Рішення
від 11.04.2023 по справі 925/326/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2023 року Справа № 925/326/23

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Васяновича А.В., розглянувши у письмовому провадженні справу

за позовом заступника керівника Черкаської окружної прокуратури,

м. Черкаси в інтересах держави в особі Черкаської міської ради

до товариства з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад

професійної освіти Старт 3000, м. Черкаси

про стягнення 48 906 грн. 35 коп.,

без повідомлення (виклику) учасників справи

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Черкаської області звернувся з позовом заступник керівника Черкаської окружної прокуратури до товариства з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000 про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,2552 га за кадастровим номером 7110136700:05:027:0045 в сумі 48 906 грн. 35 коп.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 07 березня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

У визначені законом строки клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін до суду не надходило.

Відповідач відзиву на позов суду не надав.

Ухвалу суду про відкриття провадження у справі було направлено відповідачу за адресою вказаною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: вул. 30-річчя Перемоги,70, м. Черкаси, 18029.

Однак вищевказана ухвала повернулася до суду 16 березня 2023 року, у зв`язку з відсутністю адресата за вказаною адресою.

Відповідно до ч.3 ст.120 ГПК України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.

Пунктом 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України встановлено, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Таким чином вважається, що відповідач отримав ухвалу суду про відкриття провадження у справі 14 березня 2023 року (день проставлення у поштовому повідомленні відповідної відмітки).

Розглянувши матеріали справи та дослідивши докази, суд вважає, що позовні вимоги слід задовольнити повністю виходячи з наступного:

Звертаючись до суду з позовом про стягнення безпідставно збережених коштів (недоотриманого доходу) у розмірі 48 906 грн. 35 коп. внаслідок безоплатного користування відповідачем земельною ділянкою, прокурор в обґрунтування своїх вимог посилався на приписи ст. 1212 ЦК України та зазначав, що земельна ділянка площею 0,2552 га по вул. 30-річчя Перемоги,70/2, м. Черкаси використовується відповідачем з порушенням вимог земельного законодавства. Документи, що посвідчують право власності або право користування земельної ділянки за період з 01 грудня 2020 року по 03 червня 2021 року у відповідача відсутні.

Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено господарським судом під час її розгляду, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 15 вересня 2022 року №309934490, на земельній ділянці комунальної власності з кадастровим номером 7110136700:05:027:0045, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , розташовано майно - незавершене будівництвом комбінат побутового обслуговування готовністю 40% (В-2) та огорожі (№ 3), що до 22 травня 2018 року належало на праві власності ОСОБА_1 , яким воно було набуто на підставі свідоцтва про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів №2772 від 20 липня 2009 року (рішення приватного нотаріуса про державну реєстрацію прав від 10 квітня 2018 року за індексними номерами 40561406).

За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно речові права товариства з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000 на земельну ділянку за кадастровим номером 7110136700:05:027:0045 по вул. 30 - річчя Перемоги, 70/2 в м. Черкаси зареєстровані не були.

Згідно з відомостями Державного земельного кадастру площа земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:05:027:0045 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі зареєстрована в ДЗК 22 травня 2019 року, її площа складає 0, 2552 га, власник - Черкаська міська рада.

Рішенням Черкаської міської ради №2-4260 від 21 березня 2019 року Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. 30-річчя Перемоги, 70, з метою подальшого оформлення товариством з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000 права користування її частиною - надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки Черкаської міської ради площею 0,9323 га (кадастровий номер - 7110136700:05:027:0004) по вул. 30-річчя Перемоги, 70 з метою подальшого оформлення за відповідачем права користування її частиною під незавершене будівництво комбінату побутового обслуговування.

Крім того, рішенням Черкаської міської ради №4-343 від 18 березня 2021 року Про погодження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. 30-річчя Перемоги, 70 погоджено товариству з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000 технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 0,9323 га (кадастровий номер - 7110136700:05:027:0004) по АДРЕСА_2 на чотири окремі земельні ділянки, зокрема, на земельну ділянку по вул. 30-річчя Перемоги, 70/2 площею 0,2552 га (кадастровий номер 7110136700:05:027:0045).

У свою чергу, наказом Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради №2377-а від 16 січня 2018 року Про присвоєння та зміну нумерації будинків та споруд на території м. Черкаси незавершеному будівництвом комбінату побутового обслуговування (літ. В-2) присвоєно адресу: вул. 30-річчя Перемоги, 70/2.

Згідно даних Державного земельного кадастру було встановлено, що рішення Черкаської міської ради №2-4260 від 21 березня 2019 року реалізоване та земельна ділянка по вул. 30-річчя Перемоги, 70/2 у м. Черкаси шляхом поділу була сформована у ділянку загальною площею 0,2552 га, про що 22 травня 2019 року Міськрайонним управлінням у Черкаському районі та м. Черкаси Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області до Державного земельного кадастру внесено відповідні дані (витяг з ДЗК № НВ-7114852862020 від 07 серпня 2020 року).

Таким чином, зазначена земельна ділянка сформована та є об`єктом цивільних прав у розумінні ст. 79-1 ЗК України.

При цьому товариство з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000 набувши у власність майно, право користування земельною ділянкою на якій воно розташоване не оформило.

Фактично відповідач користується земельною ділянкою з 22 травня 2019 року.

Договору оренди з власником землі відповідач не укладав.

У зв`язку з використанням товариством з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000 земельної ділянки без правовстановлюючих документів та без здійснення плати за її використання, прокурор звернувся до місцевого господарського суду з позовом в інтересах держави в особі Черкаської міської ради про стягнення з товариства безпідставно збережених коштів за період з 22 травня 2019 року по 30 листопада 2020 року.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 18 травня 2021 року у справі № 925/5/21, рішення Господарського суду Черкаської області від 03 березня 2021 року у справі № 925/5/21 скасовано та прийнято нове рішення, яким позовні вимоги задоволено повністю.

Стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000 на користь Черкаської міської ради 148 405,38 грн. безпідставно набутих коштів.

Стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000 на користь Черкаської обласної прокуратури судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 2 226,08 грн. та судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3 339,12 грн.

За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно об`єкт нерухомого майна, розташований за адресою: по вул. 30 - річчя Перемоги, 70/2, м. Черкаси, товариством з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000 було відчужено ОСОБА_1 , у зв`язку з чим речове право відповідача припинено (індексний номер запису 58609320 від 08 червня 2021 року).

Відповідно до листа Виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24 жовтня 2022 року №14723-01-11 за період з 01 грудня 2020 року по 03 червня 2021 року кошти за користування земельною ділянкою по вул. 30 - річчя Перемоги, 70/2, м. Черкаси, товариством з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000 не сплачувалися, через що утворилась заборгованість до місцевого бюджету в сумі 48 906,35 грн.

У зв`язку з чим прокурор вказує, що товариство з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000, як фактичний користувач земельної ділянки, площею 0,2552 за кадастровим номером 7110136700:05:027:0045 по вул. 30 - річчя Перемоги, 70/2, м. Черкаси без достатніх правових підстав, зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування землею в розмірі орендної плати в спірний період, що є підставою для їх стягнення на підставі ст. 1212 ЦК України.

Судом враховано, що відповідно до ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням ч. 1 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Згідно зі ст. 14 ПК України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідач не є власником або постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (ст. 14.1.72 ПК України).

Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (статті 14.1.125, 14.1.136, 288.5 ПК України).

Відповідно до п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України.

Згідно п..п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку:

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Статтею 20 Закону України Про оцінку земель передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.

Згідно з п. 24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (далі - Порядок) до Державного земельного кадастру вносяться, зокрема, відомості про нормативну грошову оцінку (значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у цьому пункті, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з п.п. 8,22 цього Порядку; дата проведення нормативної грошової оцінки земель), а також інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку (назва та дата розроблення документації із землеустрою, відомості про її розробників; назва, дата та номер рішення про затвердження документації із землеустрою, найменування органу, що його прийняв, електронні копії відповідних документів), інформація про документи, на підставі яких встановлено нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці, до складу якої входить земельна ділянка, згідно з п.п, 8, 22 цього Порядку.

Отже, за наявності збережених попередніх відомостей у системі Державного земельного кадастру про проведену нормативну грошову оцінку земельної ділянки, визначеної конкретним кадастровим номером, власник такої ділянки не може бути обмеженим у праві на отримання такої інформації, якщо вона необхідна йому для захисту своїх земельних прав.

Так, відповідно до витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок Міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах №12042/42-22 від 27 липня 2022 року Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, вартість земельної ділянки площею 0,2552 га, що розташована в м. Черкаси по вул. 30-річчя Перемоги, 70/2, кадастровий номер 7110136700:05:027:0045 становить 3 558 866 грн. 08 коп.

Відповідно до інформації Департаменту архітектури та містобудування Управління земельних ресурсів, землеустрою та Інспектування Черкаської міської ради заборгованість товариства з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000 за користування земельною ділянкою площею 0,2552 га за кадастровим номером 7110136700:05:027:0045 по вул. 30-річчя Перемоги, 70/2 в м. Черкаси за період 01 грудня 2020 року по 02 червня 2021 року становить 48 906 грн. 35 коп.

Прокурор вказує, що відповідно до рішень Черкаської міської ради від 13 травня 2010 року №5-656 Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси, від 13 травня 2010 року №5-657 Про плату за оренду землі, від 27 червня 2019 року №2-4690 Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси, від 23 грудня 2021 року №16-22 Про бюджет Черкаської міської територіальної громади на 2022 рік, наказу Мінагропромполітики від 25 листопада 2016 року №489 Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, постанови Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року №1147 Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 27 липня 2022 року №12042/42-22, витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-7114852862020, розрахунок заборгованості є наступним:

Грошова оцінка землі за 2020, 2021 роки становить 3 235 332,80 грн., а 3% від грошової оцінки землі становить 97 059 грн. 98 коп. (у рік).

За період з 01 по 31 грудня 2020 року розмір боргу становить 8 220 грн. 83 коп.;

За період з 01 січня по 02 червня 2021 року 40 685 грн. 42 коп.

Тобто, орендна плата в місяць становить 8 088 грн. 33 коп. (97 059 грн. 98 коп./12 (міс).

Отже, розмір боргу за користування земельною ділянкою за період з 01 грудня 2020 року по 31 травня 2021 року становить 48 529 грн. 98 коп., а за два дні червня 2021 року 539 грн. 22 коп. (8 088 грн. 33 коп./30*2).

Всього з урахуванням вищенаведеного розрахунку борг становить 49 069 грн. 20 коп.

Однак прокурор самостійно визначив зміст своїх позовних вимог.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно зі ст. 80 ЗК України суб`єктом права власності на землю є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності.

Частиною 2 ст. 83 ЗК України передбачено, що у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної власності, а також земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Згідно зі ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні однією з форм місцевого самоврядування є представництво спільних інтересів територіальних громад сіл, селищ, міст через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Згідно з п.п.1 п. б ч. 1 ст. 33 зазначеного Закону до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель.

Пунктом 34 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що до виключної компетенції міських рад відносяться регулювання земельних відносин.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу (ч. 1 ст. 124 ЗК України).

Відповідно до ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори та інші правочини.

Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Згідно ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Судом враховано, що регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 ЦК України.

За змістом приписів глав 82 і 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Предметом позову в цій справі є стягнення безпідставно збережених коштів (неодержаного доходу) за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою, на якій розміщувалися об`єкти незавершеного будівництва відповідача.

Відтак суд вважає, що до моменту належного оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташовані ці об`єкти, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди (закінчення строку дії договору і не укладання додаткової угоди на новий строк) та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

При цьому судом враховано відповідний висновок Великої Палати Верховного Суду від 20 листопада 2018 року зі справи №922/3412/17.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідачем всупереч ч. 1 ст. 74, ст. ст. 76, 77 ГПК України під час розгляду справи не було доведено факту належного оформлення права користування земельною ділянкою на якій були розташовані його об`єкти нерухомості.

Доказів, що підтверджують сплату коштів за користування землею з 01 грудня 2020 року по 02 червня 2021 року матеріали справи не містять.

Розрахунок наданий прокурором суду відповідач належними доказами також не спростував.

Таким чином з відповідача на користь позивача підлягає стягненню 48 906 грн. 35 коп. безпідставно збережених коштів (недоотриманого доходу) в межах заявлених прокурором вимог.

Щодо питання представництва прокурором інтересів держави в суді слід зазначити, що стаття 23 Закону України Про прокуратуру визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина 1). Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26 травня 2020 року у справі №912/2385/18 звернула увагу, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні компетентні органи, а не прокурор. Прокурор не повинен вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26 червня 2019 року у справі №587/430/16-ц зазначила, що системне тлумачення абзацу 1 частини 3 статті 23 Закону дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.

Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України Про прокуратуру, прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

Черкаська окружна прокуратура зверталась до Черкаської міської ради, як уповноваженого власника земель територіальної громади, яку листом від 23 вересня 2022 року за №54-159-3233вих- 22 повідомлено про порушення вимог земельного законодавства при використанні спірної земельної ділянки комунальної форми власності.

Водночас, у відповіді заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Черкаської міської ради від 24 жовтня 2022 року №14723-01-11, лише повідомлено про наявність заборгованості товариства з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000 перед Черкаською міською радою та відсутність заперечень щодо представництва інтересів держави органами прокуратури в частині стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт 3000 наявної заборгованості за користування земельною ділянкою.

Отже, враховуючи нездійснення позивачем в розумні строки заходів для звернення до суду з позовом стосовно захисту інтересів територіальної громади, враховуючи повноваження прокурора самостійно визначати, у чому полягає порушення інтересів держави і визначати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, суд дійшов висновку, що прокурор в даному випадку належним чином обґрунтував та довів підстави для представництва інтересів держави в суді, а тому підстав для залишення позову без розгляду не вбачається.

Судові витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 129 ГПК України.

На підставі викладеного, та керуючись ст. ст. 129, 237, 238, 240 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити повністю.

2.Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт-3000, вул. 30-річчя Перемоги, 70, м. Черкаси, ідентифікаційний код 42134458 на користь Черкаської міської ради, вул. Байди Вишневецького, 36, м. Черкаси, ідентифікаційний код 25212542 - 48 906 грн. 35 коп. безпідставно збережених коштів.

3.Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю Учбовий заклад професійної освіти Старт-3000, вул. 30-річчя Перемоги, 70, м. Черкаси, ідентифікаційний код 42134458 на користь Черкаської обласної прокуратури бул. Шевченка, 286, м. Черкаси, ідентифікаційний код 02911119 (р/р UA138201720343160001000003751, код класифікації видатків бюджету - 2800) судовий збір у розмірі 2 684 грн. 00 коп.

Видати відповідні накази після набрання рішення законної сили.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строк визначені ст. 241 ГПК України.

Рішення суду може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ІV ГПК України.

Повне рішення складено 11 квітня 2023 року.

Суддя А.В.Васянович

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення11.04.2023
Оприлюднено13.04.2023
Номер документу110144223
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —925/326/23

Ухвала від 07.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 05.06.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 15.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Судовий наказ від 09.05.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Судовий наказ від 09.05.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Рішення від 11.04.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

Ухвала від 07.03.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Васянович А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні