ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.04.2023м. ДніпроСправа № 904/4905/22
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик", м. Марганець, Дніпропетровська область
до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради, м. Марганець, Дніпропетровська область
про стягнення суми основної заборгованості у розмірі 34 654,50 грн.
Суддя Ніколенко М.О.
Без участі представників сторін.
РУХ СПРАВИ.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради про стягнення суми основної заборгованості у розмірі 34 654,50 грн.
Ухвалою суду від 27.12.2022 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" № б/н від 12.12.2022 залишено без руху.
Ухвалою суду від 23.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрити спрощене провадження у справі. Справу № 904/4905/22 ухвалено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Разом із позовом позивачем було надано до суду клопотання про витребування від відповідача акту звіряння розрахунків від 01.12.2020.
В обґрунтування поданого клопотання позивач зазначив, що неодноразово звертався до відповідача із проханням підписати акти звіряння розрахунків за спірним договором. Разом з цим, відповідач відмовився від підписання наданих позивачем актів.
Частиною 1 ст. 81 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що учасник справи у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування доказів судом. Таке клопотання повинно бути подане в строк, зазначений в частинах другій та третій статті 80 цього Кодексу. Якщо таке клопотання заявлено з пропуском встановленого строку, суд залишає його без задоволення, крім випадку, коли особа, яка його подає, обґрунтує неможливість його подання у встановлений строк з причин, що не залежали від неї.
Фактично у клопотанні про витребування доказів позивач просить суд зобов`язати відповідача підписати акт звіряння розрахунків за спірним договором, чим підтвердити наявність у нього заборгованості перед позивачем.
Разом з цим, відповідно до вимог чинного законодавства, акт звірки розрахунків у сфері бухгалтерського обліку та фінансової звітності не є зведеним обліковим, а лише технічним (фіксуючим) документом, за яким бухгалтерії підприємств звіряють бухгалтерський облік операцій. Він відображає стан заборгованості та в окремих випадках рух коштів у бухгалтерському обліку підприємств та має інформаційний характер, тобто статус документа, який підтверджує тотожність ведення бухгалтерського обліку спірних господарських операцій обома сторонами спірних правовідносин.
Тобто, чинне законодавство передбачає право сторін скласти акт звірки розрахунків, але не встановлює для сторін господарських правовідносин такого обов`язку.
Господарським процесуальним кодексом, в свою чергу, надано право учасникам справи викладати правову позицію щодо предмета спору. Разом з цим, чинне процесуальне законодавство не встановлює обов`язку відповідача визнавати позовні вимоги та не надає права суду зобов`язувати відповідача визнати позовні вимоги.
За таких обставин, клопотання позивача про витребування від відповідача акту звіряння розрахунків від 01.12.2020 є необґрунтованим.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА.
Позивач зазначив, що рішенням Виконавчого комітету Марганецької міської ради від 10.06.2020 № 242 затверджено Порядок проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганці за грудень 2019 року за рахунок коштів міського бюджету (надалі Порядок).
Цей порядок встановлює механізм проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганці за грудень 2019 року за рахунок коштів міського бюджету (п. 1 Порядку).
Відповідно до п. 2 Порядку, для проведення компенсаційних виплат за рахунок коштів міського бюджету за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганець за грудень 2019 року управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради укладає договір, зокрема з авто перевізником ТОВ «ТК «Експрес-Логістик» на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці № 1 «Міська лікарня - Городище 1 А» на суму 34 654,50 грн.
Згідно з п. 6 Порядку, після надходження відповідного фінансування управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради здійснює компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганець за грудень 2019 року, зокрема, авто-перевізнику ТОВ «ТК «Експрес-Логістик» на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці № 1 «Міська лікарня - Городище 1 А» на суму 34 654,50 грн.
В подальшому, за твердженням позивача, між Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради (надалі платник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" (надалі - перевізник) було укладено договір на компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці за рахунок коштів міського бюджету № 12 від 16.06.2020 (надалі - договір).
Пунктом 1.1 договору передбачено, що предметом цього договору є відносини сторін щодо виплати компенсації за організацію соціальних перевезень на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці. Згідно з умовами договору перевізник здійснює перевезення окремих категорій громадян відповідно до діючого законодавства на автобусному маршруті загального користування в м. Марганці №1 Міська лікарня - Городище 1А за грудень 2019 року, відповідно до ст. 631 Цивільного кодексу України.
Платник здійснює компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці №1 Міська лікарня - Городище 1А за грудень 2019 року на підставі рішення Виконавчого комітету Марганецької міської ради від 10.06.2020 № 242 Про затвердження Порядку проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганці за грудень 2019 року за рахунок коштів міського бюджету, в межах затвердженого кошторису на 2020 рік.
Згідно з п. 1.2 договору, загальна сума цього договору на 2020 рік складає 34 654,50 грн. без ПДВ (за грудень 2019 року).
Згідно з п. 2.1 договору, компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці №1 Міська лікарня - Городище 1А за грудень 2019 року здійснюються на підставі рішення Виконавчого комітету Марганецької міської ради від 10.06.2020 № 242 Про затвердження Порядку проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганці за грудень 2019 року за рахунок коштів міського бюджету, при змінах у законодавстві вищезазначений Порядок може змінюватись.
Відповідно до п. 2.2 договору, перевізник надає до відділу бухгалтерського обліку управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради за грудень 2019 року інформацію про фактично здійснені рейси по міському автобусному маршруту загального користування в м. Марганці №1 Міська лікарня - Городище 1А та рахунок на компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень за грудень 2019 року, акти звіряння розрахунків між перевізником і платником. Перевізник несе відповідальність за достовірність наданої до відділу бухгалтерського обліку управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради інформації про фактично здійснені рейси по міському автобусному маршруту загального користування в м. Марганці №1 Міська лікарня - Городище 1А та документів на компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень за грудень 2019 року.
Пунктом 2.3 договору визначено, що платник здійснює компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень по міському автобусному маршруту загального користування в м. Марганці № 1 Міська лікарня - Городище 1А за грудень 2019 року за рахунок коштів міського бюджету відповідно до рішення Виконавчого комітету Марганецької міської ради від 10.06.2020 № 242 Про затвердження Порядку проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганці за грудень 2019 року за рахунок коштів міського бюджету після прийняття відповідного розпорядження державного уповноваженого Антимонопольного комітету України.
Пунктом 2.4 договору встановлено, що платник, або його представник має право перевіряти розрахунки та бухгалтерські документи перевізника, надані платнику, для проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень за грудень 2019 року.
Позивач вказав, що направив на адресу відповідача вимоги: від 02.05.2022 № 06, від 24.05.2022 № 07, від 24.10.2022 № 15, від 24.10.2022 № 19 про здійснення платником компенсаційної виплати за організацію соціальних перевезень у розмірі 34 654,50 грн.
За твердженням позивача, листом № 2997 від 26.08.2021 відповідач повідомив, що має кредиторську заборгованість перед позивачем за соціальні перевезення у розмірі 113 340,50 грн.
Як вказав позивач, листами № 1406 від 06.06.2022, № 3531 від 27.10.2022 відповідач повідомив позивача про те, що розпорядженнями державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 22.11.2019 № 06/427-р та від 22.04.2020 № 06/129-р «Про початок розгляду справи про державну допомогу та про тимчасове припинення незаконної державної допомоги до прийняття рішення про її допустимість» зобов`язано Виконавчий комітет Марганецької міської ради тимчасово припинити незаконну державну допомогу у формі виплати компенсації за організацію перевезень окремих категорій громадян за рахунок коштів міського бюджету Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради для всіх категорій до прийняття рішення про її допустимість для конкуренції. За таких обставин платник повідомляв, що не має змоги здійснити компенсаційну виплату у розмірі 34 654,50 грн.
Позивач зазначив, що листами № 3532 від 27.10.2022, № 3710 від 14.11.2022 відповідач повідомив, що має перед позивачем кредиторську заборгованість на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці № 1 Міська лікарня - Городище 1А у розмірі 34 654,50 грн.
Позивач зауважив, що відповідач відобразив вказану суму заборгованості у Звіті про заборгованість за бюджетними коштами (додаток № 7 до Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування).
Позивач вказав, що листом від 24.10.2022 № 18 він направив на адресу відповідача для підписання два примірники актів звіряння розрахунків.
За твердженням позивача, листом № 3530 від 27.10.2022 відповідач вказав, що планові призначення на 2022 рік по КПКВК 0813099 «Компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремим категоріям громадян» КЕКВ 2610 «Субсидії на поточні трансфери підприємствам (установам, організаціям)» відсутні. За таких обставин, відповідач не має підстав для підписання акту звіряння розрахунків від 24.10.2022.
Як вказав позивач, листом № 3716 від 14.11.2022 відповідач повідомляв позивача, що 27.08.2021 надав представнику Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" завірену копію акту звіряння розрахунків станом на 01.12.2020 на суму 113 340,50 грн.
Відповідач, за твердженням позивача, компенсаційну виплату у розмірі 34 654,50 грн. не здійснив, що і стало причиною виникнення спору.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА.
Відповідач у відзиві заперечив проти задоволення позовних вимог за таких обставин.
Відповідач зауважив, що матеріали справи не містять первинних документів, які є належними та допустимими доказами наявності заборгованості. При цьому, сам акт звіряння розрахунків, за відсутності первинних документів, не є належним доказом наявності відповідача заборгованості.
Також відповідач зазначив, що рішенням Антимонопольного комітету України № 719р від 23.12.2021 визнано компенсаційні виплати Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради за організацію соціальних перевезень протиправною державною допомогою. Що, на думку відповідача, виключає можливість задоволення позовних вимог.
За таких обставин, відповідачем заявлено клопотання про зупинення провадження у цій справі до розгляду Окружним адміністративним судом міста Києва справи № 640/6502/22 про визнання недійсним та скасуванням рішення Антимонопольного комітету України № 719р від 23.12.2021 у частині.
ЩОДО КЛОПОТАННЯ ВІДПОВІДАЧА ПРО ЗУПИНЕННЯ ПРОВАДЖЕННЯ У СПРАВІ.
Відповідно до п. 5 статті 227 Господарського процесуального кодексу України, суд зобов`язаний зупинити провадження у справі у випадку об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі.
Так, Окружним адміністративним судом міста Києва, 29.07.2022 відкрито провадження в адміністративній справі № 640/6502/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" до Антимонопольного комітету України, третя особи: Виконавчий комітет Марганецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Антимонопольного комітету України від 23.12.2021 №719-р у справі № 500-26.15/131-19-ДД в частині:
- визнання, що підтримка Виконавчого комітету Марганецької міської ради у формі компенсації за здійснення соціальних перевезень громадян, зокрема, але не виключно на міських маршрутах в м. Марганець №1 "Міська лікарня-Городище 1А" товариству з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" на період з 11.07.2019 по 22.11.2019, у сумі 156 892 (сто п`ятдесят шість тисяч вісімсот дев`яносто дві) гривні 50 (п`ятдесят) копійок та №7 "ВГРЗ -Держбуд" на період з 10.01.2019 по 22.11.2019, у сумі 302 880 (триста дві тисячі вісімсот вісімдесят) гривень, є державною допомогою відповідно до Закону України "Про державну допомогу суб`єктам господарювання";
- визнання, що державна допомога Виконавчого комітету Марганецької міської ради у формі компенсації за здійснення соціальних перевезень, зокрема, але не виключно на міських маршрутах в м. Марганці №1 "Міська лікарня-Городище 1А" товариству з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" (ідентифікаційний код юридичної особи 39795003) на період з 11.07.2019 по 22.11.2019, у сумі 156 892 (сто п`ятдесят шість тисяч вісімсот дев`яносто дві) гривні 50 (п`ятдесят) копійок та №7 "ВГРЗ -Держбуд" на період з 10.01.2019 по 22.11.2019, у сумі 302 880 (триста дві тисячі вісімсот вісімдесят) гривень, є недопустимою для конкуренції державною допомогою відповідно до Закону України "Про державну допомогу суб`єктам господарювання";
- зобов`язання, зокрема, але не виключно товариство з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" повернути незаконну державну допомогу, визнану недопустимою для конкуренції, до бюджету міста Марганець.
- зобов`язання Виконавчого комітету Марганецької міської ради: - ужити в межах повноважень, визначених законом, вичерпних та ефективних заходів для забезпечення повернення незаконної державної допомоги, зокрема, але не виключно, товариством з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" (ідентифікаційний код юридичної особи 39795003);
- зобов`язання Виконавчого комітету Марганецької міської ради вступити до судового процесу та вчинити інші відповідні дії, передбачені законодавством, щодо відновлення платоспроможності боржників, у тому числі подати відповідні вимоги кредиторів про повернення незаконної державної допомоги, у разі порушення провадження у справі про банкрутство, зокрема, але не виключно, товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик";
- забезпечення повернення незаконної державної допомоги, зокрема, але не виключно, товариством з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" не пізніше останнього дня шестимісячного строку з дня офіційного оприлюднення рішення;
- зобов`язання окрема, але не виключно, товариству з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" не пізніше останнього дня шестимісячного строку з дати офіційного оприлюднення рішення: вчинити дії, передбачені заходами Виконавчого комітету Марганецької міської ради для забезпечення повернення незаконної державної допомоги;
- повернути незаконну державну допомогу, визнану недопустимою для конкуренції в пункті 2 резолютивної частини рішення, шляхом перерахування в дохід загального фонду бюджету міста Марганець;
- інформувати Виконавчий комітет Марганецької міської ради та Антимонопольний комітет України про виконання рішення;
- надати Виконавчому комітету Марганецької міської ради та Антимонопольному комітету України докази виконання рішення з поданням засвідчених в установленому порядку копій документів, які підтверджують його виконання.
При цьому, предметом позову у справі № 904/4905/22 є стягнення суми основної заборгованості у розмірі 34 654,50 грн. за соціальні перевезення на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці №1 Міська лікарня - Городище 1А за грудень 2019 року.
У якості підстави цього позову позивачем вказано договір на компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці за рахунок коштів міського бюджету № 12 від 16.06.2020, рішення Виконавчого комітету Марганецької міської ради від 10.06.2020 року № 242 "Про затвердження Порядку проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганці за грудень 2019 року за рахунок коштів міського бюджету".
Предметами ж дослідження Антимонопольного комітету України під час розгляду справи №500-26.15/131-19-ДД були рішення Виконавчого комітету Марганецької міської ради від 11.01.2017 № 5, від 10.01.2018 № 3, від 24.01.2018 № 51, від 25.04.2018 № 196, від 27.06.2018 №276, від 25.07.2018 № 324, від 24.10.2018 № 481, від 12.12.2018 № 570, від 26.12.2018 № 600, від 26.12.2018 № 642, від 09.01.2019 № 25, від 27.03.2019 № 187, від 05.06.2019 № 277, від 10.07.2019 № 350, від 30.07.2019 № 380.
У справі № 500-26.15/131-19-ДД Антимонопольний комітет України досліджував, зокрема, правомірність надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" компенсаційних виплат за період з 10.01.2019 по 22.11.2019.
Тобто, ані проведення Виконавчим комітетом Марганецької міської ради компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганці за грудень 2019 року, ані рішення Виконавчого комітету Марганецької міської ради від 10.06.2020 року № 242 не були предметом дослідження Антимонопольного комітету України під час прийняття рішення від 23.12.2021 №719-р.
А отже, результати розгляду Окружним адміністративним судом міста Києва справи №640/6502/22 про визнання протиправним та скасування рішення Антимонопольного комітету України від 23.12.2021 № 719-р не вплинуть на результати розгляду цього спору.
За таких обставин, у задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження у справі слід відмовити.
ПЕРЕЛІК ОБСТАВИН, ЯКІ Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.
Предметом цього судового розгляду є вимоги позивача про стягнення суми основної заборгованості за договором на компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці за рахунок коштів міського бюджету № 12 від 16.06.2020 у розмірі 34 654,50 грн.
Для правильного вирішення цього спору необхідно встановити, які саме правовідносини склались між сторонами, які взаємні права та обов`язки виникли між сторонами (чи наявний у відповідача обов`язок здійснити позивачу компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування; в які строки і якому розмірі такі виплати мали бути здійснені), чи мало місце порушення будь-яких зобов`язань (чи були здійснені відповідачем компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування), які саме зобов`язання порушені боржником, яке право чи інтерес кредитора порушено, які наслідки порушення зобов`язань боржником.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.
НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД. ПОЗИЦІЯ СУДУ.
Рішенням Виконавчого комітету Марганецької міської ради від 10.06.2020 № 242 затверджено Порядок проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганці за грудень 2019 року за рахунок коштів міського бюджету (надалі Порядок).
Цей порядок встановлює механізм проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганці за грудень 2019 року за рахунок коштів міського бюджету (п. 1 Порядку).
Відповідно до п. 2 Порядку, для проведення компенсаційних виплат за рахунок коштів міського бюджету за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганець за грудень 2019 року управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради укладає договір, зокрема з авто перевізником ТОВ «ТК «Експрес-Логістик» на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці № 1 «Міська лікарня - Городище 1 А» на суму 34 654,50 грн.
Згідно з п. 6 Порядку, після надходження відповідного фінансування управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради здійснює компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганець за грудень 2019 року, зокрема, авто-перевізнику ТОВ «ТК «Експрес-Логістик» на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці № 1 «Міська лікарня - Городище 1 А» на суму 34 654,50 грн.
В подальшому, між Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради (надалі платник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" (надалі - перевізник) було укладено договір на компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці за рахунок коштів міського бюджету № 12 від 16.06.2020 (надалі - договір).
Відносини, що виникли між сторонами у справі на підставі цього договору, є господарськими зобов`язаннями, тому, згідно зі ст. 4, 173-175 і ч. 1 ст.193 ГК України, до цих відносин мають застосовуватися відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей передбачених Господарським кодексом України.
Відповідно до п. 7.1 договору, даний договір набирає чинності з моменту його підписання і діє до 31.12.2020 включно, а в частині проведення розрахунків до повного його виконання.
Пунктом 1.1 договору передбачено, що предметом цього договору є відносини сторін щодо виплати компенсації за організацію соціальних перевезень на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці. Згідно з умовами договору перевізник здійснює перевезення окремих категорій громадян відповідно до діючого законодавства на автобусному маршруті загального користування в м. Марганці №1 Міська лікарня - Городище 1А за грудень 2019 року, відповідно до ст. 631 Цивільного кодексу України.
Платник здійснює компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці №1 Міська лікарня - Городище 1А за грудень 2019 року на підставі рішення Виконавчого комітету Марганецької міської ради від 10.06.2020 № 242 Про затвердження Порядку проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганці за грудень 2019 року за рахунок коштів міського бюджету, в межах затвердженого кошторису на 2020 рік.
Згідно з п. 1.2 договору, загальна сума цього договору на 2020 рік складає 34 654,50 грн. без ПДВ (за грудень 2019 року).
Згідно з п. 2.1 договору, компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці №1 Міська лікарня - Городище 1А за грудень 2019 року здійснюються на підставі рішення Виконавчого комітету Марганецької міської ради від 10.06.2020 № 242 Про затвердження Порядку проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганці за грудень 2019 року за рахунок коштів міського бюджету, при змінах у законодавстві вищезазначений Порядок може змінюватись.
Відповідно до п. 2.2 договору, перевізник надає до відділу бухгалтерського обліку управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради за грудень 2019 року інформацію про фактично здійснені рейси по міському автобусному маршруту загального користування в м. Марганці №1 Міська лікарня - Городище 1А та рахунок на компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень за грудень 2019 року, акти звіряння розрахунків між перевізником і платником. Перевізник несе відповідальність за достовірність наданої до відділу бухгалтерського обліку управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради інформації про фактично здійснені рейси по міському автобусному маршруту загального користування в м. Марганці №1 Міська лікарня - Городище 1А та документів на компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень за грудень 2019 року.
Пунктом 2.3 договору визначено, що платник здійснює компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень по міському автобусному маршруту загального користування в м. Марганці № 1 Міська лікарня - Городище 1А за грудень 2019 року за рахунок коштів міського бюджету відповідно до рішення Виконавчого комітету Марганецької міської ради від 10.06.2020 № 242 Про затвердження Порядку проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганці за грудень 2019 року за рахунок коштів міського бюджету після прийняття відповідного розпорядження державного уповноваженого Антимонопольного комітету України.
Пунктом 2.4 договору встановлено, що платник, або його представник має право перевіряти розрахунки та бухгалтерські документи перевізника, надані платнику, для проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень за грудень 2019 року.
Статтею 19 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" передбачено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Соціальні пільги на пасажирські перевезення для ряду категорій громадян встановлено, зокрема, Міжурядовою Угодою про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них від 12 березня 1993 року, законами України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні, Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям - інвалідам , Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей , Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Про охорону дитинства, Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист.
Забезпечуючи пільгове перевезення окремих категорій громадян, держава поклала на себе обов`язок відшкодовувати за рахунок державного або місцевого бюджетів збитки, понесені за пільгові перевезення пасажирів.
Згідно зі статті 11 Закону України "Про автомобільний транспорт" (надалі - Закон), надання соціально значущих послуг автомобільного транспорту здійснюється відповідно до законодавства з питань поставки продукції для державних потреб. Соціально значущими послугами автомобільного транспорту є послуги з перевезення пасажирів автобусними маршрутами загального користування за визначеними уповноваженими органами тарифами та на пільгових умовах відповідно до законодавства.
Положенням частину 1 статті 29 Закону встановлено, що автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах.
Відповідно до частини 1 статті 31 Закону, відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньо обласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов`язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під`їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати.
Договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (внутрішньо обласні маршрути), укладається між органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та автомобільним перевізником і вважається укладеним з моменту його підписання сторонами (частина 1 статті 42 цього ж Закону).
Разом з тим, приписами статті 37 Закону визначено, що пільгові перевезення пасажирів, які відповідно до законодавства користуються такими правами, забезпечують автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування. Автомобільному перевізнику, який здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, забороняється відмовлятися від пільгового перевезення, крім випадків, передбачених законом. Безпідставна відмова від пільгового перевезення тягне за собою відповідальність згідно із законом. Види та обсяги пільгових перевезень установлюються замовленням, у якому визначається порядок компенсації автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах загального користування, збитків від цих перевезень.
Згідно з частиною 2 статті 29 Закону, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані надати перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів та перевезення пасажирів за регульованими тарифами, компенсацію відповідно до закону.
Плата за перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти, що здійснюється транспортом загального користування, визначається за домовленістю сторін, якщо вона не встановлена тарифами, затвердженими у встановленому порядку. Пільгові умови перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти транспортом загального користування можуть встановлюватися організацією, підприємством транспорту за їх рахунок або за рахунок відповідного бюджету у випадках, встановлених законом та іншими нормативно-правовими актами (частина 2 статті 916 Цивільного кодексу України).
Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати деяких видів допомоги, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 року №1101 згідно з п. 1 цей порядок визначає механізм використання коштів, передбачених у загальному фонді державного бюджету Мінсоцполітики за програмою "Виплата деяких видів допомоги, компенсацій, грошового забезпечення та оплата послуг окремим категоріям населення".
Пунктом 2 вказаного Порядку визначено, головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики.
Відповідно до пункту 3 Порядку, розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, центри з нарахування та здійснення соціальних виплат, які відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).
Відтак, розпорядником коштів бюджетного фінансування вказаних соціальних пільг є відповідне Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради.
Статтею 193 ГК України визначено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону та інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Відповідно до ст. 525, 526 ЦК України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 530 Цивільного кодексу України визначено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.
Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Приписи частини 7 статті 193 Господарського кодексу України та статті 525 Цивільного кодексу України встановлюють загальне правило щодо заборони односторонньої відмови від зобов`язання або односторонньої зміни його умов, що кореспондується із вимогами статті 629 Цивільного кодексу України щодо обов`язковості договору для виконання сторонами.
Згідно зі статтею 202 Господарського кодексу України та статтею 598 Цивільного кодексу України, зобов`язання припиняються виконанням, проведеним належним чином.
Позивач направив на адресу відповідача вимоги: від 02.05.2022 № 06, від 24.05.2022 № 07, від 24.10.2022 № 15, від 24.10.2022 № 19 про здійснення платником компенсаційної виплати за організацію соціальних перевезень у розмірі 34 654,50 грн.
Листом № 2997 від 26.08.2021 відповідач повідомив, що має кредиторську заборгованість перед позивачем за соціальні перевезення у розмірі 113 340,50 грн.
Листами № 1406 від 06.06.2022, № 3531 від 27.10.2022 відповідач повідомив позивача про те, що розпорядженнями державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 22.11.2019 № 06/427-р та від 22.04.2020 № 06/129-р «Про початок розгляду справи про державну допомогу та про тимчасове припинення незаконної державної допомоги до прийняття рішення про її допустимість» зобов`язано Виконавчий комітет Марганецької міської ради тимчасово припинити незаконну державну допомогу у формі виплати компенсації за організацію перевезень окремих категорій громадян за рахунок коштів міського бюджету Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради для всіх категорій до прийняття рішення про її допустимість для конкуренції. За таких обставин платник повідомляв, що не має змоги здійснити компенсаційну виплату у розмірі 34 654,50 грн.
Листами № 3532 від 27.10.2022, № 3710 від 14.11.2022 відповідач повідомив, що має перед позивачем кредиторську заборгованість на міському автобусному маршруті загального користування в м. Марганці № 1 Міська лікарня - Городище 1А у розмірі 34 654,50 грн.
Відповідач відобразив вказану суму заборгованості у Звіті про заборгованість за бюджетними коштами (додаток № 7 до Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування).
Листом від 24.10.2022 № 18 позивач направив на адресу відповідача для підписання два примірники актів звіряння розрахунків.
Листом № 3530 від 27.10.2022 відповідач вказав, що планові призначення на 2022 рік по КПКВК 0813099 «Компенсаційні виплати на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремим категоріям громадян» КЕКВ 2610 «Субсидії на поточні трансфери підприємствам (установам, організаціям)» відсутні. За таких обставин, відповідач не має підстав для підписання акту звіряння розрахунків від 24.10.2022.
Листом № 3716 від 14.11.2022 відповідач повідомляв позивача, що 27.08.2021 надав представнику Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" завірену копію акту звіряння розрахунків станом на 01.12.2020 на суму 113 340,50 грн.
Щодо заперечень відповідача про ненадання позивачем первинних документів на підтвердження виникнення у Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради заборгованості у заявленому розмірі.
Як зазначено вище, умовами договору № 12 від 16.06.2020 встановлено, що перевізник надає до відділу бухгалтерського обліку управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради за грудень 2019 року інформацію про фактично здійснені рейси по міському автобусному маршруту загального користування в м. Марганці №1 Міська лікарня - Городище 1А та рахунок на компенсаційні виплати за організацію соціальних перевезень за грудень 2019 року, акти звіряння розрахунків між перевізником і платником. Платник, або його представник має право перевіряти розрахунки та бухгалтерські документи перевізника, надані платнику, для проведення компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень за грудень 2019 року.
З вищенаведеного листування сторін вбачається, що у платника були відсутні претензії до перевізника щодо обсягу/якості наданих послуг перевезення. Заперечення відповідач зводились до відсутності бюджетного фінансування та заборони Антимонопольного комітету України виплати державної допомоги у формі виплати компенсації за організацію перевезень окремих категорій громадян за рахунок коштів міського бюджету Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради для всіх категорій до прийняття рішення про її допустимість для конкуренції.
Відповідно до правової позиції, викладеної в постанові Великої Палати Верховного Суду від 17 квітня 2018 року у справі № 911/4249/16, сама собою відсутність бюджетних коштів не є підставою для звільнення боржника від виконання зобов`язання.
Щодо рішення Антимонопольного комітету України від 23.12.2021 № 719-р, на яке посилається відповідач, слід зазначити про таке.
Як було встановлено судом вище, ані проведення Виконавчим комітетом Марганецької міської ради компенсаційних виплат за організацію соціальних перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Марганці за грудень 2019 року, ані рішення Виконавчого комітету Марганецької міської ради від 10.06.2020 № 242 не були предметом дослідження Антимонопольного комітету України під час прийняття рішення від 23.12.2021 № 719-р.
А отже, рішення Антимонопольного комітету України від 23.12.2021 № 719-р не стосується предмету цього спору.
При цьому, встановлення факту правомірності прийняття Виконавчим комітетом Марганецької міської ради рішення від 10.06.2020 № 242 не є предметом дослідження у справі №904/4905/22.
За таких обставин, вимоги позивача про стягнення суми основної заборгованості у розмірі 34654,50 грн. є обґрунтованими.
ПЕРЕЛІК ДОКАЗІВ, ЯКИМИ СТОРОНИ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ АБО СПРОСТОВУЮТЬ НАЯВНІСТЬ КОЖНОЇ ОБСТАВИНИ, ЯКА Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.
Обставини, на які посилається позивач, доводяться договором № 12 від 16.06.2020 (том 1 а.с. 143), рішенням від 10.06.2020 № 242 (том 1 а.с. 22 - 24), рішенням від 28.08.2019 № 430 (том 1 а.с. 25), рішенням Антимонопольного комітету України від 23.12.2021 № 719-р (том 1 а.с. 26 - 86), листуванням між сторонами (том 1 а.с. 87 119, 135), судовими рішеннями у справі № 904/3172/20 (том 1 а.с. 120 - 135).
Обставини, на які посилається відповідач, доводяться ухвалою суду у справі № 640/6502/22 (том 1 а.с. 160 - 162).
ВИСНОВКИ СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ.
За результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити у повному обсязі.
РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.
Відповідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору за подання позову слід покласти на відповідача.
Керуючись положеннями Господарського Кодексу України, Цивільного кодексу України, ст. 73, 74, 123, 129, 232, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити.
Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Марганецької міської ради (місцезнаходження: 53407, Дніпропетровська область, м. Марганець, вул. Єдності, буд. 66; ідентифікаційний код: 03192193) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Експрес-Логістик" (ідентифікаційний код: 39795003; місцезнаходження: 53407, Дніпропетровська область, м. Марганець, вул. Толбухіна, буд. 51) суму основної заборгованості у розмірі 34 654,50 грн. та витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 481 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України, протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений та підписаний 07.04.2023.
Суддя М.О. Ніколенко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2023 |
Оприлюднено | 11.04.2023 |
Номер документу | 110105329 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні