Постанова
від 06.04.2023 по справі 910/9386/22
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" квітня 2023 р. Справа№ 910/9386/22

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Козир Т.П.

суддів: Коробенка Г.П.

Кравчука Г.А.

при секретарі Вага В.В.

за участю представників сторін:

від позивача: Тимощенко О.М. самопредставництво;

від відповідача: Покотило М.Б. за ордером;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Києві апеляційну скаргу Українського культурного фонду

на рішення Господарського суду міста Києва від 06.01.2023

у справі №910/9386/22 (суддя Гумега О.В.)

за позовом Українського культурного фонду

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІРУС М`ЮЗІК"

про стягнення 460 000,00 грн,

УСТАНОВИВ:

У вересні 2022 року Український культурний фонд (далі - позивач, Фонд) звернувся у Господарський суд міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ВІРУС М`ЮЗІК" (далі - відповідач, Товариство) та просив стягнути 460 000,00 грн заборгованості.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до Договору про надання гранту інституційної підтримки №3ORG51-26573 від 19.11.2020 позивач перерахував відповідачу 460 000,00 грн з метою забезпечення стабільної діяльності та розвитку в умовах обмежувальних заходів, запроваджених упродовж дії режиму карантину, однак відповідач не подав позивачу у строк до 25.01.2021 копії первинних бухгалтерських документів - Актів надання послуг, що підтверджують фактично понесені витрати за рахунок коштів гранту на реалізацію Проєкту інституційної підтримки у сумі 460 000,00 грн.

Заперечуючи проти позову у суді першої інстанції, відповідач посилався на те, що грант був використаний у суворій відповідності до умов укладеного між сторонами договору на оплату послуг стадіонів з організації та проведення концертів, що мали відбутись у 2021 році, у зв`язку із їх перенесенням внаслідок запровадження карантинних обмежувальних заходів, тому відсутні підстави для повернення гранту.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 06 січня 2023 року у позові відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, Український культурний фонд подав апеляційну скаргу, у якій просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов у повному обсязі.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом порушено норми матеріального та процесуального права, неповно з`ясовані обставини справи, оскільки відповідачем не було виконано вимогу ухвали суду щодо надання копії відзиву з додатками на адресу позивача, що позбавило його можливості надати відповідь на відзив і подати клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін; відповідачем було допущено неналежне виконання зобов`язань за договором в частині зарахування нібито здійснених витрат відповідачем за рахунок бюджетних коштів у сумі 460 000,00 грн, які фактично ним не були отримані в період реалізації проекту у строк до 31 грудня 2020 року відповідно до договору.

Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти її задоволення та просить залишити оскаржуване рішення без змін, посилаючись на те, що копія відзиву на позов з додатками направлялась на адресу позивача; грант інституційної підтримки отримувався відповідачем саме на оплату оренди стадіонів для проведення концертів, що були перенесені з 2020 року у зв`язку із карантинними обмеженнями на 2021 рік, і концерти були проведені, про що позивачу надавались підтверджуючі документи; відповідач не брав на себе зобов`язання з проведення відповідних концертів у 2020 році, а лише зазначав про необхідність здійснення оплати вартості послуг стадіонів у 2020 році за концерти, що відбудуться у 2021 році і грант був виданий під вказану діяльність товариства; повернення перерахованих Фондом коштів можливе лише за умови розірвання договору, але розірвання не було, оскільки Товариством не порушено істотних умов договору.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав доводи, викладені у апеляційній скарзі, просив її задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечила проти задоволення апеляційної скарги з підстав, викладених у відзиві.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши апеляційну скаргу, Північний апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, 17 грудня 2019 року між КП "Обласний спортивний комплекс "Металіст", як виконавцем, та ТОВ "ВІРУС М`ЮЗІК", як замовником, був укладений Договір №52/19/юр про надання послуг з організації та проведення концерту, згідно якого виконавець мав надати замовнику комплекс послуг, пов`язаних з проведенням культурно-видовищного заходу - концерту "Made with Love and Rhythm SHOW" на території спорткомплексу в м.Харків, вул.Плехановська, 65, з датою проведення 05 червня 2020 року з 20 год. 00 хв., вартість послуг виконавця 200 000 грн.

Крім того, 17 грудня 2019 року між ДП "Виробниче об`єднання "Південний машинобудівний завод імені О.М.Макарова", як виконавцем, та ТОВ "ВІРУС М`ЮЗІК", як замовником, був укладений Договір №1112/19 про надання послуг по проведенню концерту, згідно якого виконавець мав надати замовнику послуги спортивної споруди з технічної та організаційної підготовки концерту "Made with Love and Rhythm SHOW", що відбудеться 23 травня 2020 року на стадіоні "Метеор" м.Дніпро, вартість послуг виконавця 400 000 грн.

У зв`язку із введенням карантинних обмежень та забороною проведення масових (культурних, спортивних, розважальних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів, згідно постанов Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 та від 22.07.2020 №641, до вказаних договорів їх сторонами неодноразово вносились зміни.

Так, додатковою угодою №2 від 01.08.2020 до договору №52/19юр дату та час концерту встановлено: з 20:00 05 червня 2021 р., а також Товариство мало сплатити 20 000,00 грн до 29.02.2020, а решту у розмірі 180 000,00 грн у строк до 25.11.2020.

Додатковою угодою №2 від 01.08.2020 до договору №1112/19 дату концерту встановлено: 08 травня 2021 р., а також Товариство мало сплатити 120 000,00 грн до 28.02.2020, а решту у розмірі 280 000,00 грн у строк до 25.11.2020.

У вересні - листопаді 2020 року між Товариством та Фондом проводились переговорні процедури стосовно отримання гранту інституційної підтримки з метою оплати послуг з організації стадіонами концертів (оренду стадіонів), фінальна оплата яких передбачена до кінця 2020 року, для проведення відповідних концертів у 2021 році, що підтверджується роздруківками з особистого кабінету відповідача на сайті Фонду стосовно різних етапів відбору (заявки, технічного відбору, експертного відбору, переговорної процедури, коментарів до неї, узгодженого кошторису за результатами переговорної процедури тощо).

19 листопада 2020 року між Українським культурним фондом, як Фондом, та ТОВ "ВІРУС М`ЮЗІК", як грантоотримувачем, було укладено Договір №3ORG51-26573 про надання гранту інституційної підтримки (далі -Договір).

Відповідно до розділу І Договору ("Предмет договору") Фонд надає грантоотримувачу на умовах, визначених цим Договором, грант інституційної підтримки з метою забезпечення стабільної діяльності та розвитку (далі - Проєкт інституційної підтримки) в умовах обмежувальних заходів, запроваджених упродовж дії режиму карантину, опис та мінімальні технічні вимоги до якого наведено у проєктній заявці та у кошторисі згідно з Додатками 1 та 2 до цього Договору, а грантоотримувач реалізує Проєкт інституційної підтримки на умовах, визначених цим Договором.

Договором визначені такі умови:

- грантоотримувач реалізує Проєкт інституційної підтримки до 31.12.2020 та надає Фонду пакет звітної документації відповідно до умов Договору до 25.01.2021 (п. 1 розділу ІІ Договору);

- грантоотримувач здійснює свою діяльність згідно з планом, зазначеним у заявці на Проєкт інституційної підтримку (проєктній заявці) та кошторису витрат, що є Додатками 1 та 2 до цього Договору (п. 2 розділу ІІ Договору);

- для підтвердження здійснення діяльності грантоотримувач надає Фонду змістовий звіт (Додаток 3), звіт про надходження та використання коштів (Додаток 4) з копіями первинних бухгалтерських документів (п. 3 розділу ІІ Договору);

- датою завершення Проєкту інституційної підтримки є день підписання Фондом акта про виконання Проєкту (п. 4 договору розділу ІІ);

- загальна сума гранту становить 460 000 грн 00 коп. без ПДВ (п. 1 розділу ІІІ Договору);

- Фонд надає суму гранту інституційної підтримки траншами у розмірі та у строки, визначені графіком платежів згідно з Додатком 5 до цього Договору (п. 2 розділу ІІІ Договору);

- сторони домовились, що фактичні витрати мають відповідати принципам раціонального управління фінансами, бути відображені в бухгалтерському обліку грантоотримувача та відповідати витратам, передбаченим у кошторисі Проекту, форму якого наведено у Додатку 2 до цього Договору (п. 1 розділу VІІ Договору);

- типи та види витрат гранту інституційної підтримки: оплата праці; соціальні внески; оренда техніки, обладнання, земельних ділянок та приміщень: експлуатаційні витрати на утримання приміщень та комунальні послуги; придбання матеріальних засобів (за винятком капітальних витрат); витрати на послуги зв`язку, Інтернет, обслуговування сайтів та програмного забезпечення; витрати на банківське обслуговування; інші витрати, пов`язані з основною діяльністю організації; аудиторські послуги (п. 2 розділу VІІ Договору);

- цей договір набирає чинності з дня його підписання сторонами та діє до 31.12.2020, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань (п. 1 розділу ХІІ Договору).

- невід`ємними частинами Договору є додатки до нього, а саме: Додаток 1 - проєктна заявка; Додаток 2 - кошторис Проєкту інституційної підтримки; Додаток 3 - змістовний звіт про використання Проєкту інституційної підтримки; Додаток 4 - звіт про надходження та використання коштів для реалізації Проєкту інституційної підтримки; Додаток 5 - графік платежів.

Позивач вказує, що Фонд на виконання умов Договору перерахував на розрахунковий рахунок відповідача кошти гранту у розмірі 460 000,00 грн згідно графіку платежів (Додаток 5 до Договору), що підтверджується платіжним дорученням №556 від 20.11.2020.

Відповідач у термін, визначений у Договорі, надав позивачу пакет фінальної звітності (змістовий звіт про виконання Проєкту інституційної підтримки, звіт про надходження та використання коштів для реалізації Проєкту інституційної підтримки з копіями первинних бухгалтерських документів), підтверджений Звітом незалежного аудитора з надання впевненості щодо достовірності та відповідності фінальної звітності про реалізацію Проекту інституційної підтримки вимогам Українського культурного фонду, підготовленим ТОВ "Аудиторська фірма "Главбух" 21.01.2021 (далі - Звіт незалежного аудитора).

Відповідно до підпункту 5.4.1 пункту 5.4 Порядку здійснення контролю за виконання суб`єктами, які отримують фінансування, зобов`язань перед Українським культурним фондом, затвердженого рішенням Наглядової ради Українського культурного фонду від 09.11.2020 №217 (далі - Порядок), позивач здійснює постійний контроль за виконанням грантоотримувачами своїх зобов`язань, визначених Договором гранту інституційної підтримки. Об`єктами контролю є порядок виконання Договору гранту інституційної підтримки, дотримання строків, у тому числі проміжних, правильність та обґрунтованість витрачання коштів.

При перевірці наданих відповідачем документів фінальної звітності, позивачем було виявлено наступні порушення:

- на підставі Договору про надання послуг з організації та проведення концерту № 52/19 юр від 17.12.2019, укладеного між КП "Обласний спортивний комплекс "Металіст" (м. Харків) (виконавець) та відповідачем, останнім за організацію проведення концерту 30.12.2020 було сплачено суму 180 000,00 грн, проте послуга по організації і проведенню концерту на суму 180 000,00 грн відповідачем не отримана, доказом чого є відсутність Акту приймання-передачі наданих послуг та відсутність інформації про цей Акт у фінальній звітності;

- на підставі Договору про надання послуг по проведенню концерту №1112/19 від 17.12.2019, укладеного між ДП "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод імені О.М. Макарова" (м. Дніпро) (виконавець) та відповідачем, останнім за організацію проведення концерту 30.12.2020 було сплачено суму 280 000,00 грн, проте послуга по проведенню концерту на суму 280 000,00 грн відповідачем не отримана, доказом чого є відсутність Акту здачі-приймання виконаних послуг та відсутність інформації про цей Акт у фінальній звітності.

Наведені порушення, як стверджує позивач, підтверджуються також висновками Звіту незалежного аудитора, в якому зазначено:

"Згідно з Законом України від 16.07.1999 №996-ХІУ "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (принцип нарахування) - доходи і витрати відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів. У відповідності до п. 92. ПСБО 16 "Витрати" - не визнається витратами попередня (авансова) оплата запасів, робіт, послуг";

"…загальна сума коштів 460 000,00 грн, яка була сплачена Виконавцям послуг проведення концерту у якості авансу станом на 31.12.2020 року без надання (отримання) відповідних послуг грантоотримувачем, останнім не може вважатися понесеними витратами до моменту фактичного отримання таких послуг на підставі Актів надання послуг";

"На підставі ПСБО 10 "Дебіторська заборгованість" грантоотримувач обліковує суми дебіторської заборгованості 180 000,00 грн і 280 000,00 грн у розрізі контрагентів у власній фінансовій звітності станом на 31.12.2020 року, як поточну дебіторську заборгованість".

Отже, за доводами позивача, показники фінансової звітності відповідача фактично підтверджують факт відсутності надання КП "Обласний спортивний комплекс "Металіст" (м. Харків) послуг на суму 180 000,00 грн та ДП "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод імені О.М.Макарова" (м. Дніпро) послуг на суму 280 000,00 грн при отриманні авансу в повному обсязі.

Підпунктом 5.5.5 пункту 5.5 Порядку передбачено, що до фінансового звіту додаються, в тому числі копії всіх первинних документів, які підтверджують фактично понесені відповідачем витрати за рахунок коштів гранту інституційної підтримки на реалізацію проекту інституційної підтримки, та інших документів, що розкривають, деталізують та конкретизують зміст господарських операцій, зазначених у первинних документах, а також підтверджують зв`язок господарських операцій з результатами інституційної діяльності, на підставі яких проведено витрати, відображені у Звіті про надходження та використання коштів гранту інституційної підтримки.

Однак, за твердженням позивача, в порушення пункту 1 розділу II Договору відповідачем не було подано позивачу до 25.01.2021 копії первинних бухгалтерських документів - Актів надання послуг, що підтверджують фактично понесені витрати за рахунок коштів гранту на реалізацію Проєкту інституційної підтримки у сумі 460 000,00 грн.

Враховуючи наведене, на засіданні Дирекції Українського культурного фонду розглядалося питання здійснення витрат відповідачем за рахунок бюджетних коштів на послуги, які фактично ним не були отримані (Протокол засідання Дирекції Українського культурного фонду № 25 від 17.03.2021).

Відповідно до Рішення Дирекції Українського культурного фонду №25 від 17.03.2021 вирішено скоротити витрати проєкту №3ORG51-26573 ТОВ "ВІРУС М`ЮЗІК" на суму 460 000,00 грн.

18.03.2021 на адресу позивача надійшов лист відповідача №15/03 від 15.03.2021, в якому було зазначено, що відповідачем отримано та використано грант в розмірі 460 000,00 грн; кошти використані на оплату послуг стадіонів, на яких буде проведений концерт (08.05.2021 на стадіоні "Металіст" в м.Харків; 05.06.2021 на стадіоні "Метеор" в м. Дніпро); повідомлено про перенесення концерту в м. Дніпро - нова дата проведення концерту 04.07.2021; поставлено питання про необхідність надання додаткових документів.

Позивач листом за вих. №273-02/02-08 від 24.03.2021 повідомив відповідача, що за підсумками перевірки фінальної звітності щодо реалізації Проєкту інвестиційної підтримки згідно Договору було виявлено, що до фінансового звіту за рахунок коштів гранту включені витрати, які не підтверджують понесені витрати у період з 12.03.20 по 31.12.20, оскільки відсутній акт виконаних робіт до договорів №1112/19 від 17.12.2019, №52/19юр від 17.12.2019. Крім того вказано, що оскільки здійснені відповідачем оплати у розмірі 460 000,00 грн не підтверджують понесені витрати у дозволеному періоді, відтак не можуть бути враховані за рахунок коштів гранту та підлягають поверненню Фонду.

Відповідач листом за вих. №06/07 від 13.07.2021 повідомив позивача про проведені концерти: 03.07.2021 - Стадіон "Метеор" (за адресою: м.Дніпро, вул.О.М. Макарова, 27А) та 09.07.2021 - Стадіон "Металіст" (за адресою: м.Харків, вул. Плеханівська, 65); надав копії додаткових угод про перенесення строків проведення концертів (додаткова угода № 3 від 05.03.2021 до Договору № 1112/19 від 17.12.2019, додаткова угода № 3 від 19.04.2021 до Договору №52/19 юр від 17.12.2019), копії актів наданих послуг (акт № м-м00506 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 03.07.2021, акт надання послуг № 308 від 09.07.2021).

28.01.2022 позивач надіслав на електронну пошту відповідача лист №66/01-19 від 28.01.2022, яким повідомив останнього, що рішенням Дирекції Фонду №25 від 17.03.2021 було скорочено витрати за Договором про надання гранту інституційної підтримки №3ORG51-26573 від 19.11.2020 у розмірі 460000,00 грн, тому просив відповідача здійснити повернення бюджетних коштів у наведеній сумі на розрахунковий рахунок Фонду.

Оскільки відповідачем не було перераховано кошти на рахунок позивача, позивач звернувся до суду із даним позовом та просив суд стягнути з відповідача 460 000,00 грн, посилаючись на те, що вказана сума є заборгованістю Товариства перед Фондом.

Відповідач, заперечуючи проти позову, як у суді першої, так і у суді апеляційної інстанції, посилався на те, що Товариством не було допущено порушень умов Договору; відповідач спрямував отримані кошти відповідно до грантової заявки; з моменту подання заявки відповідач зазначав, що отримані кошти будуть спрямовані на оплату послуг стадіонів з організації та проведення концертів, що були перенесені з 2020 на 2021 рік; подана відповідачем заявка проходила технічний та експертний відбір, неодноразово погоджувалась та, у фінальній редакції, була визнана належною підставою для надання гранту; Договір в односторонньому або судовому порядку Фондом розірвано не було; грошові кошти, перераховані Товариству, були використані за призначенням; відсутні підстави для задоволення позову про повернення коштів, які були отримані відповідачем як грант згідно Договору.

За наслідком розгляду даного спору суд першої інстанції прийшов до висновку, що позовні вимоги є не доведеними і не обґрунтованими, а тому позов не підлягає задоволенню.

Північний апеляційний господарський суд погоджується із цим висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, інші юридичні факти.

Права та обов`язки сторін у даній справі виникли на підставі Договору про надання гранту інституційної підтримки №3ORG51-26573 від 19.11.2020, який за своєю правовою природою є договором про надання гранту.

Договір укладений належним чином, підписаний повноважними особами, у встановленому порядку не визнаний недійсним, отже, був обов`язковим для сторін.

Предметом розгляду у даній справі є матеріально-правова вимога про повернення суми сплаченого Фондом Товариству гранту інституційної підтримки.

Спірні правовідносини сторін врегульовані як загальними нормами Цивільного кодексу України і Господарського кодексу України (далі - ГК України), так і нормами спеціального Закону України "Про Український культурний фонд", який визначає правові, організаційні, фінансові засади діяльності Українського культурного фонду, метою створення якого є сприяння розвитку культури та мистецтв України, забезпечення сприятливих умов для розвитку інтелектуального та духовного потенціалу особистості і суспільства, широкого доступу громадян до національного культурного надбання, підтримка культурного розмаїття та інтеграції української культури у світовий культурний простір.

Статтею 627 ЦК України передбачено, що сторони є вільними в укладанні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості, а згідно зі ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Український культурний фонд є бюджетною установою, що виконує передбачені цим Законом спеціальні функції щодо сприяння національно-культурному розвиткові України. Діяльність Українського культурного фонду спрямовується та координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв (ч. 1 ст. 1 Закон України "Про Український культурний фонд").

Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України "Про Український культурний фонд" основними завданнями Українського культурного фонду є, зокрема, надання інституційної підтримки; підтримка та розвиток проєктів у сферах культури та мистецтв, креативних індустрій, культурно-пізнавального (внутрішнього) туризму та національного музичного продукту; експертний відбір, фінансування та моніторинг виконання проектів, реалізація яких забезпечується за підтримки Українського культурного фонду.

Відповідно до ч. 1, 2, 4 ст. 4, ч. 1 ст. 8 Закону України "Про Український культурний фонд" органами управління Українського культурного фонду є Наглядова рада Українського культурного фонду (далі - Наглядова рада Фонду) і Дирекція Українського культурного фонду (далі - Дирекція Фонду). Контроль за діяльністю Українського культурного фонду здійснює Наглядова рада Фонду відповідно до Регламенту Наглядової ради Українського культурного фонду. Управління поточною діяльністю Українського культурного фонду здійснює Дирекція Фонду. Дирекція Фонду здійснює свою діяльність відповідно до Регламенту Дирекції Українського культурного фонду. Дирекція Фонду є постійно діючим виконавчим і розпорядчим органом Українського культурного фонду, який здійснює управління поточною діяльністю Фонду.

Згідно з ч. 3 ст. 3 Закону України "Про Український культурний фонд" під терміном "проект" у цьому Законі розуміється діяльність фізичних і юридичних осіб, спрямована на створення певного культурного продукту, культурного блага чи культурної послуги (їх сукупності) з метою досягнення чітко визначених цілей у межах визначеного кошторису (бюджету) та здійснення якої вимагає вчинення в узгоджені строки дій, передбачених укладеною з Українським культурним фондом угодою.

Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України "Про Український культурний фонд", підстави для надання або відмови у наданні фінансування (грантів) певному проекту, критерії конкурсного відбору проектів, підстави для залишення без розгляду заяви про надання гранту, етапи проведення конкурсного відбору, правила складення звітності та здійснення моніторингу встановлюються порядком проведення конкурсного відбору проектів, реалізація яких здійснюватиметься за підтримки Українського культурного фонду, та моніторингу їх реалізації.

Частиною 3 ст. 12 Закону України "Про Український культурний фонд" встановлено, що у разі прийняття Дирекцією Фонду рішення про надання фінансування певному проекту за рахунок коштів Українського культурного фонду з отримувачем коштів укладається договір про надання гранту.

Грант, це фінансові ресурси, що надаються на безоплатній і безповоротній основі Українським культурним фондом суб`єкту, який провадить діяльність у сфері культури, для реалізації проекту, рішення про фінансування якого прийняте в порядку, передбаченому цим Законом.

У пункті 2 Порядку здійснення контролю за виконання суб`єктами, які отримують фінансування, зобов`язань перед Українським культурним фондом, затвердженого рішенням Наглядової ради Українського культурного фонду від 09.11.2020 № 217, визначено, що грант інституційної підтримки, це фінансові ресурси, що надаються з метою забезпечення стабільної діяльності та розвитку в умовах дії обмежувальних заходів, запроваджених упродовж дії режиму надзвичайного стану, надзвичайної ситуації або карантину, внаслідок яких скасовуються або обмежуються масові заходи або іншим чином прямо або опосередковано обмежується діяльність у сфері креативних індустрій. Гранти інституційної підтримки надаються на безоплатній і безповоротній основі юридичним особам усіх форм власності сфери культури, креативних індустрій та культурно-пізнавального (внутрішнього) туризму та тим особам, основний вид діяльності яких відноситься до видів економічної діяльності, які належать до креативних індустрій для реалізації проекту інституційної підтримки.

Частиною 3 ст.12 Закону України "Про Український культурний фонд" визначено, що за договором про надання гранту Український культурний фонд набуває право здійснювати контроль за реалізацією проекту відповідно до порядку, встановленого таким договором та законодавством, у тому числі вимагати виконання зазначеного порядку та вживати заходів у разі його порушення. Договір про надання гранту не може передбачати замовлення та (або) отримання Українським культурним фондом будь-яких товарів, робіт, послуг, майнових прав та (або) витрачання грошей на такі товари, роботи, послуги, майнові права.

Істотними умовами договору про надання гранту є визначення конкретного проекту, для реалізації якого надаються кошти; сума гранту (обсяг коштів) з відповідним кошторисом із зазначенням об`єктів, на які вона витрачатиметься; графік платежів; зобов`язання особи, яка отримує кошти, у тому числі щодо звітності; мінімальні технічні вимоги до проекту, які мають бути забезпечені; строк реалізації гранту; порядок надання доказів на підтвердження належного виконання договору про надання гранту; відповідальність за порушення умов договору.

Типова форма договору про надання гранту затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв.

Частиною 4 статті 12 Закону України "Про Український культурний фонд" визначено, що Український культурний фонд здійснює постійний контроль за виконанням суб`єктами, які отримують будь-яке фінансування, своїх зобов`язань, визначених договором про надання гранту.

Об`єктами контролю є порядок виконання договору про надання гранту, дотримання строків, у тому числі проміжних, правильність та обґрунтованість витрачання коштів.

Для здійснення контролю Український культурний фонд має право вимагати від суб`єкта, який отримав фінансування, надати будь-які документи, інформацію та пояснення щодо своїх дій, пов`язаних з виконанням договору про надання гранту та (або) витрачанням коштів.

Доказами, наявними у матеріалах справи, підтверджується, що відповідач витратив отриманий на підставі Договору грант інституційної підтримки у загальній сумі 460 000,00 грн, сплативши 30.12.2020: 180 000,00 грн за Договором про надання послуг з організації та проведення концерту №52/19 юр від 17.12.2019 та 280 000,00 грн за Договором про надання послуг по проведенню концерту №1112/19 від 17.12.2019.

Концерти на стадіонах, за послуги яких відповідачем були сплачені кошти гранту, фактично були проведені: 03.07.2021 на стадіоні "Метеор" (м. Дніпро) та 09.07.2021 - на стадіоні "Металіст" (м. Харків).

Вказані обставини підтверджуються наявними в матеріалах справи копіями наступних документів:

- щодо стадіону "Метеор" у м. Дніпро: Договір про надання послуг по проведенню концерту №1112/19 від 17.12.2019 та додаткові угоди до нього №1 від 29.03.2020, №2 від 01.08.2020, №3 від 05.03.2021 (останньою додатковою угодою №3 внесено зміни, зокрема щодо дати концерту 03.07.2021); платіжне доручення № 1 від 30.12.2020; попередній акт здачі-приймання виконаних послуг від 30.12.2020 до Договору про надання послуг по проведенню концерту № 1112/19 від 17.12.2019; виписка з рахунку щодо здійснення оплати; акт №м-м00506 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 03.07.2021;

- щодо стадіону "Металіст" у м. Харків: Договір про надання послуг з організації та проведення концерту №52/19/юр від 17.12.2019 та додаткові угоди до нього №1 від 29.03.2020, №2 від 01.08.2020, №3 від 19.04.2021 (останньою додатковою угодою №3 внесено зміни, зокрема щодо дати концерту 09.07.2021); платіжне доручення № 2 від 30.12.2020; попередній акт здачі-приймання виконаних послуг від 30.12.2020 до Договору про надання послуг з організації та проведення концерту № 52/19/юр від 17.12.2019; виписка з рахунку щодо здійснення оплати; акт надання послуг № 308 від 09.07.2021.

Позивач вказує, що оскільки на момент подання звітності позивачу концерти фактично не були проведені, проте строк оплати послуг стадіонів з організації та проведення концертів настав (згідно умов договорів №1112/19 від 17.12.2019 то № 52/19/юр від 17.12.2019), то між відповідачем та виконавцями за вказаними договорами було підписано попередні акти здачі-приймання виконаних послуг від 30.12.2020, які підтверджували отримання виконавцями грошових коштів за послуги з організації та проведення концертів.

Листом №15/03 від 15.03.2021, тобто до прийняття Дирекцією Фонду рішення №25 від 17.03.2021 про скорочення відповідачу витрат по Проєкту інституційної підтримки на суму 460 000,00 грн, відповідач повідомив позивача про перенесення дати концерту у м. Дніпро на 04.07.2021 та поставив питання щодо необхідності укладання додаткових документів з Фондом у зв`язку з перенесенням дати концерту та щодо необхідності подання Фонду додаткових документів.

Листом №06/07 від 13.07.2021 відповідач повідомив позивача про фактично проведені концерти: 03.07.2021 на стадіоні "Метеор" (м. Дніпро) та 09.07.2021 - на стадіоні "Металіст" (м. Харків), додавши до цього листа копії додаткових угод №3 до договорів № 1112/19 від 17.12.2019, №52/19/юр від 17.12.2019 та акти надання послуг №м-м00506 від 03.07.2021, №308 від 09.07.2021.

Також матеріалами справи підтверджується, що відповідач у термін, визначений у п. 1 розділу ІІ Договору (до 25.01.2021), надав позивачу пакет фінальної звітності (змістовий звіт про виконання Проєкту інституційної підтримки, звіт про надходження та використання коштів для реалізації Проєкту інституційної підтримки з копіями первинних бухгалтерських документів), підтверджений Звітом незалежного аудитора.

Таким чином, є вірним висновок суду першої інстанції про те, що відповідач реалізував Проєкт інституційної підтримки відповідно до умов Договору, а також надав Фонду передбачені пунктом 3 розділу ІІ Договором документи, що підтверджують здійснення діяльності грантоотримувача, в строк, передбачений пунктом 1 розділу ІІ Договору.

На засіданні Дирекції Фонду 17.03.2021 здійснювався розгляд питання про перевірку фінансової звітності за програмою "Культура в часи кризи: інституційна підтримка", зокрема, щодо звітності за проектом 3ORG51-26573 ТОВ "ВІРУС МТОЗІК" та згідно протоколу №25 від 17.03.2021, яким оформлено зазначене засідання Фонду, заслухали, що "послуги по проведенню концерту оплачені 30.12.2020, але послуги будуть надані у квітні-травні 2021. Договором передбачена передплата до 31.12.20. Послуги на суму 460 000,00 грн", вирішили скоротити зазначені витрати на суму 460 000,00 грн, оскільки "всі послуги мали бути надані до 31.12.2020".

Отже, підставою для скорочення витрат по проєкту №3ORG51-26573 ТОВ "ВІРУС М`ЮЗІК" на суму 460 000,00 грн стало те, що послуги по проведенню концертів за рахунок коштів гранту були оплачені відповідачем у 2020 році, тоді як такі послуги не були надані до 31.12.2020 і за доводами позивача, в порушення умов п. 1 розділу ІІ Договору відповідач не подав Фонду до 25.01.2021 копії первинних бухгалтерських документів - Актів надання послуг, що підтверджують фактично понесені витрати за рахунок коштів гранту.

Проте, як вірно зазначив суд першої інстанції, висновки якого не спростовані позивачем, проаналізувавши зміст укладеного між сторонами Договору та Додатків 1, 2 до цього Договору, з їх умов не вбачається, що грант надавався для здійснення оплати послуг з організації та проведення концертів, які мали відбутись саме у 2020 році.

Так, пунктом 1 Договору передбачено, що Фонд надає грантоотримувачу на умовах, визначених цим Договором, грант інституційної підтримки з метою забезпечення стабільної діяльності та розвитку в умовах обмежувальних заходів, запроваджених упродовж дії режиму карантину, опис та мінімальні технічні вимоги до якого наведено у проєктній заявці та у кошторисі згідно з Додатками 1 та 2 до цього Договору, а грантоотримувач реалізує Проєкт інституційної підтримки на умовах, визначених цим Договором.

У Проєктній заявці (Додаток 1 до Договору), у розділі "План діяльності організації до кінця 2020 року в межах окреслених у попередніх розділах напрямків", зазначено, що: "Наша організація не існує в межах одного року - специфікою нашої діяльності є довгострокове планування. Це означає, що ми в 2020 році витратили кошти на проекти, які були змушені перенести на 2021 рік. Наприклад, концерт "Монатік" в 2021р. (08.05.2020 м. Дніпро, 17.07.2021 м. Одеса, 05.06.2021 м. Харків) частково оплачений, водночас їх проведення може бути відмінене так як в нас не вистачає коштів на сплату оренди стадіонів (фінальна оплата передбачена до кінця 2020 року) - в разі відміни проектів ми втрачаємо всі сплачені кошти".

У Кошторисі проєкту інституційної підтримки (Додаток 2 до Договору) зазначено загальну запитувану сума від Фонду - 460 000,00 грн (розділ І), наведено розшифровку цієї суми (пункти 9.1, 9.2 статті 9 розділу ІІ), а саме:

- пункт 9.1. Надання послуг про проведенню концерту "Monatik: made with love and rhythm" Державне підприємство "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод імені О.М. Макарова" (код ЄДРПОУ 14308368) Стадіон "Метеор" в м. Дніпро - 280 000,00 грн. В обґрунтування таких витрат зазначено: "Нами організовувався концерт одного із найпопулярніших виконавців України - Дмитра Монатіка. Вказаний концерт мав відбутися 23.09.2020 на стадіоні "Метеор" в м. Дніпро. Даний концерт було перенесено";

- пункт 9.2. Надання послуг про проведенню концерту "Monatik: made with love and rhythm" Комунальне підприємство "Обласний спортивний комплекс "Металіст" (код ЄДРПОУ 24477221) - Стадіон "Металіст" в м. Харків - 180 000,00 грн. В обгрунтування таких витрат зазначено: "Нами організовувався концерт одного із найпопулярніших виконавців України - Дмитра Монатіка. Вказаний концерт мав відбутися 05.06.2020 на стадіоні "Металіст" в м. Харків. Даний концерт було перенесено. Загальний розмір орендної плати становить 200 тисяч гривень. Нами сплачений попередній платіж в розмірі 20 тисяч гривень. Решту 180 тисяч необхідно сплатити до 25.11.2020".

Таким чином, зміст Проєктної заявки та Кошторису проєкту інституційної підтримки (Додаток 1 та 2 до Договору) свідчить, що відповідач не брав на себе зобов`язань з проведення відповідних концертів у 2020 році, а лише зазначав про необхідність здійснення у 2020 році оплати вартості послуг стадіонів з організації та проведення концертів, які перенесені та відбудуться у 2021 році.

При цьому, перенесення дат проведення концертів стало наслідком запровадження карантинних обмежень, про що безпосередньо зазначено у додаткових угодах, які укладено до договорів №1112/19 від 17.12.2019, №52/19/юр від 17.12.2019.

Отже, як вірно встановив суд першої інстанції, наданими відповідачем доказами, підтверджується, що Товариство витратило грант відповідно до умов укладеного між сторонами Договору і відповідач надав позивачу всі необхідні та достатні документи, що підтверджують виконання відповідачем умов Договору та фактичне проведення концертів у м. Дніпро та м. Харків.

Крім цього, статтею 651 ЦК України визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частиною 5 статті 12 "Про Український культурний фонд" передбачено, що у разі істотного порушення умов договору про надання гранту договір може бути розірваний в односторонньому порядку за заявою Українського культурного фонду. Істотним порушенням, зокрема, є нецільове використання коштів, здійснення витрат у розмірах, більших, ніж передбачено договором про надання гранту, та інші порушення, що дають підстави для обґрунтованих припущень, що договір не буде виконано або його виконання не відповідатиме цілям, якими сторони керувалися при його укладенні. Рішення про розірвання договору про надання гранту приймається Дирекцією Фонду за результатами розгляду інформації, що підтверджує вчинення істотного порушення умов договору про надання гранту, та, за наявності, пояснень іншої сторони такого договору щодо причин вчинення порушень. Сторона договору, договір з якою розірвано Українським культурним фондом, повинна повернути сплачені їй за таким договором кошти впродовж 20 календарних днів з дня отримання відповідного повідомлення.

Пунктами 1-3 розділу ІХ Договору передбачено, що у разі істотних порушень умов цього Договору, визначених Законом України "Про Український культурний фонд", його може бути розірвано за заявою Фонду в односторонньому порядку (п. 1); рішення Фонду про розірвання договору приймається за наявності факту істотного порушення його умов (п. 2); у разі дострокового розірвання цього Договору внаслідок використання будь-якої частини гранту інституційної підтримки не за призначенням або з порушенням чинного законодавства грантоотримувач зобов`язаний протягом 20 календарних днів з дня отримання повідомлення про розірвання цього Договору в односторонньому порядку повернути у повному обсязі перераховані Фондом кошти (п. 3).

З системного аналізу вказаних норм Закону та умов Договору вбачається, що кошти отримані грантоотримувачем можуть бути ним повернуті лише у разі розірвання договору за наявності визначених законом та договором підстав.

Аналогічний правовий висновок Верховного Суду міститься у постанові від 11.11.2019 у справі № 910/1166/19.

Таким чином, єдиною підставою повернення Фонду коштів є розірвання договору, але матеріали справи не містять доказів розірвання договору у встановленому порядку (ні в односторонньому порядку за заявою Фонду, ні в судовому порядку).

Позивач посилається на рішення Дирекції Фонду №25 від 17.03.2021, яке прийняте вже після закінчення строку дії Договору (31.12.2020) та надання відповідачем Фонду пакету звітної документації (25.01.2021), відповідно до якого вирішено скоротити витрати по проєкту №3ORG51-26573 ТОВ "ВІРУС М`ЮЗІК" на суму 460 000,00 грн, однак можливість, підстави та правові наслідки такого "скорочення", Законом та Договором не визначено.

Оцінивши докази у справі в їх сукупності, враховуючи наведені норми чинного законодавства та умови договору, апеляційний господарський суд вважає юридично правильним висновок суду першої інстанції про те, що відсутні підстави для повернення відповідачем на користь позивача коштів в розмірі 460000,00 грн, а тому позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Доводи апелянта по суті його скарги в межах заявлених вимог свого підтвердження не знайшли, оскільки не спростовують висновків суду першої інстанції та не можуть бути підставами для скасування рішення господарського суду першої інстанції.

Суд першої інстанції повно встановив суттєві для справи обставини, дослідив та правильно оцінив надані сторонами докази, вірно кваліфікував спірні правовідносини та правильно застосував до них належні норми матеріального і процесуального права, а тому рішення Господарського суду міста Києва законне та обґрунтоване, отже, підстави для його скасування відсутні.

Оскільки цією постановою суд апеляційної інстанції не змінює рішення та не ухвалює нового, розподіл судових витрат судом апеляційної інстанції не здійснюється, а витрати, пов`язані з розглядом апеляційної скарги, покладаються на апелянта.

Керуючись ст. ст. 267-285 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Українського культурного фонду залишити без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 06 січня 2023 року - без змін.

2. Справу повернути до Господарського суду міста Києва.

3. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено 12.04.2023.

Головуючий суддя Т.П. Козир

Судді Г.П. Коробенко

Г.А. Кравчук

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.04.2023
Оприлюднено13.04.2023
Номер документу110172914
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —910/9386/22

Постанова від 06.04.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 17.03.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 08.02.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 30.01.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Рішення від 06.01.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гумега О.В.

Ухвала від 06.10.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гумега О.В.

Ухвала від 26.09.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гумега О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні