Головуючий І інстанції: А.О. Чеснокова
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 квітня 2023 р. Справа № 440/4894/22Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Ральченка І.М.,
Суддів: Катунова В.В. , Чалого І.С. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 11.08.2022 по справі № 440/4894/22
за позовом ОСОБА_1
до Недогарківської сільської ради , Піщанської сільської ради
про визнання незаконними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати незаконним та скасувати рішення п`ятої сесії сьомого скликання Недогарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 04.08.2020 року "Про включення земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності в перелік для продажу прав на них /оренди/ на земельних торгах у формі аукціону" в частині включення в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності Недогарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області передбачених для продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону - земельної ділянку, орієнтовною площею 14,00 га, яка знаходиться в межах села Недогарки Недогарівської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
- визнати незаконним та скасувати пункт 1.2 рішення тринадцятої сесії восьмого скликання Піщанської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області "Про відмову громадянам в наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок" про відмову в наданні дозволу позивачу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства в межах с. Недогарки Піщанської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області;
- зобов`язати Піщанську сільську раду Кременчуцького району Полтавської області надати позивачу дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства в межах с. Недогарки Піщанської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області на підставі поданого клопотання від 18 листопада 2021 року.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13.06.2022 року, зокрема, виділено в окреме провадження позовні вимоги ОСОБА_1 до Недогарківської сільської ради про визнання незаконним та скасування рішення п`ятої сесії сьомого скликання Недогарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 04 серпня 2020 року "Про включення земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності в перелік для продажу прав на них /оренди/ на земельних торгах у формі аукціону" в частині включення в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності Недогарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області передбачених для продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону - земельної ділянку, орієнтовною площею 14,00 га, яка знаходиться в межах села Недогарки Недогарівської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Відтак предметом розгляду цієї справи є позовні вимоги про визнання незаконним та скасування пункт 1.2 рішення тринадцятої сесії восьмого скликання Піщанської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області "Про відмову громадянам в наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок" про відмову в наданні дозволу позивачу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства в межах с. Недогарки Піщанської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області; зобов`язання Піщанської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області надати позивачу дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства в межах с. Недогарки Піщанської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області на підставі поданого клопотання від 18 листопада 2021 року.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 11.08.2022 року відмовлено у задоволенні позову.
Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив його скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначено про необхідність врахування при вирішенні даного спору, що рішення п`ятої сесії сьомого скликання Недогарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 04.08.2020 року "Про включення земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності в перелік для продажу прав на них /оренди/ на земельних торгах у формі аукціону" в частині включення в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності Недогарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області передбачених для продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону - земельної ділянку, орієнтовною площею 14,00 га, яка знаходиться в межах села Недогарки Недогарівської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва було скасовано в судовому порядку.
Піщанська сільська рада (далі - відповідач) надала відзив на апеляційну скаргу, в якому просила апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
На підставі ч. 1ст. 311 КАС Українисправа розглянута в порядку письмового провадження, у зв`язку з чим фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
З урахуванням ч. 1ст. 308 КАС Українисуд апеляційної інстанції переглядає справу в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судовим розглядом встановлено, що 01.06.2021 року ОСОБА_1 звернувся до Піщанської сільської ради із заявою, в якій просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства в межах с. Недогарки Піщанської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області.
За результатом розгляду заяви позивача виконавчий комітет Піщанської сільської ради листом від 16.06.2021 року повідомив, що земельна ділянка орієнтовною площею 14,00 га, яка відображена у графічних матеріалах, згідно рішення 50 сесії 7 скликання Недогарківської сільської ради від 04.08.2020 року включена до переліку земельних ділянок призначених для продажу на земельних торгах у формі аукціону і надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства немає можливості в зв`язку із невідповідністю вимогам п.3 ст.123та п. 3 ст.136 Земельного кодексу України.
18.11.2021 року позивач повторно звернувся до Піщанської сільської ради із заявою про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2.00 га на території Піщанської сільської ради в межах населеного пункту с. Недогарки.
22.12.2021 відповідачем прийнято рішення 13 сесії 8 скликання Піщанської сільської ради «Про відмову громадянам в наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок», яким відмовлено ОСОБА_1 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства в межах с. Недогарки Піщанської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, у зв`язку з невиконанням вимогстатті 118 Земельного кодексу України- невідповідністю місця розташування бажаної земельної ділянки вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, оскільки земельна ділянка, яка зазначена на графічному матеріалі, передбачена до продажу прав оренди на земельних торгах у формі аукціону.
Не погоджуючись з рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що станом на дату звернення позивача із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою спірна земельна ділянка була включена до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, тому в силу приписів ч. 3ст. 136 Земельного кодексу Українитака обставина правомірно була зазначена відповідачем в якості підстави для відмови у наданні заявнику дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема,Земельним кодексом України(далі -ЗК України).
Відповідно до ч.ч. 1 - 3ст. 116 ЗК Українигромадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Згідно п. "б" ч.1 ст. 121 ЗК Українипередбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. Зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Відповідно до ч. 6ст. 118 ЗК Українигромадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.
Згідно ч. 7ст. 118 ЗК Українивідповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови. Земельним кодексом Українивизначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно з положеннями ч.ч. 1-3 ст. 136 ЗК України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
При цьому приписист. 136 ЗК України, якою визначено порядок добору земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах, свідчать про те, що віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах є також самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.
Зазначений висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній в постановах від 23.01.2020 року у справі № 620/1058/19, від 28.10.2020 року у справі №819/1976/17, від 22.10.2020 року у справі №815/7279/16, від 13.04.2021 року у справі №818/1470/18, від 29.10.2021 у справі № 340/1039/20.
Судовим розглядом встановлено, що рішенням Недогарківської селищної ради від 04.08.2020 року визначено перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення право оренди на які підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) аукціоні. До вищевказаного переліку включено і земельну ділянку, частину якої позивач має намір отримати у власність.
Отже, на момент розгляду заяви позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та прийняття відповідачем рішення з цього питання, обрана позивачем земельна ділянка розташована на сформованій земельній ділянці сільськогосподарського призначення комунальної власності, права оренди на яку підлягають продажу на земельних торгах.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що відповідачем правомірно відмовлено позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, у зв`язку з чим пункт 1.2 рішення тринадцятої сесії восьмого скликання Піщанської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області "Про відмову громадянам в наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок" від 22.12.2021 про відмову в наданні дозволу позивачу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства в межах с. Недогарки Піщанської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, не підлягає скасуванню.
Щодо доводів апелянта про те, що рішення п`ятої сесії сьомого скликання Недогарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 04.08.2020 року було скасовано в судовому порядку, колегія суддів вважає їх необгрунтованими з наступних підстав.
Так, рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 05.09.2022 по справі № 440/5149/22 було скасовано рішення п`ятої сесії сьомого скликання Недогарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області від 04.08.2020 року "Про включення земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності в перелік для продажу прав на них /оренди/ на земельних торгах у формі аукціону" в частині включення в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності Недогарівської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області передбачених для продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону - земельної ділянку, орієнтовною площею 14,00 га, яка знаходиться в межах села Недогарки Недогарівської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що станом на дату винесення спірного рішенняпро відмову у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустроюрішенняНедогарівської селищної ради від 04 серпня 2020 рокубуло чинним, тому правомірно враховано відповідачем.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.
Таким чином, доводи апеляційної скарги висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно дост. 316 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно - правовим обґрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 11.08.2022 по справі № 440/4894/22 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді В.В. Катунов І.С. Чалий
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2023 |
Оприлюднено | 12.04.2023 |
Номер документу | 110120321 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Ральченко І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні