21.04.2023
Справа № 331/2481/23
Провадження № 1-кс/331/788/2023
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 квітня 2023 року м. Запоріжжя
Слідчий суддя Жовтневого районного суду м. Запоріжжя ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участю прокурора ОСОБА_3 , адвоката ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Запоріжжі клопотання слідчого 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області лейтенанта юстиції ОСОБА_5 , погоджене з прокурором, який здійснює процесуальне керівництво у кримінального провадженні - прокурором Якимівського відділу Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області ОСОБА_3 , за матеріалами кримінального провадження №22023080000000622 від 14.04.2023 за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно підозрюваного:
ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, уродженця с. Атманай Якимівського району Запорізької області, українця, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , який є особою щодо якої, згідно ст. 480 КПК України, передбачений особливий порядок кримінального провадження, раніше не судимого, -
В С Т А Н О В И В:
Слідчий СВ УСБУ в Запорізькій області звернувся до слідчого судді із клопотанням про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , по кримінальному провадженні №22023080000000622 від 14.04.2023 за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.
В обґрунтування клопотання зазначено, що згідно з Конституцією України, Україна є суверенною і незалежною державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною. Перебування на території України підрозділів збройних сил інших держав з порушенням процедури, визначеної Конституцією та законами України, Гаазькими конвенціями 1899 та 1907 року, IV Женевською конвенцією 1949 року, а також всупереч Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї 1994 року та іншими міжнародно-правовими актами є окупацією частини території суверенної держави Україна та міжнародним протиправним діянням з усіма наслідками, передбаченими міжнародним правом.
Всупереч вказаним нормам міжнародного гуманітарного права президент рф володимир путін та інші невстановлені на цей час досудовим розслідуванням представники влади рф, діючи всупереч вимогам п.п. 1,2 Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, принципам Заключного акту Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975 та вимогам ч. 4 ст. 2 Статуту ООН і Резолюції Генеральної Асамблеї Організації Об`єднаних Націй від 09.12.1981 № 36/103, від 16.12.1970 № 2734 (ХХV) від 21.12.1965 № 2131 (ХХ), від 14.12.1974 № 3314 (ХХІХ), спланували, підготували і розв`язали агресивну війну та воєнний конфлікт проти України, та віддали відповідні накази на вторгнення підрозділів збройних сил російської федерації на територію України з метою її незаконного збройного захоплення та подальшої військової окупації.
Президент російської федерації 22 лютого 2022 року направив до ради федерації звернення про використання збройних сил російської федерації за межами російської федерації, яке було задоволено.
Приблизно о 5 годині 00 хвилин 24 лютого 2022 року президент російської федерації оголосив про рішення розпочати повномасштабну військову агресію проти України та віддав відповідний наказ підрозділам збройних сил та іншим збройним формуванням рф про військове вторгнення на територію суверенної України через державні кордони в Харківській, Херсонській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, Запорізькій, Київській, інших областях та здійснити збройний напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення, після чого здійснити військову окупацію частин території суверенної України.
24.02.2022, на виконання вищевказаних наказів, військовослужбовці зс рф, шляхом збройної агресії із застосуванням зброї, військової техніки та артилерії, з нанесенням ракетних та авіаційно-бомбових ударів по військовій та цивільній інфраструктурі, незаконно вторглись на територію Україну через державні кордони України в Донецькій, Запорізькій, Житомирській, Київській, Луганській, Сумській, Харківській, Херсонській та Чернігівській областях, та здійснили збройний напад на державні органи влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти військової та цивільної інфраструктури, які мають важливе народногосподарське та оборонне значення, після чого здійснили військову окупацію частини території України, в тому числі Мелітопольського району, в який входить с. Атманай, яке було захоплено 24.02.2022 представниками держави-агресора, та створили незаконні органи влади на вказаній території з метою впровадження політичних і освітніх стандартів російської федерації.
З метою відсічі збройної агресії російської федерації проти України, 24.02.2022 Указом Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено введення в Україні воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, дія якого неодноразово продовжена відповідними указами Президента України, затвердженими Законами України, зокрема Законом України від 07.02.2023 «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 06.02.2023 №58/2023 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні строком на 90 діб, який діє наразі.
Так, відповідно до положень ч. 1 ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 (в редакції від 07.05.2022, далі за текстом - Закон №1207-VII), тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Тимчасова окупація Російською Федерацією територій України, визначених частиною першою статті 3 цього Закону, незалежно від її тривалості, є незаконною і не створює для Російської Федерації жодних територіальних прав.
Тимчасово окупованою територією, відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 1-1 Закону
№1207-VII, є частини території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.
Відтак, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» вся територія Мелітопольського району, у складі якого знаходиться Кирилівська селищна територіальна громада, внесена до вказаного переліку територіальних громад, розташованих в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), та станом на час повідомлення про підозру перебуває у ньому.
Після повної окупації території Мелітопольського району Запорізької області, представниками збройних формувань російської федерації фактично було узурповано всі владні повноваження на цій тимчасово окупованій території шляхом збройного захоплення адміністративних будівель органів державної влади та місцевого самоврядування, встановлення інституту військових комендатур, запровадження тотального контролю та жорсткого управління у всіх сферах життєдіяльності територіальних громад, фактичної ліквідації приватної власності, свободи слова, пересування та волевиявлення на захоплених територіях, а також шляхом повсякденного залякування населення, застосування фізичного і психологічного впливу до окремих категорій суспільства, в тому числі шляхом незаконного позбавлення волі діючих представників органів державної влади України та місцевого самоврядування.
Разом з тим, у невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше 01.04.2022, представниками збройних формувань російської федерації всупереч установленого Конституцією України, Законами України «Про місцеві державні адміністрації», «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими діючими нормативно-правовими актами порядку, цілеспрямовано було створено окупаційну адміністрацію російської федерації - «военно-гражданскую администрацию Мелитопольского района», з метою подальшого утримання адміністративно-політичного контролю на захопленій військовим шляхом території Мелітопольського району Запорізької області та реалізації всіх узурпованих владних повноважень.
Так, положеннями п. 6 ч. 1 ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» визначено, що окупаційна адміністрація російської федерації, це сукупність державних органів і структур російської федерації, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольних російській федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та які виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції на тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріусів та суб`єктів адміністративних послуг.
В свою чергу незаконними органами, посадовими та службовими особами відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» встановлено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.
В подальшому, продовжуючи встановлення тотального контролю та розповсюджуючи свою владу на захоплених територіях Мелітопольського району Запорізької області, представники збройних формувань російської федерації, діючи за підтримки місцевих колаборантів, які безпосередньо і сформували окупаційну адміністрацію російської федерації - «военно-гражданскую администрацию Мелитопольского района», та інших лояльних до держави-агресора верств місцевого населення, створили на території Веселівської селищної територіальної громади, Кирилівської селищної територіальної громади, Костянтинівської сільської територіальної громади, Мирненської селищної територіальної громади, Новенської сільської територіальної громади, Новобогданівської сільської територіальної громади, Нововасилівської селищної територіальної громади, Новоуспенівської сільської територіальної громади, Олександрівської сільської територіальної громади, Плодородненської сільської територіальної громади, Приазовської селищної територіальна громади, Семенівської сільської територіальної громади, Чкаловської сільської територіальної громади, Якимівської селищної територіальної громади та Терпіннівської сільської територіальної громади, аналогічні незаконні органи влади у вигляді місцевих окупаційних адміністрацій замість діючих сільських та селищних рад, які безпосередньо підпорядкували створеній раніше окупаційній адміністрації - «военно-гражданской администрации Мелитопольского района».
Так, у невстановлений в ході досудового розслідування точну дату та час, приблизно в першій декаді червня 2022 року на території Атманайского старостинського округу Кирилівської селищної територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області, яка з 24.02.2022 є тимчасово окупованою збройними силами російської федерації територією, представниками збройних формувань російської федерації та створеної ними окупаційної адміністрації - «военно-гражданской администрации Запорожской области», створили окупаційну адміністрацію держави агресора - «Атманайский сельский совет», який розташовується у захопленому адміністративному приміщенні Атманайського старостинського округу за адресою: Запорізька область, Мелітопольський район, с. Атманай, вул. Матросова, 5а, наділивши його всіма узурпованими у діючого Атманайського старостинського округу владними повноваженнями.
Далі, приблизно 06.06.2022 року (більш точна дата та час органом досудового розслідування не встановлені), громадянин України ОСОБА_6 , будучи депутатом VІІІ скликання Кирилівської селищної ради Мелітопольського району Запорізької області, перебуваючи у с. Атманай Мелітопольського району Запорізької області, яке з 24.02.2022 року по теперішній час є тимчасово окупованою російською федерацією територією України, достовірно усвідомлюючи та передбачаючи невідворотне настання суспільно небезпечних наслідків та бажаючи їх настання, діючи умисно, свідомо та ініціативно в порушення діючих норм Конституції, законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, абсолютно нехтуючи при цьому своїм конституційним обов`язком депутата місцевої ради щодо захисту прав та інтересів громади, яка його обрала своїм представником, в порушення прийнятої присяги депутата, прийняла пропозицію від невстановлених під час досудового розслідування осіб, з числа представників військової окупаційної адміністрації держави-агресора рф та, добровільно зайняв посаду «председателя Атманайского сельского совета», яка пов`язана з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій (в тому числі: загальна організація роботи і управління цією окупаційною адміністрацією та її структурними підрозділами, призначення на посади та звільнення з посад, розпорядження коштами та майном окупаційної адміністрації, організація та контроль за проведенням масових пропагандистських заходів, спрямованих на підвищення іміджу окупаційної влади держави-агресора) у незаконно створеному органі влади - «Атманайский сельский совет», створеному на тимчасово окупованій території Кирилівської селищної територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області.
Так, обіймаючи вказану посаду, ОСОБА_6 , будучи проросійськи налаштованою особою, діючи умисно, з корисливих мотивів, та виконуючи покладені на нього окупаційною владою держави-агресора російської федерації організаційно-розпорядчі і адміністративно-господарські функції очільника вказаної окупаційної адміністрації держави-агресора, та вказівки представників збройних формувань російської федерації, надавав безпосередню допомогу окупантам та представникам держави-агресора у встановленні та підтриманні їх незаконної влади на тимчасово окупованій території Мелітопольського району Запорізької області, зокрема, проводить зібрання серед місцевого населення, на яких схиляє місцевих жителів до співпраці з окупаційною владою держави-агресора, вирішує питання щодо налагодження навчального процесу у закладах освіти, що йому підконтрольні, займається підбиранням та формуванням педагогічного колективу навчальних закладів, здійснює організацію та контроль за виконанням обов`язків підлеглих йому працівників, вирішує питання соціального напрямку, здійснює підбір та формування особового складу апарату незаконного органу влади, створеного на тимчасово окупованій території, з метою підтримки, подальшого розповсюдження і утвердження встановленої на тимчасово окупованій території окупаційної влади держави-агресора російської федерації.
31.03.2023 виконувачем обов`язки керівника Запорізької обласної прокуратури у кримінальному провадженні № 22022080000002311 від 28.11.2022 складено та відповідно до вимог ст.ст. 42, 276, 277, 278, 480, 481 КПК України, ч. 5 ст. 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ч. 1 ст. 31 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» повідомлено ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про те, що він обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України - добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора.
Слідчий, на обґрунтування поданого клопотання вказує, що 03.04.2023 на офіційному сайті Офісу Генерального прокурора опубліковано повідомлення про підозру
ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, та повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області на 10.04.2023, 11.04.2023, 12.04.2023 для отримання оригіналу повідомлення про підозру, а також участі в процесуальних діях, як підозрюваного. Слідчий зазначає, що на вказані дату та час підозрюваний ОСОБА_6 не з`явився та про причини своєї неявки не повідомив.
Окрім зазначеного, повідомлення про підозру ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, та повістки про виклик ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області на 10.04.2023, 11.04.2023, 12.04.2023 для отримання оригіналу повідомлення про підозру, а також участі в процесуальних діях, як підозрюваного, опубліковані у газеті «Урядовий кур`єр» у розділі «Оголошення» у номері НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 ) від ІНФОРМАЦІЯ_2 . Проте, вказані дату та час підозрюваний ОСОБА_6 не з`явився та про причини своєї неявки не повідомив.
Водночас, 05.04.2023 враховуючи перебування ОСОБА_6 на окупованій території Запорізької області, а саме в с. Атманай Мелітопольського району Запорізької області, відсутності поштового зв`язку на вказаній території, слідчим СВ УСБУ в Запорізькій області, встановивши наявність у ОСОБА_6 номер мобільного телефону НОМЕР_3 , в подальшому використовуючи мобільний додаток - «WhatsApp» було здійснено три дзвінки на номер мобільного телефону НОМЕР_3 , окрім цього, на вказаний номер мобільного телефону здійснено відправлення інформаційного повідомлення про те, що 31.03.2023 у кримінальному провадженні № 22022080000002311 від 28.11.2022 складено повідомлення про підозру ОСОБА_6 , а з 05.04.2023 ОСОБА_6 є підозрюваним у даному кримінальному провадженні, а також з метою виклику ОСОБА_6 до слідчого відділу УСБУ в Запорізькій області, надіслано скан-копію повісток про виклик для вручення письмового повідомлення про підозру та проведення слідчих дій за його участю як підозрюваного у даному кримінальному провадженні, а також підозрюваному надіслано скан-копію повідомлення про підозру за ч. 5 ст. 111-1 КК України.
У клопотанні слідчий зазначає, що підозрюваний ОСОБА_6 ухиляється від явки на виклик слідчого (не прибула на виклик без поважної причини більше ніж два рази), оголошений у міжнародний та державний розшук та перебуває у с. Атманай Кирилівської селищної ради Мелітопольського району, Запорізької області, тобто на території, яка відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» станом на 22 грудня 2022 року», вся територія Мелітопольського району Запорізької області, з усіма територіальними громадами, відноситься до тимчасово окупованої Російською Федерацією території України, окрім цього, періодично здійснює виїзди на тимчасово окуповану територію АР Крим, а також на територію держави-агресора Російської Федерації.
Таким чином, слідчий вважає, що притягнути ОСОБА_6 до кримінальної відповідальності у загальному порядку, передбаченому кримінально-процесуальним законодавством, не надається можливим, але при цьому наявні достатні підстави для проведення у даному кримінальному провадженні стосовно підозрюваного спеціального досудового розслідування злочину, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Так, ухвалою слідчого судді Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 20.04.2023 року надано дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000622, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року відносно ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Окремо, слідчий зазначає, що розшук підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , триває, державний кордон України останній не перетинав.
Постановою прокурора, групи прокурорів, який здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні із матеріалів досудового розслідування у кримінальному провадженні №22022080000002311 від 28.11.2022 виділено в окреме кримінальне провадження матеріали щодо вчинення громадянином України
ОСОБА_6 кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, та зареєстровано у Єдиному реєстрі досудових розслідувань №22023080000000622 від 14.04.2023.
14.04.2023 постановою слідчого слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області підозрюваного ОСОБА_6 оголошено у державний та міжнародний розшук, проведення якого доручено оперативним співробітникам Мелітопольського РВ Управління Служби безпеки України в Запорізькій області.
Слідчий також зазначає, що обґрунтованість підозри у вчиненні ОСОБА_6 кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, підтверджується зібраними з дотриманням вимог КПК України доказами, а саме:
- Повідомленням оперативного підрозділу щодо протиправної діяльності ОСОБА_6 ;
- Допитами в якості свідків:
- ОСОБА_7 , який в ході допиту заявив, що ОСОБА_6 , є депутатом селищної ради та наразі є головою в с. Атманай, Якимівської ОТГ, Мелітопольського району Запорізької області;
- ОСОБА_8 , який в ході допиту заявив, що ОСОБА_6 з 25 травня 2022 року був призначений у ДК «Атманай» головою сільської ради с. Атманай. Його приїхала представити ОСОБА_9 . Під час своєї діяльності зі слів свідка ОСОБА_6 займався виявленням осіб які мали проукраїнську позицію, передавав цю інформацію військовослужбовцям рф. Окрім цього займався агітацією співпраці з окупаційною владою, організовував масові заходи присвячені різним святам та забезпечував проведення референдуму, був членом виборчої комісії;
- ОСОБА_10 , яка в ході допиту заявила, що у кінці травня початку червня до нас приїхала ОСОБА_11 і представила ОСОБА_6 як старосту Атманайського округа. Він є місцевим мешканцем села Атманай, Якимівської ОТГ, Мелітопольського району, Запорізької області. Після призначення, користуючись наданими окупаційною владою повноваженнями, займався вимаганням грошей у фермерів за обробку земельного наділу. За словами свідка, робоче місце ОСОБА_6 знаходиться у АДРЕСА_2 де і раніше знаходилась селищна рада. У вересні 2022 року ОСОБА_6 разом з ОСОБА_12 роздавав гуманітарну допомогу мешканцям села Атманай. Окрім цього разом зі своєю заступницею ОСОБА_13 всіляко сприяли та приймали активну участь у організації та проведенню так званого референдума;
- ОСОБА_14 , яка в ході допиту заявила, що ОСОБА_6 був депутатом Кирилівської селищної ради, наразі є старостою Атманайського округа. У травні місяці агітував людей за проведення зборів для обрання нової влади. Окрім цього за словами свідка, він проводить агітацію на підтримку окупаційної влади і російської федерацій загалом. Надавав інформацію щодо осіб які приймали чи приймають участь у війні проти російської федерації;
- ОСОБА_15 , який в ході допиту заявив, що ОСОБА_6 представившись новою владою вимагав у нього гроші за обробку землі, а у випадку відмови погрожував розправою з боку військовослужбовців російської федерації. Окрім цього за вказівкою ОСОБА_6 у свідка декілька разів проводились обшуки військовослужбовцями російської федерації, а його самого забрали до катівні де він знаходився декілька днів;
- ОСОБА_16 , який в ході допиту заявив, що ОСОБА_6 у кінці травня був призначений старостою Атманайського округа. Окрім того, свідок надав дані стосовно видачі ОСОБА_6 гуманітарної допомоги. Окрім цього за словами свідка ОСОБА_6 брав участь в організації і проведенні незаконного референдуму.
- Протоколом огляду від 02.01.2023 за участю свідка ОСОБА_8 .
Телеграм-каналу « ІНФОРМАЦІЯ_3 » стосовно протиправної діяльності ОСОБА_6 , відповідно до якого виявлено публікації з текстом «Председатель сельського совета АДРЕСА_3 », а також до даної публікації прикріплений відеозапис, на якому ОСОБА_6 вітає місцевих мешканців зі святом. Окрім цього, вказаним оглядом виявлено публікацію про те, що 06.06.2022 ОСОБА_6 на зібранні представлено як «председателя поселка ОСОБА_17 », який пояснив, що під час огляду вказаної інформації, на всіх публікація (відеофайлі та фотоматеріалах) впізнає ОСОБА_6 , якого назначеного т.зв. головою с. Атманай.
- Протоколами пред`явлення особи для впізнання за фотознімками за участю свідка ОСОБА_14 , відповідно до яких свідок на пред`явлених фотознімках свідок впізнала ОСОБА_6 та вказала, що ОСОБА_6 був депутатом Кирилівської селищної ради, наразі є старостою Атманайського округа. У травні місяці агітував людей за проведення зборів для обрання нової влади. Окрім цього за словами свідка він проводить агітацію на підтримку окупаційної влади і російської федерацій загалом. Надавав інформацію щодо осіб які приймали чи приймають участь у війні проти російської федерації.
Іншими зібраними в ході досудового розслідування кримінального провадження доказами.
Органом досудового розслідування, відповідно до положень п. 4 ч. 1 ст. 184 КПК України встановлено наявність ризиків, передбачених ч. 1 ст. 177 КПК України, а саме те, що ОСОБА_6 може: переховуватись від органу досудового розслідування; знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; незаконно впливати на свідків у цьому кримінальному провадженні; вчинити інше кримінальне правопорушення.
Таким чином, орган досудового розслідування приходить до висновку, що для забезпечення належної процесуальної поведінки підозрюваного ОСОБА_6 , з метою уникнення ризиків, передбачених ст. 177 КПК України, необхідно обрати йому запобіжний захід у вигляді тримання під вартою без визначення розміру застави, тому слідчий звернувся до слідчого судді із вказаним клопотанням.
Прокурор ОСОБА_3 в судовому засіданні внесене клопотання підтримав за вищевикладеними мотивами та обґрунтуваннями, просив його задовольнити та розглядати вказане клопотання за відсутності підозрюваного ОСОБА_6 , посилаючись на положення ч. 6 ст. 193 КПК України.
Захисник підозрюваного - адвокат ОСОБА_4 в судовому засіданні, посилаючись на те, що у зв`язку з відсутністю можливості узгодити правову позицію з його підзахисним щодо заявленого клопотання, покладає його вирішення на розсуд суду.
Слідчий суддя, розглянувши клопотання та надані матеріали, вислухавши пояснення осіб, які беруть участь у кримінальному провадженні, дійшов наступного висновку.
Слідчим суддею встановлено, що слідчим відділом Управління Служби безпеки України в Запорізькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000622, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.
31.03.2023 виконувачем обов`язки керівника Запорізької обласної прокуратури у кримінальному провадженні № 22022080000002311 від 28.11.2022 складено та відповідно до вимог ст.ст. 42, 276, 277, 278, 480, 481 КПК України, ч. 5 ст. 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ч. 1 ст. 31 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» повідомлено ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про те, що він обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України - добровільне зайняття громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора.
Копію повідомлення про підозру ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, у встановленому законом порядку вручено його захиснику - адвокату ОСОБА_4 .
14.04.2023 постановою слідчого слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області підозрюваного ОСОБА_6 оголошено у державний та міжнародний розшук, проведення якого доручено оперативним співробітникам Мелітопольського РВ Управління Служби безпеки України в Запорізькій області.
Ухвалою слідчого судді Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 20.04.2023 року надано дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023080000000622, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року відносно ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Відповідно до ч. 6 ст. 193 КПК України, слідчий суддя, суд розглядає клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою та може обрати такий запобіжний захід за відсутності підозрюваного лише у разі доведення прокурором наявності підстав, передбачених статтею 177 цього Кодексу, а також наявності достатніх підстав вважати, що підозрюваний виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, та/або оголошений у міжнародний розшук.
З огляду на те, що підозрюваний ОСОБА_6 перебуває у с. Атманай Мелітопольського району Запорізької області, що на даний час є тимчасово окупованою територією України і де на даний час діє окупаційна влада російської федерації, а також оголошений у розшук, слідчий суддя вважає за можливе розглянути вказане клопотання без його участі.
Клопотання слідчого вмотивоване тим, що досудовим слідством встановлена причетність підозрюваного ОСОБА_6 до вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, та наявні ризики, передбачені п. п. 1,2,3,5
ч. 1 ст. 171 КПК України.
Згідно з вимогами ст. ст. 177, 178 КПК України, метою застосування запобіжного заходу є забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього процесуальних обов`язків, а підставою застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, а також наявність ризиків, які дають достатні підстави слідчому судді, суду вважати, що підозрюваний, обвинувачений, засуджений може здійснити дії, передбачені ч. 1 ст. 177 КПК України.
При вирішенні питання про обрання запобіжного заходу, крім наявності ризиків, зазначених у статті 177 КПК України, слідчий суддя, суд на підставі наданих сторонами кримінального провадження матеріалів зобов`язаний оцінити в сукупності всі обставини, у тому числі: вагомість наявних доказів про вчинення підозрюваним, обвинуваченим кримінального правопорушення, тяжкість покарання, що загрожує відповідній особі у разі визнання підозрюваного, обвинуваченого винуватим у кримінальному правопорушенні, у вчиненні якого він підозрюється, обвинувачується, вік та стан здоров`я підозрюваного, обвинуваченого, міцність соціальних зв`язків підозрюваного, обвинуваченого, наявність у підозрюваного, обвинуваченого постійного місця роботи або навчання, його репутацію та майновий стан, наявність судимостей, дотримання підозрюваним, обвинуваченим умов застосованих запобіжних заходів, якщо вони застосовувалися до нього раніше, наявність повідомлення особі про підозру у вчиненні іншого кримінального правопорушення, а також розмір майнової шкоди, у завданні якої підозрюється особа.
Слідчий суддя приходить до висновку, що матеріалами, зібраними у ході досудового розслідування по даному кримінальному провадженню та долученими до клопотання, підтверджується на даній стадії досудового розслідування обґрунтованість повідомленої ОСОБА_6 підозри у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Слідчий суддя приймає до уваги, що по даному кримінальному провадженню ОСОБА_6 повідомлено про підозру у вчиненні тяжкого злочину, за який за законом передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк від 5 до 10 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п`ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої, що дає підстави слідчому судді вважати, що залишаючись на волі, підозрюваний може переховуватись від органу досудового розслідування або суду з метою уникнення можливого покарання. Вказана позиція узгоджується з рішенням Європейського суду з прав людини у справі «Ілійков проти Болгарії», згідно з яким суворість передбаченого покарання є суттєвим елементом при оцінюванні ризиків переховування.
Крім того, стороною обвинувачення підтверджений ризик незаконного впливу на свідків у цьому кримінальному провадженні, оскільки наразі встановлено та допитано значну кількість осіб-свідків, які володіють інформацією про протиправну діяльність ОСОБА_6 , та враховуючи те, що вказані свідки мають родичів та знайомих, що перебувають на території с. Атманай Мелітопольського району Запорізької області та прилеглих до нього населених пунктах, де на теперішній час діє окупаційна влада російської федерації, у зв`язку з чим підозрюваний може вчинити протиправні дії, направлені на вплив на свідків, яким відомо обставини вчинення даного злочину, у тому числі шляхом залякування та погрози фізичного насильства і викрадення відносно свідків та їх рідних і близьких.
Разом з тим, також доведений ризик можливого вчинення ОСОБА_6 іншого кримінального правопорушення, оскільки громадянин України ОСОБА_6 , будучи депутатом VІІІ скликання Кирилівської селищної ради Мелітопольського району Запорізької області, перебуваючи у с. Атманай Мелітопольського району Запорізької області, яке з 24.02.2022 року по теперішній час є тимчасово окупованою російською федерацією територією України, достовірно усвідомлюючи та передбачаючи невідворотне настання суспільно небезпечних наслідків та бажаючи їх настання, діючи умисно, свідомо та ініціативно в порушення діючих норм Конституції, законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, абсолютно нехтуючи при цьому своїм конституційним обов`язком депутата місцевої ради щодо захисту прав та інтересів громади, яка його обрала своїм представником, в порушення прийнятої присяги депутата, прийняла пропозицію від невстановлених під час досудового розслідування осіб, з числа представників військової окупаційної адміністрації держави-агресора рф та, добровільно зайняв посаду «председателя Атманайского сельского совета», яка пов`язана з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій (в тому числі: загальна організація роботи і управління цією окупаційною адміністрацією та її структурними підрозділами, призначення на посади та звільнення з посад, розпорядження коштами та майном окупаційної адміністрації, організація та контроль за проведенням масових пропагандистських заходів, спрямованих на підвищення іміджу окупаційної влади держави-агресора) у незаконно створеному органі влади - «Атманайский сельский совет», створеному на тимчасово окупованій території Кирилівської селищної територіальної громади Мелітопольського району Запорізької області, і яку займає на час повідомлення про підозру, заручившись при цьому підтримкою військовослужбовців рф, і на даний час перебуває у цілковитому їх підпорядкуванню та виконує їх злочинні вказівки, що може призвести до вчинення ним інших кримінальних правопорушень.
З огляду на викладене, при розгляді даного клопотання слідчий суддя дійшов висновку, що заявлені ризики є підставою для обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою.
Враховуючи викладене, слідчий суддя не вбачає достатніх підстав для можливості застосування інших запобіжних заходів, альтернативних триманню під вартою, як таких, що недостатні запобігти вказаним ризикам, а також забезпеченню виконання підозрюваним процесуальних обов`язків, визначаючи тримання під вартою у цьому випадку виправданим за наявності конкретного суспільного інтересу у виді права на справедливий судовий розгляд, а також унеможливлення переховування підозрюваної від слідства та суду, незаконного впливу на свідків, вчинення інших кримінальних правопорушень, які, незважаючи на презумпцію невинуватості, превалюють над принципом поваги до свободи особистості.
За таких обставин, слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання слідчого про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно
ОСОБА_6 є доведеним і обґрунтованим, у зв`язку з чим підлягає задоволенню.
З огляду на положення ч. 4 ст. 183 КПК України, слідчий суддя не визначає розмір застави.
Разом з тим, відповідно до ч. 4 ст. 197 КПК України, у разі постановлення слідчим суддею про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою стосовно підозрюваного на підставі ч. 6 ст. 193 КПК України строк дії такої ухвали не зазначається.
Керуючись ст.ст. 176-178, 183, 184, 194, 196, 197 КПК України, слідчий суддя, -
У Х В А Л И В:
Клопотання слідчого 2-го відділення слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Запорізькій області лейтенанта юстиції ОСОБА_5 , погоджене з прокурором, який здійснює процесуальне керівництво у кримінального провадженні - прокурором Якимівського відділу Мелітопольської окружної прокуратури Запорізької області ОСОБА_3 , за матеріалами кримінального провадження №22023080000000622, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 14.04.2023 року за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , - задовольнити.
Обрати підозрюваному ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженцю с. Атманай Якимівського району Запорізької області, українцю, громадянину України, зареєстрованому за адресою: АДРЕСА_1 , є особою щодо якої, згідно ст. 480 КПК України, передбачений особливий порядок кримінального провадження, раніше не судимому, запобіжний захід у вигляді тримання під вартою в ДУ «Запорізький слідчий ізолятор» без визначення розміру застави та строку дії ухвали.
Після затримання ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , не пізніше як через 48 годин з часу доставки до місця кримінального провадження, забезпечити його доставку до Жовтневого районного суду м. Запоріжжя для вирішення питання про застосування обраного запобіжного заходу у виді тримання під вартою або його зміну на більш м`який запобіжний захід.
Ухвала слідчого судді щодо негайного застосування запобіжного заходу підлягає негайному виконанню після оголошення.
Виконання ухвали слідчого судді доручити співробітникам УСБУ в Запорізькій області.
Копію ухвали вручити підозрюваному, його захиснику, слідчому та прокурору.
Апеляційна скарга на ухвалу може бути подана протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Подання апеляційної скарги на ухвалу слідчого судді зупиняє набрання нею законної сили, але не зупиняє її виконання.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Жовтневий районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 21.04.2023 |
Оприлюднено | 25.04.2023 |
Номер документу | 110360788 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів тримання під вартою |
Кримінальне
Жовтневий районний суд м. Запоріжжя
Антоненко М. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні