Дата документу 29.03.2023 Справа № 314/2588/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Єдиний унікальний № 314/2588/21 Головуючий в 1 інст. ОСОБА_1
Провадження № 11-сс/807/241/23 Доповідач в 2 інст. ОСОБА_2
Категорія ст. 170 КПК України
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 березня 2023 року м . Запоріжжя
Колегія суддів судової палати у кримінальних справах Запорізького апеляційного суду в складі:
головуючого судді ОСОБА_2 ,
суддів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ,
при секретарі ОСОБА_5 ,
за участю підозрюваного ОСОБА_6
захисника підозрюваного адвоката ОСОБА_7 ,
розглянувши в апеляційному порядку у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань Запорізького апеляційного суду провадження за апеляційною скаргою захисника підозрюваного ОСОБА_6 адвоката ОСОБА_7 на ухвалу слідчого судді Вільнянського районного суду Запорізької області від 9 березня 2023 року, якою задоволено клопотання про накладення арешту на майно у кримінальному провадженні №42020081350000138, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 24 червня 2020 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 3 ст. 362 КК України, -
В С Т А Н О В И Л А:
Слідчий СВ відділення поліції №2 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_8 за погодженням з прокурором Запорізької обласної прокуратури Запорізької області ОСОБА_9 звернулась до слідчого судді з клопотанням про накладення арешту на земельну ділянку з кадастровим номером 6322283500:04:000:0667, площею 2 га з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Харківська область, Зачепилівський район, Рунівщинська сільська рада (Зачепилівська територіальна громада), яка належить на праві власності ОСОБА_6 із забороною її відсудження ат розпорядження.
В обґрунтування клопотання слідчий зазначила, що під час досудового розслідування встановлено, що 7 серпня 2017 року розпорядженням сільського голови Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області №39 ОСОБА_10 , відповідно до ст.ст.10, 15 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», Постанови КМУ № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», за результатами проведення конкурсу на заміщення вакантної посади державного реєстратора сільської ради, протоколу конкурсної комісії Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області від 7 серпня 2017 року № 2, на підставі заяви від 7 серпня 2017 року, ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , призначено на посаду державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.
15 лютого 2021 року розпорядженням селищного голови Новомиколаївської селищної ради Запорізького району Запорізької області №35-к ОСОБА_11 , відповідно до особистої заяви ОСОБА_6 та листа-клопотання Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області від 15 лютого 2021 року, ОСОБА_6 звільнений з посади державного реєстратора у зв`язку з переведенням, п. 5 ст. 36 Кодексу законів про працю.
ОСОБА_6 отримав в Акредитованому центрі сертифікації ключів органів юстиції України особистий ключ ЕЦП (електронний цифровий підпис), логін, пароль до нього та доступ до єдиних та державних реєстрів, що функціонують в системі Міністерства юстиції України.
Робоче місце ОСОБА_6 було забезпечено доступом до єдиних та державних реєстрів, що функціонують в системі Міністерства юстиції України.
У відповідності до ст. 8 Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (зі змінами та доповненнями), серед іншого державний службовець зобов`язаний дотримуватись Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, забезпечувати в межах наданих повноважень ефективне виконання завдань і функцій державних органів, сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки, додержуватися вимог законодавства у сфері запобігання і протидії корупції.
Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-ІV (далі Закон) визначено, що цей Закон регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Частиною 1 статті 1 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) визначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав.
Пунктом 1 та 2 частини 1 статті 2 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі державна реєстрація прав) офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі Державний реєстр прав) єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.
Пунктом 2 та 3 частини 1 статті 6 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) передбачено, що організаційну систему державної реєстрації прав становлять суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських рад; державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі державні реєстратори).
Пунктом 1 частини 1 статті 9 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав, зокрема, належить забезпечення проведення державної реєстрації прав.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав.
ОСОБА_6 , обіймаючи посаду державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, перебував з вказаною сільською радою у трудових відносинах, тобто відповідно до положень Закону був державним реєстратором.
Приписами ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та обтяжень» від 1 липня 2004 року № 1952-IV (зі змінами та доповненнями) визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень, у тому числі: відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; а також перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення. Під час проведення реєстраційних дій державний реєстратор обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи.
Посадовою інструкцією державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, затвердженою сільським головою Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, з якою під особистий підпис ознайомлений ОСОБА_6 , передбачено, що спеціаліст з державної реєстрації (далі - реєстратор) є посадовою особою Терсянської сільської ради та входить до складу виконавчого органу. Реєстратор у своїй діяльності підзвітний і підконтрольний Терсянській сільській раді, підпорядкований її виконавчому комітету та сільському голові згідно розподілу обов`язків. Реєстратор є посадовою особою місцевого самоврядування, має посадові повноваження та обов`язки щодо здійснення повноважень у сфері державної реєстрації.
Метою реєстратора є забезпечення виконання покладених органом місцевого самоврядування повноважень щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Згідно Розділу 3 посадової інструкції до основних повноважень та прав реєстратора, серед іншого, належить забезпечення здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майнот та їх обтяжень та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; здійснення ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Формування та ведення реєстраційних прав; встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
Розділом 5 посадової інструкції передбачено, що реєстратор несе відповідальність за результатом своєї діяльності, за неналежне та несвоєчасне виконання покладених на реєстратора даним положенням повноважень та обов`язків у порядку, передбаченого чинним законодавством України. Реєстратор відповідальний за порушення законодавства у сфері державної реєстрації прав та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань несе дисциплінарну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність встановлену законом
Завдання та обов`язки визначені посадовою інструкцією державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області - ОСОБА_6 відповідають визначеним у частині 3 статті 10 Закону завданням та обов`язкам державного реєстратора.
Крім того, однією із засад державної реєстрації прав є внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених Законом (пункт 4 частини першої статті 3 Закону).
Відповідно до ч.1 ст.27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав проводиться на підставі:
1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката;
2) свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
3) свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
4) виданого нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікатів;
5) свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката;
6) свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією, чи його дубліката;
7) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;
8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року;
9) судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно;
10) ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди;
11) заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно;
12) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об`єкта нерухомого майна релігійній організації;
13) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;
13-1) договору, яким встановлюється довірча власність на нерухоме майно, та акта приймання-передачі нерухомого майна, яке є об`єктом довірчої власності;
13-2) актів приймання-передачі нерухомого майна неплатоспроможного банку перехідному банку, що створюється відповідно до статті 42 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";
14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
Відповідно до пункту 40 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі Порядок № 1127), державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом, іншими законами України та цим Порядком.
Абзацом першим пункту 12 Порядку № 1127 та пунктами 1, 2 частини третьої статті 10 Закону визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
Пунктом 42 для державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що закінчені будівництвом до 05.08.1992, подаються:
1) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна;
2) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.
Документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов`язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки.
Так, досудовим розслідуванням встановлено, що 30 жовтня 2019 року державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_6 , прийняв заяву від ОСОБА_12 , про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) на житловий будинок літ. «В» по АДРЕСА_1 (реєстраційний номер прийнятої заяви 36698243).
Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень ОСОБА_12 подано також акт технічного обстеження об`єкту від 24 жовтня 2019 року №153, виданий фізичною особою-підприємцем ОСОБА_13 (далі Акт) та технічний паспорт від 24 жовтня 2019 року, виданий фізичною особою-підприємцем ОСОБА_13 , відповідно до відомостей якого, житловий будинок споруджено у 1977 році (далі технічний паспорт).
У Заяві зазначено відомості про кадастровий номер земельної ділянки, а саме: 2310100000:01:012:0203, проте згідно з відомостями в Державному реєстрі прав відсутні відомості про 3 зареєстроване право власності на вищезазначену земельну ділянку за ОСОБА_12 . Крім того, у відомостях Державного земельного кадастру від 30 жовтня 2019 року № 14697584 відсутня інформація про власника земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:01:012:0203.
В поданому для державної реєстрації Акті зазначено, зокрема, про проведене обстеження будинку літ. «В», який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . При цьому, вищевказаний Акт не є документом про присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна у розумінні вимог пункту 42 Порядку № 1127 та Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Пунктами 1, 2 частини першої статті 23 Закону підставами для зупинення розгляду заяви, зокрема, є подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством, та неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному у пункті 3 частини третьої статті 10 цього Закону, інформації про зареєстровані до 01.01.2013 року речові права на відповідне нерухоме майно, якщо наявність такої інформації є необхідною для державної реєстрації прав.
Отже, державний реєстратор ОСОБА_6 зобов`язаний був зупинити розгляд заяви, з підстав визначених пунктами 1, 2 частини першої статті 23 Закону, оскільки до Державного реєстру прав не додано документ, що відповідно до вимог законодавства підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.
Однак, за результатами розгляду вказаної заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та документів, поданих ОСОБА_12 , державним реєстратором виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_6 , в порушення вимог пунктів 12, 42 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, статей 3, 10, 23 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, не зважаючи на те, що подані документи не відповідають вимогам, встановленим Законом, не відмовив в державній реєстрації прав ОСОБА_12 , та 4 листопада 2019 року об 09 годині 38 хвилин, у приміщенні Терсянської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за адресою: Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Терсянка, вул. Центральна, буд. 63, прийняв рішення № 4949563 про реєстрацію права власності на житловий будинок літ. «В» по АДРЕСА_1 за суб`єктом ОСОБА_12 .
Таким чином, державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_6 , здійснюючи професійну діяльність, пов`язану з наданням публічних послуг, зловживаючи своїми повноваженнями, 4 листопада 2019 року об 09 годині 38 хвилин, знаходячись на своєму робочому місці у приміщенні Терсянської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за адресою: Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Терсянка, вул. Центральна, буд. 63, діючи умисно, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, передбачаючи настання суспільно-небезпечних наслідків та бажаючи їх настання, з метою отримання неправомірної вигоди для іншої особи ОСОБА_12 , в порушення вимог пунктів 12, 42 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, статей 3, 10, 23 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, незважаючи на відсутність документа, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, на підставі акту технічного обстеження об`єкту від 24.10.2019 № 153, виданого фізичною особою підприємцем ОСОБА_13 та технічного паспорту від 24.10.2019, виданий фізичною особою підприємцем ОСОБА_13 , що не є документами, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, прийняв рішення № 49495146 про реєстрацію права власності на житловий будинок літ. «В» по АДРЕСА_1 за суб`єктом ОСОБА_12 , вартість якої складала 361 312,00 гривень та за результатом прийнятого рішення, вніс відомості до Державного реєстру прав на нерухоме майно щодо власника вказаного житлового будинку ОСОБА_12 , чим спричинив тяжкі наслідки державним інтересам, в особі потерпілого Запорізької міської ради.
В результаті умисних злочинних дій ОСОБА_6 , Запорізьку міську раду позбавлено можливості володіння належним їм майном та завдано матеріальної шкоди на суму 361 312,00 гривень, що на момент скоєного злочину в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, тобто спричинили тяжкі наслідки державним інтересам.
Таким чином встановлена наявність достатніх доказів для повідомлення ОСОБА_6 про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 365-2 КК України, а саме: зловживання своїми повноваженнями державним реєстратором з метою отримання неправомірної вигоди, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам.
Крім того, 7 серпня 2017 року розпорядженням сільського голови Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області №39 ОСОБА_10 , відповідно до ст.ст.10, 15 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», Постанови КМУ № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», за результатами проведення конкурсу на заміщення вакантної посади державного реєстратора сільської ради, протоколу конкурсної комісії Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області від 7 серпня 2017 року № 2, на підставі заяви від 7 серпня 2017 року, ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , призначено на посаду державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.
ОСОБА_6 отримав в Акредитованому центрі сертифікації ключів органів юстиції України особистий ключ ЕЦП (електронний цифровий підпис), логін, пароль до нього та доступ до єдиних та державних реєстрів, що функціонують в системі Міністерства юстиції України.
Робоче місце ОСОБА_6 було забезпечено доступом до єдиних та державних реєстрів, що функціонують в системі Міністерства юстиції України.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст.10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав.
ОСОБА_6 , обіймаючи посаду державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, перебував з вказаною сільською радою у трудових відносинах, тобто відповідно до положень Закону був державним реєстратором.
Приписами ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та обтяжень» від 1 липня 2004 року № 1952-IV (зі змінами та доповненнями) визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень, у тому числі: відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; а також перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення. Під час проведення реєстраційних дій державний реєстратор обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи.
Посадовою інструкцією державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, затвердженою сільським головою Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, з якою під особистий підпис ознайомлений ОСОБА_6 , передбачено, що спеціаліст з державної реєстрації (далі - реєстратор) є посадовою особою Терсянської сільської ради та входить до складу виконавчого органу. Реєстратор у своїй діяльності підзвітний і підконтрольний Терсянській сільській раді, підпорядкований її виконавчому комітету та сільському голові згідно розподілу обов`язків. Реєстратор є посадовою особою місцевого самоврядування, має посадові повноваження та обов`язки щодо здійснення повноважень у сфері державної реєстрації.
Метою реєстратора є забезпечення виконання покладених органом місцевого самоврядування повноважень щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Згідно Розділу 3 посадової інструкції до основних повноважень та прав реєстратора, серед іншого, належить забезпечення здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; здійснення ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Формування та ведення реєстраційних прав; встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
Розділом 5 посадової інструкції передбачено, що реєстратор несе відповідальність за результатом своєї діяльності, за неналежне та несвоєчасне виконання покладених на реєстратора даним положенням повноважень та обов`язків у порядку, передбаченого чинним законодавством України. Реєстратор відповідальний за порушення законодавства у сфері державної реєстрації прав та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань несе дисциплінарну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність встановлену законом
Завдання та обов`язки визначені посадовою інструкцією державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області - ОСОБА_6 відповідають визначеним у частині 3 статті 10 Закону завданням та обов`язкам державного реєстратора.
Крім того, однією із засад державної реєстрації прав є внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених Законом (пункт 4 частини першої статті 3 Закону).
Відповідно до пункту 40 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі Порядок № 1127), державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом, іншими законами України та цим Порядком.
Абзацом першим пункту 12 Порядку № 1127 та пунктами 1, 2 частини третьої статті 10 Закону визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
Пунктом 42 для державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що закінчені будівництвом до 05.08.1992, подаються:
1) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна;
2) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.
Документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов`язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки.
Так, досудовим розслідуванням встановлено, що 30.10.2019 державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_6 , прийняв заяву від ОСОБА_12 , про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) на житловий будинок літ. «В» по АДРЕСА_1 (реєстраційний номер прийнятої заяви 36698243).
Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень ОСОБА_12 подано також акт технічного обстеження об`єкту від 24 жовтня 2019 №153, виданий фізичною особою-підприємцем ОСОБА_13 (далі Акт) та технічний паспорт від 24 жовтня 2019 року, виданий фізичною особою-підприємцем ОСОБА_13 , відповідно до відомостей якого, житловий будинок споруджено у 1977 році (далі технічний паспорт).
У Заяві зазначено відомості про кадастровий номер земельної ділянки, а саме: 2310100000:01:012:0203, проте згідно з відомостями в Державному реєстрі прав відсутні відомості про 3 зареєстроване право власності на вищезазначену земельну ділянку за ОСОБА_12 . Крім того, у відомостях Державного земельного кадастру від 30.10.2019 № 14697584 відсутня інформація про власника земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:01:012:0203.
В поданому для державної реєстрації Акті зазначено, зокрема, про проведене обстеження будинку літ. «В», який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . При цьому, вищевказаний Акт не є документом про присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна у розумінні вимог пункту 42 Порядку № 1127 та Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Пунктами 1, 2 частини першої статті 23 Закону підставами для зупинення розгляду заяви, зокрема, є подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством, та неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному у пункті 3 частини третьої статті 10 цього Закону, інформації про зареєстровані до 01.01.2013 року речові права на відповідне нерухоме майно, якщо наявність такої інформації є необхідною для державної реєстрації прав.
Отже, державний реєстратор ОСОБА_6 зобов`язаний був зупинити розгляд заяви, з підстав визначених пунктами 1, 2 частини першої статті 23 Закону, оскільки до Державного реєстру прав не додано документ, що відповідно до вимог законодавства підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.
Однак, за результатами розгляду вказаної заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та документів, поданих ОСОБА_12 , державним реєстратором виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_6 , в порушення вимог пунктів 12, 42 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, статей 3, 10, 23 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, не зважаючи на те, що подані документи не відповідають вимогам, встановленим Законом, не відмовив в державній реєстрації прав ОСОБА_12 , та 04.11.2019 об 09 годині 38 хвилин, у приміщенні Терсянської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за адресою: Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Терсянка, вул. Центральна, буд.63, прийняв рішення № 4949563 про реєстрацію права власності на житловий будинок літ. «В» по АДРЕСА_1 за суб`єктом ОСОБА_12 .
Таким чином, державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_6 , здійснюючи професійну діяльність, пов`язану з наданням публічних послуг, зловживаючи своїми повноваженнями, 04.11.2019 об 09 годині 38 хвилин, знаходячись на своєму робочому місці у приміщенні Терсянської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за адресою: Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Терсянка, вул. Центральна, буд.63, діючи умисно, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, передбачаючи настання суспільно-небезпечних наслідків та бажаючи їх настання, з метою отримання неправомірної вигоди для іншої особи ОСОБА_12 , в порушення вимог пунктів 12, 42 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, статей 3, 10, 23 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, незважаючи на відсутность документа, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, на підставі акту технічного обстеження об`єкту від 24.10.2019 № 153, виданого фізичною особою підприємцем ОСОБА_13 та технічного паспорту від 24.10.2019, виданий фізичною особою підприємцем ОСОБА_13 , що не є документами, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, використовуючи особистий ключ ЕЦП, логін та пароль доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, без законних на те підстав, шляхом безпосереднього доступу, здійснив несанкціоновану зміну інформації, яка оброблюється в автоматизованій системі, а саме у відкритому розділі в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, вніс зміни щодо суб`єкта цих прав, чим спричинив тяжкі наслідки державним інтересам, в особі потерпілого Запорізької міської ради.
В результаті умисних злочинних дій ОСОБА_6 , Запорізьку міську раду позбавлено можливості володіння належним їм майном та завдано матеріальної шкоди на суму 361 312,00 гривень, що на момент скоєного злочину в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, тобто спричинили тяжкі наслідки державним інтересам.
Таким чином встановлена наявність достатніх доказів для повідомлення ОСОБА_6 про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 362 КК України, а саме: несанкціонована зміна інформації, яка оброблюється в автоматизованій системі, вчинена особою, яка має право доступу до неї, що заподіяло значну шкоду.
2 березня 2023 року, ОСОБА_6 повідомлено про підозру у скоєнні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 3 ст. 362 КК України.
В обґрунтування клопотання слідчий зазначила, що санкція ч. 3 ст. 365-2 КК України передбачає покарання у вигляді конфіскації майна і накладення арешту на належну ОСОБА_6 земельну ділянку необхідне з метою відшкодування збитків, завданих вказаним кримінальним правопорушенням, а також з метою застосування заходів забезпечення кримінального провадження.
Слідчий суддя задовольнив клопотання про накладення арешту на майно, обґрунтувавши це тим, що в судовому засіданні органом досудового розслідування наведено достатньо підстав для накладення арешту на земельну ділянку площею 2 га, кадастровий номер 6322283500:04:000:0667, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Харьківська область, Зачепилівський район, Рунівщинська сільська рада, яка на праві власності належить ОСОБА_6 та має суттєве значення для забезпечення кримінального провадження.
В апеляційній скарзі захисник підозрюваного ОСОБА_6 адвокат ОСОБА_7 просить скасувати оскаржувану ухвалу та постановити нову, якою відмовити в арешті земельної ділянки з кадастровим номером 6322283500:04:000:0667 площею 2 га з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, що розташована за адресою: Харьківська область, Зачепилівський район (Зачепилівська територіальна громада), яка належить ОСОБА_6 .
В обґрунтування свої скарги вказує, що відповідно до клопотання шкода спричинена Запорізькій міській раді шляхом позбавлення можливості володіти належним їй майном, проте листом Запорізької міської ради органу досудового розслідування повідомлено, що об`єкт нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 у комунальну власність не передавався, відтак Запорізька міська рада не має правових підстав визнавати себе потерпілою стороною у кримінальному провадженні №42020081350000138 від 24 червня 2020 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 365-2 та ч. 3 ст. 362 КК України.
Зазначає, що додані до клопотання матеріали не містять взагалі відомостей щодо державної реєстрації права власності на житловий будинок літ. «В» по АДРЕСА_1 за територіальної громадою м. Запоріжжя, а відтак вона не може бути потерпілою у даному провадженні, відсутність зареєстрованих власників за житловим будинком не визначає автоматично власність за територіальною громадою.
Зауважує, що кримінальне провадження розпочато за заявою співвласниці житлового будинку АДРЕСА_2 ОСОБА_14 , яка повідомила, що її сусідка ОСОБА_12 незаконно набула право власності на будинок.
Звертає увагу на те, що матеріали справи як і заява містять відомості про проживання в зазначеному будинку громадянки ОСОБА_12 , тобто як до реєстрації права власності на зазначений будинок так і після, ним користувалась і користується саме вона, тобто будинок не вибув з користування територіальної громади, а відтак ніякої шкоди не спричинено.
Вказує, що підозра ґрунтується на твердженнях щодо фактичної належності будинку Запорізькій міській раді та не належить ОСОБА_12 , що самою Запорізькою міською радою заперечується.
Зазначає, що відомості про те, що досудове слідство вважає необхідним накласти арешт на майно ОСОБА_6 з метою забезпечення відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення є безпідставними, відсутність завданої шкоди виключає відповідальність за ч. 3 ст. 365-2 КК України, навіть за наявності складу іншого кримінального правопорушення.
Крім того вказує, що оскаржувана ухвала не місить відомостей про мету накладення арешту.
У судовому засіданні апеляційного суду захисник підозрюваного адвокат ОСОБА_7 підтримав подану ним апеляційну скаргу та вказав, що сторона обвинувачення такою кваліфікацією дій підозрюваного штучно збільшує показники щодо відшкодування шкоди.
Підозрюваний ОСОБА_6 у судовому засіданні апеляційного суду підтримав апеляційну скаргу без доповнень.
Повідомлений належним прокурор до судового засідання апеляційного суду не з`явився, із заявою про відкладення розгляду справи не звернувся.
Заслухавши доповідь судді, дослідивши матеріали провадження, обговоривши доводи, наведені в апеляційній скарзі та провівши судові дебати, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Відповідно до ст. 404 КПК України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Виходячи із положень ст. 131 КПК України, арешт майна є окремим видом заходу забезпечення кримінального провадження, який застосовується з метою досягнення дієвості цього провадження.
При застосуванні заходів забезпечення кримінального провадження слідчий суддя повинен діяти у відповідності до вимог КПК України та судовою процедурою гарантувати дотримання прав, свобод та законних інтересів осіб, а також умов, за яких жодна особа не була б піддана необґрунтованому процесуальному обмеженню.
Норми, наведені у ст. 132 КПК України, визначають, що застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, прокурор не доведе, що:
1) існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження;
2) потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, прокурора;
3) може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, прокурор звертається із клопотанням.
Під час розгляду питання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження сторони кримінального провадження повинні подати слідчому судді або суду докази обставин, на які вони посилаються.
Згідно з положеннями ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі, відчуження.
Арешт майна допускається з метою забезпечення: збереження речових доказів; спеціальної конфіскації; конфіскації майна, як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
Відповідно до вимог ст. 173 КПК України, при вирішенні питання про арешт майна слідчий суддя, суд повинен враховувати правову підставу для арешту майна; можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому п. 1 ч. 2 ст. 170 цього Кодексу); розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження; наслідки арешту майна для підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб.
Таким чином, вирішуючи питання про застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження як арешт майна, у кожному випадку розгляду відповідних клопотань слідчий суддя повинен:
- перевіряти наявність об`єктивної необхідності та виправданість такого втручання у права і свободи особи;
- з`ясовувати можливість досягнення мети, на яку посилається ініціатор клопотання, без застосування цих заходів;
- враховувати, що обов`язок довести наявність трьох необхідних складових для їх застосування (частина третя статті 132 КПК України) покладається на слідчого та/або прокурора;
- взяти до уваги розумність та співрозмірність обмеження прав власності завданням кримінального провадження, а також наслідки арешту майна для підозрюваного, третіх осіб.
- враховувати, що докази на підтвердження обставин, викладених у клопотанні про застосування заходів забезпечення, подаються особою, яка заявляє таке клопотання.
Колегія суддів приходить до висновку, що в даному провадженні слідчий суддя вищезазначених вимог закону дотримався, правильно вирішив клопотання слідчого про накладення арешту на майно, врахувавши вимоги кримінального процесуального закону при застосуванні такого заходу забезпечення кримінального провадження.
Так,із матеріалівкримінального провадженнявбачається,що Відділеннямполіції №2Запорізького районногоуправління поліціїГоловного управлінняНаціональної поліціїв Запорізькійобласті здійснюєтьсядосудове розслідуванняв межахкримінального провадження,внесеного доЄдиного реєструдосудових розслідуваньза №42020081350000138 від 24червня 2020року, за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 3 ст. 362 КК України (а.с. 8).
Крім того, із доданих до клопотання доказів випливає, що в даному кримінальному провадженні ОСОБА_6 було повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 3 ст. 362 КК України (а.с. 14-21).
Санкцією ч. 3 ст. 365-2 КК України передбачене додаткове покарання у вигляді конфіскації майна.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 КК України, покарання у виді конфіскації майна полягає в примусовому безоплатному вилученні у власність держави всього або частини майна , яке є власністю засудженого.
Так, із Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта випливає, що підозрюваному ОСОБА_6 належить на праві власності для ведення особистого селянського господарства - земельна ділянка з кадастровим номером 6322283500:04:000:0667 за адресою: Харківська область, Зачепилівський район, с/рада Рунівщинська (а.с. 25).
Таким чином, враховуючи, що арешт накладено з метою конфіскації майна, як виду додаткового покарання, в разі визнання ОСОБА_6 винуватим за вчинення інкримінованих йому кримінальних правопорушень, відповідно до ст. 170 КПК України, існують правові підстави для тимчасового обмеження права підозрюваного у відчуженні та розпорядженні вказаним належним ньому майном.
Доводи апеляційної скарги захисника з приводу того, що Запорізька міська рада не може бути потерпілим в даному кримінальному провадженні, що вказує на відсутність спричиненої шкоди, не можуть бути враховані апеляційним судом на користь прийняття рішення про скасування обґрунтованого та законного судового рішення, оскільки арешт у даній справі на майно ОСОБА_6 було накладено з метою конфіскації майна, як виду покарання, а не з метою подальшого відшкодування шкоди.
Крім того, слід зазначити, що слідчий суддя на даному етапі провадження не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема, не вправі оцінювати докази з точки зору їх належності і допустимості, достатності та взаємозв`язку, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, чи існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення, яка може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження.
Зважаючи на вищевикладене, в сукупності з обставинами кримінального провадження, колегія суддів переконана, що слідчий суддя, накладаючи арешт на майно, діяв у спосіб і у межах законодавства, арешт застосував на засадах розумності та співмірності, а тому доводи стосовно необґрунтованості судового рішення є безпідставними.
За таких обставин колегія суддів не вбачає підстав для скасування ухвали слідчого судді, а відтак апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
На підставі зазначеного, керуючись ст.ст. 132, 170, 171, 173, 404, 407, 422 КПК України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу захисника підозрюваного ОСОБА_6 адвоката ОСОБА_7 залишити без задоволення.
Ухвалу слідчого судді Вільнянського районного суду Запорізької області від 9 березня 2023 року, якою задоволено клопотання про накладення арешту на майно у кримінальному провадженні №42020081350000138, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 24 червня 2020 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 365-2, ч. 3 ст. 362 КК України, залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту оголошення і касаційному оскарженню не підлягає.
Судді:
ОСОБА_2 ОСОБА_3 ОСОБА_4
Суд | Запорізький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.03.2023 |
Оприлюднено | 14.04.2023 |
Номер документу | 110195051 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Запорізький апеляційний суд
Рассуждай В. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні