Справа № 487/8511/21
Провадження № 1-кс/487/1027/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18.04.2023 року місто Миколаїв
Слідчий суддя Заводського районного суду міста Миколаєва ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , слідчого ОСОБА_4 , захисника ОСОБА_5 , розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду м. Миколаєва клопотання слідчого Першого слідчого відділу (з дислокацією у м. Миколаєві) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Миколаєві, ОСОБА_4 про дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №62021150010000419 від 18.11.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 365 КК України,-
ВСТАНОВИВ:
Слідчий Першого слідчого відділу (з дислокацією у м. Миколаєві) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Миколаєві, ОСОБА_4 за погодженням з прокурором відділу процесуального керівництва у кримінальних провадженнях слідчих територіального управління Державного бюро розслідувань Миколаївської обласної прокуратури ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді з клопотанням, в якому просив надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування (in absentia) кримінального правопорушення за ч. 3 ст. 365 КК України у кримінальному провадженні за №62021150010000419 від 18.11.2021 стосовно підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
В обґрунтування клопотання слідчий зазначив, що Першим слідчим відділом (з дислокацією у м. Миколаєві) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Миколаєві, здійснюється розслідування кримінального № 62021150010000419 від 18.11.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 365 КК України. Наказом Голови Державного агентства лісових ресурсів України № 863-к від 03.12.2020 ОСОБА_6 призначено за контрактом з 08.12.2020 директором Державного підприємства «Березнегуватське лісове господарство». В порушення вимог законодавства, а саме статей 20, 96, 162, 163 Земельного кодексу України, статей 35, 37 Закону України «Про охорону земель» щодо дотримання умов використання земельних ділянок за цільовим призначенням, ОСОБА_6 , перевищуючи свої службові повноваження, визначені укладеним з ним контрактом від 03.12.2020, статутом ДП «Березнегуватське лісове господарство», діючи всупереч встановлених вимог щодо використання земель за цільовим призначенням, прийняв рішення про обробіток частини земельних ділянок державного лісового фонду з цільовим призначенням - для ведення лісового господарства (лісорозведення) з кадастровими номерами 4821180700:07:000:0702, 4821155000:09:000:0101, 4821155000:13:000:0501, 4821155000:09:000:0350 для вирощування на них сільськогосподарських культур. Внаслідок перевищення ОСОБА_6 своїх службових повноважень, державним інтересам внаслідок завданої шкоди спричинено тяжкі наслідки у вигляді матеріальних збитків у розмірі на загальну суму 2599950,51 грн, що більш ніж у 250 разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян. Таким чином, ОСОБА_6 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 365 КК України, а саме: перевищення службових повноважень, тобто умисне вчинення працівником правоохоронного органу дій, які явно виходять за межі наданих йому прав та повноважень, якщо вони спричинили тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам. Підозрюваний переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, з метою ухилення від кримінальної відповідальності, у зв`язку з чим є підстави для надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування (in absentia) кримінального правопорушення.
Прокурор та слідчий в судовому засіданні підтримали клопотання, просили його задовольнити з підстав, зазначених у клопотанні.
Захисник в судовому засіданні заперечувала проти задоволення клопотання у зв`язку з його необґрунтованістю та відсутністю достатніх даних щодо переховування ОСОБА_6 від органів слідства та суду на тимчасово непідконтрольній території України.
Слідчий суддя, заслухавши учасників кримінального провадження, дійшов такого висновку.
Відповідно до ч. 2 ст. 1 КПК України кримінальне процесуальне законодавство України складається з відповідних положень Конституції України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, цього Кодексу та інших законів України.
Згідно зі ст. 297-1 КПК України спеціальне досудове розслідування (in absentia) здійснюється стосовно одного чи декількох підозрюваних згідно із загальними правилами досудового розслідування, передбаченими цим Кодексом, з урахуванням положень глави «Особливості спеціального досудового розслідування кримінальних правопорушень».
Частиною 2 статті 297-1 КПК України визначено, що спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, в тому числі у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених статтею 365 КК України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошений у міжнародний розшук. Здійснення спеціального досудового розслідування щодо інших злочинів не допускається, крім випадків, коли злочини вчинені особами, які переховуються від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошені у міжнародний розшук, та розслідуються в одному кримінальному провадженні із злочинами, зазначеними у цій частині, а виділення матеріалів щодо них може негативно вплинути на повноту досудового розслідування та судового розгляду.
Відповідно до ст. 297-2 КПК України з клопотанням про здійснення спеціального досудового розслідування до слідчого судді має право звернутися прокурор або слідчий за погодженням з прокурором.
У клопотанні про здійснення спеціального досудового розслідування з підстав, передбачених цим Кодексом, крім передбачених абзацом другим частини другої статті 297-1 цього Кодексу, зазначаються: 1) короткий виклад обставин кримінального правопорушення, у зв`язку з яким подається клопотання; 2) правова кваліфікація кримінального правопорушення із зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність; 3) виклад обставин, що дають підстави підозрювати особу у вчиненні кримінального правопорушення, і посилання на обставини; 4) відомості про те, що підозрюваний виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, та/або відомості про оголошення підозрюваного в міжнародний розшук; 5) виклад обставин про те, що підозрюваний переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності; 6) перелік свідків, яких слідчий, прокурор вважає за необхідне допитати під час розгляду клопотання.
Згідно з ч. 1 ст. 297-4 КПК України слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про здійснення спеціального досудового розслідування, якщо прокурор, слідчий не доведе, що підозрюваний переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошений у міжнародний розшук, та/або уповноваженим органом прийнято рішення про передачу підозрюваного для обміну як військовополоненого та такий обмін відбувся.
Під час вирішення питання про здійснення спеціального досудового розслідування слідчий суддя зобов`язаний врахувати наявність достатніх доказів для підозри особи щодо якої подано клопотання у вчиненні кримінального правопорушення. За наслідками розгляду клопотання слідчий суддя постановляє ухвалу, в якій зазначає мотиви задоволення або відмови у задоволенні клопотання про здійснення спеціального досудового розслідування (ч.ч. 2,3 ст. 297-4 КПК України).
Слідчим суддею встановлено, що Першим слідчим відділом (з дислокацією у м. Миколаєві) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Миколаєві, здійснюється розслідування кримінального провадження, внесеного до ЄРДР за №62021150010000419 від 18.11.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 365 КК України.
За версією сторони обвинувачення, наказом Голови Державного агентства лісових ресурсів України № 863-к від 03.12.2020 ОСОБА_6 призначено за контрактом з 08.12.2020 директором Державного підприємства «Березнегуватське лісове господарство».
Частиною 1 статті 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» передбачено, що правоохоронні органи - органи прокуратури, Національної поліції, служби безпеки, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, Національне антикорупційне бюро України, органи охорони державного кордону, органи доходів і зборів, органи і установи виконання покарань, слідчі ізолятори, органи державного фінансового контролю, рибоохорони, державної лісової охорони, інші органи, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції.
Відповідно до Положення «Про державну лісову охорону», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 976 від 16.09.2009, керівник, головний лісничий, начальник відділу (сектору) лісового господарства та інженери відділу (сектору) всіх категорій, начальник відділу (сектору) охорони і захисту лісу та інженери відділу (сектору) всіх категорій, лісничий, помічник лісничого, старший майстер лісу, майстер лісу підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держлісагенства, входять до складу державної лісової охорони та є посадовими особами державної лісової охорони.
Статтею 4 зазначеного Положення передбачено, що основними завданнями державної лісової охорони є здійснення державного контролю за додержанням вимог лісового законодавства; забезпечення охорони лісів від пожеж, незаконних рубок, шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та іншого шкідливого впливу; запобігання злочинам і адміністративним правопорушенням у сфері лісового господарства, а також використання лісових ресурсів.
При реалізації зазначених вище повноважень, згідно з вимогами ст. 19 Конституції України, як службова особа державної лісової охорони ОСОБА_6 зобов`язаний був діяти лише на підставі та в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією України, законами України та іншими діючими нормативно-правовими актами, у тому числі й керівними документами Держлісагенства та Положенням «Про державну лісову охорону» щодо припинення, запобігання та не допущення лісопорушень. Відповідно до ст. 7 Лісового кодексу України ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу та згідно ст. 1 цього ж кодексу перебувають під охороною держави.
Відповідно до укладеного контракту з Державним агентством лісових ресурсів України від 03.12.2020 директор ДП «Березнегуватське лісове господарство», ОСОБА_6 , крім іншого: здійснював поточне (оперативне) керівництво підприємством, організовував його виробничо-господарську, соціально-побутову та іншу діяльність, забезпечував виконання завдань передбачених законодавством, статутом підприємства та контрактом, забезпечував ефективне використання та збереження майна закріпленого за підприємством державного майна; був повноважним представником підприємства під час реалізації повноважень, функцій, обов`язків, передбачених актами законодавства, Статутом підприємства; зобов`язаний, забезпечувати цільове та раціональне використання земель лісогосподарського призначення, які знаходяться в постійному користуванні підприємства;
Таким чином, директор Державного підприємства «Березнегуватське лісове господарство» ОСОБА_6 , обіймаючи посаду, пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, відповідно до ч. 3 ст. 18 КК України являвся службовою особою та працівником правоохоронного органу.
Відповідно ст. 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням. 25.10.2021 року державними інспекторами-головними спеціалістами відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 2 управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області проведена перевірка з питань дотримання ДП «Березнегуватське лісове господарство» вимог земельного законодавства при використанні земель лісогосподарського призначення. За результатами проведеної перевірки складено акти обстеження земельних ділянок: з кадастровим номером 4821180700:08:000:0350 №596-ДК/818/АП/09/01/-21 від 18.11.2021, акт перевірки вимог земельного законодавства за об`єктом-земельної ділянки №596-ДК/347/АО/10/01/-21 від 18.11.2021, за якими встановлено, що земельна ділянка державного лісового фонду з цільовим призначенням - для ведення лісового господарства, пасовище яка знаходиться в єдиному масиві земельної ділянки з кадастровим номером 4821180700:08:000:0350, розташована квартал 33 виділ 18 Березнегуватського лісництва, за межами населеного пункту с. Висунь Баштанського району Миколаївської області, загальною площа виділу 34,8 га, яка перебувала на праві постійного користування ДП «Березнегуватське лісове господарство» на підставі Державного акту на право користування землею серії ЯЯ№194978, використовується не за цільовим призначенням, а як землі сільськогосподарського призначення. У зв`язку з виявленим правопорушенням, старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Миколаївській області - начальником відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 1 управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області на підставі методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року №963, здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання вказаної земельної ділянки площею 34,8 га не за цільовим призначенням. Розмір заподіяної шкоди склав 764174,64 грн; з кадастровим номером 4821155000:09:000:0101 №596-ДК/815/АП/09/01/-21 від 18.11.2021, акт перевірки вимог земельного законодавства за об`єктом-земельної ділянки №596-ДК/344/АО/10/01/-21 від 18.11.2021, за якими встановлено, що земельна ділянка державного лісового фонду з цільовим призначенням - для ведення лісового господарства, галявина яка знаходиться в єдиному масиві земельної ділянки з кадастровим номером 4821155000:09:000:0101, квартал 11 виділ 18 Березнегуватського лісництва, за межами населеного пункту смт. Березнегувате Березнегуватської ОТГ Баштанського району Миколаївської області, загальною площа виділу 15,6 га, яка перебувала на праві постійного користування ДП «Березнегуватське лісове господарство» на підставі Державного акту на право користування землею серії ЯЯ№195000, використовується не за цільовим призначенням, а як землі сільськогосподарського призначення. У зв`язку з виявленим правопорушенням, старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Миколаївській області - начальником відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 1 управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області на підставі методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року №963, здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання вказаної земельної ділянки площею 15,6 га не за цільовим призначенням. Розмір заподіяної шкоди склав 342561,05 грн; з кадастровим номером 4821155000:13:000:0501 №596-ДК/813/АП/09/01/-21 від 18.11.2021, акт перевірки вимог земельного законодавства за об`єктом-земельної ділянки №596-ДК/342/АО/10/01/-21 від 18.11.2021, за якими встановлено, що земельна ділянка державного лісового фонду з цільовим призначенням - для ведення лісового господарства, галявина яка знаходиться в єдиному масиві земельної ділянки з кадастровим номером 4821155000:13:000:0500, квартал 3 виділ 15 Березнегуватського лісництва, за межами населеного пункту смт. Березнегувате Березнегуватської ОТГ Баштанського району Миколаївської області, загальною площа виділу 12,4 га, яка перебувала на праві постійного користування ДП «Березнегуватське лісове господарство» на підставі Державного акту на право користування землею серії ЯЯ№194992, використовується не за цільовим призначенням, а як землі сільськогосподарського призначення. У зв`язку з виявленим правопорушенням, старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Миколаївській області - начальником відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 1 управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області на підставі методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року №963, здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання вказаної земельної ділянки площею 12,4 га не за цільовим призначенням. Розмір заподіяної шкоди склав 272292,11 грн; з кадастровим номером 4821180700:07:000:0702 №596-ДК/812/АП/09/01/-21 від 18.11.2021, акт перевірки вимог земельного законодавства за об`єктом-земельної ділянки №596-ДК/341/АО/10/01/-21 від 18.11.2021, за якими встановлено, що земельна ділянка державного лісового фонду з цільовим призначенням - для ведення лісового господарства, пасовище яка знаходиться в єдиному масиві земельної ділянки з кадастровим номером 4821180700:07:000:0702, розташована квартал 36 виділ 17 Березнегуватського лісництва, за межами населеного пункту с. Висунь Баштанського району Миколаївської області, загальною площа виділу 55,6 га , яка перебувала на праві постійного користування ДП «Березнегуватське лісове господарство» на підставі Державного акту на право користування землею серії ЯЯ№194989, використовується не за цільовим призначенням, а як землі сільськогосподарського призначення. У зв`язку з виявленим правопорушенням, старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Миколаївській області - начальником відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 1 управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області на підставі методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року №963, здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання вказаної земельної ділянки площею 55,6 га не за цільовим призначенням. Розмір заподіяної шкоди склав 1220922,71 грн.
Відповідно до ст. 19 ЗК України, землі України за цільовим призначенням поділяються на категорії, серед яких визначено окремо землі сільськогосподарського призначення та землі лісогосподарського призначення. Земельна ділянка, яка за основним цільовим призначенням належить до відповідної категорії земель, відноситься в порядку, визначеному цим Кодексом, до певного виду цільового призначення, що характеризує конкретний напрям її використання та її правовий режим.
Відповідно до ч. 1 ст. 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення є землі надані для виробництва сільськогосподарської продукції.
До земель лісогосподарського призначення за ст. 55 ЗК України належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства. Згідно ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням. Відповідно до ч. 2 ст. 20 ЗК України зміна цільового призначення земель державної власності, якими згідно ст. 56 ЗК України є землі лісогосподарського призначення, провадиться органами виконавчої влади або місцевого самоврядування, які приймають рішення про надання їх у користування.
Згідно ст. ст. 162, 163 ЗК України, охорона земель - це система правових, організаційних, економічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського і лісогосподарського призначення, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісогосподарського призначення, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення. завданнями охорони земель є забезпечення збереження та відтворення земельних ресурсів, екологічної цінності природних і набутих якостей земель.
Відповідно до ст. 35, 37 Закону України «Про охорону земель» власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку. Власники та землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок зобов`язані здійснювати заходи щодо охорони родючості ґрунтів, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами України. Використання земельних ділянок способами, що призводять до погіршення їх якості, забороняється.
В порушення вимог законодавства, а саме статей 20, 96, 162, 163 Земельного кодексу України, статей 35, 37 Закону України «Про охорону земель» щодо дотримання умов використання земельних ділянок за цільовим призначенням, ОСОБА_6 , перевищуючи свої службові повноваження, визначені укладеним з ним контрактом від 03.12.2020, статутом ДП «Березнегуватське лісове господарство», діючи всупереч встановлених вимог щодо використання земель за цільовим призначенням, прийняв рішення про обробіток частини земельних ділянок державного лісового фонду з цільовим призначенням - для ведення лісового господарства (лісорозведення) з кадастровими номерами 4821180700:07:000:0702, 4821155000:09:000:0101, 4821155000:13:000:0501, 4821155000:09:000:0350 для вирощування на них сільськогосподарських культур.
Так, 06.10.2021 ДП «Березнегуватське лісове господарство» в особі його директора ОСОБА_6 уклало договір №51 з ФОП ОСОБА_7 , відповідно до якого сторони договору беруть на себе зобов`язання проводити обробіток землі на земельних ділянках розташованих квартал 3 виділ 15 Березнегуватського лісництва. В подальшому, на виконання вказаного договору силами та засобами ФОП ОСОБА_7 був здійснений обробіток земельної ділянки державного лісового фонду з цільовим призначенням - для ведення лісового господарства, яка знаходиться в єдиному масиві земельної ділянки з кадастровим номером 4821155000:13:000:0501, розташована у квартал 3 виділ 15 Березнегуватського лісництва, за межами населеного пункту смт. Березнегувате Березнегуватської ОТГ Баштанського району Миколаївської області, загальною площею виділу 12,4 га, яка перебувала на праві постійного користування ДП «Березнегуватське лісове господарство» на підставі Державного акту на право користування землею серії ЯЯ№194991, тобто була використана не за цільовим призначенням (для лісорозведення), а для вирощування на ній сільськогосподарських культур. Наслідком неправомірних дій ОСОБА_6 , який діяв всупереч встановлених вимог щодо використання земель за цільовим призначенням, завдано шкоди охоронюваним державним інтересам у розмірі 272292,11 грн.
Крім того, 06.10.2021 ДП «Березнегуватське лісове господарство» в особі його директора ОСОБА_6 уклало договір №47 з ФОП ОСОБА_8 , відповідно до якого сторони договору беруть на себе зобов`язання проводити обробіток землі на земельних ділянках розташованих квартал 11 виділ 18 Березнегуватського лісництва. В подальшому, на виконання вказаного договору силами та засобами ФОП ОСОБА_8 був здійснений обробіток земельної ділянки державного лісового фонду з цільовим призначенням - для ведення лісового господарства, яка знаходиться в єдиному масиві земельної ділянки з кадастровим номером 4821155000:09:000:0101, розташована у квартал 11 виділ 18 Березнегуватського лісництва, за межами населеного пункту смт. Березнегувате Березнегуватської ОТГ Баштанського району Миколаївської області, загальною площею виділу 15,6 га, яка перебувала на праві постійного користування ДП «Березнегуватське лісове господарство» на підставі Державного акту на право користування землею серії ЯЯ№195000, тобто була використана не за цільовим призначенням (для лісорозведення), а для вирощування на ній сільськогосподарських культур. Наслідком неправомірних дій ОСОБА_6 , який діяв всупереч встановлених вимог щодо використання земель за цільовим призначенням, завдано шкоди охоронюваним державним інтересам у розмірі 342561,05 грн.
Крім того, 11.08.2021 ДП «Березнегуватське лісове господарство» в особі його директора ОСОБА_6 уклало договір №24 з СТОВ ім Т.Г.Шевченка в особі директора ОСОБА_10 , відповідно до якого сторони договору беруть на себе зобов`язання проводити обробіток землі на земельних ділянках розташованих квартал 33 виділ 18 Березнегуватського лісництва. В подальшому, на виконання вказаного договору силами та засобами СТОВ ім Т.Г.Шевченка був здійснений обробіток земельної ділянки державного лісового фонду з цільовим призначенням - для ведення лісового господарства, яка знаходиться в єдиному масиві земельної ділянки з кадастровим номером 4821180700:08:000:0350, розташована у квартал 33 виділ 18 Березнегуватського лісництва, за межами населеного пункту с. Висунь Баштанського району Миколаївської області, загальною площею виділу 34,8 га, яка перебувала на праві постійного користування ДП «Березнегуватське лісове господарство» на підставі Державного акту на право користування землею серії ЯЯ№194978, тобто була використана не за цільовим призначенням (для лісорозведення), а для вирощування на ній сільськогосподарських культур. Наслідком неправомірних дій ОСОБА_6 , який діяв всупереч встановлених вимог щодо використання земель за цільовим призначенням, завдано шкоди охоронюваним державним інтересам у розмірі 764174,64 грн.
Крім того, 03.08.2021 ДП «Березнегуватське лісове господарство» в особі його директора ОСОБА_6 уклало договір №10 з фізичною особою ОСОБА_11 , відповідно до якого сторони договору беруть на себе зобов`язання проводити обробіток землі на земельних ділянках розташованих квартал 36 виділ 17 Березнегуватського лісництва. В подальшому, на виконання вказаного договору силами та засобами фізичної особи ОСОБА_11 був здійснений обробіток земельної ділянки державного лісового фонду з цільовим призначенням - для ведення лісового господарства, яка знаходиться в єдиному масиві земельної ділянки з кадастровим номером 4821180700:07:000:0702, розташована у квартал 36 виділ 17 Березнегуватського лісництва, за межами населеного пункту с. Висунь Баштанського району Миколаївської області, загальною площею виділу 55,6 га, яка перебувала на праві постійного користування ДП «Березнегуватське лісове господарство» на підставі Державного акту на право користування землею серії ЯЯ№194989, тобто була використана не за цільовим призначенням (для лісорозведення), а для вирощування на ній сільськогосподарських культур. Наслідком неправомірних дій ОСОБА_6 , який діяв всупереч встановлених вимог щодо використання земель за цільовим призначенням, завдано шкоди охоронюваним державним інтересам у розмірі 1220922,71 грн.
Зазначене свідчить про те, що внаслідок перевищення ОСОБА_6 своїх службових повноважень, державним інтересам внаслідок завданої шкоди спричинено тяжкі наслідки у вигляді матеріальних збитків у розмірі на загальну суму 2599950,51 грн, що більш ніж у 250 разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
01.02.2023 в рамках кримінального провадження відносно ОСОБА_6 складено письмове повідомлення про підозру за ч. 3 ст. 365 КК України, а саме: перевищення службових повноважень, тобто умисне вчинення працівником правоохоронного органу дій, які явно виходять за межі наданих йому прав та повноважень, якщо вони спричинили тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам, яке вручити в день складення, відповідно до ч. 1 ст. 278 КПК України, не надалось можливим у зв`язку з переховуванням ОСОБА_6 від органів досудового розслідування на тимчасово окупованій території Херсонської області.
З огляду на викладене, письмове повідомлення про підозру, відповідно до вимог ст.ст. 133, 135 та 297-1 КПК України, ч. 3 ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», опубліковано 01.02.2023 на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора та у газеті Кабінету Міністрів України «Урядовий кур`єр».
Також було опубліковано повістку про виклик підозрюваного ОСОБА_6 на 08.02.2023, 13.02.2023 та 14.02.2023 для отримання у кримінальному провадженні № 62021150010000419 від 18.11.2021 письмового повідомлення про підозру у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 365 КК України, допиту в якості підозрюваного та для проведення інших слідчих та процесуальних дій.
Частиною 1 статті 278 КПК України передбачено, що письмове повідомлення про підозру вручається в день його складення слідчим або прокурором, а у випадку неможливості такого вручення - у спосіб, передбачений цим Кодексом для вручення повідомлень.
В той же час, проведені слідчі (розшукові) та процесуальні дії для встановлення місцезнаходження підозрюваного ОСОБА_6 свідчать про те, що він переховується від органу досудового розслідування на тимчасово окупованій території України - Херсонської області. Опубліковану в газеті Кабінету Міністрів України «Урядовий кур`єр» та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора повістку про виклики на 08.02.2023, 13.02.2023 та 14.02.2023 підозрюваний ОСОБА_6 без поважних причин проігнорував та про причини своєї неявки орган досудового розслідування не повідомив.
Вказане є прямими порушенням підозрюваним ОСОБА_6 вимог ч. 7 ст. 42 КПК України в частині виконання покладених на нього обов`язків щодо явки за викликом до слідчого та свідчить про його переховування від органів досудового розслідування з метою ухилення від кримінальної відповідальності.
Обставин, що дають підстави підозрювати особу у вчиненні кримінального правопорушення, викладені та підтверджується наявними в матеріалах кримінального провадження доказами, зокрема, даними: огляду земельних ділянок з кадастровими номерами 4821180700:07:000:0702, 4821155000:09:000:0101, 4821155000:13:000:0501, 4821155000:09:000:0350, які перебували на праві постійного користування ДП «Березнегуватське лісове господарство» під час якого встановлені межі та розташування засіяної площі та факт використання вказаних земельних ділянок для вирощування сільськогосподарської продукції; висновку економічної експертизи №СЕ19/115-21/16566-ЕК від 10.01.2022 відповідно до якої висновки перевірки встановлені актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства земельної ділянки з кадастровим номером 4821155000:13:000:0501 №596-ДК/813/АП/09/01/-21 від 18.11.2021, акту обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 4821155000:13:000:0501 №596-ДК/342/АО/10/01/-21 від 18.11.2021, та розрахунку шкоди до вказаних актів документально підтверджується у розмірі 272292,11 грн; висновку економічної експертизи №СЕ19/115-21/16571-ЕК від 11.01.2022, відповідно до якої висновки перевірки встановлені актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства земельної ділянки з кадастровим номером 4821155000:09:000:0101 №596-ДК/815/АП/09/01/-21 від 18.11.2021, акту обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 4821155000:09:000:0101 №596-ДК/344/АО/10/01/-21 від 18.11.2021, та розрахунку шкоди до вказаних актів документально підтверджується у розмірі 342561,05 грн; висновку економічної експертизи №СЕ19/115-22/1125-ЕК від 31.01.2022, відповідно до якої висновки перевірки встановлені актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства земельної ділянки з кадастровим номером 4821180700:08:000:0350 №596-ДК/818/АП/09/01/-21 від 18.11.2021, акту обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 4821180700:08:000:0350 №596-ДК/347/АО/10/01/-21 від 18.11.2021,та відкоригованого розрахунку шкоди до вказаних актів документально підтверджується у розмірі 764174,64 грн; висновку економічної експертизи №СЕ19/115-22/1124-ЕК від 28.01.2022, відповідно до якої висновки перевірки встановлені актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства земельної ділянки з кадастровим номером 4821180700:07:000:0702 №596-ДК/812/АП/09/01/-21 від 18.11.2021, акту обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 4821180700:07:000:0702 №596-ДК/341/АО/10/01/-21 від 18.11.2021, та відкоригованого розрахунку шкоди до вказаних актів документально підтверджується у розмірі 1220922,71 грн; висновку судової експертизи з питань землеустрою №СЕ19/115-23/181-ДЗ від 12.01.2022 відповідно до якої цільове призначення земельних ділянок (землі - лісорозведення) з кадастровим номером 4821155000:09:000:0101 розташованої у кварталі 11 виділ 18 Березнегуватського лісництва, загальною площею 15,6 га, з кадастровим номером 4821180700:07:000:0702 розташованої у кварталі 36 виділ 17 Березнегуватського лісництва, загальною площею 55,6 га., з кадастровим номером 4821155000:13:000:0501 розташованої у кварталі 3 виділ 15 Березнегуватського лісництва, загальною площею 12,4 га., з кадастровим номером 4821155000:09:000:0350 розташованої у кварталі 33 виділ 18 Березнегуватського лісництва, загальною площею 56,8 га. не змінено і затвердженню не підлягає; протоколом допиту свідків ОСОБА_12 ; ОСОБА_13 , ОСОБА_11 , ОСОБА_10 , ОСОБА_7 , ОСОБА_14 ; даними договору №51від 06.10.2021 між ДП «Березнегуватське лісове господарство» в особі його директора ОСОБА_6 та ФОП ОСОБА_7 , договору №47 06.10.2021 між ДП «Березнегуватське лісове господарство» в особі його директора ОСОБА_6 з ФОП ОСОБА_8 , договір №24 від11.08.2021 між ДП «Березнегуватське лісове господарство» в особі його директора ОСОБА_6 та СТОВ ім Т.Г.Шевченка в особі директора ОСОБА_10 , договору №10 від 03.08.2021 між ДП «Березнегуватське лісове господарство» в особі його директора ОСОБА_6 та фізичною особою ОСОБА_11 про спільний обробіток земельних ділянок які знаходиться в єдиному масиві земельних ділянок з кадастровими номерами 4821180700:07:000:0702, 4821155000:09:000:0101, 4821155000:13:000:0501, 4821155000:09:000:0350.
Відомості про те, що підозрюваний виїхав та перебуває на тимчасово окупованій території України, підтверджуються наявними в матеріалах кримінального провадження доказами. Факт перебування підозрюваного ОСОБА_6 на тимчасово окупованій території України (Херсонської області) підтверджується: показаннями допитаних по справі в якості свідків працівників ДП «Баштанське лісове господарство» ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , які повідомили що ОСОБА_6 після звільнення з ДП «Баштанське лісове господарство» у квітні 2022 року виїхав на тимчасово окуповану територію України (Херсонської області) м. Олешки, де він зареєстрований та має у власності нерухомість. Згідно матеріалів виконаного доручення в порядку ст. 40 КПК України, ОСОБА_6 перебуває на тимчасово окупованій території України (Херсонської області) в м. Олешки. Під час телефонної розмови ОСОБА_6 повідомив, що виїжджати на підконтрольну територію України не планує. Згідно інформації про місцезнаходження (адреси розташування базових станцій, азимути ретрансляційних антен), про з`єднання, нульові дзвінки (дзвінки по яким з`єднання не відбулось), з абонентським номером оператора мобільного зв`язку ПрАТ «Київстар» НОМЕР_1 який належить ОСОБА_6 , встановлено що з`єднання вказаного абонентського номеру відбувались на тимчасово окупованій території України (Херсонської області).
Постановою від 01.03.2023 в рамках даного кримінального провадження оголошено в розшук підозрюваного ОСОБА_6 , який доручено здійснювати відповідним оперативним підрозділам.
Санкцією ч. 3 ст. 365 КК України передбачено основне покарання у вигляді позбавленням волі на строк від семи до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.
Враховуючи одержані під час досудового розслідування докази причетності ОСОБА_6 до вчинення вказаного кримінального правопорушення, наведене дає достатньо підстав вважати, що він розраховує на уникнення кримінальної відповідальності та не бажає настання для себе негативних наслідків у вигляді призначення зазначеного вище покарання. Усвідомлюючи, що вжиті заходи не забезпечили досягнення бажаного результату, а по справі фактично виконано всі слідчі (розшукові) та інші процесуальні дії, проведення яких необхідне та можливе, ОСОБА_6 може досягти необхідного йому результату лише шляхом створення таких перешкод у здійсненні досудового розслідування, які б унеможливили звернення до суду з обвинувальним актом.
Враховуючи те, що відповідно до ч. 2 ст. 283 КПК України, прокурор зобов`язаний у найкоротший строк після повідомлення особі про підозру прийняти відповідне рішення, ОСОБА_6 , усвідомлюючи відсутність законних підстав до закриття кримінального провадження, звернення до суду з клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності або клопотанням про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру, може розраховувати на зупинення досудового розслідування, яке можливе лише за умови оголошення розшуку підозрюваного, тобто переховування від органів досудового розслідування.
За наявності об`єктивної можливості залишитись на підконтрольній Україні території ОСОБА_6 покинув її, виїхав на тимчасово окуповану території України (до Херсонської області) залишати яку відмовляється. Наведене дає достатньо підстав вважати, що ОСОБА_6 буде переховуватися від органів досудового розслідування та суду саме на непідконтрольній (окупованій) території. При цьому розраховувати на одержання заходів для існування (заробітку) на непідконтрольній території він може лише за умови співпраці з окупаційними військами та владою.
Так, дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя дійшов висновку про наявність обґрунтованої підозри ОСОБА_6 у вчиненні злочину, передбаченого ч. 3 ст. 365 КК України, що підтверджується зібраними у провадженні доказами.
З огляду на викладене, враховуючи те, що ОСОБА_6 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 365 КК України, органом досудового розслідування надано достатньо доказів, які вказують на те, що підозрюваний перебуває на тимчасово окупованій території України, переховується від органу досудового розслідування з метою ухилення від кримінальної відповідальності, на виклики слідчого та прокурора не з`являється без поважних причин, слідчий суддя приходить до висновку про наявність достатніх підстав для здійснення спеціального досудового розслідування по кримінальному провадженню стосовно підозрюваного ОСОБА_6 , у зв`язку з чим клопотання слідчого є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 297-1, 297-3, 297-4, 376 КПК України,
УХВАЛИВ:
Клопотання слідчого Першого слідчого відділу (з дислокацією у м. Миколаєві) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Миколаєві, ОСОБА_4 - задовольнити.
Надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування (in absentia) кримінального правопорушення за ч. 3 ст. 365 КК України у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №62021150010000419 від 18.11.2021 стосовно підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця міста Пологи Запорізької області, українця, громадянина України, з вищою освітою, перебував на посаді директора ДП «Березнегуватське лісове господарство», зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 .
Якщо підозрюваний ОСОБА_6 якого постановлено ухвалу про здійснення спеціального досудового розслідування буде затриманий або добровільно з`явиться до органу досудового розслідування, подальше досудове розслідування щодо нього здійснюватиметься згідно із загальними правилами, передбаченими Кримінальним процесуальним кодексом України.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Повний текст ухвали оголошено 20.04.2023 року.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Заводський районний суд м. Миколаєва |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2023 |
Оприлюднено | 21.04.2023 |
Номер документу | 110325249 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про здійснення спеціального досудового розслідування |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні