Постанова
від 19.04.2023 по справі 200/16234/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 квітня 2023 року справа №200/16234/21

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Казначеєва Е.Г., суддів Гайдара А.В., Компанієць І.Д., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 р. у справі № 200/16234/21 (головуючий І інстанції Волгіна Н.П.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області , Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ), звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі -відповідач 1), Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі -відповідач 2), в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області № 053130007681 від 16 вересня 2021 року про відмову позивачу в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах згідно п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області повторно розглянути заяву позивача про призначення пенсії, із зарахуванням до пільгового стажу за Списком № 1 періоду його роботи з 8 січня 1991 року по 21 грудня 1994 року на Совєтському виробничому об`єднанні по видобутку вугілля Советськвугілля Шахта ім. 9-ї П`ятирічки, період з 30 грудня 1994 року по 20 жовтня 2002 року у ДВАТ Шахта Жданівська та період з 17 квітня 2006 року по 21 жовтня 2017 року в ВАТ ОП Шахта Жданівська.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року задоволено частково позовні вимоги, а саме суд:

-визнав протиправним та скасував рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області № 053130007681 від 16 вересня 2021 року Про відмову у призначенні пенсії, яким ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах;

-визнав протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо не виконання в повному обсязі приписів п. 4.2 Порядку № 22-1 при прийомі від ОСОБА_1 заяви про призначення пенсії від 9 вересня 2021 року, а саме - в частині не роз`яснення йому інформації щодо умов та порядку призначення пенсії за Списком № 1 та не пропонування надати у строк до 3-х місяців додаткові документи на підтвердження пільгового стажу (уточнюючі довідки, копії наказів про атестацію та т.і.);

-зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області повторно здійснити дії, передбачені п. 4.2 Порядку № 22-1, які мали бути вчиненні при прийнятті та оформленні заяви ОСОБА_1 від 9 вересня 2021 року про призначення пенсії, а саме: повідомити позивачу інформацію щодо умов та порядку призначення пенсії за Списком № 1; належним чином перевірити зміст і оформлення наданих позивачем документів; уточнити (у випадку необхідності) інформацію про факт роботи до 1 січня 2004 року, яка може бути зарахована до його страхового (в тому числі й пільгового) стажу; повідомити про необхідність надання додаткових документів у тримісячний строк із наданням нової розписки із зазначенням переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та після отримання зазначених документів (або закінчення тримісячного строку для їхнього надання) - повторно визначити відповідно до приписів Порядку № 22-1 пенсійний орган, який має розглянути заяву позивача про призначення пенсії за віком від 9 вересня 2021 року;

-стягнув з Головного управління Пенсійного фонду в Донецькій області на користь ОСОБА_1 витрати позивача зі сплати судового збору в розмірі 908 грн 00 коп.

В задоволенні інших позовних вимог відмовив.

Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позову відмовити повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що до пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992 (дата набрання чинності Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 № 442). Результати атестації застосовуються для обчислення стажу, що дає на право за віком на пільгових умовах, упродовж п`яти років після затвердження її результатів (дати видавання наказу про результати проведеної атестації), якщо протягом цього часу на такому підприємстві не змінювалися докорінно умови і характер праці, які дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області із заявою від 09.09.2021 про призначення пенсії за віком відповідно до частини 1 статті 114 Закону України від 09.07.2003 №1058-ІУ "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначено структурний підрозділ, а саме Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області.

Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області, який опрацьовував заяву за принципом екстериторіальності, було прийнято рішення про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії з наступних підстав: Страховий стаж особи становить - 23 роки 10 місяців 21 день, стаж роботи на пільгових умовах відсутній.

До пільгового стажу не зараховано періоди роботи на Орендному підприємстві Шахта Жданівська, оскільки невідомо фактичне місце розташування підприємства та заявником для призначення пенсії на пільгових умовах не була надана довідка, уточнююча пільговий характер роботи і результати атестації робочих місць.

Відповідно до вищезазначеного Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області прийнято рішення №053130007681 про відмову позивачу в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах у зв`язку з відсутністю пільгового стажу роботи.

Щодо зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області повторно здійснити дії, передбачені п. 4.2 Порядку № 22-1, які мали бути вчиненні при прийнятті та оформленні заяви позивача від 9 вересня 2021 року про призначення пенсії, апелянт зазначає, що відповідачем при прийомі документів здійснено всі дії, передбачені пунктом 4.2 Порядку № 22-1.

Відповідно до частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.

09 вересня 2021 року позивач звернувся до Управління Пенсійного фонду України в м. Краматорську Донецької області із заявою про призначення пенсії за віком, до якої додав трудову книжку, заяву про виплату пенсії через банк, а також копії: паспорту, довідки про РНОКПП, військового квітка, довідки про взяття позивача на облік як внутрішньо переміщеної особи, довідки про внесення відомостей до Єдиного державного демографічного реєстру (а.с. 53, 67).

З копії розписки-повідомлення про отримання від позивача доданих до заяви документів вбачається, що при прийомі наданих документів працівником сервісного центру від позивача не вимагалось надати додаткові документи (а.с. 68).

Відповідно до записів, які містяться в трудовій книжці НОМЕР_1 від 17 серпня 1987 року, копія якої наявна в матеріалах справи, у спірні періоди позивач:

- з 8 січня 1991 року по 24 квітня 1991 року працював на Шахті ім. 9-ї п`ятирічки Советського виробничого об`єднання по видобутку вугілля Советськвугілля гірником з ремонту гірських виробок з повним робочим днем в шахті;

- з 24 квітня 1991 року по 27 березня 1994 року працював на Шахті ім. 9-ї п`ятирічки Советського виробничого об`єднання по видобутку вугілля Советськвугілля учнем гірника з ремонту гірських виробок 4 розряду з повним робочим днем в шахті;

- з 28 березня 1994 року по 11 травня 1994 року працював на Шахті ім. 9-ї п`ятирічки Советського виробничого об`єднання по видобутку вугілля Советськвугілля учнем гірника очисного забою з повним робочим днем в шахті;

- з 9 лютого 1994 року по 11 травня 1994 року проходив навчання при УКК в/о Макіїввугілля (записи № 8);

- з 12 травня 1994 року по 21 червня 1994 року працював на Шахті ім. 9-ї п`ятирічки Советського виробничого об`єднання по видобутку вугілля Советськвугілля гірником очисного забою 4 розряду з повним робочим днем в шахті;

- з 22 червня 1994 року по 21 грудня 1994 року працював на Шахті ім. 9-ї п`ятирічки Советського виробничого об`єднання по видобутку вугілля Советськвугілля гірником очисного забою 5 розряду з повним робочим днем в шахті;

- з 30 грудня 1994 року по 20 жовтня 2002 року працював на ДВАТ Шахта Жданівська прохідником 5 розряду підземним з повним робочим днем в шахті;

- з 17 квітня 2006 року по 21 жовтня 2017 року працював в ЗАТ Орендне підприємство Шахта Жданівська прохідником 5 розряду з повним робочим днем в шахті (а.с. 11-14).

Відповідно до запису № 16 ВАТ ОП Шахта Жданівська перенайменовано в ПАТ ОП Шахта Жданівська з 15 квітня 2011 року (а.с. 14).

Як вбачається із відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (https://usr.minjust.gov.ua/) Публічне акціонерне товариство "Орендне підприємство "Шахта "Жданівська" (ПАТ "ОП "Шахта "Жданівська"), код 32953421, зареєстровано за адресою: 86391, Донецька область, місто Жданівка (тимчасово непідконтрольна українській владі територія України.

За принципом екстериторіальності заява позивача була розподілена для розгляду до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (а.с. 26-27, 85-87).

Рішенням від 16 вересня 2021 року № 053130007681 Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області відмовив позивачу в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1 у зв`язку із відсутністю станом на день звернення заявника відповідно до наданих документів пільгового стажу, передбаченого ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.у рішенні зазначено, що страховий стаж заявника становить 23 роки 10 місяців 21 день. Також вказано, що оскільки Орендне підприємство Шахта Жданівська перереєстровано на територію України, тому позивачу необхідно надати уточнюючі довідки, передбачені п. 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2021 року № 637, які видаються на підставі первинних документів про характер виконуваної роботи та умови праці, а також про безпосередню зайнятість впродовж повного робочого дня на роботах, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення, і в яких вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких надана зазначена довідка (а.с. 10).

В матеріалах справи також наявні:

- копія довідки про підтвердження пільгового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 21/22 від 15 вересня 2021 року, виданої Государственным унитарным предприятием донецкой народной республики Макеевуголь, відповідно до якої:

- з 8 січня 1991 року по 24 квітня 1991 року позивач працював учнем гірника по ремонту гірських виробок під час проходження учбової практики, курсів, що передбачено Списком № 1 розділу 1 підрозділу 1010100а, постанова Кабінету Міністрів України № 10 від 26 січня 1991 року;

- з 25 квітня 1991 року по 27 березня 1994 року працював гірником по ремонту гірських виробок 4 розряду з повним робочим днем в шахті, що передбачено Списком № 1 розділу 1 підрозділу 1010100а, постанова Кабінету Міністрів України № 162 від 11 березня 1994 року;

- з 28 березня 1994 року по 11 травня 1994 року працював учнем гірника очисного забою, з повним робочим днем в шахті під час проходження учбової практики, курсів, що передбачено Списком № 1 розділу 1 підрозділу 1010100а, постанова Кабінету Міністрів України № 162 від 11 березня 1994 року;

- з 12 травня 1994 року по 21 грудня 1994 року працював гірником очисного забою 5 розряду з повним робочим днем в шахті, що передбачено Списком № 1 розділу 1 підрозділу 1010100а, постанова Кабінету Міністрів України № 162 від 11 березня 1994 року (а.с. 15-16);

- з 8 січня по 24 квітня 1991 року, з 9 лютого 1994 року по 11 травня 1994 року проходив навчання при УКК; безоплатними відпустками не користався, неявки травень 1991 року 3 дні, серпень 1993 року 2 дні, жовтень 1994 року 1 день; підстава для видачі довідки: особова картка Т-2, накази, таб. № 950; атестація робочих місць проведена згідно наказу № 790 від 21 жовтня 1994 року (а.с. 15-16);

2.копія архівної довідки № 21/23 від 15 вересня 2021 року, виданої Филиалом Шахта имени Сергея Мироновича Кирова Государственного унитарного предприятия донецкой народной республіки Макеевуголь (м. Макіївка), Шахта ім. 9 п`ятирічки в/о Советськвугілля перенайменована в Шахту Північна в/о Макіїввугілля з 29 червня 1992 року; Шахта Північна і № 21 - об`єднання шахтоуправління Північне в/о Макіїввугілля з 5 березня 1993 року (а.с. 17).

Доказів надання позивачем вказаних довідок пенсійному органу матеріали справи не містять.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно із статтею 46 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Призначення, виплата та перерахунок призначеної пенсії регулюється Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон № 1058) в редакції на час виникнення спірних правовідносин.

Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 9 липня 2003 року № 1058-IV розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Статтею 8 Закону № 1058-IV передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

Частина 3 статті 4 Закону № 1058-IV визначає, що виключно законами про пенсійне забезпечення визначаються: види пенсійного забезпечення; умови участі в пенсійній системі чи її рівнях; пенсійний вік для чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат; джерела формування коштів, що спрямовуються на пенсійне забезпечення; умови, норми та порядок пенсійного забезпечення; організація та порядок здійснення управління в системі пенсійного забезпечення.

Положенням ч.1 ст. 9 Закону № 1058-IV (в редакції на час звернення з заявою про переведення на пенсію по інвалідності) передбачено, що відповідно до цього Закону за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов`язаного з роботою, інвалідності з дитинства); 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Згідно ст. 24 Закону № 1058 страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок та з 01.01.2011 єдиний соціальний внесок.

Страховий стаж обчислюється відповідно до вимог Закону №1058 за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності (01.01.2004) цим Законом.

Статтею 114 Закону №1058 врегульовано питання пенсій за віком на пільгових умовах та за вислугу років для окремих категорій працівників.

Згідно з частиною 1 статті 114 Закону № 1058-IV право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

Відповідно до пункту 1 частини 2статті 114 Закону № 1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

До досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, право на пенсію за віком на пільгових умовах мають жінки 1975 року народження і старші після досягнення ними такого віку: 45 років - які народилися по 31 березня 1970 року включно; 45 років 6 місяців - з 1 квітня 1970 року по 30 вересня 1970 року; 46 років - з 1 жовтня 1970 року по 31 березня 1971 року; 46 років 6 місяців - з 1 квітня 1971 року по 30 вересня 1971 року; 47 років - з 1 жовтня 1971 року по 31 березня 1972 року; 47 років 6 місяців - з 1 квітня 1972 року по 30 вересня 1972 року; 48 років - з 1 жовтня 1972 року по 31 березня 1973 року; 48 років 6 місяців - з 1 квітня 1973 року по 30 вересня 1973 року; 49 років - з 1 жовтня 1973 року по 31 березня 1974 року; 49 років 6 місяців - з 1 квітня 1974 року по 30 вересня 1974 року; 50 років - з 1 жовтня 1974 року по 31 грудня 1975 року.

За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацами першим і третім - тринадцятим цього пункту, страхового стажу: з 1 квітня 2015 року по 31 березня 2016 року - не менше 20 років 6 місяців у чоловіків і не менше 15 років 6 місяців у жінок; з 1 квітня 2016 року по 31 березня 2017 року - не менше 21 року у чоловіків і не менше 16 років у жінок; з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року - не менше 21 року 6 місяців у чоловіків і не менше 16 років 6 місяців у жінок; з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 22 років у чоловіків і не менше 17 років у жінок; з 1 квітня 2019 року по 31 березня 2020 року - не менше 22 років 6 місяців у чоловіків і не менше 17 років 6 місяців у жінок; з 1 квітня 2020 року по 31 березня 2021 року - не менше 23 років у чоловіків і не менше 18 років у жінок; з 1 квітня 2021 року по 31 березня 2022 року - не менше 23 років 6 місяців у чоловіків і не менше 18 років 6 місяців у жінок; з 1 квітня 2022 року по 31 березня 2023 року - не менше 24 років у чоловіків і не менше 19 років у жінок; з 1 квітня 2023 року по 31 березня 2024 року - не менше 24 років 6 місяців у чоловіків і не менше 19 років 6 місяців у жінок.

Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленогоабзацом першимчастини 1 статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи; жінкам - на 1 рік 4 місяці за кожний повний рік такої роботи.

Зазначене зменшення пенсійного віку для жінок застосовується також у період збільшення віку виходу на пенсію по 31 грудня 2021 року;

За частиною 5 статті 114 Закону № 1058-IV, у разі призначення пенсій на пільгових умовах відповідно до частин 2 і 3 цієї статті проводиться взаємне зарахування періодів роботи, передбачених цією статтею, за умови що роботи, які зараховуються, дають право на пенсію на аналогічних або більш пільгових умовах.

Відповідно до частини 6 статті 114 Закону № 1058-IV, контроль за правильністю застосування списків на пільгове пенсійне забезпечення і якістю проведення атестації робочих місць на підприємствах та в організаціях, підготовка пропозицій щодо вдосконалення таких списків покладаються на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

Відповідно до п.2 Порядку застосування Списків N 1 і N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказ Міністерства праці та соціальної політики України 18.11.2005 № 383 (далі Порядок № 383), під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків

Пунктом 3 Порядку № 383 передбачено, що при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.

Комплексний аналіз норми дає підстави дійти висновку, що необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах за п.1 ч.2 статті 114 Закону №1058 є досягнення особою відповідного віку 50 років, перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у Списку № 1, з урахуванням проведеної атестації робочих місць за час виконання роботи після 21 серпня 1992 року, а також документальне підтвердження зайнятості працівника повний робочий день за відповідною професією.

Згідно зі статтею 62 Закону № 1788-ХІІ, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 10 Порядку № 383 встановлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 N 637 (далі Порядок № 637).

Згідно п.1 Порядку № 637, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Відповідно до п.3 Порядку № 637 встановлено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Пунктом 20 Порядку № 637 визначено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5).

У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Аналіз зазначених нормативно-правових актів свідчить про те, що надання уточнюючої довідки підприємства, установи або організації необхідне лише у двох випадках: за відсутності трудової книжки як такої або необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення.

Аналогічна позиція викладена Верховним Судом у постановах від 20 лютого 2018 року у справі № 234/13910/17 та від 7 березня 2018 року у справі №233/2084/17, від 16 травня 2019 року в справі № 161/17658/16-а, від 27 лютого 2020 року в справі № 577/2688/17, від 31 березня 2020 року в справі№ 446/656/17, від 21 травня 2020 року в справі № 550/927/17, від 10 грудня 2020 року в справі № 195/840/17.

Як встановлено судом першої інстанції та не спростовується сторонами, позивач звернувся із заявою про призначення пенсії після досягнення 51 року, тобто, після досягнення встановленого п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058-IV віку. Страховий стаж позивача згідно довідки форми РС-право станом на час звернення позивача із заявою про призначення пенсії та довідки форми ОК-5 (стаж врахований до травня 2014 року включно згідно сплачених страхових внесків) складає 23 роки 10 місяців 21 день (а.с. 54, 56-57). Згідно трудової книжки позивач у періоди: з 8 січня 1991 року по 24 квітня 1991 року, з 25 квітня 1991 року по 27 березня 1994 року, з 28 березня 1994 року по 11 травня 1994 року, з 12 травня 1994 року по 21 червня 1994 року, з 22 червня 1994 року по 21 грудня 1994 року, з 30 грудня 1994 року по 20 жовтня 2002 року, з 17 квітня 2006 року по 21 жовтня 2017 року - позивач працював на підземних роботах (під землею) повний робочий день (а.с. 11-14, 73-77).

Надані позивачем разом із заявою про призначення пенсії документи не підтверджують віднесення роботи позивача у спірні періоди до Списку № 1 та факт проведення атестації робочих місць, які займав позивач на зазначених роботах у періоди після 21 серпня 1992 року.

Отже, матеріали справи не містять відомостей, що позивачем надавались відповідачу документи, які містять інформацію про проведення атестації робочих місць, які займав позивач у періоди після 21 серпня 1992 року (копії наказів про атестацію робочих місць, уточнюючі довідки, передбачені п. 20 Порядку № 637, також відсутні відповідні записи у трудовій книжці позивача).

Таким чином, суд першої інстанції дійшов до висновку, що документи, надані позивачем пенсійному органу, не містять відомостей щодо віднесення робот, на яких позивач працював у спірні періоди, до Списку № 1 та відомостей щодо проведення атестації робочих місць, на яких позивач працював у спірні періоди. Зазначені висновки н спростовуються сторонами.

Разом з цим, у матеріалах справи наявна копія довідки про підтвердження пільгового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 21/22 від 15 вересня 2021 року, виданої «Государственным унитарным предприятием донецкой народной республики Макеевуголь», додана позивачем до позову.

Відповідно до вказаної довідки позивач: з 8 січня 1991 року по 24 квітня 1991 року працював учнем гірника по ремонту гірських виробок під час проходження учбової практики, курсів, що передбачено Списком № 1 розділу 1 підрозділу 1010100а, постанова Кабінету Міністрів України № 10 від 26 січня 1991 року; - з 25 квітня 1991 року по 27 березня 1994 року працював гірником по ремонту гірських виробок 4 розряду з повним робочим днем в шахті, що передбачено Списком № 1 розділу 1 підрозділу 1010100а, постанова Кабінету Міністрів України № 162 від 11 березня 1994 року; - з 28 березня 1994 року по 11 травня 1994 року працював учнем гірника очисного забою, з повним робочим днем в шахті під час проходження учбової практики, курсів, що передбачено Списком № 1 розділу 1 підрозділу 1010100а, постанова Кабінету Міністрів України № 162 від 11 березня 1994 року; - з 12 травня 1994 року по 21 грудня 1994 року працював гірником очисного забою 5 розряду з повним робочим днем в шахті, що передбачено Списком № 1 розділу 1 підрозділу 1010100а, постанова Кабінету Міністрів України № 162 від 11 березня 1994 року (а.с. 15-16; з 8 січня по 24 квітня 1991 року, з 9 лютого 1994 року по 11 травня 1994 року проходив навчання при УКК; безоплатними відпустками не користався, неявки травень 1991 року 3 дні, серпень 1993 року 2 дні, жовтень 1994 року 1 день; підстава для видачі довідки: особова картка Т-2, накази, таб. № 950; атестація робочих місць проведена згідно наказу № 790 від 21 жовтня 1994 року (а.с. 15-16). Вказана довідка відповідає вимогам п. 20 Порядку № 637.

Зазначена довідка від 15 вересня 2021 року не додавалась позивачем до заяви від 09 вересня 2021 року про призначення пенсії.

Заст. 44 Закону № 1058-IVзаява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії (ч.5 ст.45 Закону №1058-IV).

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій урегульовано «Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005 року (зі змінами внесеними Постановою Пенсійного фонду України від 16.12.2020 № 25-1 «Про затвердження Змін до деяких постанов правління Пенсійного фонду України») (далі - Порядок №22-1).

Згідно п. 1.9 Порядку № 22-1, днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.

У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис (у разі подання заяви через вебпортал таке повідомлення надсилається особі через електронний кабінет користувача вебпорталу). Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви, або дата реєстрації заяви на вебпорталі.

Якщо поданих документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбаченихчастиною четвертоюстатті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон).

За п. 3.3 Порядку, орган, що призначає пенсію, надає: роз`яснення підприємствам, установам, організаціям та особам з питань призначення та виплати пенсій; у разі необхідності - бланки документів; допомогу особам щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії; у разі необхідності - допомогу щодо визначення права на пенсію до звільнення особи з посади, яка дає право на її призначення.

Згідно п. 4.1 Порядку № 22-1 заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію.

Заяви про перерахунок пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.

За п. 4.2 Порядку № 22-1 при прийманні документів працівник сервісного центру: ідентифікує заявника (його представника); надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії; реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта; уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу. У разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно дочастини третьоїстатті 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування; з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат; повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів; сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис; надсилає запити про витребування з відповідних інформаційних систем необхідних відомостей, передбаченихпунктом 2.28розділу II цього Порядку; повідомляє про можливості подавати заяви через вебпортал; видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії тапам`ятку пенсіонеру(додаток 6). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі; повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних системах та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповіді органу, який веде відповідний інформаційний реєстр.

Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Згідно п. 4.3 Порядку № 22-1 рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Пунктом 4.7 Порядку № 22-1 передбачено, що право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.

Отже, вказаними нормами передбачено до реєстрації заяви, сканування копій документів та прийняття за результатами її розгляду рішення, вчинення відповідним органом пенсійного фонду до якого звернулась особа (структурним підрозділом) певних дій при прийманні документів, зокрема, у даному випадку: повідомити позивачу інформацію щодо умов та порядку призначення пенсії за Списком № 1; належним чином перевірити зміст і оформлення наданих позивачем документів; уточнити (у випадку необхідності) інформацію про факт роботи до 1 січня 2004 року, яка може бути зарахована до його страхового (в тому числі й пільгового) стажу; повідомити про необхідність надання додаткових документів у тримісячний строк із наданням нової розписки із зазначенням переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та після отримання зазначених документів (або закінчення тримісячного строку для їхнього надання).

Відповідачем доказів вчинення вищесказаних дій не надано.

Крім того, за п.1-4, 6, 11-14 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 10.11.2006 № 18-1 (далі - Порядок № 18-1), на який посилається апелянт в скарзі, цей Порядок визначає процедуру підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи: для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлену для окремої категорії працівників, у разі ліквідації підприємства, установи, організації без визначення правонаступника; до 01 січня 2004 року, якщо в трудовій книжці є записи з виправленнями або недостовірні чи неточні записи про періоди роботи на підприємствах, в установах, організаціях (їх правонаступниках), розташованих на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим та місті Севастополі (далі - підприємства, які розташовані на тимчасово окупованій території).

Дія цього Порядку поширюється на осіб, які працювали: на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці засписком № 1та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці засписком № 2виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України; на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах; на посадах, що дають право на призначення пенсії за вислугу років; у період до 01 січня 2004 року на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, та якщо в трудовій книжці є записи з виправленням або недостовірні чи неточні записи про періоди роботи (далі - періоди роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території).

Підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років та періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії (далі - Комісії).

Комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, до складу яких обов`язково включаються представники органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, Державної служби України з питань праці. До складу Комісії за згодою включаються представники профспілок та організацій Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об`єднань профспілок на національному рівні та регіональних організацій роботодавців та їх об`єднань.

Основним завданням Комісії є розгляд заяв про підтвердження стажу роботи та прийняття за результатами їх розгляду рішень про підтвердження (відмову в підтвердженні) стажу роботи.

Іззаявою про підтвердження стажу роботи(додаток 2) заявник (його законний представник або представник, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально (далі - його представник)) може звернутись до будь-якого територіального органу Пенсійного фонду України незалежно від території обслуговування цього органу.

Для підтвердження періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, заявник (його представник) подає трудову книжку та зазначає у заяві дані про свідків (не менше двох), які знають заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (у тому числі в колгоспі) і мають документи про свою роботу за період, щодо якого вони підтверджуватимуть роботу заявника.

Заявник (його представник) може додатково подавати інші документи про стаж роботи.

Територіальні органи Пенсійного фонду України надають заявникам допомогу у зборі необхідних документів та отриманні через портал електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, витягу з Єдиного державного реєстру в електронній формі для підтвердження стажу роботи.

Для підтвердження періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, територіальний орган Пенсійного фонду України запрошує та опитує свідка.

Заява про підтвердження стажу роботи разом з документами, визначеними упункті 11,абзаці дев`ятомупункту 12 цього Порядку, протягом п`яти робочих днів передаються на розгляд Комісії.

Комісії розглядають заяви про підтвердження стажу роботи, на бажання заявника, у його присутності або в присутності його законного представника, або представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально. Комісії приймають рішення щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні та не пізніше п`яти робочих днів з дня його прийняття повідомляють заявника про прийняте рішення.

Суд зазначає, що Додатком № 2 Порядку № 18-1 затверджено форму Заяви про підтвердження стажу роботи, з якої вбачається що заява подається до територіального органу Пенсійного фонду України.

Отже, з урахуванням вимог Порядку № 22-1 відповідачем незалежно виконано вимоги цього Порядку та Порядку № 18-1, та порушено право позивача на належне підтвердження стажу для отримання пенсії.

Таким чином, оскільки Головним управління Пенсійного фонду України в Донецькій області не виконано вимоги Порядку № 22-1 та Порядку № 18-1, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області прийняте оскаржуване рішення без врахування усіх обставин, зокрема, вищезазначеної довідки, що свідчить про його передчасність та прийняття з порушенням принципу всебічності, повноти і об`єктивності визначеного пунктом 4.7 Порядку № 22-1.

Суд також звертає увагу на те, що відповідно до ч.3 ст.23 Загальної Декларації прав людини, п.4 ч.1 Європейської Соціальної хартії та ч.3 ст.46 Конституції України кожна особа похилого віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист, за роки важкої праці та шкідливих робіт, - яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей.

Таким чином, суд дійшов до висновку, що відповідачем неправомірно відмовлено у зарахуванні спірних періодів роботи позивача до стажу роботи (пільгового) та розглянуто заяву з порушенням вищезазначених вимог законодавства.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду без змін.

Керуючись статями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 р. у справі № 200/16234/21 - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 р. у справі № 200/16234/21 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та не підлягає касаційному оскарженню до Верховного Суду, крім випадків, встановлених п.2 ч.5ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 19 квітня 2023 року.

Суддя-доповідач Е.Г. Казначеєв

Судді А.В. Гайдар

І.Д. Компанієць

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.04.2023
Оприлюднено21.04.2023
Номер документу110316440
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/16234/21

Постанова від 19.04.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 19.04.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 06.10.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 13.09.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 24.08.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 26.07.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 19.06.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 10.01.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні