Рішення
від 17.04.2023 по справі 343/147/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" квітня 2023 р. справа № 343/147/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Матуляка Я.П., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до комунального некомерційного підприємства "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області про зобов`язання до вчинення дій,

ВСТАНОВИВ:

30.01.2023 ОСОБА_1 звернувся до Долинського районного суду Івано-Франківської області з позовом до комунального некомерційного підприємства "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області про зобов`язання надати інформацію згідно поданого запиту від 16.01.2023.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач в порушення вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації" на поданий інформаційний запит надав відповідь, яка не містить запитуваної інформації. На думку позивача, такі дії відповідача є протиправними, а тому просить зобов`язати відповідача надати належну відповідь на запит.

Ухвалою Долинського районного суду Івано-Франківської області від 31.01.2023 адміністративну справу № 343/147/23 за позовом ОСОБА_1 до комунального некомерційного підприємства "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області про ненадання відповіді на запит на публічну інформацію - передано на розгляд до Івано-Франківського окружного адміністративного суду за підсудністю.

20.02.2023 справа № 343/147/23 супровідним листом Долинського районного суду Івано-Франківської області від 16.02.2023 за № 343/147/23/484/2023 надійшла до Івано-Франківського окружного адміністративного суду.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.02.2023, справа передана головуючому судді Матуляку Я.П.

Згідно ухвали Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27.02.2023 дану позовну заяву залишено без руху у зв`язку з її невідповідністю вимогам статтей 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України та надано десятиденний строк з дня вручення (отримання) копії цієї ухвали для усунення недоліків.

13.03.2023 позивачем зазначені в ухвалі про залишення позовної заяви без руху недоліки усунуті.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20.03.2023 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач скористався своїм правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 14.04.2023. Представник відповідача проти позову заперечує та просить відмовити в його задоволенні з тих підстав, що запитувачу інформації надається доступ до вже існуючої інформації і не вимагається створення у відповідь на запит нової інформації. В даному ж випадку запитувана інформація, на думку відповідача, потребує створення, шляхом проведення аналітичної роботи. Крім того, звернув увагу на те, що на запит позивача надано копію звіту про доходи та витрати комунального некомерційного підприємства "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області за 2022 рік, який містить узагальнені дані щодо фонду оплати праці працівників підприємства. В листі роз`яснено позивачу до яких категорій відносяться посади щодо яких подано запит.

Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 263 КАС України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши в сукупності письмові докази, зазначає таке.

16.01.2023 ОСОБА_1 звернувся до комунального некомерційного підприємства "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області із запитом на публічну інформацію в якому, на підставі Закону України "Про доступ до публічної інформації", просив надати інформацію про річний дохід генерального директора, медичного директора, заступника медичного директора, головного бухгалтера, начальника відділу кадрів, керівників структурних підрозділів, менеджера проектів та програм, менеджера якості, уповноваженого з антикорупційної діяльності, а також список осіб, які у період з 01.01.2022 по 31.12.2022 отримали помісячні надбавки до зарплати та розміри таких надбавок (а.с.40).

За результатами розгляду інформаційного запиту ОСОБА_1 генеральним директором комунального некомерційного підприємства "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області листом від 23.01.2023 за №5 повідомлено про те, що запитувачу інформації надається доступ до вже існуючої інформації і не вимагається створення у відповідь на запит нової інформації. Крім того, зазначено до яких категорій відносяться посади щодо яких запитував позивач. Щодо надання списків осіб, котрі отримували помісячні надбавки до зарплат та розміру таких надбавок, відповідач вказав на те, що така інформація потребує створення, шляхом аналітичної роботи. До вказаного листа відповідачем долучено копію звіту про доходи та витрати комунального некомерційного підприємства "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області за 2022 рік, який містить узагальнені дані щодо фонду оплати праці працівників підприємства (а.с.4,5).

Вважаючи таку відповідь неналежною та такою, що не містить запитуваної інформації, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В статті 34 Конституції України зазначено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб на свій вибір.

Згідно зі статтею 5 Закону України від 02 жовтня 1992 року № 2657-XII "Про інформацію" (далі - Закон № 2657-XII) кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.

Статтею 20 Закону № 2657-XII визначено, що за порядком доступу інформація поділяється на відкриту інформацію та інформацію з обмеженим доступом. Будь-яка інформація є відкритою, крім тієї, що віднесена законом до інформації з обмеженим доступом.

Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес визначається Законом України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 № 2939-VI (далі - Закон № 2939-VI).

Частиною 1 статті 1 Закону № 2939-VI визначено, що публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 3 Закону № 2939-VI право на доступ до публічної інформації гарантується, зокрема, обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.

За змістом частини 1 статті 5 Закону № 2939-VI доступ до інформації забезпечується шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації та надання інформації за запитами на інформацію.

Статтею 12 Закону № 2939-VI визначено, що суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: 1) запитувачі інформації фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; 2) розпорядники інформації суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону; 3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 13 Закону 2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.

У пункті 6 частини 1 статті 14 Закону 2939-VI визначено, що розпорядники інформації зобов`язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.

Згідно ч. 1 ст. 19 Закону 2939-VI запитом на інформацію є прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.

Частиною 2 цієї статті передбачено що, запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.

Частинами 4 та 5 статті 19 Закону 2939-VI передбачено, що письмовий запит подається в довільній формі та має містити: 1) ім`я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв`язку, якщо такий є; 2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо; 3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.

Згідно частин 1, 4 статті 20 Закону 2939-VI розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту. У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

Відповідно до статті 22 Закону № 2939-VI розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.

Відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації (ч.2 ст. 23 Закону № 2939-VI).

Відповідно до ст. 23 Закону № 2939 -VI рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду. Запитувач має право оскаржити: 1) відмову в задоволенні запиту на інформацію; 2) відстрочку задоволення запиту на інформацію; 3) ненадання відповіді на запит на інформацію; 4) надання недостовірної або неповної інформації; 5) несвоєчасне надання інформації; 6) невиконання розпорядниками обов`язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону; 7) інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до матеріалів справи спір між сторонами виник через незгоду позивача із отриманою ним відповіддю на запит про надання публічної інформації від 23.01.2023, оскільки зазначена відповідь не містила в собі інформації, що запитувалася позивачем у запиті від 16.01.2023.

Положення Закону № 2939-VI визначають публічну інформацію як таку, що зафіксована будь-якими засобами та на будь-яких носіях і знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації. Інформація, що міститься в кількох документах і може бути зібрана і надана без значних інтелектуальних зусиль, також відповідає критеріям «відображення та документування» і є публічною. Не є інформаційним запитом звернення, для відповіді на яке необхідно створити інформацію, крім випадків, коли розпорядник не володіє запитуваною інформацією, але зобов`язаний нею володіти.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 31 липня 2018 року у справі № 820/4263/17.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем запитувалася інформація стосовно виплати заробітної плати та надбавок до зарплати за рахунок бюджетних коштів.

Відповідно до частини 5 статті 6 Закону № 2939-VI не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно.

Тобто інформація, що запитувалася позивачем у заяві від 16.01.2023, не потребувала створення нової інформації, є публічною, оскільки створена під час діяльності комунального некомерційного підприємства "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області та стосується розпорядження бюджетними коштами, а відтак не може бути обмежена.

В такому випадку не може бути обмежено доступ і до копій відповідних документів, інформацію про умови отримання майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали майно.

В заяві про отримання публічної формації від 16.01.2023 позивач запитував інформацію про річний дохід генерального директора, медичного директора, заступника медичного директора, головного бухгалтера, начальника відділу кадрів, керівників структурних підрозділів, менеджера проектів та програм, менеджера якості, уповноваженого з антикорупційної діяльності, а також список осіб, які у період з 01.01.2022 по 31.12.2022 отримали помісячні надбавки до зарплати та розміри таких надбавок.

За змістом запиту від 16.01.2023 запитувана інформація стосується заробітної плати працівників лікарні, що утримується за рахунок бюджетних коштів.

Слід зазначити, що не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно (ч. 5 ст. 6 Закону № 2939-VI).

Це загальне правило, винятки з якого вказані у частинах 1 та 5 статті 6 Закону № 2939-VI.

Обмежувати доступ до інформації можна в таких випадках:

1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку, аби запобігти заворушень чи злочинів; для охорони здоров`я населення; для захисту репутації або прав інших людей; для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;

2) розголошення інформації може завдати значної шкоди цим інтересам;

3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

Практика застосування цих положень Закону № 2939-VI, у тому числі судова, вказує на те, що інформація про розмір заробітної плати, що виплачена особі державним чи комунальним закладом, не містить у собі тих ознак, за яких розпорядник інформації може обмежити до неї доступ. На це вказує і постанова пленуму Вищого адміністративного суду України "Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації" від 29.09.2016 № 10 (далі - Постанова № 10), а саме: доступ до інформації щодо розпорядження комунальним підприємством комунальним майном, зокрема, інформація про використання коштів, розподіл доходів від надання послуг (продукції, товарів), виплати заробітної плати працівникам, використання вкладів та дотацій з бюджетів, інші витрати, та прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно, може бути обмежено лише за умов, передбачених частиною 5 статті 6 Закону № 2939-VI (абз. 7 та 8 п. 2.4 Постанови № 10).

Оскільки відповідь відповідача не містить запитуваної інформації, то її цілком обґрунтовано визначено позивачем як неправомірну відмову в наданні інформації, що відповідає ст. 22 Закону № 2939-VІ.

Враховуючи наявність законодавчо встановленого обов`язку відповідача надавати публічну інформацію на запит, відсутність підстав визначення запитуваної позивачем інформації як такої, доступ до якої може бути обмежено та встановлені під час розгляду справи обставини, суд дійшов висновку, що відповідь розпорядника інформації від 23.01.2023 за №5 є неправомірною в розумінні Закону № 2939-VІ та порушує право позивача на доступ до інформації.

Відповідач, як розпорядник інформації, не надавши запитувану інформацію на запит позивача від 16.01.2023, вчинив протиправну бездіяльність.

Зважаючи на протиправність бездіяльності відповідача з ненадання інформації на запит позивача від 16.01.2023, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заявлених позивачем вимог щодо зобов`язання відповідача надати позивачу інформацію згідно з запитом від 16.01.2023 про річний дохід генерального директора, медичного директора, заступника медичного директора, головного бухгалтера, начальника відділу кадрів, керівників структурних підрозділів, менеджера проектів та програм, менеджера якості, уповноваженого з антикорупційної діяльності, а також список осіб, які у період з 01.01.2022 по 31.12.2022 отримали помісячні надбавки до зарплати та розміри таких надбавок з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Отже, заявлені позивачем вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Згідно із частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як наслідок, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає стягненню судовий збір в розмірі 1073,60 грн., сплачений згідно квитанції від 30.01.2023 (а.с.6).

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до комунального некомерційного підприємства "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 01993457, вул. Оксани Грицей, 15, м. Долина, Калуський район, Івано-Франківська область, 77503) про зобов`язання до вчинення дій - задовольнити повністю.

Зобов`язати комунальне некомерційне підприємство "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 01993457, вул. Оксани Грицей, 15, м. Долина, Калуський район, Івано-Франківська область, 77503) надати ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) запитувану інформацію згідно запиту від 16.01.2023 про річний дохід генерального директора, медичного директора, заступника медичного директора, головного бухгалтера, начальника відділу кадрів, керівників структурних підрозділів, менеджера проектів та програм, менеджера якості, уповноваженого з антикорупційної діяльності, а також список осіб, які у період з 01.01.2022 по 31.12.2022 отримали помісячні надбавки до зарплати та розміри таких надбавок.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань комунального некомерційного підприємства "Долинська багатопрофільна лікарня" Долинської міської ради Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 01993457, вул. Оксани Грицей, 15, м. Долина, Калуський район, Івано-Франківська область, 77503) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судовий збір в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 копійок.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя Матуляк Я.П.

Дата ухвалення рішення17.04.2023
Оприлюднено19.04.2023
Номер документу110257607
СудочинствоАдміністративне
Сутьзобов`язання до вчинення дій

Судовий реєстр по справі —343/147/23

Рішення від 17.04.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Матуляк Я.П.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Матуляк Я.П.

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Матуляк Я.П.

Ухвала від 31.01.2023

Адміністративне

Долинський районний суд Івано-Франківської області

Монташевич С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні