Справа № 344/10479/22
Провадження № 2/344/647/23
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 березня 2023 року м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області в складі:
головуючої Кіндратишин Л.Р.
за участю секретаря судового засідання Литвин Х.В.,
представника позивача - адвоката Белей О.Б.,
представника третьої особи Міністерства аграрної політики та продовольства України - Кулініч В.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в залі суду цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Белей Оксана Богданівна, до Державного підприємства «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК", за участю третіх осіб: Міністерство аграрної політики та продовольства України, Міністерства економіки України про стягнення нарахованої та недоплаченої заробітної плати, компенсації втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати , -
ВСТАНОВИВ:
26.08.2022 позивач звернулася до Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області з позовом до відповідача, за участю третіх осіб, про стягнення ненарахованої та недоплаченої заробітної плати в сумі 339 428 ( триста тридцять дев`ять тисяч чотириста двадцять вісім ) гривень за період з серпня 2015 року по серпень 2022 року, компенсації втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати в сумі 101 324 ( сто одну тисячу триста двадцять чотири ) гривні 56 коп. за період з серпня 2015 року по червень 2022 року.
В обґрунтування позову зазначено, що з 22 серпня 1989 року була прийнята на роботу на посаду техніка науково-дослідного відділу з окладом згідно штатного розпису. Записи у трудовій книжці НОМЕР_1 додатково потверджують факт прийняття на роботу, тобто на час звернення до суду трудові відносини між позивачем та ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК» тривають, але заробітну плату позивач не отримує з 2013 року.
У зв`язку з наявною заборгованістю по заробітній платі позивач зверталась до Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області із заявами про видачу судових наказів про стягнення з відповідача нарахованої, але не виплаченої заробітної плати, що підтверджується судовими наказами від 17.01.2014 по справі №344/360/14-ц, від 10.07.2014 по справі №344/9899/14-ц та від 07.09.2015 по справі №344/13331/15-ц. Проте, до цього часу заборгованість по заробітній платі перед позивачем не погашена, як у 2018 так і у 2019 роках виконавчою службою їй повертались зазначені судові накази, однак з 21.07.2022 знову перебувають на виконанні у відділі ДВС у місті Івано-Франківську ПЗМУ Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) № АСВП: 694669175917, №АСВП: 69466990, №АСВП: 69466825, що підтверджується постановами про відкриття виконавчих проваджень.
Також позивач зазначає, що довідкою від 02.09.2015 за №159 підтверджується заборгованість відповідача із заробітної плати, яка виникла за період липень 2014 року - липень 2015 року, починаючи з серпня 2015 року заробітну плату відповідач їй не нараховував та не виплачував, а тому відповідно податки до Державного бюджету України також не утримувались та не перераховувались.
Крім того позивач вказує, що разом з іншими працівниками відповідача зверталась до державних установ із скаргами щодо невиплати заробітної плати, а з січня 2017 року взагалі не мала доступу до свого робочого місця так як приміщення Державного підприємства «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК" перейшло в оперативне управління Івано-Франківського окружного адміністративного суду.
Позивач зазначає, що в даному випадку простій не зумовлений її виною, а тому саме відповідач повинен був оформити відповідний наказ підрозділів з січня 2017 року. Однак, у зв`язку із не оформленням такого наказу, відповідач повинен був нараховувати їй заробітну плату згідно штатного розпису, але не менше мінімального розміру.
Також, незважаючи на персональне попередження про її звільнення з роботи по пунктом 1 частини першої статті 40 КЗпП України, яке вона отримала 20 серпня 2019 року безпосередньо від голови ліквідаційної комісії Державного підприємства «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК" ОСОБА_3, трудові відносини з відповідачем продовжують тривати, при цьому відповідач не нараховує та не виплачує заробітну плату.
За обставин відсутності штатних розписів Державного підприємства «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК", довідки про заборгованість із заробітної плати, підлягає нарахуванню заробітна плата за період з серпня 2015 року по серпень 2022 року з розрахунку мінімальної заробітної плати, встановленої на відповідний період роботи. Не нарахована заробітна плата за серпень 2015 року становить 1218,00 грн. за вересень - грудень 2015 року - 5512,00 грн. (1378 х 4 місяці), загалом за 2015 рік 6730,00 грн. Не нарахована заробітна плата за січень - квітень 2016 року становить 5512,00 грн. (1378 х 4 місяці), за травень - листопад 2016 року - 10150,00 грн. (1450х7місяців), за грудень 2016 року - 1600,00 грн. (1600,00 х 1 місяць), загалом за 2016 рік - 17262,00 грн. Не нарахована заробітна плата за 12 місяців 2017 року складає 38400,00 грн. 3200 грн. х 12 місяців), за 12 місяців 2018 року складає 44676,00 грн. (3723 грн. х 12 місяців), за 12 місяців 2019 року - 50076,00 грн. (4173,00 грн. х 12 місяців). Загалом за 2017-2019 роки не нарахована заробітна плата складає133152,00 грн. Не нарахована заробітна плата за січень - серпень 2020 складає 37784,00 грн. (4723 грн х 8 місяців), за вересень - грудень 2020 - 20000,00 грн. (5000,00 грн. х 4), загалом за 2020 рік 57784 00 грн. Не нарахована заробітна плата за січень - листопад 2021 року складає 66000,00 грн. (6000 грн. х 11 місяців), за грудень 2021 - 6500,00 грн. (6500,00грн. х 1 місяць), загалом за 2021 рік - 72500,00 грн. Не нарахована заробітна плата за січень - серпень 2022 складає 52000,00 грн. (6500 х 8 місяців), загалом за 2022 рік - 52000,00 грн. Загальний розмір не нарахованої та не виплаченої заробітної плати за період з 01.08.2015 року по 31.08.2022 року становить 339 428,00 грн. (без утримання податку на прибуток й інших обов`язкових платежів). Оскільки дана сума заробітної плати не була нарахована, то ця сума не може вважатись заборгованістю, однак підлягає стягненню як не нарахована заробітна плата. Також позивач вказує, що згідно розрахунку, зазначеного в позовній заяві, загальна сума компенсації втрати частини грошових доходів за період з серпня 2015 року по червень 2022 року становить 101 324 грн. 56 коп. (т.1 а.с.1-26).
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями 26.08.2022 справа передана судді Кіндратишин Л.Р.
31.08.2022 ухвалою відкрито провадження у справі (т.1 а.с.75).
25.10.2022 ухвалою суду замінено відповідача у справі за позовом ОСОБА_1 , в інтересах якої діє Белей Оксана Богданівна до Державного підприємства «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК", за участю третіх осіб: Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства економіки, про стягнення нарахованої та недоплаченої заробітної плати, компенсації втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати (т.1 а.с.122).
30.11.2022 від відповідача надійшов до суду відзив на позовну заяву. В обґрунтування такого зокрема, зазначено, що згідно з Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 09.04.2019 №181 "Про ліквідацію державного підприємства «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК" прийнято рішення припинити діяльність Державного підприємства «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК". Відповідно до пункту 3 Плану заходів із ліквідації ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК", затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 09.04.2019 №181 встановлений двомісячний строк для пред`явлення вимог кредиторами з дня оприлюднення повідомлення про ліквідацію у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації "Бюлетень державної реєстрації". Повідомлення про ліквідацію відповідача не публікувалося в друкованому засобі масової інформації.
В той же час, відповідачем зазначено, що згідно зі ст.12 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" результати надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації, у тому числі виписки (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних), підлягають обов`язковому безоплатному оприлюдненню на порталі електронних сервісів у порядку, визначеному Міністерством юстиції України в Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру.
Відповідно до підпункту 4 пункту 4 Порядку функціонування порталу електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого законом Міністерства юстиції України від 23 березня 2016 року №784/5, портал електронних сервісів забезпечує оприлюднення для вільного доступу повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи на підставі внесених до Єдиного державного реєстру даних про перебування юридичної особи у процесі припинення, у тому числі даних про рішення щодо припинення юридичної особи, відомостей про комісію з припинення (ліквідатора, ліквідаційну комісію тощо), та про строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог. В Єдиному державному реєстрі опубліковано 10 квітня 2019 рішення засновника (учасника) про припинення відповідача, а також відомості про строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, до 10 червня 2019 року для заявлення кредиторами своїх вимог. Відповідач з 10 квітня 2019 року перебуває у процедурі припинення, а тому кредиторські вимоги позивачем мали бути заявлені до ліквідаційної комісії для включення їх до проміжного ліквідаційного балансу, а у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову, звернутися до суду із позовом до юридичної особи в особі ліквідаційної комісії, як зазначено у частині третій статті 112 Цивільного кодексу України, про включення кредиторських вимог до проміжного ліквідаційного балансу.
У встановлений строк позивачем не пред`являлися кредиторські вимоги до відповідача. Позивач в обов`язковому порядку мав звертатися до відповідача, в особі ліквідаційної комісії, і оскаржувати лише відмову у включенні його вимог до проміжного балансу, а не заявляти позов про стягнення заборгованості. Також, позивачка, знаючи, що приміщення відповідача передано в оперативне управління Івано-Франківського окружного адміністративного суду та фактично не маючи доступу до свого робочого місця з січня 2017 року (за два роки до початку процедури припинення відповідача) не намагалася звільнитися з Інституту та влаштуватися на інше місце роботи. При цьому це не заважало б їй продовжувати стягувати у судовому порядку заборгованість із виплати заробітної плати, що виникла на той час.
Також, ліквідаційній комісії достеменно не відомо про перебування позивача у трудових відносинах з відповідачем, оскільки у комісії відсутні будь-які кадрові та бухгалтерські документи. Відсутність документів підтверджується і тим, що позивачки на руках зберігається трудова книжка. Також особова картки форми П2 позивачки знаходиться у неї, про що ліквідаційній комісії не було відомо. Головою комісії з ліквідації ОСОБА_3 зазначено, що печатка дійсно йому не передавалася, а відбиток, що стоїть на персональному попередженні позивачки, виготовлений за його замовленням в організації, яка надає такі послуги, що в даний час здійснюється без перешкод. Просив відмовити у позові ОСОБА_1 (т.1 а.с.150-156).
06.12.2022 від позивача, в інтересах якої діє адвокат Белей Оксана Богданівна, надійшла до суду відповідь на відзив на позовну заяву. Де зокрема зазначено, що відповідачем не дотримано порядку оприлюднення повідомлення про ліквідацію у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації "Бюлетень державної реєстрації", а тому взагалі є безпідставним необхідність заявлення вимог кредиторами. Відповідач визнає факт відсутності майна для погашення кредиторської заборгованості, а тому він зобов`язаний був звернутись в порядку ст. 96 Кодексом України з процедур банкрутства та ч.3 ст. 110 ЦК України до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство та тільки у випадку відкриття провадження у справі про банкрутство, позивачка протягом 30 днів мала право подати до господарського суду письмову заяву з грошовою вимогою. Також, відповідно до ч. 5 ст. 111 ЦК України, ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів, щодо закриття відокремлених підрозділів юридичної особи (філій, представництв) та відповідно до законодавства про працю здійснює звільнення працівників юридичної особи, що припиняється. Голова ліквідаційної комісії повідомив позивачку про її наступне вивільнення персональним попередженням, яке нею отримано 20.08.2019, однак до цього часу її з роботи за п. 1 ст. 40 КЗпП України, з виплатою вихідної допомоги в розмірі не менше середнього місячного заробітку згідно ст. 44 КЗпП України. Головою ліквідаційної комісії ОСОБА_3 не звільнена, при цьому наявність трудової книжки та картки форми 2 у позивачки не призводить до порушення прав відповідача. Відсутність прибутків, нерухомого майна та припинення господарської діяльності підприємством не спростовує факту перебування працівника у трудових відносинах з юридичною особою, при тому, що у відповідача залишаються зобов`язання перед державою щодо подання бухгалтерської та фінансової звітності, збереження майна та забезпечення діяльності підприємства (т.1 а.с.167-168).
09.12.2022 та 09.01.2023 від представника третьої особи - Міністерства аграрної політики та продовольства України Кулініч В.М. надійшли до суду письмові пояснення третьої особи щодо позову або відзиву. В обґрунтування таких, зокрема, зазначено, що відповідно до п.1 розпорядження КМ України від 09.10.2019 №954-р "Деякі питання управління Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства об`єктами державної власності", передано цілісні майнові комплекси державних підприємств, установ та організацій за переліком згідно з додатком 1 із сфери управління Міністерства аграрної політики та продовольства до сфери управління Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, у тому числі УДКТІАГРОТРАНС. Також відповідно до розпорядження КМУ "Деякі питання управління об`єктами державної власності" від 26.07.2022 №683-р. Державне підприємство «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК" знаходиться у сфері управління Фонду державного майна, а отже участь Міністерства аграрної політики та продовольства України у даній справі є недоцільною, а тому просили відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог (т.1 а.с.194-196, 229-233).
Ухвалою суду від 09.01.2023 витребувано у Державного підприємства «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК" ( вул. Незалежності, 46, м. Івано-Франківськ, 76018, адреса для листування: а/с В-470, м. Київ, 01001; адреса електронної пошти: ІНФОРМАЦІЯ_1): довідку про перебування молодшого наукового співробітника відділу конструкторських та науково-дослідних робіт ОСОБА_1 у трудових відносинах з ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК»; довідку про заборгованість ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК» по заробітній платі перед молодшим науковим співробітником відділу конструкторських та науково-дослідних робіт ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК» ОСОБА_1 за період з 01.08.2015 по 31.07.2022 ; інформацію про вжиті головою ліквідаційної комісії ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК» ОСОБА_3 заходи стосовно завершення процедури ліквідації ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК»; копію довідки про закриття рахунків (у) відкритих у фінансових установах під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред`явлення вимог кредиторів; інформацію про вжиті заходи щодо інвентаризації майна ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК», що припиняється; інформацію про вжиті ліквідаційною комісією (ліквідатором) заходи щодо звільнення ОСОБА_1 відповідно до законодавства про працю; інформацію щодо надання ліквідаційною комісією (ліквідатором) органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування; копії звітів за останній звітний період до моменту затвердження ліквідаційного балансу, що складались та подавались ліквідаційною комісією (ліквідатором) до органів доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність; копію проміжного ліквідаційного балансу, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду (т.1 а.с.239-240).
25.01.2023 на виконання ухвали суду від 09.01.2023 надійшли від відповідача письмові пояснення, в обгрунтування якого, в тому числі зазначено, що запитувану інформацію та документи не можливо надати, зокрема, особова справа ОСОБА_1 , відомості бухгалтерського обліку та звітності директором, першим заступником директора або іншою відповідальною особою не передавались комісії з ліквідації ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК". Відносно інформації про вжиті головою ліквідаційної комісії ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК» заходи стосовно завершення процедури ліквідації ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК» вказано, що комісією було неодноразово направлено листи до органу управління Мінекономіки щодо виділення коштів на порушення справи стосовно банкрутства ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК», оскільки на підприємстві відсутнє майно, яке змогло погасити кредиторську заборгованість. Також щодо інформації про вжиті ліквідаційною комісією (ліквідатором) заходи щодо звільнення позивача, то на підставі п.1 розпорядження КМ України від 09.10.2019 №954-р "Деякі питання управління Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства об`єктами державної власності", ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК» передано до сфери управління Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, у зв`язку з чим всі члени комісії були звільнені з займаних посад. До Мінекономіки неодноразово звертались в телефонних розмовах з керівництвом профільного департаменту та направлялись листи щодо зміни складу комісії (т.2 а.с.1-4).
25.01.2023 від представника третьої особи - Міністерства економіки України надійшли до суду письмові пояснення. В обґрунтування такого зокрема, зазначено, що згідно з актом приймання - передачі від 20.10.2019, відповідно до розпорядження КМ України від 09.10.2019 №954-р "Деякі питання управління Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства об`єктами державної власності", ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК» передано із сфери управління Мінагрополітики до сфери управління Мінекономіки. До даного акта не додавались матеріали (документи) щодо здійснення заходів стосовно ліквідації ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК», тільки відповідно до наказу №181 від 09.04.2019 Мінагрополітики, який додано до акта, прийнято рішення щодо припинення ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК» шляхом ліквідації, утворено ліквідаційну комісію, головою комісії призначено ОСОБА_3 Мінекономіки неодноразово зверталось до голови ліквідаційної комісії щодо завершення ліквідаційної процедури та вирішенням питань, у тому числі з трудовими відносинами. Голова ліквідаційної комісії листом від 25.06.2021 №25/06/1 запропонував змінити голову та членів даної комісії, при цьому до Мінекономіки заяви від голови та членів ліквідаційної комісії не надходили. Також звертались листом до Івано-Франківського окружного адміністративного суду, на який було надано відповідь, що у разі звернення представників ліквідаційної комісії суд сприятиме доступу до їх приміщень та документів підприємства, які зберігаються у цих приміщеннях, а також їх передачі зазначеній комісії. Крім того ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК» внесено до переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій, що підлягають ліквідації або реорганізації, які передаються до сфери управління Фонду державного майна України, контроль за діяльністю яких здійснює Фонд державного майна України (т.2 а.с. 6-10).
Ухвалою суду від 06.02.2023 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Фонд державного майна України (т.2 а.с.37).
03.03.2023 від представника третьої особи - Фонду державного майна України надійшли до суду письмові пояснення третьої особи щодо позовної заяви. В обґрунтування такого, зокрема, зазначено, що Державне підприємство «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК" включено до Переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій, що передаються до сфери управління Фонду державного майна з метою їх подальшої приватизації, затвердженої розпорядженням КМУ "Деякі питання управління об`єктами державної власності" від 26.07.2022 №683-р. Передача об`єктів права державної власності оформляється актом приймання - передачі. Станом на сьогодні акт приймання - передачі підприємства до сфери управління фонду не підписаний, а отже Фонд не є органом управління. Державне підприємство «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК" є окремою юридичною особою, яка має самостійний баланс та рахунки в органах Державної казначейської служби України (т.2 а.с.66-70).
Представник позивача позовні вимоги підтримала з підстав наведених в ній, просила позов задоволити.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином. Попередньо на електронну адресу суду представником відповідача було подано клопотання про розгляд справи без участі учасника судового процесу.
Представник третьої особи Міністерства аграрної політики та продовольства України - Кулініч В.М. у судовому засіданні просила відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог з підстав наведених в письмових поясненнях.
Представник третьої особи Міністерства економіки України в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Фонду державного майна України в судове засідання не з`явилася, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялася належним чином. 03.03.2023 до суду надійшли письмові пояснення, відповідно до яких просили розгляд справи проводити без участі представника за наявними матеріалами справи.
Заслухавши вступне слово представника позивача, представника третьої особи, розглянувши матеріали цивільної справи, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, а також достатність і взаємозв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог з огляду на нижчевикладене.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 22.08.1989 була прийнята на роботу на посаду техніка науково-дослідного відділу з окладом згідно штатного розпису до Всесоюзного конструкторсько-технологічного інституту транспорту АПК" згідно наказу № 196-к від 21.08.1989, що підтверджується записом у трудовій книжці. За останнім записом, 18.04.2014 переведена на посаду молодшого наукового співробітника відділу конструкторських та науково-дослідних робіт (т.1 а.с. 28-31).
Як вбачається з судових наказів Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 17.01.2014 по справі №344/360/14-ц, від 10.07.2014 по справі №344/9899/14-ц та від 07.09.2015 по справі №344/13331/15-ц., на користь ОСОБА_1 стягнуто з Українського державного конструкторсько-технологічного інституту транспорту АПК на її користь нараховану, але не виплачену заробітну плату. Такі накази було звернуто до примусового виконання ( т.1 а.с. 33-36).
Згідно із довідкою №159 від 02.09.2015 ОСОБА_1 дійсно працює в УДКТІагротранс та заборгованість з заробітної плати становить станом на 01.08.2015 (період з липня 2014 року - липень 2015 року) 19 939, 53 грн. (т.1 а.с.54)
Відповідно до даних Єдиного державного реєстру підприємств та організацій - Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК, код :00861529, перебуває в стані припинення, засновником є Міністерство аграрної політики України, головою комісії з припинення або ліквідації ОСОБА_3 .
Згідно відповіді Міністерства аграрної політики та продовольства України від 2017 №37-27-16/13362 на звернення ОСОБА_4 та інших від 25.04.2017 стосовно чотирьохрічної заборгованості із виплати заробітної плати та інших питань функціонування Інституту стало відомо, що наказом Мінагрополітики від 07.12.2015 №469 "Про повноваження щодо управління об`єктами державної власності, що належить до сфери управління Міністерства аграрної політики та продовольства України» Інститут належить до сфери управління Міністерства. Згідно з наказом Мінагрополітики від 30.01.2017 №15-п «Про звільнення ОСОБА_5 » звільнено ОСОБА_5 з посади директора УДКТІАГРОТРАНС в зв`язку із закінченням строку дії контракту (т.1 а.с.38).
Відповідно до листа Державної судової адміністрації України від 06.09.2019 №К01153-19-1268/19, з метою забезпечення Івано-Франківського окружного адміністративного суду приміщенням, відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 №535 «Деякі питання Українського державного конструкторсько-технологічного інституту транспорту АПК» об`єкти нерухомого майна, а саме частину адміністративної будівлі (95/100 частки) площею 4472,41 м2 та будівлі (реєстраційний номер 277527426101) по вул. Незалежності, 46 у м. Івано-Франківську віднесено до сфери управління Державної судової адміністрації. Балансоутримувачем - ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК» запит ДСА України (лист від 02.09.2016 №14-6321/16) щодо надання кандидатур до складу комісії з питань передачі до сфери управління ДСА України нерухомого майна, яке розміщується по вул. Незалежності, 46 у м. Івано-Франківську - проігноровано, кандидатури не надано. У 2017 році відбулась передача до сфери управління ДСА України частини адміністративної будівлі. Таким чином об`єкти нерухомого майна по вул. Незалежності, 46 у м. Івано-Франківську перебувають в оперативному управлінні та обліковуються на балансі Івано-Франківського окружного адміністративного суду (т.1 а.с.41).
09.04.2019 в.о. міністра Міністерства аграрної політики та продовольства України було видано наказ №181 "Про ліквідацію державного підприємства "Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК" про припинення діяльності "Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК"; утворення ліквідаційної комісії підприємства та затвердження її складу; затвердження Плану заходів із ліквідації "УДКТІагротранс"; голові ліквідаційної комісії ДП "УДКТІагротранс" ОСОБА_3 забезпечити виконання Плану заходів у встановлені терміни (т.1 а.с.61). Зокрема згідно п. 3 такого Плану слід попередити працівників про звільнення у зв`язку з ліквідацією, забезпечити дотримання соціально-правових гарантій у порядку та на умовах, визначених законодавством України ( а.с. 63).
Відповідно до п.13.3 р.13 Статуту Державного підприємства «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК", долученого до матеріалів справи, зокрема, з моменту призначення ліквідаційної комісії до неї переходять повноваження з управлінням Підприємством. Ліквідаційна комісія складає ліквідаційний баланс Підприємства, подає його на затвердження до Уповноваженого органу управління. Порядок і строки проведення ліквідації, а також строк для заяви претензій кредиторами визначається законом. (т. 1 а.с. 84 -90).
Із письмового пояснення відповідача вбачається, що відносно інформації про вжиті головою ліквідаційної комісії ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК» заходи стосовно завершення процедури ліквідації ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК» зазначено, що комісією було неодноразово направлено листи до органу управління Мінекономіки щодо виділення коштів на порушення справи стосовно банкрутства ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК», оскільки на підприємстві відсутнє майно, яке змогло погасити кредиторську заборгованість.
Відповідно до листа Міністерства економіки України від 27.05.2021 №2152-10/29540-05, адресованого до Івано-Франківського окружного адміністративного суду, з метою завершення ліквідаційної процедури УДКТІагротранс і вирішення питань, порушених у зверненнях працівників, просили сприяти роботі ліквідаційної комісії та, у разі потреби, надати доступ голові ліквідаційної комісії УДКТІагротранс ОСОБА_3 до документів, що знаходяться в зазначеній будівлі (т.2 а.с.17).
Листом Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 08.06.2021 №01-20/2109/21 Міністерству економіки України було надано відповідь, у якому просили посприяти якнайскорішому відрядженню представників ліквідаційної комісії Інституту до Івано-Франківського окружного адміністративного суду. Зі свого боку гарантують належні умови членам комісії для роботи з документами Інституту, що знаходяться на зберіганні в приміщенні суду, при поданні відповідної офіційної вимоги (т.2 а.с.18).
Як вбачається з листа Міністерства економіки України від 22.06.2021 №2152-13/32865-05, адресованого голові ліквідаційної комісії «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК" ОСОБА_3, останнього доведено до відома, що Івано-Франківський окружний адміністративний суд листом від 08.06.2021 №01-20/2109 повідомив про готовність забезпечити належні умови для передачі документів УДКТІагротранс голові ліквідаційної комісії ОСОБА_3, надати приміщення та комп`ютерну техніку для належної роботи ліквідаційної комісії. Враховуючи викладене, просили здійснити заходи стосовно завершення процедури ліквідації УДКТІагротранс, зокрема звільнення працівників у порядку, визначеному Кодексом законів про працю (т.2 а.с.13).
Згідно із листом голови ліквідаційної комісії Українського державного конструкторсько-технологічного інституту транспорту АПК ОСОБА_3 від 25.06.2021 за №25/06/1, що адресований Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, ліквідаційна комісія фактично не працює у зв`язку з відсутністю коштів, відновлення платоспроможності неможливе. Звертається втретє щодо заміни голови з ліквідації та її членів (а.с. 14 т.2).
В ідповідно до п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України, трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані роботодавцем лише у випадках: змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.
Згідно з ч. 5 ст. 111 ЦК України, ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо закриття відокремлених підрозділів юридичної особи (філій, представництв) та відповідно до законодавства про працю здійснює звільнення працівників юридичної особи, що припиняється.
Відповідно до п. 13.5 Статуту Підприємства - підприємство вважається таким, що припинило свою діяльність, з дня внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців запису про державну реєстрацію його припинення ( а.с. 90 т.1 - зворот).
Ппроцедура припинення Державного підприємства «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК" не завершена.
Із персонального попередження, підписаного ліквідатором Українського державного конструкторсько-технологічного інститут транспорту АПК ОСОБА_3, яке ОСОБА_1 отримала 20 серпня 2019 року вбачається, що після закінчення 2-х місячного терміну з моменту одержання цього персонального попередження, ОСОБА_1 підлягає звільненню з роботи по п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України з дотриманням вимог чинного законодавства України, наданням пільг та компенсації згідно з Законом ( а.с. 47 т.1).
З копії довідки ОК-5 вбачається, що Пенсійним Фондом України з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування надано відомості про застраховану особу за періоди, що наявні в реєстрі, які свідчать про останнє отримання доходу позивачем від страхувальника - відповідача у 2 кварталі 2013 року (т.1 а.с.48-50).
Відомостями з державного реєстру фізичних осіб-платників податків про джерела/суми виплачених доходів та утриманих податків станом на 17.08.2022 підтверджується отриманням позивачкою доходів від відповідача востаннє у другому кварталі 2014 року (т.1 а.с.51-53).
Так, згідно з письмовим поясненням відповідача, Державне підприємство «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК" від 16.08.2022, що адресовані адвокату Белей О.Б. ( а.с. 65 т.1) та повідомлені окремо на виконання ухвали суду від 09.01.2023 про витребування доказів, зокрема, повідомило, що запитувану інформацію та документи не можливо надати, зокрема тому, що особова справа ОСОБА_1 , відомості бухгалтерського обліку та звітності директором, першим заступником директора або іншою відповідальною особою не передавались комісії з ліквідації ДП «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК".
Однак, починаючи з серпня 2015 року позивачу заробітна плата відповідачем не нараховувалась. Сам факт перебування у трудових відносинах між позивачем та відповідачем, підтверджується вищезгаданим персональним попередженням про звільнення та відсутність вподальшому наказу про звільнення.
Норми і гарантії в оплаті праці, передбачені частиною першою цієї статті та КЗпП України, є мінімальними державними гарантіями.
Відповідно до статті 1 КЗпП України цей кодекс регулює трудові відносини всіх працівників, сприяючи як зростанню продуктивності праці, поліпшенню якості роботи, підвищенню ефективності виробництва, зміцненню трудової дисципліни, що свідчить про врахування та захист інтересів роботодавців, так і піднесенню на цій основі матеріального і культурного рівня життя трудящих, всемірну охорону трудових прав працівників.
Тобто у самому кодексі законодавець так урегулював взаємовідносини сторін трудових правовідносин, за яких враховано інтереси кожної із них.
Зазначений нормативний акт уточнює і розвиває конституційне право кожного на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. А держава, у свою чергу, гарантує на рівні закріплення у Конституції України у статті 43, у тому числі, право на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом, захист від незаконного звільнення та право на своєчасне одержання винагороди за працю, яке захищається законом.
Саме на деталізацію та гарантування дотримання вказаного конституційного положення і прийнято ряд законодавчих актів, якими є як КЗпП України, так і Закон № 108/95-ВР.
Відповідно до статті 1 Закону № 108/95-ВР заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.
У статті 5 названого Закону суб`єктами організації оплати праці є: органи державної влади та місцевого самоврядування; власники, об`єднання власників або їх представницькі органи; професійні спілки, об`єднання професійних спілок або їх представницькі органи; працівники.
Згідно зі статтею 24 Закону № 108/95-ВР заробітна плата виплачується працівникам регулярно в робочі дні в строки, встановлені у колективному договорі, але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів. Своєчасність та обсяги виплати заробітної плати працівникам не можуть бути поставлені в залежність від здійснення інших платежів та їх черговості.
У статті 25 цього Закону передбачено, що забороняється будь-яким способом обмежувати працівника вільно розпоряджатися своєю заробітною платою, крім випадків, передбачених законодавством.
А стаття 28 Закону № 108/95-ВР передбачає, що у разі банкрутства підприємства чи ліквідації його у судовому порядку зобов`язання перед працівниками такого підприємства щодо заробітної плати, яку вони повинні одержати за працю (роботу, послуги), виконану у період, що передував банкрутству чи ліквідації підприємства, виконуються відповідно до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом». Крім того, законодавець передбачив, що при кожній виплаті заробітної плати власник або уповноважений ним орган повинен повідомити працівника про такі дані, що належать до періоду, за який провадиться оплата праці: а) загальна сума заробітної плати з розшифровкою за видами виплат; б) розміри і підстави відрахувань із заробітної плати; в) сума заробітної плати, що належить до виплати. Власник або уповноважений ним орган зобов`язаний забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи і бухгалтерський облік витрат на оплату праці у встановленому порядку.
Відсутність фінансово-господарської діяльності або коштів у роботодавця не виключає його вини за невиплату належних звільненому працівникові коштів
Згідно із ст. 76 ЦПК України доказами є будь- які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Згідно ч.ч. 1, 4 ст. 77, ст. 79 ЦПК України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
За діючою в площині цивільного судочинства презумпції винуватості відповідача (на відміну від кримінального судочинства, де діє презумпція невинуватості) тягар доказування лежить саме на відповідачеві. Тим більше, в площині трудових правовідносин безумовно тягар доказування лежить на роботодавцеві, в якого акумульовано весь обсяг документації, в тому числі фінансового, бухгалтерського характеру щодо фіксації праці позивача і оплати виконаних нею робіт.
У ході судового розгляду не здобуто відомостей про виплату позивачеві відповідачем заробітної плати за період з серпня 2015 року по день звернення до суду, як і не встановлено про наявність вини (умислу) позивача у невиконанні трудових обов`язків на підприємстві, що згідно із ст.ст. 47, 115-116 КЗпП України є підставою для стягнення цієї заробітної плати в судовому порядку.
Одним із загальних засад цивільного законодавства, закріплених п.6 ч. 1 ст.3 ЦК України, є справедливість, добросовісність та розумність.
На думку суду, відсутність у позивача можливості щодо подання довідки про заборгованість по заробітній платі, спричинено поведінкою відповідача, неподання відповідачем до органу Пенсійного фонду відомостей про нараховану заробітну плату за вказаний період, відсутність даних про оформлення простою на вказаному підприємстві, даних про завершення процедури ліквідації, не може тлумачитися на шкоду працівнику ОСОБА_1 та бути підставою обмеження права на отримання заробітної плати, яка є джерелом її існування.
За вказаних обставин, суд приймає до уваги розрахунок не нарахованої та невиплаченої заробітної плати за період з серпня 2015 року по серпень 2022 року з розрахунку мінімальної заробітної плати, встановленої на відповідний період роботи. А саме, не нарахована заробітна плата за серпень 2015 року становить 1218,00 грн. за вересень - грудень 2015 року - 5512,00 грн. (1378 х 4 місяці), загалом за 2015 рік 6730,00 грн.; е нарахована заробітна плата за січень - квітень 2016 року становить 5512,00 грн. (1378 х 4 місяці), за травень - листопад 2016 року - 10150,00 грн. (1450х7місяців), за грудень 2016 року - 1600,00 грн. (1600,00 х 1 місяць), загалом за 2016 рік - 17262,00 грн.; не нарахована заробітна плата за 12 місяців 2017 року складає 38400,00 грн. 3200 грн. х 12 місяців), за 12 місяців 2018 року складає 44676,00 грн. (3723 грн. х 12 місяців), за 12 місяців 2019 року - 50076,00 грн. (4173,00 грн. х 12 місяців). Загалом за 2017-2019 роки не нарахована заробітна плата складає 133152,00 грн; не нарахована заробітна плата за січень - серпень 2020 складає 37784,00 грн. (4723 грн х 8 місяців), за вересень - грудень 2020 - 20000,00 грн. (5000,00 грн. х 4), загалом за 2020 рік 57784 00 грн.; не нарахована заробітна плата за січень - листопад 2021 року складає 66000,00 грн. (6000 грн. х 11 місяців), за грудень 2021 - 6500,00 грн. (6500,00грн. х 1 місяць), загалом за 2021 рік - 72500,00 грн.; не нарахована заробітна плата за січень - серпень 2022 складає 52000,00 грн. (6500 х 8 місяців), загалом за 2022 рік - 52000,00 грн. Загальний розмір не нарахованої та невиплаченої заробітної плати за період з 01.08.2015 року по 31.08.2022 року становить 339 428,00 грн. (без утримання податку на прибуток й інших обов`язкових платежів).
Таким чином позов про стягнення невиплаченої заробітної плати підлягає до задоволення, оскільки таке буде відповідати принципам справедливості, розумності та добросовісності. З такої суми податки не відраховуються, а повинні бути сплачені підприємством до державного бюджету шляхом нарахування відповідних податків та зборів на цю суму.
Так, згідно ст. 34 Закону України "Про оплату праці", компенсація працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку із порушенням строків її виплати провадиться відповідно до індексу зростання цін на споживчі товари і тарифів на послуги у порядку, встановленому чинним законодавством.
Згідно ч.ч.1-3 Закону України від 19.10.2000 №2050-111 «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» підприємства, установи і організації всіх форм власності та господарювання здійснюють компенсацію громадянам втрати частини доходів у випадку порушення встановлених строків їх виплати, у тому числі з вини власника або уповноваженого ним органу (особи). Компенсація громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати (далі - компенсація) провадиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати доходів, нарахованих громадянам за період починаючи з дня набрання чинності цим Законом. Сума компенсації обчислюється шляхом множення суми нарахованого, але не виплаченого громадянину доходу за відповідний місяць (після утримання податків і обов`язкових платежів) на індекс інфляції в період невиплати доходу (інфляція місяця, за який виплачується доход, до уваги не береться).
Установлено, що заробітна плата ОСОБА_1 не нараховується та не виплачується з серпня 2015 року, то вимога про стягнення компенсації втрати частини доходу у зв`язку із порушенням строків їх виплати є обгрунтованою.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» сума компенсації обчислюється виходячи з суми нарахованого, але не виплаченого громадянину доходу за відповідний місяць (після утримання податків і обов`язкових платежів). Тобто для нарахування компенсації на зазначені вище доходи необхідно з них нараховувати податок з доходів фізичних осіб, який відповідно до пункту 167.1 Податкового кодексу України складає 18% доходу, та військовий збір, який відповідно до п.п. 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу складає 1,5%, всього 19,5%.
Розрахунок обмежується червнем 2022 року, так як індекс споживчих цін наростаючим підсумком рахується до місяця, що передує місяцю виплати
Згідно розрахунку, зазначеного в позовній заяві, здійсненого позивачем за допомогою калькулятора компенсації за несвоєчасну виплачену зарплату, у відповідності до Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» і "Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доказів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати" від 21.02.2021, загальна сума компенсації втрати частини грошових доходів за період з серпня 2015 року по червень 2022 року становить 101 324 грн. 56 коп., та підлягає стягненню з відповідача.
Відтак, у зв`язку порушенням трудових прав позивача, відсутності належним чином спростування доводів позивача, позов підлягає до задоволення в цілому.
На підставі п. 3 ч. 2 ст. 141 ЦПК України, так як позов задоволено повністю, позивачем не сплачувався судовий збір, такий підлягає стягненню з відповідача в дохід держави в сумі 4 407 гривень за вимогу майнового характеру.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 12, 13, 81, 141, 258, 259, 263-265, 354 ЦПК України, суд,-
УХВАЛИВ:
Позов задоволити.
Стягнути з Державного підприємства «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК" в користь ОСОБА_1 в сумі 339 428 ( триста тридцять дев`ять тисяч чотириста двадцять вісім ) гривень за період з серпня 2015 року по серпень 2022 року ненараховану та не доплачену заробітну плату та 101 324 ( сто одну тисячу триста двадцять чотири ) гривні 56 коп. за період з серпня 2015 року по червень 2022 року та компенсацію втрати частини заробітної платиу звязку з порушенням строків її виплати, всього разом 440 752 ( чотириста сорок тисяч сімсот п`ятдесят дві) гривні 56 копійок.
Стягнути з Державного підприємства «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК" в дохід держави 4 407 ( чотири тисячі чотириста сім) гривень судового збору.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Івано-Франківського апеляційного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повне найменування учасників справи:
Позивач : ОСОБА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 , адреса: АДРЕСА_2 ;
Представник позивача - адвокат Белей Оксана Богданівна, адреса : АДРЕСА_2 ;
Відповідач : Державне підприємство «Український державний конструкторсько-технологічний інститут транспорту АПК"; ЄДРПОУ :00861529, адреса : Незалежності,46, м. Івано-Франківськ;
Треті особи : Міністерство аграрної політики та продовольства України, ЄДРПОУ :37471967, адреса : Хрещатик, 24, м. Київ;
Міністерства економіки України, ЄДРПОУ :37508596, адреса : Грушевського,12/2, м. Київ;
Повне рішення складено 10.04.2023.
Суддя
Івано-Франківського міського суду Кіндратишин Л.Р.
Суд | Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2023 |
Оприлюднено | 13.04.2023 |
Номер документу | 110161350 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про виплату заробітної плати |
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Цивільне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні