П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/2649/22-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Брезіна Тетяна Миколаївна
Суддя-доповідач - Сторчак В. Ю.
06 квітня 2023 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сторчака В. Ю.
суддів: Полотнянка Ю.П. Граб Л.С. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 06 грудня 2022 року у справі за адміністративним позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Глибоцької селищної ради Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернулась до Чернівецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Глибоцької селищної ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 06 грудня 2022 року адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Глибоцької селищної ради Чернівецького району Чернівецької області щодо неприйняття рішення за заявою ФОП ОСОБА_1 про передачу в оренду земельної ділянки загальною площею 17.6600 га, кадастровий номер 7321081800:02:001:0026, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб, яка розташована в адміністративних межах Глибоцької територіальної громади, за межами с.Опришени Чернівецького району Чернівецької області.
Зобов`язано Глибоцьку селищну раду Чернівецького району Чернівецької області розглянути на найближчій сесії селищної ради заяву ФОП ОСОБА_1 про передачу в оренду земельної ділянки загальною площею 17.6600 га, кадастровий номер 7321081800:02:001:0026, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб, яка розташована в адміністративних межах Глибоцької територіальної громади, за межами с.Опришени Чернівецького району Чернівецької області та прийняти відповідне рішення.
В решті позову відмовлено.
Відмовлено у встановлені судового контролю за виконанням рішення суду.
Не погоджуючись з даним рішенням суду, позивач подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та порушення норм процесуального права.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, суд апеляційної інстанції в порядку п.3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги законність та обґрунтованість судового рішення, повноту встановлення обставин справи, застосування норм матеріального і процесуального права, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 17.11.2021 р. ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою про передачу ФОП ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки загальною площею 17.6600 га, кадастровий номер 7321081800:02:001:0026, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб.
Згідно листа Глибоцької селищної ради від 19.01.2022 р. №11-07/115 повідомлено позивача, що на сесії Глибоцької селищної ради 09.12.2021 р. проект рішення про передачу ФОП ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки не набрав необхідної кількості голосів. Також вказано, що за результатами розгляду заяви по суті - рішенням ради було відмовлено позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
До матеріалів справи додано заяву позивача (без дати) про повторний розгляд заяви про передачу ФОП ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки загальною площею 17.6600 га, кадастровий номер 7321081800:02:001:0026, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб.
Згідно листа Глибоцької селищної ради від 17.06.2022 р. №04-06/783 позивача повідомлено про відсутність підстав для повторного розгляду заяви про передачу ФОП ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки загальною площею 17.6600 га, кадастровий номер 7321081800:02:001:0026, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб. У зв`язку із вирішенням вказаного питання по суті.
Матеріали справи містять витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію за ОСОБА_1 права власності на нежитлові споруди: гідротехнічні споруди - (дамба і монах), №1 підпірна гребля, №2 водоскид-водовипуск, який розташований по АДРЕСА_1 . Вказане право власності зареєстроване за позивачем на підставі свідоцтва про право на спадщину №1013, ННТ 208524.
Також матеріали справи містять державний акт на право постійного користування землею І-ЧВ №000576 за ОСОБА_2 , площею 17,66 га для вирощування товарної риби відповідно до рішення Опришенської сільської Ради народних депутатів від 02.06.1999 р. №4.
Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації від 26.05.2021 р. №589-р затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду державної власності для подальшого продажу права оренди на неї разом із водним об`єктом на земельних торгах у формі аукціону, загальною площею 17,66 га, кадастровий номер 7321081800:02:001:0026, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб, яка розташована в адміністративних межах Глибоцької територіальної громади, за межами с.Опришени Чернівецького району Чернівецької області.
Відповідно до Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку та витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 7321081800:02:001:0026 вказано форму власності - комунальна власність, цільове призначення - 10.07 для рибогосподарських потреб, вид обмеження - прибережна захисна смуга вздовж річок навколо водойм та на островах.
Також матеріали справи містять викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану) на земельну ділянку кадастровий номер 7321081800:02:001:0026.
Матеріали справи містять рішення Шевченківського районного суду м. Чернівці від 24.05.2021 р. у справі №727/2197/21, яким визнано протиправною та скасовано постанову №52-ДК/0030По/08/01-21 від 11.02.2021 р. про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення відносно позивача за ст. 53-1 КпАП України, а справу про адміністративне правопорушення відносно неї закрито.
До матеріалів справи додано витяг з протоколу 17 сесії VІІІ скликання Глибоцької селищної ради від 09.12.2021 року.
Позивач, вважаючи що відповідачем протиправно не розглянуто заяву та не прийнято відповідного рішення про передачу в оренду вказаної земельної ділянки, звернулась з позовом до суду.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність дій щодо неприйняття рішення за заявою позивача про передачу в оренду земельної ділянки загальною площею 17.6600 га, кадастровий номер 7321081800:02:001:0026, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб, яка розташована в адміністративних межах Глибоцької територіальної громади, за межами с.Опришени Чернівецького району Чернівецької області.
Щодо позовних вимог зобов`язального характеру, суд першої інстанції вважає безпідставними та необґрунтованими вимоги позивача щодо зобов`язання відповідача передати в оренду ФОП ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 17.6600 га, кадастровий номер - 7321081800:02:001:0026, цільове призначення 10.07 для рибогосподарських потреб, яка розташована в адміністративних межах Глибоцької територіальної громади, за межами с.Опришени Чернівецького району Чернівецької області.
Суд наголосив, що належний орган, уповноважений приймати рішення за результатами розгляду клопотань про передачу в оренду земельних ділянок комунальної власності є відповідач, який досліджує підстави можливості надання в оренду вказаної земельної ділянки позивачу.
Щодо вимоги позивача зобов`язати відповідача подати звіт про виконання рішення суду, суд дійшов висновку, що обставини для застосування судового контролю в даній справі наразі відсутні.
Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції за такими доводами.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги позивача.
Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіряючи дотримання судом першої інстанцій норм процесуального права, колегія суддів виходить із наступного.
Відповідно до ч. 1 ст.3 Земельного кодексу України (в редакції на момент подачі заяви про надання в оренду земельної ділянки), земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з ч.ч. 1 - 4 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Не підлягають передачі в оренду земельні ділянки, штучно створені у межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, розташованих у прибережній захисній смузі водних об`єктів, крім випадків, передбачених законом. Строк оренди земельної ділянки не може перевищувати 50 років.
Відповідно до п. 7 ст. 93 Земельного кодексу України передбачено, що орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи.
У відповідно до положень ст. 51 Водного кодексу України водні об`єкти надаються у користування за договором оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом у порядку, визначеному земельним законодавством України. Право оренди земельної ділянки під водним об`єктом поширюється на такий водний об`єкт.
Згідно з ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України також визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з положеннями ч.1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ч.1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 144 Конституції України визначено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Отже, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування рішення про надання передачу або відмову у передачі в оренду земельної ділянки із наведенням усіх підстав такої відмови.
Відповідно до ч. 2 ст.16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з ч.1 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Відповідно до ч. 1 ст.47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
На підставі ч.4 ст.47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Відповідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення місцевої ради приймаються у формі відповідних рішень, прийнятих на сесії місцевої ради та рішень виконавчого комітету. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Отже, орган місцевого самоврядування вирішує питання про передачу або відмову в передачі в оренду земельної ділянки шляхом прийняття відповідного рішення. При цьому, зважаючи на норми Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", таке рішення приймається на пленарних засіданнях.
Однак, як встановлено судом, після прийняття відповідачем заяви позивача про оренду земельної ділянки від 17.11.2021 р., органом місцевого самоврядування не було прийнято жодного рішення.
Суд першої інстанції вірно зверну увагу, що відповідач був зобов`язаний прийняти рішення про передачу або відмову в передачі в оренду земельної ділянки. Оскільки відповідачем не прийнято жодного рішення за результатами розгляду заяви позивача, така бездіяльність Глибоцької селищної ради Чернівецької області є протиправною.
Таким чином, зважаючи на те, що відповідач не розглянув у визначений Земельним кодексом України строк заяву позивача про передачу в оренду земельної ділянки та не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що належним способом відновлення порушеного права позивача є зобов`язання відповідача розглянути на найближчій сесії селищної ради заяву про передачу в оренду згаданої земельної ділянки та прийняти відповідне рішення.
Враховуючи встановлені у справі обставини, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, а доводи апеляційної скарги в оскаржуваній відповідачем частині, висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають правових підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.
Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Зазначеним вимогам закону рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 06 грудня 2022 року в межах доводів апеляційної скарги позивача відповідає.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а ухвалу без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Апеляційний суд вважає, що Чернівецький окружний адміністративний суд не допустив неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення, внаслідок чого апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а судове рішення без змін.
Одночасно слід зазначити, що в контексті положень п.6 ч.6 ст.12 КАС України дана справа відноситься до категорій справ незначної складності, а тому відповідно до п.2 ч.5 ст.328 цього Кодексу судове рішення за результатами її розгляду судом апеляційної інстанції в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 06 грудня 2022 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Сторчак В. Ю. Судді Полотнянко Ю.П. Граб Л.С.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2023 |
Оприлюднено | 10.04.2023 |
Номер документу | 110093690 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сторчак В. Ю.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні