Рішення
від 30.03.2023 по справі 927/535/21
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 березня 2023 року Чернігів Справа № 927/535/21

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої суддіТкаченко О.Є.,

за участю секретаряМазко Ю.С.,

розглянувши в порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні, без фіксування його за допомогою звукозаписувального технічного засобу в порядку ст. 229 КАС України, справу за позовом Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області до Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області про зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Комунальне некомерційне підприємство "Прилуцька центральна районна лікарня" звернулось з позовом до Ладанської селищної ради Чернігівської області та просить зобов`язати Ладанську селищну раду Чернігівської області прийняти рішення про закладання до бюджету селищної ради компенсації зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв на користь Комунального некомерційне підприємство "Прилуцька центральна районна лікарня" у сумі 223717,10 грн. заборгованості зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв за період з 01.01.2021 по 30.04.2021 на утримання Терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, що знаходиться на території смт. Ладан Ладанської селищної ради.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що пунктом 39 "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України визначено, що районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом. З 01.01.2021 видатки на фінансування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад. За доводами позивача, незалежно від факту передачі закладу охорони здоров`я відповідна рада, де знаходиться цей заклад, має передбачити фінансування, зокрема, комунальних послуг та енергоносіїв цього закладу відповідно до розподілу повноважень з бюджету територіальної громади. Відповідно до розрахунку Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області загальна сума на утримання терапевтичного відділення № 1, розташованого в смт. Ладан складає 223717,10 грн. і повинна бути виділена на утримання вказаного закладу з 01.01. 2021.

Ухвалою суду від 11.01.2023 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження.

Від відповідача в межах встановленого строку на адресу суду надійшов відзив, у якому відповідач щодо позовних вимог заперечив, зазначивши про те, що посилання позивача на пункт 39 розділу VI Бюджетного кодексу є безпідставним. КНП «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області є лікарняним закладом, який не розташований на території Ладанської селищної ради, а розташований у місті Прилуки Чернігівської області, а тому даний заклад не підлягає переданню у комунальну власність Ладанської селищної ради відповідно до норм пункту 39 розділу VI Бюджетного кодексу України. Відповідач вважає, що усі, в тому числі й фінансові відносини, повинні виникати не між позивачем та Ладанською селищною радою, а між Прилуцькою районною радою Чернігівської області та Ладанською селищною радою та повинні будуватися виключно на договірній основі. Відповідач, посилаючись на ч. 5 ст. 3 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», зазначив про відсутність правових підстав для фінансування тих витрат, про які зазначає позивач у своїй позовній заяві. Відповідач вважає, що пункти 6-2 розділу V Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» взагалі не стосуються заявлених позовних вимог, а підпункт 3 пункту 6-2 розділу V закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає, що обов`язок з утримання комунального майна новоутвореного району, в тому числі і комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області покладається на новостворену Прилуцьку районну раду Чернігівської області.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Рішенням дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Прилуцької районної ради Чернігівської області від 30.06.2017 № 11-19/VІІ припинено діяльність Ладанської районної лікарні №2, що знаходиться за адресою: 17583, Чернігівська область, Прилуцький район, смт. Ладан, вул. Миру, буд. 85, шляхом реорганізації (приєднання) до Центру первинної медико-санітарної допомоги Прилуцького району (п. 1). Також створено Ладанську амбулаторію загальної практики сімейної медицини Центру первинної медико-санітарної допомоги Прилуцького району (п. 6) та терапевтичне відділення №1 Прилуцької центральної районної лікарні (п. 7) (а.с. 64-65 т. 2).

Як встановлено судом, Прилуцький район утворено 19.07.2020 згідно із Постановою Верховної Ради України № 807-IX від 17.07.2020 в рамках адміністративно-територіальної реформи в Україні. До його складу увійшли: Прилуцька, Ічнянська міські, Варвинська, Ладанська, Линовицька, Малодівицька, Парафіївська, Срібнянська, Талалаївська селищні та Сухополов`янська і Яблунівська сільські територіальні громади.

В процесі судового розгляду справи судом також встановлено, що на веб-сайті Прилуцької районної ради міститься Перелік установ, закладів та організацій майно яких є об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ Прилуцького району (https://docs.google.com/document/d/1ls60fE_mqKMeuI1eHeoUxDv1HwPVwaGo/edit), до якого входить Ладанська амбулаторія загальної практики сімейної медицини (як зазначає позивач Терапевтичне відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області на території смт. Ладан Ладанської селищної ради), розташована за адресою: Прилуцький район, смт. Ладан, вул. Миру, буд. 85.

Згідно наявної у справі Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо будівлі (з прибудовами та допоміжними приміщеннями) стаціонарного відділення лікарні за адресою: Чернігівська область, Прилуцький район, смт. Ладан, вул. Миру, будинок 85 (Ладанська амбулаторія загальної практики сімейної медицини). Вказане майно є комунальною власністю і власником стаціонарного відділення лікарні зазначена Ладанська селищна рада (відповідач у справі) (а.с.50-51 т.2).

Відповідно до положення про терапевтичне відділення №1 Комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області, затвердженого генеральним директором КНП «Прилуцька центральна районна лікарня» ППР ЧО В.Колейко 02.01.2020, терапевтичне відділення №1 є структурним підрозділом у складі Комунального некомерційного підприємства «Прилуцької центральної районної лікарні» Прилуцької районної ради Чернігівської області (а.с. 140-142 т. 4).

Позивачем додано договір оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Прилуцького району №1/1 від 01.12.2017, укладений між Центром первинної медико-санітарної допомоги Прилуцького району (орендодавець) та Прилуцькою центральною районною лікарнею (орендар), погоджений головою Прилуцької районної ради 01.12.2017, відповідно до якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування частину нежитлового приміщення в адміністративній будівлі, що є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ Прилуцького району (далі - майно), розташованій за адресою: 17583, Чернігівська область, Прилуцький район, смт. Ладан, вул. Миру, буд. 85. Майно передається в оренду з метою забезпечення діяльності терапевтичного відділення №1 Прилуцької центральної районної лікарні (а.с.100-104 т.1).

Додатковою угодою № 3 до вказаного договору оренди нерухомого майна від 31.01.2020 продовжено дію договору оренди № 1/1 від 01.12.2017 до 15.08.2022 включно (а.с. 87 т. 1).

Згідно з п. 1 наданої додаткової угоди №4 від 01.08.2021 до договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Прилуцького району №1/1 від 01.12.2017 про дострокове припинення договору за згодою сторін у зв`язку з ліквідацією терапевтичного відділення № 1 Комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області, Орендодавець та Орендар досягли згоди 01.08.2021 року розірвати Договір оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Прилуцького району № 1/1 від 01.12.2017 року (а.с.232 т.4), що підтверджується актом повернення з оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Прилуцького району від 01.08.2021 (а.с. 232, 233-234, 235, т. 4).

Крім того, між Комунальним некомерційним підприємством «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Прилуцької районної ради Чернігівської області (Установа) та Комунальним некомерційним підприємством «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області (Споживач) укладено договір про відшкодування витрат за комунальні послуги № 110 від 17.05.2021, відповідно до якого Установа забезпечує Споживача комунальними послугами, а Споживач бере участь у витратах Установи згідно виставлених рахунків пропорційно займаній площі (а.с. 88 т. 1).

Суд бере до уваги додаткову угоду № 1 від 02.07.2021 про зміни й доповнення до договору № 110 від 17.05.2021 про відшкодування витрат за комунальні послуги, укладеного між Комунальним некомерційним підприємством «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Прилуцької районної ради Чернігівської області (Установа) та Комунальним некомерційним підприємством «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області (Споживач), якою передбачено наступне: «Керуючись п. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України, Сторони домовились, що дія Договору розповсюджується на відносини, що склалися між Сторонами з 01.01.2021 року.» (а.с. 215 т. 4).

Рішенням восьмої сесії восьмого скликання Ладанської селищної ради від 15.04.2021 № 17 створено Комунальне некомерційне підприємство «Ладанський центр первинної медико-санітарної допомоги» Ладанської селищної ради. Місцезнаходження підприємства: вул. Миру, буд. 85, смт. Ладан, Прилуцький район, Чернігівська область, 17583 (а.с. 127-128, 129-130, 131 т. 4).

Рішенням сьомої (позачергової) сесії восьмого скликання Прилуцької районної ради Чернігівської області від 30.04.2021 № 7-7/VІІІ припинене право оперативного управління та вилучено у КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Прилуцької районної ради об`єктів нерухомого майна, які знаходяться на території Ладанської селищної ради, та з 05.05.2021 передано безоплатно зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Прилуцького району у комунальну власність Ладанської селищної ради із усіма повноваженнями, правами та обов`язками засновника (а.с. а.с. 52-56 т. 2).

Ладанська амбулаторія загальної практики сімейної медицини передана до комунальної власності Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області за відповідним актом приймання-передачі об`єктів нерухомості та майна від 07.05.2021 (а.с.57-63 т.2).

Як зазначає позивач та як підтверджено матеріалами справи, протягом грудня 2020 року - квітня 2021 року позивач неодноразово звертався до Ладанської селищної ради з проханням виділення коштів для фінансування комунальних послуг та енергоносіїв Терапевтичного відділення, а також прийняття рішення щодо прийняття закладу до селищної ради, що підтверджується копією листа №225 від 10.12.2020, у якому викладено прохання до відповідача про розгляд питання часткового фінансування енергоносіїв у 2021 році з бюджету Ладанської ОТГ, копією листа №18 від 20.01.2021 з програмою затвердження програми підтримки підприємства для покриття вартості комунальних послуг та енергоносіїв у період з 01.01.2021 - 31.12.2021, таблиця з розрахунками (а.с. 21-22 т.1), а також претензією №2 від 29.03.2021 з додатком (розрахунок на утримання терапевтичного відділення № 1 (а.с. 25-26 т.1) з доказами її направлення відповідачу (а.с. 28 т.1).

Крім того, позивачем доданий витяг з реєстру неприбуткових організацій установ та організацій, де вказана інформація, що позивач - Комунальне некомерційне підприємство "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, є неприбутковою організацією (а.с. 18 т.1).

Відповідно до розрахунку Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області загальна сума зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв при утриманні терапевтичного відділення № 1, розташованого в смт. Ладан, за період з 01.01.2021 по 30.04.2021 складає 223717,10 грн. (а.с. 230-231 т. 4).

У підтвердження вищезазначених витрат позивачем до матеріалів справи додані:

виписка по рахунку позивача (а.с. 90 т.1)

акти про відшкодування витрат на сплату вартості спожитої електроенергії №15 від 17.05.2021, №21 від 17.05.2021, №23 від 17.05.2021, №25 від 17.05.2021 (а.с.92, 94 зворот, 95 зворот, 96 зворот т.1);

про відшкодування витрат на сплату вартості природного газу №16 від 17.05.2021, №17 від 17.05.2021, №18 від 17.05.2021 (а.с.92 зворот-93 т.1);

про відшкодування витрат на сплату вартості розподілу природного газу №20 від 17.05.2021, №22 від 17.05.2021, №24 від 17.05.2021, №25 від 17.05.2021 та платіжні доручення на відшкодування вартості природного газу №1, №2, №3, №4, №5, №6, №7, №8, №9, №10 від 17.05.2021, акти приймання-передачі природного газу, акти про використану електричну енергію, акти прийняття-передавання товарної продукції - активної електричної енергії, рахунки-фактури (а.с.94-99, 105-125 т.1).

За доводами позивача, будь-яких дій з боку відповідача щодо виділення коштів для фінансування комунальних послуг та енергоносій Терапевтичного відділення №1, яке обслуговувало в період з 01.01.2021 по 30.04.2021 населення Ладанської територіальної громади, відповідачем здійснено не було, що стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом про зобов`язання відповідача прийняти рішення про закладення до бюджету селищної ради компенсації зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв на користь позивача у сумі 223717,10 грн. заборгованості зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв за період з 01.01.2021 по 30.04.2021 на утримання Терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, що знаходиться на території смт. Ладан Ладанської селищної ради.

Спір між сторонами даної справи виник у зв`язку з відсутністю дій з боку відповідача щодо виділення коштів для фінансування комунальних послуг та енергоносій Терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, а також прийняття рішення щодо прийняття закладу до селищної ради, чим порушуються конституційні гарантії позивача.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає.

Законом України від 15.12.2020 № 1081-ІХ (набрав чинності 30.12.2020) внесені зміни до Бюджетного кодексу України, а саме до Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України включено пункт 39 такого змісту: "39. Районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом. З 1 січня 2021 року видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад".

Приписами ст. 142 Конституції України визначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Аналогічні за змістом норми, містяться і у ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в України», якою деталізується право комунальної власності як матеріальна та фінансова основа місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

Згідно з частинами 3, 4 ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» 17.11.2020 № 1009-IX (набрав чинності 06.12.2020) пункт 10 після абзацу третього розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» доповнено новим абзацом, яким передбачено правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 01.07.2021, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

Таким чином, незалежно від дати передачі майна з 01.01.2021 всі видатки плануються та здійснюються з бюджетів територіальних громад за місцезнаходженням закладів та відповідно до розподілу повноважень.

Як встановлено судом, позивач неодноразово звертався до Ладанської селищної ради з проханням виділення коштів для фінансування комунальних послуг та енергоносіїв Терапевтичного відділення, а також прийняття рішення щодо прийняття закладу до складу комунального майна селищної територіальної громади, що підтверджено листами №225 від 10.12.2020, у якому викладено прохання до відповідача про розгляд питання часткового фінансування енергоносіїв у 2021 році з бюджету Ладанської ОТГ; №18 від 20.01.2021 з програмою затвердження програми підтримки підприємства для покриття вартості комунальних послуг та енергоносіїв у період з 01.01.2021 по 31.12.2021 та таблицею з розрахунками (а.с. 21-22 т.1); претензією №2 від 29.03.2021 з додатком (розрахунок на утримання терапевтичного відділення №1 (а.с. 25-26 т.1) з доказами її направлення відповідачу (а.с. 28 т.1).

Розмір витрат, що підлягають відшкодуванню, підтверджений матеріалами справи, наведеними вище доказами.

За змістом підпунктів «а» та «а-1» пункту 3 частини першої ст. 89 Бюджетного кодексу України (в редакції від 31.12.2020) до видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, належать видатки, зокрема, на амбулаторно-поліклінічну та стаціонарну допомогу (лікарні широкого профілю, спеціалізовані медико-санітарні частини, пологові будинки, поліклініки і амбулаторії, загальні стоматологічні поліклініки, дільничні лікарні); первинну медичну допомогу (медичні амбулаторії, фельдшерсько-акушерські і фельдшерські пункти, центри первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та інші заклади охорони здоров`я, що надають первинну медичну допомогу).

Таким чином, при затвердженні бюджету селищної громади на 2021 рік повинні передбачатися кошти на охорону здоров`я.

Як встановлено судом, рішенням Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області від 24.12.2020 №7 «Про бюджет Ладанської селищної територіальної громади на 2021 рік» та рішення Ладанської селищної ради від 21.12.2021 №2 «Про бюджет Ладанської територіальної громади на 2022 рік» видатки на утримання Терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області у бюджет Ладанської селищної територіальної громади не передбачались (а.с.52-77, 78-101 т.4).

Відповідно до розрахунку сплати комунальних послуг та енергоносіїв з 01.01.2021 по 30.04.2021 на утримання Терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області становлять 223717,11 грн. (а.с.139 т.4).

Статтею 327 Цивільного кодексу України встановлено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

З урахуванням викладеного з 01.01.2021 територіальна громада відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України, зобов`язана управляти та розпоряджатися майном та майновими правами на виконання своїх розширених повноважень, тобто незалежно від факту передачі закладу охорони здоров`я, відповідна рада, де знаходиться цей заклад, має закласти фінансування, зокрема комунальних послуг та енергоносіїв цього закладу відповідно до розподілу повноважень з бюджету територіальної громади.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язанні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Дискреційні повноваження - сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Стосовно дискреційних повноважень суду у випадку заявлення вимог щодо зобов`язання селищної ради прийняти рішення щодо предмету спору зазначає таке.

Дискреційними повноваженнями органу місцевого самоврядування є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".

У такому випадку дійсно суд не може зобов`язати суб`єкта обрати один з правомірних варіантів поведінки, оскільки який би варіант реалізації повноважень не обрав відповідач, кожен з них буде правомірним, а тому це не порушує будь-чиїх прав.

Суд не вправі своїм рішенням підміняти рішення відповідача або прямо вказувати суб`єкту владних повноважень на те, які саме рішення останній повинен прийняти.

У рішеннях у справах "Клас та інші проти Німеччини", "Фадєєва проти Росії", "Єрузалем проти Австрії" Європейський суд з прав людини зазначив, що суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою.

Натомість у даній справі відповідач зобов`язаний до вчинення конкретних дій - розглянути заяву позивача у встановленому законом порядку, а за умови відповідності заяви та доданих до неї документів вимогам законодавства - прийняти рішення про задоволення заяви. Підставою для відмови у задоволенні заяви позивача можуть бути лише визначені законом обставини. Відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти на власний розсуд - розглянути заяву або ж ні; прийняти рішення про задоволення заяви, або ж рішення про відмову у її задоволенні. Визначальним є те, що у кожному конкретному випадку звернення особи із заявою, з урахуванням фактичних обставин, згідно із законом існує лише один правомірний варіант поведінки суб`єкта владних повноважень.

Зобов`язання прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту, застосовується лише за наявності необхідних підстав з урахуванням фактичних обставин справи. У випадку невиконання обов`язку відповідачем, за наявності визначених законом умов у суду виникають підстави для ефективного захисту порушеного права позивача шляхом, зокрема, зобов`язання відповідача вчинити певні дії, спрямовані на відновлення порушеного права, або шляхом зобов`язання прийняти рішення.

Однак, як і будь-який інших спосіб захисту, зобов`язання відповідача прийняти рішення може бути застосовано судом за наявності необхідних та достатніх для цього підстав.

Аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 10.10.2019 у справі № 814/1959/17 (провадження № К/9901/48636/18).

Суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб`єктами, і вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення з урахуванням обставин конкретної справи. Перебирання непритаманних суду повноважень державного органу не відбувається за відсутності обставин для застосування дискреції (постанова Верховного Суду від 11.02.2020 у справі № 0940/2394/18 (№ К/9901/26524/19)

Стосовно інших посилань сторін, то суд зазначає, що згідно з п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Цей же принцип знайшов свій вираз у низці рішень Європейського суду з прав людини, у яких ЄСПЛ неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain); рішення у справі "Серявін та інші проти України").

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Частиною другою статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Закріплений у частині першій статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 244 Кодексу адміністративного судочинства України, під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема:

1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;

2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є доведеними, обґрунтованими, такими, що відповідають фактичним обставинам справи і не спростовані належним чином і у встановленому законом порядку відповідачем, а відтак підлягають задоволенню шляхом:

визнання протиправною бездіяльність Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області щодо не передбачення видатків на функціонування терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, що знаходилося на території смт. Ладан Ладанської селищної ради, при розробці бюджету Ладанської селищної територіальної громади на 2021 рік;

зобов`язання Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області прийняти рішення, яким передбачити видатки в бюджеті Ладанської селищної територіальної громади на компенсацію зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв на утримання терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, що знаходилося на території смт. Ладан Ладанської селищної ради, за період з 01.01.2021 по 30.04.2021 у сумі 223717,11 грн. на користь Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області.

Відповідно до ч.1 та 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, суд вважає, що наявні правові підстави для задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 139, 241, 243, 244-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області до Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області щодо не передбачення видатків на функціонування терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, що знаходилося на території смт. Ладан Ладанської селищної ради, при розробці бюджету Ладанської селищної територіальної громади на 2021 рік.

Зобов`язати Ладанську селищну раду Прилуцького району Чернігівської області прийняти рішення, яким передбачити видатки в бюджеті Ладанської селищної територіальної громади на компенсацію зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв на утримання терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, що знаходилося на території смт. Ладан Ладанської селищної ради, за період з 01.01.2021 по 30.04.2021 у сумі 223717,11 грн. на користь Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області на користь Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області судові витрати в сумі 3355,76 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повне рішення складено 11 квітня 2023 року.

Позивач: Комунальне некомерційне підприємство "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області (вул. Київська, 98, м. Прилуки, Прилуцький район, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ 02006455).

Відповідач: Ладанська селищна рада Прилуцького району Чернігівської області (вул. Миру, 77А, с. Ладан, Прилуцький район, Чернігівська область, 17583, код ЄДРПОУ 04412449).

Суддя О.Є. Ткаченко

Дата ухвалення рішення30.03.2023
Оприлюднено14.04.2023
Номер документу110183233
СудочинствоАдміністративне
Сутьмісцеве самоврядування в Україні» передбачає, що обов`язок з утримання комунального майна новоутвореного району, в тому числі і комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області покладається на новостворену Прилуцьку районну раду Чернігівської області. Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті

Судовий реєстр по справі —927/535/21

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 07.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Рішення від 30.03.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Рішення від 30.03.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 02.03.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні