Постанова
від 20.03.2024 по справі 360/5115/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 березня 2024 року справа №360/5115/21

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Казначеєва Е.Г., суддів Блохіна А.А., Геращенка І.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2023 р. у справі № 360/5115/21 (головуючий І інстанції О.В. Захарова ) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області, начальника Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області Кулманакової Ірини Силівни про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 , звернулась до Луганського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області, начальника Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області Кулманакової Ірини Силівни, в якому просила

- визнати протиправними дії Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області, які полягають у невиконанні рішення суду від 01.02.2021 по справі № 425/2135/20, що погашається в першу чергу протягом трьох місяців, а саме постанови Луганського апеляційного суду про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (ЄДРПОУ 41245565) на користь ОСОБА_1 суму заборгованості у розмірі 89 512, 19 грн;

- визнати протиправними дії посадової особи начальника Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області Кулманакової Ірини Силівни щодо порушення процедури виконання рішення Луганського апеляційного суду від 01.02.2021 по справі № 425/2135/20 щодо стягнення на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (ЄДРПОУ41245565) суми у розмірі 89 512,19 гривен, що погашається в першу чергу;

- зобов`язати Головне управління Державної казначейської служби України в Луганській області негайно виконати рішення Луганського апеляційного суду від 01.02.2021 по справі № 425/2135/20 та виплатити на користь ОСОБА_1 суму заборгованості у розмірі 89 512, 19 грн шляхом перерахування грошей на підприємство поштового зв`язку - АТ Укрпошти (ЄДРПОУ 21560045) відділення - 92703 у м. Старобільськ, вул.Слабожанська,35 (реквізити банківського рахунку ІВАК - ГЇА 143046650000026006302753928, МФО 304665 ) для отримання цих грошей, згідно талону разового доручення: одержувач ОСОБА_1 .

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2023 року позов задоволено частково, а саме суд:

Визнав протиправними дії Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області, які полягали у включенні заборгованості за виконавчим листом №425/2135/20, виданим 30 березня 2021 року Рубіжанським міським судом Луганської області, про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_1 суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, що увійшли до складу спадщини у виді пенсії, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_2 до третьої черги відповідно до пункту 3 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про гарантії держави щодо виконання судових рішень.

Зобов`язав Головне управління Державної казначейської служби України в Луганській області включити заборгованість за виконавчим листом №425/2135/20, виданим 30 березня 2021 року Рубіжанським міським судом Луганської області, про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_1 суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, що увійшли до складу спадщини у виді пенсії, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_2 , до першої черги відповідно до пункту 3 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про гарантії держави щодо виконання судових рішень.

Стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Державної казначейської служби України в Луганській області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень 00 копійок.

В задоволенні решти позовних вимог відмовив.

Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення та відмовити у задоволені позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що 07.06.2021 Головним управлінням отримано пакет документів ОСОБА_3 представника ОСОБА_1 про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, що увійшли до складу спадщини у виді пенсії, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_2 .

Згідно підпункту 2 пункту 8 Порядку № 845 після надходження документів, зазначених у пункті 6 цього Порядку Головним управлінням було здійснено попередній розгляд документів.

Після чого встановлено, що боржник не має відкритих рахунків в органах Казначейства Луганської області з яких можливо здійснити безспірне списання коштів за наданим виконавчим документом.

Частиною першою статті 3 Закону України Про гарантії держави щодо виконання судових рішень встановлено, що виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Таким чином, Головним управлінням зазначені документи було внесено на програму КПКВК 3504040 «Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою», відповідно до пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».

Щодо встановлення черговості виконання рішення суду, скаржник зазначає, що відповідно до пункту 9 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України безспірне списання коштів державного бюджету здійснюється Казначейством у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету - в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань.

Абзацом другим пункту третього розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» визначено черговість погашення заборгованості за категоріями судових рішень, зокрема: у першу чергу погашається заборгованість за рішеннями суду щодо пенсійних та соціальних виплат, про стягнення аліментів, відшкодування збитків та шкоди, завданих внаслідок злочину або адміністративного правопорушення, каліцтва або іншого ушкодження здоров`я, а також у зв`язку з втратою годувальника; у другу чергу погашається заборгованість за рішеннями суду, пов`язаними з трудовими правовідносинами; у третю чергу погашається заборгованість за всіма іншими рішеннями суду.

За зазначеним виконавчим листом, виданим 30 березня 2021 року Рубіжанським міським судом Луганської області по справі № 425/2135/20 підлягає стягненню на користь ОСОБА_1 сума грошей, що увійшли до складу спадщини у виді пенсії, на одержання якої мав право її брат ОСОБА_2 .

Тобто, за своєю правовою природою право на одержання пенсії є суворо особистим, оскільки виникає у чітко визначеної особи і має на меті саме її матеріальне забезпечення.

Виходячи з цього, кошти, які увійшли до складу спадщини - це кошти, які перейшли від померлої особи (спадкодавця) за правом спадкування до однієї або кількох осіб (спадкоємців) та не є власністю спадкоємця.

Отже, кошти, що увійшли до складу спадщини не є заборгованістю за рішеннями суду щодо пенсійних та соціальних виплат стосовно спадкоємця, тому віднесені до третьої черги погашення заборгованості за всіма іншими рішеннями суду.

На підставі вище викладеного, скаржник вважає, що він діяв у спосіб та на підставі норм чинного законодавства.

Відповідно до частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.

Постановою Луганського апеляційного суду від 01 лютого 2021 у справі № 425/2135/20 скасовано рішення Рубіжанського міського суду Луганської області від 17 листопада 2020 року та ухвалено по справі нове судове рішення, яким позов задоволено частково, а саме: визнано за ОСОБА_1 право власності на суму грошей, які входять до складу спадщини, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_2 у розмірі 89 512, 19 грн; стягнуто з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_1 суму грошей у розмірі 89512, 19 грн, що увійшли до складу спадщини у виді пенсії, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_2 ; стягнуто з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_1 судовий збір за подання позовної заяви у сумі 895, 04 грн та за подання апеляційної скарги 1342, 56 грн.

30 березня 2021 року Рубіжанський міський суд Луганської області видав виконавчий лист у справі №425/2135/20 про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_1 суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, що увійшли до складу спадщини у виді пенсії, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_2 .

Також, 30 березня 2021 року Рубіжанським міським судом Луганської області виданий виконавчий лист у справі №425/2135/20 про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_1 судового збору за подання позовної заяви у сумі 895,04 грн та за подання апеляційної скарги 1342,56 грн.

Представник позивача Козлов Ю.О. звернувся до Управління Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області із заявами від 06.05.2021 про виконання судового рішення згідно вищевказаних виконавчих листів від 30.03.2021 по справі №425/2135/20.

11.05.2021 за вх.№06-772/01-43 Управлінням Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області отримана і зареєстрована заява представника позивача Козлова Ю.О. про виконання судового рішення згідно виконавчого листа Рубіжанського міського суду Луганської області від 30.03.2021 по справі № 425/2135/20 про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_1 суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, що увійшли до складу спадщини - у виді пенсії на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_2 , до якою представником позивача були надані: копія рішення Рубіжанського міського суду Луганської області від 17.11.2020 по справі № 425/2135/20, копія постанови Луганського апеляційного суду від 01.02.2021 по справі № 425/2135/20, копія паспорта, копія ІПН, довідка банківських реквізитів та копія довіреності.

11.05.2021 за вх. №06-773/01-43 Управлінням Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області зареєстрована заява представника позивача Козлова Ю.О. про виконання судового рішення згідно виконавчого листа Рубіжанського міського суду Луганської області від 30.03.2021 по справі № 425/2135/20 про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_1 судового збору за подання позовної заяви у сумі 895,04 грн та за подання апеляційної скарги 1342,56 грн, разом з іншими документами: копія рішення Рубіжанського міського суду Луганської області від 17.11.2020 по справі №425/2135/20, копія постанови Луганського апеляційного суду від 01.02.2021 по справі № 425/2135/20, копія паспорта, копія ІПН, довідка банківських реквізитів та копія довіреності.

Представником позивача до вказаних вище заяв були надані ксерокопії нотаріальних довіреностей 61АА7951524 від 14.04.2021, у зв`язку із чим Управлінням Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області направлені листи від 17.05.2021 за вих. № 01-43-06/692 та від 17.05.2021 за вих.№01-43-06/691 про відкладення безспірного списання коштів.

04.06.2021 за вх.№08-891/01-43 та вх. № 06-890/01-43 Управління Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області зареєструвало повторно заяви представника позивача Козлова Ю.О., до яких були надані нотаріально засвідчені копії довіреності 61АА7951524 від 14.04.2021.

Листом від 07.06.2021 за № 01-43-08/774 Управлінням Державної казначейської служби України у м. Рубіжному Луганської області повідомлено представника позивача Козлова Ю.О., що у зв`язку з припиненням діяльності територіальних управлінь Пенсійного фонду України в Луганській області, з метою виконання рішення суду, заяву стягувача ОСОБА_1 про виконання судового рішення згідно виконавчого листа Рубіжанського міського суду Луганської області виданого 30.03.2021 по справі №425/2135/20 про стягнення грошей недоотриманої пенсії після смерті у розмірі 89 512,19 гривен направлено до Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області.

21.07.2021 представник позивача звернувся до Головного управління ДКСУ в Луганській області з вимогою, в якій просив надати письмову відповідь щодо результату розгляду надісланих Рубіжанським УДКСУ в Луганській області документів, їх реєстрацію та просив повідомити про заходи, які приймаються для виконання рішення суду та в які строки буде здійснена виплата за виконавчими листами.

Листом від 03.08.2021 за № 04-11-10/3641 Головним УДКСУ надано відповідь представнику позивача, в якій відповідач повідомив, що на підставі отриманої заяви від ОСОБА_1 про виконання рішення суду, було внесено відповідні відомості до АРМ Реєстру судових рішень АС Є-Казна WЕВ для виконання за бюджетною програмою КПКВКЗ50404 Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою 3 черга, а також проінформовано, що виконання рішення буде здійснено за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішення суду в порядку черговості надходження документів до органу Казначейства, яке на підставі буде виконане в третю чергу.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

01.01.2013 набрав чинності Закон України Про гарантії держави щодо виконання судових рішень від 05.06.2012 №4901-VI.

Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» встановлено гарантії держави щодо виконання судових рішень та виконавчих документів, визначених Законом України «Про виконавче провадження», та особливості їх виконання.

Так, відповідно до ст. 2 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є: державний орган; державні підприємство, установа, організація (далі - державне підприємство); юридична особа, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства (далі - юридична особа).

За приписами частини 1, 2 ст. 3 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Стягувач за рішенням суду про стягнення коштів з державного органу звертається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у строки, встановленіЗаконом України "Про виконавче провадження", із заявою про виконання рішення суду.

Разом із заявою стягувач подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, документи та відомості, необхідні для перерахування коштів, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

Частиною першою статті 7 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» встановлено, що виконання рішень суду про зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за якими є державний орган, державне підприємство, юридична особа, здійснюється в порядку, встановленомуЗаконом України "Про виконавче провадження", з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Згідно з пунктом 3розділом ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень»виконавчі виконавчі документи за рішеннями суду про стягнення коштів або рішення суду, що набрали законної сили, боржниками за якими є визначені частиною першою статті 2 цього Закону суб`єкти, які видані або ухвалені до набрання чинності цим Законом, подаються до органу державної виконавчої служби протягом шести місяців з дня набрання чинності цим пунктом. Якщо рішення суду про стягнення коштів або виконавчі документи за цими рішеннями, боржниками за якими є визначені частиною першою статті 2 цього Закону суб`єкти, не було подано в строк, встановлений цим пунктом, це не є підставою для відмови у виконанні даного судового рішення.

Заборгованість погашається в такій черговості: у першу чергу погашається заборгованість за рішеннями суду щодо пенсійних та соціальних виплат, про стягнення аліментів, відшкодування збитків та шкоди, завданих внаслідок злочину або адміністративного правопорушення, каліцтва або іншого ушкодження здоров`я, а також у зв`язку з втратою годувальника; у другу чергу погашається заборгованість за рішеннями суду, пов`язаними з трудовими правовідносинами; у третю чергу погашається заборгованість за всіма іншими рішеннями суду.

Бюджетні асигнування на погашення заборгованості визначаються законом про Державний бюджет України на відповідний рік.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 затверджено Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників (надалі - Порядок №845 у редакції, чинній на час спірних правовідносин).

Порядком №845 врегульовано механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення.

За змістом абзацу 3 пункту 2 Порядку №845 у тексті цього документа термін боржники вживається у такому значенні - визначені в рішенні про стягнення коштів розпорядники (бюджетні установи) та одержувачі бюджетних коштів, а також підприємства, установи та організації, рахунки яких відкриті в органах Казначейства.

Згідно пункту 3 Порядку №845 рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).

Відповідно до пункту 33 Порядку № 845 у разі коли судове рішення стосується спорів фізичних осіб із суб`єктами владних повноважень з приводу обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг або судове рішення неможливо виконати протягом двох місяців з дня надходження документів, зазначених у пункті 6 цього Порядку, орган Казначейства для виконання рішення про стягнення передає до Казначейства документи та відомості згідно з підпунктом 1 пункту 47 цього Порядку. При цьому органом Казначейства відновлюється проведення платежів боржника.

Пунктом 47 Порядку № 845 визначено, що безспірне списання коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання судових рішень та виконавчих документів, здійснюється Казначейством на підставі поданих:

1) органом Казначейства: документів та відомостей, надісланих стягувачами та боржником; інформації про неможливість виконання безспірного списання коштів з рахунків боржника;

2) керівником органу державної виконавчої служби зазначених у пункті 7 цього Порядку документів та відомостей.

Відповідно до пункту 48 Порядку № 845 для забезпечення безспірного списання коштів державного бюджету згідно з пунктом 47 цього Порядку в Казначействі відкривається в установленому порядку відповідний рахунок. Перерахування коштів стягувачу здійснюється Казначейством у тримісячний строк з дня надходження необхідних документів та відомостей.

Водночас, пунктом 49 Порядку № 845 встановлено, що у разі коли для здійснення безспірного списання коштів державного бюджету згідно з пунктами 47 і 50 цього Порядку необхідні додаткові кошти понад обсяг відповідних бюджетних призначень, Казначейство подає протягом 10 днів з дня надходження виконавчих документів Мінфіну пропозиції щодо необхідності внесення змін до закону про Державний бюджет України. Казначейство відкладає безспірне списання коштів державного бюджету та поновлює його з дати набрання чинності законом про внесення змін до закону про Державний бюджет України.

З аналізу наведених положень слідує висновок, що положеннями законодавства визначені повноваження Державної казначейської служби України, і його територіальних органів стосовно виконання рішення суду. Положеннями Порядку № 845 визначено, що порядок безспірного списання коштів державного бюджету відноситься до повноважень Державної казначейської служби України. Враховуючи положення пункту 47 та 49 Порядку № 845, наявні підстави вважати, що територіальні органи казначейської служби наділені повноваженнями лише щодо скерування до Державної казначейської служби України документів та відомостей, необхідних для здійснення безспірного списання.

Постановою Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 №215затверджено Положення про Державну казначейську службу України (далі - Положення №215), відповідно до пункту 1 якого Державна казначейська служба України (Казначейство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.

Згідно з підпунктом 3 пункту 4 Положення №215 Казначейство відповідно до покладених на нього завдань та в установленому законодавством порядку здійснює безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів або боржників на підставі рішення суду.

Пунктом 9 Положення №215 встановлено, що Казначейство здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до пункту 1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 року № 280, Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади.

Отже, виконання судових рішень про стягнення коштів, боржником за якими є Пенсійний фонд України або його територіальні органи, здійснюється Казначейством в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 649 «Питання погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду», що набрала чинності 28.08.2018 затверджено Порядок погашення заборгованості, що утворилась внаслідок нарахування (перерахунку) пенсійних виплат на виконання судових рішень, що набрали законної сили та видані або ухвалені після набрання чинності Законом України Про гарантії держави щодо виконання судових рішень від 05.06.2012 №4901-VI, за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті Пенсійного фонду України на цю мету.

У свою чергу, Порядок №649 визначає механізм погашення заборгованості, що утворилася внаслідок нарахування (перерахунку) пенсійних виплат на виконання судових рішень, за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті Пенсійному фонду України на цю мету.

Згідно з пунктами 3, 5, 6, 8, 10 Порядку №649 боржник веде облік рішень у реєстрі рішень, виконання яких здійснюється за окремою бюджетною програмою (далі - реєстр), відповідно до порядку, встановленого Пенсійним фондом України.

Для підтвердження суми, що підлягає виплаті, боржник подає до Пенсійного фонду України: документ, що підтверджує дату надходження судового рішення до боржника; копію судового рішення (судових рішень) або виконавчого листа; розрахунок суми, що підлягає виплаті, засвідчений керівником боржника або уповноваженою ним особою.

Перевірку обґрунтованості розрахованої боржником суми, що підлягає виплаті, проводить в Пенсійному фонді України комісія з питань погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду (далі - комісія).

Комісія приймає одне з таких рішень: про наявність підстав для виплати суми, зазначеної в розрахунку; про відсутність підстав для виплати суми, зазначеної в розрахунку.

У разі відсутності підстав для виплати суми, зазначеної в розрахунку, у п`ятиденний строк комісія повідомляє боржнику про прийняте рішення, зазначивши при цьому причини відмови.

У разі потреби комісія може прийняти рішення про повернення матеріалів боржнику на доопрацювання.

Виділення коштів для виплати здійснюється Пенсійним фондом України в межах наявних бюджетних призначень Пенсійному фонду України на цю мету шляхом перерахування коштів боржнику.

Отже зазначений Порядок №649 застосовується не до всіх судових рішень, за якими боржником є органи Пенсійного фонду України, а лише до рішень судів, за якими на органи Пенсійного фонду України покладені зобов`язання з нарахування (перерахунку) пенсійних виплат, що фінансуються з державного бюджету.

Колегія суддів звертає увагу на те, що судові рішення про стягнення коштів і про зобов`язання боржника вчинити дії (нарахувати, перерахувати пенсію) є різними видами рішень, які виконуються у різному порядку.

У даному випадку, позивачем пред`явлено до виконання рішення суду про стягнення коштів, а не про зобов`язання боржника вчинити дії (нарахувати, перерахувати пенсію), у зв`язку з чим виконання такого виконавчого листа повинно здійснюватися у відповідності до положеньЗакону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».

Виконавчі листи від 30.03.2021 по справі 425/2135/20 надійшли до Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області 07.06.2021 і були зареєстровані відділом діловодства за вх.№08-3649 від 07.06.2021 заява стягувача за виконавчим листом про стягнення коштів, що увійшли до складу спадщині, та за вх.№08-3650 від 07.06.2021 заява стягувача за виконавчим листом про стягнення судового збору.

Згідно з витягом з АРМ Реєстр судових рішень АС Є-Казна, що наданий відповідачем до матеріалів справи, виконавчі листи знаходяться на виконанні у Казначействі за бюджетною програмою 3504040, черговість надходження документів:

- 73174 ( 3 черга) - виконавчий лист Рубіжанського міського суду Луганської області від 30.03.2021 у справі №425/2135/20, сума списання з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області 89 512,19 грн;

- 71224 (3 черга) - виконавчий лист Рубіжанського міського суду Луганської області від 30.03.2021 у справі №425/2135/20, сума списання з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області 2237,60 грн.

Листом від 03.08.2021 за № 04-11-10/3641 Головним УДКСУ повідомлено позивача про внесення відповідних відомостей до АРМ Реєстру судових рішень АС Є-Казна WЕВ для виконання за бюджетною програмою КПКВКЗ3504040 Заходи щодо виконання рішень суду, що гарантовані державою 3 черга. Водночас, позивача повідомлено про те, що безспірне списання коштів з державного бюджету на виконання рішень судів здійснюється Державною казначейською службою України за черговістю надходження таких рішень. Заяву позивача про виконання рішення суду поставлено у чергу надходження таких документів.

Отже, Головним управлінням Державної казначейської служби України в Луганській області, як територіальним органом Казначейства, були здійснені усі передбачені пунктом 8 Порядку № 845 заходи, спрямовані на виконання судового рішення на користь позивача.

Проте, виконавчий лист від 30.03.2021 у справі №425/2135/20 про стягнення з Рубіжанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_1 суми грошей у розмірі 89 512,19 грн, що увійшли до складу спадщини у виді пенсії, на одержання яких мав право її померлий брат ОСОБА_2 , включений відповідачем до третьої черги, у яку, відповідно до п. 3 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 4901, погашається заборгованість за всіма іншими рішеннями суду.

Як зазначалось, відповідно до пункту 3розділом ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» у першу чергу погашається заборгованість за рішеннями суду щодо пенсійних та соціальних виплат, про стягнення аліментів, відшкодування збитків та шкоди, завданих внаслідок злочину або адміністративного правопорушення, каліцтва або іншого ушкодження здоров`я, а також у зв`язку з втратою годувальника; у другу чергу погашається заборгованість за рішеннями суду, пов`язаними з трудовими правовідносинами; у третю чергу погашається заборгованість за всіма іншими рішеннями суду.

Отже, до першої черги віднесено заборгованість за рішеннями суду щодо пенсійних виплат. При цьому, вказана норма не містить застережень щодо особи стягувача та його статусу (пенсіонер, спадкоємець тощо). Вказано норма визначає, що для визначення черговості погашення заборгованості визначальною є саме правова природа боргу.

Відповідно до статті 1227 ЦК України суми заробітної плати, пенсії, стипендії, аліментів, допомог у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, відшкодувань у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, інших соціальних виплат, які належали спадкодавцеві, але не були ним одержані за життя, передаються членам його сім`ї, а у разі їх відсутності - входять до складу спадщини.

Згідно частини першої статті 91 Закону України від 05 листопада 1991 року №1788-ХІІ Про пенсійне забезпечення суми пенсії, що належали пенсіонерові і залишилися недоодержаними у зв`язку з його смертю, передаються членам його сім`ї, а в разі їх відсутності - входять до складу спадщини.

Рішенням Луганського апеляційного суду по справі №425/2135/20 на користь позивача з пенсійного органу стягнута в порядку спадкування сума пенсії.

Таким чином, вказаний виконавчий лист, виданий на виконання рішення по справі №425/2135/20 мав бути включений до першої черги погашення заборгованості відповідно до пункту 3 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 4901.

Враховуючи викладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності правових підстав для часткового задоволення позовних вимог.

Згідно з положеннями ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до вимог ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що рішення суду першої інстанції постановлене з додержанням норм матеріального і процесуального права, а обставини справи повністю відповідають висновкам суду.

Заслухавши доповідь головуючого судді, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Керуючись ст. 243, 315, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд

П О С Т АН О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2023 р. у справі № 360/5115/21 залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2023 р. у справі № 360/5115/21 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та не підлягає касаційному оскарженню до Верховного Суду, крім випадків, встановлених п.2 ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 20 березня 2024 року.

Суддя-доповідач: Е.Г. Казначеєв

Судді: І.В. Геращенко

А.А. Блохін

Дата ухвалення рішення20.03.2024
Оприлюднено22.03.2024
Номер документу117796532
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/5115/21

Постанова від 20.03.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 20.03.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 13.04.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Рішення від 13.04.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 16.11.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 29.07.2022

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні