Справа № 420/1722/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 квітня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ХЛІБОДАРСЬКЕ» (вул.Центральна, 54-А, с.Нова Дофинівка, Лиманський район, Одеська область, 67572, код ЄДРПОУ:38368207) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, КОД ЄДРПОУ: ВП:44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ: 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ХЛІБОДАРСЬКЕ до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України в якому позивач просить суд:
визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2022 року №7957553/38368207 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ХЛІБОДАРСЬКЕ від 07.12.2022 року №1;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ХЛІБОДАРСЬКЕ від 07.12.2022 року №1.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 07 грудня 2022 позивач відвантажив на транспорт покупця пшеницю в кількості 151,38 т.
За результатами даної операції відповідно до положень п.п.14.1.191, ст.14, п.185.1 ст.185, ст.ст. 186, 194, 200, 201 ПК України позивач 07.12.2022 сформував податкову накладну №1 на суму 1 226 177,46 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 150 583,20 грн., яку 14.12.2022 направив на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
14.12.2022 за допомогою програми електронного документообігу до позивача надійшла квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 07.12.2022. Підстава зупинення: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».
Для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію відмову у реєстрації податкової накладної запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації. зазначеної в ПН/РК. Додатково повідомлено: показники «D» та «Р».
Відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постанови КМ України від 11.12.2019 №1165, позивачем за допомогою програми електронного документообігу 19.12.2022 направлено на адресу податкового органу повідомлення №2 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №1 від 07.12.2022 реєстрацію якої зупинено.
У поясненнях позивач зазначив: «ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ» є платником єдиного податку 4 групи, основною діяльністю є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. В 2022 році підприємство обробляло 96, 8413 га землі, на якій було вирощено та зібрано озимої пшениці 426,01 т. Станом на 01.12.22 року на обліку у п/п 385т пш. 06.12.22 року з ТОВ «ГЛЕНПОРТ ОДЕСА» було заключено договір на 380т пшениці та фактично було відгружено 07.12.22 року 151, 38 т. пшениці, 08.12.22-176,78 т. 14.12.22-50,1 т.».
До повідомлення про надання пояснень від 19.12.2022 № 2 позивачем надані додаткові документи.
Однак, за результатами розгляду повідомлення від 19.12.2022 №2 про подання пояснень та копій документів Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 27.12.2022 прийнято рішення №7957553/38368207 про відмову у реєстрації податкової накладної від 07.12.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з: «Неподанням платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки. накладних».
Не погодившись з прийнятим рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної від 07.12.2022 №1, відповідно до Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженому постановою КМУ від 11.12.2019 №1165, позивач 04.01.2023 звернувся до Комісії центрального рівня (до відповідача 2) зі скаргою на рішення від 27.12.2022 № 7957553/38368207.
Однак за результатами розгляду скарги Комісією Центрального рівня 12.01.2023 прийнято рішення №4087/38368207/2 про залишення скарги без задоволення та рішення Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної від 07.12.2022 №1 в ЄРПН - без змін, у зв`язку із чим позивач звернувся до суду з даним позовом.
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 262 КАС України.
22.02.2023 від представника відповідачів надійшов відзив в якому заперечував проти адміністративного позову та не погоджується з доводами позивача та зазначає, що ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ.» направлено на реєстрацію до ЄPПH: 14.12.2022 податкову накладну № 1 від 07.12.2022 року (реєстраційний №9269147593). За отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України позивачу повідомлено, що реєстрація відповідних податкових накладних зупинено, оскільки операції відповідають п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Також, даними квитанціями запропоновано платнику (позивачу) надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Квитанціями №1 зазначені підстави зупинення, а саме: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 07.12.2022 № в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=5.9680%, "p"=0».
За отриманою квитанцією з єдиного вікна приймання звітності ДПС України Позивачу було повідомлено, що реєстрація відповідної податкової накладної зупинена.
Також, даною квитанцією запропоновано платнику надати пояснення та / або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової.
Відповідач вважає, що рішення № 7957553/38368207 від 27.12.2022 року комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкової накладної та зобов`язання зареєструвати податкову накладну у відношенні ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ.» були прийнятті відповідно до пункту 5 Порядку №520 у зв`язку з ненадання платником податку копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні.
Позивач направив засобами електронного зв`язку, з урахуванням вимог п. 7 Порядку № 520, наступні повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено: №2 від 19.12.2022 (реєстраційний № 9275717455 від 22.12.2022 р.) до податкової накладної № 1 від 07.12.2022 року.
Проаналізувавши пояснення та копії первинних документів, що були надані разом з повідомленнями, контролюючий орган зазначає, що надані пояснення та копії первинних документів не можуть бути підтвердженням інформації, зазначеної в ПН/РК.
Так, в повідомленні про подання пояснень та копій документів № 2 від 19.12.2022 до податкової накладної № 1 від 07.12.2022 року складеної на адресу Товариство з обмеженою відповідальністю "ГЛЕНПОРТ ОДЕСА" (ІПН387219415532, ЄДРПОУ 38721941) з номенклатурою: «Пшениця 2 класу українського походження врожаю 2022 року», на загальну суму 1226 177,46 у т.ч. ПДВ 150 583,20 грн., Додатково зазначено, що: «ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." є платником єдиного податку 4 групи, основною діяльністю є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. В 2022 році підприємство обробляло 96,8413 га землі, на якій було вирощено та зібрано озимої пшениці 426,01т. Станом на 01.12.22 року на обліку у п/п 385т пш. 06.12.22 року з ТОВ "ГЛЕНПОРТ ОДЕСА" було заключено договір на 380 т. пшениці та фактично було відгружено 07.12.22 року - 151,38т пшениці, 08.12.22- 176,781, 14.12.22-50,1 т.».
Головне управління ДПС в Одеській області розглянувши пояснення та первинні документи згідно наданого повідомлення, наголошує на неповноту доказової бази згідно наданих документів Позивачем. Для підтвердження інформації, зазначеної в ПН позивачем надано договір №4/Bн-ЖН-22 від 29.07.2022 року укладений позивачем (замовник) з ТОВ «Агро Південь-1» (код ЄДРПОУ 37803813) (виконавець) предметом якого є виконання сільськогосподарських робіт по збиранню врожаю 2022 року. Виконавець зобов`язується виконати сільськогосподарські роботи власною (або орендованою), технічно справною сільськогосподарською та автотранспортною технікою. Марка, модель та реєстраційні номера техніки зазначаються у додатках до даного договору. вся, сільськогосподарська техніка обладнана системою GPS-моніторингу, що фіксує кількість обробленої площі. Про що складається відповідний Акт в якому фіксуються остаточні оброблені площі. Дані показники цього Акту беруться сторонами до уваги при складанні Акту приймання-передачі виконаних робіт.
Також, надано договір №01/07-2022 від 01.07.2022 року укладений позивачем (поклажодавець) з ТОВ «Агро Південь-2» (код ЄДРПОУ 38184219) (зберігач) предметом якого є відповідальне зберігання сільськогосподарської продукції. Зберігач здійснює зберігання за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Новомиколаївка, комплекс будівель та споруд № 3. Позивач (поклажодавець ) зобов`язаний передавати на зберігання товар належної якості та з належним чином оформленими документами та вчасно оплачувати послуги зберігача. Кількість та вартість, який передається на відповідальне зберігання зазначається в накладних або актах приймання-передачі.
З огляду на не надання ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ.» разом із повідомленням всіх необхідних пояснень та документів для підтвердження інформації, зазначеної в ПН, комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято оскаржуване рішення про відмову в реєстрації вищезазначених податкових накладних.
Позивач не погодившись з Рішеннями регіонального рівня №7957553/38368207 від 27.12.2022 року про відмову в реєстрації ПН в ЄРПН, звернувся зі скаргами до ДПС України від 04.01.2023 р. (Реєстраційний № 9000364345 від 04.01.2023 року), зазначивши про причини незгоди платника податку на додану вартість з рішенням комісії регіонального рівня: «ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ.» були надані всі первинні документи, які дають змогу ідентифікувати, зрозуміти сутність та зміст господарської операцій. Зміст операції Комісією, нажаль, вивчений не був. Рішення, якими відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 07.12.2022, є формальним та не містить жодної чіткої конкретної підстави для відмови у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. За результатами розгляду пояснень та документів Комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 27.12.2022 прийнято рішення № 7957353/38368207 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 07.12.2022 року, з підстав нібито ненадання платником податку копій первинних документів. Скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2022 № 7957553/38368207 про відмову у реєстрації податкової накладної ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ.» від 07.12.2022 № 1 та зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ», код ЄДРПОУ 38368207, від 07.12.2022 № 1 датою й фактичного подання на реєстрацію.
ДПС України прийняті рішення за результатами розгляду скарг, щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.01.2023 року 4087/38368207/2, якими залишено скаргу ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ.» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін, з підстав: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних Типових форм та галузевої специфіки, накладних».
27.02.2023 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якому позивач вважає неприпустимим перекладання на платника податків обов`язку визначати перелік документів, який потрібен податківцям для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН. На стадії реєстрації податкової накладної за результатами здійснення господарської операції законодавством не передбачено обов`язку платника податків підтвердження реальності здійснення такої операції та факту виконання умов договорів належними первинними документами, адже на даній стадії у контролюючого органу відсутня компетенція на здійснення аналізу господарських операцій на предмет реальності. Така перевірка може бути проведена лише за результатом здійснення документально перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Під час реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Оскільки відповідач у спірних рішеннях зазначив загальну, неконкретизовану та неоднозначну причину відмови у реєстрації податкових накладних, він прийняв невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення. Прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення про реєстрації податкової накладної. Наведення в якості обгрунтування відсутності правових підстав для зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію спірних податкових накладних саме датою їх отримання ДПС України висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 22.07.2019 у справі №815/2985/18. також є недоречним, оскільки за обставинами цієї справи на час виникнення спірних правовідносин діяла відповідна редакція п.п.201.16.4. п.201.16 ст.201 ПК України, яка передбачала реєстрацію податкової накладної у день набрання законної сили рішенням суду, проте на даний час (на час виникнення спору у даній справі) редакція цього підпункту змінена та правовідносини з цього питання регулюються Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 29.12.2010 №1246. Чинним законодавством повноваження щодо реєстрації ПН після зупинення наразі покладені на Державну податкову службу.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив на позовну заяву та відповідь на відзив, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд встановив наступне: 06.12.2022 року позивач уклав з ТОВ «ГЛЕНПОРТ ОДЕСА» (код ЄДРПОУ 38721941) договір поставки сільськогосподарської продукції №0612 ХГ, за яким позивач зобов`язався поставити та передати у власність ТОВ «ГЛЕНПОРТ ОДЕСА» (покупця) сільськогосподарську продукцію українського походження врожаю 2022 року, партіями. Найменування, кількість, якість, одиниця виміру, ціна за одиницю, вартість. строки, умови, місце, порядок і термін поставки кожної окремої партії товару визначаються в i специфікаціях, а також в видаткових накладних та інших супровідних документах (п.п.1.1, 1.3. 3.1 договору поставки).
06.12.2022 року сторонами узгоджена та підписана Специфікація №1 до договору поставки щодо поставки пшениці 2кл. /3кл. українського походження врожаю 2022 року, код УКТ ЗЕД 1001990000, в кількості 380 т, допустиме відхилення +/- 10%, за ціною 8 100,00 грн. (в т.ч. ПДВ) за тону.
Також сторонами узгоджено параметри якості товару, дата переходу права власності на товар Дата виписки видаткової накладної, строк поставки - до 15 грудня 2022 року, умови поставки - вивіз товару зі складу продавця.
07 грудня 2022 позивач відвантажив на транспорт покупця пшеницю в кількості 151,38 т, на виписав наступні первинні документи: реєстр авто по договору №0612 ХГ від 06.12.2022 (авто покупця) на 07.12.2022: рахунок на оплату №18 від 07.12.2022; видаткова накладна №4 від 07.12.2022; акт прийому-передачі №1 від 07.12.2022.
Вивіз товару здійснявся покупцем на підставі ТТН від 07.12.2022 №072876, 072881, 072880 072882, 072883, 072878.
Рахунок був частково, в сумі 1050000,00 грн. (86% вартості постачання) оплачений ТОВ «ГЛЕНПОРТ ОДЕСА» 07.12.2022 на підставі платіжного доручення №851.
За результатами даної операції відповідно до положень п.п.14.1.191, ст.14, п.185.1 ст.185. ст.ст. 186, 194, 200, 201 ПК України позивач 07.12.2022 сформував податкову накладну №1 на суму 1 226 177,46 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 150 583,20 грн., яку 14.12.2022 направив на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Як вбачається з квитанції № 1 від 14.12.2022 року документ прийнято, проте реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 17.08.2021 № 12 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонується надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем 19.12.2022 року направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
27.12.2022 року комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації прийнято рішення № 7957553/38368207, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 27.12.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
04.01.2023 року позивачем подано скаргу на рішення від 27.12.2022 року №7957553/38368207 разом із поясненнями, за результатом якої рішенням від 12.01.2023 року за №4087/38368207/2 скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Відповідно до положень п. 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.
Згідно п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Як вбачається з матеріалів справи, на виконання вказаних норм законодавства позивач, ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ» сформувало податкову накладну №1 від 07.12.2022 року та надіслав її до Єдиного реєстру податкових накладних, проте, реєстрація податкових накладних/розрахунку коригування була зупинена.
Відповідно до вимог п. 74.2 ст. 72 ПК України, в ЄРНП забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРНП.
Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 07.12.2017 року № 2245-VIII пункт 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України був викладений у новій редакції, та з 1 січня 2018 року передбачає, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку № 1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
01 лютого 2020 року набув чинності Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165.
Згідно п. 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладу/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних /розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; 4) у податкові накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Відповідно до п. 4, 5 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Згідно п. 7, 8, 9 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.
Відповідно до п. 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 07.12.2022 року надісланої ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ» стало те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
В той же час, у квитанції № 1 зазначено лише посилання на відповідність Критеріїв ризиковості здійснення операцій, визначених в п. 1 вказаних критеріїв та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.
Верховний Суд в постанові від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18 зазначив, що для кожного критерію передбачений самостійний список документів, за умови подання якого, приймається рішення про реєстрацію податкової накладної. При цьому загальне посилання на вичерпний перелік документів контролюючим органом не є достатнім, а перелік документів, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення контролюючим органом, повинен бути конкретизований та чіткий. Дотримання вимоги чіткості і недвозначності щодо інформації, яка зазначена в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, є особливо важливим з огляду на специфіку податкового законодавства та наслідки недотримання платником податків вимог щодо подання неповного переліку документів. Недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим необмеженої дискреції. Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної. Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічна правова позиція також викладена Верховним Судом в постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, від 25 листопада 2022 року по справі № 320/3484/21, від 15 березня 2023 року по справі № 620/4227/20.
Таким чином, зупинення податкової накладної, виписаної ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ» не відповідає умовам критеріїв ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій та контролюючим органом, порушено вимоги Порядку № 1165.
Відповідно до ч. п. 25, 26, 27 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Згідно п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Відповідно до п. 2, 3, 4, 5, 6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/ розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до п. 9, 10, 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Згідно додатку до Порядку № 520 в рішенні про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних обов`язково підкреслюються документи, які не надано.
В постанові від 03 листопада 2021 року по справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 вказав, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд. Тобто, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи. Зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій. Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто, узгоджуватися з вимогами, як пункту 185.1 статті 185, так і пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України.
Як вбачається з матеріалів справи в оскаржуваному рішенні комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації № 7957553/38368207 від 27.12.2022 року, зазначено, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування стало ненадання платником податку копій документів - первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
В той же час, жодний із зазначених документів контролюючим органом не підкреслено, що свідчить про недотримання порядку прийняття та форми оскаржуваного рішення.
При цьому, загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Разом з тим, матеріалами справи підтверджено надання ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ» до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, зокрема первинні документи щодо постачання товару.
Суд не приймає до уваги посилання відповідача в оскаржуваному рішенні та у відзиві на позовну заяву на неподання ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ» первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, оскільки до наданого до суду повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, додано копії податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи; додатків до податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи; довідку Доброславської селищної ради від 13.05.2022 №02-14/01/645 про наявність землі; звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 (річна); оборотно-сальдова відомість по рахунку №271 («Продукція рослинництва») за 01.12.2022; таблиця платника податків;договір №0612 ХГ поставки сільськогосподарської продукції від 06.12.2022, специфікація №1 від 06.12.2022, акти прийому-передачі від 07.12.2022, 08.12.2022, 14.12.2022; платіжні доручення ТОВ «ГЛЕНПОРТ ОДЕСА» №851 від 07.12.2022
При цьому, з копій документів, які надавались ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ» до податкового органу можливо встановити зміст і обсяг господарських операцій, по яким позивач подав для реєстрації податкової накладної №1 від 07.12.2022 року.
Безпідставним є також посилання у квитанціях на відсутність Коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 в таблиці даних платника податку на додану вартість, оскільки надання цієї таблиці є правом (а не обов`язком) платника податку для безумовної реєстрації ПН. Тобто законодавець надав право платнику податків подати Таблицю даних платника податку на додану вартість та якщо вона буде врахована, це є підставою для безумовної реєстрації податкової накладної. В іншому випадку діють загальні правила щодо реєстрації податкової накладної.
Також, доводи представника відповідачів щодо того, що позивачем надано документи не в повному обсязі, суд вважає неспроможними, оскільки з оскаржуваних рішень не вбачається, відсутність яких саме документів слугувала підставою для відмови ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ» в реєстрації в ЄРНП податкових накладних №1 від 07.12.2022 року.
В той же час, загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Крім того, у пункті 5 Порядку № 520, у дужках, зазначено, що документи, які не надано платником необхідно підкреслити. Однак, оскаржуване рішення № 7957553/38368207 від 27.12.2022 року не містить жодних підкреслень, що свідчить про не надання податковим органом належної оцінки, які ж саме документи платником податку не було подано, і яким чином вказані обставини унеможливили реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Таким чином, вказана податковим органом підстава для відмови в реєстрації податкової накладної є формальною, оскільки не містить чіткого визначення, що безпосередньо порушено ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ», в оскаржуваному рішенні не вказано які саме документи відповідно до встановленого законом переліку не надано.
При цьому, в постанові від 07 грудня 2022 року по справі № 500/2237/20 Верховний Суд зазначив, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Також, з матеріалів справи вбачається, основним видом діяльності ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ» є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, що безпідставно не взято до уваги податковим органом при прийнятті оскаржуваного рішення.
Таким чином, доводи представника відповідачів щодо того, що рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації є повністю обґрунтованими, спростовуються зібраними по справі доказами.
Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини визначено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерела права.
Зокрема, Європейський Суд наголосив на тому, що особа на користь якої органом влади прийняте певне рішення, має повне право розумно очікувати, що якщо місцевий орган влади вважає, що в нього є певна компетенція, то така компетенція дійсно існує, а тому визнання незаконності дій органу влади не повинно змінювати відносини прав, які виникли внаслідок такої дії органу влади.
Так, у рішенні Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 у справі "Рисовський проти України" Суд підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах "Beyeler v. Italy", "Oneryildiz v. Turkey", "Megadat.com S.r.l. v. Moldova", і "Moskal v. Poland"). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення у справах "Lelas v. ", і "Toscuta and Others v. Romania") і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (рішення у справі "Lelas v. ").
За таких підстав, суд дійшов висновку, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби України в Одеській області № 7957553/38368207 від 27.12.2022 року прийнято з порушенням чинного законодавства та без наявності підстав, визначених чинним податковим законодавством України, а тому вказане рішення є протиправними та підлягає скасуванню.
Відповідно до п. 19 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно п. 20 Порядку № 1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
За таких підстав, суд дійшов висновку, що порушені права позивача підлягають поновленню шляхом зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 07.12.2022 року датою її фактичного подання на реєстрацію.
Суд не приймає до уваги доводи представника відповідача щодо того, що чинним законодавством повноваження щодо реєстрації ПН після зупинення наразі покладені на Державну податкову службу, оскільки зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного направлення/надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 25 листопада 2022 року по справі № 320/3484/21, від 27 жовтня 2022 року по справі № 360/3253/20, від 03 листопада 2021 року по справі № 360/2460/20.
Згідно ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
На підставі вищевикладеного, розглянувши справу на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ТОВ «ХЛІБОДАРСЬКЕ» слід стягнути сплачений судовий збір у розмірі 2684,00 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ХЛІБОДАРСЬКЕ» (вул.Центральна, 54-А, с.Нова Дофинівка, Лиманський район, Одеська область, 67572, код ЄДРПОУ:38368207) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, КОД ЄДРПОУ: ВП:44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ: 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.12.2022 року №7957553/38368207 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ХЛІБОДАРСЬКЕ від 07.12.2022 року №1.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ХЛІБОДАРСЬКЕ від 07.12.2022 року №1.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, адреса місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ХЛІБОДАРСЬКЕ» (вул.Центральна, 54-А, с.Нова Дофинівка, Лиманський район, Одеська область, 67572, код ЄДРПОУ:38368207) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2684, 00 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Д.К. Василяка
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.04.2023 |
Оприлюднено | 14.04.2023 |
Номер документу | 110181716 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Василяка Д.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні