Постанова
від 05.04.2023 по справі 188/234/20
КАСАЦІЙНИЙ ЦИВІЛЬНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

Постанова

Іменем України

05 квітня 2023 року

м. Київ

справа № 188/234/20

провадження № 61-8231 св 21

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Синельникова Є. В.,

суддів: Білоконь О. В., Осіяна О. М. (суддя-доповідач), Сакари Н. Ю., Шиповича В. В.,

учасники справи:

позивачі: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 ;

відповідач - Миколаївська сільська рада Петропавлівського району Дніпропетровської області;

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 на постанову Дніпровського апеляційного суду від 14 квітня 2021 року у складі колегії суддів: Ткаченко І. Ю., Деркач Н. М., Пищиди М. М.,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2020 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 звернулися до суду з позовом до Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області про визнання протиправними та скасування рішень сільської ради та визнання права власності на земельні ділянки.

Позовна заява мотивована тим, що відповідач безпідставно відмовивши їм у затвердженні проектів землеустрою, порушив право на отримання кожному у приватну власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства.

Позивачам на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, яке у квітні 2017 року на підставі частини четвертої статті 122 ЗК України було наділене повноваженнями щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб, було надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення у власність кожному з них земельної ділянки загальною орієнтовною площею 2,0000 га.

Дозволи на розробку проектів землеустрою щодо надання у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства позивачам надано за рахунок однієї земельної ділянки на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області, кадастровий номер якої до поділу - 1223882500:05:001:1204 площею 58,3000 га.

У проектах землеустрою державне підприємство «Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» здійснило розбивку земельної ділянки кадастровий номер 1223882500:05:001:1204 на 28 земельних ділянок по 1,98 га.

На місці вказаної земельної ділянки були утворені 19 новостворених земельних ділянок площею 1,98 га та 1 земельна ділянка площею 17,82 га, кадастровий номер 1223882500:05:001:0094.

Відповідно до статті 117 ЗК України та розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року № 60-р Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області було передано земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га, сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту з державної в комунальну власність Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області як об`єднаної територіальної громади.

Приймання-передача вказаної земельної ділянки здійснена на підставі акту приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну від 27 вересня 2018 року. Право комунальної власності на вищевказану земельну ділянку відповідач набув після державної реєстрації права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про право власності 29020218 від 16 листопада 2018 року.

При передачі земельних ділянок з державної в комунальну власність до Миколаївської сільської ради перейшли відповідно права та обов`язки власника та розпорядника прийнятої земельної ділянки.

Розробку проектів землеустрою позивачами доручено державному підприємству «Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою». Кожний з розроблених проектів землеустрою погоджений відповідним експертом державної експертизи. Розроблені проекти землеустрою щодо цих ділянок були подані позивачами до головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області для реєстрації земельних ділянок.

ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області було відмовлено у державній реєстрації земельних ділянок та внесення відомостей про них до Державного земельного кадастру з підстав знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Не погодившись з вказаними відмовами, вони звернулися до суду.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2019 року у справі № 160/5977/19, що набрало законної сили, їх адміністративний позов задоволено. Визнано протиправною відмову в проведенні державної реєстрації земельних ділянок та зобов`язано Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити державну реєстрацію 9 земельних ділянок за заявами кожного з позивачів площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області на підставі розроблених проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність кожному з позивачів для ведення особистого селянського господарства, розробленої на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, датованих квітнем 2017 року, за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га.

16 листопада 2019 року Головним управлінням Держгеокадастру в Дніпропетровській області проведено державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами: 1223882500:05:001:1317 (за заявою ОСОБА_1 ); 1223882500:05:001:1318 (за заявою ОСОБА_2 ); 1223882500:05:001:1314 (за заявою ОСОБА_10 ); 1223882500:05:001:1313 (за заявою ОСОБА_4 ); 1223882500:05:001:1321 (за заявою ОСОБА_5 ); 1223882500:05:001:1315 (за заявою ОСОБА_6 ); 1223882500:05:001:1316 (за заявою ОСОБА_7 ); 1223882500:05:001:1320 (за заявою ОСОБА_8 ); 1223882500:05:001:1319 (за заявою ОСОБА_9 ), згідно розроблених проектів землеустрою з присвоєнням кожній з них кадастрового номеру та внесенням відомостей про кожну земельну ділянку (площі, цільового призначення цільового призначення, форми власності тощо) до Державного земельного кадастру України.

Вказані обставини підтверджуються відмітками Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області на проектах землеустрою позивачів про внесення електронного документа щодо вищевказаних земельних ділянок до Державного земельного кадастру.

Внаслідок цього земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га, поділено на 9 земельних ділянок кожна площею по 1,9800 га.

Після поділу земельної ділянки кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га та державної реєстрації 9 новостворених земельних ділянок відповідач, з метою подальшої можливості їх передачі у приватну власність позивачам (на підставі пункту 9 статті 118 ЗК України) повинен зареєструвати за собою право комунальної власності на кожну вказану ділянку.

До даного часу відповідач навмисно за собою таке право власності не зареєстрував з метою унеможливлення розпорядження вказаними земельними ділянками на користь позивачів.

03 грудня 2019 року проекти землеустрою разом з відповідними заявами позивачами надано до Миколаївської сільської ради для затвердження та прийняття рішення про передачу кожної з вказаних земельних ділянок у приватну власність.

Рішенням Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області 38 сесії 7 скликання від 20 грудня 2019 року кожному з позивачів відмовлено в затвердженні розроблених проектів землеустрою. У тексті вказаного рішення немає посилання на причину такої відмови та відсутнє посилання на конкретну частину (пункт, абзац) статей законодавства на обґрунтування прийнятого рішення. У кожному оскаржуваному рішенні відповідача зроблене посилання на відсутність погодження проектів землеустрою з об`єднаною територіальною громадою, а також на витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 16 листопада 2019 року № 29020218, якого не існує.

Зазначали, що необхідність погодження Миколаївською сільською радою вказаних проектів землеустрою законодавством не передбачена. Відповідно, відсутність такого погодження не є порушенням земельного законодавства і не може бути підставою для відмови в затвердженні документації з землеустрою.

Ураховуючи викладене, позивачі просили суд визнати протиправними та скасувати наступні рішення 38 сесії 7 скликання Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області: від 20 грудня 2019 року № 1081 «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1075 «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_2 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1080 «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_3 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1076 «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_4 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1077 «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_5 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1078 «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_6 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1079 «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_7 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1082 «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_8 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1074 «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_9 щодо відведення земельної ділянки у власність».

Визнати за ОСОБА_1 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1317 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.

Визнати за ОСОБА_2 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1318 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.

Визнати за ОСОБА_3 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:0093 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.

Визнати за ОСОБА_4 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1313 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.

Визнати за ОСОБА_5 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1321 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.

Визнати за ОСОБА_6 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1315 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.

Визнати за ОСОБА_7 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1316 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.

Визнати за ОСОБА_8 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1320 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.

Визнати за ОСОБА_9 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1319 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Петропавлівського районного суду Дніпропетровської області від 29 квітня 2020 року у складі судді Полубан М. П. позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення 38 сесії 7 скликання Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області, а саме: від 20 грудня 2019 року № 1081 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1075 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_2 відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1080 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_3 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1076 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_4 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1077 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_5 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1078 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_6 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1079 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_7 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1082 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_8 щодо відведення земельної ділянки у власність»; від 20 грудня 2019 року № 1074 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_9 щодо відведення земельної ділянки у власність». Визнано за ОСОБА_1 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1317 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_2 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1318 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_3 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:0093 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_4 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1313 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_5 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1321 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_6 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1315 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_7 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1316 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_8 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1320 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_9 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1319 площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Вирішено питання розподілу судових витрат.

Додатковим рішенням Петропавлівського районного суду Дніпропетровської області від 26 жовтня 2020 року вирішено питання розподілу судових витрат.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2019 року визнано протиправними відмови Головного управління Держгеокадастру в затвердженні розроблених проектів землеустрою та зобов`язаного даний орган здійснити державну реєстрацію земельних ділянок на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області.

В мотивувальній частині даного рішення зазначається, такі проекти в повній мірі відповідають положенням законодавства, зокрема статті 50 Закону України «Про землеустрій», що підтверджено висновками експерта державної експертизи. Позивачами подано повний пакет документів, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та виконані інші умови, передбачені чиним законодавством.

Таким чином, у відповідача відсутні підстави для відмови в затвердженні проектів землеустрою позивачів.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Дніпровського апеляційного суду від 14 квітня 2021 року апеляційну скаргу Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області задоволено. Рішення Петропавлівського районного суду Дніпропетровської області від 29 квітня 2020 року та додаткове рішення Петропавлівського районного суду Дніпропетровської області від 26 жовтня 2020 року скасовано й ухвалено нове судове рішення, яким у задоволені позову ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 відмовлено. Вирішено питання розподілу судових витрат. Скасовано заходи забезпечення позову у справі № 188/234/20, які були вжиті ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 23 лютого 2021 року.

Постанова апеляційного суду мотивована тим, що позивачі починаючи з моменту державної реєстрації права комунальної власності на зазначену земельну ділянку не зверталися до Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області з клопотаннями про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, передбаченими частиною шостою статті 118 ЗК України.

Посилання суду першої інстанції на те, що статті 186-1 ЗК України не містить жодної норми щодо необхідності погодження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства з органами місцевого самоврядування, безпідставні, оскільки проект землеустрою до органу місцевого самоврядування не подавався на погодження, а подавався саме на затвердження, як це передбачено частиною статті 118 ЗК України.

З урахуванням зазначеного процедура отримання позивачами земельної ділянки в приватну власність не відповідає вимогам закону, отже, сільська рада прийняла правомірні рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, оскільки його розробка здійснена з порушенням норм земельного законодавства.

Право здійснювати розпорядження землями комунальної власності, у тому числі передавати їх у власність або користування фізичним та юридичним особам, належить до виключної компетенції органу місцевого самоврядування та не може бути делеговане суду.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У травні 2021 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 подали до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просили оскаржуване судове рішення апеляційного суду скасувати, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, й залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Підставою касаційного оскарження вказаних судових рішень заявник зазначає неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а саме застосування норм права без урахування висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 27 грудня 2020 року у справі № 480/313/19, що відповідає вимогам пункту 1 частини другої статті 389 ЦПК України.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 31 травня 2021 року касаційне провадження у вказаній справі відкрито та витребувано цивільну справу № 188/234/20 із Петропавлівського районного суду Дніпропетровської області.

У грудні 2021 року представник ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 - ОСОБА_11 - подав до Верховного Суду заяву про відмову від позовних вимог в частині визнання права власності на спірні земельні ділянки за позивачами та клопотання про закриття провадження у справі у зв`язку з тим, що вимоги про визнання протиправними та скасування рішень сільської ради підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.

У березні 2023 року представник ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 - ОСОБА_11 - подав до Верховного Суду нотаріально посвідчену заяву про відмову від позовних вимог в частині визнання права власності на спірні земельні ділянки за позивачами, в якій зазначено, що з наслідками закриття провадження у справі ознайомлені.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 07 березня 2023 року справу призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 05 квітня 2023 року заяву представника ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 - ОСОБА_11 - про відмову від частини позовних вимог задоволено.

Прийнято відмову представника ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 - ОСОБА_11 - від позовних вимог про визнання власності на земельні ділянки у справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 до Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області про визнання протиправними та скасування рішень сільської ради та визнання права власності на земельні ділянки.

Рішення Петропавлівського районного суду Дніпропетровської області від 29 квітня 2020 року та постанову Дніпровського апеляційного суду від 14 квітня 2021 року в частині вирішення позовних вимог про визнання права власності на земельні ділянки визнано нечинними.

Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 до Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області в частині позовних вимог про визнання права власності на земельні ділянки закрито.

Заяву представника ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 - ОСОБА_11 - про закриття провадження у справі в іншій частині у зв`язку з тим, що вимоги про визнання протиправними та скасування рішень сільської ради підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, залишено без задоволення

Аргументи учасників справи

Доводи осіб, які подали касаційну скаргу

Касаційна скарга мотивована тим, що порядок погодження проекту землеустрою передбачений статтею 186-1 ЗК України. Але вказана стаття не містить жодної норми щодо необхідності погодження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства органами місцевого самоврядування.

Відповідно до частини десятої статті 186 ЗК України робочі проекти землеустрою підлягають погодженню територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною сімнадцятою статті 186 ЗК України передбачено, що підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

Таким чином, необхідність погодження Миколаївською сільською радою Петропавлівського району Дніпропетровської області вказаних проектів земелеустрою законодавством не передбачена. Відповідно, відсутність такого погодження не є порушенням земельного законодавства і не може бути підставою для відмови в затвердженні документації з землеустрою. При цьому, позивачами повністю дотримано регламентовану законодавством процедуру виготовлення та погодження проектів землеустрою.

Відзив на касаційну скаргу не надійшов.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Позивачі звернулися з відповідними заявами до директора державного підприємства «Дніпропетровський інститут землеустрою» (далі - ДП «Дніпропетровський інститут землеустрою»), в якій просили розробити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кожному у власність для ведення особистого селянського господарства на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області.

Наказом Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області кожному із позивачів надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 2.00 га, із цільовим призначенням (01.03) - для ведення особистого селянського господарства (а.с. 41, 53, 65, 77, 90, 103, 115, 127, т. 1).

На підставі даного документу ДП «Дніпровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» на виконання договору між даною установою та позивачами було виготовлено вищевказані проекти землеустрою (а.с. 42-47, 54-59, 66-71, 78-83, 91-97, 103 зворот-109, 116-121, 128-133, т. 1).

В даних проектах, крім інших посилань та обґрунтувань, зазначається, що відповідно до ЗК України передбачено відвести у власність кожному заявнику (позивачу) земельну ділянку на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області загальною площею 1,9800 га , в тому числі ріллі - 1,9800 га.

З матеріалів проектів вбачається, що спірні земельні ділянки входить в єдиний масив площею 58,3 га, форма власності державна, категорія земель - сільськогосподарське призначення, рілля, землі резервного фонду, не надані в постійне користування, користувач - відсутній. Також є довідка Дніпропетровського обласного центру з охорони історико-культурних цінностей про те, що обмеження, що можуть накладатися відповідно до пам`ятки охоронного законодавства, відсутні.

В своїх клопотаннях позивачі просили Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області розглянути питання щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою.

Отримавши вищевказані документи, кожен з позивачів звернувся з відповідною заявою до голови Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області, в якій просять затвердити проект землеустрою щодо відведення кожному земельної ділянки за присвоєними кадастровими номерами у власність для ведення особистого селянського господарства (а.с. 48, 60, 72, 84, 98, 110, 122, 134, т. 1).

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, вбачається, що інформація на спірні земельні ділянки відсутня (а.с. 50, 62, 74, 86, 100, 112, 124, 136, т. 1).

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2019 року у справі № 160/5977/19 адміністративний позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа - Миколаївська сільська рада Петропавлівського району Дніпропетровської області, про визнання протравними дій та зобов`язання вчинити певні дії задоволено. Визнано протиправними відмови Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, прийняті державним реєстратором Боровенською Л. Л., оформлені повідомленнями від 20 лютого 2019 року №№ 9, 10, 8, 11, 14, 12, 13.

Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити державну реєстрацію земельної ділянки: площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області на підставі розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства, розробленої на підставі наказу головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 21 квітня 2017 року, № 4-2257/15-17-СГ за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га; площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області на підставі розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, розробленої на підставі наказу головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20 квітня 2017 року, № 4-2226/15-17-СГ за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га; площею 1,9800 га, на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області на підставі розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства, розробленої на підставі наказу головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 21 квітні 2017 року № 4-2247/15-17-СГ за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га; зобов`язано головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області площею 1,9800 га на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області на підставі розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_8 для ведення особистого селянського господарства, розробленої на підставі наказу головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20 квітні 2017 року № 4-2234/15-17-СГ за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га; земельної ділянки площею 1,9800 га на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області на підставі розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_6 для ведення особистого селянського господарства, розробленої на підставі наказу головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 21 квітня 2017 року № 4-2253/15-17-СГ за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га; земельної ділянки площею 1,9800 га на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області на підставі розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства, розробленої на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20 квітня 2017 року № 4-2232/15-17-СГ за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га; земельної ділянки площею 1,9800 га на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області на підставі розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_9 для ведення особистого селянського господарства, розробленої на підставі наказу головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 20 квітня 2017 року № 4-2229/15-17-СГ за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га. Вирішено питання розподілу судових витрат (а.с. 138-143, т. 1).

Рішеннями 38 сесією сьомого скликання Миколаївської сільської радою Петропавлівського району Дніпропетровської області від 20 грудня 2019 року №№ 1074 - 1082 кожному з позивачів було відмовлено у затвердженні проектів землеустрою. В обґрунтування прийнятого рішення депутатами враховувалося рішення постійної комісії з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою, а також є посилання на відсутність погодження з об`єднаною територіальної громадою (а.с. 49, 61, 73, 85, 99, 111, 123, 135, т. 1).

2. Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

Частиною третьою статті 3 ЦПК України передбачено, що провадження у цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: 1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку;

4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.

Касаційна скарга представника ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 - ОСОБА_11 - задоволенню не підлягає.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

Відповідно до вимог статті 400 ЦПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.

Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 411, частиною другою статті 414 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

Частиною першою статті 402 ЦПК України передбачено, що у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 400 цього Кодексу.

Встановлено й це вбачається із матеріалів справи, що оскаржуване судове рішення апеляційного суду ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а доводи касаційної скарги цих висновків не спростовують.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Питання надання земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства регулюється, зокрема, ЗК України.

Частинами першою, третьою статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідно до частин сьомої, восьмої статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Частиною першою статті 186-1 ЗК України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

З аналізу статті 118 ЗК України випливає, що для отримання безоплатно у власність громадян земельної ділянки відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Частиною дев`ятою статті 118 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до статті 117 ЗК України та розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року № 60 Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області оскаржувана земельна ділянка була передана із кадастровим номер 1223882500:05:001:0094, площею 17,82 га, за межами населеного пункту з державної в комунальну власність Миколаївській сільській раді Петропавлівського району Миколаївської області, як об`єднаної територіальної громади, що здійснена на підставі акту приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення від 27 вересня 2018 року, у зв`язку з чим Миколаївська сільська рада набула право комунальної власності після державної реєстрації права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, яка відбулась 16 листопада 2018 року.

Судом встановлено, що позивачі з моменту державної реєстрації права комунальної власності на зазначену земельну ділянку не зверталися до Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Миколаївської області з клопотаннями про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, як це передбачено частиною шостою статті 118 ЗК України.

Ураховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку про те, що процедура отримання позивачами земельної ділянки в приватну власність не відповідає вимогам закону, а тому немає підстав для визнання рішень сільської ради про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність неправомірними, оскільки їх розробка здійснена з порушенням норм земельного законодавства.

Доводи, наведені в обґрунтування касаційної скарги, не можуть бути підставами для скасування оскаржуваного судового рішення апеляційного суду, оскільки вони не підтверджуються матеріалами справи й зводяться до переоцінки судом доказів, що у силу вимог статті 400 ЦПК України не входить до компетенції суду касаційної інстанції.

Відповідно до статті 410 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення з одних лише формальних міркувань.

Керуючись статтями 400, 409, 410, 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 залишити без задоволення.

Постанову Дніпровського апеляційного суду від 14 квітня 2021 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Є. В. Синельников

Судді: О. В. Білоконь

О. М. Осіян

Н. Ю. Сакара

В. В. Шипович

СудКасаційний цивільний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення05.04.2023
Оприлюднено11.04.2023
Номер документу110111272
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —188/234/20

Постанова від 05.04.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Осіян Олексій Миколайович

Ухвала від 05.04.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Осіян Олексій Миколайович

Ухвала від 07.03.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Осіян Олексій Миколайович

Ухвала від 31.05.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Осіян Олексій Миколайович

Постанова від 14.04.2021

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Ткаченко І. Ю.

Ухвала від 23.02.2021

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Ткаченко І. Ю.

Ухвала від 23.02.2021

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Ткаченко І. Ю.

Ухвала від 03.11.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Ткаченко І. Ю.

Рішення від 26.10.2020

Цивільне

Петропавлівський районний суд Дніпропетровської області

Місюра К. В.

Ухвала від 06.10.2020

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Ткаченко І. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні