9011 Зел. кава Арабіка Бразилія Сантос NY 2/3 scr. 17/1 - 4 748,9 тис.грн.; 2101 Кава - 4 320,0 тис.грн.; 9020 Чай чорний байховий Lipton Yellow Tea 25g - 2 502,6 тис.грн.; 2103 ТОРЧИН ЄВРОПЕЙСЬКИЙ Мйнз ДП 16*580г UA - 1 836,5 тис.грн.; 9023 Чай Greenfield Earl Grey Fantasy25фп - 834,0 тис.грн.; 1905 Цук.ваг."Джек" 4.0кг - 782,8 тис.грн.; 3605 Сірники формат 4 - 757,4 тис.грн.; 9021 Чай "Tess" Flirt, green tea, 25 с/я - 58,2 тис.грн.).

За результатами обговорення членами комісії та дослідження фінансово-господарської діяльності СГД Комісія ГУ ДПС у Львівській області прийняла рішення про відповідність ТОВ «Агрохім Технолоджі» п.8 критеріїв ризиковості платника, передбачених Постановою №1165. Обговорення цього питання та прийняте рішення зафіксовані в протоколі №401 від 09.12.2021 (а.с. 43).

Рішення комісії також оформлене окремим документом по формі Додатку 4 до Порядку (а.с.11); як підставу прийняття рішення зазначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 від 10.12.2021 (а.с. 2,73-175).

16.12.2021 Комісія ГУ ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних провела засідання, пунктом 6 порядку денного якого розглядалось питання щодо відповідності/невідповідності критеріям ризиковості платника податку на додану вартість ТОВ «Агрохім Технолоджі», затв. Постановою №1165. За результатами проведеного аналізу наданих платником податків документів, дослідження фінансового-господарської діяльності цього платника, обговорення членами комісії Комісія ГУ ДПС у Львівській області дійшла висновку, що отримана від платника податків інформація не спростовує відповідність ТОВ «Агрохім Технолоджі» критеріям ризиковості платника, затвердженим Постановою №1165, тому прийняла рішення про відповідність ТОВ «Агрохім Технолоджі» критеріям ризиковості платника. Це рішення комісії зафіксоване з протоколі №409 від 16.12.2021 (а.с. 44) та оформлене окремим документом Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 16.12.2021 №28612 (а.с.12), відповідно до якого ТОВ Агрохім Технолоджі» визнане таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Як підставу прийняття такого рішення зазначений пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, встановлений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою КМУ від 11.12.2019 №1165 зазначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку- у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

Відповідно до пп. а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1165 від 11.12.2019, відповідно до якої затвердив Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку №1165.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Додатком №1 до Порядку №1165 встановлені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Так, пунктом 8 зазначених Критеріїв визначено у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).

Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до норм Порядку №1165:

26. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

42. Рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.

44. Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

45. Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.

46. У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

47. Особи, які не є членами комісії контролюючого органу, не можуть брати участі у заслуховуванні доповідей членів комісії, внесенні пропозицій, обговоренні та голосуванні.

48. Номер рішення комісії контролюючого органу складається з податкового номера або серії (за наявності) та/або номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта).

Пунктом 19-1.1. статті 19 ПК України передбачено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу:

19-1.1.1. здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків;

19-1.1.40. організовують збір податкової інформації та вносять її до інформаційних баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику;

19-1.1.41. організовує інформаційно-аналітичне забезпечення та організовує автоматизацію процесів адміністрування контролюючими органами;

19-1.1.46. використовують під час виконання своїх посадових (службових) обов`язків податкову інформацію з інформаційно-телекомунікаційних систем та інших джерел, отриману в порядку та спосіб, визначений цим Кодексом.

За визначенням, наведеним в статті 41 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до статті 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом: 62.1.1. ведення обліку платників податків; 62.1.2. інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; 62.1.3. перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин. 62.1.4. моніторингу контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до статті 39 цього Кодексу.

Визначення інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу дає стаття 71 ПК України. Так, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: 72.1.1. від платників податків та податкових агентів, зокрема інформація: 72.1.1.1. що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, звітах про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, інших звітних документах; 72.1.1.3. про фінансово - господарські операції платників податків; 72.1.5. за наслідками податкового контролю.

Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд керується такими мотивами:

прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку змінює правовий режим моніторингу реєстрації податкових накладних в ЄРПН, що призводить до зупинення реєстрації будь-якої складеної цією особою податкової накладної в ЄРПН, а відтак спірне рішення Комісії регіонального рівня може бути оскаржене в адміністративному або судовому порядку.

З огляду на правове регулювання, характер цих відносин, під час вирішення спорів такої категорії, суд повинен досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення комісії, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваження комісії контролюючого органу. Це узгоджується з правовою позицією, викладеною у постановах Верховного Суду від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 та від 05.01.2021 у справі №640/10988/20.

Контролюючий орган здійснює моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДПС.

Здійснюючи такий моніторинг контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку (пункт 6 Порядку №1165).

При цьому дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних ДПС податкової інформації, незалежно від джерела її отримання, є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку, передбаченому ПК України та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання вимог цього Кодексу. Одним зі способів здійснення таких дій є інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм Податкового кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Отже, контролюючий орган уповноважений на збирання та використання під час виконання своїх функцій та завдань податкової інформації щодо платників податків. При цьому інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.

Додатком 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, в якій передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: - у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, або - з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.

Відповідно до абз.7-19 п.6 Порядку №1165, комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Тобто, у випадку ініціювання платником процедури спростування відповідності платника податку критеріям ризиковості обов`язок такого спростування покладений на самого платника, який надсилає до контролюючого органу через електронний кабінет інформацію та копії відповідних документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій. Водночас комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з покликанням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Суд враховує, що 09 грудня 2021 року комісія ГУ ДПС у Львівській області прийняла рішення (а.с.11, 43) про відповідність позивача критеріям ризиковості платника на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки за результатами проведеного моніторингу та аналізу інформаційних баз даних щодо здійснення фінансово-господарських операцій встановлено взаємодію платника податку з ризиковими суб`єктами господарської діяльності на значні суми (десятки мільйонів гривень), що підтверджується наданими суду доказами (а.с.40-42,63). Отже, за результатами опрацювання наявної податкової інформації комісія обґрунтовано прийняла рішення від 09.12.2021 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку по пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

10.12.2021 позивач ініціював розгляд контролюючим органом питання про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією ГУ ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за наслідками дослідження фінансово-господарської діяльності цього платника (витяг з протоколу від 13.12.2021 №409), що отримана інформація не спростовує відповідність ТОВ «Агрохім Технолоджі» критеріям ризиковості платника, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165.

Суд вважає такі висновки обґрунтованими, оскільки надані платником податку документи не спростовують фактів здійснення господарських операцій з придбання та реалізації ТМЦ на десятки/сотні мільйонів гривень (а.с.63) з контрагентами, котрі були визнане такими, що відповідають критеріям ризиковості платника податку. Отже, позивач не спростував фактів, які були підставою для віднесення його до переліку ризикових платників. При цьому слід пам`ятати, що предметом дослідження у цій справі є питання правомірності віднесення платника податку на додану вартість до ризикових, а не встановлення реальності здійснення конкретних господарських операцій позивача та його контрагентами.

Отже, за результатами опрацювання отриманої від платника документів інформації та документів, а також наявної податкової інформації комісія обґрунтовано прийняла рішення від 16.12.2021 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку по пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Щодо доводів позивача відносно неясності та неповноти зазначеної відповідачем податкової інформації для цілей надання позивачем документів для виключення платника податку з переліку ризикових, слід зазначити, що вичерпного переліку документів, які може подати платник для виключення з переліку ризикових платників, не існує. Пункт 6 Порядку №1165 містить приблизний перелік документів, на який платник податків може орієнтуватися при оскарженні рішення про віднесення його до переліку ризикових. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності його господарської діяльності не є універсальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Суд вважає, що позивач як активний учасник господарської діяльності на певному сегменті ринку, обізнаний з тонкощами роботи на цьому ринку, а відтак має розуміння сутності та тонкощів певних операцій, має усвідомлення не тільки щодо базових документів, які супроводжують певні операції, а й щодо інших документів, які зазвичай супроводжують такого роду операції. Відтак, саме позивач має можливість визначити конкретний перелік документів, який наявний у нього та супроводжує певні операції з тим, щоб подати ці документи для цілей припинення реєстрації позивача як ризикового. Суд також вважає, що позивач мав реальну можливість подати запит та з`ясувати у контролюючого органу всю незрозумілу/недостатню інформацію для належної підготовки пояснень.

Віднесення платників податків до ризикових по суті є формою здійснення контролюючим органом податкового контролю, який, в тому числі, спрямований і на забезпечення прав та інтересів інших суб`єктів господарювання в частині правильності відображення ними результатів господарської діяльності з метою оподаткування. Законодавче регулювання спірних правовідносин передбачає баланс обов`язків податкового органу та прав платника податків. Порядок №1165 передбачає процедуру виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, для чого платник податків надає Комісії документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У цій ситуації опрацьована відповідачем податкова інформація є достатньою для реагування на неї шляхом прийняття оскарженого рішення.

Крім того, перевірка контролюючим органом на відповідність критеріям ризиковості платника податків здійснюється при реєстрації кожної податкової накладної/розрахунку коригування, незалежно від факту віднесення платника податків до переліку ризикових, та є передбаченим законом заходом контролю. Позивач вправі належними документами довести реальність здійснення ним фінансово-господарських операцій у межах своєї господарської діяльності, та у разі проходження моніторингу по цих операціях розраховувати на прийняття позитивного рішення про реєстрацію виданих ним податкових накладних/розрахунків коригування.

З огляду на викладене, на підставі досліджених доказів у справі, суд дійшов висновку, що оскаржені рішення комісії про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника прийняті контролюючим органом правомірно, з урахуванням податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань та функцій, тому підстав для його скасування немає.

Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України з огляду на висновок суду про відмову в задоволенні позову, понесені позивачем витрати на сплату судового збору покладаються на нього.

Керуючись ст.ст. 19-22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Понесені позивачем судові витрати покласти на нього.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Суддя Москаль Р.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.04.2023
Оприлюднено10.04.2023
Номер документу110060524
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/8234/22

Постанова від 22.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 19.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Рішення від 06.04.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 16.06.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 12.06.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні