ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
19 квітня 2023 року м. ТернопільСправа № 921/23/23
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Чопка Ю.О.
за участі секретаря судового засідання Саловська О.А.
розглянув справу
за позовом: Керівника Бучацької окружної прокуратури (48400, Тернопільська область, Чортківський район, м. Бучач, вул. Міцкевича, 10А) в інтересах держави в особі Бучацької міської ради (48400, Тернопільська область, Чортківський район, м. Бучач, площа Волі, 1)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРІЙ-77" (48420, Тернопільська область, Чортківський район, с. Переволока, вул. Гостинець, 1)
про розірвання договорів оренди землі та зобов`язання повернути земельні ділянки
За участю прокурора відділу представництва інтересів держави в суді Тернопільської обласної прокуратури Горбачевської Людмили Яківни
представниці від:
Позивача: не з`явився
Відповідача: не з`явився
Суть справи.
Керівник Бучацької окружної прокуратури звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовом в інтересах держави в особі Бучацької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРІЙ-77" про:
- розірвання договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6121284600:02:002:0359 з цільовим призначенням для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель i споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, яка розташована в с.Переволока Чорткiвського району Тернопільської області, укладений 12.04.2019 мiж Переволоцькою сiльською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРIЙ-77", право оренди зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 16.04.2019;
- розірвання договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6121284600:02:002:0358 з цільовим призначенням для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель i споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, яка розташована в с.Переволока Чоргківського району Тернопільської області, укладений 12.04.2019 мiж Переволоцькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРIЙ-77", право оренди зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 16.04.2019;
- розірвання договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6121284600:02:002:0357 з цільовим призначенням для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель i споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, яка розташована в с.Переволока Чортківського району Тернопільської області, укладений 12.04.2019 мiж Переволоцькою сiльською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРIЙ-77", право оренди зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 16.04.2019;
- зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРIЙ-77" повернути у володіння та користування Бучацької міської ради земельну ділянку загальною площею 11,2728 га, кадастровий номер 6121284600:02:002:0359, яка розташована в с. Переволока, Чорткiвського району Тернопільської області;
- зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРIЙ-77" повернути у володіння та користування Бучацької міської ради земельну ділянку загальною площею 10,2683 га кадастровий номер 6121284600:02:002:0358, яка розташована в с.Переволока Чорткiвського району Тернопільської області;
- зобов`язання Товариство з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРIЙ-77" повернути у володіння та користування Бучацької міської ради земельну ділянку загальною площею 3,1329 га, кадастровий номер 6121284600:02:002:0357, яка розташована в с.Переволока Чортківського району Тернопільської області.
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням умов договорів оренди, систематичною несплатою відповідачем орендних платежів відповідно до умов договорів оренди та відповідно до чинного законодавства.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судових справ між суддями від 16.01.2023 головуючим суддею для розгляду справи № 921/23/23 визначено суддю Чопка Ю.О.
Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 18.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №921/23/23 за правилами загального позовного провадження, підготовче судове засідання у даній справі призначено на 06.02.2023.
Ухвалою суду від 06.02.2023 закрито підготовче провадження по справі №921/23/23 та призначено її до розгляду по суті 20.02.2023.
За клопотанням прокурора, ухвалою від 20.02.2023 розгляд справи по суті відкладено на 06.03.2023.
Ухвалою суду від 06.03.2023 розгляд справи по суті відкладено на 22.03.2023.
22.03.2023 перед початком проведення судового засідання у даній справі в місті Тернополі було оголошено сигнал "повітряна тривога", у зв`язку з чим розгляд справи по суті відкладено на 05.04.2023 року.
Судове засідання, призначене на 05.04.2023, не відбулось у зв`язку із перебуванням судді Чопка Ю.О. на лікарняному.
Ухвалою суду від 10.04.2023 розгляд справи по суті відкладено на 19 квітня 2023.
Прокурор в судовому засіданні 19.04.2023 підтримав позовні вимоги, з підстав наведених у позові.
Позивач участь повноважного представника в судове засідання 19.04.2023 не забезпечив, хоча про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином. Водночас заявою №0810/272 від 16.02.2023 (вх.№1539 від 21.02.2023) позивач повідомив, що відповідачем не сплачено заборгованість по орендній платі та просив задоволити позовні вимоги. Також просив розглядати справу без участі представника Бучацької міської ради.
Відповідач в жодному судовому засіданні участі повноважного представника не забезпечив, хоча про дату, час та місце його проведення повідомлявся належним чином. Відзив на позов суду не надходив.
Водночас ухвала про відкриття провадження у справі від 18.01.2023, ухвала суду від 06.02.2023 про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті, ухвали суду від 20.02.2023, 06.03.2023, 22.03.23 направлені на адресу відповідача повернуті поштовим відділення із зазначенням причини "адресат відсутній за вказаною адресою". Повідомлення про вручення ухвали суду від 10.04.2023 станом на день розгляду справи на адресу суду не поверталося.
Слід зазначити, що копії ухвал суду у даній справі направлялися відповідачу на адресу його місцезнаходження, вказану у позовній заяві та яка відповідає відомостям з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - 48420, Тернопільська область, Чортківський район, с. Переволока, вул. Гостинець, 1.
Частинами 2, 3 ст.120 ГПК України передбачено, що суд повідомляє учасників справи про дату, час і місце судового засідання чи вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язковою. Виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.
Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає (ч.7 ст.120 ГПК України).
Встановлений порядок надання послуг поштового зв`язку, доставки та вручення рекомендованих поштових відправлень, строк зберігання поштового відправлення забезпечує адресату можливість вжити заходів для отримання такого поштового відправлення та, відповідно, ознайомлення з судовим рішенням (ухвалою).
Направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, в даному випадку суду (аналогічний висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №800/547/17, постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.11.2019 у справі № 913/879/17, від 21.05.2020 у справі №10/249-10/19).
Також суд враховує, що відповідно до приписів ч.1 ст.9 ГПК України, статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом.
Усі процесуальні документи щодо розгляду спору у даній справі офіційно оприлюднені у Єдиному державному реєстрі судових рішень - www.reyestr.court.gov.ua, та знаходяться у вільному доступі, отже відповідач мав можливість ознайомитися з їх змістом.
Частиною 1 ст.202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Враховуючи, що: участь представників сторін в судовому засіданні обов`язковою не визнавалась; учасникам справи забезпечено можливість для викладення і подання суду своїх заяв процесуального характеру, однак відповідач правом на подання відзиву на позов не скористався; доказів у справі є достатньо для вирішення спору по суті, а тому суд визнав за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами відповідно до ч.9 ст.165 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора, суд встановив наступне:
Рішенням Переволоцької сільської ради №268 від 24.01.2018 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 3,1329 га, 10,2683 га та 11,2728 га в с.Переволока Бучацького району для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій ТОВ "МЕРКУРІЙ-77". Пунктами 2, 4, 6 рішення вказані земельні ділянки передані в оренду ТОВ "МЕРКУРІЙ-77" для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (для будівництва сонячних електростанцій) терміном на 30 років.
12.04.2019 між Переволоцькою сільською радою (орендодавцем) та Товариством з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРІЙ-77" (орендарем) укладено договір оренди земельної ділянки (далі Договір №1), згідно п.1, п.2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером 6121284600:02:002:0359, площею 11,2728 га, розташовану в урочищі "Дуброва" с. Переволока, Чорткiвського району Тернопільської області, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій. Земельна ділянка вільна. Забудівлі і споруди відсутні.
Пунктом 3 договору сторони обумовили, що його укладено на 30 років.
Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 3 201 475,20 грн.
Плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки за перший рік оренди з дня реєстрації. Плата за оренду землі за перший рік становить 96 044,26 грн (п.4 договору №1).
Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного періоду в розмірі 1/12 річної суми, обчисленої відповідно до грошової оцінки земель (п.6 договору №1).
Згідно п.9 договору земельна ділянка передається в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій в межах населеного пункту с.Переволоки, ур. "Дуброва".
Передача земельної ділянки орендарю здійснюється після державної реєстрації договору за актом її приймання-передачі (п.12 договору №1).
Дія договору припиняється шляхом розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом (п.23 договору №1).
Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та його державної реєстрації (п.28 Договору №1).
Актом приймання-передачі земельної ділянки Переволоцька сільська рада передала, а Товариство з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРІЙ-77" прийняло в оренду земельну ділянку площею 11,2728 га для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій в межах населеного пункту с. Переволока, ур. "Дуброва" терміном на 30 (тридцять) років.
Також 12.04.2019 між Переволоцькою сільською радою (орендодавцем) та Товариством з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРІЙ-77" (орендарем) укладено договір оренди земельної ділянки (далі договір №2), згідно п.1, п.2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером 6121284600:02:002:0358, площею 10,2684 га, розташовану в урочищі "Плаксин" с. Переволока, Чорткiвського району Тернопільської області, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій. Земельна ділянка вільна. Забудівлі і споруди відсутні.
Пунктом 3 договору сторони обумовили, що його укладено на 30 років.
Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 3 777 744,36 грн.
Плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки за перший рік оренди з дня реєстрації. Плата за оренду землі за перший рік становить 113 332,33 грн (п.4 договору №2).
Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного періоду в розмірі 1/12 річної суми, обчисленої відповідно до грошової оцінки земель (п.6 договору №2).
Згідно п.9 договору земельна ділянка передається в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій в межах населеного пункту с.Переволоки, ур. "Плаксин".
Передача земельної ділянки орендарю здійснюється після державної реєстрації договору за актом її приймання-передачі (п.12 договору №2).
Дія договору припиняється шляхом розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом (п.23 договору №2).
Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та його державної реєстрації (п.28 договору №2).
Актом приймання-передачі земельної ділянки Переволоцька сільська рада передала, а Товариство з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРІЙ-77" прийняло в оренду земельну ділянку площею 10,2684 га для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій в межах населеного пункту с. Переволока, ур. "Плаксин" терміном на 30 (тридцять) років.
Також 12.04.2019 між Переволоцькою сільською радою (орендодавцем) та Товариством з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРІЙ-77" (орендарем) укладено договір оренди земельної ділянки (далі договір №3), згідно п.1, п.2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером 6121284600:02:002:0357, площею 3,1329 га, розташовану в урочищі "Горбок" с. Переволока, Чорткiвського району Тернопільської області, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій. Земельна ділянка вільна. Забудівлі і споруди відсутні.
Пунктом 3 договору сторони обумовили, що його укладено на 30 років.
Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 1 122 204,78 грн.
Плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки за перший рік оренди з дня реєстрації. Плата за оренду землі за перший рік становить 33 666,14 грн (п.4 договору №3).
Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного періоду в розмірі 1/12 річної суми, обчисленої відповідно до грошової оцінки земель (п.6 договору №3).
Згідно п.9 договору земельна ділянка передається в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій в межах населеного пункту с.Переволоки, ур. "Горбок".
Передача земельної ділянки орендарю здійснюється після державної реєстрації договору за актом її приймання-передачі (п.12 договору №3).
Дія договору припиняється шляхом розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом (п.23 договору №3).
Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та його державної реєстрації (п.28 Договору №3).
Актом приймання-передачі земельної ділянки Переволоцька сільська рада передала, а Товариство з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРІЙ-77" прийняло в оренду земельну ділянку площею 3,1329 га для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій в межах населеного пункту с. Переволока, ур. "Горбок" терміном на 30 (тридцять) років.
Відповідно до Інформації №307036759 від 10.08.2022 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна земельна ділянка площею 11,2728 га з кадастровим номером 6121284600:02:002:0359 зареєстрована на праві комунальної власності за Переволоцькою сільською радою, під номером запису про право власності 30065228.
Відповідно до Інформації №307038537 від 10.08.2022 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна земельна ділянка площею 10,2683 га з кадастровим номером 6121284600:02:002:0358 зареєстрована на праві комунальної власності за Переволоцькою сільською радою, під номером запису про право власності 30064881.
Відповідно до Інформації №307038285 від 10.08.2022 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна земельна ділянка площею 3,1329 га з кадастровим номером 6121284600:02:002:0357 зареєстрована на праві комунальної власності за Переволоцькою сільською радою, під номером запису про право власності 30064590.
Із змісту вищенаведених інформаційної довідок вбачається, що у Державному реєстрі речових прав стосовно вищевказаних земельних ділянок за Товариством з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРІЙ-77" зареєстровано орендне користування строком на 30 років на підставі договорів від 12.04.2019.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України №724-р від 12.02.2020 "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Тернопільської області" затверджено територію громад Тернопільської області. Відповідно до додатку до даного розпорядження Переволоцька територіальна громада увійшла до Бучацької територіальної громади.
Рішенням Бучацької міської ради" №27 від 11.12.2020 "Про реорганізацію сільських рад шляхом приєднання" розпочато процедуру реорганізації юридичних осіб сільських рад Бучацького району (згідно Додатку №1) шляхом приєднання до Бучацької міської ради (п.1 Рішення).
У п.5 Додатку №1 до рішення Бучацької міської ради №27 від 11.12.2020 зазначено Переволоцьку сільську раду.
Бучацька міська рада є правонаступником прав та обов`язків сільських рад Бучацького району (згідно Додатку №1) з дня набуття повноважень Бучацькою міською радою, обраною Бучацькою об`єднаною територіальною громадою (п.2 Рішення).
Бучацька міська рада листом №808 від 27.05.2022 повідомила ТОВ "МЕРКУРІЙ-77", що є правонаступником Переволоцької сільської ради та вимагала погасити заборгованість по орендній платі.
ТОВ "МЕРКУРІЙ-77" листом №1-06 від 09.06.2022 повідомило міську раду, що має певні труднощі зі сплатою орендної плати. Також повідомив, що у липні-серпні 2022 буде мати можливість погасити заборгованість.
10.06.2022 комісією Бучацької міської ради було проведено обстеження земельних ділянок, які перебувають в оренді ТОВ "МЕРКУРІЙ-77" в с.Переволока, за результатом якого складено акт, відповідно до якого земельні ділянки площею 11,2728 га, 10,2684 га та 3,1329 га вільні від будь-яких забудов, об`єктів нерухомості, об`єктів енергогенеруючих підприємств та на час проведення обстеження порослі трав`яною та кущовою рослинністю. За наслідком проведення обстеження прийшла до висновку, що земельні ділянки за цільовим призначенням не використовуються.
Аналогічний акт обстеження складено 22.12.2022.
13.06.2022 Бучацькою міською радою скеровувався Товариству з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРІЙ-77" лист №905 від з пропозицією укладення додаткової угоди про дострокове розірвання укладених 12.04.2019 договорів оренди земельних ділянок, у зв`язку з невиконанням обов`язку щодо сплати орендної плати за користування ними.
У відповідь на звернення Бучацької окружної прокуратури №987вих-22 від 17.05.2022 стосовно надання інформації щодо наявного у відповідача податкового боргу, Головним управлінням ДПС у Тернопільській області листом №2291/5/19-00-13-13/9955 від 31.05.2022 повідомлено, що податковий борг в сумі 58 742,38 грн, що виник за період з 30.08.2021 по 01.11.2021 та підлягає стягнення з ТОВ "МЕРКУРІЙ-77" згідно рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 24.01.2022 по справі №500/9502/21. Також повідомлено, що ТОВ "МЕРКУРІЙ-77" податкову декларацію з плати за землю у 2022 не подавало. Станом на 30.05.2022 за товариством наявний податковий борг в сумі 119 503,07 грн по орендній платі з юридичних осіб, який виник за період з 30.08.2021 по 31.01.2022.
На звернення Бучацької окружної прокуратури №1195вих-22 від 06.06.2022 Головним управлінням ДПС у Тернопільській області листом №2572/5/19-00-13-13/10833 від 14.06.2022 надано розрахунок податкового боргу по орендній платі за землю по ТОВ "МЕРКУРІЙ-77" зміст якого вказує на те, що у платника податку починаючи з 30.08.2021 по 30.12.2021 виник обов`язок із сплати орендної плати в сумі 20 253,56 грн за кожен місяць, та з 31.01.2022 обов`язок із сплати орендної плати в сумі 20 253,57 грн. Загальна сума податкового боргу становила 119 503,07 грн (з врахуванням переплати в розмірі 2 018,30 грн).
Також, Головним управлінням ДПС у Тернопільській області надано рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 24.01.2022 у справі №500/9502/21 за позовом Головного управління ДПС у Тернопільській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРІЙ-77" про стягнення податкового боргу в сумі 58 742,38 грн по платежу орендна плата з юридичних осіб, яким позов задоволено повністю.
Із змісту рішення вбачається, що у ТОВ "МЕРКУРІЙ-77" станом на 16.11.2021 виникла заборгованість в сумі 58 742,38 грн податкового боргу у зв`язку з несплатою узгодженого податкового зобов`язання, самостійно визначеного у податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2021 рік на суму 243 042,73 грн зі сплатою щомісяця 20 253,56 грн.
В провадженні Тернопільського окружного адміністративного суду також перебувала справа №500/2824/22 за позовом Головного управління ДПС у Тернопільській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРІЙ-77" про стягнення 60 670,69 грн податкового боргу.
Рішенням суду від 06.09.2022 у справі №500/2824/22 позов задоволено, стягнуто з ТОВ "МЕРКУРІЙ-77" податковий борг в розмірі 60 670,69 грн. Із змісту рішення вбачається, що заборгованість в сумі 60 670,69 грн у ТОВ "МЕРКУРІЙ-77" виникла з орендної плати за землю за жовтень грудень 2021 року, який визначений відповідачем самостійно.
Вказані рішення Тернопільського окружного адміністративного суду станом на час розгляду даної справи не скасовані.
В порядку ч.4 ст.75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Підставою звернення прокурором з позовом до суду у справі №921/23/23 зазначено систематичну несплату орендарем орендної плати протягом строку дії договорів оренди землі від 12.04.2019, що в свою чергу є підставою для його розірвання.
З наявних матеріалів справи вбачається, що податковий борг ТОВ "МЕРКУРІЙ-77" з податкового зобов`язання по орендній платі за земельні ділянки з кадастровими номерами: 6121284600:02:002:0359, 6121284600:02:002:0358, 6121284600:02:002:0357 згідно договорів оренди від 12.04.2019 станом на 26.04.2021 не сплачено і він виник за період з 30.08.2021 року по 31.01.2022.
У зв`язку з неподанням ТОВ "МЕРКУРІЙ-77" податкової декларації з плати за землю у 2022 році тому податковий борг починаючи з лютого 2022 не нараховується.
Згідно листа Бучацької міської ради №906 від 13.06.2022 за товариством станом на 30.05.2022 рахується заборгованість з орендної плати в сумі 208 618,75 грн.
А відтак, за твердженням прокурора істотне порушення орендарем умов договору щодо систематичного невнесення орендної плати за землю стало підставою для його звернення до суду із позовом про його припинення шляхом розірвання та повернення Бучацькій міській раді орендованих земельних ділянок.
З`ясувавши фактичні обставини, заслухавши прокурора, оцінивши докази, суд прийшов до висновку про наявність підстав для задоволення позову з огляду на таке.
Зазначаючи про те, що позивачем не здійснювались заходи щодо звернення до суду з позовом про розірвання договорів та повернення земельних ділянок площею 11,2728 га, 10,2684 га та 3,1329 га Керівником Бучацької окружної прокуратури пред`явлено позов в інтересах держави, в особі Бучацької міської ради.
Статтею 4 ГПК України гарантовано право юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які не є підприємцями, державних органів, органів місцевого самоврядування на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. А також зазначено, що до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Повноваження прокурора з виконання покладених на нього функцій щодо представництва інтересів громадянина або держави в суді регулюється ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", частиною 3 якої передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Частиною 3 статті 53 ГПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99 (про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді), обираючи форму представництва прокурор визначає, в чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави чи громадянина, обґрунтовує необхідність їх захисту. Водночас інтереси держави можуть як збігатися, так і не збігатися з інтересами державних органів. Поняття "інтереси держави" є оціночним і у кожному конкретному випадку прокурор самостійно визначає, в чому саме відбулося або має відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту.
Випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї норми є поняття "інтерес держави".
Поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах" означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави.
Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду у справі №924/1237/17 від 20.09.2018, у справі №918/313/17 від 27.02.2018.
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу (абзаци перший - третій частини четвертої статті цього ж Закону).
Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.
Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
У ч.3 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" зазначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Згідно ч.5 ст.16 вказаного Закону від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
У ст.80 Земельного кодексу України також вказано, що суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.
Відповідно до ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Стаття 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" закріплює основні принципи місцевого самоврядування, серед яких, зокрема, поєднання місцевих і державних інтересів.
Згідно зі ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема:
а) розпорядження землями комунальної власності територіальних громад;
б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;
в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Статтею 145 Конституції України передбачено, що права місцевого самоврядування захищаються з судовому порядку. Статтею 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" також вказано, що одним із принципів місцевого самоврядування є судовий захист прав місцевого самоврядування.
Виходячи з положень наведених норм законодавства, органом, уповноваженим здійснювати відповідні функції у спірних відносинах щодо розпорядження земельними ділянками комунальної власності з кадастровими номерами 6121284600:02:002:0359, 6121284600:02:002:0358, 6121284600:02:002:0357 є Бучацька міська рада.
Водночас, позивачем не здійснювався захист інтересів держави у даному випадку.
Бучацька окружна прокуратура у листом № 985вих-22 від 17.05.2022 повідомила Бучацьку міську раду про факт порушення земельного законодавства. Листами №2029вих22 від 16.08.2022 та №3389вих-22 від 09.12.2022 повторно повідомлено Бучацьку міську раду про факт порушення земельного законодавства, а також булла витребувана інформація про вжиті заходи щодо розірвання договорів оренди в тому числі шляхом звернення до суду з відповідною позовною заявою.
Листами №03-12/1481 від 22.08.2022 та №03-12/2229 від 13.12.2022 Бучацька міська рада повідомила що у зв`язку з несплатою товариством заборгованості в добровільному порядку виникає необхідність звернення до суду з позовною заявою про розірвання договорів оренди, однак у зв`язку з тим, що у видатках бюджету Бучацької міської ради на 2022 рік витрати на сплату судового збору закладались в обмеженому розмірі міська рада позбавлена можливості представляти свої інтереси самостійно.
Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 по справі №913/166/19 зазначено, що невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Позивач, надаючи відповідь прокурору на його звернення, свою позицію обґрунтував відсутністю коштів на сплату судового збору, у зв`язку з чим самостійно звернутися з позовом не має можливості. Такі дії були оцінені прокурором як бездіяльність.
Як убачається з матеріалів справи, на виконання частин третьої - п`ятої статті 53 ГПК України і частин третьої, четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор при поданні позовної заяви обґрунтував неналежне, на його думку, здійснення захисту інтересів держави Бучацькою міською радою, яка не вжила заходів щодо розірвання спірного договору оренди землі від 12.04.2019 та повернення орендованих земельних ділянок в судовому порядку, про що вона повідомила прокуратуру відповідними листами. Тобто прокурор навів підставу для представництва інтересів держави та підстави для звернення з позовом до суду.
За змістом ч.3 ст.30 ГПК України такі спори розглядаються господарськими судами за місцезнаходженням майна (земельної ділянки).
Поданими прокурором доказами, не запереченими відповідачем, доведено обґрунтованість заявлених вимог.
Статтею 15 Цивільного кодексу України встановлено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Цивільні права та обов`язки виникають, зокрема з договорів та інших правочинів (ст. 11 ЦК України).
За змістом ст.509 ЦК України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послуги, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно з ст.526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Приписами ст.611 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема у вигляді розірвання договору.
Відповідно до ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
За ч.3 ст.653 ЦК України у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
В листі № 01-06/1642/2011 від 24 листопада 2011 року "Про доповнення інформаційного листа Вищого господарського суду України від 15.03.2011 N 01-06/249 "Про постанови Верховного Суду України, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів") Вищий господарський суд роз`яснив, що передбачене статтею 188 Господарського кодексу України, надсилання іншій стороні пропозицій про розірвання договору в разі виникнення такої необхідності є правом, а не обов`язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує та може звернутися за захистом свого порушеного права шляхом подання позову до відповідача про розірвання договору (постанова від 19.09.2011 №22/110).
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.02.2019 у справі №914/2649/17.
Приписами ст.93 Земельного кодексу України та ст.1 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст.792 ЦК України, ст.13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (ч.2 ст.792 ЦК України, ст.2 Закону України "Про оренду землі").
На вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду, у тому числі, в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору (ст.32 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до ст.25 Закону України "Про оренду землі" орендар зобов`язувався своєчасно і в повному обсязі вносити орендну плату за користування землею. Дане положення є істотною умовою будь-якого договору оренди землі (ст.15 Закону України "Про оренду землі").
Систематична несплата земельного податку або орендної плати згідно з п.п. "д" ч.1 ст.141 ЗК України є підставою для припинення права користування земельною ділянкою, одним з видів якої є користування землею на умовах оренди.
Пленум Верховного Суду України у п.8 своєї постанови від 16.04.2004 №7 "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" роз`яснив, що питання про дострокове припинення користування землею на умовах оренди вирішується шляхом пред`явлення позову про розірвання договору.
Пленум Вищого господарського суду України у п.2.20 своєї постанови від 17.05.2011 №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз`яснив, що у вирішенні спорів про розірвання договору оренди земельної ділянки судам слід враховувати, що відповідно до статті 32 Закону України "Про оренду землі" на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених умовами договору, та з підстав, визначених статтями 24 і 25 Закону України "Про оренду землі", у разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також з підстав, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Враховуючи врегулювання відносин, пов`язаних з орендою землі, зокрема, положеннями ЦК України, при вирішенні питання щодо розірвання договору оренди з підстави, передбаченої пунктом "д" статті 141 ЗК України, застосуванню також підлягають положення частини другої статті 651 ЦК України, згідно якої необхідна наявність істотного порушення стороною договору.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 13.02.2018 у справі №925/1074/17, від 10.01.2019 у справі №904/3953/17 та від 26.06.2018 у справі 909/815/16, від 30.03.2021 у справі №902/526/19.
Відповідно до ч.4 ст. 236 ГПК України, ч.6 ст.13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
Згідно із ч.2 ст.651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Пунктом 23 договорів оренди передбачена можливість припинення дії договору шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором. До таких обов`язків, належить зокрема своєчасне внесення орендарем плати за землю.
Однією з підстав розірвання договору за законом є істотне порушення стороною цього договору.
Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору (абзац 2 частини 2 статті 651 ЦК України).
Тобто йдеться про таке порушення договору однією зі сторін, яке тягне для другої сторони неможливість досягнення нею цілей договору.
Оцінка порушення договору як істотного здійснюється судом відповідно до критеріїв, що встановлені вказаною нормою. Оціночне поняття істотності порушення договору законодавець розкриває за допомогою іншого оціночного поняття - "значної міри" позбавлення сторони того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Істотність порушення визначається виключно за об`єктивними обставинами, що склалися у сторони, яка вимагає розірвання договору. В такому випадку вина (як суб`єктивний чинник) сторони, що припустилася порушення договору, не має будь-якого значення і для оцінки порушення як істотного, і для виникнення права вимагати розірвання договору на підставі ч.2 ст.651 ЦК України.
Іншим критерієм істотного порушення договору закон визнає розмір завданої порушенням шкоди, який не дозволяє потерпілій стороні отримати очікуване при укладенні договору. При цьому йдеться не лише про грошовий вираз завданої шкоди, прямі збитки, а й випадки, коли потерпіла сторона не зможе використати результати договору.
Вирішальне значення для застосування зазначеного положення закону має співвідношення шкоди з тим, що могла очікувати від виконання договору сторона.
За змістом ст.ст. 31, 32 Закону України "Про оренду землі" розірвання договору оренди землі є одним із способів припинення цього договору.
Суд також приймає до уваги роз`яснення Вищого господарського суду України, викладені в листі від 01 січня 2010 року "Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов`язаних із земельними правовідносинами" та постанові пленуму № 6 від 17 травня 2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" в яких зазначено, що за змістом статей 1, 13 Закону України "Про оренду землі" основною метою договору оренди земельної ділянки та одним із визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати в установленому розмірі.
Доводи про наявність заборгованості з орендної плати мають підтверджуватись належними доказами, зокрема довідкою, виданою державною податковою інспекцією, про наявність (або відсутність) заборгованості із земельного податку та оренди землі.
Отже, частина перша статті 32 Закону України "Про оренду землі", пункт "д" статті 141 Земельного кодексу України та пункт 23 договорів від 12.04.2019 передбачають можливість розірвання договору оренди землі на вимогу однієї із сторін з рішенням суду у разі невиконання іншою стороною обов`язків, передбачених умовами договору, що узгоджується з положеннями частини другої статті 651 Цивільного кодексу України щодо можливості розірвання договору за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін в інших випадках, встановлених договором або законом.
Судом з`ясовано, що орендар тривалий час систематично не вносить орендну плату за землю по спірних договорах, внаслідок чого місцевим бюджетом Бучацькою міської ради недоотримано власне орендної плати за землю.
Також, рішеннями Тернопільського окружного адміністративного суду від 24.01.2022 у справі №500/9502/21 та від 06.09.2022 у справі №500/2824/22, що набрали законної сили встановлені факти існування у ТОВ "МЕРКУРІЙ-77" заборгованості з орендної плати за землю, нарахованої на підставі поданих самим орендарем податкових декларацій.
У судових рішеннях по вказаних адміністративних справах судом встановлено, що у визначений законодавством строк вказане податкове зобов`язання по орендній платі не було сплачено, що і стало підставою для задоволення позовних вимог Головного управління ДПС у Тернопільській області заявлених до Товариства з обмеженою відповідальністю "МЕРКУРІЙ-77" про стягнення податкового боргу з орендної плати за землю.
Даний факт підтверджений вищезгаданими рішеннями адміністративного суду, та вказує на систематичну, а не разову несплату орендарем орендної плати.
З огляду на те, що внаслідок порушення відповідачем умов договору, позивач (орендодавець) позбавлений можливості отримувати орендні платежі, на які він розраховував під час укладення цього договору, зазначені порушення є істотними, а відтак вимога про розірвання договору у зв`язку з невиконанням відповідачем (орендарем) свого обов`язку є доведеною та ґрунтується на приписах ст.ст. 25, 31, 32 Закону України "Про оренду землі", п. "д" ч.1 ст.141 ЗК України, ст.651 ЦК України та п.23 договорів та матеріалах справи, зокрема вищевказаними даними фіскального органу та рішеннями Тернопільського окружного адміністративного суду.
У відповідності до ч.1 ст.73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами (ч.2 ст.73 ГПК України).
Частиною 1 ст. 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Приписами ст. 79 ГПК України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
Пунктами 1, 2 ст. 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст.129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
На підставі наведеного та керуючись ст.ст. 3, 4, 12-13, 20, 53, 73-80, 86, 91, 123, 129, 233, 236-240 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позовні вимоги задовольнити.
2.Розірвати договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6121284600:02:002:0359 з цільовим призначенням для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, яка розташована в с.Переволока Чортківського району Тернопільської області, укладений 12.04.2019 між Переволоцькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Меркурій-77", Тернопільська область, Чортківський район, с.Переволока, вул. Гостинець, 1 (код 40668718), право оренди зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 16.04.2019.
3.Розірвати договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6121284600:02:002:0358 з цільовим призначенням для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, яка розташована в с.Переволока Чортківського району Тернопільської області, укладений 12.04.2019 між Переволоцькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Меркурій-77", Тернопільська область, Чортківський район, с.Переволока, вул. Гостинець, 1 (код 40668718), право оренди зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 16.04.2019.
4.Розірвати договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6121284600:02:002:0357 з цільовим призначенням для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, яка розташована в с.Переволока Чортківського району Тернопільської області, укладений 12.04.2019 між Переволоцькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Меркурій-77", Тернопільська область, Чортківський район, с.Переволока, вул. Гостинець, 1 (код 40668718), право оренди зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 16.04.2019.
5.Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Меркурій-77", Тернопільська область, Чортківський район, с.Переволока, 1 (код 40668718) повернути у володіння та користування Бучацької міської ради, Тернопільська область, м.Бучач, пл. Волі, 1 (код 040584479) земельну ділянку загальною площею 11,2728 га, кадастровий номер 6121284600:02:002:0359 в с.Переволока Чортківського району Тернопільської області.
6.Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Меркурій-77", Тернопільська область, Чортківський район, с.Переволока, 1 (код 40668718) повернути у володіння та користування Бучацької міської ради, Тернопільська область, м.Бучач, пл. Волі, 1 (код 040584479) земельну ділянку загальною площею 10,2683 га, кадастровий номер 6121284600:02:002:0358 в с.Переволока Чортківського району Тернопільської області.
7.Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Меркурій-77", Тернопільська область, Чортківський район, с.Переволока, 1 (код 40668718) повернути у володіння та користування Бучацької міської ради, Тернопільська область, м.Бучач, пл. Волі, 1 (код 040584479) земельну ділянку загальною площею 3,1329 га, кадастровий номер 6121284600:02:002:0357 в с.Переволока Чортківського району Тернопільської області.
8.Стягнути з Товариство з обмеженою відповідальністю "Меркурій-77", Тернопільська область, Чортківський район, с.Переволока, 1 (код 40668718) на користь Тернопільської обласної прокуратури, м.Тернопіль, вул. Листопадова, 4 (код 02910098) 14 886 (чотирнадцять тисяч вісімсот вісімдесят шість) грн. судового збору.
Наказ видати.
Протягом двадцяти днів з дня виготовлення повного тексту рішення сторони вправі оскаржити його до Західного апеляційного господарського суду.
Повний текст рішення буде виготовлено 21 квітня 2023 року.
Суддя Ю.О. Чопко
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2023 |
Оприлюднено | 24.04.2023 |
Номер документу | 110364428 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Чопко Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні