Ухвала
від 20.04.2023 по справі 331/2481/23
ЖОВТНЕВИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

20.04.2023

Справа № 331/2481/23

Провадження № 1-кс/331/769/2023

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 квітня 2023 року м. Запоріжжя

Слідчий суддя Жовтневого районного суду м. Запоріжжя ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участю слідчого 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області лейтенанта юстиції ОСОБА_3 , захисника підозрюваного - адвоката ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Запоріжжі клопотання розглянувши клопотання слідчого 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області лейтенанта юстиції ОСОБА_3 , погоджене з прокурором, який здійснює процесуальне керівництво у кримінального провадженні - прокурором Якимівського відділу Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області ОСОБА_5 , про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000622, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, -

В С Т А Н О В И В:

19 квітня 2023 року до Жовтневого районного суду міста Запоріжжя надійшло клопотання слідчого 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області лейтенанта юстиції ОСОБА_3 , яке погоджене з прокурором, який здійснює процесуальне керівництво у кримінального провадженні - прокурором Якимівського відділу Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області ОСОБА_5 , про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000622, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.

В обґрунтування поданого клопотання слідчий вказує, що слідчим відділом Управління Служби безпеки України в Запорізькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000622, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.

Згідно з Конституцією України, Україна є суверенною і незалежною державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною. Перебування на території України підрозділів збройних сил інших держав з порушенням процедури, визначеної Конституцією та законами України, Гаазькими конвенціями 1899 та 1907 року, IV Женевською конвенцією 1949 року, а також всупереч Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї 1994 року та іншими міжнародно-правовими актами є окупацією частини території суверенної держави Україна та міжнародним протиправним діянням з усіма наслідками, передбаченими міжнародним правом.

Всупереч вказаним нормам міжнародного гуманітарного права президент рф володимир путін та інші невстановлені на цей час досудовим розслідуванням представники влади рф, діючи всупереч вимогам п.п. 1,2 Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, принципам Заключного акту Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975 та вимогам ч. 4 ст. 2 Статуту ООН і Резолюції Генеральної Асамблеї Організації Об`єднаних Націй від 09.12.1981 № 36/103, від 16.12.1970 № 2734 (ХХV) від 21.12.1965 № 2131 (ХХ), від 14.12.1974 № 3314 (ХХІХ), спланували, підготували і розв`язали агресивну війну та воєнний конфлікт проти України, та віддали відповідні накази на вторгнення підрозділів збройних сил російської федерації на територію України з метою її незаконного збройного захоплення та подальшої військової окупації.

Президент російської федерації 22 лютого 2022 року направив до ради федерації звернення про використання збройних сил російської федерації за межами російської федерації, яке було задоволено.

Приблизно о 5 годині 00 хвилин 24 лютого 2022 року президент російської федерації оголосив про рішення розпочати повномасштабну військову агресію проти України та віддав відповідний наказ підрозділам збройних сил та іншим збройним формуванням рф про військове вторгнення на територію суверенної України через державні кордони в Харківській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, Запорізькій, Київській, інших областях та здійснити збройний напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення, після чого здійснити військову окупацію частин території суверенної України.

24.02.2022, на виконання вищевказаних наказів, військовослужбовці зс рф, шляхом збройної агресії із застосуванням зброї, військової техніки та артилерії, з нанесенням ракетних та авіаційно-бомбових ударів по військовій та цивільній інфраструктурі, незаконно вторглись на територію Україну через державні кордони України в Донецькій, Запорізькій, Житомирській, Київській, Луганській, Сумській, Харківській, Херсонській та Чернігівській областях, та здійснили збройний напад на державні органи влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти військової та цивільної інфраструктури, які мають важливе народногосподарське та оборонне значення, після чого здійснили військову окупацію частини території України, в тому числі Мелітопольського району, в який входить с. Атманай, яке було захоплено 24.02.2022 представниками держави-агресора, та створили незаконні органи влади на вказаній території з метою впровадження політичних і освітніх стандартів російської федерації.

З метою відсічі збройної агресії російської федерації проти України, 24.02.2022 Указом Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено введення в Україні воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, дія якого неодноразово продовжена відповідними указами Президента України, затвердженими Законами України, зокрема Законом України від 07.02.2023 «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 06.02.2023 №58/2023 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні строком на 90 діб, який діє наразі.

Так, відповідно до положень ч. 1 ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 (в редакції від 07.05.2022, далі за текстом - Закон №1207-VII), тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Тимчасова окупація Російською Федерацією територій України, визначених частиною першою статті 3 цього Закону, незалежно від її тривалості, є незаконною і не створює для Російської Федерації жодних територіальних прав.

Тимчасово окупованою територією, відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 1-1 Закону №1207-VII, є частини території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.

Відтак, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» вся територія Мелітопольського району, у складі якого знаходиться Кирилівська селищна територіальна громада, внесена до вказаного переліку територіальних громад, розташованих в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), та станом на час повідомлення про підозру перебуває у ньому.

Після повної окупації території Мелітопольського району Запорізької області, представниками збройних формувань російської федерації фактично було узурповано всі владні повноваження на цій тимчасово окупованій території шляхом збройного захоплення адміністративних будівель органів державної влади та місцевого самоврядування, встановлення інституту військових комендатур, запровадження тотального контролю та жорсткого управління у всіх сферах життєдіяльності територіальних громад, фактичної ліквідації приватної власності, свободи слова, пересування та волевиявлення на захоплених територіях, а також шляхом повсякденного залякування населення, застосування фізичного і психологічного впливу до окремих категорій суспільства, в тому числі шляхом незаконного позбавлення волі діючих представників органів державної влади України та місцевого самоврядування.

Разом з тим, у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше 01.04.2022, представниками збройних формувань російської федерації всупереч установленого Конституцією України, Законами України «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими діючими нормативно-правовими актами порядку, цілеспрямовано було створено окупаційну адміністрацію російської федерації - «военно-гражданскую администрацию Мелитопольского района», з метою подальшого утримання адміністративно-політичного контролю на захопленій військовим шляхом території Мелітопольського району Запорізької області та реалізації всіх узурпованих владних повноважень.

Так, положеннями п. 6 ч. 1 ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» визначено, що окупаційна адміністрація російської федерації, це сукупність державних органів і структур російської федерації, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольних російській федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та які виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції на тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріусів та суб`єктів адміністративних послуг.

В свою чергу незаконними органами, посадовими та службовими особами відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» встановлено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.

В подальшому, продовжуючи встановлення тотального контролю та розповсюджуючи свою владу на захоплених територіях Мелітопольського району Запорізької області, представники збройних формувань російської федерації, діючи за підтримки місцевих колаборантів, які безпосередньо і сформували окупаційну адміністрацію російської федерації - «военно-гражданскую администрацию Мелитопольского района», та інших лояльних до держави-агресора верств місцевого населення, створили на території Веселівської селищної територіальної громади, Кирилівської селищної територіальної громади, Костянтинівської сільської територіальної громади, Мирненської селищної територіальної громади, Новенської сільської територіальної громади, Новобогданівської сільської територіальної громади, Нововасилівської селищної територіальної громади, Новоуспенівської сільської територіальної громади, Олександрівської сільської територіальної громади, Плодородненської сільської територіальної громади, Приазовської селищної територіальна громади, Семенівської сільської територіальної громади, Чкаловської сільської територіальної громади, Якимівської селищної територіальної громади та Терпіннівської сільської територіальної громади, аналогічні незаконні органи влади у вигляді місцевих окупаційних адміністрацій замість діючих сільських та селищних рад, які безпосередньо підпорядкували створеній раніше окупаційній адміністрації - «военно-гражданской администрации Мелитопольского района».

Так, у невстановлений в ході досудового розслідування точну дату та час, приблизно в першій декаді червня 2022 року на території Атманайского старостинського округу Кирилівської селищної територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області, яка з 24.02.2022 є тимчасово окупованою збройними силами російської федерації територією, представниками збройних формувань російської федерації та створеної ними окупаційної адміністрації - «военно-гражданской администрации Запорожской области», створили окупаційну адміністрацію держави агресора - «Атманайский сельский совет», який розташовується у захопленому адміністративному приміщенні Атманайського старостинського округу за адресою: Запорізька область, Мелітопольський район, с. Атманай, вул. Матросова, 5а, наділивши його всіма узурпованими у діючого Атманайського старостинського округу владними повноваженнями.

Далі, приблизно 06.06.2022 року (більш точна дата та час органом досудового розслідування не встановлені), громадянин України ОСОБА_6 , будучи депутатом VІІІ скликання Кирилівської селищної ради Мелітопольського району Запорізької області, перебуваючи у с. Атманай Мелітопольського району Запорізької області, яке з 24.02.2022 року по теперішній час є тимчасово окупованою російською федерацією територією України, достовірно усвідомлюючи та передбачаючи невідворотне настання суспільно небезпечних наслідків та бажаючи їх настання, діючи умисно, свідомо та ініціативно в порушення діючих норм Конституції, законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, абсолютно нехтуючи при цьому своїм конституційним обов`язком депутата місцевої ради щодо захисту прав та інтересів громади, яка його обрала своїм представником, в порушення прийнятої присяги депутата, прийняла пропозицію від невстановлених під час досудового розслідування осіб, з числа представників військової окупаційної адміністрації держави-агресора рф та, добровільно зайняв посаду «председателя Атманайского сельского совета», яка пов`язана з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій (в тому числі: загальна організація роботи і управління цією окупаційною адміністрацією та її структурними підрозділами, призначення на посади та звільнення з посад, розпорядження коштами та майном окупаційної адміністрації, організація та контроль за проведенням масових пропагандистських заходів, спрямованих на підвищення іміджу окупаційної влади держави-агресора) у незаконно створеному органі влади - «Атманайский сельский совет», створеному на тимчасово окупованій території Кирилівської селищної територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області.

Так, обіймаючи вказану посаду, ОСОБА_6 , будучи проросійськи налаштованою особою, діючи умисно, з корисливих мотивів, та виконуючи покладені на нього окупаційною владою держави-агресора російської федерації організаційно-розпорядчі і адміністративно-господарські функції очільника вказаної окупаційної адміністрації держави-агресора, та вказівки представників збройних формувань російської федерації, надавав безпосередню допомогу окупантам та представникам держави-агресора у встановленні та підтриманні їх незаконної влади на тимчасово окупованій території Мелітопольського району Запорізької області, зокрема, проводить зібрання серед місцевого населення, на яких схиляє місцевих жителів до співпраці з окупаційною владою держави-агресора, вирішує питання щодо налагодження навчального процесу у закладах освіти, що йому підконтрольні, займається підбиранням та формуванням педагогічного колективу навчальних закладів, здійснює організацію та контроль за виконанням обов`язків підлеглих йому працівників, вирішує питання соціального напрямку, здійснює підбір та формування особового складу апарату незаконного органу влади, створеного на тимчасово окупованій території, з метою підтримки, подальшого розповсюдження і утвердження встановленої на тимчасово окупованій території окупаційної влади держави-агресора російської федерації.

Слідчий вказує, що за викладених вище обставин громадянин України ОСОБА_6 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого

ч. 5 ст. 111-1 КК України, тобто добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора.

31.03.2023 виконувачем обов`язки керівника Запорізької обласної прокуратури у кримінальному провадженні № 22022080000002311 від 28.11.2022 складено та відповідно до вимог ст.ст. 42, 276, 277, 278, 480, 481 КПК України, ч. 5 ст. 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ч. 1 ст. 31 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» повідомлено ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про те, що він обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України - добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора.

Слідчий, на обґрунтування поданого клопотання вказує, 03.04.2023 на офіційному сайті Офісу Генерального прокурора опубліковано повідомлення про підозру

ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, та повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області на 10.04.2023, 11.04.2023, 12.04.2023 для отримання оригіналу повідомлення про підозру, а також участі в процесуальних діях, як підозрюваного. Слідчий зазначає, що на вказані дату та час підозрюваний ОСОБА_6 не з`явився та про причини своєї неявки не повідомив.

Окрім зазначеного, повідомлення про підозру ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, та повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області на 10.04.2023, 11.04.2023, 12.04.2023 для отримання оригіналу повідомлення про підозру, а також участі в процесуальних діях, як підозрюваного, опубліковані у газеті «Урядовий кур`єр» у розділі «Оголошення» у номері НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 ) від ІНФОРМАЦІЯ_2 . Проте, вказані дату та час підозрюваний ОСОБА_6 не з`явився та про причини своєї неявки не повідомив.

Водночас, 05.04.2023 враховуючи перебування ОСОБА_6 на окупованій території Запорізької області, а саме в с. Атманай Мелітопольського району Запорізької області, відсутності поштового зв`язку на вказаній території, слідчим СВ УСБУ в Запорізькій області, встановивши наявність у ОСОБА_6 номер мобільного телефону НОМЕР_3 , в подальшому використовуючи мобільний додаток - «WhatsApp» було здійснено три дзвінки на номер мобільного телефону НОМЕР_3 , окрім цього, на вказаний номер мобільного телефону здійснено відправлення інформаційного повідомлення про те, що 31.03.2023 у кримінальному провадженні № 22022080000002311 від 28.11.2022 складено повідомлення про підозру ОСОБА_6 , а з 05.04.2023 ОСОБА_6 є підозрюваним у даному кримінальному провадженні, а також з метою виклику ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області, надіслано скан-копію повісток про виклик для вручення письмового повідомлення про підозру та проведення слідчих дій за його участю як підозрюваного у даному кримінальному провадженні, а також підозрюваному надіслано скан-копію повідомлення про підозру за ч. 5 ст. 111-1 КК України.

Слідчий зазначає, що постановою прокурора від 14.04.2023 із матеріалів досудового розслідування у кримінальному провадженні №22022080000002311 від 28.11.2022 виділено в окреме кримінальне провадження матеріали щодо вчинення громадянином України ОСОБА_6 кримінального правопорушення, передбаченого

ч. 5 ст. 111-1 КК України, та зареєстровано у Єдиному реєстрі досудових розслідувань №22023080000000622 від 14.04.2023.

08.04.2023 слідчим слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області було направлено постанову до Регіонального центру з надання безоплатної правової допомоги у Донецькій та Запорізькій областях, та відповідно до доручення від 08.04.2023 №028-280000635 для надання безоплатної вторинної правової допомоги особі призначено захисника - адвоката ОСОБА_4 , якому 08.04.2023 вручено копію повідомлення про підозру ОСОБА_6 за ч. 5 ст. 111-1 КК України.

В той же час, слідчий зазначає у клопотанні, що дотепер ОСОБА_6 не з`явився на виклики та жодним чином не повідомив про причини неявки, у зв`язку з чим є всі підстави вважати, що підозрюваний переховується від органу досудового розслідування з метою уникнення кримінальної відповідальності.

На теперішній час з метою уникнення від кримінальної відповідальності ОСОБА_6 переховується від органів досудового розслідування та суду на тимчасово окупованій території с. Атманай Кирилівської селищної ради Мелітопольського району Запорізької області та має наявність сухопутного сполучення з анексованою територією АР Крим та безперешкодного сполучення з раніше окупованою територією Донецької та Луганської областей. має безперешкодну можливість виїхати на територію держави-агресора Російської Федерації, окрім цього, з метою уникнення від кримінальної відповідальності може виїхати через державний кордон України та переховуватись на території сусідніх держав.

14.04.2023 постановою слідчого слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області підозрюваного ОСОБА_6 оголошено у державний та міжнародний розшук, проведення якого доручено оперативним співробітникам Мелітопольського РВ Управління Служби безпеки України в Запорізькій області.

Слідчий також зазначає, що обґрунтованість підозри у вчиненні ОСОБА_6 кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, підтверджується зібраними з дотриманням вимог КПК України доказами, а саме:

Повідомленням оперативного підрозділу щодо протиправної діяльності ОСОБА_6 ;

Допитами в якості свідків:

- ОСОБА_7 , який в ході допиту заявив, що ОСОБА_6 , є депутатом селищної ради та наразі є головою в с. Атманай, Якимівської ОТГ, Мелітопольського району Запорізької області;

- ОСОБА_8 , який в ході допиту заявив, що ОСОБА_6 з 25 травня 2022 року був призначений у ДК «Атманай» головою сільської ради с. Атманай. Його приїхала представити ОСОБА_9 . Під час своєї діяльності зі слів свідка ОСОБА_6 займався виявленням осіб які мали проукраїнську позицію, передавав цю інформацію військовослужбовцям рф. Окрім цього займався агітацією співпраці з окупаційною владою, організовував масові заходи присвячені різним святам та забезпечував проведення референдуму, був членом виборчої комісії;

- ОСОБА_10 , яка в ході допиту заявила, що у кінці травня початку червня до нас приїхала ОСОБА_11 і представила ОСОБА_6 як старосту Атманайського округа. Він є місцевим мешканцем села Атманай, Якимівської ОТГ, Мелітопольського району, Запорізької області. Після призначення, користуючись наданими окупаційною владою повноваженнями, займався вимаганням грошей у фермерів за обробку земельного наділу. За словами свідка, робоче місце ОСОБА_6 знаходиться у АДРЕСА_1 де і раніше знаходилась селищна рада. У вересні 2022 року ОСОБА_6 разом з ОСОБА_12 роздавав гуманітарну допомогу мешканцям села Атманай. Окрім цього разом зі своєю заступницею ОСОБА_13 всіляко сприяли та приймали активну участь у організації та проведенню так званого референдума;

- ОСОБА_14 , яка в ході допиту заявила, що ОСОБА_6 був депутатом Кирилівської селищної ради, наразі є старостою Атманайського округа. У травні місяці агітував людей за проведення зборів для обрання нової влади. Окрім цього за словами свідка, він проводить агітацію на підтримку окупаційної влади і російської федерацій загалом. Надавав інформацію щодо осіб які приймали чи приймають участь у війні проти російської федерації;

- ОСОБА_15 , який в ході допиту заявив, що ОСОБА_6 представившись новою владою вимагав у нього гроші за обробку землі, а у випадку відмови погрожував розправою з боку військовослужбовців російської федерації. Окрім цього за вказівкою ОСОБА_6 у свідка декілька разів проводились обшуки військовослужбовцями російської федерації, а його самого забрали до катівні де він знаходився декілька днів;

- ОСОБА_16 , який в ході допиту заявив, що ОСОБА_6 у кінці травня був призначений старостою Атманайського округа. Окрім того, свідок надав дані стосовно видачі ОСОБА_6 гуманітарної допомоги. Окрім цього за словами свідка ОСОБА_6 брав участь в організації і проведенні незаконного референдуму.

Протоколом огляду від 02.01.2023 за участю свідка ОСОБА_8 . Телеграм-каналу « ІНФОРМАЦІЯ_3 » стосовно протиправної діяльності ОСОБА_6 , відповідно до якого виявлено публікації з текстом «Председатель сельського совета АДРЕСА_2 », а також до даної публікації прикріплений відеозапис, на якому ОСОБА_6 вітає місцевих мешканців зі святом. Окрім цього, вказаним оглядом виявлено публікацію про те, що 06.06.2022 ОСОБА_6 на зібранні представлено як «председателя поселка ОСОБА_17 », який пояснив, що під час огляду вказаної інформації, на всіх публікація (відеофайлі та фотоматеріалах) впізнає ОСОБА_6 , якого назначеного т.зв. головою с. Атманай.

Протоколами пред`явлення особи для впізнання за фотознімками за участю свідка ОСОБА_14 , відповідно до яких свідок на пред`явлених фотознімках свідок впізнала ОСОБА_6 та вказала, що ОСОБА_6 був депутатом Кирилівської селищної ради, наразі є старостою Атманайського округа. У травні місяці агітував людей за проведення зборів для обрання нової влади. Окрім цього за словами свідка він проводить агітацію на підтримку окупаційної влади і російської федерацій загалом. Надавав інформацію щодо осіб які приймали чи приймають участь у війні проти російської федерації.

Іншими зібраними в ході досудового розслідування кримінального провадження доказами.

Таким чином, встановлено наявність достатніх доказів для обґрунтованої підозри

ОСОБА_6 у добровільному зайнятті посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, тобто, у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.

У клопотання слідчий зазначає, що підозрюваний ОСОБА_6 ухиляється від явки на виклик слідчого (не прибула на виклик без поважної причини більше ніж два рази), оголошений у міжнародний та державний розшук та перебуває у с. Атманай Кирилівської селищної ради Мелітопольського району, Запорізької області, тобто на території, яка відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» станом на 22 грудня 2022 року», вся територія Мелітопольського району Запорізької області, з усіма територіальними громадами, відноситься до тимчасово окупованої Російською Федерацією території України, окрім цього, періодично здійснює виїзди на тимчасово окуповану територію АР Крим, а також на територію держави-агресора Російської Федерації.

Таким чином, слідчий вважає, що притягнути ОСОБА_6 до кримінальної відповідальності у загальному порядку, передбаченому кримінально-процесуальним законодавством, не надається можливим, але при цьому наявні достатні підстави для проведення у даному кримінальному провадженні стосовно підозрюваного спеціального досудового розслідування злочину, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.

Окремо, слідчий зазначає, що розшук підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , триває, державний кордон України останній не перетинав.

Досудове розслідування у кримінальному провадженні проводиться слідчим відділом Управління Служби безпеки України в Запорізькій області, що розташовано у межах територіальної юрисдикції Жовтневого районного суду міста Запоріжжя.

На підставі викладеного, слідчий просить слідчого суддю надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000622 від 14.04.2023 відносно підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який обґрунтовано підозрюється у вчинені кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України..

У судовому засіданні слідчий ОСОБА_3 клопотання підтримала за вищевикладеними мотивами та обґрунтуванням, просить його задовольнити у повному обсязі.

Захисник підозрюваного ОСОБА_6 - адвокат ОСОБА_4 у судовому засіданні проти задоволення клопотання не заперечував.

Дослідивши матеріали клопотання та додані до нього матеріали, вислухавши пояснення учасників кримінального провадження, слідчий суддя дійшов наступних висновків.

Слідчим суддею встановлено, що слідчим відділом Управління Служби безпеки України в Запорізькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000622, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлена причетність ОСОБА_6 до вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, що підтверджується матеріалами кримінального провадження, дослідженими у судовому засіданні.

31.03.2023 виконувачем обов`язки керівника Запорізької обласної прокуратури у кримінальному провадженні № 22022080000002311 від 28.11.2022 складено та відповідно до вимог ст.ст. 42, 276, 277, 278, 480, 481 КПК України, ч. 5 ст. 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ч. 1 ст. 31 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» повідомлено ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про те, що він обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України - добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора.

З метою виклику ОСОБА_6 до слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області для вручення повідомлення про підозру та участі у слідчих діях, за його участю в якості підозрюваного у кримінальному провадженні, 03.04.2023 на офіційному сайті Офісу Генерального прокурора опубліковано повідомлення про підозру

ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, та повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області на 10.04.2023, 11.04.2023, 12.04.2023.

Окрім зазначеного, повідомлення про підозру ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, та повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області на 10.04.2023, 11.04.2023, 12.04.2023 для отримання оригіналу повідомлення про підозру, а також участі в процесуальних діях, як підозрюваного, опубліковані у газеті «Урядовий кур`єр» у розділі «Оголошення» у номері НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 ) від ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Водночас, 05.04.2023 слідчим слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області, враховуючи перебування ОСОБА_6 на окупованій території Запорізької області, а саме в с. Атманай Мелітопольського району Запорізької області, відсутності поштового зв`язку на вказаній території, слідчим СВ УСБУ в Запорізькій області, встановивши наявність у ОСОБА_6 номер мобільного телефону НОМЕР_3 , в подальшому використовуючи мобільний додаток - «WhatsApp» було здійснено три дзвінки на номер мобільного телефону НОМЕР_3 , окрім цього, на вказаний номер мобільного телефону здійснено відправлення інформаційного повідомлення про те, що 31.03.2023 у кримінальному провадженні № 22022080000002311 від 28.11.2022 складено повідомлення про підозру ОСОБА_6 , а з 05.04.2023 ОСОБА_6 є підозрюваним у даному кримінальному провадженні, а також з метою виклику ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області, надіслано скан-копію повісток про виклик для вручення письмового повідомлення про підозру та проведення слідчих дій за його участю як підозрюваного у даному кримінальному провадженні, а також підозрюваному надіслано скан-копію повідомлення про підозру за ч. 5 ст. 111-1 КК України.

Постановою прокурора, групи прокурорів, який здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні із матеріалів досудового розслідування у кримінальному провадженні №22022080000002311 від 28.11.2022 виділено в окреме кримінальне провадження матеріали щодо вчинення громадянином України ОСОБА_6 кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, та зареєстровано у Єдиному реєстрі досудових розслідувань №22023080000000622 від 14.04.2023.

08.04.2023 слідчим 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області лейтенантом юстиції ОСОБА_3 було винесено постанову про доручення на призначення захисника для здійснення захисту за призначенням у кримінальному провадженні, яку направлено до Регіонального центру з надання безоплатної правової допомоги у Донецькій та Запорізькій областях.

Враховуючи вищезазначене, відповідно до вимог ч. 1 ст. 52 КПК України, з метою недопущення порушень прав на захист підозрюваного ОСОБА_6 , було залучено захисника-адвоката ОСОБА_4 , для надання безоплатної вторинної правової допомоги (здійснення захисту, складення документів процесуального характеру) у кримінальному провадженні, що підтверджується дорученням для надання безоплатної вторинної правової допомоги від 08.04.2023 №028-280000635.

Того ж дня, на виконання вимог ч. 3 ст. 111, ст. 135, ст. 278 КПК України, повідомлення про підозру відносно ОСОБА_6 було вручено його захиснику - адвокату ОСОБА_4 .

В той же час, враховуючи, що ОСОБА_6 не з`явився на виклики та жодним чином не повідомив про причини неявки, у зв`язку з чим були наявні підстави вважати, що підозрюваний переховується від органу досудового розслідування з метою уникнення кримінальної відповідальності, постановою слідчого 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області ОСОБА_3 від 14.04.2023 підозрюваного ОСОБА_6 було оголошено у державний та міжнародний розшук, проведення якого доручено оперативним Мелітопольського РВ Управління Служби безпеки України в Запорізькій області.

Відповідно до листа начальника Мелітопольського РВ УСБУ в Запорізькій області від 19.04.2023, громадянин України ОСОБА_6 на даний час перебуває на тимчасово окупованій території України, а саме у с. Атманай, с. Вовче, с. Нове та с. Солоне Кирилівської ОТГ Мелітопольського району Запорізької області.

Враховуючи викладене, ОСОБА_6 , який на даний час перебуває на тимчасово окупованій території України, вважається належним чином повідомленим про виклик з моменту опублікування повісток про виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті офісу Генерального прокурора.

Отже, притягнути ОСОБА_6 до кримінальної відповідальності у загальному порядку, передбаченому кримінально-процесуальним законодавством, не вбачається за можливе, але при цьому наявні достатні підстави для проведення у даному кримінальному провадженні стосовно підозрюваної спеціального досудового розслідування щодо кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.

Згідно ч. 8 ст. 135 КПК України повістка про виклик особи, стосовно якої існують достатні підстави вважати, що така особа виїхала та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, у випадку обґрунтованої неможливості вручення їй такої повістки згідно з частинами першою, другою, четвертою - сьомою цієї статті, публікується в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.

Згідно ч. 5 ст. 139 КПК України, ухилення від явки на виклик слідчого, прокурора чи судовий виклик слідчого судді, суду (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним, обвинуваченим, який оголошений у міжнародний розшук, та/або який виїхав, та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, є підставою для здійснення спеціального досудового розслідування чи спеціального судового провадження.

Відповідно до ч. 1 ст. 297-1 КПК України спеціальне досудове розслідування

(in absentia) здійснюється стосовно одного чи декількох підозрюваних згідно із загальними правилами досудового розслідування, передбаченими цим Кодексом, з урахуванням положень цієї глави.

Згідно з положеннями ч. 2 ст. 297-1 КПК України спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених, зокрема, статтею 111-1 Кримінального кодексу України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошений у міжнародний розшук.

В той же час, відповідно до ч. 3 ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» ухилення від явки на виклик слідчого (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним, який перебуває на тимчасово окупованій території України, та оголошення його у розшук є підставою для здійснення спеціального досудового розслідування чи спеціального судового провадження в порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України, з особливостями, встановленими цим Законом. Вимога про оголошення у міждержавний або міжнародний розшук не поширюється на випадки, якщо вирішується питання про застосування стосовно цих осіб спеціального кримінального провадження.

Під час досудового розслідування встановлено, що підозрюваний ОСОБА_6 ухиляється від явки на виклик слідчого, оголошений у державний та міжнародний розшук, та перебуває на тимчасово-окупованій збройними силами Російської Федерації території с. Атманай Мелітопольського району Запорізької області.

Відповідно до ч. 1 ст. 42 КПК України підозрюваним є особа, якій у порядку, передбаченому статтями 276-279 цього Кодексу, повідомлено про підозру, особа, яка затримана за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, або особа, щодо якої складено повідомлення про підозру, однак його не вручено їй внаслідок не встановлення місцезнаходження особи, проте вжито заходів для вручення у спосіб, передбачений цим Кодексом для вручення повідомлень.

Водночас, положеннями статті 297-5 КПК України передбачено, що повістки про виклик підозрюваного у разі здійснення спеціального досудового розслідування надсилаються за останнім відомим місцем його проживання чи перебування та обов`язково публікуються в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора. З моменту опублікування повістки про виклик у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора підозрюваний вважається належним чином ознайомленим з її змістом.

Окрім того, слідчий суддя, поряд з положеннями ч. 2 ст. 297-4 КПК України, враховує практику Європейського суду з прав людини у відповідності до якої «обґрунтована підозра» про яку йдеться у ст. 5 Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини, означає наявність фактів чи інформації, котрі могли би переконати об`єктивного спостерігача, що конкретна особа можливо вчинила злочин.

Як неодноразово зазначав у своїх рішеннях Європейський суд з прав людини, факти, які є причиною виникнення підозри, не повинні бути такими самими переконливими як ті, що є необхідними для обґрунтування обвинувального вироку чи суто висунення обвинувачення, що здійснюється на наступній стадії процесу («Murrey v. the United Kingdom»). Наявність обґрунтованої підозри передбачає наявність фактів або інформації, які б могли переконати об`єктивного спостерігача в тому, що відповідна особа могла вчинити злочин, однак те, що можна вважати «обґрунтованим», залежить від усіх обставин справи («Fox, Campbell and Hartley v. the United Kingdom»).

Не вирішуючи питання щодо доведеності вини та кваліфікації дій підозрюваного, та виходячи лише з фактичних даних, які містяться в матеріалах, доданих до клопотання, слідчий суддя вважає, що ОСОБА_6 обґрунтовано підозрюються у вчиненні інкримінованого їй кримінального правопорушення.

Враховуючи викладене, слідчий суддя приходить до висновку про наявність достатніх підстав для задоволення клопотання слідчого про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000622, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.

На підставі викладеного та керуючись ст. 297-1 КПК України, ч. 3 ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», слідчий суддя, -

У Х В А Л И В:

Клопотання розглянувши клопотання слідчого 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області лейтенанта юстиції ОСОБА_3 , погоджене з прокурором, який здійснює процесуальне керівництво у кримінального провадженні - прокурором Якимівського відділу Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області ОСОБА_5 , про здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000622, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, - задовольнити.

Надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000622, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року відносно ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України

Зобов`язати прокурора у кримінальному провадженні внести до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомості про здійснення спеціального досудового розслідування.

Ухвала підлягає негайному виконанню з моменту її проголошення та не може бути оскаржена, заперечення на неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.

Слідчий суддя: ОСОБА_1

СудЖовтневий районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення20.04.2023
Оприлюднено25.04.2023
Номер документу110340858
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про здійснення спеціального досудового розслідування

Судовий реєстр по справі —331/2481/23

Ухвала від 21.04.2023

Кримінальне

Жовтневий районний суд м. Запоріжжя

Антоненко М. В.

Ухвала від 21.04.2023

Кримінальне

Жовтневий районний суд м. Запоріжжя

Антоненко М. В.

Ухвала від 20.04.2023

Кримінальне

Жовтневий районний суд м. Запоріжжя

Антоненко М. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні