Ухвала
від 14.03.2024 по справі 314/2588/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Дата документу 14.03.2024 Справа № 314/2588/21

ЗАПОРІЗЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Єдиний унікальний № 314/2588/21 Слідчий суддя в 1 інст. ОСОБА_1

Провадження № 11-сс/807/99/24 Доповідач в 2 інст. ОСОБА_2

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 березня 2024 року місто Запоріжжя

Колегія суддів судової палати з розгляду кримінальних справ Запорізького апеляційного суду у складі:

головуючого ОСОБА_2 ,

суддів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ,

при секретарі ОСОБА_5 ,

розглянула в апеляційному порядку у відкритому судовому засіданні матеріали провадження за апеляційною скаргою адвоката ОСОБА_6 в інтересах власника майна ОСОБА_7 на ухвалу слідчого судді Вільнянського районного суду Запорізької області від 07 березня 2023 року, якою задоволено клопотання та накладено арешт на житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , як предмет, що був об`єктом дій державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_8 , який належить на праві власності ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , із забороною його відчуження та розпорядження.

Представник власника майна ( ОСОБА_7 ) адвокат ОСОБА_6 звернулась до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою на ухвалу слідчого судді Вільнянського районного суду Запорізької області від 07 березня 2023 року, якою задоволено клопотання та накладено арешт на житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , як предмет, що був об`єктом дій державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_8 , який належить на праві власності ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , із забороною його відчуження та розпорядження.

Своє рішення слідчий суддя мотивував наявністю достатніх доказів, що зазначене у клопотанні майно, відповідає критеріям, зазначеним у ст.98 КПК України.

В апеляційній скарзі адвокат ОСОБА_6 просить поновити строк на апеляційне оскарження та скасувати ухвалу слідчого судді від 07 березня 2023 року, постановити нову ухвалу, якою відмовити у задоволенні клопотання слідчого.

Стосовно поновлення строку на подання апеляційної скарги адвокат зазначає, що оскаржувана ухвала слідчим суддею постановлена без виклику власника майна, та в матеріалах справи відсутні докази направлення судом копії зазначеної ухвали ОСОБА_7 . Представник ОСОБА_7 отримала оскаржувану ухвалу лише 27 грудня 2023 року.

В обґрунтуваннясвоєї скаргиапелянт зазначає, що ухвала слідчого судді є незаконною, винесена з порушенням норм процесуального права та підлягає скасуванню.

Вважає, що при винесенні оскаржуваної ухвали були грубо порушені загальні засади кримінального провадження. Власник майна не викликався у судове засідання з розгляду клопотання про арешт майна. В ухвалі жодним чином не мотивовано необхідність розгляду даного клопотання без виклику власника майна.

Крім того, в порушення вимог ст.107 КПК України фіксація розгляду клопотання не здійснювалась.

Апелянт посилається на той факт, що житловий будинок не є речовим доказом у даному кримінальному провадженні, оскільки не має доказового значення з урахуванням кваліфікації кримінального правопорушення за ч.3 ст.362 та ч.3 ст.365-2 КК України.

На думку адвоката, накладення арешту на житловий будинок ОСОБА_7 грубо порушує майнові права останньої.

Вважає, що суд першої інстанції не мав правової підстави для накладення арешту на житловий будинок ОСОБА_7 , жодні ризики (відчуження, знищення тощо) житлового будинку відсутні.

Згідно з ухвалою слідчого судді, слідчий звернувся до суду з клопотанням про накладення арешту на майно у кримінальному провадженні №42020081350000138 від 24 червня 2020 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.365-2, ч.3 ст.362 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що 07 серпня 2017 року розпорядженням сільського голови Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області №39 ОСОБА_9 , відповідно до ст.ст.10, 15 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», Постанови КМУ №268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», за результатами проведення конкурсу на заміщення вакантної посади державного реєстратора сільської ради, протоколу конкурсної комісії Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області від 07 серпня 2017 року №2, на підставі заяви від 07 серпня 2017 року, ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , призначено на посаду державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.

15 лютого 2021 року розпорядженням селищного голови Новомиколаївської селищної ради Запорізького району Запорізької області №35-к ОСОБА_10 , відповідно до особистої заяви ОСОБА_8 та листа-клопотання Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області від 15 лютого 2021 року, ОСОБА_8 звільнений з посади державного реєстратора у зв`язку з переведенням, п.5 ст.36 Кодексу законів про працю.

ОСОБА_8 отримав в Акредитованому центрі сертифікації ключів органів юстиції України особистий ключ ЕЦП (електронний цифровий підпис), логін, пароль до нього та доступ до єдиних та державних реєстрів, що функціонують в системі Міністерства юстиції України.

Робоче місце ОСОБА_8 було забезпечено доступом до єдиних та державних реєстрів, що функціонують в системі Міністерства юстиції України.

У відповідності до ст.8Закону України«Про державнуслужбу» від10грудня 2015року №889-VIII (зі змінами та доповненнями), серед іншого державний службовець зобов`язаний дотримуватись Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, забезпечувати в межах наданих повноважень ефективне виконання завдань і функцій державних органів, сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки, додержуватися вимог законодавства у сфері запобігання і протидії корупції.

Законом України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» від01липня 2004року №1952-ІV (далі - Закон) визначено, що цей Закон регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Частиною 1 статті 1 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) визначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав.

Пунктом 1 та 2 частини 1 статті 2 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.

Пунктом 2 та 3 частини 1 статті 6 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) передбачено, що організаційну систему державної реєстрації прав становлять суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських рад; державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).

Пунктом 1 частини 1 статті 9 Закону (у редакції чинній, на момент вчинення кримінального правопорушення) до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав, зокрема, належить забезпечення проведення державної реєстрації прав.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав.

ОСОБА_8 , обіймаючи посаду державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, перебував з вказаною сільською радою у трудових відносинах, тобто відповідно до положень Закону був державним реєстратором.

Приписами ч.3 ст.10Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота обтяжень»від 01липня 2004року №1952-IV (зі змінами та доповненнями) визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень, у тому числі: відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; а також перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення. Під час проведення реєстраційних дій державний реєстратор обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи.

Посадовою інструкцією державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, затвердженою сільським головою Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, з якою під особистий підпис ознайомлений ОСОБА_8 , передбачено, що спеціаліст з державної реєстрації (далі - реєстратор) є посадовою особою Терсянської сільської ради та входить до складу виконавчого органу. Реєстратор у своїй діяльності підзвітний і підконтрольний Терсянській сільській раді, підпорядкований її виконавчому комітету та сільському голові згідно розподілу обов`язків. Реєстратор є посадовою особою місцевого самоврядування, має посадові повноваження та обов`язки щодо здійснення повноважень у сфері державної реєстрації.

Метою реєстратора є забезпечення виконання покладених органом місцевого самоврядування повноважень щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Згідно Розділу 3 посадової інструкції до основних повноважень та прав реєстратора, серед іншого, належить забезпечення здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; здійснення ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Формування та ведення реєстраційних прав; встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Розділом 5 посадової інструкції передбачено, що реєстратор несе відповідальність за результатом своєї діяльності, за неналежне та несвоєчасне виконання покладених на реєстратора даним положенням повноважень та обов`язків у порядку, передбаченого чинним законодавством України. Реєстратор відповідальний за порушення законодавства у сфері державної реєстрації прав та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань несе дисциплінарну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність встановлену законом

Завдання та обов`язки визначені посадовою інструкцією державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області - ОСОБА_8 відповідають визначеним у частині 3 статті 10Закону завданням та обов`язкам державного реєстратора.

Крім того, однією із засад державної реєстрації прав є внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених Законом (пункт 4 частини першої статті 3 Закону).

Відповідно до ч.1 ст.27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав проводиться на підставі:

1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката;

2) свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;

3) свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;

4) виданого нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікатів;

5) свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката;

6) свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією, чи його дубліката;

7) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;

8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року;

9) судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно;

10) ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди;

11) заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно;

12) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об`єкта нерухомого майна релігійній організації;

13) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;

13-1) договору, яким встановлюється довірча власність на нерухоме майно, та акта приймання-передачі нерухомого майна, яке є об`єктом довірчої власності;

13-2) актів приймання-передачі нерухомого майна неплатоспроможного банку перехідному банку, що створюється відповідно до статті 42 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";

14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.

Відповідно до пункту 40 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КабінетуМіністрів Українивід 25грудня 2015року №1127 (далі - Порядок №1127), державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом, іншими законами України та цим Порядком.

Абзацом першим пункту 12 Порядку №1127 та пунктами 1, 2 частини третьої статті 10Закону визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Пунктом 42 для державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що закінчені будівництвом до 05.08.1992, подаються:

1) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна;

2) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.

Документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов`язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки.

Так, досудовим розслідуванням встановлено, що 30 жовтня 2019 року державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_8 , прийняв заяву від ОСОБА_7 , про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) на житловий будинок АДРЕСА_1 (реєстраційний номер прийнятої заяви 36698243).

Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень ОСОБА_7 подано також акт технічного обстеження об`єкту від 24 жовтня 2019 року №153, виданий фізичною особою-підприємцем ОСОБА_11 (далі Акт) та технічний паспорт від 24 жовтня 2019 року, виданий фізичною особою-підприємцем ОСОБА_11 , відповідно до відомостей якого, житловий будинок споруджено у 1977 році (далі технічний паспорт).

У Заяві зазначено відомості про кадастровий номер земельної ділянки, а саме: 2310100000:01:012:0203, проте згідно з відомостями в Державному реєстрі прав відсутні відомості про зареєстроване право власності на вищезазначену земельну ділянку за ОСОБА_7 . Крім того, у відомостях Державного земельного кадастру від 30 жовтня 2019 року №14697584 відсутня інформація про власника земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:01:012:0203.

В поданому для державної реєстрації Акті зазначено, зокрема, про проведене обстеження будинку літ. «В», який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . При цьому, вищевказаний Акт не є документом про присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна у розумінні вимог пункту 42 Порядку №1127 та Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Пунктами 1, 2 частини першої статті 23Закону підставами для зупинення розгляду заяви, зокрема, є подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством, та неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному у пункті 3 частини третьої статті 10 цього Закону, інформації про зареєстровані до 01 січня 2013 року речові права на відповідне нерухоме майно, якщо наявність такої інформації є необхідною для державної реєстрації прав.

Отже, державний реєстратор ОСОБА_8 зобов`язаний був зупинити розгляд заяви, з підстав визначених пунктами 1, 2 частини першої статті 23 Закону, оскільки до Державного реєстру прав не додано документ, що відповідно до вимог законодавства підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.

Однак, за результатами розгляду вказаної заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та документів поданих ОСОБА_7 , державним реєстратором виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_8 , в порушення вимог пунктів 12, 42 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127, статей 3, 10, 23Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, не зважаючи на те, що подані документи не відповідають вимогам, встановленим Законом, не відмовив в державній реєстрації прав ОСОБА_7 , та 04 листопада 2019 року о 09 годині 38 хвилин, у приміщенні Терсянської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за адресою: АДРЕСА_2 , прийняв рішення №4949563 про реєстрацію права власності на житловий будинок АДРЕСА_1 за суб`єктом ОСОБА_7 .

Таким чином, державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_8 , здійснюючи професійну діяльність, пов`язану з наданням публічних послуг, зловживаючи своїми повноваженнями, 04 листопада 2019 року о 09 годині 38 хвилин, знаходячись на своєму робочому місці у приміщенні Терсянської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за адресою: Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Терсянка, вул. Центральна, буд.63, діючи умисно, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, передбачаючи настання суспільно-небезпечних наслідків та бажаючи їх настання, з метою отримання неправомірної вигоди для іншої особи ОСОБА_7 , в порушення вимог пунктів 12, 42 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127, статей 3, 10, 23Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, незважаючи на відсутність документа, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, на підставі акту технічного обстеження об`єкту від 24 жовтня 2019 року №153, виданого фізичною особою - підприємцем ОСОБА_11 та технічного паспорту від 24 жовтня 2019 року, виданий фізичною особою - підприємцем ОСОБА_11 , що не є документами, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, прийняв рішення №49495146 про реєстрацію права власності на житловий будинок АДРЕСА_1 за суб`єктом ОСОБА_7 , вартість якої складала 361312,00 гривень та за результатом прийнятого рішення, вніс відомості до Державного реєстру прав на нерухоме майно щодо власника вказаного житлового будинку ОСОБА_7 , чим спричинив тяжкі наслідки державним інтересам, в особі потерпілого - Запорізької міської ради.

В результаті умисних злочинних дій ОСОБА_8 , Запорізьку міську раду позбавлено можливості володіння належним їм майном та завдано матеріальної шкоди на суму 361312,00 гривень, що на момент скоєного злочину в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, тобто спричинили тяжкі наслідки державним інтересам.

Таким чином, встановлена наявність достатніх доказів для повідомлення ОСОБА_8 про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.365-2 КК України, а саме: зловживання своїми повноваженнями державним реєстратором з метою отримання неправомірної вигоди, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам.

Крім того, 07 серпня 2017 року розпорядженням сільського голови Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області №39 ОСОБА_9 , відповідно до ст.ст.10, 15 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», Постанови КМУ №268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», за результатами проведення конкурсу на заміщення вакантної посади державного реєстратора сільської ради, протоколу конкурсної комісії Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області від 07 серпня 2017 року №2, на підставі заяви від 07 серпня 2017 року, ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , призначено на посаду державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.

ОСОБА_8 отримав в Акредитованому центрі сертифікації ключів органів юстиції України особистий ключ ЕЦП (електронний цифровий підпис), логін, пароль до нього та доступ до єдиних та державних реєстрів, що функціонують в системі Міністерства юстиції України.

Робоче місце ОСОБА_8 було забезпечено доступом до єдиних та державних реєстрів, що функціонують в системі Міністерства юстиції України.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав.

ОСОБА_8 , обіймаючи посаду державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, перебував з вказаною сільською радою у трудових відносинах, тобто відповідно до положень Закону був державним реєстратором.

Приписами ч.3 ст.10Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота обтяжень»від 01липня 2004року №1952-IV (зі змінами та доповненнями) визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень, у тому числі: відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; а також перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення. Під час проведення реєстраційних дій державний реєстратор обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи.

Посадовою інструкцією державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, затвердженою сільським головою Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, з якою під особистий підпис ознайомлений ОСОБА_8 , передбачено, що спеціаліст з державної реєстрації (далі - реєстратор) є посадовою особою Терсянської сільської ради та входить до складу виконавчого органу. Реєстратор у своїй діяльності підзвітний і підконтрольний Терсянській сільській раді, підпорядкований її виконавчому комітету та сільському голові згідно розподілу обов`язків. Реєстратор є посадовою особою місцевого самоврядування, має посадові повноваження та обов`язки щодо здійснення повноважень у сфері державної реєстрації.

Метою реєстратора є забезпечення виконання покладених органом місцевого самоврядування повноважень щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Згідно Розділу 3 посадової інструкції до основних повноважень та прав реєстратора, серед іншого, належить забезпечення здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; здійснення ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Формування та ведення реєстраційних прав; встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Розділом 5 посадової інструкції передбачено, що реєстратор несе відповідальність за результатом своєї діяльності, за неналежне та несвоєчасне виконання покладених на реєстратора даним положенням повноважень та обов`язків у порядку, передбаченого чинним законодавством України. Реєстратор відповідальний за порушення законодавства у сфері державної реєстрації прав та державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань несе дисциплінарну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність встановлену законом

Завдання та обов`язки визначені посадовою інструкцією державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області - ОСОБА_8 відповідають визначеним у частині 3 статті 10Закону завданням та обов`язкам державного реєстратора.

Крім того, однією із засад державної реєстрації прав є внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених Законом (пункт 4 частини першої статті 3 Закону).

Відповідно до пункту 40 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КабінетуМіністрів Українивід 25грудня 2015року №1127 (далі - Порядок №1127), державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом, іншими законами України та цим Порядком.

Абзацом першим пункту 12 Порядку № 1127 та пунктами 1, 2 частини третьої статті 10Закону визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Пунктом 42 для державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що закінчені будівництвом до 05.08.1992, подаються:

1) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна;

2) документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.

Документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий, дачний будинок, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов`язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки.

Так, досудовим розслідуванням встановлено, що 30 жовтня 2019 року державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_8 , прийняв заяву від ОСОБА_7 , про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) на житловий будинок АДРЕСА_1 (реєстраційний номер прийнятої заяви 36698243).

Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень ОСОБА_7 подано також акт технічного обстеження об`єкту від 24 жовтня 2019 року №153, виданий фізичною особою-підприємцем ОСОБА_11 (далі Акт) та технічний паспорт від 24 жовтня 2019 року, виданий фізичною особою-підприємцем ОСОБА_11 , відповідно до відомостей якого, житловий будинок споруджено у 1977 році (далі технічний паспорт).

У Заяві зазначено відомості про кадастровий номер земельної ділянки, а саме: 2310100000:01:012:0203, проте згідно з відомостями в Державному реєстрі прав відсутні відомості про зареєстроване право власності на вищезазначену земельну ділянку за ОСОБА_7 . Крім того, у відомостях Державного земельного кадастру від 30 жовтня 2019 року №14697584 відсутня інформація про власника земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:01:012:0203.

В поданому для державної реєстрації Акті зазначено, зокрема, про проведене обстеження будинку літ. «В», який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . При цьому, вищевказаний Акт не є документом про присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна у розумінні вимог пункту 42 Порядку №1127 та Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Пунктами 1, 2 частини першої статті 23Закону підставами для зупинення розгляду заяви, зокрема, є подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством, та неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному у пункті 3 частини третьої статті 10 цього Закону, інформації про зареєстровані до 01 січня 2013 року речові права на відповідне нерухоме майно, якщо наявність такої інформації є необхідною для державної реєстрації прав.

Отже, державний реєстратор ОСОБА_8 зобов`язаний був зупинити розгляд заяви, з підстав визначених пунктами 1, 2 частини першої статті 23 Закону, оскільки до Державного реєстру прав не додано документ, що відповідно до вимог законодавства підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.

Однак, за результатами розгляду вказаної заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та документів поданих ОСОБА_7 , державним реєстратором виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_8 , в порушення вимог пунктів 12, 42 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127, статей 3, 10, 23Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, не зважаючи на те, що подані документи не відповідають вимогам, встановленим Законом, не відмовив в державній реєстрації прав ОСОБА_7 , та 04 листопада 2019 року о 09 годині 38 хвилин, у приміщенні Терсянської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за адресою: АДРЕСА_2 , прийняв рішення №4949563 про реєстрацію права власності на житловий будинок АДРЕСА_1 за суб`єктом ОСОБА_7 .

Таким чином, державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької област ОСОБА_8 , здійснюючи професійну діяльність, пов`язану з наданням публічних послуг, зловживаючи своїми повноваженнями, 04 листопада 2019 о 09 годині 38 хвилин, знаходячись на своєму робочому місці у приміщенні Терсянської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за адресою: Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Терсянка, вул. Центральна, буд.63, діючи умисно, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, передбачаючи настання суспільно-небезпечних наслідків та бажаючи їх настання, з метою отримання неправомірної вигоди для іншої особи ОСОБА_7 , в порушення вимог пунктів 12, 42 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127, статей 3, 10, 23Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, незважаючи на відсутність документа, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, на підставі акту технічного обстеження об`єкту від 24 жовтня 2019 року №153, виданого фізичною особою - підприємцем ОСОБА_11 та технічного паспорту від 24 жовтня 2019 року, виданий фізичною особою - підприємцем ОСОБА_11 , що не є документами, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, використовуючи особистий ключ ЕЦП, логін та пароль доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, без законних на те підстав, шляхом безпосереднього доступу, здійснив несанкціоновану зміну інформації, яка оброблюється в автоматизованій системі, а саме у відкритому розділі в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, вніс зміни щодо суб`єкта цих прав, чим спричинив тяжкі наслідки державним інтересам, в особі потерпілого - Запорізької міської ради.

В результаті умисних злочинних дій ОСОБА_8 , Запорізьку міську раду позбавлено можливості володіння належним їм майном та завдано матеріальної шкоди на суму 361312,00 гривень, що на момент скоєного злочину в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, тобто спричинили тяжкі наслідки державним інтересам.

Таким чином, встановлена наявність достатніх доказів для повідомлення ОСОБА_8 про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.362 КК України, а саме: несанкціонована зміна інформації, яка оброблюється в автоматизованій системі, вчинена особою, яка має право доступу до неї, що заподіяло значну шкоду.

02 березня 2023 року ОСОБА_8 повідомлено про підозру у скоєнні кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.365-2, ч.3 ст.362 КК України.

Так, в ході досудового розслідування житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , відповідно до ч.1 ст.98 КПК України визнано речовим доказом.

На даний час, у ході досудового розслідування виникла необхідність такого заходу забезпечення кримінального провадження, як арешт вказаного, з метою уникнення можливості його відчуження, забезпечення збереження речових доказів, що були об`єктом кримінально протиправних дій.

Представник апелянта адвокат ОСОБА_6 , до суду не з`явилась, звернулась з клопотанням про розгляд провадження без її участі та участі заявника, наполягала на задоволенні апеляційної скарги.

Прокурор у судове засідання суду апеляційної інстанції не з`явився, про день, час та місце розгляду провадження повідомлений належним чином.

За наведених вище обставин, враховуючи стислі строки, регламентовані ч.2 ст.422 КПК України, колегія суддів вважає за можливе провести апеляційний перегляд ухвали слідчого судді за відсутністю апелянта, її представника та прокурора, належним чином повідомлених про час та місце проведення апеляційного розгляду, так як відповідно до вимог ч.4 ст.405 КПК України, дані обставини не є перешкодою для апеляційного розгляду.

На підставі ч.4 ст.107 КПК України, у разі неприбуття в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у судовому провадженні, фіксування за допомогою технічних засобів кримінального провадження в суді не здійснюється.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про можливість проведення судове засідання з розгляду вищевказаних заяв без участі сторін та без фіксування судового засідання технічними засобами.

Перевіривши матеріали провадження, обговоривши подані заяви сторони захисту, колегія суддів доходить таких висновків.

Відповідно до положень ч.1 ст.170 КПК України, завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.

Згідно з вимогами ч.ч.2,3 ст.170 КПК України, метою арешту майна є збереження речових доказів; спеціальної конфіскації; конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди. У випадку, збереження речових доказів, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.

При вирішенні питання про арешт майна, слідчий суддя, відповідно до положень ч.2 ст.173 КПК України, повинен враховувати: правову підставу для арешту майна; можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої статті 170 цього Кодексу); наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення або суспільно небезпечного діяння, що підпадає під ознаки діяння, передбаченого законом України про кримінальну відповідальність (якщо арешт майна накладається у випадках, передбачених пунктами 3, 4 частини другої статті 170 цього Кодексу); можливість спеціальної конфіскації майна (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 2 частини другої статті 170 цього Кодексу); розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 4 частини другої статті 170 цього Кодексу); розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження; наслідки арешту майна для підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб.

На думку колегії суддів, слідчий суддя при вирішенні питання про накладення арешту на майно, зазначене у клопотанні, дотримався вимог, передбачених ст.ст.172, 173 КПК України, дослідив додані до клопотання матеріали кримінального провадження, врахував правову підставу для арешту майна та обставини кримінального провадження.

Як убачається з матеріалів провадження, слідчий СВ відділення поліції №2 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_12 за погодженням з прокурором Запорізької окружної прокуратури Запорізької області ОСОБА_13 звернулась до слідчого судді з клопотанням про арешт майна по кримінальному провадженню №42022081350000138, внесеному до ЄРДР 24 червня 2020 року за ознаками вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.365-2, ч.3 ст.362 КК України.

Зі змісту клопотання убачається, що в ході досудового розслідування житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , як предмет, що був об`єктом кримінально протиправних дій державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_8 , відповідно до ч.1 ст.98 КПК України, визнано речовим доказом.

У ході досудового розслідування виникла необхідність такого заходу забезпечення кримінального провадження, як арешт вказаного майна, з метою уникнення можливості його відчуження, забезпечення збереження речових доказів, що були об`єктом кримінально протиправних дій.

Клопотання слідчого містить необхідні для його розгляду відомості, передбачені ст.171 КПК України.

На підтвердження доводів клопотання прокурор надав копії матеріалів кримінального провадження, а саме: витяг з ЄРДР за №42022081350000138 від 24 червня 2020 року; заяву про вчинення кримінального правопорушення ОСОБА_14 від 22 червня 2020 року; наказ про результати проведення камеральної перевірки державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_8 ; Акт обстеження нерухомого майна від 24 жовтня 2019 року; Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності; Акт за результатами проведення камеральної перевірки державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_8 від 22 лютого 2023 року; повідомлення про підозру ОСОБА_8 ч.3 ст.365-2, ч.3 ст.362 КК України; протокол допиту підозрюваного ОСОБА_8 від 02 березня 2023 року; постанову про визнання речових доказів та передачі їх на зберігання від 03 березня 2023 року.

Згідно з витягом з ЄРДР за №42022081350000138 від 24 червня 2020 року, слідчим СВ відділення поліції №2 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області, станом на час звернення до слідчого судді з клопотанням про арешт вказаного будинку, здійснювалось досудове розслідування кримінального провадження за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.365-2, ч.3 ст.362 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_8 , здійснюючи професійну діяльність, пов`язану з наданням публічних послуг, зловживаючи своїми повноваженнями, 04 листопада 2019 року о 09 годині 38 хвилин, знаходячись на своєму робочому місці у приміщенні Терсянської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за адресою: Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Терсянка, вул. Центральна, буд.63, діючи умисно, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, передбачаючи настання суспільно-небезпечних наслідків та бажаючи їх настання, з метою отримання неправомірної вигоди для іншої особи ОСОБА_7 , в порушення вимог пунктів 12, 42 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127, статей 3, 10, 23Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, незважаючи на відсутність документа, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, на підставі акту технічного обстеження об`єкту від 24 жовтня 2019 року №153, виданого фізичною особою - підприємцем ОСОБА_11 та технічного паспорту від 24 жовтня 2019 року, виданий фізичною особою - підприємцем ОСОБА_11 , що не є документами, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, прийняв рішення №49495146 про реєстрацію права власності на житловий будинок АДРЕСА_1 за суб`єктом ОСОБА_7 , вартість якої складала 361312,00 гривень та за результатом прийнятого рішення, вніс відомості до Державного реєстру прав на нерухоме майно щодо власника вказаного житлового будинку ОСОБА_7 , чим спричинив тяжкі наслідки державним інтересам, в особі потерпілого - Запорізької міської ради.

Крім того, державний реєстратор виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької област ОСОБА_8 , здійснюючи професійну діяльність, пов`язану з наданням публічних послуг, зловживаючи своїми повноваженнями, 04 листопада 2019 о 09 годині 38 хвилин, знаходячись на своєму робочому місці у приміщенні Терсянської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за адресою: Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Терсянка, вул. Центральна, буд.63, діючи умисно, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, передбачаючи настання суспільно-небезпечних наслідків та бажаючи їх настання, з метою отримання неправомірної вигоди для іншої особи ОСОБА_7 , в порушення вимог пунктів 12, 42 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127, статей 3, 10, 23Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень» та всупереч положень посадової інструкції, незважаючи на відсутність документа, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, на підставі акту технічного обстеження об`єкту від 24 жовтня 2019 року №153, виданого фізичною особою - підприємцем ОСОБА_11 та технічного паспорту від 24 жовтня 2019 року, виданий фізичною особою - підприємцем ОСОБА_11 , що не є документами, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, використовуючи особистий ключ ЕЦП, логін та пароль доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, без законних на те підстав, шляхом безпосереднього доступу, здійснив несанкціоновану зміну інформації, яка оброблюється в автоматизованій системі, а саме у відкритому розділі в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, вніс зміни щодо суб`єкта цих прав, чим спричинив тяжкі наслідки державним інтересам, в особі потерпілого - Запорізької міської ради.

В результаті умисних злочинних дій ОСОБА_8 , Запорізьку міську раду позбавлено можливості володіння належним їм майном та завдано матеріальної шкоди на суму 361312,00 гривень, що на момент скоєного злочину в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, тобто спричинили тяжкі наслідки державним інтересам.

З огляду на обставини кримінального правопорушення та виходячи з матеріалів, доданих до клопотання (на які міститься посилання і в ухвалі слідчого судді), існували обґрунтовані підстави вважати, що вказане в ухвалі слідчого судді майно може бути використане як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, отже це майно відповідає критеріям ст.98 КПК України.

Слідчий суддя з цього приводу обґрунтовано вказав в оскаржуваній ухвалі на те, що майно, зазначене у клопотанні відповідає критеріям, зазначеним у ст.98 КПК України.

Колегія суддів вважає, що наявні матеріали вказують на те, що на час ухвалення оскаржуваної ухвали слідчого судді існувала обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення; потреби досудового розслідування виправдовували втручання у право власності на майно; без застосування заходів забезпечення кримінального провадження, про які йшлося в клопотанні, неможливо було досягти дієвості цього кримінального провадження.

Також колегія суддів звертає увагу на те, що відповідно до положень ч.3 ст.170 КПК України, у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої цієї статті (в т.ч. з метою збереження речових доказів), арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.

Слідчий суддя перевірив наявність ризиків, передбачених абзацом другим частини першої статті 170 КПК України, та дійшов обґрунтованого висновку про необхідність накладення вищевказаного арешту, а доводи апелянта про протилежне, на думку колегії суддів, не є слушними.

Окрім того, при апеляційному розгляді встановлено, що задовго до звернення апелянта до апеляційного суду з апеляційною скаргою, обвинувальний акт у кримінальному провадженні №42020081350000138 від 24 червня 2020 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.365-2, ч.3 ст.362 КК України стосовно ОСОБА_8 направлено до суду та на цей час здійснюється судовий розгляд провадження.

В той же час, положенням ч.1 ст.174 КПК України передбачено, що підозрюваний, обвинувачений, їх захисник, законний представник, інший власник або володілець майна, представник юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, які не були присутні при розгляді питання про арешт майна, мають право заявити клопотання про скасування арешту майна повністю або частково. Таке клопотання під час досудового розслідування розглядається слідчим суддею, а під час судового провадження - судом. Арешт майна також може бути скасовано повністю чи частково ухвалою слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження за клопотанням підозрюваного, обвинуваченого, їх захисника чи законного представника, іншого власника або володільця майна, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, якщо вони доведуть, що в подальшому застосуванні цього заходу відпала потреба або арешт накладено необґрунтовано.

Таким чином, власник майна має можливість в ході судового розгляду звернутись до суду з клопотанням про скасування арешту, накладеного слідчим суддею під час досудового розслідування.

Стовно неповідомлення апелянта та його захисника про судове засідання щодо розгляду клопотання слідчого про арешт майна, слід зазначити, що у клопотанні слідчий просив розглянути клопотання без участі власника майна. Тому, у відповідності до положень ч.2 ст.172 КПК України слідчий суддя розглянув клопотання без виклику власника майна, тобто ОСОБА_7 .

Отже, на думку колегії суддів, слідчим суддею дотримані вимоги ст.173 КПК України та враховано правову підставу для арешту майна, можливість використання майна, як доказу у кримінальному провадженні, розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження.

Оскаржувана ухвала слідчого судді є належним чином вмотивованою, а доводи апелянта про протилежне безпідставні та суперечать змісту самої ухвали.

Доказів негативних наслідків від застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження апелянтом не надано, в матеріалах провадження таких відомостей теж немає.

Таким чином, колегія суддів вважає, що слідчий суддя при розгляді клопотання повно і всебічно з`ясував обставини, які мають значення для прийняття законного і обґрунтованого рішення.

Наявні в матеріалах провадження відомості дають обґрунтовані підстави вважати, що не накладення вказаного арешту могло призвести до наслідків, які могли перешкодити кримінальному провадженню.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів вважає, що оскаржувана ухвала слідчого судді є законною, обґрунтованою та вмотивованою і підстав для її скасування, а відповідно і для задоволення поданої апеляційної скарги, не убачає.

Істотних порушень кримінального процесуального закону, які тягнуть скасування ухвали слідчого судді, при апеляційному розгляді не встановлено.

Керуючись ст.ст.407, 422 КПК України, колегія суддів

УХВАЛИЛА:

апеляційну скаргу адвоката ОСОБА_6 в інтересах власника майна ОСОБА_7 залишити без задоволення.

Ухвалу слідчого судді Вільнянського районного суду Запорізької області від 07 березня 2023 року, якою задоволено клопотання та накладено арешт на житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , як предмет, що був об`єктом дій державного реєстратора виконавчого комітету Терсянської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області ОСОБА_8 , який належить на праві власності ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , із забороною його відчуження та розпорядження, залишити без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її оголошення та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Судді:

ОСОБА_2 ОСОБА_3 ОСОБА_4

СудЗапорізький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено26.04.2024
Номер документу118604709
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна

Судовий реєстр по справі —314/2588/21

Ухвала від 14.03.2024

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Дадашева С. В.

Ухвала від 14.03.2024

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Дадашева С. В.

Ухвала від 29.03.2023

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Рассуждай В. Я.

Ухвала від 29.03.2023

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Рассуждай В. Я.

Ухвала від 07.03.2023

Кримінальне

Вільнянський районний суд Запорізької області

Кіяшко В. О.

Ухвала від 09.03.2023

Кримінальне

Вільнянський районний суд Запорізької області

Кіяшко В. О.

Ухвала від 09.03.2023

Кримінальне

Вільнянський районний суд Запорізької області

Кіяшко В. О.

Ухвала від 08.03.2023

Кримінальне

Вільнянський районний суд Запорізької області

Кіяшко В. О.

Ухвала від 07.03.2023

Кримінальне

Вільнянський районний суд Запорізької області

Кіяшко В. О.

Ухвала від 07.03.2023

Кримінальне

Вільнянський районний суд Запорізької області

Кіяшко В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні