ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 лютого 2023 року Справа № 280/5434/22
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Тулянцевої І.В., розглянувши у м. Дніпрі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Грос Трейдінг» про стягнення штрафних санкцій, -
ВСТАНОВИВ:
13 вересня 2022 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Грос Трейдінг» в якій позивач просить:
- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Грос Трейдінг» (код ЄДРПОУ 42859585) до Державного бюджету штрафні санкції у розмірі 34 000 (тридцять чотири тисячі) гривень 00 копійок.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 16 вересня 2022 року адміністративну справу № 280/5434/22 передано за підсудністю до Дніпропетровського окружного адміністративного суду.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.11.2022 року, справу 280/5434/22 передано для розгляду судді Тулянцевій І.В.
Ухвалою суду від 14 листопада 2022 року позовну заяву Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Грос Трейдінг» про стягнення штрафних санкцій залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви протягом п`яти днів з дня отримання ухвали суду шляхом надання до суду доказів сплати судового збору у розмірі 2481,00 грн.
На виконання ухвали суду від 14 листопада 2022 року позивачем 30 листопада 2022 року подано до суду докази сплати судового збору.
Ухвалою суду від 05 грудня 2022 року відкрито провадження у справі та ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням № 9 від 21.06.2022 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог законодавства про ціни і ціноутворення до Товариства з обмеженою відповідальністю «Грос трейдінг» Головним управлінням Держпродспоживслужби в Запорізькій області застосовано штрафні санкції у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34000,00 грн.) Штрафні санкції застосовано за створення перешкод органу державного нагляду (контролю) та його посадовим особам під час проведення позапланового заходу державного нагляду (контрою) шляхом ненадання інформації та документів на вимоги № 196/1 від 02.06.2022 року та №196/2 від 08.06.2022, необхідних для здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. Вимога та направлення на проведення перевірки, як на підставу проведення цієї перевірки, містять посилання на доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 №11381/0/1-22. Вказане рішення № 9 від 21.06.2022 року відповідачем не оскаржено, у зв`язку із чим суми штрафу підлягають стягненню до бюджету.
27 грудня 2022 року на адресу суду засобами поштового зв`язку надійшов відзив на адміністративний позов від ТОВ «Грос Трейдінг» в якому відповідач проти позову заперечує та вказує, що Головне управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області проводило заходи контролю дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін на дизельне паливо та бензини автомобільні в період з 01.06.2022 року по 14.06.2022 року, тобто в той час, як державне регулювання цін на бензин автомобільний та дизельне паливо було призупинено. Разом з тим, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 року № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», на період дії воєнного стану передбачена можливість здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах. Відповідач зазначає, що Прем`єр-міністр України не є центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідних сферах, а отже, його доручення не може бути підставою для проведення позапланової перевірки на період воєнного стану, як зазначено у постанові Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 року № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану». З урахуванням наведеного, просять у задоволенні позову відмовити.
24 січня 2023 року до суду засобами поштового зв`язку надійшла відповідь на відзив від позивача в якій заявляють, що відповідачем не спростовано факт невиконання ним законних вимог Головного управління № 197/4 від 02.06.2022 про надання інформації та № 197/2 від 08.06.2022 про надання інформації, які призвели до неможливості здійснити позапланові перевірки, у зв`язку із чим, фінансові санкції були застосовані правомірно.
27 січня 2023 року до суду від відповідача засобами поштового зв`язку надійшли заперечення на відповідь на відзив в яких відповідач зазначає, що перевірка була проведена із порушенням норм діючого законодавства у зв`язку із чим, встановлені обставини не можуть бути підставою для притягнення підприємства до фінансової відповідальності.
Дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про часткове задоволення позовних вимог, з огляду на таке.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що з 02.06.2022 по 14.06.022 на підставі наказу Головного управління Держспродспоживслужби в Запорізькій області від 01.06.2022 року № 173, направлень на проведення перевірки від 01.06.2022 №196 та від 01.06.2022 № 197, які отримані уповноваженими особами ТОВ «Грос Трейдінг», спеціалістами Головного управління проведено позапланову перевірку додержання вимог щодо формування, встановлення та застосування державним регульованих цін Товариством з обмеженою відповідальністю «Грос трейдінг» за адресами: вул. Зіни Білої, буд. 156, кв. 8, кім. 4, м. Новомосковськ, Дніпропетровська область, 51200; вул. Червона, буд. 1Б, м. Запоріжжя; вул. Олімпійська, буд. 7А, м. Запоріжжя.
Під час здійснення державного нагляду (контролю) ТОВ «Грос трейдінг» за адресою: вул. Олімпійська, буд. 7-а, м. Запоріжжя, 02.06.2022 уповноваженій особі ТОВ «Грос трейдінг» Трюхан Я.В. вручено вимогу № 196/1 про надання інформації від 02.06.2022, яка необхідна для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) та зобов`язано надати належним чином завірені копії документів, що стосуються предмету перевірки у термін до 06.06.2022 до 15-00 год.
У зв`язку із ненаданням до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області витребуваних документів в установлений термін, 08.06.2022 позивачем вручено уповноваженій особі ТОВ «Грос трейдінг» Трюхан Я.В. вимогу № 196/2 про надання інформації від 08.06.2022, яка необхідна для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в якій зазначено про надання необхідних документів у строк до 10.06.2022 до 15-00 год.
Матеріалами справи підтверджено, що станом на 16-35 год 14.06.2022 жодної інформації (документів для здійснення перевірки), зазначеної у вищезазначеній вимогах про надання інформації від 02.06.2022 № 196/1 та від 08.06.2022 № 196/2 ТОВ «Грос трейдінг» до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області не надано.
14.06.2022 року головним спеціалістом сектору контролю за регулюванням цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області Дзигало А.В. та заступником начальника управління начальником відділу управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області Пакета Е.В. в присутності представника ТОВ «Грос трейдінг» Трюхан Я.В. було складено Акт за результатами проведення планової (позапланової) перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін № 196/09, яким зафіксовані встановлені порушення, а саме -
посадовою особою ТОВ «Грос трейдінг» створено перешкоди для здійснення перевірки щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін шляхом ненадання документів та інформації, зазначених у вимогах про надання інформації від 02.06.2022 № 196/1 та від 08.06.2022 № 196/2.
Зазначений акт отримано уповноваженою особою ТОВ «Трое трейдінг» Трюхан Я.В. без зауважень та заперечень 14.06.2022, що підтверджується її особистим підписом на примірнику акта перевірки.
Статтею 238 Господарського кодексу України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків
Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно- господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.
Так, за створення перешкод ТОВ «Грос трейдінг» для виконання посадовими особами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області покладених на них контрольно-наглядових функцій за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, а саме - ненадання в установлений термін документів та інформації, зазначених у вимогах про надання інформації від 02.06.2022 № 196/1, від 02.06.2022 № 197/1, від 08.06.2022 № 196/2, від 08.06.2022 № 197/2, необхідних для здійснення позапланових перевірок, що є порушенням прав посадових осіб органу державного нагляду, передбачених п. 2 та п. 3 ч. 1 ст. 18 Закону України «Про ціни та ціноутворення», та призвело до неможливості здійснення позапланових перевірок, чим було порушено вимоги абз. 3 та 5 ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» 21.06.2022 позивачем прийнято рішення № 9, яким застосовано до ТОВ «Грос трейдінг» адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу в сумі 34 000 грн. (дві тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
23.06.2022 Головним управлінням направлено на адресу ТОВ «Грос трейдінг» рішення № 9 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення, що підтверджується квитанцією пошти та описом вкладення. Згідно відстеження поштових вкладень, відповідач отримав рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій 23.07.2022.
Доказів оскарження рішення про застосування адміністративно господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення від 21.06.2022 року № 9, сторонами до суду не надано, а судом не встановлено.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає про таке.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №877-V від 05.04.2007 року (далі Закон №877- V).
Статтею 1 Закону №877- V передбачено, що державний нагляд (контроль) є діяльністю уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону №877- V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону №877- V планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок
За приписами ч. 1 ст. 6 Закону №877- V однією з підстав для здійснення позапланових заходів є, зокрема, перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону №877- V один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Згідно з положеннями ч.ч. 7, 8, 11 ст. 7 Закону №877- V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.
Відповідно до ст. 11 Закону №877- V визначено, що суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; не створювати перешкоди органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам при здійсненні ними заходів державного нагляду (контролю), за умови що зазначені заходи здійснюються такими особами відповідно до вимог закону; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.
Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 18 Закону України «Про ціни та ціноутворення» №5007-VI від 21.06.2012 року (далі Закон №5007-VI) уповноважені органи мають право приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 20 Закону №5007-VI до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за невиконання приписів уповноважених органів або створення перешкод для виконання покладених на них функцій передбачений штраф у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Під час судового розгляду справи встановлено, що з метою проведення позивачем заходу нагляду (контролю) ТОВ «Грос трейдінг» (Дніпропетровська обл., м.Новомосковськ, вул. Зіни Білої буд. 156 кв. 8 кімн 4) за адресою: м. Запоріжжя, вул. Олімпійська буд. 7А, відповідачу було надіслано 02.06.2022 року та 08.06.2022 року вимоги № 196/1 та 196/2 відповідно, про надання інформації та документів необхідних для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), яку отримала представник відповідача Трюхан Я.В., що підтверджується матеріалами справи.
Відповідно до акту за результатами проведення планової (позапланової) перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін № 196/09 від 14.06.2022 р., зафіксовано порушення ТОВ «Грос трейдінг» п. 2 тп п. 3 ч. 1 ст. 18 Закону України «Про ціни та ціноутворення» та абз. 3 та 5 ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Так, позивачем у акті вказано, що проведеною перевіркою встановлено, що уповноваженою особою ТОВ «Грос трейдінг» були створені перешкоди для виконання покладених на Головне управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області функцій, в частині не надання документів, що зазначені у вимозі про надання інформації та документів необхідних для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), а саме: розпорядчі докумени щодо встановлення цін на дизельне паливо та бензини автомобільні за період з 24.02.2022 року по 02.06.2022 року; документи щодо фактичної реалізації дизельного палива та бензинів автомобільних в електронному вигляді та на паперовому носії за місцем торгівлі пальним суб`єкта господарювання за період з 24.02.2022 по 02.06.2022, а також за 12.05.2021 (усі щоденні звіти АЗС форми 17-НП, усі щоденні z(x) звіти в розрізі видів палива із зазначенням обсягів реалізації та ціни реалізації за усіма касовими апаратами за перевіряємим місцем торгівлі дизельним паливом та бензинами автомобільними тощо); паспорти якості та декларації про відповідність на кожну партію дизельного палива та бензинів автомобільних, закуплену суб`єктом господарювання; документи первинного бухгалтерського обліку щодо закупівлі бензинів автомобільних та дизельного палива. Термін та час надання відповідних документів зазначено у вимозі, з чим ознайомлена уповноважена особа ТОВ «Грос трейдінг», про що свідчить її особистий підпис. Разом з цим, станом на 14.06.2022 р. відомості щодо надання товариством вказних документів на адресу Головного управління, відсутні.
З вказаних підстав, 21.06.2022 р. позивачем прийнято рішення №9 про застосування, відповідно до п. 6 ст. 18 та п. 4 ч. 1 ст. 20 Закону №5007-VI, адміністративно-господарських санкцій за порушення державної дисципліни цін ТОВ «Грос трейдінг», у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34000 гривень).
При цьому, у ст. 21 Закону №877- V визначено, що суб`єкт господарювання має право звернутися до відповідного центрального органу виконавчої влади або до суду щодо оскарження рішень органів державного нагляду (контролю). Однак, суд встановив, що прийняте рішення контролюючого органу про застосування адміністративно-господарських санкцій, відповідачем не оскаржувалось у визначеному законодавством порядку, а штраф добровільно сплачений не був, а тому суд вважає обґрунтованими позовні вимоги та наявність підстав для їх задоволення.
Щодо тверджень відповідача стосовно незаконності переведеної перевірки, що виключає можливість застосування адміністративно господарських санкцій, суд зазначає, що вказані обставини не були предметом спору у справі, у зв`язку із чим, до уваги не приймаються.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).
З огляду на встановлені обставини справи, наведені положення чинного законодавства, позовні вимоги у цій справі підлягають задоволенню у повному обсязі.
Розподіл судових витрат не здійснюється відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 9, 73-78, 90, 139, 241 246, 291 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Гоголя буд. 105 А, код ЄДРПОУ 40311343) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Грос Трейдінг» (51200, Дніпропетровська обл., м.Новомосковськ, вул. Зіни Білої буд. 156 кв. 8 кімн. 4, код ЄДРПОУ 42859585) про стягнення штрафних санкцій - задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Грос Трейдінг» (код ЄДРПОУ 42859585) до Державного бюджету штрафні санкції у розмірі 34 000,00 грн. (тридцять чотири тисячі гривен 00 копійок).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені статтями 295 та 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя І.В. Тулянцева
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2023 |
Оприлюднено | 20.04.2023 |
Номер документу | 110282811 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні