СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
з питань заміни сторони виконавчого провадження
20 квітня 2023 року Справа № 480/4866/21
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевченко І.Г., розглянувши у приміщенні суду в м. Суми заяву представника Товариства з обмеженою відповідальністю "РОСТАГРОСТРОЙ" про заміну сторони виконавчого провадження та видачу нового виконавчого листа у адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РОСТАГРОСТРОЙ" до Головного управління ДПС у Сумській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 08.08.2022 у справі №480/4866/21 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Ростагрострой" до Головного управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, рішення позовні вимоги задоволено частково (т.1 а.с.155-175), зокрема, визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС України в Сумській області від 12.03.2021 №00017120706, а також від 28.05.2021 №373218280706, а також стягнуто з Головного управління ДПС у Сумській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Ростагрострой" в рахунок повернення сплачений при подачі позову до суду судовий збір у розмірі 5040грн. 80коп. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 02.02.2023 у цій справі рішення Сумського окружного адміністративного суду від 08.08.2022 залишено без змін (т.2 а.с.28-39).
При цьому, 04.11.2022 Сумським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист про стягнення з Головного управління ДПС у Сумській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ростагрострой" в рахунок повернення сплачений при подачі позову до суду судовий збір у розмірі 5040грн. 80коп.
31.03.2023 від Товариства з обмеженою відповідальністю "РОСТАГРОСТРОЙ" до суду надійшла заява (а.с.51-53), в якій представник просив:
- замінити боржника в адміністративній справі №480/4866/21 з Головного управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399) на Головне управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43995469);
- видати новий виконавчий лист у цій справі, а виконавчий лист від 04.11.2022 визнати таким, що не підлягає виконанню у зв`язку з припиненням боржника.
Вказана заява була призначена до розгляду в судовому засіданні на 10.04.2023 (а.с.57), втім, яке ухвалою суду було відкладено на 20.04.2023 (а.с.63).
У судове засідання представники сторін у справі, а також представник Головного управління ДПС у Сумській області як ВП (код ЄДРПОУ 43995469), не прибули, про дату час і місце розгляду заяви повідомлялися належним чином (а.с.65-70). Відповідно до ч. 2 ст.379 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду. Представник позивача надіслав заяву про проведення засідання без його участі (а.с.71). Тому суд вважає можливим розгляд заяви здійснювати у відсутності представників сторін.
Відповідно до вимог ч.13 ст.10 та ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання у справі не здійснюється.
Перевіривши матеріали справи та доводи заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "РОСТАГРОСТРОЙ", суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення такої заяви представника позивача, виходячи з наступного.
За приписами ч.1 ст.379 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження (ч.4 ст.379 Кодексу адміністративного судочинства України).
Відповідно до статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Вказані норми узгоджуються з частиною п`ятою статті 15 Закону України Про виконавче провадження від 02 червня 2016 року №1404-VIII (далі - Закон №1404-VIII), якою передбачено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Виконавче провадження є однією зі стадій судового провадження, яка завершує його. Ця стадія розпочинається з набранням судовим рішення законної сили або за інших умов, установлених законом. Сторони судового провадження на стадії виконавчого провадження набувають відповідної процесуальної якості, користуються правами та несуть певні обов`язки, зумовлені статусом сторони. За законом на стадії виконавчого провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження. Така заміна є прийнятною, зокрема, у правовідносинах, що допускають правонаступництво. При цьому законодавством встановлено головну умову, за якої тягар боржника може бути перекладено на іншу особу, - вибуття сторони виконавчого провадження.
Таким чином, згідно норм Закону №1404-VIII та КАС України можливість здійснення заміни сторони виконавчого провадження допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.
Виходячи із приписів КАС України та Закону №1404-VIII, обов`язковою умовою для заміни сторони виконавчого провадження є вибуття однієї із сторін виконавчого провадження та правонаступництво сторони, що вибула, іншим суб`єктом з переходом прав та обов`язків.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, який компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
Аналіз норм КАС України та Закону №1404-VIII дає підстави для висновку про те, що положення КАС України не пов`язують процесуальне правонаступництво з обов`язковою наявністю факту припинення юридичної особи. Ключовим за правилам КАС України є доведення обставин вибуттям сторони - суб`єкта владних повноважень з відносин, щодо яких виник спір.
Такі правила КАС України встановлені виходячи із специфіки публічно-правових відносин, а саме: з тією обставиною, що повноваження відповідних державних органів не є статичними і можуть передаватись від одного органу до іншого у випадку зміни законодавства. При цьому такий перехід може не збігатися у часі з юридичним припиненням суб`єкта владних повноважень унаслідок реорганізації чи ліквідації.
Так, судом встановлено, що Постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 №537 утворено територіальні органи Державної податкової служби, в тому числі Головне управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399).
Наказом Державної податкової служби України №529 від 30.09.2020 було утворено відокремлені підрозділи ДПС територіальні органи за переліком, в тому числі Головне управління ДПС у Сумській області.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Головне управління ДПС у Сумській області як відокремлений підрозділ ДПС України зареєстровано 30.09.2020, має ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 43995469.
При цьому, наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 №643 Про затвердження положень про територіальні органи ДПС затверджено Положення про Головне управління ДПС у Сумській області (далі - Положення), згідно абз.3 ч.1 якого ГУ ДПС у Сумській області як відокремлений підрозділ ДПС України є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у Сумській області (ЄДРПОУ 43144399).
На підставі наказу Державної податкової служби України від 24.12.2020 №755 "Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій" з 01.01.2021 розпочато здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС від 30.09.2020 N 529 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби", повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 постанови КМУ від 30.09.2020 р. N 893.
Відтак, з 01.01.2021 відбулося процесуальне правонаступництво, за яким здійснено передання компетенції від ГУ ДПС у Сумській області як юридичної особи публічного права до ГУ ДПС у Сумській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України.
Враховуючи викладене, з метою забезпечення позивачу можливості для виконання рішення суду, суд вважає за необхідне заяву представника позивача задовольнити частково та замінити боржника у виконавчому листі про стягнення з Головного управління ДПС у Сумській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ростагрострой" в рахунок повернення сплачений при подачі позову до суду судовий збір у розмірі 5040грн. 80коп., виданому 04.11.2022 Сумським окружним адміністративним судом у адміністративній справі №480/4866/21, а саме, Головне управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399) на правонаступника, яким є Головне управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43995469).
Разом з тим, суд не вбачає підстав для задоволення заяви представника Товариства з обмеженою відповідальністю "РОСТАГРОСТРОЙ" в частині видачі нового виконавчого листа у цій справі та визнання виконавчого листа, виданого 04.11.2022 Сумським окружним адміністративним судом таким, що не підлягає виконанню, з огляду на таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 373 КАС України виконання судового рішення здійснюється на підставі виконавчого листа, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону №1404-VIII примусовому виконанню підлягають рішення на підставі таких виконавчих документів: виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.
Таким чином, виконавчий лист є виконавчим документом, на підставі якого здійснюється примусове виконання рішення у встановленому законом порядку. При цьому на виконання відповідного рішення суду видається один виконавчий документ, а наступні зміни/виправлення до такого виконавчого листа вносяться у відповідності до процесуального закону ухвалою суду.
Так, розділ IV КАС України містить положення щодо вирішення процесуальних питань, пов`язаних з виконанням судових рішень.
Зазначений розділ містить зокрема положення щодо виправлення помилки у виконавчому документі та визнання його таким, що не підлягає виконанню, поновлення пропущеного строку для пред`явлення виконавчого листа до виконання, відстрочення і розстрочення виконання, зміна чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення, заміни сторони виконавчого провадження (статті 374, 376, 378-379).
При цьому, КАС України не передбачає випадків видачі нового виконавчого документа чи визнання виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню, у зв`язку із заміною боржника правонаступником. Наявність одного виконавчого документа дозволяє уникнути випадків здійснення примусового виконання одного рішення в межах різних виконавчих проваджень.
Відтак, заява представника позивача в цій частині задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 52, 248, 373, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
Заяву представника Товариства з обмеженою відповідальністю "РОСТАГРОСТРОЙ" про заміну сторони виконавчого провадження та видачу нового виконавчого листа у адміністративній справі №480/4866/21 - задовольнити частково.
Замінити боржника у виконавчому листі про стягнення з Головного управління ДПС у Сумській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ростагрострой" в рахунок повернення сплачений при подачі позову до суду судовий збір у розмірі 5040грн. 80коп., виданому 04.11.2022 Сумським окружним адміністративним судом у адміністративній справі №480/4866/21, а саме, Головне управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399) на правонаступника, яким є Головне управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43995469).
У задоволенні іншої частини заяви представника Товариства з обмеженою відповідальністю "РОСТАГРОСТРОЙ" - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її прийняття може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня підписання ухвали.
Суддя І.Г. Шевченко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2023 |
Оприлюднено | 24.04.2023 |
Номер документу | 110345792 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
І.Г. Шевченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні