Постанова
від 29.08.2023 по справі 420/1722/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 серпня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/1722/23

Категорія: 111010000Головуючий в 1 інстанції: Василяка Д.К.

Місце ухвалення: м. Одеса

Дата складання повного тексту: 12.04.2023 р.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Бітова А.І.

суддів Лук`янчук О.В.

Ступакової І.Г.

при секретарі Чоран А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2023 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ХЛІБОДАРСЬКЕ." до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А :

У січні 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "ХЛІБОДАРСЬКЕ." звернулося до суду з позовом до Державної податкової служби (далі ДПС) України, Головного управління (далі ГУ) ДПС в Одеській області, про:

-визнання протиправними та скасування рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27 грудня 2022 року №7957553/38368207 про відмову у реєстрації податкової накладної ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." від 07 грудня 2022 року №1;

-зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." від 07 грудня 2022 року №1.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що 14 грудня 2022 року за допомогою програми електронного документообігу до позивача надійшла квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 07 грудня 2022 року. Підстава зупинення: "Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій".

Для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію відмову у реєстрації податкової накладної запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації. зазначеної в ПН/РК. Додатково повідомлено: показники "D" та "Р".

Відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165), позивачем за допомогою програми електронного документообігу 19 грудня 2022 року направлено на адресу податкового органу повідомлення №2 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №1 від 07 грудня 2022 року реєстрацію якої зупинено.

У поясненнях позивач зазначив: "ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." є платником єдиного податку 4 групи, основною діяльністю є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. В 2022 році підприємство обробляло 96,8413 га землі, на якій було вирощено та зібрано озимої пшениці 426,01 т. Станом на 01 грудня 2022 року на обліку у п/п 385т пш. 06 лютого 2022 року з ТОВ "ГЛЕНПОРТ ОДЕСА" було заключено договір на 380 т пшениці та фактично було відгружено 07 грудня 2022 року 151, 38 т. пшениці, 08 грудня 2022 року 176,78 т, 14 грудня 2022 року 50,1 т.".

До повідомлення про надання пояснень від 19 грудня 2022 року №2 позивачем надані додаткові документи.

Однак, за результатами розгляду повідомлення від 19 грудня 2022 року №2 про подання пояснень та копій документів Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 27 грудня 2022 року прийнято рішення №7957553/38368207 про відмову у реєстрації податкової накладної від 07 грудня 2022 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з: "Неподанням платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки. накладних".

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." направлено на реєстрацію до ЄPПH: 14 грудня 2022 року податкову накладну №1 від 07 грудня 2022 року (реєстраційний №9269147593). За отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України позивачу повідомлено, що реєстрація відповідних податкових накладних зупинено, оскільки операції відповідають п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Також, даними квитанціями запропоновано платнику (позивачу) надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Квитанціями №1 зазначені підстави зупинення, а саме: "Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 07 грудня 2022 року № в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=5.9680%, "Р"=0".

За отриманою квитанцією з єдиного вікна приймання звітності ДПС України позивачу було повідомлено, що реєстрація відповідної податкової накладної зупинена.

Також, даною квитанцією запропоновано платнику надати пояснення та / або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової.

Відповідач вважав, що рішення №7957553/38368207 від 27 грудня 2022 року комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної та зобов`язання зареєструвати податкову накладну у відношенні ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." були прийнятті відповідно до п.5 Порядку №520 у зв`язку з ненадання платником податку копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні.

ГУ ДПС в Одеській області розглянувши пояснення та первинні документи згідно наданого повідомлення, наголошує на неповноту доказової бази згідно наданих документів Позивачем. Для підтвердження інформації, зазначеної в ПН позивачем надано договір №4/Bн-ЖН-22 від 29 липня 2022 року укладений позивачем (замовник) з ТОВ "Агро Південь-1" (код ЄДРПОУ 37803813) (виконавець) предметом якого є виконання сільськогосподарських робіт по збиранню врожаю 2022 року. Виконавець зобов`язується виконати сільськогосподарські роботи власною (або орендованою), технічно справною сільськогосподарською та автотранспортною технікою. Марка, модель та реєстраційні номера техніки зазначаються у додатках до даного договору. вся, сільськогосподарська техніка обладнана системою GPS-моніторингу, що фіксує кількість обробленої площі. Про що складається відповідний Акт в якому фіксуються остаточні оброблені площі. Дані показники цього Акту беруться сторонами до уваги при складанні Акту приймання-передачі виконаних робіт.

З огляду на не надання ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." разом із повідомленням всіх необхідних пояснень та документів для підтвердження інформації, зазначеної в ПН, комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято оскаржуване рішення про відмову в реєстрації вищезазначених податкових накладних.

ДПС України прийняті рішення за результатами розгляду скарг, щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12 січня 2023 року 4087/38368207/2, якими залишено скаргу ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін, з підстав: "ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних Типових форм та галузевої специфіки, накладних".

Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2023 року адміністративний позов ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." до ГУ ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено у повному обсязі.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27 грудня 2022 року №7957553/38368207 про відмову у реєстрації податкової накладної ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ" від 07 грудня 2022 року №1.

Зобов`язано ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ" від 07 грудня 2022 року №1.

Стягнуто з ГУ ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 684, 00 грн.

В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального та з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.

В обґрунтування апеляційної скарги, апелянт посилається на те, що ГУ ДПС в Одеській області розглянувши пояснення та первинні документи згідно наданого повідомлення, наголошує на неповноту доказової бази згідно наданих документів позивачем. Для підтвердження інформації, зазначеної в ПН позивачем надано договір №4/Вн-ЖН-22 від 29 липня 2022 року укладений позивачем (замовник) з ТОВ "Агро Південь-1" (код ЄДРПОУ 37803813) (виконавець) предметом якого є виконання сільськогосподарських робіт по збиранню врожаю 2022 року. Виконавець зобов`язується виконати сільськогосподарські роботи власною (або орендованою), технічно справною сільськогосподарською та автотранспортною технікою. Марка, модель та реєстраційні номера техніки зазначаються у Додатках до даного договору, (…) вся сільськогосподарська техніка обладнана системою GPS-моніторингу, що фіксує кількість обробленої площі. Про що складається відповідний Акт в якому фіксуються остаточні оброблені площі. Дані показники цього Акту беруться сторонами до уваги при складанні Акту приймання-передачі виконаних робіт. Також, надано договір №01/07-2022 від 01 липня 2022 року укладений позивачем (поклажодавець) з ТОВ "Агро Південь-2" (код ЄДРПОУ 38184219) (зберігай) предметом якого є відповідальне зберігання сільськогосподарської продукції. Зберігай здійснює зберігання за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Новомиколаївка, комплекс будівель та споруд №3. Позивач зобов`язаний передавати на зберігання товар належної якості та з належним чином оформленими документами та вчасно оплачувати послуги Зберігана. Кількість та вартість, який передається на відповідальне зберігання зазначається в накладних або актах приймання передачі.

Апелянт зазначає, що згідно даних ДПС України станом на дату реєстрації податкової накладної та прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних, відсутній факт врахування таблиці даних платника податку ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ.". Рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 20 грудня 2022 року №7895259/38368207.

Також ненадані документи щодо марки, моделі та реєстраційних номерів техніки задіяних при виконані сільськогосподарських робіт по збиранню врожаю 2022 року, актів в якому фіксуються остаточні оброблені площі, обов`язок зазначення яких передбачено у Додатках до договору №4/Вн- ЖН-22 від 29 липня 2022 року.

Апелянт вказує на відсутність у переліку документів щодо належної якості (сертифікатів, лабораторних досліджень), актів приймання-передачі, складського зберігання озимої пшениці у кількості 426,01 т, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), складання яких передбачено договором №01/07-2022 від 01 липня 2022 року. Також надана виписка з рахунку позивача та платіжні доручення, не засвідчені підписами уповноважених працівників надавача платіжних послуг та працівника, на якого покладено функції контролера, згідно вимог Постанови Правління НБУ від 29 липня 2022 року №163 "Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті користувачів платіжних послуг".

З огляду на не надання ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." разом із повідомленням всіх необхідних пояснень та документів для підтвердження інформації, зазначеної в ПН, комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято оскаржуване рішення про відмову в реєстрації вищезазначених податкових накладних.

Також апелянт вказує на те, що позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні є передчасним, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.

У відзиві ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ" на апеляційну скаргу вказується, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому не підлягає задоволенню.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:

06 грудня 2022 року позивач уклав з ТОВ "ГЛЕНПОРТ ОДЕСА" (код ЄДРПОУ 38721941) договір поставки сільськогосподарської продукції №0612 ХГ, за яким позивач зобов`язався поставити та передати у власність ТОВ "ГЛЕНПОРТ ОДЕСА" (покупця) сільськогосподарську продукцію українського походження врожаю 2022 року, партіями. Найменування, кількість, якість, одиниця виміру, ціна за одиницю, вартість. строки, умови, місце, порядок і термін поставки кожної окремої партії товару визначаються в i специфікаціях, а також в видаткових накладних та інших супровідних документах (п.п.1.1, 1.3. 3.1 договору поставки).

06 грудня 2022 року сторонами узгоджена та підписана Специфікація №1 до договору поставки щодо поставки пшениці 2кл. /3кл. українського походження врожаю 2022 року, код УКТ ЗЕД 1001990000, в кількості 380 т, допустиме відхилення +/- 10%, за ціною 8 100 грн. (в т.ч. ПДВ) за тону.

Також сторонами узгоджено параметри якості товару, дата переходу права власності на товар Дата виписки видаткової накладної, строк поставки до 15 грудня 2022 року, умови поставки вивіз товару зі складу продавця.

07 грудня 2022 позивач відвантажив на транспорт покупця пшеницю в кількості 151,38 т, на виписав наступні первинні документи: реєстр авто по договору №0612 ХГ від 06.12.2022 (авто покупця) на 07 грудня 2022 року: рахунок на оплату №18 від 07 грудня 2022 року; видаткова накладна №4 від 07 грудня 2022 року; акт прийому-передачі №1 від 07 грудня 2022 року.

Вивіз товару здійснявся покупцем на підставі ТТН від 07 грудня 2022 року №№072876, 072881, 072880 072882, 072883, 072878.

Рахунок був частково, в сумі 1 050 000,00 грн. (86% вартості постачання) оплачений ТОВ "ГЛЕНПОРТ ОДЕСА" 07 грудня 2022 року на підставі платіжного доручення №851.

За результатами даної операції відповідно до положень пп.14.1.191 п.14.1 ст. 14, п.185.1 ст. 185. ст.ст. 186, 194, 200, 201 ПК України позивач 07 грудня 2022 року сформував податкову накладну №1 на суму 1 226 177,46 грн., в т.ч. ПДВ 14% 150 583,20 грн., яку 14 грудня 2022 року направив на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Як вбачається з квитанції №1 від 14 грудня 2022 року документ прийнято, проте реєстрація зупинена. Відповідно п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 17 серпня 2021 року №12 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонується надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем 19 грудня 2022 року направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

27 грудня 2022 року комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації прийнято рішення № 7957553/38368207, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 27 грудня 2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

04 січня 2023 року позивачем подано скаргу на рішення від 27 грудня 2022 року №7957553/38368207 разом із поясненнями, за результатом якої рішенням від 12 січня 2023 року за №4087/38368207/2 скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС України в Одеській області №7957553/38368207 від 27 грудня 2022 року прийнято з порушенням чинного законодавства та без наявності підстав, визначених чинним податковим законодавством України, а тому вказане рішення є протиправними та підлягає скасуванню.

Суд першої інстанції не прийняв до уваги доводи представника відповідача щодо того, що чинним законодавством повноваження щодо реєстрації ПН після зупинення наразі покладені на ДПС, оскільки зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного направлення/надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-14, 73, 74, 77, 78 КАС України, п.п.201.1, 201.10 ст. 201 ПК України, п.п.3, 4, 5, 7, 8, 9 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165, п.п.5, 9, 10, 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Відповідно п.201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Аналогічні за своїм змістом положення визначено п.201.10 ст. 201 ПК України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165).

Згідно п.3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно п.4, п.5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно п.п.7-9 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

Відповідно п.п.10-11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У постановах від 03 червня 2021 року по справі №822/2095/18, від 24 червня 2021 року у справі №140/2034/19 Верховний Суд вказав, що первинним об`єктом судового дослідження у справі, предметом якої є визнання протиправним та скасування рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, є обставини, за яких відповідач вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної та приймав рішення про відмову у її реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.

З огляду на зазначене, враховуючи правові висновки Верховного Суду в межах предмету розгляду даної адміністративної справи, колегія суддів надає оцінку як правомірності дій податкового органу по зупиненню реєстрації податкової накладної та наявності підстав для витребування від позивача пояснень та копій документів, так і законності та обґрунтованості прийнятого комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної від 07 грудня 2022 року №1, надісланої ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ" стало те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

На момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Верховний Суд у постанові від 23 лютого 2023 року по справі №420/9924/20 зазначив, що зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Разом з тим, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У направленій позивачу квитанції підставою зупинення реєстрації ПН вказано, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує залишку обсягу придбання такого товару.

Разом з цим, у наведеній квитанції не визначено, коли позивачем була подана відповідна таблиця даних платника податку на додану вартість, коли вона була врахована податковим органом, та взагалі не вказано щодо якої таблиці даних податковим органом здійснювалось співставлення даних з даними поданої на реєстрацію податкової накладної.

Крім того, відповідно п.12 Порядку №1165 подання такої таблиці є правом платника податків.

Відповідно до переліку товарів УКТ ЗЕД код 1001 Пшениця i сумiш пшеницi та жита (меслин).

Колегія суддів зазначає, що з даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, вбачається, що видами діяльності ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; інші: 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин 47.89 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами 52.10 Складське господарство 01.63 Післяурожайна діяльність 01.64 Оброблення насіння для відтворення 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Колегія суддів акцентує увагу на тому, що основним видом діяльності ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." за КВЕД є 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, що узгоджується зі змістом проведених господарських операцій ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." між ТОВ "ГЛЕНПОРТ ОДЕСА" договір поставки №0612ХГ від 06 грудня 2022 року.

Відповідно до договору поставки №0612ХГ від 06 грудня 2022 року ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." (Постачальник) та ТОВ "ГЛЕНПОРТ ОДЕСА" (Покупець), відповідно до якого позивач зобов`язався поставити та передати у власність ТОВ "ГЛЕНПОРТ ОДЕСА" (покупця) сільськогосподарську продукцію українського походження врожаю 2022 року, партіями. Найменування, кількість, якість, одиниця виміру, ціна за одиницю, вартість. строки, умови, місце, порядок і термін поставки кожної окремої партії товару визначаються в i специфікаціях, а також в видаткових накладних та інших супровідних документах.

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно п.п.3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з вимогами п.п.9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п.4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно п.5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем подано до контролюючого органу пояснення щодо операцій, які здійснено на підставі податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, а саме: копії податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи; додатків до податкових декларацій платника єдиного податку четвертої групи; довідку Доброславської селищної ради від 13 травня 2022 року №02-14/01/645 про наявність землі; звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 (річна); оборотно-сальдова відомість по рахунку №271 ("Продукція рослинництва") за 01 грудня 2022 року; таблиця платника податків; договір №0612 ХГ поставки сільськогосподарської продукції від 06 грудня 2022 року, специфікація №1 від 06 грудня 2022 року, акти прийому-передачі від 07 грудня 2022 року, 08 грудня 2022 року, 14 грудня 2022 року; платіжні доручення ТОВ "ГЛЕНПОРТ ОДЕСА" №851 від 07 грудня 2022 року.

Колегія суддів вважає, що вказані первинні документи оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення та наявні в матеріалах справи щодо реєстрації податкової накладної, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.

Вищезазначене спростовує довід апелянта те, що позивачем разом з повідомленням не в повному обсязі надано документи та інші дані для встановлення правомірності здійснення позивачем господарських правовідносин з вказаним контрагентом.

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, контролюючий орган, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надав.

При цьому, з оскаржуваного рішення від 27 грудня 2022 року №7957553/38368207 про відмову у реєстрації податкової накладної вбачається, що воно не містить конкретної інформації, щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є "ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити)".

Отже, колегія суддів доходить висновку про відсутність у квитанції про прийняття ПН та зупинення реєстрації ПН переліку документів, які було необхідно подати до контролюючого органу, а відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 02 липня 2019 року у справі №140/2160/18, від 12 квітня 2023 року у справі №500/1836/22.

З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржуване рішення ГУ ДПС в Одеській області від 27 грудня 2022 року №7957553/38368207 про відмову в реєстрації податкової накладної від 07 грудня 2022 року №1 прийняте не у спосіб визначений законом, у зв`язку з чим є такими, що підлягає скасуванню.

Щодо посилань апелянта про відсутність підстав для реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних, колегія суддів зазначає наступне.

Пунктом 49.13 ст. 49 ПК України встановлено, у разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом.

З огляду на протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, колегія суддів погоджується із обраним судом першої інстанції способом відновлення порушених прав позивача, шляхом зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 07 грудня 2022 року №1, складеної ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ." за датою її фактичного подання.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог ТОВ "ХЛІБОДАРСЬКЕ.".

Інші доводи апеляційної скарги зроблених висновків не спростовують, та є тотожними відзиву на позовну заяву, факти та мотивування яких повністю спростовуються матеріалами справи та обставинами, які повно та об`єктивно були встановлені судом першої інстанції при вирішенні справи.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.

Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2023 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 01 вересня 2023 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.08.2023
Оприлюднено06.09.2023
Номер документу113210151
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/1722/23

Ухвала від 04.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 29.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Постанова від 29.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 19.05.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 12.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 17.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 07.02.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні