ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Провадження № 22-ц/803/257/21 Справа № 188/234/20 Суддя у 1-й інстанції - Полубан М.П. Суддя у 2-й інстанції - Ткаченко І. Ю.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 квітня 2021 року Дніпровський Апеляційний суд у складі: головуючого - судді Ткаченко І.Ю.
суддів - Деркач Н.М., Пищиди М.М.,
за участю секретаря - Піменової М.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро цивільну справу
за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 до Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області про визнання протиправними та скасування рішень та визнання права власності на земельні ділянки
за апеляційною скаргою Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області
на рішення Петропавлівського районного суду Дніпропетровської області від 29 квітня 2020 року, -
В С Т А Н О В И В:
27 лютого 2020 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 звернулася до суду з позовом до Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області про визнання протиправними та скасування рішень і визнання права власності на земельні ділянки. В позові зазначають, що підставою для звернення до суду є та обставина, що відповідач, безпідставно відмовивши їм у затвердженні проектів землеустрою, порушив право на отримання кожному у приватну власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства. Так позивачам, на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (яке у квітні 2017 року на підставі норм ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України було наділене повноваженнями щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб , було надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення у власність кожному з них земельної ділянки загальною орієнтовною площею 2,0000 га. Дозволи на розробку проектів землеустрою щодо надання у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства Позивачам надано за рахунок однієї земельної ділянки на території Миколаївської сільської ради, кадастровий номер якої до поділу - 1223882500:05:001:1204 площею 58,3000 га. У проектах землеустрою державне підприємство Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою здійснило розбивку земельної ділянки кадастровий номер1223882500:05:001:1204 на 28 земельних ділянок по 1,98 га. На місці вказаної земельної ділянки були утворені 19 новостворених земельних ділянок площею 1,98 га та 1 земельна ділянка площею 17,82 га, кадастровий номер 1223882500:05:001:0094. Відповідно до ст. 117 ЗК України та розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 року №60-р Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області було передано земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га., сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту з державної в комунальну власність Миколаївської сільської ради як об`єднаної територіальної громади. Приймання-передача вказаної земельної ділянки здійснена на підставі Акту приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну №б/н від 27.09.2018 року. Право комунальної власності на вищевказану земельну ділянку Відповідач набув після державної реєстрації права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про право власності 29020218 від 16.11.2018 р. Вищевказані відомості підтверджуються Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19.06.2019 р., яка офіційно сформовані по вказаній земельній ділянці. При передачі земельних ділянок з державної в комунальну власність до Миколаївської сільської ради перейшли відповідно права та обов`язки власника та розпорядника прийнятої земельної ділянки. Розробку проектів землеустрою Позивачами доручено Державному підприємству «Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» . Кожний з розроблених проектів землеустрою погоджений відповідним експертом державної експертизи. Розроблені проекти землеустрою щодо цих ділянок були подані Позивачами до головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області для реєстрації земельних ділянок. ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області було відмовлено у державній реєстрації земельних ділянок та внесення відомостей про них до Державного земельного кадастру з підстав знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Не погодившись з вказаними відмовами - Позивачі звернулися до суду. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.09.2019 р., по справі №160/5977/19, яке набрало законної сили, задоволено адміністративний позов всіх осіб, що є Позивачами по даній справі, до ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області про визнання протиправною відмови в проведенні державної реєстрації земельних ділянок та зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити державну реєстрацію 9 земельних ділянок за заявами кожного з Позивачів площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області на підставі розроблених проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність кожному з Позивачів для ведення особистого селянського господарства, розробленої на підставі наказів головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, датованих квітнем 2017 р., за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га. 16.11.2019 р., Головним управлінням Держгеокадастру в Дніпропетровській області проведено державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами: 1223882500:05:001:1317 (за заявою Позивача 1); 1223882500:05:001:1318 (за заявою Позивача 2); 1223882500:05:001:1314 (за заявою Позивача 3); 1223882500:05:001:1313 (за заявою Позивача 4); 1223882500:05:001:1321 (за заявою Позивача 5); 1223882500:05:001:1315 (за заявою Позивача 6); 1223882500:05:001:1316 (за заявою Позивача 7); 1223882500:05:001:1320 (за заявою Позивача 8); 1223882500:05:001:1319 (за заявою Позивача 9), згідно розроблених проектів землеустрою з присвоєнням кожній з них кадастрового номеру та внесенням відомостей про кожну земельну ділянку (площі, цільового призначення цільового призначення, форми власності тощо) до Державного земельного кадастру України. Вказані обставини підтверджуються відмітками Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області на проектах землеустрою Позивачів про внесення електронного документа щодо вищевказаних земельних ділянок до Державного земельного кадастру. Внаслідок цього земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га., поділено на 9 земельних ділянок кожна площею по 1,9800 га. У штаті Миколаївської сільської ради наявний державний реєстратор речових прав на нерухоме майно. Після поділу земельної ділянки кадастровий номер 1223882500:05:001:0094 площею 17,8200 га., та державної реєстрації 9 новостворених земельних ділянок відповідач, з метою подальшої можливості їх передачі у приватну власність позивачам (на підставі пункту 9 ст. 118 ЗК України) повинен зареєструвати за собою право комунальної власності на кожну вказану ділянку. До даного часу відповідач навмисно за собою таке право власності не зареєстрував з метою унеможливлення розпорядження вказаними земельними ділянками на користь позивачів. 03.12.2019 року проекти землеустрою разом з відповідними заявами позивачами надано до Миколаївської сільської ради для затвердження та прийняття рішення про передачу кожної з вказаних земельних ділянок у приватну власність. Рішенням Миколаївської сільської ради 38 сесії 7 скликання від 20 грудня 2019 року кожному з позивачів відмовлено в затвердженні розроблених проектів землеустрою. У тексті вказаного рішення немає посилання на причину такої відмови та відсутнє посилання на конкретну частину (пункт, абзац) статей законодавства на обґрунтування прийнятого рішення. У кожному оскаржуваному рішенні відповідача зроблене посилання на відсутність погодження проектів землеустрою з об`єднаною територіальною громадою, а також на витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №29020218 від 16.11.2019 р., якого не існує. Також звертають особливу увагу суду на ту обставину, що абзацом 4 розпорядження Кабінету Міністрів України щодо «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад» №60-р від 31.01.2018 року передбачено, що Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 1 лютого 2018 р., забезпечити здійснення до передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності під час передачі в користування (виключно шляхом проведення аукціонів) або у власність за погодженням з об`єднаними територіальними громадами (шляхом прийняття відповідною радою рішення згідно із статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ). Заяви ж про затвердження проектів землеустрою були подані до Миколаївської сільської ради Позивачами 11.03.2019 року, тобто вже після передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність та реєстрації за відповідачем права комунальної власності на вказані земельні ділянки. Порядок погодження проекту землеустрою передбачений ст. 186-1 ЗК України. Але вказана стаття не містить жодної норми щодо необхідності погодження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства з органами місцевого самоврядування. Відповідно до ч. 10 ст. 186 ЗК України робочі проекти землеустрою підлягають погодженню територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Згідно з ч. 19 ст. 186 ЗК України, документація із землеустрою подається для проведення державної експертизи землевпорядної документації у випадках та порядку, встановлених Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" (висновок про проведення державної експертизи та погодження експерта наявний в кожному проекті землеустрою). Частиною 17 ст. 186 ЗК України передбачено, що підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації. Таким чином, необхідність погодження Миколаївською сільською радою вказаних проектів земелеустрою законодавством не передбачена. Відповідно, відсутність такого погодження не є порушенням земельного законодавства і не може бути підставою для відмови в затвердженні документації з землеустрою. При цьому, позивачами повністю дотримано регламентовану законодавством процедуру виготовлення та погодження проектів землеустрою. Отже між позивачами та відповідачем виник спір, внаслідок якого Миколаївською сільською радою їм протиправно відмовлено у передачі земельних ділянок у приватну власність, що є порушенням права кожного з Позивачів на отримання у приватну власність земельної ділянки на території Миколаївської сільської ради для ведення особистого селянського господарства. Заходи забезпечення позову та доказів за даним позовом Позивачами не вживалися.Позивачі підтверджують те, що ними не подано іншого позову (позовів) до цього ж відповідача з тим самим предметом та з тих самих підстав. Попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які Позивачі очікують понести у зв`язку із розглядом справи складаються з суми судового збору в розмірі 15134,40 грн., = 840,80 грн., (ставка судового збору) Х 9 (кількість позивачів) Х 2 (кількість позовних вимог). Розрахунок ціни позову складається з суми нормативно-грошової оцінки кожної земельної ділянки, яка є предметом спору по даній справі: 1 ОСОБА_1 НОМЕР_1 :05:001:1317 58976,49 грн. 2 ОСОБА_2 1223882500:05:001:1318 58976,49 грн. 3 ОСОБА_3 1223882500:05:001:1314 58976,49 грн. 4 ОСОБА_4 1223882500:05:001:1313 58976,49 грн. 5 ОСОБА_5 1223882500:05:001:1321 57922,06 грн. 6 ОСОБА_6 1223882500:05:001:1315 58976,49 грн. 7 ОСОБА_7 1223882500:05:001:1316 58976,49 грн. 8 ОСОБА_8 1223882500:05:001:1320 58976,49грн. 9 ОСОБА_9 1223882500:05:001:1319 58976,49 грн. Просили суд:
1. Визнати протиправними та скасувати наступні рішення 38 сесії 7 скликання Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області:
від 20 грудня 2019 року №1081 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки у власність» ;
від 20 грудня 2019 року №1075 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_2 щодо відведення земельної ділянки у власність» ;
від 20 грудня 2019 року №1080 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_3 щодо відведення земельної ділянки у власність» ;
від 20 грудня 2019 року №1076 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_4 щодо відведення земельної ділянки у власність» ;
від 20 грудня 2019 року №1077 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_5 щодо відведення земельної ділянки у власність» ;
від 20 грудня 2019 року №1078 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_6 щодо відведення земельної ділянки у власність» ;
від 20 грудня 2019 року №1079 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_7 щодо відведення земельної ділянки у власність» ;
від 20 грудня 2019 року №1082 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_8 щодо відведення земельної ділянки у власність» ;
від 20 грудня 2019 року №1074 «Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_9 щодо відведення земельної ділянки у власність» .
2. Визнати за ОСОБА_1 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1317 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.
3. Визнати за ОСОБА_2 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1318 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.
4. Визнати за ОСОБА_3 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:0093 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.
5. Визнати за ОСОБА_4 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1313 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.
6. Визнати за ОСОБА_5 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1321 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.
7. Визнати за ОСОБА_6 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1315 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.
8. Визнати за ОСОБА_7 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1316 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.
9. Визнати за ОСОБА_8 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1320 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства.
10. Визнати за ОСОБА_9 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1319 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства (а.с.1-3, 28-37).
Рішенням Петропавлівського районного суду Дніпропетровської області від 29 квітня 2020 року позов задоволено. Визнано протиправними та скасувати наступні рішення 38 сесії 7 скликання Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області: від 20 грудня 2019 року №1081 "Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки у власність"; від 20 грудня 2019 року №1075 "Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_2 щодо відведення земельної ділянки у власність"; від 20 грудня 2019 року №1080 "Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_3 щодо відведення земельної ділянки у власність"; від 20 грудня 2019 року №1076 "Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_4 щодо відведення земельної ділянки у власність"; від 20 грудня 2019 року №1077 "Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_5 щодо відведення земельної ділянки у власність"; від 20 грудня 2019 року №1078 "Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_6 щодо відведення земельної ділянки у власність"; від 20 грудня 2019 року №1079 "Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_7 щодо відведення земельної ділянки у власність"; від 20 грудня 2019 року №1082 "Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_8 щодо відведення земельної ділянки у власність"; від 20 грудня 2019 року №1074 "Про відмову в затвердження проекту землеустрою ОСОБА_9 щодо відведення земельної ділянки у власність". Визнано за ОСОБА_1 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1317 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_2 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1318 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_3 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:0093 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_4 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1313 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_5 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1321 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_6 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1315 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_7 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1316 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_8 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1320 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Визнано за ОСОБА_9 право приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1223882500:05:001:1319 площею 1,9800 га., на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області для ведення особистого селянського господарства. Стягнуто з Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області на користь ОСОБА_10 15134 грн. 40грн., що є судовими витратами позивачів по сплаті судового збору (том 1 а.с.240-247).
Додатковим рішенням Петропавлівського районного суду Дніпропетровської області від 26 жовтня 2020 року вирішено питання щодо судових витрат (том 2 а.с.66-67).
В апеляційній скарзі Миколаївська сільська рада Петропавлівського району Дніпропетровської області, посилаючись на незаконність рішення суду, порушення норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, просило, скасувати рішення суду та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові (том 2 а.с.11-24).
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити.
Судом першої інстанції встановлено, що позивачі звернулися з відповідними заявами до директора ДП Дніпропетровський інститут землеустрою , в якій просили розробити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кожному у власність для ведення особистого селянського господарства на території Миколаївської сільської ради.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області кожному позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за рахунок земель с/г призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 2.00 га, із цільовим призначенням (01.03) - для ведення особистого селянського господарства (далі Проект ) (том 1 а.с.41, 53, 65,77,90,103,115,127).
На підставі даного документу ДП Дніпровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , на виконання договору між даною установою та позивачами, було виготовлено вищевказаний Проект землеустрою (том 1 а.с.42-47, 54-59, 66-71,78-83,91-97,103-зворот-109,116-121,128-133).
В даному Проекті, крім інших посилань та обґрунтувань, зазначається, що відповідно до ЗК України передбачено відвести у власність кожному заявнику (позивачу) земельну ділянку на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району загальною площею 1.9800 га , в т.ч. ріллі - 1.9800 га.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає погодженню з територіальним органом Держгеокадастру та підлягає затвердженню відповідно до повноважень визначених ст. 122 ЗК України.
Також з матеріалів даного Проекту (Довідка) вбачається, що спірна земельна ділянка входить в єдиний масив площею 58.3 га, форма власності державна, категорія земель - сільськогосподарське призначення, рілля, землі резервного фонду, не надані в постійне користування, користувач - відсутній. Також є довідка Дніпропетровського обласного центру з охорони історико-культурних цінностей про те, що обмеження, що можуть накладатися відповідно до пам`ятки охоронного законодавства, відсутні.
В своїх клопотаннях позивачі просять ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області розглянути питання щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою.
Отримавши вищевказані документи, кожен з позивачів звернувся з відповідною заявою до голови Миколаївської сільської ради, в якій просять затвердити проект землеустрою щодо відведення кожному земельної ділянки за присвоєними кадастровими номерами у власність для ведення особистого селянського господарства (том 1 а.с.48,60,72,84,98,110,122,134).
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, вбачається, що інформація на спірні земельні ділянки відсутня (том 1 а.с.50, 62,74,86,100,112,124,136).
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.09.2019 р. (справа № 160/5977/19) за позовами вищевказаних позивачів до ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа - Миколаївська сільська рада Петропавлівського району Дніпропетровської області про визнання протравними дій та зобов`язання вчинити певні дії, позовні вимоги всіх позивачів було задоволено, визнано протиправними відмови ГУ Держгеокадастру та зобов`язано даний орган здійснити державну реєстрацію земельних ділянок на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області (том 1 а.с.138-143).
20.12.2019 р. 38 сесією сьомого скликання Миколаївської сільської радою Петропавлівського району Дніпропетровської області були прийняті спірні рішення, яким кожному позивачу окремо було відмовлено в затвердженні проекту землеустрою (том 1 а.с.49,61,73,85,99,111,123,135).
В обґрунтування прийнятого рішення депутатами враховувалося рішення постійної комісії з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою, а також є посилання на відсутність погодження з об`єднаною територіальної громадою.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із законності та обґрунтованості позовних вимог.
Проте погодитися з таким висновком суду, колегія суддів не може.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 ЦПК України, завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Між тим, суд першої інстанції, в порушення положень ч. 1 ст. 2 ЦПК України не вжив заходів щодо ефективного розгляду справи, не виконав вимоги ч. 5 ст. 12 ЦПК України, у випадку необхідності не скористався положеннями ч. 7 ст. 81 ЦПК України, що призвело до неправильного вирішення заявленого по справі спору.
Згідно із ч. 2 ст. 2 ЗК України встановлено, що суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування й органи державної влади.
Положеннями ст. 12 ЗК України визначено, що розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян і юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, відноситься до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст.
Підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Водночас ухвалення рішення є результатом певної правової процедури, яка йому передує.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний Кодекс України, а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.
Положення ч. 6-9 ст. 118 ЗК України визначає передбачений законодавством алгоритм дій та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, які зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації. Громадянин має пройти наступні дії:
1) подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні.
3) розроблення проекту землеустрою з наступним погодженням з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів ст. 186-1 ЗК України.
4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.
5) подання погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Суд відзначає, що надання дозволу не гарантує особі прийняття відповідним органом рішення про надання земельної ділянки у власність. Дозвіл і проект землеустрою, розроблений на його підставі, є лише стадіями єдиного процесу надання земельної ділянки у власність.
Відповідно до ст. 117 ЗК України та розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 року №60 головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області оскаржувана земельна ділянка була передана із кадастровим номер 1223882500:05:001:0094 площею 17.82 га за межами населеного пункту з державної в комунальну власність Миколаївській сільській раді, як об`єднаної територіальної громади, що здійснена на підставі акту приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення від 27 вересня 2018 року, у зв`язку з чим Миколаївська сільська рада набула право комунальної власності після державної реєстрації права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, яка відбулась 16.11.2018 року. Таким чином, мова йде про іншу земельну ділянку з іншим кадастровим номером та іншою формою власності, ніж ті земельні ділянки, відносно яких були зроблені проекти землеустрою.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що позивачі починаючи з моменту державної реєстрації права комунальної власності на зазначену земельну ділянку не зверталися з клопотаннями про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, передбаченими ч. 6 ст. 118 ЗК України до Миколаївської сільської ради.
Посилання суду першої інстанції на те, що ст. 186-1 ЗК України не містить жодної норми щодо необхідності погодження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства з органами місцевого самоврядування, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки проект землеустрою до органу місцевого самоврядування не подавався на погодження, а подавався саме на затвердження, як це передбачено ч. 9 ст. 118 ЗК України.
З урахуванням зазначеного процедура отримання позивачами земельної ділянки в приватну власність не відповідає вимогам закону, отже, Миколаївська сільська рада Петропавлівського району Дніпропетровської області прийняла правомірні рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, оскільки його розробка здійснена з порушенням норм земельного законодавства.
Частиною першою ст. 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
За змістом положень ст.122 ЗК України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або в користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
В частині 9 ст. 118 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Таким чином, розроблений проект землеустрою підлягає погодженню та затвердженню відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування. У разі прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність одночасно вирішується питання про надання земельної ділянки у власність.
Стаття 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначає компетенцію сільських, селищних міських рад, зокрема, щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Вказане питання мають вирішуватися виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Враховуючи наведене, право здійснювати розпорядження землями комунальної власності, у тому числі передавати їх у власність або користування фізичним та юридичним особам, належить до виключної компетенції органу місцевого самоврядування та не може бути делеговане суду.
Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 19 червня 2018 року у справі 816/1920/17 та висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 25 квітня 2018 року у справі № 496/2866/16-ц.
Разом з тим, в порушення вимог ч. 4 ст. 263 ЦПК України, якою передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду, суд першої інстанції залишив поза увагою висновки Великої Палати Верховного Суду, висловлені у постанові від 25 квітня 2018 року у справі №96/2866/16-ц та постанові від 19 червня 2018 року у справі 816/1920/17.
Суд першої інстанції вийшов за межі власних повноважень, наданих йому законодавством для вирішення подібних спорів та здійснив повноваження, які належать виключно Миколаївській сільській раді Петропавлівського району Дніпропетровської області в частині визнання права приватної власності на земельні ділянки за позивачами.
З урахуванням викладено позовні вимоги не підлягають задоволенню, а рішення суду першої інстанції, а також додаткове рішення суду підлягає скасуванню з ухваленням нового про відмову в задоволені позовних вимог.
Статтею 141 ЦПК України встановлено, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Якщо суд апеляційної інстанції змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.
З позивачів пропорційно підлягає стягненню документально підтверджений судовий збір на користь відповідача в розмірі 22701 грн. (том 2 а.с.52).
Відповідно до ч. 9 ст. 158 ЦПК України, у випадку залишення позову без розгляду, закриття провадження у справі або у випадку ухвалення рішення щодо повної відмови у задоволенні позову суд у відповідному судовому рішенні зазначає про скасування заходів забезпечення позову.
Як вбачається з матеріалів справи ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 23 лютого 2021 року були вжиті заходи зебезпечення позову за заявами ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , а саме заборонено Миколаївській сільській раді Петропавлівського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 04339066) вчиняти дії щодо розпорядження будь-яким чином земельними ділянками з кадастровими номерами - 1223882500:05:001:1314; 1223882500:05:001:1313; 1223882500:05:001:1321; 1223882500:05:001:1315; 1223882500:05:001:1320; 1223882500:05:001:1319, а також укладати щодо вказаних об`єктів нерухомості будь-які правочини. Заборонено підприємствам, установам, організаціям та фізичним особам, які здійснюють державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельних ділянок з кадастровими номерами - 1223882500:05:001:1314; 1223882500:05:001:1313; 1223882500:05:001:1321; 1223882500:05:001:1315; 1223882500:05:001:1320; 1223882500:05:001:1319, кожна площею 1.9800 га , що розташована на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області.
Оскільки апеляційний суд дійшов висновку про відмову у задоволені позову, наявні підстави для скасування заходів забезпечення позову, вжитих ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 23 лютого 2021 року.
Керуючись ст.367, 374, 376, 381,382 ЦПК України, Дніпровський апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області - задовольнити .
Рішення Петропавлівського районного суду Дніпропетровської області від 29 квітня 2020 року та додаткове рішення Петропавлівського районного суду Дніпропетровської області від 26 жовтня 2020 року - скасувати .
В задоволені позову ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 до Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області про визнання протиправними та скасування рішень та визнання права власності на земельні ділянки - відмовити.
Стягнути із ОСОБА_1 на користь Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області судовий збір в розмірі 2522,33 грн.
Стягнути із ОСОБА_2 на користь Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області судовий збір в розмірі 2522,33 грн.
Стягнути із ОСОБА_3 на користь Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області судовий збір в розмірі 2522,33 грн.
Стягнути із ОСОБА_4 на користь Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області судовий збір в розмірі 2522,33 грн.
Стягнути із ОСОБА_5 на користь Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області судовий збір в розмірі 2522,33 грн.
Стягнути із ОСОБА_6 на користь Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області судовий збір в розмірі 2522,33 грн.
Стягнути із ОСОБА_7 на користь Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області судовий збір в розмірі 2522,33 грн.
Стягнути із ОСОБА_8 на користь Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області судовий збір в розмірі 2522,33 грн.
Стягнути із ОСОБА_9 на користь Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області судовий збір в розмірі 2522,33 грн.
Скасувати заходи забезпечення позову у цивільній справі № 188/234/20, які були вжиті ухвалою Дніпровського апеляційного суду від 23 лютого 2021 року, а саме заборонену Миколаївській сільській раді Петропавлівського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 04339066) вчиняти дії щодо розпорядження будь-яким чином земельними ділянками з кадастровими номерами - 1223882500:05:001:1314; 1223882500:05:001:1313; 1223882500:05:001:1321; 1223882500:05:001:1315; 1223882500:05:001:1320; 1223882500:05:001:1319, а також укладати щодо вказаних об`єктів нерухомості будь-які правочини та заборону підприємствам, установам, організаціям та фізичним особам, які здійснюють державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо земельних ділянок з кадастровими номерами - 1223882500:05:001:1314; 1223882500:05:001:1313; 1223882500:05:001:1321; 1223882500:05:001:1315; 1223882500:05:001:1320; 1223882500:05:001:1319, кожна площею 1.9800 га , що розташована на території Миколаївської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Судді:
Суд | Дніпровський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.04.2021 |
Оприлюднено | 16.04.2021 |
Номер документу | 96265526 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Дніпровський апеляційний суд
Ткаченко І. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні