ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" квітня 2023 р. Справа № 916/2092/22Господарський суд Одеської області у складі:
судді Малярчук І.А.,
при секретарі судового засідання: Ігнатишеній О.А.
за участю представників сторін:
прокурора: Уліцька А.В., згідно посвідчення
позивача: не з`явився
від відповідача: не з`явився
третьої особи - школи: не з`явився
третьої особи - Управління: не з`явився,
розглянувши справу №916/2092/22 за позовом Керівника Доброславської окружної прокуратури (67500, Одеська область, Одеський район, смт. Доброслав, вул. Центральна,85; ел. пошта: ІНФОРМАЦІЯ_4) до Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (67500, Одеська область, Одеський район, смт. Доброслав, пр-т 40-річчя Визволення, 1; ел. пошта: ІНФОРМАЦІЯ_3), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Благодатненської початкової школи Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (67540, Одеська область, Одеський район, с. Благодатне, вул. Центральна, 9; ел. пошта: ІНФОРМАЦІЯ_2), Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Доброславської селищної ради (проспект Свободи, 2, смт Доброслав, Одеський район, Одеська область, 67500, ел.пошта: ІНФОРМАЦІЯ_1) про визнання незаконним (недійсним) та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Стислий виклад позиції прокурора та заперечень відповідача, заяв, клопотань, процесуальні дії суду:
Прокурор позовні вимоги підтримує, в їх обґрунтування зазначає, що рішенням сесії Доброславської селищної ради від 11.05.2022 № 1035-VIII припинено шляхом ліквідації Благодатненську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області. Прокурор вважає, що спірне рішення впливає на таке конституційне право дітей, які проживають в с. Благодатне Доброславської селищної територіальної громади, як право на освіту, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті рішення про ліквідацію навчального закладу. Доброславська селищна рада листом від 02.06.2022 № 02-14/923/01/747 повідомила окружну прокуратуру, про те, що розпорядженням Доброславського селищного голови від 28.12.2021 №170/2021-СР «Про проведення громадських обговорень (слухань) щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради» було розпочато процедуру припинення шляхом ліквідації Благодатненської та Христо-Ботівської початкових шкіл.
Прокурор зазначає, що, за твердженням Доброславської селищної ради, проекти відповідних рішень щодо ліквідації закладів освіти були опубліковані на офіційному веб-сайті селищної ради разом із розпорядженням селищного голови перед початком проведення громадських слухань. Прокурор зауважує, що на офіційному веб-сайті Доброславської селищної ради https://dobroslavsrf-gromada.gov.ua/ в рубриці «Офіційні документи» відсутні будь-які повідомлення про проведення громадських слухань щодо реорганізації чи ліквідації Благодатненської початкової школи, а на вебсайті в рубриці "Рішення сесії селищної ради/рішення сесії 2022" розміщено лише рішення від 11.05.2022 №1035-VIII "Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради». За твердженням прокурора, 28.12.2022 на офіційному веб-сайті в рубриці «новини» Доброславська селищна рада опублікувала оголошення про проведення громадського обговорення щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради, зазначивши що громадські обговорення відбудуться 25.01.2022, однак, з дати призначення громадських слухань і до прийняття оскаржуваного рішення пройшов термін значно менший, ніж передбачено чинним законодавством, що не відповідає вимогам ч. 2 ст. 32 ЗУ «Про повну загальну середню освіту». Проте, на вебсайті відсутні рубрики «Консультації з громадськістю» та відомості щодо результатів проведення громадських слухань в с. Благодатне Доброславської селищної територіальної громади щодо реорганізації чи ліквідації Благодатненської початкової школи. При цьому, як вбачається з Протоколу, громадські слухання були проведені 28.01.2022, а вже за чотири місяці було прийнято рішення про ліквідацію Благодатненської школи, що, на думку прокурора, свідчить про недоведення результатів громадських слухань до відома жителів с. Благодатне належним чином, тоді як в самому оскаржуваному рішенні зазначено протилежне. Також прокурор відзначає про відсутність публікацій на сайті ради розпорядження голови Доброславської селищної ради від 28.12.2021 № 170/2021 -СР «Про проведення громадських слухань щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради», проекту рішення сесії Доброславської селищної ради VIII скликання від 11.05.2022 №1035 «Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради», однак, рада вказує на їх опублікування. Таким чином, прокурор вважає, що спірне рішення прийнято за відсутності згоди жителів с.Благодатне, що безпосередньо впливає на конституційне їх право на освіту та без дослідження питання безпеки підвезення дітей до інших шкіл, у зв`язку із аварійним станом доріг, а отже порушує права та інтереси територіальної громади с.Благодатне, що не відповідає положенням ч.2 ст.19 Конституції України, а тому - є протиправним.
03.11.2022 за вх.№24760/22 відповідач подав відзив на позов, де вказує, що прийняв спірне рішення на підставі наданих йому повноважень відповідно до ст.143 Конституції України, ст.2, ч.1 ст.10, п.30 ч.1, п.3 ч.2 ст.26, ч.5 ст.60 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», п.6 ч.1 ст.1, ч.ч.1, 2 ст.32 ЗУ «Про повну загальну середню освіту». Також відповідач зазначає, що 28.12.2021 Доброславським селищним головою видано розпорядження №170/2021-СР «Про проведення громадських слухань щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради» та це питання пройшло громадські слухання, що підтверджено протоколом №5 від 21.05.2022. Відповідач зазначає, що на його офіційному веб-сайті було опубліковано оголошення про проведення громадського обговорення, проекти рішень щодо припинення закладів освіти, а також опубліковано результати громадського обговорення. Також відповідач зазначив, що при прийнятті оскаржуваного рішення не було допущено процедурних порушень в часі оприлюднення проекту рішення. Відповідач вважає, що прокурором не зазначено саме тих процедурних порушень при прийнятті рішення, що оскаржується, які могли б вплинути на кінцевий результат такого рішення.
Відповідач зазначає, що на момент припинення Благодатненської школи в ній навчалось п`ятеро дітей, з них одна дитина за кордоном. Вартість утримання одного учня в цій шкоді становить 140441,67грн на рік. Як вказує відповідач, під час проведення громадських слухань обговорювались питання переведення дітей до найбільш наближеної школи, яка знаходиться менш, ніж за 5 кілометрів від припиненої школи, та підвіз дітей до якої здійснється спеціалізованим шкільним автобусом. Відповідач вважає, що зазначені прокурором факти щодо значної віддаленості села Благодатне від села Кремидівка, а також здійснення підвозу учнів на навчання буде спричиняти значний дискомфорт є надуманим та нічим не підтвердженим підстави такого твердження відсутні.
06.12.2022 за вх.№27568/22 прокурор подав відповідь на відзив, де наголошує на тому, що Доброславська селищна рада прийняла рішення від 11.05.2022 №1035-УІІІ «Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради» всупереч вимогам ч. 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту». З моменту складання протоколу громадських слухань (25.01.2022) щодо обговорення питання припинення діяльності (ліквідації) або реорганізації юридичної особи - Благодатненської початкової школи Доброславської селищної ради і до прийняття рішення від 11.05.2022 №1035-VIII «Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради» минув час значно менший, ніж передбачено ч. 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Доброславської селищної ради подала до суду пояснення від 30.03.2023 за вх.№10371/23, де вказує, що із позовом прокурора не згодна за наступних обставин. З початком децентралізації почалась масова оптимізація локальних шкільних мереж по всій Україні. Одним з видів оптимізації мережі закладів освіти є ліквідація закладу освіти. Третя особа вважає, що відповідач щодо ліквідації Благодатненської школи діяв в межах повноважень, наданих йому Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», ЗУ «Про освіту», ЗУ «Про повну загальну середню освіту». Також третя особа зазначила, що прийняттю спірного рішення передували громадські обговорення, про що та проекти рішень було оприлюднено на офіційному сайті відповідача. Третя особа не вбачає порушення спірним рішенням прав дітей.
Ухвалою суду від 29.08.2022 відкрито провадження у справі №916/2092/22, постановлено розглядати справу №916/2092/22 в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання суду на 01.11.2022 о 12год.30хв.
У судовому засіданні 01.11.202 оголошено протокольну ухвалу про перерву до 03.01.2023 об 11год.40хв.
У судовому засіданні 03.01.2023 оголошено протокольну ухвалу про перерву до 13.02.2023 об 11год.30хв.
У судовому засіданні 13.02.2023 оголошено протокольну ухвалу про перерву до 03.04.2022 об 10год.45хв.
Ухвалою суду від 13.02.2023 залучено до участі у справі Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Доброславської селищної ради в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача.
Ухвалою суду від 03.04.2023 закрито підготовче провадження по справі №916/2092/22, призначено справу до розгляду по суті у судовому засіданні на 12.04.2023 об 10год.30хв.
Клопотання відповідача від 03.01.2023 за вх.№705/23 про долучення доказів до справи було судом задоволено.
Зміст спірних правовідносин, фактичні обставини справи та докази, на підставі яких судом встановлені обставини справи:
Рішенням Доброславської селищної ради від 11.05.2022 №1035-VIII «Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області» припинено шляхом ліквідації Благодатненську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області.
Згідно розпорядження Голови Доброславської селищної ради №170/2021-ср від 28.12.2021 «Про проведення громадських слухань щодо реорганізації, перепрофілювання (зміни типу), припинення закладів освіти Доброславської селищної ради» вирішено: провести громадські слухання щодо припинення Благодатненської початкової школи 25.01.2022 о 15год.00хв.; оприлюднити оголошення про початок процедури громадського обговорення у формі громадських слухань та проекти рішень, що підлягають обговоренню, не пізніше 30 календарних днів до дня проведення громадських слухань.
На підтвердження проведення громадських слухань із вищезазначеного питання до справи подано протокол №5 від 25.01.2022, до якого додано список 12 громадян, що приймали участь у громадських обговореннях.
Також прокурором до справи подано роздруківки із сайту Доброславської селищної ради від 08.06.2022, із яких вбачається, що на сайті відсутня опублікована інформація щодо розпорядження про проведення громадських слухань, розпорядження №170/2021-СР, проекти документів від 28.12.2021. На противагу цьому відповідач подав до суду роздруківки зі свого сайту, які не датовані, із яких вбачається розміщення на сайті оголошення про проведення громадських слухань щодо ліквідації Благодатненської школи, розпорядження №170/2021-ср від 28.12.2021, проект рішення щодо ліквідації вказаної школи, звіт про проведення громадських слухань.
Також до справи відповідачем подано до справи наказ №115-ОД від 25.08.2021 «Про організацію підвозу учнів до школи шкільним автобусом ПАЗ-32053-07АС» із с. Благодатне.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши викладені сторонами пояснення, їх мотивовані оцінки кожного аргументу щодо наявності підстав для задоволення або відмови у позові, проаналізувавши нижченаведені норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків.
Згідно зі статтею 53 Конституції України кожному гарантується право на освіту. Держава забезпечує доступність і безоплатність позашкільної освіти.
Відповідно до ч.ч.1, 2, 3 ст. 3 Закону України "Про освіту" кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України. В Україні створюються рівні умови доступу до освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти. Право на освіту гарантується незалежно від віку, статі, раси, стану здоров`я, інвалідності, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин та ознак. Право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.
Частиною 2 статті 4 ЗУ "Про освіту" визначено, що право на безоплатну освіту забезпечується, зокрема, для здобувачів дошкільної та повної загальної середньої освіти - за рахунок розвитку мережі закладів освіти всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законодавством, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту всіх громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України.
Засадами державної політики у сфері освіти та принципами освітньої діяльності є, зокрема, верховенство права; забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності; забезпечення рівного доступу до освіти без дискримінації за будь-якими ознаками, у тому числі за ознакою інвалідності;свобода у виборі видів, форм і темпу здобуття освіти, освітньої програми, закладу освіти, інших суб`єктів освітньої діяльності. Невід`ємним складником системи освіти є, у тому числі, повна загальна середня освіта. Метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності. Повна загальна середня освіта в Україні є обов`язковою і здобувається в інституційних або індивідуальних формах, визначених законодавством, як правило, в закладах освіти. Повна загальна середня освіта має три рівні освіти: початкова освіта тривалістю чотири роки; базова середня освіта тривалістю п`ять років; профільна середня освіта тривалістю три роки. Початкова, базова середня і профільна середня освіта можуть здобуватися в окремих закладах освіти або у структурних підрозділах однієї юридичної особи (закладу освіти) (ч.1 ст.6, ч.1 ст.10, ч.ч.1, 2 ст.12 ЗУ "Про освіту").
Згідно з ч.1 ст.13 ЗУ "Про освіту" для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій. Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи.
Відповідно до ч.1 ст.8 Закону України " Про повну загальну середню освіту" територіальну доступність повної загальної середньої освіти забезпечують у межах повноважень органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом: формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій).
Згідно ст.ст.2, 3 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст. Громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад. Будь-які обмеження права громадян України на участь у місцевому самоврядуванні залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, терміну проживання на відповідній території, за мовними чи іншими ознаками забороняються.
Як визначено у п.30 ч.1 ст. 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання реорганізації або ліквідації навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Відповідно до ч.ч.1, 2, 3 ст.59 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
За положеннями ч.3 ст.66 ЗУ "Про освіту" сільські, селищні ради: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.
Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники). Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства. Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради. У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов`язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти. Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення (ч.ч.1, 2 ст.32 ЗУ «Про повну загальну середню освіту»).
Згідно з положеннями статті 13 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.
Відповідно до п.п.5, 12 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого Постановою КМУ №996 від 03.11.2010 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» консультації з громадськістю організовує і проводить орган виконавчої влади, який є головним розробником проекту нормативно-правового акта або готує пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя. Інформація, пов`язана з організацією та проведенням консультацій з громадськістю, оприлюднюється у спеціально створеній рубриці «Консультації з громадськістю» офіційного вебсайту органу виконавчої влади. В обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю, зокрема, щодо проектів нормативно-правових актів, які стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; стосуються інтересів територіальних громад, тощо.
За положеннями п.п.14, 15 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики публічне громадське обговорення організовує і проводить орган виконавчої влади у такому порядку: визначає питання, яке буде винесене на обговорення; приймає рішення про проведення обговорення; розробляє план заходів з організації та проведення обговорення (у разі потреби); вживає заходів для забезпечення репрезентативності соціальних груп населення, а також суб`єктів господарювання, інститутів громадянського суспільства, органів місцевого самоврядування та інших заінтересованих суб`єктів (далі - заінтересовані сторони); оприлюднює в обов`язковому порядку інформацію про проведення обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб; збирає та аналізує інформацію про оцінку громадськістю ефективності запропонованого органом виконавчої влади шляху вирішення питання; формує експертні пропозиції щодо альтернативного вирішення питання; забезпечує врахування результатів обговорення під час прийняття остаточного рішення; проводить аналіз результатів обговорення; оприлюднює результати обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб. В інформаційному повідомленні про проведення публічного громадського обговорення зазначаються: найменування органу виконавчої влади, який проводить обговорення; питання або назва проекту акта, винесеного на обговорення; варіанти вирішення питання; адреса (гіпертекстове посилання) опублікованого на офіційному вебсайті органу виконавчої влади тексту проекту акта; соціальні групи населення та заінтересовані сторони, на які поширюватиметься дія прийнятого рішення; можливі наслідки проведення в життя рішення для різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін; відомості про місце і час проведення публічних заходів, порядок обговорення, акредитації представників засобів масової інформації, реєстрації учасників; порядок участі в обговоренні представників визначених соціальних груп населення та заінтересованих сторін; поштова та електронна адреси, строк і форма подання письмових пропозицій та зауважень; адреса і номер телефону, за якими надаються консультації з питання, що винесено на публічне громадське обговорення; прізвище, ім`я відповідальної особи органу виконавчої влади; строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення.
Згідно пункту 21 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики звіт про результати публічного громадського обговорення та електронних консультацій з громадськістю орган виконавчої влади в обов`язковому порядку доводить до відома громадськості шляхом оприлюднення на своєму офіційному веб-сайті, урядовому веб-сайті "Громадянське суспільство і влада" (у разі проведення електронних консультацій з громадськістю на зазначеному вебсайті) та в інший прийнятний спосіб не пізніше ніж через два тижні після прийняття рішень за результатами обговорення.
Як визначено у ч.11 ст. 59 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Положеннями п.2 ч.1, ч.4 ст.15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» передбачено, що розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати, зокрема, нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності. Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Відповідно до ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 18 ЗУ «Про доступ до публічної інформації» для забезпечення збереження та доступу до публічної інформації документи, що знаходяться у суб`єктів владних повноважень, підлягають обов`язковій реєстрації в системі обліку. Доступ до системи обліку, що містить інформацію про документ, що знаходиться у суб`єкта владних повноважень, забезпечується шляхом, зокрема, оприлюднення на офіційних вебсайтах суб`єктів владних повноважень такої інформації, а в разі їх відсутності - в інший прийнятний спосіб.
Як зазначено у ст.3 Конвенції "Про права дитини", схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20 листопада 1989 року № 44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-ХІІ, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Отже, у випадку наявності будь-яких правових колізій, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положень ст.3 Конвенції "Про права дитини", пріоритети повинні надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.
Рішенням Конституційного суду України від 04 березня 2004 року № 5- рп/2004 (справа №1-4/2004), у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень ч. З ст. 53 Конституції України (справа про доступність і безоплатність освіти) встановлено, що поняття «доступність», яке вживається у положеннях Основного Закону України, відповідних законах про освіту, інших нормативно-правових актах, доступність освіти за конституційно-правовим змістом необхідно розуміти так, що нікому не може бути відмовлено у праві на освіту, і держава має створити можливості реалізувати це право.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як визначено у ч.3 ст.24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно - правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно з ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до ч.10 ст.60 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Так, як встановлено судом вище, рішенням сесії Доброславської селищної ради від 11.05.2022 № 1035-VIII припинено шляхом ліквідації Благодатненську початкову школу Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області. Розпорядження про призначення громадських слухань з цього питання було опубліковано 28.12.2021 та громадські слухання відбулись 25.01.2022. Тобто, рішення про ліквідацію Благодатненської школи було прийнято відповідачем з порушенням строку, визначеного положеннями ч. 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту», а саме, таке рішення прийнято органом місцевого самоврядування на 10 місяців раніше, ніж мінімальна встановлена законодавцем гранична межа. Таким чином рішення сесії Доброславської селищної ради від 11.05.2022 № 1035-VIII є протиправним в частині його п.1.1.
Враховуючи викладене, підлягає задоволенню у повному обсязі позовна вимога прокурора про визнання незаконним (недійсним) п.1.1. рішення сесії Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області від 11.05.2022 №1035-УІІІ «Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради».
Згідно ч.1 ст.123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Положення п.2 ч.1 ст.129 ГПК України передбачають, що судовий збір покладається: у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
За розгляд даного позову судом прокурор поніс витрати на оплату судового збору в сумі 2481 грн, які підлягають відшкодуванню йому за рахунок відповідача, внаслідок повного задоволення позовних вимог прокурора.
Керуючись ст.ст.123, 124, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 239, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Задовольнити повністю позов Керівника Доброславської окружної прокуратури (67500, Одеська область, Одеський район, смт. Доброслав, вул. Центральна,85; ел. пошта: ІНФОРМАЦІЯ_4) до Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (67500, Одеська область, Одеський район, смт. Доброслав, пр-т 40-річчя Визволення, 1; ел. пошта: ІНФОРМАЦІЯ_3), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Благодатненської початкової школи Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (67540, Одеська область, Одеський район, с. Благодатне, вул. Центральна, 9; ел. пошта: ІНФОРМАЦІЯ_2), Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Доброславської селищної ради (проспект Свободи, 2, смт Доброслав, Одеський район, Одеська область, 67500, ел.пошта: ІНФОРМАЦІЯ_1) про визнання незаконним (недійсним) та скасування рішення.
2. Визнати незаконним (недійсним) п.1.1. рішення сесії Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області від 11.05.2022 №1035-УІІІ «Про припинення шляхом ліквідації закладів освіти Доброславської селищної ради».
3. Стягнути з Доброславської селищної ради Одеського району Одеської області (67500, Одеська область, Одеський район, смт. Доброслав, пр-т 40-річчя Визволення, 1; ел. пошта: ІНФОРМАЦІЯ_3, код ЄДРПОУ 04378652) на користь Одеської обласної прокуратури судовий збір в сумі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) грн (отримувач коштів - Одеська обласна прокуратура, адреса: 65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3; код ЄДРПОУ 03528552; банк отримувача: ДКСУ у м. Києві; код банку отримувача: 820172; код класифікації доходів бюджету 22030101, р/р UА 808201720343100002000000564).
Рішення господарського суду набирає законної сили згідно зі ст.241 ГПК України, після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Відповідно до п.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 13 квітня 2023 р.
Суддя І.А. Малярчук
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 12.04.2023 |
Оприлюднено | 17.04.2023 |
Номер документу | 110204939 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Малярчук І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні