ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 квітня 2023 року Справа № 160/1760/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Неклеса О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області, Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області» про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) до Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області (далі ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області, відповідач-1), Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області» (далі ДУ «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області», відповідач-2), в якій позивач просить суд:
- визнати протиправними дії Ліквідаційної комісія Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області, та Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області», щодо відмови ОСОБА_1 у зарахуванні до вислуги років для призначення/перерахунку пенсії окремих періодів служби в календарно - пільговому обчисленні зокрема в її частині, - зарахування (підтвердження та включення) раніше не відомого та не врахованого до вислуги років на пільгових умовах часу служби (роботи), зокрема - періоду:
- з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді черговий інспектор по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх;
- з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектор інспекції в справах неповнолітніх;
- з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старший оперуповноважений в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області:
- з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області;
- з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області;
та відмови направлення заяви про призначення/перерахунок пенсії та всіх необхідні документів, затверджених Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 30.01.2007 року № 3-1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, для вирішення питання про призначення/перерахунку пенсії за вислугу років з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення;
- зобов`язати Ліквідаційну комісію Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області, та Державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області», зарахувати ОСОБА_1 до вислуги років для призначення/перерахунку пенсії окремих періодів служби в календарно - пільговому обчисленні зокрема в її частині, - зарахування (підтвердження та включення) раніше не відомого та не врахованого до вислуги років на пільгових умовах часу служби (роботи), зокрема - періоду:
- з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді черговий інспектор по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх;
- з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектор інспекції в справах неповнолітніх;
- з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старший оперуповноважений в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області;
- з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області;
- з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області;
- зобов`язати Ліквідаційну комісію Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області, та Державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області» направити заяву ОСОБА_1 про призначення/перерахунок пенсії та всі необхідні документи, затверджені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 30.01.2007 року № 3-1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, для вирішення питання про призначення/перерахунку пенсії за вислугу років з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення.
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що 20.12.2022 р. він звернувся із заявою до ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області, та ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області», в якій просив розглянути його заяву та зарахувати до вислуги років для призначення/перерахунку пенсії окремих періодів служби в календарно - пільговому обчисленні зокрема в її частині, - зарахування (підтвердження та включення) раніше не відомого та не врахованого до вислуги років на пільгових умовах часу служби (роботи) (зокрема, періоди: з 20.09.1982 р. по 28.06.1990 р., з 07.02.1990 р. по 01.11.1991 р., з 01.12.1995 р. по 21.10.1997 р., з 21.10.1997 р. по 04.09.1998 р., з 04.09.1998 р. по 03.03.2000 р.), після чого, як вважає позивач, його вислуга років в календарно-пільговому обчисленні склала більше 30 років, що надало б йому право на призначення/перерахунку пенсії з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення, згідно чинного законодавства яке діяло у 2005 році. Також ОСОБА_1 у зверненні до відповідачів просив направити його заяву про призначення/перерахунок пенсії та всі необхідні документи, затверджені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 30.01.2007 року №3-1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, для вирішення питання про призначення/перерахунку пенсії за вислугу років з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення, однак відповідачі протиправно відмовили у задоволенні вимог позивача. ОСОБА_1 вважає, що після отримання поданої ним заяви про підготовку документів відповідачі в межах своїх повноважень мали лише підготувати такі документи та направити їх до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області для вирішення питання про призначення/відмови у призначенні пенсії, вирішувати питання щодо наявності чи відсутності необхідного для призначення пенсії знаходиться поза межами повноважень цих структурних підрозділів МВС України, однак ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області, та ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області», надаючи відповідь про відмову у підготовці документів, діяли не у спосіб, передбачений законодавством України та з перевищенням делегованих їм повноважень.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.02.2023 р. відкрито провадження по справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
22.03.2023 року до суду від Ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 заперечив проти задоволення позовних вимог ОСОБА_1 . Так, відповідач-1 зазначив, що згідно з наказом ГУ МВС України в Дніпропетровській області від 08.02.2005 № 36 о/с позивача було звільнено зі служби за п. 65 «а» (за віком) з 08.02.2005 р. й за змістом цього наказу вислуга років останнього становила 24 роки 04 місця 05 днів, а в пільговому обчисленні 28 років 10 місяців 07 днів. При цьому, відповідач наголосив, що приписами підпункту «в» пункту 3 Порядку №393 в (редакції від 17.11.2004 № 1525, тобто в редакції, чинній на момент призначення пенсії позивачу) не було передбачено, зарахування на пільгових умовах прохолодження служби на посадах: в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УМВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді черговий інспектор по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх; в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УМВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектора інспекції в справах неповнолітніх; в підрозділах в підрозділах Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах КМСН ГУМВС України в області України в Дніпропетровській області; на посаді заступника начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області; на посаді начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області. ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області у відзиві зауважила, що вказані зміни до Порядку №393 набули чинності з 01.10.2007 р. відповідно до постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2007 № 1144, тобто після звільнення зі служби позивача (08.02.2005 р.). При цьому, відповідач-1 наголосив, що зміни до Порядку №393 внесені постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2007 № 1144 не передбачали перерахування вислуги років колишнім особам рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ України (міліції), які були звільнені до набрання чинності вищенаведеного нормативного акту. З огляду на викладене, враховуючи неможливість розповсюдження змін до Порядку №393 внесених постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2007 №1144 у часі, відповідач-1 вважає, що правові підстави для перерахунку вислуги років позивачу, яка була розрахована в 2005 році у відповідності до норм Порядку №393 яким врегульовано порядок призначення пенсії особам рядового та начальницького складу ОВС відсутні, а позовні вимоги ОСОБА_1 є такими, що не підлягають задоволенню.
27.03.2023 року до суду від ОСОБА_1 надійшла відповідь на відзив, в якій позивач на спростування доводів відповідача-1 зазначив, що спірним питання в цій справі є реалізація його права - як колишнього працівника ОВС України, - на обчислення пільгової вислуги років, передбаченої підпунктом «в» пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України №393 від 17.07.1992 р. (в редакції постанови Кабінету Міністрів України «Про доповнення пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393» за №1144 від 19.09.2007 р.). Позивач зауважує, що реалізація права працівникам на обчислення пільгової вислуги років, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» здійснюється з моменту їх вступу на службу до моменту скасування такої пільги постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2011 №780 «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 № 393 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України».
Ухвала суду від 06.02.2023 р. про відкриття провадження по справі була отримана Державною установою «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області» 21.02.2023 року, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення.
Ухвалою суду від 06.02.2023 року встановлено відповідачу зокрема ДУ «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області» строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача.
Станом на 10.04.2023 року (з урахуванням строку на поштове відправлення), відзив від відповідача-2 до суду не надходив.
Відповідно до частини 4статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Таким чином, відповідач-2 правом на подання відзиву на позов (у разі заперечення проти позову) та надання доказів по справі не скористався, з клопотанням про продовження строків на надання відзиву до суду не звертався.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч. 6 ст. 162 КАС України).
Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) є пенсіонером Міністерства внутрішніх справ та отримує пенсію згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та перебуває на пенсійному обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області.
Позивач стверджує, що у період з 20.09.1982 р. по 08.02.2005 р. він проходив службу на різних посадах УМВС України в Дніпропетровській області та при звільненні зі служби в органах внутрішніх справ його вислуга років в календарному обчисленні складала 24 роки, а в пільговому обчисленні вислуга років позивача становила 28 років, 10 місяців, 07 днів.
Згідно вислуги років 08.02.2005 р. ОСОБА_1 була призначена пенсія у розмірі 79% від грошового забезпечення.
Позивач зазначає, що 12.12.2022 р. він отримав від Ліквідаційної комісії ГУМВС України в Дніпропетровській області копію Послужного списку, складеного на ім`я ОСОБА_1 .
Зі змісту цього послужного списку позивачу стало відомо, що йому не зараховано (підтверджено та включено) раніше не відомого та не врахованого часу служби (роботи), зокрема - періоду:
- з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді чергового інспектора по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх;
- з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектора інспекції в справах неповнолітніх;
- з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі КМСН УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області;
- з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу КМСН УМВС України в Дніпропетровській області;
- з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу КМСН УМВС України в Дніпропетровській області.
У подальшому наказом ГУ МВС України в Дніпропетровській області від 08.02.2005 № 36 о/с відповідно до норм Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України, звільнено за п. 65 «а» (за віком) начальника контрольно-методичного відділу управління карного розшуку ГУМВС України в області України в Дніпропетровській області підполковника міліції ОСОБА_1 з 08.02.2005 р.
Вислуга років відповідно до наказу ГУ МВС України в Дніпропетровській області від 08.02.2005 № 36 о/с встановлена начальнику контрольно- методичного відділу управління карного розшуку ГУ МВС України в області України в Дніпропетровській області підполковнику міліції ОСОБА_1 становила 24 роки 04 місця 05 днів, а в пільговому обчисленні 28 років 10 місяців 07 днів.
Позивач вважає, що в разі зарахування (підтвердження та включення) до вислуги років вказаних окремих періодів служби в календарно-пільговому обчисленні, вислуга років позивача в календарно - пільговому обчисленні збільшиться, та складатиме більше 30 років, що дає позивачу право, на призначення/перерахунок пенсії з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення, згідно чинного законодавства яке діяло у 2005 році.
З огляду на викладене, 20.12.2022 р. ОСОБА_1 звернувся до відповідачів із заявою щодо зарахування йому до вислуги років для призначення/перерахунку пенсії окремих періодів служби в календарно - пільговому обчисленні вищевказаних періодів його служби та направити його заяву про призначення/перерахунок пенсії та всі необхідні документи, затверджені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 30.01.2007 року №3-1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, для вирішення питання про призначення/перерахунку пенсії за вислугу років з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення.
У відповідь на цю заяву ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області направило ОСОБА_1 лист від 26.12.2022 року №20/3-К-833/Лк-2022.
Також позивач отримав від Сектору соціально-гуманітарних питань ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області» лист-відповідь за №33/24-6102 від 30.12.2022 р.
Позивач вважає, що відповідачі у цих листах фактично відмовили йому в зарахуванні до вислуги років для призначення/перерахунку пенсії окремих періодів служби в календарно-пільговому обчисленні зокрема в її частині, - зарахування (підтвердження та включення) раніше не відомого та не врахованого до вислуги років на пільгових умовах часу служби (роботи), та направленні його заяви про призначення/перерахунок пенсії та всіх необхідні документів, затверджених Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 30.01.2007 року №3-1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, для вирішення питання про призначення/перерахунку пенсії за вислугу років з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення.
Враховуючи наведене, не погодившись із діями відповідачів, з метою захисту своїх порушених прав та інтересів ОСОБА_1 звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно достатті 19 Конституції України,органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Згідно ізстаттею 46 Конституції України,громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом
09.04.1992 р. прийнято Закон України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ» №2262-ХІІ (далі Закон №2262-ХІІ), який було визначено умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України - військовослужбовців Збройних Сил України, Прикордонних військ України, Національної гвардії України, Управління охорони вищих посадових осіб України, інших військових формувань, що створюються Верховною Радою України, Служби безпеки України, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України та членів їх сімей, а також військовослужбовців колишніх Збройних Сил СРСР, органів державної безпеки і внутрішніх справ СРСР та членів їх сімей.
Відповідно до Закону №2262-ХІІ Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 17.07.1992 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» (далі - Порядок №393).
Абзацом 8 пункту 1 Порядку №393 було установлено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ», особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ до вислуги років зараховуються час роботи в органах прокуратури і суду на посадах суддів, прокурорів, слідчих у випадках їх переходу на службу в органи внутрішніх справ на посади начальницького складу згідно з Переліком посад і за умовами, затверджуваними Міністерством внутрішніх справ України.
Абзацом 9 пункту 1 Порядку №393 також установлено, що до вислуги років зараховується також дійсна військова служба у Радянській Армії та Військово-Морському Флоті, прикордонних, внутрішніх, залізничних військах, в органах державної безпеки та інших військових формуваннях колишнього СРСР, а також служба в органах внутрішніх справ колишнього СРСР та інші види служби і періоди роботи, які відповідно до законодавства колишнього СРСР зараховувалися до вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям, а також особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ. Вислуга років (у тому числі на пільгових умовах) у цьому випадку обчислюється у порядку, встановленому законодавством колишнього СРСР, якщо цією постановою не передбачено більш пільгових умов зарахування до вислуги років часу служби для призначення пенсій військовослужбовцям та особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей» від 17.07.1992 р. №393 встановлено, що до вислуги років особам офіцерського складу Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Цивільної оборони України та інших військових формувань, створених Верховною Радою України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки, Державної спеціальної служби транспорту, а також особам середнього, старшого і вищого начальницького складу органів внутрішніх справ та Державної кримінально-виконавчої служби України при призначенні пенсій згідно з пунктом «а»; статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ; додатково зараховується час їхнього навчання (у тому числі заочно) у цивільних вищих навчальних закладах, а також у інших навчальних закладах, після закінчення яких присвоюється офіцерське звання, до вступу на військову службу або призначення на відповідну посаду в межах до п`яти років із розрахунку - один рік за шість місяців.
Відповідно до підпункту «в» пункту 3 Порядку №393 передбачено, що до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах: один місяць служби за півтора місяця: час проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах карного розшуку за переліком посад і умовами, що визначаються Міністерством внутрішніх справ; час проходження служби особами начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах боротьби з економічною злочинністю за переліком посад і на умовах, що визначаються Міністерством внутрішніх справ.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2011 року №780 «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» внесено зміни до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей», згідно з якими абзаци двадцять четвертий, двадцять шостий, двадцять сьомий і двадцять дев`ятий підпункту «в»; виключено.
Відповідно до ч. 1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Конституційний Суд України у своїх рішеннях від 13.05.1997 р. № 1-зп, від 09.02.1999 р. №1-рп/99, від 05.04.2001 р. №3-рп/2001 та від 13.03.2012 р. №6-рп/2012 висловив позицію щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів: закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правового акту в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акту не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.
Отже, зміст правовідносин, зокрема, прав та обов`язків особи, не може змінюватися зі зміною законодавчих норм.
З урахуванням наведеного, право позивача на зарахування при обчисленні вислуги років на пільгових умовах часу проходження служби в спеціальних підрозділах органів внутрішніх справ визначається за тими правилами, які були чинними на момент виникнення відповідного права.
Відтак, реалізація права працівникам на обчислення пільгової вислуги років, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» здійснюється з моменту їх вступу на службу до моменту скасування такої пільги постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2011 р. №780 «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 №393 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України».
Відповідно до п.п. «а» та п.п. «г» п. 3 вказаного Порядку обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним у цій постанові, зараховується на пільгових умовах один місяць за сорок днів за час перебування на посаді міліціонера та один місяць служби за півтора місяці, зокрема, час проходження служби на посадах оперуповноваженого, старшого оперуповноваженого, заступника начальника в карному розшуку.
Пунктом 1 Порядку №393 встановлено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, особам, зазначеним у пункті «ж» статті 2 1 такого Закону, до вислуги років зараховуються, зокрема служба в Національній поліції.
Отже, законодавством чітко визначено, що реалізація права працівникам на обчислення пільгової вислуги років, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» здійснюється з моменту їх вступу на службу до моменту скасування такої пільги постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2011 року № 780 «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 № 393 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» (постанова набрала чинності 27.07.2011 р.).
Відповідно до абзацу 26 підпункту «в» пункту 3 Порядку №393 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України №1144 від 19.09.2007 р.) до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах один місяць служби за півтора місяця час проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах кримінальної міліції у справах неповнолітніх, кримінальної міліції у справах дітей, боротьби з незаконним обігом наркотиків та боротьби із злочинами, пов`язаними з торгівлею людьми, за переліком посад і умовами, що визначаються Міністерством внутрішніх справ.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України №366 від 01.10.2007 р. затверджено Перелік посад начальницького складу підрозділів кримінальної міліції у справах неповнолітніх, кримінальної міліції у справах дітей, боротьби з незаконним обігом наркотиків, боротьби зі злочинами, пов`язаними з торгівлею людьми, органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця, до якого включено посади «Оперуповноважений» та «Старший оперуповноважений».
Постановою Кабінету Міністрів України №780 від 20.07.2011 р. «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №393 та визнання такими, що втратили чинність. Деяких постанов Кабінету Міністрів України», зокрема, втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 19.09.2007 року №1444 «Про доповнення пункту 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №39, відтоді одразу втратив чинність Перелік МВС №366 та Наказ Міністерства внутрішніх справ №366.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України №42 від 17.01.2002 р. затверджено Перелік посад працівників підрозділів карного розшуку органів внутрішніх справ, стаж роботи яких обчислюється з розрахунку 1,5 місяця служби за кожен місяць служби.
Пунктом 2 вказаного наказу встановлено, що вислуга років для призначення пенсії на пільгових умовах зараховується працівникам, які звільняються зі служби після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2001 року №1497, при цьому таким працівникам на пільгових умовах зараховується весь час проходження служби на відповідних посадах.
Перелік посад, який затверджений наказом МВС України №42 від 17.01.2002 р., вислуга під час перебування на яких зараховується в пільговому обчисленні, у тому числі щодо не містить жодних обмежень до посад та підрозділів карного розшуку посад, на яких перебував я під час проходження служби в підрозділу карного розшуку.
В подальшому наказом МВС України №361 від 29.07.2008 р. скасовано наказ МВС України №42 від 17.01.2002 р. та затверджено Перелік посад працівників підрозділів карного розшуку (у тому числі боротьби зі злочинними посяганнями на вантажі), окремо визначених посад карного розшуку (у тому числі боротьби зі злочинними посяганнями на вантажі) органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця, крім усіх посад режимно-секретних, кадрових та інших підрозділів, які виконують функції із забезпечення діяльності підрозділів карного розшуку.
Постановою Кабінету Міністрів України №780 від 20.07.2011 р. «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» внесено зміни до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №393 «Про порядок зачислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам і начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей», згідно з якими абзаци двадцять четвертий, двадцять шостий, двадцять сьомий і двадцять дев`ятий підпункту «в» - виключено.
Відтак, згідно діючого законодавства вислуга років для призначення пенсій на пільгових умовах зараховується весь час проходження служби на відповідних посадах, то зазначений час служби має переглядатись з дня звернення.
Відповідно до пункту «а» частини 1статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах «б» - «д», «ж»статті 1 - 2 цього Закону(крім осіб, зазначених у частині третійстатті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби:
по 30 вересня 2011 року і на день звільнення мають вислугу 20 років і більше;
з 1 жовтня 2011 року по 30 вересня 2012 року і на день звільнення мають вислугу 20 календарних років та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2012 року по 30 вересня 2013 року і на день звільнення мають вислугу 21 календарний рік і більше;
з 1 жовтня 2013 року по 30 вересня 2014 року і на день звільнення мають вислугу 21 календарний рік та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2014 року по 30 вересня 2015 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки і більше;
з 1 жовтня 2015 року по 30 вересня 2016 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2016 року по 30 вересня 2017 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки і більше;
з 1 жовтня 2017 року по 30 вересня 2018 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2018 року по 30 вересня 2019 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки і більше;
з 1 жовтня 2019 року по 30 вересня 2020 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.
Відповідно дост. 171 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»,порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Аналіз вищенаведених правових норм у поєднанні з положеннями Порядку №393 дає підстави для висновку, що визначальною підставою у питанні можливості пільгового обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу роботи, який дає право на пенсію за вислугу років, є наявність законодавчого регулювання, яке передбачає включення зазначеного періоду (строку) до стажу роботи працівників певної категорії для реалізації цими особами права на призначення різних видів пенсій, чи інших соціальних виплат.
Основним актом, на підставі якого здійснюється таке регулювання є, зокрема,Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Можливість пільгового обчислення періоду проходження військової служби є похідною від визначальної підстави і має пов`язуватися не з категорією працівників, що реалізують право на пенсію за вислугу років, а зі спеціальним статусом, якого особи набули в результаті проходження військової служби в певний, визначений у законодавчому порядку період часу. Така можливість передбачена Порядком №393.
Аналогічний висновок викладено Верховним Судом у постанові від 27.06.2018 р. у справі №750/9775/16-а.
Верховний Суд у вказанійпостановізазначив, що до актів правового регулювання умов і порядку призначення пенсій за вислугу років належать і ті правові акти, які передбачають пільгове (кратне) обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу роботи, що дає право на призначення й отримання різних видів пенсій та соціального забезпечення.
Суд також звертає увагу, що Конституційний Суд України неодноразово розглядав питання, пов`язані з реалізацією права на соціальний захист, і сформулював правову позицію, згідно з якоюКонституція Українивиокремлює певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них, зокрема, належать громадяни, які відповідно достатті 17 Конституції Україниперебувають на службі у військових формуваннях та правоохоронних органах держави, забезпечуючи суверенітет і територіальну цілісність України, її економічну та інформаційну безпеку, а саме - у Збройних Силах України, органах Служби безпеки України, міліції, прокуратури, охорони державного кордону України, податкової міліції, державної охорони України, державної пожежної охорони, Державного департаменту України з питань виконання покарань тощо (рішення Конституційного Суду України від 6 липня 1999 року № 8-рп/99у справі щодо права на пільги та від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002 у справі щодо пільг, компенсацій і гарантій).
У зазначених вище рішеннях Конституційний Суд України вказав, що необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення зумовлена насамперед тим, що служба у Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов`язана з ризиком для життя і здоров`я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей. Це повинно компенсуватися наявністю підвищених гарантій соціальної захищеності, тобто комплексу організаційно-правових економічних заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення (Рішення № 5-рп/2002).
Таким чином, пільгова вислуга має враховуватися при призначенні пенсій згідно з статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб».
Питання подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно доЗакону №2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно доЗакону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»(зі змінами), затвердженийпостановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007р. №3-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за №135/13402 (далі - Порядок №3-1).
Відповідно до п. 1 Порядку № 3-1 заяви про призначення пенсії за вислугу років особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із зазначеним вище Законом, подаються цими особами до головних управлінь ПФУ в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи). Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважені структурні підрозділи).
Наказом МВС України від 17.09.2018 року № 760, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України від10.10.2018 року №1152/32604, затверджено Інструкцію про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону УкраїниПро пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осібта з інших соціальних питань (далі - Інструкція).
Відповідно до п. 1 ч. 1 р. І ця Інструкція визначає процедуру організації в Міністерстві внутрішніх справ України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України (Національна поліція України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Адміністрація Державної прикордонної служби України (далі - ЦОВВ)), та Національній гвардії України роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом УкраїниПро пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.
Уповноважені структурні підрозділи - визначені МВС, ЦОВВ та Національною гвардією України структурні підрозділи, на які покладено функції з підготовки та подання до органів, які призначають пенсії, необхідних для призначення пенсій документів (п. 3 р. 1 Інструкції).
Відповідно до п.п. 1, 2, 4 ч. і р. II Інструкції, уповноважені структурні підрозділи, організують роботу з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсію відповідно до чинного законодавства; розглядають листи та звернення із питань оформлення документів для призначення та перерахунку пенсій, для отримання пільг, а також здійснюють прийом громадян, які звертаються з цих питань; готують та подають у встановленому чинним законодавством порядку до органів, які призначають пенсії, документи для призначення (перерахунку) пенсій.
Розділом III Інструкції визначено порядок організації роботи з оформлення документів для призначення пенсії.
Відповідно до ч. 1 р. III Інструкції, уповноважені структурні підрозділи:
1) приймають від особи, яка набула право на пенсію відповідно до Закону, заяву про призначення пенсії, документи згідно з Порядком. Не пізніше наступного робочого дня інформують письмово в довільній формі підрозділи персоналу (кадрового забезпечення) та фінансового забезпечення (бухгалтерські підрозділи) про необхідність оформлення та подання уповноваженому структурному підрозділу документів для призначення (перерахунку) пенсії;
2) здійснюють перевірку обчислення вислуги років (страхового стажу) для призначення пенсії;
3) здійснюють перевірку поданих для призначення пенсії документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта та інших документів;
4) у разі якщо до заяви про призначення пенсії не додано необхідних для цього документів, витребовують їх від відповідного підрозділу персоналу (кадрового забезпечення) та підрозділу фінансового забезпечення (бухгалтерського підрозділу). Витребовувати документи, подання яких не передбачено Порядком забороняється;
5) у 10-денний строк з дня одержання заяви про призначення пенсії та всіх необхідних документів оформлюють особі, якій оформлюється пенсія, подання про призначення пенсії за формою, установленою Порядком, та направляють до органу, що призначає пенсії, за місцем проживання особи;
6) долучають до облікової справи особи отриману від органів, що призначають пенсії, розписку-повідомлення.
У відповідності до наказу МВС України від 25.02.2019 року № 129 уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до ПФУ документів про призначення пенсії є Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України з покладанням таких функцій на управління координації.
Пунктом 1 наказом Міністерства внутрішніх справ України №291 від 16.04.2021 року ''Про внесення змін до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 25.02.2019 за №129'', викладено в новій редакції підпункт 1 і 2 пункту 1 наказу, зокрема:
«1. Визначити в Міністерстві внутрішніх справ України:
1) Департамент персоналу уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій з покладанням таких функцій на управління координації пенсійних питань та соціальної роботи цього Департаменту;
2) територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києву уповноваженими установами за видачу довідок про розмір грошового забезпечення з покладанням таких функцій на відповідні сектори (відділ) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ».
При цьому, відповідальність перед особою, яка звернулась із заявою про призначення пенсії) за ненаправлення (несвоєчасне направлення) до органу, що призначає пенсії, подання та всіх необхідних документів (в тому числі тих, що їх мали надати відповідні підрозділи), несе уповноважений структурний підрозділ.
Отже, саме уповноважені структурні підрозділи здійснюють перевірку поданих звільненими зі служби особами заяв про призначення їм пенсії, здійснюють обчислення вислуги років для призначення пенсії та встановлюють наявність підстав для її призначення. Після цього такий орган законодавчо наділений компетенцією направити подання про призначення пенсії за вислугу років до територіального органу Пенсійного фонду України або відмовити у такому поданні.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 28.11.2018 р. у справі №537/1980/16-а, постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17.06.2020 р. у справі №554/2032/17.
Згідно з частиною 5статті 242 КАС України,при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Таким чином, територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях (зокрема, відповідач-2) є уповноваженими органами для вирішення питань по прийманню заяв на призначення пенсії працівникам ОВС, оформлення документів для вирішення питання по призначенню пенсії та видачі щодо таких працівників довідок про грошове забезпечення, однак в межах спірних правовідносин позивач є особою, якому вже призначено пенсію з 09.02.2005 р.
З огляду на викладене, суд доходить висновку, що відповідачем-2 не порушено права позивача в межах спірних правовідносин.
Стосовно позовних вимог до ЛК ГУ ДМС України в Дніпропетровській області суд зазначає наступне.
Згідно із приписами п. 3 р. ІІІ Інструкції, підрозділи персоналу (кадрового забезпечення) апарату МВС, територіальних органів з надання сервісних послуг МВС, закладів, установ та підприємств, що належать до сфери управління МВС, ЦОВВ та Національної гвардії України:
1) обчислюють вислугу років та за потреби страховий стаж особи, яка набула право на пенсію, оформлюють розрахунок вислуги років для призначення пенсії (далі - розрахунок вислуги років) (додаток 3).
2) ознайомлюють особу, яка набула право на пенсію, із розрахунком вислуги років;
3) надають допомогу в оформленні документів для призначення пенсії особам, які набули право на пенсію.
В 5-денний строк після отримання інформації про прийняття від особи заяви про призначення пенсії розрахунок вислуги років разом з іншими документами, зазначеними впідпункті 1цього пункту, подається до уповноваженого структурного підрозділу.
Отже, зважаючи на положення вищевказаної норми питання щодо розрахунку вислуги років позивача відноситься до компетенції ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області, про що ОСОБА_1 також було повідомило в листі відповідача-2.
Натомість, фактичні обставини справи свідчать, що відповідачем-1 не вчинено щодо позивача протиправних дій у вигляді відмови в зарахуванні до вислуги років позивача для перерахунку пенсії окремих періодів служби в календарно-пільговому обчисленні та відмови направлення заяви позивача про призначення/перерахунок пенсії та всіх необхідні документів до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, оскільки в листі ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області від 26.12.2022 року №20/3-К-833/Лк-2022 зазначено лише про пересилання заяви позивача за належністю до відповідача-2.
Одночасно із цим, судом встановлено, що відповідачем-1 в межах спірних правовідносин допущено протиправну бездіяльність, оскільки в заяві позивача від 20.12.2022 р. останній просив, зокрема, зарахувати до його вислуги років для перерахунку пенсії окремі періоди служби в календарно-пільговому обчисленні, підготувати відповідні документи та направити їх разом із заявою на розгляд до органу Пенсійного фонду України, однак ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області вимоги позивача щодо зарахування відповідних періодів служби позивача в календарно-пільговому обчисленні не виконано.
З урахуванням наведеного суд дійшов висновку про наявність підстав про визнання протиправної бездіяльності відповідача-1 щодо не зарахування пільгової вислуги років позивача до його календарної вислуги років.
Відповідно до частини 2статті 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З урахуванням наведеного, з метою ефективного захисту права позивача на пенсію суд вважає за необхідне: визнати протиправною бездіяльність відповідача-1 щодо не зарахування позивачу пільгової вислуги років до його календарної вислуги років за часу служби (роботи), зокрема, за період: з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді черговий інспектор по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх; з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектор інспекції в справах неповнолітніх; з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старший оперуповноважений в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області; з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області; з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, та зобов`язати відповідача-1здійснити перерахунок та зарахувати позивачу пільгову вислугу років до його календарної вислуги років за час служби (роботи), зокрема, за період: з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді черговий інспектор по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх; з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектор інспекції в справах неповнолітніх; з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старший оперуповноважений в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області; з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області; з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області відповідно доЗакону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»тапостанови Кабінету Міністрів України №393 від 17.07.1992 р.
При цьому, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 в частині зобов`язання направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області належні матеріали відносно ОСОБА_1 є такими, що не підлягають задоволенню, оскільки такі вимоги в межах спірних правовідносин є передчасними.
Частиною 2статті 2 КАС Українипередбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності передзаконом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною 1статті 6 КАС Українипередбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до частини 1статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно приписів частини 1статті 73 КАС Україниналежними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
На підставі частини 2статті 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Частиною 1статті 77 КАС Українивизначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2статті 77 КАС Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем-1 по справі, як суб`єктом владних повноважень, не виконано покладеного на нього обов`язку доказування правомірності допущеної ним бездіяльності та не спростовано доводи позивача у відповідній частині.
З огляду на викладені вище обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є такими, що підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає таке.
Відповідно до частини 1статті 139 КАС України,при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (частина 3статті 139 КАС України).
З матеріалів справи судом встановлено, що позивач сплатив судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 1073,60 грн.
Оскільки позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, суд присуджує позивачу понесені ним і документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 536,80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області.
Керуючись статтями2, 9,72,77,139,159,241,243-246,257,258,262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 08592141, вул. Троїцька, буд. 20-А, м.Дніпро, 49001), Державної установи «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області» (код ЄДРПОУ 08805223, вул. Полігонна, буд. 16, м.Дніпро, 49005) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в Дніпропетровській областіщодо не зарахування ОСОБА_1 пільгової вислуги років до його календарної вислуги років за часу служби (роботи), зокрема, за період: з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді черговий інспектор по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх; з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектор інспекції в справах неповнолітніх; з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старший оперуповноважений в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області; з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області; з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області.
Зобов`язати Ліквідаційну комісію Головного управління МВС України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок та зарахувати ОСОБА_1 пільгову вислугу років до його календарної вислуги років за час служби (роботи), зокрема, за період: з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді черговий інспектор по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх; з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектор інспекції в справах неповнолітніх; з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старший оперуповноважений в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області; з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області; з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області відповідно доЗакону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»тапостанови Кабінету Міністрів України №393 від 17.07.1992 р.
У задоволенні решти позовних вимог, - відмовити.
Стягнути з Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 08592141) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 536 (п`ятсот тридцять шість) грн. 80 коп.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями295,297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складено та підписано 10.04.2023 року.
Суддя О.М. Неклеса
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2023 |
Оприлюднено | 12.04.2023 |
Номер документу | 110116059 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні