Рішення
від 17.04.2023 по справі 915/517/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 квітня 2023 року Справа № 915/517/22

м. Миколаїв

Господарський суд Миколаївської області у складі судді Олейняш Е. М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу

за позовом Заступника керівника Окружної прокуратури міста Миколаєва, вул. Нікольська, буд. 73, м. Миколаїв, 54001 (код ЄДРПОУ 02910048)

електрона адреса: centr@myk.gp.gov.ua

в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті, пр. Перемоги, буд. 14, м. Київ, 01135 (код ЄДРПОУ 39816845)

електрона адреса: contact@dsbt.gov.ua

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРТРАНС-АГРО-ЮГ", вул. Соснова, буд. 25, м. Нова Одеса, Миколаївська область, 56601 (код ЄДРПОУ 41461549)

про стягнення плати за проїзд великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування в сумі 11 370, 57 грн.

без повідомлення (виклику) учасників

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Миколаївської області звернувся Заступник керівника Окружної прокуратури міста Миколаєва з позовною заявою в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) з позовною заявою до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРТРАНС-АГРО-ЮГ", в якій просить суд:

1. Стягнути з ТОВ "УКРТРАНС-АГРО-ЮГ" на користь Державного бюджету України плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні в сумі 11 370, 57 грн.

2. Стягнути з ТОВ "УКРТРАНС-АГРО-ЮГ" на користь Миколаївської обласної прокуратури 2 481, 00 грн. - судового збору, сплаченого за подання вказаного позову до суду.

І. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ.

Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 15.11.2022 року позовну заяву позовну заяву Заступника керівника Окружної прокуратури міста Миколаєва в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті (вх. № 5253/22 від 10.11.2022) до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРТРАНС-АГРО-ЮГ" про стягнення плати за проїзд великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування в сумі 11 370, 57 грн. залишено без руху.

Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 22.11.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними матеріалами.

Заперечень щодо розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними матеріалами від сторін до суду не надходило.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Відповідно до Указів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 06.11.2022 № 757/2022, від 06.02.2023 № 58/2023 у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України продовжувався строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб, з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб, з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб, з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб, з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб, з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Відповідно до ст. 12-2 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.

Повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.

Відповідно до ст. 26 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами. На цій території діють суди, створені відповідно до Конституції України.

Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється.

У разі неможливості здійснювати правосуддя судами, які діють на території, на якій введено воєнний стан, законами України може бути змінена територіальна підсудність судових справ, що розглядаються в цих судах, або в установленому законом порядку змінено місцезнаходження судів.

Створення надзвичайних та особливих судів не допускається.

Відповідно до ч. 4 ст. 240 ГПК України у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

ІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ УЧАСНИКІВ ПРОЦЕСУ.

2.1. Правова позиція прокуратури.

Підставою позову прокуратурою зазначено, що на підставі направлення на рейдову перевірку №009637 від 23.09.2019 старшими державними інспекторами Управління Укртраснбезпеки у Черкаській області 25.09.2019 на пересувному пункті габаритно-вагового контролю на 210 км + 450 м а/д Н-11 "Київ-Одеса" проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом KOGEL, реєстраційний номер НОМЕР_2 .

За результатами проведеного габаритно-вагового контролю 25.09.2019 складено акт про проведення перевірки вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 178023, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 035507 та довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 044755.

Водій ОСОБА_1 вказані документи отримав.

Габаритно-ваговим контролем зафiксовано, що повна маса автомобiля марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом KOGEL, реєстраційний номер НОМЕР_2 , який здiйснював перевезення вантажу становила 58,55 т, при нормативно допyстимих 44 т, ocьoвi навантаження 7,3т/18,35т/10,9т/10,8т/11,2т, тобто навантаження на одиночну вісь 18,35 т при нормативно допустимих 11 т, та на строєну вісь 32, 9 т, при нормативно допустимих 24 т.

За кермом даного транспорту перебував водiй Райко А.В. та згiдно наданої ним товарно-транспортної накладної № 17 вiд 25.09.2019 на вказаному транспортному засобi перевiзником ТОВ "УКРТРАНС-АГРО-ЮГ" здiйснювалося перевезення вантажу "соя" з пункту навантаження м. Умань, Черкаської області, до пункту розвантаження с. Шарин, Черкаської області.

Прокуратура зазначає, що перевезення вантажу здiйснювалося з перевищенням загальної маси на 36,38%, навантаження на одиночну вісь на 66,82%, та на строєну вісь на 40,45%, що є порушенням ч. 3 ст. 48 Закону України "Про автомобiльний транспорт".

Враховуючи положення законодавства та нормативно-правових актів державним iнспектором виконано розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобiв автомобiльними дорогами загального користування № 884 вiд 25.09.2019 до актy вiд 25.09.2019 № 035507 та нарахована плата у розмiрi 426,86 Євро, що за курсом НБУ станом на 25.09.2019 становила 11 370, 57 грн.

Водій ОСОБА_1 з довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю, актом про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та розрахунком плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, складених 25.09.2019, ознайомився та їх копії отримав.

Прокуратура зазначає, що зважаючи на те, що визначена уповноваженим органом плата за проїзд, вiдповiдачем в добровiльному порядку i в установленi строки не сплачена, вона набуває статусу заборгованостi та вiдтак пiдлягає стягненню у судовому порядку.

Позовні вимоги обґрунтовано положеннями ст. 15-17 ЦК України, ст. 29 БК України, ст. 33 Закону України Про автомобільні дороги, ст. 6, 48, 60 Закону України Про автомобільний транспорт, ст. 29 Закону України Про дорожній рух, Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567, Порядком здiйснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобiльними дорогами загального користування транспортних засобiв та iнших самохiдних машин i механiзмiв, ваговi та./або габаритнi параметри яких перевищують нормативнi, затвердженого постановою Кабiнету Mіністрів України вiд 27.06.2007 № 879, Правилами дорожнього руху України, затверджених постановою Кабiнету Mіністрів України вiд 10.10.2001 № 1306, Правилами проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобiв автомобiльними дорогами, вулицями та залiзничними переїздами, затвердженими постановою Кабiнету Mіністрів України вiд 20.01.2001 № 30, Положенням про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 та судовою практикою.

2.2. Правова позиція позивача.

Позивач не скористався правом на подання пояснень по справі.

2.3. Правова позиція (заперечення) відповідача.

Відповідач не скористався наданим йому ч. 1, 2, 4 ст. 161 ГПК України правом на подання відзиву на позовну заяву.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідач про розгляд справи повідомлений належним чином, ухвала про відкриття провадження у даній справі від 22.11.2022 отримана відповідачем 03.12.2022, що підтверджується рекомендованим повідомлення про вручення поштового відправлення, яке повернуто на адресу суду 29.12.2022.

ІІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН З ПОСИЛАННЯМ НА ДОКАЗИ, НА ПІДСТАВІ ЯКИХ ВСТАНОВЛЕНІ ВІДПОВІДНІ ОБСТАВИНИ.

Розглянувши матеріали справи, керуючись принципом верховенства права, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, суд встановив наступне.

Відповідно до графіку рейдових перевірок Управління Укртрансбезпеки у Черкаській області від 19.09.2019 та направлення на рейдову перевірку № 009637 від 23.09.2019 у період з 23.09.2019 по 29.09.2019 старшими державними інспекторами Управління Укртрансбезпеки у Черкаській області 25.09.2019 на пересувному пункті габаритно-вагового контролю на 210 км + 450 м а/д Н-11 "Київ-Одеса" проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом KOGEL, реєстраційний номер НОМЕР_2 , водій ОСОБА_1 , щодо дотримання Закону України «Про автомобільний транспорт», постанов Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006, № 879 від 27.06.2007.

Зазначений транспортний засіб згідно товарно-транспортної накладної серії 12ААЕ № 17 від 25.09.2019 виконував перевезення вантажу (соя) з м. Умань Черкаської області до с. Шарин Черкаської області, автомобільний перевізник ТОВ "УКРТРАНС-АГРО-ЮГ", водій ОСОБА_1

Згiдно свiдоцтв про реєстрацiю транспортних засобiв, автомобiль марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом KOGEL, реєстраційний номер НОМЕР_2 , належать перевізнику ТОВ "УКРТРАНС-АГРО-ЮГ".

За результатами проведеного габаритно-вагового контролю 25.09.2019 складено Акт про проведення перевірки вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 178023, Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 035507 та Довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 044755.

Водій ОСОБА_1 вказані документи отримав.

За результатами перевірки встановлено порушення: при перевезенні вантажу (соя) повна маса автомобіля з напівпричепом становила 58, 55 т при нормативно допустимих 44 т, що перевищує норму на 36, 38 %; навантаження на одиничну вісь становило 18, 35 т при нормативно допустимих 11 т, що перевищує норму на 66, 82 %; навантаження на строєну вісь становило 32, 9 т при нормативно допустимому 24 т, що перевищує норму на 40, 45 %, чим порушено п. 22.5 ПДР, затверджених постановою КМУ № 1306 від 10.10.2001.

Так, в Акті про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 035507, Довідці про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 044755, які підписано посадовою особою, що проводила габаритно-ваговий контроль, та оператором вагового комплексу, а також чеку зважування від 25.09.2019 зазначено, що габаритно-ваговим контролем зафiксовано, що повна маса автомобiля марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом KOGEL, реєстраційний номер НОМЕР_2 , який здiйснював перевезення вантажу становила 58,55 т, при нормативно допyстимих 44 т, ocьoвi навантаження 7,3т/18,35т/10,9т/10,8т/11,2т, тобто навантаження на одиничну вісь 18,35 т при нормативно допустимих 11 т, та на строєну вісь 32, 9 т, при нормативно допустимих 24 т.

За кермом даного транспорту перебував водiй ОСОБА_1 та згiдно наданої ним товарно-транспортної накладної № 17 вiд 25.09.2019 на вказаному транспортному засобi перевiзником ТОВ "УКРТРАНС-АГРО-ЮГ" здiйснювалося перевезення вантажу "соя" з пункту навантаження м. Умань, Черкаської області, до пункту розвантаження с. Шарин, Черкаської області 23 км.

Водій ОСОБА_1 з довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю, актом про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та розрахунком плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, складених 25.09.2019, ознайомився та їх копії отримав. Пояснень чи зауважень не висловив.

Перевезення вантажу здiйснювалося з перевищенням загальної маси на 36,38%, навантаження на одиночну вісь на 66,82% та на строєну вісь на 40,45%, що є порушенням ч. 3 ст. 48 Закону України "Про автомобiльний транспорт".

При здійсненні габаритно-вагового контролю використовувалися ваги автомобiльнi статичного зважування типу CHEKLODE FREEWEIGH заводський номер 008208, свiдоцтво про повiрку засобу вимiрювальноi технiки № 34-00/200 вiд 18.06.2019, чинне до 18.06.2020.

Враховуючи положення законодавства та нормативно-правових актів державним iнспектором виконано розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобiв автомобiльними дорогами загального користування № 884 вiд 25.09.2019 до актy вiд 25.09.2019 № 035507 та нарахована плата у розмiрi 426,86 Євро, що за курсом НБУ станом на 25.09.2019 становила 11 370, 57 грн.

11.10.2019 Управлінням Укртрансбезпеки згідно супровідного листа № 59377/39/24-19 від 11.10.2019 направлено відповідачу копію акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, копію розрахунку плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування в сумі 426, 86 євро, копію довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю. В листі Управління повідомило про необхідність сплати вищевказаної суми. Лист з додатками повернуто на адресу Управління із відміткою поштової установи щодо причин невручення "за закінченням терміну зберігання", що підтверджується наявними в справі копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення та копією поштового конверту.

Суду не подано доказів оплати відповідачем ТОВ "УКРТРАНС-АГР-ЮГ" плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування в сумі 426, 86 євро, що і стало підставою для звернення прокуратури до суду з даним позовом.

ІV. ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ ТА ДЖЕРЕЛА ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України «Про автомобільний транспорт».

Відповідно до ч. 1, 4 статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» (тут і далі - в редакції від 25.09.2019) автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Відповідно до ч. 12 ст. 6 Закон України «Про автомобільний транспорт» державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Відповідно до ч. 7 ст. 6 Закон України «Про автомобільний транспорт» центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті; габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; нарахування, у разі виявлення порушень, та вжиття заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Відповідно до ст. 33 Закону України "Про автомобільні дороги" (тут і далі в редакції від 01.10.2019) рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 2 ст. 29 Закону України "Про дорожній рух" (тут і далі в редакції від 04.02.2019) з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до розділу 1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року № 363 (далі - Правила № 363) перевізник - фізична або юридична особа - суб`єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами.

Відповідно до п. 12.1 Правил № 363 при транспортуванні вантажів слід дотримувати вимог Правил дорожнього руху України.

Відповідно до п. 8.21 Правил № 363 виходячи з вимог безпеки руху, водій зобов`язаний перевірити відповідність габаритів вантажу розмірам, що зазначені у Правилах дорожнього руху України.

Постановою КМУ № 879 від 27.06.2007 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" затверджено, зокрема:

- Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні;

- Ставки плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Дія Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, поширюється на вітчизняних та іноземних перевізників, що здійснюють перевезення вантажів на території України (п. 3 Постанови № 879).

Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (тут і далі в редакції від 08.09.2017; далі - Порядок № 879) визначає механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування.

Дія цього Порядку не застосовується під час габаритно-вагового контролю на автоматичних пунктах.

Терміни, що вживаються у цьому Порядку № 879, мають таке значення:

- вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології;

- великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306 (Офіційний вісник України, 2001 р., № 41, ст. 1852). При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки;

- габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів;

- вимірювальне і зважувальне обладнання - технічні засоби, які застосовуються під час визначення габаритно-вагових параметрів транспортних засобів і мають нормовані метрологічні характеристики;

- місце здійснення габаритно-вагового контролю - спеціально облаштоване місце розташування стаціонарних або пересувних пунктів габаритно-вагового контролю;

- стаціонарний пункт габаритно-вагового контролю (далі - стаціонарний пункт) - позначене відповідними дорожніми знаками та розташоване поблизу проїзної частини дороги відокремлене місце для здійснення контролю навантаження на вісь (осі) транспортних засобів, загальна маса та/або габарити яких перевищують установлені параметри, де розташовані спеціальні службові приміщення, споруди з вимірювальним і зважувальним обладнанням, а також майданчики для зберігання вантажів та стоянки транспортних засобів;

- пересувний пункт габаритно-вагового контролю (далі - пересувний пункт) - спеціальний транспортний засіб, обладнаний вимірювальною і зважувальною технікою для здійснення контролю. Ділянка дороги на відстані 100 метрів до пересувного пункту, 50 метрів за пересувним пунктом та узбіччя дороги за напрямком руху, де розташовано пункт, вважаються його межами. Місце здійснення габаритно-вагового контролю позначається відповідними тимчасовими дорожніми знаками;

- точний габаритно-ваговий контроль - визначення габаритновагових параметрів транспортного засобу на стаціонарному або пересувному пункті.

Відповідно до п. 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Відповідно до п. 12 Порядку № 879 вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Відповідно до п. 13 Порядку № 879 під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Відповідно до п. 15, 16 Порядку № 879 контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють уповноважені підрозділи Національної поліції та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль.

Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.

Відповідно до п. 18 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

Відповідно до абз. 1 п. 20 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.

Відповідно до абз. 1, 3 п. 21 Порядку № 879 у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.

Довідка про здійснення габаритно-вагового контролю та/або сертифікат зважування, або документ щодо внесення плати за проїзд є чинними протягом усього маршруту.

Відповідно до п. 22 Порядку № 879 у разі виявлення на стаціонарних або пересувних чи автоматичних зважувальних пунктах порушення правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів такий транспортний засіб тимчасово затримується згідно із статтею 265-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до п. 23 Порядку № 879 власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.

Відповідно до п. 24 Порядку № 879 після приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами і внесення плати за проїзд такий засіб спрямовується для здійснення повторного габаритно-вагового контролю. Якщо під час здійснення повторного габаритно-вагового контролю фактів перевищення габаритно-вагових параметрів не виявлено, транспортний засіб може продовжити подальший рух.

Відповідно до п. 26, 27 Порядку № 879 кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.

Плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування справляється з транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників, у тому числі тих, що визначені у статті 5 Закону України "Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України", справляється у разі виявлення факту перевищення їх фактичних параметрів над параметрами, які враховувалися під час встановлення розміру єдиного збору в пунктах пропуску через державний кордон, де відсутні вагові комплекси, та з транспортних засобів, які виїжджають за межі України і на які в установленому порядку не отримано дозвіл на рух або не внесено плату за проїзд.

Плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Відповідно до абз. 1 п. 28 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Відповідно до п. 30 Порядку № 879 плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою П = (Рзм + Рнв + Рг) х В,

де П - розмір плати за проїзд;

Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;

Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;

Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;

В - відстань перевезення, кілометрів.

Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.

Відповідно до п. 31-1 Порядку № 879 якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру:

до 10 відсотків - у подвійному розмірі;

на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі;

більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі.

У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.

Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Відповідно до п. 37 Порядку № 879 учасники відносин у сфері габаритно-вагового контролю несуть відповідальність згідно із законодавством.

Ставка плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, а саме:

- великовагові транспортні засоби (за загальну масу)

від 40 до 44 тонн включно 0,1 євро за кожен кілометр відстані

від 44 до 52 тонн включно 0,2 євро за кожен кілометр відстані

від 52 до 60 тонн включно 0,27 євро за кожен кілометр відстані

понад 60 тонн за кожні наступні 10 тонн 0,78 євро за кожен кілометр відстані

- великовагових транспортних засобів з перевищенням допустимих осьових навантажень:

до 5 відсотків включно 0,05 євро за кожен кілометр відстані

від 5 до 10 відсотків включно 0, 1 євро за кожен кілометр відстані

від 10 до 20 відсотків включно становить 0, 27 євро за кожен кілометр відстані

понад 20 відсотків за кожні наступні 5 відсотків 0, 15 євро за кожен кілометр відстані (додаток до Порядку № 879).

Постановою КМУ від 10.10.2001 № 1306 затверджено Правила дорожнього руху (далі - Правила № 1306).

Правила № 1306 (тут і далі в редакції від 01.05.2019) відповідно до Закону України "Про дорожній рух" встановлюють єдиний порядок дорожнього руху на всій території України. Інші нормативні акти, що стосуються особливостей дорожнього руху (перевезення спеціальних вантажів, експлуатація транспортних засобів окремих видів, рух на закритій території тощо), повинні грунтуватися на вимогах цих Правил (п. 1.1 Правил).

Відповідно до п. 22.1 Правил № 1306 маса вантажу, що перевозиться, і розподіл навантаження на осі не повинні перевищувати величин, визначених технічною характеристикою даного транспортного засобу.

Відповідно до п. 22.5 Правил № 1306 за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.

Постановою КМУ від 20.05.2013 № 422 "Деякі питання автомобільних перевезень пасажирів та вантажів" затверджено Порядок зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальних органів (далі - Порядок № 422).

Відповідно до п. 1 Порядку № 422 (тут і далі - в редакції від 03.05.2018) зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів (далі - транспортний засіб), під час проведення рейдових перевірок здійснюється посадовою особою Укртрансбезпеки або її територіального органу (далі - посадова особа) у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла).

Відповідно до п. 3 Порядку № 422 зупинення транспортного засобу здійснюється для проведення рейдової перевірки посадовою особою в будь-який час на маршруті руху.

Відповідно до абз. 1-3 ч. 1 п. 4 Порядку № 422 зупинення транспортного засобу здійснюється посадовою особою: для перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт; у разі виявлення нею таких порушень Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та/або Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні.

Відповідно доч. 2 п. 4 Порядку № 422 водій транспортного засобу зобов`язаний надавати на час перевірки посадовій особі документи, на підставі яких здійснюється перевезення, виконувати вимоги посадової особи, передбачені Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, та розпочинати рух лише з дозволу посадової особи. Перевірка одного транспортного засобу проводиться протягом не більше однієї години.

Відповідно до п. 5 Порядку № 422 у разі коли під час проведення перевірки виявлено порушення законодавства про автомобільний транспорт, складається акт та/або протокол про адміністративне правопорушення.

Відповідно до п. 6 Порядку № 422 у разі виявлення порушень правил перевезення великогабаритних, великовагових і небезпечних вантажів посадові особи складають акти за формою згідно з додатками 2 і 3 до цього Порядку та повідомляють відповідний підрозділ Національної поліції про такі порушення.

Наказом Міністерства інфраструктури України та Міністерства внутрішніх справ України від 10.12.2013 № 1007/1207 затверджено Порядок взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, який визначає процедуру взаємодії посадових осіб Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів (далі - посадові особи Укртрансінспекції), працівників відповідних підрозділів Міністерства внутрішніх справ України, що забезпечують безпеку дорожнього руху (далі - відповідні підрозділи МВС), а також служб автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях та м. Севастополі та підприємств, визначених у встановленому законодавством порядку (далі - служби автомобільних доріг), під час організації та проведення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - транспортні засоби) під час проїзду автомобільними дорогами загального користування (п. 1 Порядку).

Відповідно до п. 3 Порядку № 1007/1207 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів під час їх проїзду автомобільними дорогами загального користування проводиться посадовими особами Укртрансінспекції та працівниками відповідних підрозділів МВС.

Відповідно до п.п. 3, 4, 5, 9, 10 п. 4 Порядку № 1007/1207 посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю: здійснюють зупинку транспортного засобу для здійснення габаритно-вагового контролю у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) з дотриманням Правил дорожнього руху та Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2013 року № 422; видають довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю (додаток 1); складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30 - 31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю; при здійсненні габаритно-вагового контролю перевіряють у водіїв великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів наявність дозволів на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, оформлених та виданих в установленому законодавством порядку; у разі відсутності документів, визначених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», застосовують до автомобільних перевізників адміністративно-господарські штрафи, визначені статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Відповідно до ч. 3 ст. 5 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники відносин у сфері господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства.

Відповідно до ст. 7 ГК України відносини у сфері господарювання регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України, нормативно-правовими актами Президента України та Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також іншими нормативними актами.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 216 ЦК України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.

Відповідно до ч. 2 ст. 217 ГК України у сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.

Відповідно до ч. 1 ст. 224 ГК України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Відповідно до ч. 2, 3 ст. 225 ГК України законом щодо окремих видів господарських зобов`язань може бути встановлено обмежену відповідальність за невиконання або неналежне виконання зобов`язань.

При визначенні розміру збитків, якщо інше не передбачено законом або договором, враховуються ціни, що існували за місцем виконання зобов`язання на день задоволення боржником у добровільному порядку вимоги сторони, яка зазнала збитків, а у разі якщо вимогу не задоволено у добровільному порядку, - на день подання до суду відповідного позову про стягнення збитків.

В постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.02.2020 у справі № 926/16/19 зазначено, що спір за позовом Прокурора в інтересах держави в особі Укртрансбезпеки до ПБВП «Новобуд-М» про стягнення з нього плати за проїзд великовагового транспорту автомобільними дорогами загального користування відповідно до розрахунку в розмірі 24 747,26 грн в дохід Державного бюджету України підлягає розгляду в порядку господарського судочинства, оскільки не стосується захисту прав, свобод та інтересів у сфері публічно-правових відносин, а пов`язаний з вирішенням питання щодо стягнення коштів.

З огляду на наведене Велика Палата Верховного Суду зазначає, що вказана категорія спорів не належить до юрисдикції адміністративних судів. Аналогічний правовий висновок викладено Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 6 червня 2018 року у справі № 820/1203/17.

Аналогічного змісту висновки викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.02.2020 у справі № 917/210/19.

За своєю правовою природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є не штрафною санкцією, а сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування (постанова ВП ВС від 06.06.2018 у справі № 820/1203/17; постанова КАС ВС від 12.10.2018 у справі №808/3630/17; постанова ВП ВС від 12.02.2020 у справі № 926/16/19; постанова ВП ВС від 12.02.2020 у справі № 917/210/19).

Аналіз наведених норм свідчить про те, що у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити саме перевізник (постанова ВП ВС від 12.02.2020 у справі № 926/16/19; постанова ВП ВС від 12.02.2020 у справі № 917/210/19).

При цьому доводи скаржника про те, що: встановлена Порядком № 879 плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу на користь бюджету України не створює для відповідача обов`язку по її сплаті, оскільки встановлена не законом, прийнятим Верховною Радою України, а підзаконним актом Кабінету Міністрів України; спірна плата за проїзд не передбачена жодним законом України і не повинна справлятись з набранням чинності Законами України № 5203-VI та № 2806-IV, визнаються Великою Палатою Верховного Суду необґрунтованими з огляду на те, що, як вже зазначено вище, предметом спору є застосування до відповідача відповідальності за порушення правил діяльності у сфері господарювання і загальні засади застосування такої відповідальності визначені законодавчо.

Натомість визначення розміру заподіяних збитків відповідно до способу, передбаченого підзаконним нормативно-правовим актом, не суперечить чинному законодавству.

Зміст і призначення закріпленої у Порядку № 879 плати за проїзд великоваговим транспортним засобом полягає насамперед у відшкодуванні матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування. Положення цього нормативного акта, оприлюдненого в установленому законом порядку, у повній мірі визначають механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування (постанова ВП ВС від 12.02.2020 у справі № 926/16/19; постанова ВП ВС від 12.02.2020 у справі № 917/210/19).

V. ВИСНОВКИ СУДУ.

Судом встановлено, що 25.09.2019 старшими державними інспекторами Управління Укртрансбезпеки у Черкаській області на пересувному пункті габаритно-вагового контролю на 210 км + 450 м а/д Н-11 "Київ-Одеса" проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки DAF XF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом KOGEL, реєстраційний номер НОМЕР_2 , власником яких є ТОВ "УКРТРАНС-АГРО-ЮГ", водій ОСОБА_1 , щодо дотримання Закону України «Про автомобільний транспорт», постанов Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006, № 879 від 27.06.2007.

Зазначений транспортний засіб згідно товарно-транспортної накладної серії 12ААЕ № 17 від 25.09.2019 виконував перевезення вантажу (соя) з м. Умань Черкаської області до с. Шарин Черкаської області, 23 км, автомобільний перевізник ТОВ "УКРТРАНС-АГРО-ЮГ".

За результатами проведеного габаритно-вагового контролю 25.09.2019 складено Акт про проведення перевірки вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 178023, Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 035507 та Довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 044755.

За результатами перевірки встановлено порушення ч. 3 ст. 48 Закону України "Про автомобiльний транспорт": при перевезенні вантажу (соя) повна маса автомобіля з напівпричепом становила 58, 55 т при нормативно допустимих 44 т, що перевищує норму на 36, 38 %; навантаження на одиничну вісь становило 18, 35 т при нормативно допустимих 11 т, що перевищує норму на 66, 82 %; навантаження на строєну вісь становило 32, 9 т при нормативно допустимому 24 т, що перевищує норму на 40, 45 %, чим порушено п. 22.5 ПДР, затверджених постановою КМУ № 1306 від 10.10.2001, у зв`язку з чим старшим державним iнспектором виконано розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобiв автомобiльними дорогами загального користування та нарахована плата у розмiрi 426,86 Євро, що за курсом НБУ станом на 25.09.2019 становила 11 370, 57 грн.

Судом встановлено, що рух транспортного засобу здійснювався без відповідного дозволу та без внесення плати за проїзд.

Матеріалами справи підтверджено, що при здійсненні габаритно-вагового контролю використовувалися ваги автомобiльнi статичного зважування типу CHEKLODE FREEWEIGH заводський номер 008208, свiдоцтво про повiрку засобу вимiрювальноi технiки № 34-00/200 вiд 18.06.2019, чинне до 18.06.2020.

Відповідачем не подано суду належних та допустимих доказів, які б підтверджували факт несправності вагового обладнання, на якому здійснювався габаритно-ваговий контроль, істотних технічних дефектів приладу, що впливали на результати проведення такого контролю, або доказів зважування транспортного засобу іншим зважувальним обладнанням, ніж тим, щодо якого позивачем надано свідоцтво про повірку. Крім того, під час проведення перевірки водієм не висловлено зауважень щодо зважувального обладнання.

Відтак суд дійшов висновку, що габаритно-ваговий контроль транспортного засобу відповідача здійснювався технічним засобом, що пройшов повірку та має відповідне свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, у зв`язку із чим є придатним до застосування.

Враховуючи вищевикладене, дослідивши подані матеріали в їх сукупності, суд дійшов висновку про доведеність факту за результатами габаритно-вагового контролю, що повна маса автомобiля з напівпричепом становила 58, 55 т при нормативно допустимих 44 т; навантаження на одиничну вісь становило 18, 35 т при нормативно допустимих 11 т; навантаження на строєну вісь становило 32, 9 т при нормативно допустимому 24 т.

Відповідачем не спростовано жодними доказами у справі як факту порушення вимог законодавства у сфері користування автомобільними дорогами загального користування з перевищенням вагових нормативів, так і факту самого розрахунку плати за проїзд.

Аналіз наведених вище судом норм свідчить про те, що у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити саме перевізник.

Враховуючи, що відповідачем перевезення вантажу здiйснювалося з перевищенням вагових навантажень, що є порушенням ч. 3 ст. 48 Закону України "Про автомобiльний транспорт", позивачем правомірно нараховано відповідачу плату за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування відповідно до акту від 25.09.2019 № 035507.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідачем не подано суду жодних доказів на спростування факту перевищення нормативно-вагових параметрів транспортним засобом, який здійснював перевезення вантажу без відповідного дозволу та плати за проїзд. Натомість, до матеріалів справи позивачем подано докази, які підтверджують допущення відповідачем порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт. Відповідачем не подано суду доказів оскарження акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт. Як вказано вище, згідно розрахунку суду розмір плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, у зв`язку з перевищенням відповідачем вагових нормативних параметрів більш як на 2 відсотки відповідно до Порядку № 879 становить 11 370, 57 грн. Суду не подано доказів сплати відповідачем плати за проїзд, як і не спростовано позовних вимог жодними доказами у справі. Отже, позов підлягає задоволенню.

VІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

Судовий збір в розмірі 2 481, 00 грн. згідно ст. 129 ГПК України слід відшкодувати прокуратурі з відповідача.

Керуючись ст. 129, 233, 236-238, 240, 241, 254, 256 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРТРАНС-АГРО-ЮГ", вул. Соснова, буд. 25, м. Нова Одеса, Миколаївська область, 56601 (код ЄДРПОУ 41461549) в дохід Державного бюджету України (р/р UA368999980313121216000023759, отримувач ГУК у Черкаській області/тг м. Черкаси/код ЄДРПОУ 37930566, банк: Казначейство України ЕАП) 11 370, 57 грн. (одинадцять тисяч триста сімдесят грн. 57 коп.) - плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

3. Стягнути з відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРТРАНС-АГРО-ЮГ", вул. Соснова, буд. 25, м. Нова Одеса, Миколаївська область, 56601 (код ЄДРПОУ 41461549) на користь Миколаївської обласної прокуратури, вул. Спаська, 28, м. Миколаїв, 54030 (код ЄДРПОУ 02910048) (р/р UA748201720343150001000000340, ЄДРПОУ 02910048, Банк ДКСУ м. Києва, МФО 820172): 2 481, 00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна грн. 00 коп.) - витрат по сплаті судового збору.

4. Накази видати позивачу та прокуратурі після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені ст.ст. 253, 254, 256-259 ГПК України.

Повний текст рішення складено 17.04.2023.

СуддяЕ.М. Олейняш

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення17.04.2023
Оприлюднено20.04.2023
Номер документу110305726
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань

Судовий реєстр по справі —915/517/22

Рішення від 17.04.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Олейняш Е.М.

Ухвала від 22.11.2022

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Олейняш Е.М.

Ухвала від 15.11.2022

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Олейняш Е.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні