Рішення
від 13.04.2023 по справі 360/5115/21
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

13 квітня 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/5115/21

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Захарова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області, начальника Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області Кулманакової Ірини Силівни про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі представник позивача) в інтересах ОСОБА_2 (далі позивач, ОСОБА_2 ) до Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області (далі відповідач, ГУ ДКС України в Луганській області), начальника Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області Кулманакової Ірини Силівни (далі відповідач 2), в якому з урахуванням уточненої позовної заяви від 05.10.2021 представник позивача просить:

- визнати протиправними дії Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області, які полягають у невиконанні рішення суду від 01.02.2021 по справі № 425/2135/20, що погашається в першу чергу протягом трьох місяців, а саме постанови Луганського апеляційного суду про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (ЄДРПОУ 41245565) на користь ОСОБА_2 суму заборгованості у розмірі 89 512, 19 грн;

- визнати протиправними дії посадової особи начальника Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області Кулманакової Ірини Силівни щодо порушення процедури виконання рішення Луганського апеляційного суду від 01.02.2021 по справі № 425/2135/20 щодо стягнення на користь ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (ЄДРПОУ41245565) суми у розмірі 89 512,19 гривен, що погашається в першу чергу;

- зобов`язати Головне управління Державної казначейської служби України в Луганській області негайно виконати рішення Луганського апеляційного суду від 01.02.2021 по справі № 425/2135/20 та виплатити на користь ОСОБА_2 суму заборгованості у розмірі 89 512, 19 грн шляхом перерахування грошей на підприємство поштового зв`язку - АТ Укрпошти (ЄДРПОУ 21560045) відділення - 92703 у м. Старобільськ, вул.Слабожанська,35 (реквізити банківського рахунку ІВАК - ГЇА 143046650000026006302753928, МФО 304665 ) для отримання цих грошей, згідно талону разового доручення: одержувач ОСОБА_2 .

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 01.02.2021 Луганським апеляційним судом по справі №425/2135/20 постановлено рішення, яким стягнуто на користь ОСОБА_2 з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області суму грошей у розмірі 89 512,19 грн, які входять до складу спадщини у виді пенсії, на одержання яких, мав право її померлий брат ОСОБА_3 .

Рубіжанським міським судом Луганської області 30.03.2021 по справі №425/2135/20 були видані виконавчі листи.

Оскільки за нормами Закону № 4901-VI держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів, боржником за яким є державний орган, а виконання рішень суду про стягнення коштів з державного органу здійснюється в порядку, визначеного Законом України «Про виконавче провадження», з урахуванням особливостей, встановлених Законом України « Про гарантії держави щодо виконання судових рішень», то позивач, відповідно до пункту 9 Положення про Державну казначейську службу України. затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215, де передбачено, що Держказначейство здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи, через свого представника за довіреністю 06.05.2021, а потім повторно 02.06.2021 звернулася до Управління Державної казначейської служби у м. Рубіжне Луганської області з відповідною заявою щодо виконання судового рішення про стягнення коштів.

Строк виконання судового рішення встановлюється з наступного дня після надходження таких документів до органу Казначейства. Перерахування коштів за рішенням суду здійснюється Державною казначейською службою України у тримісячний строк з дня надходження документів та відомостей, необхідних для цього.

07.06.2021 листом за № 01-43-08/774 Управління Державної казначейської служби у м. Рубіжне Луганської області повідомило представника ОСОБА_1 , що у зв`язку з припиненням діяльності територіальних управлінь Пенсійного фонду України в Луганській області, з метою виконання рішення суду, заяву стягувана ОСОБА_2 про виконання судового рішення згідно виконавчого листа Рубіжанського міського суду Луганської області, виданого 30.03.2021 по справі 425/2135/20 про стягнення грошей недоотриманої пенсії після смерті у розмірі 89512,19 грн, направлено до Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області, яке як вбачається було зареєстровано останнім 07.06.2021 за вх. № 08-3649 - стягнення коштів та за № 08-3650 про стягнення судового збору.

З огляду на наведене строк виконання рішення повинен сплинути 07.09.2021.

Керуючись частиною 3 пунктом 8 Порядку №845 21.07.2021, заявником до Головного управління ДКСУ було направлено вимогу, в якій просив надати письмову відповідь щодо результату розгляду надісланих Рубіжанським УДКСУ в Луганській області документів їх реєстрацію та повідомити про заходи, які приймаються для виконання рішення суду та повідомити в які строки очікувати виплату грошей за даним виконавчим листом.

10.08.2021 за № 04-11-10/3641 надійшла відповідь Головного УДКСУ від 03.08.2021, в якій по суті повідомляється про те, що на підставі отриманої заяви від ОСОБА_2 про виконання рішення суду, було внесені відповідні відомості до АРМ «Реєстру судових рішень» АС «Є-Казна» WЕВ для виконання за бюджетною програмою КПКВК350404 «Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою» 3 черга, а також проінформовано, що виконання рішення буде здійснено за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішення суду в порядку черговості надходження документів до органу Казначейства, яке на підставі частини третьої розділу другого «Прикінцеві та перехідні положення Закону» буде виконане в третю чергу. Проінформовано, що отримати інформацію щодо черговості, стану та термінів перерахування коштів за рішенням суду можливо на сайті ДКС України.

Таке рішення відповідача, яким визначено погашення заборгованості за категорією судових рішень третьої черги, позивач розцінює як порушення прав позивача, оскільки відповідач протиправно відносить виконання рішення суду щодо стягнення на користь ОСОБА_2 суми грошей недоотриманої пенсії після смерті її матері, до третьої черги виконання рішень суду про стягнення.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду для захисту своїх прав.

У справі вчинено такі процесуальні дії.

Ухвалою суду від 24 вересня 2021 року адміністративний позов ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 залишено без руху.

Ухвалою від 07 жовтня 2021 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою від 02 грудня 2021 року справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, витребувано докази у відповідача.

Ухвалою від 17 лютого 2022 року закрито підготовче провадження в адміністративній справі, призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 03 березня 2022 року на 10 год. 00 хв.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та введенням воєнного стану наказом голови Луганського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2022 року №8/С-од, з метою збереження життя та здоров`я працівників Луганського окружного адміністративного суду, зупинено роботу Луганського окружного адміністративного суду з 24 лютого 2022 року до минування реальної загрози життя та здоров`я працівників суду.

З 02.05.2022 суд продовжив свою роботу у дистанційному режимі.

Ухвалою суду від 29 липня 2022 року відкладено судове засідання у справі, запропоновано учасникам справи надати до суду в електронній формі заяви про розгляд справи за їх відсутності в порядку письмового провадження.

В матеріалах справи наявна заява представника позивача про розгляд справи без його участі.

Ухвалою суду від 04 квітня 2023 року призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 13 квітня 2023 року о 14 год. 15 хв..

Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив.

Відповідно до статті 205 КАС України справу розглянуто за відсутності представника відповідача.

Від відповідача Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог з таких підстав.

11.05.2021 за вх. № 06-772/01-43 та вх. № 06-773/01-43 Управлінням Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області були отримані заяви ОСОБА_1 представника ОСОБА_2 про виконання судового рішення згідно виконавчих листів Рубіжанського міського суду Луганської області, виданих 30.03.2021 по справі № 425/2135/20:

про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_2 суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, що увійшли до складу спадщини - у виді пенсії на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_3 , разом з іншими документами у справі (копія рішення Рубіжанського міського суду Луганської області від 17.11.2020 по справі № 425/2135/20, копія постанови Луганського апеляційного суду від 01.02.2021 по справі № 425/2135/20, копія паспорта, копія ІПН, довідка банківських реквізитів та копія довіреності);

про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_2 судового збору за подання позовної заяви у сумі 895,04 грн та за подання апеляційної скарги 1342,56 грн (далі - виконавчий лист), разом з іншими документами у справі (копія рішення Рубіжанського міського суду Луганської області від 17.11.2020 по справі № 425/2135/20, копія постанови Луганського апеляційного суду від 01.02.2021 по справі № 425/2135/20, копія паспорта, копія ІПН, довідка банківських реквізитів та копія довіреності).

Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення, визначений Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845 (зі змінами) (далі - Порядок № 845).

Згідно підпункту 2 пункту 8 Порядку № 845 органи Казначейства після надходження документів, зазначених у пункті 6 цього Порядку здійснюють попередній розгляд документів.

Пунктом 6 Порядку № 845 визначений перелік документів, який подається стягувачем органові Казначейства у разі прийняття рішення про стягнення коштів.

Так, до пакетів документів додані ксерокопії нотаріальних довіреностей 61АА7951524 від 14.04.2021.

Згідно частини третьої статті 244 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) довіреністю є письмовий документ, що видається однією особою іншій особі для представництва перед третіми особами.

Пунктом 2 глави 10 розділу II Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України 18.06.2015 № 1000/5 (зі змінами) встановлено, що установа має право засвідчувати копії документів, що створюються в ній, за винятком копій документів, які відповідно до законодавства потребують засвідчення в нотаріальному порядку. Копія набуває юридичної сили лише в разі її засвідчення в установленому порядку.

У зв`язку з чим, відповідно до пункту 11 Порядку № 845, 17.05.2021 за вих. № 01-43-06/692 та вих. № 01-43-06/691 представнику стягувача направлені листи щодо відкладення безспірного списання коштів.

04.06.2021 за вх. № 08-891/01-43 та вх. № 06-890/01-43 Управлінням Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області були отримані заяви ОСОБА_1 представника ОСОБА_2 з нотаріально засвідченими копіями довіреностей 61АА7951524 від 14.04.2021.

07.06.2021 у зв`язку з припиненням діяльності Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області заяви про виконання рішення суду разом із пакетом документів Управлінням Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області було передано до Головного управління.

Станом на 26.10.2021 зазначені виконавчі документи щодо виконання рішення суду про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області недоотриманої суми пенсії, що увійшла у спадщину та витрат по сплаті судового збору перебувають на обліку та зберіганні до настання черги для виконання за бюджетною програмою КПКВК 3504040 «Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою».

Відповідно до пункту 9 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України безспірне списання коштів державного бюджету здійснюється Казначейством у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету - в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань.

Згідно пункту 3 Порядку № 845 рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).

Тобто, виходячи з цього, кошти, які увійшли до складу спадщини - це кошти які перейшли від померлої особи (спадкодавця) за правом спадкування до однієї або кількох осіб (спадкоємців) та не є власністю спадкодавця.

А отже, кошти, що увійшли до складу спадщини не є заборгованістю за рішеннями суду щодо пенсійних та соціальних виплат стосовно спадкодавця, тому віднесені до третьої черги погашення заборгованості за всіма іншими рішеннями суду.

Відповідно до вищевикладеного, Головним управлінням було внесено відповідні відомості до АРМ «Реєстру судових рішень» АС «Є-Казна» WЕВ для виконання за бюджетною програмою КПКВК 3504040 «Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою» (3 черга).

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 КАС України, суд встановив таке.

Постановою Луганського апеляційного суду від 01 лютого 2021 у справі № 425/2135/20 скасовано рішення Рубіжанського міського суду Луганської області від 17 листопада 2020 року та ухвалено по справі нове судове рішення. Відповідно до цієї постанови:

- позов задоволено частково;

- визнано за ОСОБА_2 право власності на суму грошей, які входять до складу спадщини, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_3 у розмірі 89 512, 19 грн;

- стягнуто з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_2 суму грошей у розмірі 89512, 19 грн, що увійшли до складу спадщини у виді пенсії, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_3 .

- стягнуто з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_2 судовий збір за подання позовної заяви у сумі 895, 04 грн та за подання апеляційної скарги 1342, 56 грн.

30 березня 2021 року Рубіжанський міський суд Луганської області видав виконавчий лист у справі №425/2135/20 про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_2 суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, що увійшли до складу спадщини у виді пенсії, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_3 .

Також, 30 березня 2021 року Рубіжанським міським судом Луганської області виданий виконавчий лист у справі №425/2135/20 про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_2 судового збору за подання позовної заяви у сумі 895,04 грн та за подання апеляційної скарги 1342,56 грн.

Представник позивача ОСОБА_1 звернувся до Управління Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області із заявами від 06.05.2021 про виконання судового рішення згідно вищевказаних виконавчих листів від 30.03.2021 по справі №425/2135/20.

Так, 11.05.2021 за вх.№06-772/01-43 Управлінням Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області отримана і зареєстрована заява представника позивача Козлова Ю.О. про виконання судового рішення згідно виконавчого листа Рубіжанського міського суду Луганської області від 30.03.2021 по справі № 425/2135/20 про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_2 суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, що увійшли до складу спадщини - у виді пенсії на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_3 , до якою представником позивача були надані: копія рішення Рубіжанського міського суду Луганської області від 17.11.2020 по справі № 425/2135/20, копія постанови Луганського апеляційного суду від 01.02.2021 по справі № 425/2135/20, копія паспорта, копія ІПН, довідка банківських реквізитів та копія довіреності.

11.05.2021 за вх. №06-773/01-43 Управлінням Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області зареєстрована заява представника позивача Козлова Ю.О. про виконання судового рішення згідно виконавчого листа Рубіжанського міського суду Луганської області від 30.03.2021 по справі № 425/2135/20 про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_2 судового збору за подання позовної заяви у сумі 895,04 грн та за подання апеляційної скарги 1342,56 грн, разом з іншими документами: копія рішення Рубіжанського міського суду Луганської області від 17.11.2020 по справі №425/2135/20, копія постанови Луганського апеляційного суду від 01.02.2021 по справі № 425/2135/20, копія паспорта, копія ІПН, довідка банківських реквізитів та копія довіреності.

З матеріалів справи убачається, що представником позивача до вказаних вище заяв були надані ксерокопії нотаріальних довіреностей 61АА7951524 від 14.04.2021, у зв`язку із чим Управлінням Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області направлені листи від 17.05.2021 за вих. № 01-43-06/692 та від 17.05.2021 за вих.№01-43-06/691 про відкладення безспірного списання коштів.

04.06.2021 за вх.№08-891/01-43 та вх. № 06-890/01-43 Управління Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області зареєструвало повторно заяви представника позивача ОСОБА_1 , до яких були надані нотаріально засвідчені копії довіреності 61АА7951524 від 14.04.2021.

Листом від 07.06.2021 за № 01-43-08/774 Управлінням Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області повідомлено представника позивача Козлова Ю.О., що у зв`язку з припиненням діяльності територіальних управлінь Пенсійного фонду України в Луганській області, з метою виконання рішення суду, заяву стягувача ОСОБА_2 про виконання судового рішення згідно виконавчого листа Рубіжанського міського суду Луганської області виданого 30.03.2021 по справі №425/2135/20 про стягнення грошей недоотриманої пенсії після смерті у розмірі 89 512,19 гривен направлено до Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області.

21.07.2021 представник позивача звернувся до Головного управління ДКСУ в Луганській області з вимогою, в якій просив надати письмову відповідь щодо результату розгляду надісланих Рубіжанським УДКСУ в Луганській області документів, їх реєстрацію та просив повідомити про заходи, які приймаються для виконання рішення суду та в які строки буде здійснена виплата за виконавчими листами.

Листом від 03.08.2021 за № 04-11-10/3641 ОСОБА_4 надано відповідь представнику позивача, в якій відповідач повідомив, що на підставі отриманої заяви від ОСОБА_2 про виконання рішення суду, було внесено відповідні відомості до АРМ «Реєстру судових рішень» АС «Є-Казна» WЕВ для виконання за бюджетною програмою КПКВКЗ50404 «Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою» 3 черга, а також проінформовано, що виконання рішення буде здійснено за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішення суду в порядку черговості надходження документів до органу Казначейства, яке на підставі буде виконане в третю чергу.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» у статті 2 відображено обов`язок держави щодо гарантування виконання судових рішень щодо стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за якими є державні органи, державні підприємства, установи, організації та юридичні особи, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства.

Водночас, стаття 1 Закону України «Про виконавче провадження» визначає, що виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Частиною другою статті 6 Закону України «Про виконавче провадження» закріплено, що рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Зазначена норма кореспондується із положеннями статті 3 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».

Вказаною статтею закріплено, що виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників (далі - рішення про стягнення коштів), прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення, визначено Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 (далі - Порядок № 845).

Пунктом 24 Порядку № 845 закріплено, що стягувачі, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів з рахунків боржника, подають до органу Казначейства, в якому обслуговується боржник, документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку.

Пунктом 6 Порядку №845 у разі прийняття рішення про стягнення коштів стягувач подає органові Казначейства в установлений зазначеним органом спосіб:

заяву про виконання такого рішення із зазначенням реквізитів банківського рахунка (у разі наявності - довідку банку), назви банку, його МФО та коду ЄДРПОУ, номера рахунка (поточний, транзитний, картковий), прізвища, імені, по батькові (повне найменування - для юридичної особи) власника рахунка, на який слід перерахувати кошти, або даних для пересилання коштів через підприємства поштового зв`язку, що здійснюється за рахунок стягувача (прізвище, ім`я, по батькові адресата, його поштова адреса (найменування вулиці, номер будинку, квартири, найменування населеного пункту, поштовий індекс), реквізити банківського рахунка поштового відділення);

оригінал виконавчого документа;

судові рішення про стягнення коштів (у разі наявності);

оригінал або копію розрахункового документа (платіжного доручення, квитанції тощо), який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету (у судових рішеннях про стягнення коштів з відповідного бюджету).

До заяви можуть додаватися інші документи, які містять відомості, що сприятимуть виконанню рішення про стягнення коштів (довідки та листи органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, або органів місцевого самоврядування, рішення органів досудового розслідування та прокуратури тощо).

У разі коли боржник або стягувач змінив найменування без процедури реорганізації (для юридичної особи) або прізвище, ім`я, по батькові (для фізичної особи), за наявності підтвердних документів (змін до установчих документів, довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, довідки органу державної реєстрації актів цивільного стану, копії паспорта громадянина України чи іншого документа, що посвідчує особу) орган Казначейства здійснює безспірне списання коштів з рахунків такого боржника або перерахування їх на рахунок стягувача з урахуванням зміни його найменування (для юридичної особи) або прізвища, імені, по батькові (для фізичної особи).

Виконавчі документи пред`являються до виконання у строки, встановлені Законом України Про виконавче провадження.

Відповідно до пункту 8 органи Казначейства після надходження документів, зазначених у пунктах 6 і 7 цього Порядку:

1) приймають їх до розгляду та реєструють відповідно до вимог організації діловодства. На заяві стягувача про виконання рішення про стягнення коштів (супровідному листі керівника відповідного органу державної виконавчої служби) зазначається дата надходження і вхідний номер;

2) здійснюють попередній розгляд документів, за результатами якого визначають необхідність отримання від стягувача інших відомостей для виконання рішення про стягнення коштів;

3) повідомляють стягувачеві (представникові стягувача) на його письмову вимогу про прийняття, реєстрацію та результати попереднього розгляду документів.

Положеннями пункту 28 Порядку №845 відображено обов`язок органу Казначейства протягом трьох робочих днів після надходження виконавчого документа на підставі документів, поданих стягувачем, визначити коди програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету (коди тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів) та економічної класифікації видатків бюджету і рахунки боржника, з яких проводиться безспірне списання коштів.

У відповідності до пункту 29 Порядку № 845 у разі недостатності поданих документів для визначення кодів програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету (кодів тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів) та економічної класифікації видатків бюджету або рахунків, з яких проводиться безспірне списання коштів, орган Казначейства у робочий день, що настає після закінчення строку, зазначеного у пункті 28 цього Порядку, надсилає до боржника запит для встановлення відповідних даних із зазначенням строку надання відповіді.

Відповідно до пункту 33 Порядку № 845 у разі коли судове рішення стосується спорів фізичних осіб із суб`єктами владних повноважень з приводу обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг або судове рішення неможливо виконати протягом двох місяців з дня надходження документів, зазначених у пункті 6 цього Порядку, орган Казначейства для виконання рішення про стягнення передає до Казначейства документи та відомості згідно з підпунктом 1 пункту 47 цього Порядку. При цьому органом Казначейства відновлюється проведення платежів боржника.

Пунктом 47 Порядку № 845 визначено, що безспірне списання коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання судових рішень та виконавчих документів, здійснюється Казначейством на підставі поданих:

1) органом Казначейства: документів та відомостей, надісланих стягувачами та боржником; інформації про неможливість виконання безспірного списання коштів з рахунків боржника;

2) керівником органу державної виконавчої служби зазначених у пункті 7 цього Порядку документів та відомостей.

Відповідно до пункту 48 Порядку № 845 для забезпечення безспірного списання коштів державного бюджету згідно з пунктом 47 цього Порядку в Казначействі відкривається в установленому порядку відповідний рахунок. Перерахування коштів стягувачу здійснюється Казначейством у тримісячний строк з дня надходження необхідних документів та відомостей.

Водночас, пунктом 49 Порядку № 845 встановлено, що у разі коли для здійснення безспірного списання коштів державного бюджету згідно з пунктами 47 і 50 цього Порядку необхідні додаткові кошти понад обсяг відповідних бюджетних призначень, Казначейство подає протягом 10 днів з дня надходження виконавчих документів Мінфіну пропозиції щодо необхідності внесення змін до закону про Державний бюджет України. Казначейство відкладає безспірне списання коштів державного бюджету та поновлює його з дати набрання чинності законом про внесення змін до закону про Державний бюджет України.

З аналізу наведених положень слідує висновок, що Порядком №845 визначені повноваження Державної казначейської служби України, і його територіальних органів стосовно виконання рішення суду. Так, нормами Порядку № 845 визначено, що порядок безспірного списання коштів державного бюджету відноситься до повноважень Державної казначейської служби України. Враховуючи положення пункту 47 та 49 Порядку № 845, наявні підстави вважати, що територіальні органи казначейської служби наділені повноваженнями лише щодо скерування до Державної казначейської служби України документів та відомостей, необхідних для здійснення безспірного списання.

Статтею 3 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» також встановлено, що виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів

У той же час, відповідно до положень підпункту 1 пункту 9 розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, безспірне списання коштів бюджету та відшкодування збитків, завданих бюджету рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України для виконання. Безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету - в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань.

Отже, обов`язок безспірного списання коштів і перерахування на користь стягувача у тримісячний строк відповідно до вимог пункту 48 Порядку №845 покладено на Державну казначейську службу України, відтак відсутні підстави для визнання протиправними дій Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області щодо невиконання рішення суду про стягнення коштів протягом трьох місяців.

Відтак в цій частині позовних вимог до Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області слід відмовити.

Перевіряючи здійснення відповідачами дій, передбачених положеннями Порядку №845, спрямованих на виконання рішення суду, судом встановлено, що виконавчі листи від 30.03.2021 по справі 425/2135/20 надійшли до Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області 07.06.2021 і були зареєстровані відділом діловодства за вх.№08-3649 від 07.06.2021 заява стягувача за виконавчим листом про стягнення коштів, що увійшли до складу спадщині, та за вх.№08-3650 від 07.06.2021 заява стягувача за виконавчим листом про стягнення судового збору.

Згідно з витягом з АРМ «Реєстр судових рішень» АС «Є-Казна», що наданий відповідачем до матеріалів справи, виконавчі листи знаходяться на виконанні у Казначействі за бюджетною програмою 3504040, черговість надходження документів:

- 73174 ( 3 черга) - виконавчий лист Рубіжанського міського суду Луганської області від 30.03.2021 у справі №425/2135/20, сума списання з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області 89 512,19 грн;

- 71224 (3 черга) - виконавчий лист Рубіжанського міського суду Луганської області від 30.03.2021 у справі №425/2135/20, сума списання з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області 2237,60 грн.

Листом від 03.08.2021 за № 04-11-10/3641 ОСОБА_4 повідомлено позивача про внесення відповідних відомостей до АРМ «Реєстру судових рішень» АС «Є-Казна» WЕВ для виконання за бюджетною програмою КПКВКЗ3504040 «Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою» 3 черга. Водночас, позивача повідомлено про те, що безспірне списання коштів з державного бюджету на виконання рішень судів здійснюється Державною казначейською службою України за черговістю надходження таких рішень. Заяву позивача про виконання рішення суду поставлено у чергу надходження таких документів.

На підставі викладеного суд дійшов висновку, що Головним управлінням Державної казначейської служби України в Луганській області, як територіальним органом Казначейства, були здійснені усі передбачені пунктом 8 Порядку № 845 заходи, спрямовані на виконання судового рішення на користь позивача.

Таким чином, за наслідками розгляду справи судом не встановлено протиправності дій відповідачів Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області, начальника Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області Кулманакової І.С. при виконанні рішення про стягнення коштів з боржника за виконавчими листами від 30.03.2021 у справі №425/2135/20.

Спірним питанням між сторонами є також визначення черговості погашення заборгованості.

Відповідно до абзацу 2 пункту 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» визначено черговість погашення заборгованості за категоріями судових рішень.

Заборгованість погашається в такій черговості:

у першу чергу погашається заборгованість за рішеннями суду щодо пенсійних та соціальних виплат, про стягнення аліментів, відшкодування збитків та шкоди, завданих внаслідок злочину або адміністративного правопорушення, каліцтва або іншого ушкодження здоров`я, а також у зв`язку з втратою годувальника;

у другу чергу погашається заборгованість за рішеннями суду, пов`язаними з трудовими правовідносинами;

у третю чергу погашається заборгованість за всіма іншими рішеннями суду.

Бюджетні асигнування на погашення заборгованості визначаються законом про Державний бюджет України на відповідний рік.

Аналіз положень п. 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №4901 зумовлює висновок, що для визначення черговості погашення заборгованості визначальною є правова природа боргу.

При цьому у першу чергу погашається заборгованість, зокрема, за рішеннями суду щодо пенсійних виплат.

Суд зауважує, що пункт 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №4901 не містить виключень або застережень щодо того, хто є стягувачем за виконавчим документом: особа, якій призначена пенсія, чи її спадкоємець. Отже, всі рішення суду щодо пенсійних виплат підлягають виконанню в першу чергу.

Відповідно до статті 1227 ЦК України суми заробітної плати, пенсії, стипендії, аліментів, допомог у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, відшкодувань у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, інших соціальних виплат, які належали спадкодавцеві, але не були ним одержані за життя, передаються членам його сім`ї, а у разі їх відсутності - входять до складу спадщини.

Згідно частини першої статті 91 Закону України від 05 листопада 1991 року №1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» суми пенсії, що належали пенсіонерові і залишилися недоодержаними у зв`язку з його смертю, передаються членам його сім`ї, а в разі їх відсутності - входять до складу спадщини.

Рішенням Луганського апеляційного суду по справі №425/2135/20 на користь позивача з пенсійного органу стягнута в порядку спадкування сума пенсії, отже, вказаний виконавчий лист, виданий на виконання рішення по справі №425/2135/20 мав бути включений до першої черги погашення заборгованості відповідно до пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 4901.

Натомість на підставі витягу з АРМ «Реєстр судових рішень» АС «Є-Казна» та додаткових письмових пояснень відповідача суд встановив, що виконавчий лист від 30.03.2021 у справі №425/2135/20 про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_2 суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, що увійшли до складу спадщини у виді пенсії, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_3 , включений відповідачем до третьої черги, у яку, відповідно до п. 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 4901, погашається заборгованість «за всіма іншими рішеннями суду».

З огляду на встановлені фактичні обставини та правові норми, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що дії відповідача, які полягали у включенні заборгованості за виконавчим листом від 30.03.2021 у справі №425/2135/20 про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_2 суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, до третьої черги відповідно до п. 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 4901, підлягають визнанню протиправними.

Порушене право позивача підлягає поновленню шляхом зобов`язання Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області включити заборгованість за виконавчим листом від 30.03.2021 у справі №425/2135/20 про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_2 суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, що увійшли до складу спадщини у виді пенсії, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_3 , до першої черги відповідно до п. 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 4901.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання відповідача здійснити негайне виконання виконавчого листа шляхом перерахування на користь позивачки невиплачених коштів на підприємство поштового зв`язку АТ Укрпошти (ЄДРПОУ 21560045) відділення 92703 у м. Старобільськ, вул.Слабожанська, 35 (реквізити банківського рахунку ІВАК - ГЇА 143046650000026006302753928, МФО 304665 ) для отримання цих грошей згідно талону разового доручення: одержувач ОСОБА_2 , то суд звертає увагу на таке.

Відповідач на підставі закону має обов`язок здійснити виконання виконавчих листів від 30.03.2021 у справі №425/2135/20. Тому додаткове накладення на відповідача подібного обов`язку на підставі рішення суду, як про це просить позивач, є необґрунтованим.

До цього ж, порядок погашення заборгованості за виконавчим документом, виконання якого гарантується державою, визначений законодавством. Натомість заявлена позивачкою вимога про виконання виконавчого листа шляхом перерахування на її користь невиплачених коштів йде у розріз із цим порядком і по своїй суті спрямована на зміну способу і порядку виконання рішення Луганського апеляційного суду від 01 лютого 2021 у справі № 425/2135/20 у справі №425/2135/20, тому така позовна вимога не може бути задоволена.

Що стосується інших обставин, якими сторони обґрунтовують свої вимоги та заперечення, суд вважає за необхідне зауважити, що у пункті 25 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Проніна проти України» зазначено, що суд зобов`язаний надавати відповідь на кожен із специфічних, доречних та важливих доводів заявника. Виходячи з позиції цього суду, що висловлена в пункті 42 рішення «Бендерський проти України», судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються.

Вказані вимоги зобов`язують суди при вирішенні справи у кожному конкретному випадку вживати передбачені законом заходи з метою з`ясування всіх обставин у справі, що мають значення для вирішення спору, встановити та надати вичерпну оцінку фактичним обставинам у межах спірних правовідносин з метою з`ясування об`єктивних причин та факторів, що зумовили настання для платника негативних наслідків у вигляді порушеного права, що підлягає захисту, та в достатній мірі висвітлити мотиви прийняття конкретних рішень.

З урахуванням зазначеного суд не надає оцінку іншим доводам сторін, оскільки інші доводи не мають суттєвого впливу на рішення суду за результатами вирішення цього спору.

За таких обставин суд дійшов висновку про задоволення позову частково.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.

Станом на 01 січня 2021 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 2270,00 грн. Тобто, за одну вимогу немайнового характеру фізична особа має сплатити судовий збір у розмірі 908,00 грн.

Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 1816,00 грн.

З огляду на те, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково, суд присуджує позивачу понесені нею і документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 908,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області, начальника Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області Кулманакової Ірини Силівни про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області, які полягали у включенні заборгованості за виконавчим листом №425/2135/20, виданим 30 березня 2021 року Рубіжанським міським судом Луганської області, про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_2 суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, що увійшли до складу спадщини у виді пенсії, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_3 до третьої черги відповідно до пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».

Зобов`язати Головне управління Державної казначейської служби України в Луганській області включити заборгованість за виконавчим листом №425/2135/20, виданим 30 березня 2021 року Рубіжанським міським судом Луганської області, про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_2 суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, що увійшли до складу спадщини у виді пенсії, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_3 , до першої черги відповідно до пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної казначейської служби України в Луганській області на користь ОСОБА_2 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень 00 копійок.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 21 квітня 2023 року.

Суддя О.В. Захарова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.04.2023
Оприлюднено24.04.2023
Номер документу110375772
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів

Судовий реєстр по справі —360/5115/21

Постанова від 20.03.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 20.03.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 13.04.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Рішення від 13.04.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 16.11.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 29.07.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні