Справа № 761/10953/23
Провадження № 1-кс/761/7394/2023
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 березня 2023 року слідчий суддя Шевченківського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участі прокурора ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 , підозрюваної ОСОБА_5 розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду клопотання прокурора Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 про продовження строку відсторонення від посади ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 у кримінальному провадженні №42022102100000158 від 09.09.2022 за ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 366 КК України,
встановив:
Прокурор Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді з клопотанням про продовження строку відсторонення від посади ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
Клопотання обґрунтовано тим, що ОСОБА_5 , працюючи на посаді заступника начальника управління, начальника відділу дошкільної освіти управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації (далі - управління освіти), діючи за попередньою змовою групою осіб з начальником управління освіти ОСОБА_6 та заступником начальника управління, начальником відділу загальної середньої та позашкільної освіти управління освіти ОСОБА_7 , вчинила розтрату бюджетних грошових коштів при проведенні публічних закупівель товарів за наступних обставин.
Так, відповідно до п. 1 Положення про управління освіти, затвердженого розпорядженням Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації від 04.03.2020 №172 (далі - Положення) управління освіти створюється головою Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації і є її самостійним структурним підрозділом з правом юридичної особи публічного права.
Згідно з пунктом 3 Положення управління освіти у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами і розпорядженнями Президента України, постановами Верховної Ради України, актами Кабінету Міністрів України, наказами та іншими нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України, рішеннями Київської міської ради, розпорядженнями виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації, іншими нормативно-правовими актами, а також цим Положенням.
Основним завданням управління освіти є реалізація державної політики у сфері освіти Шевченківського району міста Києва (п. 4 Положення).
Пунктом 5 Положення передбачено, що управління освіти відповідно до покладених на нього завдань, зокрема:
- організовує виконання Конституції і законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, наказів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та здійснює контроль за їх реалізацією;
- забезпечує контроль за ефективним використанням бюджетних коштів, розпорядником яких є управління;
- здійснює закупівлю товарів, робіт, послуг у порядку, встановленому чинним законодавством України;
- здійснює управління закладами освіти, що належать до сфери управління комунальною власністю територіальної громади міста Києва та розташовані на території району (закладами дошкільної, закладами позашкільної освіти, закладами загальної середньої освіти) (далі - заклади освіти), організацію їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення;
- координує роботу закладів освіти району;
- здійснює в межах повноважень керівництво та управління закладами освіти, що належать до сфери управління адміністрації;
- здійснює управління централізованою бухгалтерією;
- проводить моніторинг закладів освіти району з питань дотримання чинного законодавства;
- забезпечує здійснення заходів щодо запобігання і протидії корупції в управлінні;
- забезпечує, у межах своїх повноважень, виконання завдань цивільного захисту населення;
- виконує інші завдання та функції, що делеговані, або випливають з покладних на управління завдань;
- здійснює інші завдання, передбачені законом повноваження.
Відповідно до пункту 7.12 Положення управління освіти очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади головою адміністрації відповідно до Закону України «Про державну службу».
Згідно з пунктом 1229.1 Додатку «А» до Класифікатора професій ДК 003:2010 Національного класифікатора України, затверджених наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 №327, посада заступника начальника управління (самостійного) - начальника відділу відноситься до класу «Керівники інших основних підрозділів», тобто відноситься до керівних посад.
Таким чином, ОСОБА_5 , перебуваючи на посаді заступника начальника управління, начальника відділу дошкільної освіти управління освіти та виконуючи організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські обов`язки, є службовою особою в розумінні положень ч. 3 ст. 18 КК України.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом від 24.02.2022 № 2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан (який в подальшому неодноразово продовжено, зокрема, Указом від 17.05.2022 №341/2022, затвердженим Законом України від 22.05.2022 №2263-ІХ, Указом від 12.08.2022 №573/2022, затвердженим Законом України від 15.08.2022 № 2500-ІХ).
Рішенням Київської міської ради від 23.06.2022 №4746/4787 «Про вжиття заходів щодо створення умов для укриття здобувачів освіти та педагогічних колективів в умовах дії особливих правових режимів» доручено Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та районним в місті Києві державним адміністраціям протягом одного місяця обстежити та взяти на облік підземні і наземні будівлі та споруди закладів освіти для встановлення можливості їх використання як споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів і створення та поповнення фонду захисних споруд цивільного захисту; вжити заходів щодо дообладнання споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів або облаштування швидкоспоруджувальних захисних споруд у кожному закладі дошкільної та загальної середньої освіти з урахуванням забезпечення укриття 100 відсотків учасників освітнього процесу; створити запаси матеріалів, обладнання, інструменту, води та медичних засобів, потрібних для приведення в готовність та укомплектування фонду захисних споруд цивільного захисту.
Протоколом №34 від 20.07.2022 постійної комісії з питань техногенно-екологічної ситуації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) районним у місті Києві державним адміністраціям, Департаменту освіти та науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), керівникам закладів освіти доручено до 01.08.2022 завершити огляди приміщень, які можуть бути використані як найпростіші укриття та скласти акти оцінки об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення (здобувачів освіти та колективів закладів освіти) як найпростішого укриття відповідно до наказу МВС від 09.07.2018 №579 (пункт 1 вказаного протоколу); до 20.08.2022 провести комплекс організаційних та практичних заходів щодо виконання пропозицій, викладених членами комісій в актах оцінки об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення (здобувачів освіти та колективів закладів освіти) як найпростішого укриття відповідно до наказу МВС від 09.07.2018 №579, із метою приведення вказаних об`єктів до належного технічного, санітарного та протипожежного стану.
Пунктом 6 протоколу доручень №28 від 01.08.2022, затвердженого першим заступником начальника Київської міської військової адміністрації ОСОБА_8 , голів районних державних адміністрацій зобов`язано з метою збільшення місткості приміщень найпростіших укриттів та приміщень подвійного призначення в будівлях загальноосвітніх навчальних закладів та закладів дошкільної освіти забезпечити виконання необхідних робіт/заходів щодо збільшення спроможності таких приміщень, зокрема, дообладнання додаткових входів/виходів до таких приміщень, санвузлів, системи вентиляції тощо.
Листом Міністерства освіти і науки України від 27.07.2022 №1/8504-22 на адресу керівників департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій спрямовано методичні рекомендації про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році, відповідно до яких необхідно вжити відповідні заходи з посилення безпеки, зокрема, щодо перевірки наявності у кожному закладі освіти планів евакуації та обладнаного укриття для всіх учасників освітнього процесу (із запасами води та їжі, спальних місць, засобами захисту, аптечкою тощо). Облаштування внутрішнього простору приміщень укриттів має бути комфортним, містити все необхідне обладнання для організації освітнього процесу.
З метою створення безпечних умов перебування у закладах освіти всіх учасників освітнього процесу під час воєнного стану Державною службою України з надзвичайних ситуацій розроблено рекомендації щодо організації укриття в об`єктах фонду захисних споруд цивільного захисту закладів освіти (лист ДСНС України від 14.06.2022 № 03-1870/162-2 «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти»).
Так, відповідно до вказаних рекомендацій найпростіші укриття забезпечуються, зокрема, місцями для сидіння (лежання) - лавками, нарами, стільцями, ліжками тощо.
За результатами проведеної з метою підготовки до нового 2022-2023 навчального року оцінки посадовими особами управління освіти спільно зі спеціалістами Шевченківського районного управління ДСНС України в м. Києві найпростіших укриттів закладів освіти Шевченківського району міста Києва встановлена нагальна потреба в стислі строки забезпечити меблями для сидіння укриття закладів освіти району.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №169 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі». При цьому переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг визначаються рішеннями замовників, що здійснюють такі закупівлі.
Згідно з пп. 3 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №169 такі закупівлі не включаються до річного плану закупівель. За результатами їх здійснення в електронній системі закупівель за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. гривень замовник/державний замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю, а також всі додатки та зміни до нього після його укладання, але не пізніше, ніж через 70 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.
Пунктом 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №169 встановлено, що відповідальною за проведення закупівель може бути уповноважена особа замовника або інша визначена ним особа.
Усвідомлюючи необхідність підготовки навчальних закладів Шевченківського району міста Києва до нового 2022-2023 навчального року в умовах воєнного стану та облаштування з цією метою меблями для сидіння споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) освітніх закладів району, начальник управління освіти ОСОБА_6 вирішила скористатись вказаними обставинами та розтратити бюджетні грошові кошти при проведенні відповідної публічної закупівлі товарів.
Так, при вищевказаних обставинах (наприкінці липня - на початку серпня 2022 року, більш точний час досудовим розслідуванням не встановлено) у ОСОБА_6 виник умисел, спрямований на розтрату бюджетних грошових коштів, до реалізації якого вона вирішила залучити фізичну особу-підприємця ОСОБА_9 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місцезнаходження (здійснення підприємницької діяльності): АДРЕСА_1 , основний вид діяльності за КВЕД: 31.01 Виробництво меблів для офісів і підприємств торгівлі), з якою вступила в попередню змову.
Відповідно до розробленого ОСОБА_6 плану вчинення кримінального правопорушення ОСОБА_9 , яка фактично не здійснювала виробництво меблів, не мала найманих працівників, виробничих потужностей та складських приміщень, мала закупити обумовлену кількість меблів для сидіння (лав для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі 1200х200х420 мм у кількості 2286 шт., лав дитячих для укриття 1200х300х300 мм у кількості 321 шт., пуфів безкаркасних у кількості 321 шт.) у інших суб`єктів господарювання реального сектору економіки, зокрема, у ТОВ «Геометрія-Арт», код ЄДРПОУ: 43630851 (яке неодноразово приймало участь в публічних закупівлях управління освіти Шевченківської районної в м. Києві державної адміністрації та виступало постачальником меблів відповідному замовнику), та в подальшому поставити управлінню освіти відповідні товари за завищеними цінами.
Крім того, ОСОБА_6 , діючи з метою розтрати бюджетних грошових коштів, не маючи на меті вжити реальних заходів з належного вивчення середньоринкових цін на відповідні товари, пошуку найбільш територіально наближеного постачальника та інших заходів, спрямованих на ефективність використання бюджетних коштів та їх економію, тобто умисно діючи всупереч встановлених ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» принципів (максимальна економія, ефективність та пропорційність, запобігання корупційним діям і зловживанням), а також вимог постанови Кабінету міністрів України від 28.02.2022 №169 щодо ефективності використання коштів, вирішила залучити до реалізації вищевказаного умислу підлеглих службових осіб управління освіти - заступника начальника управління освіти, начальника відділу загальної середньої та позашкільної освіти ОСОБА_7 та заступника начальника управління освіти, начальника відділу дошкільної освіти ОСОБА_5 .
Відповідно до розробленого ОСОБА_6 плану вчинення кримінального правопорушення ОСОБА_7 та ОСОБА_5 , які погодились на пропозицію ОСОБА_6 щодо спільного вчинення кримінального правопорушення, мали сформувати потребу в публічній закупівлі та перелік і обсяги закупівель меблів для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту у закладах освіти району. Також з метою надання законного вигляду діям співучасників злочину ОСОБА_7 та ОСОБА_5 мали знайти в мережі Інтернет пропозиції із завищеними цінами на товари, що підлягали закупівлі або на схожі товари (які були дорожчими за характеристиками або матеріалами виготовлення) для подальшого виправдання завищених витрат управління освіти на закупівлю «Меблі для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) закладів освіти Шевченківського району м. Києва».
При цьому, ОСОБА_7 та ОСОБА_5 , діючи в межах єдиного з ОСОБА_6 умислу та відповідно до розробленого нею плану вчинення кримінального правопорушення, маючи досвід закупівлі товару відповідної номенклатури у ТОВ «Геометрія-Арт» (основний вид діяльності за КВЕД: 31.01 Виробництво меблів для офісів і підприємств торгівлі), свідомо не вжили заходів щодо запиту цінових пропозицій у відповідного постачальника та здійснення публічної закупівлі товару напряму у даного постачальника, оскільки мали на меті розтрату бюджетних грошових коштів.
Так, 01.08.2022, тобто ще до затвердження наказом управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації №78 від 12.08.2022 переліку та обсягу закупівель товарів, робіт і послуг, а саме: «Меблі для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) закладів освіти Шевченківського району м. Києва» ОСОБА_9 укладено з ТОВ «Геометрія-Арт» (код ЄДРПОУ: 43630851), в особі директора ОСОБА_10 , договір поставки №010822 сидінь м`яких на лаву для укриття в кількості 2286 шт. за ціною 387,50 грн. за шт. (загальна ціна з ПДВ 1062990,00 грн.), лав дитячих для укриття в кількості 321 шт. за ціною 713,34 грн. за шт. (загальна ціна з ПДВ 274776,00 грн.), пуфів безкаркасних в кількості 321 шт. за ціною 627,50 грн. за шт. (загальна ціна з ПДВ 241 713,00 грн.).
Також ФОП ОСОБА_9 в серпні 2022 року (більш точний час досудовим розслідуванням не встановлено) було замовлено у ФОП ОСОБА_11 каркаси металічні для укриття в кількості 2286 штук на загальну суму 1 533 906,00 грн.
Крім того, ОСОБА_9 з метою заволодіння бюджетними грошовими коштами при поставці управлінню освіти вищевказаних меблів для сидіння на початку серпня 2022 року (більш точний час досудовим розслідуванням не встановлено) вступила в попередню змову з директором ТОВ «Геометрія-Арт» ОСОБА_10 , відповідно до якої при виконанні умов договору поставки №010822 ОСОБА_10 після отримання на розрахунковий рахунок ТОВ «Геометрія-Арт» від ФОП ОСОБА_9 грошових коштів за товар - пуфи безкаркасні в кількості 321 шт. за ціною 627,50 грн. за шт. (в загальній сумі з ПДВ 241 713,00 грн.) мав забезпечити їх виведення, переведення в готівку та подальший розподіл з ОСОБА_9 , (при цьому фактично поставка вказаних товарів ТОВ «Геометрія-Арт» не здійснювалась), а ОСОБА_9 , у свою чергу, мала підшукати реального постачальника відповідного товару в аналогічній кількості та здійснити його закупівлю.
З цією метою 11.08.2022, приблизно о 18 год. 30 хв. ОСОБА_9 телефоном звернулась до ТОВ «САНЧОБАГ ГРУП», досягнувши з директором вказаного товариства ОСОБА_12 домовленості про поставку пуфів-кубів безкаркасних розмірами 40х40х40 см (з тканини «Оксфорд») в кількості 321 шт. за ціною 525,00 грн. за шт. (загальна ціна з ПДВ 168 525,00 грн.).
В подальшому, після фактичного замовлення ФОП ОСОБА_9 меблів для сидіння обумовлених видів і кількості (лав для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі розмірами 1200х200х420 мм у кількості 2286 шт., лав дитячих для укриття розмірами 1200х300х300 мм у кількості 321 шт., пуфів безкаркасних у кількості 321 шт.) наказом управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації №78 від 12.08.2022, підписаним виконувачем обов`язків начальника управління ОСОБА_7 (у зв`язку з перебуванням ОСОБА_6 у відпустці) на підставі службової записки заступника начальника управління, начальника відділу дошкільної освіти ОСОБА_5 затверджено перелік та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг, а саме: «Меблі для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) закладів освіти Шевченківського районум. Києва» в обсязі закупівлі лав для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі розмірами 1200х200х420 мм у кількості 2286 шт., лав дитячих для укриття розмірами 1200х300х300 мм у кількості 321 шт., пуфів безкаркасних у кількості 321 шт. (при чому розміри та характеристики пуфів не зазначені з метою створення передумов для розтрати бюджетних грошових коштів шляхом необґрунтовано завищених витрат на придбання відповідного товару).
Крім того, наказом управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації №78 від 12.08.2022 визначено посадову особу управління освіти, відповідальну за проведення вказаної публічної закупівлі, а саме, головного спеціаліста відділу дошкільної освіти ОСОБА_13 , яка однак фактично дій, пов`язаних з організацією та проведенням даної публічної закупівлі, не вчиняла (з 15.08.2022 перебувала у відпустці та не виконувала службові повноваження), оскільки відповідні функції згідно із розробленим ОСОБА_6 планом вчинення кримінального правопорушення фактично були покладені на ОСОБА_7 та ОСОБА_5 .
В подальшому, ОСОБА_7 та ОСОБА_5 , діючи в межах єдиного з ОСОБА_6 умислу, спрямованого на розтрату бюджетних грошових коштів, в період часу з 12 по 16 серпня 2022 року, за допомогою комп`ютера, під`єднаного до мережі Інтернет, шляхом моніторингу Веб-сайтів з оголошеннями про продаж меблів віднайшли пропозиції із завищеними цінами на товари, що підлягали закупівлі, або на схожі товари (які були дорожчими за характеристиками або матеріалами виготовлення) та за допомогою принтера роздрукували скріншоти відповідних сторінок Веб-сайтів з метою подальшого їх збереження при матеріалах (пакеті документів) закупівлі для подальшого виправдання завищених витрат управління освіти на придбання відповідних товарів та надання законного вигляду діям співучасників злочину.
Після цього, в середині серпня 2022 року (не пізніше 15.08.2022, більш точний час досудовим розслідуванням не встановлено) ОСОБА_9 , діючи в межах єдиного з ОСОБА_6 умислу, кур`єрською доставкою направила на адресу управління освіти підписаний нею з проставленням печатки ФОП ОСОБА_9 проект договору купівлі-продажу меблів для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) закладів освіти Шевченківського району м. Києва, код ДК 021:2015 (CPV) 39110000-6 Сидіння, стільці та супутні вироби і частини до них, з додатком №1 (специфікація, що містила наступні найменування товарів: лава для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі розмірами 1200х200х420 мм у кількості 2286 шт. на загальну суму 3 086 100,00 грн., лава дитяча для укриття розмірами 1200х300х300 мм у кількості 321 шт. на загальну суму 328 062,00 грн., пуф безкаркасний у кількості 321 шт. (без зазначення розмірів) на загальну суму 353 100,00 грн., сума договору відповідно 3 767 262, 00 грн.) та додатком №2 (дислокація).
В подальшому, 16.08.2022, в денний час ОСОБА_6 , перебуваючи у своєму службовому кабінеті в приміщенні управління освіти за адресою: АДРЕСА_2 , діючи умисно, з метою розтрати бюджетних грошових коштів, усвідомлюючи, що зазначені у вищевказаному проекті договору, направленому ОСОБА_9 , ціни на меблі для сидіння є завищеними, що призведе до зайвих витрат бюджетних грошових коштів, всупереч вимог ч. 10 ст. 11 Закону України «Про публічні закупівлі» без прийняття уповноваженою особою рішення про закупівлю шляхом оформлення відповідного протоколу, підписала відповідний проект договору та додатки до нього від імені управління освіти, проставивши гербову печатку, таким чином, уклала з ФОП ОСОБА_9 договір купівлі-продажу №262 від 16.08.2022.
З метою приховування відповідних суспільно небезпечних дій та надання їм законного вигляду, 16.08.2022, в денний час ОСОБА_6 через загальний відділ управління освіти передала договір купівлі-продажу №262 від 16.08.2022 з пакетом документів даної публічної закупівлі інженеру інженерно-організаційного відділу ОСОБА_14 , визначеному уповноваженою особою, який, не усвідомлюючи суспільно небезпечний характер дій ОСОБА_6 , в порядку взаємозамінності з головним спеціалістом відділу дошкільної освіти ОСОБА_13 , того ж дня сформував протокол уповноваженої особи та опублікував в системі електронних закупівель «Prozorro» вищевказаний договір шляхом завантаження його електронної копії.
Згідно з пунктом 1.1. договору купівлі-продажу №262 від 16.08.2022 Продавець зобов`язується поставити у власність Покупця до 23.08.2022 Меблі для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) закладів освіти Шевченківського району м. Києва ДК 021:2015 (CPV) 39110000-6 Сидіння, стільці та супутні вироби і частини до них (надалі Товар), який зазначений у специфікації (додаток №1 до Договору), а Покупець зобов`язується прийняти цей товар та оплатити його з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №169 «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану».
Відповідно до пункту 5.1. договору приймання-передача товару здійснюється за адресами закладів освіти згідно із дислокацією (додаток №2 до Договору) та оформляється накладною, в якій зазначається найменування товару, його кількість, вартість.
Також пунктами 5.3.-5.4. договору визначено, що право власності на Товар переходить до покупця з моменту підписання накладної. В день одержання товару, Покупець перевіряє товар за якістю, комплектністю та кількістю: у випадку відсутності претензій до якості, комплектності та кількості Товару підписує видаткову накладну.
Так, відповідно до накладної №55 від 22.08.2022 ФОП ОСОБА_11 відвантажено ФОП ОСОБА_9 каркас лавки металічний для укриття в кількості 2286 шт. на загальну суму 1 533 906,00 грн.
Крім того, відповідно до видаткових накладних №10 від 17.08.2022, №11 від 18.08.2022, №13 від 21.08.2022 ТОВ «Геометрія-Арт» відвантажено ФОП ОСОБА_9 пуфи безкаркасні в кількості 321 шт., лави дитячі для укриття в кількості 321 шт., сидіння м`які на лаву для укриття в кількості 2286 шт., всього на загальну суму 1 579 479,00 грн. з ПДВ.
Водночас, директор ТОВ «Геометрія-Арт» ОСОБА_10 , який діяв за попередньою змовою групою осіб з ФОП ОСОБА_9 з метою заволодіння бюджетними грошовими коштами, відповідно до раніше розробленого плану вчинення кримінального правопорушення фактично не поставив ФОП ОСОБА_9 пуфи безкаркасні в кількості 321 шт.
У свою чергу, ОСОБА_6 , 22.08.2022, в денний час, перебуваючи в службовому кабінеті приміщення управління освіти за адресою: АДРЕСА_2 , отримавши від ОСОБА_9 підписану нею з проставленням печатки ФОП ОСОБА_9 видаткову накладну №2 від 22.08.2022, складену на виконання умов договору №262 від 16.08.2022, із зазначенням відомостей щодо поставки на адресу управління освіти товарів: лав для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі розмірами 1200х200х420 мм у кількості 2286 шт. на загальну суму 3 086 100,00 грн., лав дитячих для укриття розмірами 1200х300х300 мм у кількості 321 шт. на загальну суму 328 062,00 грн., а також завідомо неправдивих відомостей щодо відвантаження пуфів безкаркасних у кількості 321 шт. на загальну суму 353 100,00 грн., які станом на 22.08.2022 фактично не були поставлені ОСОБА_9 згідно із додатком 2 до договору №262 від 16.08.2022 (за адресами дислокації закладів освіти району), усвідомлюючи вказані обставини, підписала зазначену видаткову накладну та проставила гербову печатку управління освіти, таким чином, надавши документу офіційного змісту.
В подальшому, 05.09.2022 відповідно до видаткової накладної №90 ФОП ОСОБА_9 фактично придбано у ТОВ «САНЧОБАГ ГРУП» 321 пуф-куб безкаркасний розмірами 40х40х40 см з тканини «Оксфорд» на загальну суму 168 525,00 грн. та в період з 05.09.2022 по 15.09.2022 із залученням експедитора забезпечено поставку вказаного товару до закладів освіти Шевченківського району м. Києва згідно із додатком №2 (дислокація) до договору №262 від 16.08.2022.
Після цього, 15.09.2022, в денний час, ОСОБА_6 , перебуваючи у своєму службовому кабінеті в приміщенні управління освіти за адресою: АДРЕСА_2 , діючи умисно, з метою розтрати бюджетних грошових коштів, підписала платіжні доручення №№16655, 18655, №19655, №17655, на підставі яких з рахунку управління освіти НОМЕР_2 , відкритого в Державній казначейській службі України, перераховано за меблі для облаштування укриттів в закладах освіти на рахунок ФОП ОСОБА_9 НОМЕР_3 , відкритий в АТ «Укрсиббанк», грошові кошти в загальній сумі 3 767 262,00грн.
Відповідно до висновку експерта №01/23 від 24.01.2023 за результатами проведення товарознавчої експертизи:
1. Ринкова вартість всієї кількості у розмірі 321 шт. пуфів безкаркасних станом на 16.08.2022, на 17.08.2022 на території України, закуплених управлінням освіти на підставі договору купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 становить 95 792,82 грн. (згідно з договором купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 управлінням освіти закуплено вказаний товар у кількості 321 шт. за 353 100 грн., в даному випадку завищення ціни становить 257 307,18 грн.).
2. Ринкова вартість всієї кількості у розмірі 2286 шт. лав для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі станом на 16.08.2022, на 17.08.2022 на території України, закуплених управлінням освіти на підставі договору купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 становить 2 388 641,40 грн. (згідно з договором купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 управлінням освіти закуплено вказаний товар у кількості 2286 шт. за 3 086 100 грн., в даному випадку завищення ціни становить 697 458,60 грн.).
3. Ринкова вартість всієї кількості у розмірів 321 шт. лав дитячих для укриття з деревини станом на 16.08.2022, на 17.08.2022 на території України, закуплених управлінням освіти на підставі договору купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 становить 189 306,54 грн. (згідно з договором купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 управлінням освіти закуплено вказаний товар у кількості 321 шт. за 328 062 грн., в даному випадку завищення ціни становить 138 755,46 грн.).
Таким чином, ОСОБА_5 , перебуваючи на посаді заступника начальника управління, начальника відділу дошкільної освіти управління освіти, діючи за попередньою змовою групою осіб з начальником управління освіти ОСОБА_6 та заступником начальника управління, начальником відділузагальної середньої та позашкільної освіти управління освітиОСОБА_7 , діючи умисно, шляхом зловживання своїм службовим становищем, за попередньою змовою групою осіб розтратила бюджетні грошові кошти на загальну суму 1 093 521 (один мільйон дев`яносто три тисячі п`ятсот двадцять одна) грн. 24 коп., що становить особливо великі розміри.
Своїми умисними діями, які виразились у розтраті чужого майна, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчиненій за попередньою змовою групи осіб, в умовах воєнного стану, в особливо великих розмірах, ОСОБА_5 вчинила кримінальне правопорушення, передбачене ч. 5 ст. 191 КК України.
ОСОБА_5 28 лютого 2023 року повідомлено про підозруу вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191КК України.
Наявність обґрунтованої підозри у вчиненні ОСОБА_5 інкримінованих кримінальних правопорушеннях підтверджується зібраними по кримінальному провадженню доказами у їх сукупності, а саме:
- Протоколом допиту свідка ОСОБА_12 ;
- Протоколом додаткового допиту свідка ОСОБА_12 ;
- Протоколом допиту свідка ОСОБА_13 ;
- Протоколом допиту свідка ОСОБА_14 ;
- Протоколом додаткового допиту свідка ОСОБА_14 ;
- Протоколом допиту свідка ОСОБА_5 ;
- Протоколом допиту свідка ОСОБА_7 ;
- Протоколом допиту свідка ОСОБА_16 ;
- Протоколом додаткового допиту свідка ОСОБА_16 ;
- отриманими на запит копіями документів від ТОВ «Геометрія-Арт»;
- отриманими на запит копіями документів від ФОП ОСОБА_9 ;
- отриманими на запит копіями документів та матеріалами ТОВ «САНЧОБАГ ГРУП»;
- висновком експерта №01/23 від 24.01.2023;
- протоколами огляду споруд цивільного захисту (укриттів) двох закладів освіти у Шевченківському районі міста Києва (навчально-виховного комплексу «Пізнайко» за адресою: м. Київ, вул. Дегтярівська, 6-А та навчально-виховного комплексу «Кияночка» за адресою: м. Київ, вул. Парково-Сирецька, 7-А), де встановлено факт поставки ФОП ОСОБА_9 пуфів з маркуванням ТОВ «САНЧОБАГ ГРУП».
- іншими матеріалами кримінального провадження у їх сукупності.
Відповідно до ч. 5 ст. 12 КК України кримінальне правопорушення, передбачене ч. 5 ст. 191 КК України віднесено до категорії особливо тяжких злочинів.
ОСОБА_5 підозрюється у вчиненні умисного особливо тяжкого злочину, за яке законом передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від 7 до 12 років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.
Згідно з рішенням Європейського суду з прав людини у справах «Фокс, Камбел і Харлі проти Об`єднаного Королівства» від 30.08.1990, «Мюррей проти Об`єднаного Королівства» від 28.10.1994, вимога розумної підозри передбачає наявність доказів, які об`єктивно зв`язують підозрюваного з певним злочином і вони не повинні бути достатніми, щоб забезпечити засудження, але мають бути достатніми, щоб виправдати подальше розслідування або висунення звинувачення.
Стороною обвинувачення дотримано вимогу розумної підозри, оскільки наявні на даний час докази у кримінальному провадженні свідчать про об`єктивний зв`язок підозрюваноїОСОБА_5 із вчиненням кримінального правопорушення, тобто виправдовують необхідність подальшого розслідування у цьому провадженні з метою дотримання імперативних завдань кримінального провадження, визначених статтею 2 КПК України.
Враховуючи те, що ОСОБА_5 є заступником начальника управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністраціїта в підпорядкуванні останньої перебувають свідки, які надавали показання у кримінальному провадженні, а також те, що останні та ОСОБА_5 є раніше знайомими особами, мають контакти один одного, та дали показання, які вказують на причетність підозрюваноїдо вчинення інкримінованого кримінального правопорушення, існують підстави вважати, що підозрювана може незаконно впливати на вказаних свідків у кримінальному провадженні.
Вчинення розслідуваного кримінального правопорушення стало можливим завдяки службовому становищу ОСОБА_5 , наявності у останньої відповідних організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських повноважень.
Користуючись своїм службовим становищем та безпосередньо будучи службовою особою, ОСОБА_5 за попередньою змовою групою осіб з іншими підозрюваними вчинила розтрату бюджетних коштів.
Продовжуючи виконувати службові обов`язки на посаді заступниканачальника управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації під час досудового розслідування, ОСОБА_5 буде мати можливість впливати на свідків та інших підозрюваних у кримінальному провадженні.
Окрім цього, перебуваючи на посаді, ОСОБА_5 може знищити чи приховати речі, предмети та документи, які мають значення доказів у кримінальному провадженні.
Крім того, ОСОБА_5 може продовжити вчиняти аналогічні злочини у сфері службової діяльності, а саме, продовжити вчиняти розтрату бюджетних коштів, будучи службовою особою та зловживаючи своїм службовим становищем.
Ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 02.03.2023 підозрювану ОСОБА_5 відсторонено від посади заступника начальника управління, начальника відділу дошкільної освіти управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації до 01.04.2023.
Разом з тим, з метою завершення досудового розслідування, строк якого спливає 01.05.2023, необхідно провести значний обсяг процесуальних дій - допитати як свідків керівників закладів освіти Шевченківського району м. Києва, отримати тимчасовий доступ до документів - наказів про призначення та посадових інструкцій відповідальних посадових осіб управління освіти Шевченківської районної в м. Києві державної адміністрації, вирішити питання щодо зміни раніше повідомленої підозри ОСОБА_7 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , виконати вимоги, визначені ст. ст. 290, 291 КПК України.
Вчинити вищевказані процесуальні дії протягом строку дії попередньої ухвали слідчого судді про відсторонення підозрюваної від посади не виявилось можливим з об`єктивних причин (так, з метою повного та об`єктивного досудового розслідування необхідно допитати більше п`ятдесяти свідків - керівників закладів освіти Шевченківського району м. Києва, які є підлеглими підозрюваних у кримінальному провадженні).
В своєму клопотанні прокурор просить продовжити ОСОБА_5 обв`язки, покладені на неї ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 02.03.2023.
Прокурор в судовому засіданні клопотання підтримав, посилаючись на обставини, викладені в ньому.
Підозрювана та її захисник у судовому засіданні заперечували проти задоволення клопотання, зазначивши, що підозра є необгрунтованою, а органом досудового розслідування не доведено, що підозрювана спілкується з особами, які зазначені в клопотанні, при цьому останній наразі немає чим розраховуватися за квартиру, продукти харчування, тому що роботи немає.
Заслухавши сторін клопотання, вивчивши його матеріали та додані до нього докази, прихожу до висновку про задоволення клопотання з наступних підстав.
В судовому засіданні встановлено, що Шевченківською окружною прокуратурою міста Києва здійснюється процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні №42022102100000158 від 09.09.2022 за підозрою ОСОБА_5 за ч. 5 ст. 191 КК України.
ОСОБА_5 28 лютого 2023 року повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191КК України.
ОСОБА_5 підозрюється у вчиненні умисного особливо тяжкого злочину, за яке законом передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від 7 до 12 років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.
Ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 02.03.2023 підозрювану ОСОБА_5 відсторонено від посади заступника начальника управління, начальника відділу дошкільної освіти управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації до 01.04.2023.
Згідно ч.ч. 1, 2 ст.154 КПК України відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину. Відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців. Строк відсторонення від посади може бути продовжено відповідно до вимог статті 158 цього Кодексу.
Згідно ч. 1 ст. 158 КПК України прокурор, а щодо Голови Національного агентства з питань запобігання корупції, його заступника - Генеральний прокурор або заступник Генерального прокурора - керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, має право звернутися з клопотанням про продовження строку відсторонення від посади, яке розглядається в порядку, передбаченому статтею 156 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, прокурором достатньо обґрунтувано те, що обставини, які стали підставою для відсторонення від посади ОСОБА_5 та існували на дату винесення ухвали слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва від 02.03.2023, продовжують існувати, а саме: підозрювана може здійснити вплив на свідків, що станом на дату розгляду даного клопотання не допитані, а також документи, які витребувані слідством під час дії попередньої ухвали, станом на день розгляду клопотання, не надані, при цьому, дані документи будуть знаходитися у розпорядженні підозрюваної, у випадку її повернення до виконання посадових обов`язків.
За встановлених в судовому засіданні обставин слідчий суддя вважає за необхідне продовжити строк відсторонення підозрюваної ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади заступника начальника управління, начальника відділу дошкільної освіти управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації в межах строку досудового розслідування, тобто до 01.05.2023.
Керуючись ст.ст. 132, 154-158, 309 КПК України,
ухвалив:
Клопотання прокурора Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 про продовження строку відсторонення від посади ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 у кримінальному провадженні №42022102100000158 від 09.09.2022 за ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 366 КК України - задовольнити.
Продовжити строк дії заходу забезпечення кримінального провадження у виді відсторонення підозрюваної ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади заступника начальника управління, начальника відділу дошкільної освіти управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації в межах строку досудового розслідування, тобто до 01.05.2023.
Ухвала підлягає негайному виконанню.
На ухвалу слідчого судді до Київського апеляційного суду прокурором, підозрюваним, його захисником може бути подана апеляційна скарга протягом п`яти днів з дня її проголошення.
Слідчий суддя:
Суд | Шевченківський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 30.03.2023 |
Оприлюднено | 13.04.2023 |
Номер документу | 110158954 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку відсторонення від посади |
Кримінальне
Шевченківський районний суд міста Києва
Макаренко І. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні