ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 927/535/21 Суддя (судді) суду 1-ї інст.:
Ткаченко О.Є.
ПОСТАНОВА
Іменем України
07 липня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Сорочка Є.О.,
суддів Федотова І.В.,
Коротких А.Ю.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 30.03.2023 у справі за адміністративним позовом Комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області до Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області про зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Господарського суду Чернігівської області з позовом, в якому просив зобов`язати Ладанську селищну раду Чернігівської області прийняти рішення про закладання до бюджету селищної ради компенсації зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв на користь Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" у сумі 223 717,10 грн. заборгованості зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв за період з 01.01.2021 по 30.04.2021 на утримання Терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, що знаходиться на території смт. Ладан Ладанської селищної ради.
Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 21.09.2021 позов задоволено повністю: зобов`язано Ладанську селищну раду Чернігівської області, прийняти рішення, яким закласти до бюджету селищної ради компенсацію зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв на користь комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області у сумі 223717,10 грн. заборгованості зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв за період з 01.01.2021 по 30.04.2021 на утримання Терапевтичного відділення №1 комунального некомерційного підприємства «Прилуцької центральної районної лікарні» Прилуцького районної ради Чернігівської області, що знаходиться на території смт. Ладан Ладанської селищної ради Чернігівської області.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 19.07.2022 скасовано рішення Господарського суду Чернігівської області від 21.09.2021 та закрито провадження у справі у зв`язку з неналежністю її розгляду в порядку господарського судочинства.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 14.11.2022 справу №927/535/21 направлено за встановленою юрисдикцією до Чернігівського окружного адміністративного суду.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 11.01.2023 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 30.03.2023 позов задоволено:
- визнано протиправною бездіяльність Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області щодо не передбачення видатків на функціонування терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, що знаходилося на території смт. Ладан Ладанської селищної ради, при розробці бюджету Ладанської селищної територіальної громади на 2021 рік;
- зобов`язати Ладанську селищну раду Прилуцького району Чернігівської області прийняти рішення, яким передбачити видатки в бюджеті Ладанської селищної територіальної громади на компенсацію зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв на утримання терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, що знаходилося на території смт. Ладан Ладанської селищної ради, за період з 01.01.2021 по 30.04.2021 у сумі 223 717,11 грн. на користь Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області.
Відповідач в апеляційній скарзі просить скасувати вказане судове рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову, оскільки вважає, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини справи, висновки суду не відповідають обставинам справи, судом неправильно застосовано норми матеріального права, порушено норми процесуального права.
Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що підстави для включення спірних видатків в бюджет Ладанської селищної територіальної громади відсутні.
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу просить відмовити у її задоволенні, посилаючись на необґрунтованість доводів скаржника.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів дійшла таких висновків.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджується, що рішенням дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Прилуцької районної ради Чернігівської області від 30.06.2017 № 11-19/VІІ припинено діяльність Ладанської районної лікарні №2, що знаходиться за адресою: 17583, Чернігівська область, Прилуцький район, смт. Ладан, вул. Миру, буд. 85, шляхом реорганізації (приєднання) до Центру первинної медико-санітарної допомоги Прилуцького району (п. 1). Також створено Ладанську амбулаторію загальної практики сімейної медицини Центру первинної медико-санітарної допомоги Прилуцького району (п. 6) та терапевтичне відділення №1 Прилуцької центральної районної лікарні (п. 7).
Прилуцький район утворено 19.07.2020 згідно із Постановою Верховної Ради України № 807-IX від 17.07.2020 в рамках адміністративно-територіальної реформи в Україні. До його складу увійшли: Прилуцька, Ічнянська міські, Варвинська, Ладанська, Линовицька, Малодівицька, Парафіївська, Срібнянська, Талалаївська селищні та Сухополов`янська і Яблунівська сільські територіальні громади.
Згідно витягу з реєстру неприбуткових організацій установ та організацій, де вказана інформація, що позивач - Комунальне некомерційне підприємство "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, є неприбутковою організацією.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо будівлі (з прибудовами та допоміжними приміщеннями) стаціонарного відділення лікарні за адресою: Чернігівська область, Прилуцький район, смт. Ладан, вул. Миру, будинок 85 (Ладанська амбулаторія загальної практики сімейної медицини). Вказане майно є комунальною власністю і власником стаціонарного відділення лікарні зазначена Ладанська селищна рада.
Відповідно до положення про терапевтичне відділення №1 Комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області, затвердженого генеральним директором КНП «Прилуцька центральна районна лікарня» ППР ЧО В.Колейко 02.01.2020, терапевтичне відділення №1 є структурним підрозділом у складі Комунального некомерційного підприємства «Прилуцької центральної районної лікарні» Прилуцької районної ради Чернігівської області.
Позивачем додано договір оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Прилуцького району №1/1 від 01.12.2017, укладений між Центром первинної медико-санітарної допомоги Прилуцького району (орендодавець) та Прилуцькою центральною районною лікарнею (орендар), погоджений головою Прилуцької районної ради 01.12.2017, відповідно до якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування частину нежитлового приміщення в адміністративній будівлі, що є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ Прилуцького району (далі - майно), розташованій за адресою: 17583, Чернігівська область, Прилуцький район, смт. Ладан, вул. Миру, буд. 85. Майно передається в оренду з метою забезпечення діяльності терапевтичного відділення №1 Прилуцької центральної районної лікарні.
Додатковою угодою № 3 до вказаного договору оренди нерухомого майна від 31.01.2020 продовжено дію договору оренди № 1/1 від 01.12.2017 до 15.08.2022 включно.
Згідно з п. 1 наданої додаткової угоди №4 від 01.08.2021 до договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Прилуцького району №1/1 від 01.12.2017 про дострокове припинення договору за згодою сторін у зв`язку з ліквідацією терапевтичного відділення № 1 Комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області, Орендодавець та Орендар досягли згоди 01.08.2021 року розірвати Договір оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Прилуцького району № 1/1 від 01.12.2017, що підтверджується актом повернення з оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Прилуцького району від 01.08.2021.
Крім того, між Комунальним некомерційним підприємством «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Прилуцької районної ради Чернігівської області (Установа) та Комунальним некомерційним підприємством «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області (Споживач) укладено договір про відшкодування витрат за комунальні послуги № 110 від 17.05.2021, відповідно до якого Установа забезпечує Споживача комунальними послугами, а Споживач бере участь у витратах Установи згідно виставлених рахунків пропорційно займаній площі.
Додатковою угодою № 1 від 02.07.2021 про зміни й доповнення до договору № 110 від 17.05.2021 про відшкодування витрат за комунальні послуги, укладеного між Комунальним некомерційним підприємством «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Прилуцької районної ради Чернігівської області (Установа) та Комунальним некомерційним підприємством «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області (Споживач), якою передбачено наступне: «Керуючись п. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України, Сторони домовились, що дія Договору розповсюджується на відносини, що склалися між Сторонами з 01.01.2021 року.»
Рішенням восьмої сесії восьмого скликання Ладанської селищної ради від 15.04.2021 № 17 створено Комунальне некомерційне підприємство «Ладанський центр первинної медико-санітарної допомоги» Ладанської селищної ради. Місцезнаходження підприємства: вул. Миру, буд. 85, смт. Ладан, Прилуцький район, Чернігівська область, 17583.
Рішенням сьомої (позачергової) сесії восьмого скликання Прилуцької районної ради Чернігівської області від 30.04.2021 № 7-7/VІІІ припинене право оперативного управління та вилучено у КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Прилуцької районної ради об`єктів нерухомого майна, які знаходяться на території Ладанської селищної ради, та з 05.05.2021 передано безоплатно зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Прилуцького району у комунальну власність Ладанської селищної ради із усіма повноваженнями, правами та обов`язками засновника.
Ладанська амбулаторія загальної практики сімейної медицини передана до комунальної власності Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області за відповідним актом приймання-передачі об`єктів нерухомості та майна від 07.05.2021.
Суд першої інстанції вказав, що протягом грудня 2020 року - квітня 2021 року позивач звертався до Ладанської селищної ради з проханням виділення коштів для фінансування комунальних послуг та енергоносіїв Терапевтичного відділення, а також прийняття рішення щодо прийняття закладу до селищної ради, що підтверджується копією листа №225 від 10.12.2020, у якому викладено прохання до відповідача про розгляд питання часткового фінансування енергоносіїв у 2021 році з бюджету Ладанської ОТГ, копією листа №18 від 20.01.2021 з програмою затвердження програми підтримки підприємства для покриття вартості комунальних послуг та енергоносіїв у період з 01.01.2021 - 31.12.2021, таблиця з розрахунками, а також претензією №2 від 29.03.2021 з додатком (розрахунок на утримання терапевтичного відділення № 1 з доказами її направлення відповідачу.
Відповідно до розрахунку Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області загальна сума зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв при утриманні терапевтичного відділення № 1, розташованого в смт. Ладан, за період з 01.01.2021 по 30.04.2021 складає 223 717,10 грн.
У підтвердження вищезазначених витрат позивачем до матеріалів справи додані:
- виписка по рахунку позивача;
- акти про відшкодування витрат на сплату вартості спожитої електроенергії №15 від 17.05.2021, №21 від 17.05.2021, №23 від 17.05.2021, №25 від 17.05.2021;
- про відшкодування витрат на сплату вартості природного газу №16 від 17.05.2021, №17 від 17.05.2021, №18 від 17.05.2021;
- про відшкодування витрат на сплату вартості розподілу природного газу №20 від 17.05.2021, №22 від 17.05.2021, №24 від 17.05.2021, №25 від 17.05.2021 та платіжні доручення на відшкодування вартості природного газу №1, №2, №3, №4, №5, №6, №7, №8, №9, №10 від 17.05.2021, акти приймання-передачі природного газу, акти про використану електричну енергію, акти прийняття-передавання товарної продукції - активної електричної енергії, рахунки-фактури.
Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з позовом.
Суд першої інстанції в оскаржуваному рішенні дійшов висновків про те, що з 01.01.2021 територіальна громада відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України, зобов`язана управляти та розпоряджатися майном та майновими правами на виконання своїх розширених повноважень, тобто незалежно від факту передачі закладу охорони здоров`я, відповідна рада, де знаходиться цей заклад, має закласти фінансування, зокрема комунальних послуг та енергоносіїв цього закладу відповідно до розподілу повноважень з бюджету територіальної громади.
Колегія суддів суду апеляційної інстанції при прийнятті цієї постанови виходить з такого.
Відповідно до стаття 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Згідно статті 1 цього Закону територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, селищ, міст, що мають єдиний адміністративний центр; представницький орган місцевого самоврядування - виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення.
У відповідності до статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
За змістом частини першої, четвертої статті 64 Закону № 280/97-ВР видатки, які здійснюються органами місцевого самоврядування на потреби територіальних громад, їх розмір і цільове спрямування визначаються відповідними рішеннями про місцевий бюджет .
Видатки місцевого бюджету формуються відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного Бюджетним кодексом України, для виконання повноважень органів місцевого самоврядування.
Згідно положень підпункту «г» пункту 3 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) до видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, належать видатки на охорону здоров`я, зокрема, на оплату комунальних послуг та енергоносіїв комунальними закладами охорони здоров`я, що надають первинну медичну допомогу .
Відповідно пункту 39 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, який було включено пункт 39 із Законом України № 1081-IX від 15.12.2020, що набрав чинності 01.01.2021, районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом. З 1 січня 2021 року видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад.
Аналіз викладеного дає підстави для висновку, що з 01.01.2021 видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв комунальними закладами охорони здоров`я, що розташовані на території територіальних громад сіл, селищ, міст, мають плануватися та здійснюватися з бюджетів таких територіальних громад, які затверджуються утвореними у таких громадах представницькими органами місцевого самоврядування.
Як вбачається з матеріалів справи, у період січень-квітень 2021 року на території смт. Ладан, яке знаходиться у межах Ладанської територіальні громади (Ладанської селищної ради), функціонувало терапевтичне відділення № 1 Комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області, майно та функції якого у травні 2021 року були передані Комунальному некомерційному підприємству «Ладанський центр первинної медико-санітарної допомоги» Ладанської селищної ради.
У вказаний період відповідно до розрахунку Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області загальна сума зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв при утриманні терапевтичного відділення № 1, розташованого в смт. Ладан , склала 223 717,10 грн.
На підтвердження таких витрат позивачем було надано: договір про відшкодування витрат за комунальні послуги № 110 від 17.05.2021; додаткову угоду № 1 від 02.07.2021 про зміни й доповнення до договору № 110 від 17.05.2021; акти про відшкодування витрат на сплату вартості спожитої електроенергії №15 від 17.05.2021, №21 від 17.05.2021, №23 від 17.05.2021, №25 від 17.05.2021;про відшкодування витрат на сплату вартості природного газу №16 від 17.05.2021, №17 від 17.05.2021, №18 від 17.05.2021; про відшкодування витрат на сплату вартості розподілу природного газу №20 від 17.05.2021, №22 від 17.05.2021, №24 від 17.05.2021, №25 від 17.05.2021 та платіжні доручення на відшкодування вартості природного газу №1, №2, №3, №4, №5, №6, №7, №8, №9, №10 від 17.05.2021, акти приймання-передачі природного газу, акти про використану електричну енергію, акти прийняття-передавання товарної продукції - активної електричної енергії, рахунки-фактури.
Наведене спростовує доводи скаржника про відсутність доказів, які б обґрунтували заявлені позивачем суми.
Відтак, з огляду на наведені вище приписи Бюджетного кодексу України, Ладанська селищна рада мала обов`язок запланувати у місцевому бюджеті територіальної громади 2021 року відповідні видатки та здійснити фінансування покриття комунальних послуг та енергоносіїв розташованого на території територіальної громади терапевтичного відділення № 1 Комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області за січень-квітень 2021 року.
Не зважаючи на це, доказів виконання відповідачем цього обов`язку матеріали справи не містять.
З огляду на викладене, колегія суддів підтримує висновок суду першої інстанції про те, що бездіяльність відповідача щодо не передбачення спірних видатків на функціонування терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного при розробці бюджету Ладанської селищної територіальної громади на 2021 рік є протиправною, та про необхідність зобов`язання відповідача прийняти рішення, яким передбачити в бюджеті видатки на компенсацію спірних сум.
Щодо посилань на пропуск позивачем строку звернення до адміністративного суду.
Відповідно до частин першої, другої статті 122 КАС позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Предметом даного спору є бездіяльність позивача щодо закладення до бюджету видатків на відшкодування витрат за період з 01.01.2021 по 30.04.2021. Тому, враховуючи, що до суду позивач звернувся 27.05.2021, то шестимісячний строк звернення ним дотриманий.
Безпідставним є посилання на те, що суд першої інстанції не розглянув клопотання відповідача щодо залишення позову без розгляду, позаяк дане клопотання суд розглянув у судовому засіданні 27.03.2023, відмовивши у його задоволенні, про що містить відомості протокол судового засідання.
Відхиляються судом також посилання на відсутність доказів того, що терапевтичне відділення № 1 є підрозділом Комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області.
Так, згідно статуту Комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області структуру підприємства визначає директор, яким і було затверджено положення про терапевтичне відділення №1 Комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області, згідно якого терапевтичне відділення №1 є структурним підрозділом у складі Комунального некомерційного підприємства «Прилуцької центральної районної лікарні» Прилуцької районної ради Чернігівської області.
Факт того, що терапевтичне відділення № 1 Комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області за січень-квітень 2021 року не належало Ладанській селищній раді, не відміняє положень пункту 39 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, які чітко визначили особу, яка зобов`язана здійснити відповідне фінансування.
Безпідставними також є доводи скаржника про протиправність виходу суду за межі позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності відповідача.
Так, відповідно до частини першої статті 2 КАС завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно пункту 4 частини першої статті 5 КАС кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Частина друга статті 9 КАС передбачає, що суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відтак, при вирішенні спору адміністративний суд вправі виходити за межі позовних вимог для цілей повного та ефективного захисту порушених прав позивача та визнаючи при цьому бездіяльність суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язувати його вчиняти певні дії.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції у межах предмету даного спору цілком ефективно захистив права позивача, у тому числі і вийшовши за межі заявлених позовних вимог щодо протиправної бездіяльності відповідача.
Що ж до посилань скаржника на те, що суд першої інстанції не повідомив його належним чином про розгляд справи, то суд апеляційної інстанції звертає увагу на таке.
Відповідно до частини першої статті 124 КАС судові виклики і повідомлення здійснюються повістками про виклик і повістками-повідомленнями.
Згідно частини третьої статті 126 КАС повістка повинна бути вручена не пізніше ніж за п`ять днів до судового засідання, крім випадку, коли повістка вручається безпосередньо в суді.
Відповідно до пункту 3 частини третьої статті 317 КАС порушення норм процесуального права є обов`язковою підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення суду, якщо справу розглянуто адміністративним судом за відсутності будь-якого учасника справи, не повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, якщо такий учасник справи обґрунтовує свою апеляційну скаргу такою підставою.
З матеріалів справи вбачається, що суд першої інстанції повідомив позивача про розгляду справи 30.03.2023 у підготовчому судовому засіданні повісткою, яка була доставлена позивачу 27.03.2023 в електронний кабінет Електронного суду. Таким чином, про розгляд справи позивача повідомлено менш як за п`ять днів, що є порушенням статті 126 КАС.
Підсумовуючи викладене, за результатами розгляду апеляційної скарги колегія суддів суду апеляційної інстанції дійшла висновку, що суд першої інстанції прийняв правильне рішення про задоволення позову, проте не повідомив позивача про розгляд справи у встановлені законом строки, що є обов`язковою підставою для скасування рішення.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Інші доводи учасників справи висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні фактичних обставин та норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини.
Повноваження суду апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення встановлені статтею 315 КАС.
Відповідно до пункту другого частини першої статті 315 КАС за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
За змістом частини першої статті 317 КАС підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Згідно пункту 3 частини третьої статті 317 КАС порушення норм процесуального права є обов`язковою підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення суду, якщо справу розглянуто адміністративним судом за відсутності будь-якого учасника справи, не повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, якщо такий учасник справи обґрунтовує свою апеляційну скаргу такою підставою.
Оскільки судом першої інстанції порушено норми процесуального права, то оскаржуване судове рішення підлягає скасуванню, а позов задоволенню.
Відповідно до частин першої, шостої статті 139 КАС при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Керуючись статтями 34, 243, 317, 321, 325, 328, 329, 331 КАС, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 30.03.2023 задовольнити частково.
Скасувати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 30.03.2023 та ухвалити нове судове рішення, яким позов Комунального некомерційного підприємства «Прилуцька центральна районна лікарня» Прилуцької районної ради Чернігівської області до Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області щодо не передбачення видатків на функціонування терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, що знаходилося на території смт. Ладан Ладанської селищної ради, при розробці бюджету Ладанської селищної територіальної громади на 2021 рік.
Зобов`язати Ладанську селищну раду Прилуцького району Чернігівської області прийняти рішення, яким передбачити видатки в бюджеті Ладанської селищної територіальної громади на компенсацію зі сплати комунальних послуг та енергоносіїв на утримання терапевтичного відділення №1 Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області, що знаходилося на території смт. Ладан Ладанської селищної ради, за період з 01.01.2021 по 30.04.2021 у сумі 223717,11 грн. на користь Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (вул. Миру, 77А, с. Ладан, Прилуцький район, Чернігівська область, 17583, код ЄДРПОУ 04412449) на користь Комунального некомерційного підприємства "Прилуцька центральна районна лікарня" Прилуцької районної ради Чернігівської області (вул. Київська, 98, м. Прилуки, Прилуцький район, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ 02006455) судові витрати в сумі 3355,76 грн.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Суддя-доповідач Є.О. Сорочко
Суддя І.В. Федотов
Суддя А.Ю. Коротких
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2023 |
Оприлюднено | 10.07.2023 |
Номер документу | 112064557 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні