Постанова
від 19.04.2023 по справі 904/5520/21
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.04.2023 року м.Дніпро Справа № 904/5520/21

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Антоніка С.Г.(доповідач),

суддів: Березкіної О.В., Дарміна М.О.

секретар судового засідання: Ліпинський М.О.

розглянувши матеріали апеляційної скарги Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 20.12.2022 (суддя Євстигнеєва Н.М., повне рішення складено 29.12.2022) у справі №904/5520/21

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна логістична група "Меркурій", м. Полтава

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфара", м. Київ

про стягнення 18 626 515,94 грн

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Дніпропетровської області звернулося Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна логістична група "Меркурій" про ( з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог (вх.№35880/21 від 21.07.2021, а.с.138-139 том 6) стягнення 18 626 515,94 грн. збитків, завданих майну позивача.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 20.12.2022 в задоволенні позову Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна логістична група "Меркурій", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфара", про стягнення 18626515,94 грн. відмовлено.

Рішення суду мотивоване безпідставністю та недоведеністю доводів позивача про те, що відповідач не забезпечив утримання вагона №63554257 в технічно справному стані, та що в його діях наявні такі ознаки цивільного правопорушення, як протиправність поведінки при використанні напіввагона та причинний зв`язок між протиправною поведінкою заподіювача та збитками потерпілої особи, а також наявність в діях відповідача вини.

Доводи позивача про те, що відповідач є володільцем джерела підвищеної небезпеки (вагону) та має обов`язок відшкодувати спричинені збитки були відхилені судом, оскільки на момент події, внаслідок якої відбулося сходження вагону з колії, спірний вагон у складі поїзду перебував у фактичному володінні позивача, який відповідно до Статуту залізниць України здійснював перевезення, тобто правомірно володів зазначеним вагоном (постанова Вищого господарського суду України від 11 січня 2017 року у справа № 904/4232/16).

Не погодившись із зазначеним рішенням суду, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулося Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця".

Апеляційна скарга обгрунтована наступним:

- 01.02.2021 ТОВ «ТЛГ «МЕРКУРІЙ» та ТОВ «Альфара» підписано Акт прийому-передачі в оренду №8 до Договору оренди залізничного рухомого складу №12- 9745МЕР-АЛФ від 07.08.2020 згідно якого ТОВ «ТЛГ «МЕРКУРІЙ» передали в оренду ТОВ «Альфара» напіввагони, в тому числі і напіввагон №63554257.

В матеріалах справи відсутні Додаткові угоди, щодо продовження строку дії договору оренди №12-9745МЕР-АЛФ від 07.08.2020, який закінчився 30.12.2020, як це передбачено умовами договору, що виключає взагалі знаходження вагону №63554257 в оренді ТОВ «Альфара».

Судом першої інстанції, не дивлячись на відсутність доказів в матеріалах справи на підтвердження орендних відносин між ТОВ «ТЛГ «МЕРКУРІЙ» та ТОВ «Альфара» та відсутність доказів щодо передачі в оренду напіввагону №63554257 за актом прийому-передачі в оренду в межах дії договору №12-9745МЕР-АЛФ від 07.08.2020, зроблено висновок про перебування в оренді вагону №63554257 у ТОВ «Альфара», що свідчить про не дослідження судом першої інстанції матеріалів та порушення норм процесуального права.

Єдиним власником та розпорядником спірного вагону був саме ТОВ «ТЛГ «МЕРКУРІЙ», який отримав вагон у справному та належному стані.

-Судом залишено поза увагою, що при технічному огляді вагонів під навантаження скритий дефект бокової рами виявити оглядачами - ремонтниками вагонів візуально неможливо.

Напіввагон №63554257 перебував на гарантійному терміні виробника ТОВ Дослідно-механічний завод «КАРПАТИ», однак, в порушення вимог ч. 2 ст. 50 ГПК України суд першої інстанції не залучив зазначений завод до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, оскільки технічна несправність напіввагону №63554257 у даному випадку може підпадати під гарантійний випадок, що безпосередньо може вплинути на права та обов`язки ТОВ Дослідно-механічний завод «КАРПАТИ».

-Згідно висновків НДКТІ дефекти, які призвели до зламу бокової рами були навмисно виправлені за допомогою зварювання в порушенням вимог ТТ ЦВ-32-695- 2006, оскільки виправлення року виготовлення деталі, являється прихованим дефектом.

Відповідач у даній справі за договором від 28.07.2018 №ПЗ/М-188063/НЮ зобов`язується забезпечувати відповідність власних вантажних вагонів, що виходять на залізничні колії загального користування, за конструкцією, терміном служби, періодом проведення планових видів ремонту і технічним станом вимогам, які встановлені для вагонів інвентарного парку, чого Відповідачем зроблено не було.

-Вина ТОВ «ЛТГ «Меркурій» доводиться Актом службового розслідування катастрофи (аварії з серйозними наслідками) складеного 23.02.2021, відповідно до висновків якого встановлено, що причиною сходу стала несправність вагону № 63554257.

Протиправність дій ТОВ «ЛТГ «Меркурій» виявилась у не забезпечинні відповідності вагона № 63554257, що належить підприємству і експлуатується в загальній мережі залізниць, вимогам ст. 36 Закону України «Про транспорт» від 10.11.1994 № 232/94- ВР, ст. 3, 10, 11 Закону України «Про залізничний транспорт» від 04.07.1996 № 274/96-ВР, ст. 68 Статуту залізниць України, п.п. 9.4, 9.12 Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом МТУ від 20.12.1996 № 411. Результатом протправних дій є завдання шкоди - пошкодження вагонів. Між протиправною поведінкою та завданою шкодою наявний причинний зв`язок.

При цьому, Відповідач в свою чергу жодним чином не довів належними та допустимими доказами, що пошкодження вагону № 63554257 сталось не з вини останнього.

-Оскільки подія сталася після довгострокового використання напіввагону Відповідачем після прийняття такого вагону у власність без жодних зауважень до його технічного стану, висновки суду першої інстанції саме про те, що посадові особи вагонного депо Попасна, які оглядали, мили, чистили, перевіряли, ремонтували та фарбували бокову раму №12 437823 07, мали об`єктивну можливість та були зобов`язані під час проведення капітального ремонту виявити факт виправлення знаків маркуванні (клейма) на боковій рамі методом наплавлення та факт наплавлення усіх посилюючих ребер на боковій рамі у зонах радіусу R55 внутрішнього та зовнішнього кутів буксового прорізу, а також встановити наявність тріщини в корпусі рами, після чого відремонтувати або забракувати цю бокову раму для використання є безпідставними та такими, що є лише припущеннями суду.

Просить рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позов.

Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу просить рішення залишити без змін.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.01.2023 для розгляду справи визначена колегія суддів у складі: головуючого судді Антоніка С.Г. (доповідач), судді Іванова О.Г., Дарміна М.О.

Ухвалою колегії суддів Центрального апеляційного господарського суду від 17.02.2023 ухвалено відкрити апеляційне провадження у даній справі; розгляд справи призначено у судове засідання.

За розпорядженням керівника апарату суду від 18.04.2023, у зв"язку з перебуванням у відпустці судді Іванова О.Г. відповідно до пункту 2.4.6. Засад використання автоматизованої системи документообігу суду у Центральному апеляційному господарському суді, затверджених рішенням, оформленим протоколом зборів суддів Центрального апеляційного господарського суду №2 від 08.10.2018 зі змінами, проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, за результатами якого для розгляду справи №904/5520/21 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Антонік С.Г., (доповідач), судді - Березкіна О.В., Дармін М.О.

Ухвалою колегії суддів ( : головуючий суддя - Антонік С.Г., (доповідач), судді - Дарімн М.О., Березкіна О.В.) Центрального апеляційного господарського суду від 18.04.2023 принято справу №904/5520/21 для розгляду апеляційної скарги Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до свого провадження.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу просив рішення господарського суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Згідно з ст. 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, що стосуються фактів, викладених в апеляційній скарзі, в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що остання не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено господарським судом та вбачається з матеріалів справи, 1 серпня 2018 року між ТОВ «ТЛГ "Меркурій" (покупець) та ТОВ "Зубр-СТК" (продавець) укладено договір №63554257ПВ купівлі-продажу вагону № 63554257 (а.с.92-94 у томі 6).

Згідно Акту приймання-передачі передача вагона №63554257 відбулась 01.08.2018 на станції Одеса-Застава 1 Регіональної філії "Одеська залізниця".

28.07.2018 між ТОВ ТЛГ "Меркурій" (замовник) та ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" ПАТ "Українська залізниця" (виконавець) укладено договір № ПЗ/М-188063/НЮ про надання послуг з організації курсування власних вагонів на коліях загального користування.

Цей договір регулює взаємовідносини сторін, пов`язаних з організацією курсування на коліях загального користування власних вантажних вагонів замовника, а також вагонів інших юридичних осіб, які замовник використовує на підставі договорів оренди, сумісної діяльності, управління майном тощо та наданням послуг, пов`язаних з цим (п.1.1.).

У лютому 2021 року за накладними № 47588876, №47588850, №47603717 залізницею прийнято до перевезення із ст. Батуринська вагони №№ 63554257, 56485659, 56936164; № 52685385, №№ 61672184, 61454856, 61080305, 54187968, які сформовані у поїзд № 2302 (а.с.6, 65-66 том 1).

06.02.2021 о 01 год. 59 хв. під час слідування поїзда № 2302 (електровоз ВЛ11М6 № 491), під керуванням локомотивної бригади ТЧ-1 Нижньодніпровськ-Вузол, станція формування - Кривий Ріг-Сортувальний, машиніста Замореного Є.В. та помічника машиніста Сірченка Б.О., на 136 км ПК8 перегону Верхньодніпровськ - Воскобійня сталося сходження навантаженого вагона № 63554257 з послідуючим сходженням о 02 год. 03 хв. 7-ми навантажених вагонів (№№ 56485659, 56936164, 52685385, 54187968, 61080305, 61454856, 61672184) усіма колісними парами та висипом вантажу клінкер цементний.

Акт службового розслідування катастрофи (аварії з серйозними наслідками) складено 19.02.2021 та 23.02.2021 затверджено в.о. члена правління АТ "Укрзалізниця" Черницьким Р.Р. (а.с.40-59 том 1).

Відповідно до висновків Акту службового розслідування катастрофи від 23.02.2021 встановлено, що з рейок зійшли 8 вагонів:

№ 63554257 (17-й з голови поїзда, першим візком та висипом вантажу-клінкер цементний, власник ТОВ ТЛГ "Меркурій", побудови "1383" ТОВ "ДМЗ Карпати" 15.06.2018),

№ 56485659 (18-й з голови поїзда, всіма колісними парами висипом вантажу-клінкер цементний власник ТОВ "Альфара"),

№ 56936164 (19-й з голови поїзда, всіма колісними парами висипом вантажу-клінкер цементний, власник ЧП "ІНВЕСТО ПЛЮС"),

№ 52685385 (20-й з голови поїзда, всіма колісними парами без висипу вантажу, вантаж цемент у мішках, вид пакування - "пакет", власник Рефрижераторна вагонна компанія АТ "Укрзалізниця"),

№54187968 (21-й з голови поїзда, всіма колісними парами з висипом вантажу - клінкер цементний, власник ТОВ "Кленсмейд"),

№61080305 (22-й з голови поїзда, всіма колісними парами з висипом вантажу - клінкер цементний, власник ЧП "Ферроальянс"),

№61454856 (23-й з голови поїзда, всіма колісними парами з висипом вантажу - клінкер цементний, власник ЧП "Ферроальянс"),

№61672184 (24-й з голови поїзда, всіма колісними парами з висипом вантажу - клінкер цементний, власник ЧП "Ферроальянс").

В пункті 3.21 Акту службового розслідування катастрофи зазначено, що при огляді вагонів встановлено, що вагон № 63554257 розташований повздовжним бортом на землі, у наявності незначні залишки вантажу (а.с.46 том 1). Згідно з перевізним документом № 47588876 вантаж-клінкер цементний, тара 23,5/24,15т, нетто 69,7т, вантажопід`ємність вагону 70 т, станція відправлення Батуринська Регіональної філії "Придніпровська залізниця", відправник ПрАТ "Кривий Ріг цемент", вантажоодержувач ПрАТ "Балцем".

За результатами комісійного обслідування встановлено, що причиною сходу стала несправність вагону № 63554257, власник ТОВ «ТЛГ "Меркурій", побудови клеймо "1383" ТОВ "ДМЗ Карпати" 15.06.2018.

У результаті транспортної події було пошкоджено 6 вагонів до ступеню виключення з інвентарного парку; 1 вагон в обсязі деповського ремонту та 1 вагон в обсязі поточного ремонту; 2 стрілочних з`єднувача, 2 стрілочних електроприводи та 2 стрілочні коробки, зруйнована опора контактної мережі №24, жорстка поперечина №24-25, анкерна опора контактної мережі №18 з відтяжкою, пошкоджені світлофори ЧД та М2.

Місцем початку сходження вагонів є 136км ПК8 перегону Верхньодніпровськ-Воскобійня.

Виконано проміри колії за 100 м до місця скочування правого колеса першої колісної пари другого візка вагону № 63554257 та 50 м після за шаблоном та рівнем через 1 м. Також, виконані проміри кривої ділянки колії 20-метровою хордою через 10 м. За результатами виконаних промірів технічний стан колії відповідає вимогам чинних нормативних документів та встановленій швидкості руху.

При обслідуванні технічного стану вагонів поїзда № 2302, які зійшли з рейок у вагоні Комісією встановлено, що сходження колісних пар другого візка вагону № 63554257 сталося на 136 км ПК 8 ділянки парної колії перегону Верхньодніпровськ - Воскобійня. Сходження колісних пар другого візка сталося внаслідок зламу лівої бокової рами № 12 437823 07 у зоні внутрішнього кута зони R55 буксового прорізу 3 колісної пари № 0029 421983 90 (перша у другому візку за напрямком руху поїзда) внаслідок зародження та послідуючого розвитку тріщини.

Під час огляду основної частини бокової рами № 12 437823 07 встановлено, що злам стався у зоні внутрішнього кута радіуса R55 буксового прорізу. На верхньому поясі рами в наявності чіткі клейма про виконаний ремонт "433" V 18. Перетин зламаної частини та нижній пояс мають характерні пошкодження та потертості внаслідок ударів, дотику та тертя об верхню будову колії. На місці розташування клейм відшаровуються шари чорної та під нею сліди жовтої фарби. Починаючи з середнього ребра жорсткості з лівої зовнішньої сторони в напрямку верхнього поясу рами та закінчуючи початком технологічного прорізу чітко видно частину з металевим блиском, що свідчить про свіжий злам (50 %), та яка має згин від трансформації, відшарування фарби у місті згину верхнього поясу. Приблизно 50 % перетину усього зламу має сліди іржі, корозії плямами. Тріщина бокової рами розвивалась із нижнього кута внутрішньої сторони (найбільше піддалася корозії) радіуса R55, з неї розвиваються намини. Із зовнішньої сторони за напрямком руху в місці зламу видно гострі кромки з відшаруванням декількох шарів старої фарби. На нижніх частинах поверхонь щелеп бокових рам в районі буксових прорізів із зовнішнього боку усіх бокових рам вагону № 63554257 відсутнє фарбування білою фарбою (згідно п.17.4 СТП 04-019:2018), яке повинне бути індикатором виявлення тріщин. Форма і перетин відламаних фрагментів № 1 та № 2 перетин зносу фрагменту та основної частини бокової рами відповідають геометричним розмірам бокової рами. По всій поверхні фрагментів зламу бокової рами в місцях сколів під шаром чорної фарби видно жовту фарбу. В перетині зламу по всій поверхні також видно шар жовтої фарби під чорною фарбою.

При огляді бокової рами № 12 437823 07, що мала злам, після зняття шару фарби додатково виявлено, що всі цифри індивідуального номеру "437823" мають сліди виготовлення шляхом наплавлення шару металу (імовірно електродом). В позначенні року виготовлення 07 має сліди виправлення (імовірне попереднє позначення 87). Дана бокова рама не має позначення марки сталі.

Цифри року виготовлення "06" бокової рами № 12 768014 06 мають різну висоту наплавки, в наявності сліди їх нанесення імовірно електродом. Індивідуальний номер бокової рами на верхньому поясі має сліди нанесення наплавленням цифр "7", " 6", "1".

На боковій рамі № 5 19366 07 всі цифри індивідуального номеру нанесено шляхом нанесення шару металу (імовірно електродом). Маркування заводу виробника нанесено шляхом наварювання з подальшим шліфуванням.

На надресорній балці № 14 98502 07 цифра "9" виправлена шляхом наплавлення (імовірно електродом). Цифри року виготовлення мають сліди виготовлення наплавленням з подальшою механічною обробкою зі слідами поглиблення в глиб металу.

На боковій рамі № 12 84898 05 відсутні умовні позначення марки сталі.

Зняттям торцевого кріплення підшипників колісної пари № 1175 2887 02 виявлено, що права сторона - на торці осі в наявності сліди вм`ятин та виправлення цифр індивідуального номеру колісної пари. На лівому торці осі відсутня інформація про проведений у ВЧД Попасна середній ремонт колісної пари у червні 2018 року.

Зняттям торцевого кріплення підшипників колісної пари № 0029 421983 90 виявлено, що права сторона - торець осі було шліфовано механічним способом, клейма читаються. На лівому торці осі відсутня інформація про проведений у ВЧД Попасна середній ремонт колісної пари у травні 2018 року.

Зняттям торцевого кріплення підшипників колісної пари № 0029 940508 01 виявлено, що ліва сторона - на торці осі відсутня інформація про проведений у ВЧД Попасна середній ремонт колісної пари у травні 2018 року.

Зняттям торцевого кріплення підшипників колісної пари № 0029 369756 93 виявлено, що права сторона - торець осі було шліфовано механічним способом. На лівому торці осі відсутня інформація про проведений у ВЧД Попасна середній ремонт колісної пари у травні 2018 року.

Вагон № 63554257 має пошкодження всього гальмівного та автозчепного обладнання, кузов вагону та візки мають пошкодження внаслідок сходження.

Додатково, 10.02.2021 було встановлено, що на боковій рамі № 12 437823 07 відсутній дублюючий номер деталі.

На підставі проведених досліджень бокової рами №12 437823 07 візка вантажного вагону №63554257 встановлено:

знаки маркування (клейма) на боковій рамі: 12 - умовний номер заводу-виробника, 07 - рік виготовлення, 437823 - порядковий номер повністю виконаний методом наплавлення, а не відлиті заводом-виробником, що свідчить про факт виправлення цих знаків;

знак маркування коду держави-власниці "22" в наявності - відповідає "Україна", нанесений ударним способом;

знак маркування сталі на боковій рамі - відсутній.

На верхньому ярусі бокової рами виявлено тавра (клейма) підприємств (заводів, депо), які виконували ремонт: 433 V 18 УЗ (СП "Попаснянське вагонне депо" регіональної філії "Донецька залізниця" АТ "Укрзалізниця"); 98 XI 00 34 (АТ "Експресе", Жмеринка); 854IX99 (Вагонне депо Клепарів, регіональної філії "Львівськазалізниця" АТ "Укрзалізниця"); 868_02 124 (ВП Ремонтне вагонне депо Здолбунів регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця", які свідчать про виконання ремонтних робіт для даної бокової рами з фактичним роком ії виготовлення раніше 1999 року, а не наявного 2007.

Оригінальні номера бокової рами не встановлені внаслідок їх повного видалення з усіх поверхонь бокової рами.

Причиною зародження втомної тріщини, яка призвела для руйнування бокової рами № 12437823 07 у зоні внутрішнього кута радіуса R55 буксового прорізу, є виявлене відновлення наплавленням посилюючого ребра з наявними вкрай небезпечними концентраторами напружень - дефектами витягнутої форми (тріщини, непровари).

Усі посилюючи ребра на боковій рамі у зонах радіусу R55 внутрішнього та зовнішнього кутів буксового прорізу виконані методом наплавлення, що може свідчити про недопустиме внесення змін до конструктивної частини бокової рами.

Матеріал бокової рами не відповідає вимогам нормативних документів ОСТ 32.183, ГОСТ 977, ОСТ 24.153.08, Т 06 08 ТТ ЦВ-32-695 за показниками: хімічний склад (вміст марганцю), механічні властивості (границя плинності, ударна в`язкість при понижених температурах КСУ60, КСІГ60).

Висновки комісійного огляду вагону повністю підтверджуються звітом "Науково-дослідного та конструкторсько-технологічного інституту залізничного транспорту" АТ "Укрзалізниця" (далі -"НДКТІ" АТ "Укрзалізниця").

Позивач звертає увагу суду, що в звіті НДКТІ АТ "Укрзалізниця" був зафіксований факт того, що відповідач своїми діями навмисно порушив конструктивну цілісність бокової рами вагону та в подальшому намагався приховати даний факт шляхом самовільного нанесення індивідуальних номерів та року виготовлення.

Вказане стало можливим через не виконання власником вагону №63554257 - ТОВ "ТЛГ "Меркурій":

- статті 68 Статуту залізниць України - вагони, що належать підприємствам і експлуатуються в загальній мережі залізниць, повинні відповідати вимогам Правил технічної експлуатації залізниць України;

- вимог Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом МТУ від 20.12.1996 №411, що зареєстрований Міністерством юстиції України 25.02.1997 під №50/1854, а саме:

пункту 9.1 - рухомий склад має утримуватися в експлуатації у справному стані, що забезпечує безперебійну роботу, безпеку руху, охорону праці, і своєчасно проходити планово-попереджувальні види ремонту і технічного обслуговування. Запобігання появі несправностей і забезпечення встановлених строків служби рухомого складу має бути головним у роботі осіб, відповідальних за його технічне обслуговування і ремонт;

пункту 9.4 - усі елементи вагонів за міцністю, стійкістю і технічним станом мають гарантувати безпечний і плавний рух поїздів з найбільшими швидкостями, визначеними Державною адміністрацією залізничного транспорту України;

пункту 9.12 - вагони, що належать іншим відомствам, підприємствам та організаціям і виходять на колії загальної мережі залізниць, мають відповідати вимогам цих Правил;

вимог статей 16 та 36 Закону України "Про транспорт" від 10.11.1994 № 232/94-ВР; статей 3, 10, 11 Закону України "Про залізничний транспорт" від 04.07.1996 №274/96-ВР; розділу V Глави 24 Господарського Кодексу України від 16.01.2003 № 43 6-ІV.

В ході розслідування також було встановлено, що вагон № 63554257, який побудований заводом "1383" ТОВ "ДМЗ Карпати" 15.06.2018 було обладнано боковою рамою 12 437823 07 (клеймо "12" відповідає АО "ПО Бежицькая сталь"), яка має чіткі сліди виправлення та самовільного нанесення індивідуального номеру та року виготовлення. Згідно відповіді АТ "ПО Бежицькая сталь" від 10.02.2021 № 01/821, на запит Департаменту вагонного господарства АТ "Укрзалізниця", вказана бокова рама не виготовлялась АТ "ПО Бежицькая сталь".

Позивач вважає, що саме відповідач не забезпечив відповідність вагона № 63554257, що належить підприємству і експлуатується в загальній мережі залізниць, вимогам ст. 36 Закону України "Про транспорт" від 10.11.1994 № 232/94-ВР, ст.3, 10, 11 Закону України "Про залізничний транспорт" від 04.07.1996 № 274/96-ВР, ст. 68 Статуту залізниць України п.п. 9.4, 9.12 Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом МТУ від 20.12.1996 №411.

За результатами комісійного обслідування встановлено, що причиною сходу стала несправність вагону № 63554257, власник ТОВ "ТЛГ "Меркурій", побудови клеймо "1383"ТОВ "ДМЗ Карпати" 15.06.2018. Факт того, що відповідач своїми діями навмисно порушив конструктивну цілісність бокової рами вагону та в подальшому намагався приховати даний факт шляхом самовільного нанесення індивідуальних номерів та року виготовлення підтверджено звітом НДКТІ АТ "Укрзалізниця". Несправність вагону № 63554257, власником якого є ТОВ "ТЛГ "Меркурій", стало причиною аварії, яка сталася 06.02.2021.

Згідно Протоколу оперативної наради від 23.02.2021 під головуванням головного інженера регіональної філії "Придніпровська залізниця", зазначено винуватцем транспортної події ТОВ ТЛГ "Меркурій" (а.с.104-110 у томі 6).

За змістом Протоколу оперативної наради, 09.02.2021 комісією за участю представника ТОВ «ТЛГ "Меркурій" (власник вагону), ТОВ "Альтара" (оператор), заводу виробника ТОВ "ДМЗ Карпати"), виконано огляд та обмір вагону № 63554257 побудови "1383 15.06.2018 та встановлено, що згідно довідки 2653 (Відомості про виконані ремонти) вагон № 63554257 після побудови жодному ремонту не підлягав. Згідно довідки 2731 (Відомості про комплектацію) під час побудови під вагон було підкочено відремонтовані візки (рік виготовлення надресорних балок 2007 та 2008; бокових рам 2007, 2005, 2006, 2007) та колісні пари (рік виготовлення 2001, 1993, 1990, 2002), які проходили ремонт у вагонному депо Попасна, про що свідчать клейма на деталях візків та бірках колісних пар. При цьому попередня історія експлуатації підкочених деталей під вагон в базі ИЦВ ЖА відсутня.

Для ліквідації наслідків транспортної події була задіяна техніка Відновного поїзда №1 Дніпро (вантажопідіймальний кран ЕДК-1000/4, бульдозер DRESSTA, дизель генератор та гідравлічне обладнення), Відновного поїзда №3 ст. Нижньодніпровськ-Вузол (вагон №19900221 та світлова вежа), Криворізького відновного поїзда ВП-2 (вантажопідіймальний кран ЕДК-2000), Криворізького відновного поїзда ВП-9 та особовий склад ВП-1-Дніпро, ВП-2 Кривий Ріг, ВП-4-Нижньодніпровськ-вузол і ВП-9-Пятихатки.

Роботи з ліквідації наслідків транспортної події 06.02.2021, роботи з підіймання та встановлення вагонів на рейки були закінчені 07.02.2021.

Відновні роботи виконувалися за допомогою гідравлічного обладнання, вантажопідіймальних кранів ЕДК-2000, ЕДК-1000/4, вагону №19900221 та бульдозеру Т-330. Відновні роботи проводилися з 06 до 08 лютого 2021 року.

06.02.2021 особовим складом Дніпровського відновного поїзда №1 за допомогою гідравлічного обладнання було встановлено на рейки вагон № 61672184. Вантажопіднімальним краном ЕДК-1000/4 Дніпровського відновного поїзда встановлено на рейки вагон № 63554257.

Бульдозером DRESSTA Дніпровського відновного поїзда №1, за участю особового складу відновних поїздів ВП-1, ВП- 2, ВП-3, ВП-9 виконувалися роботи з розтягування кузовів вагонів, візків та колісних пар вагонів для звільнення колії, - надання можливості проведення робіт з відновлення зруйнованої колії.

06.02.2021 особовим складом Криворізького та П`ятихатського відновних поїздів, за допомогою бульдозера ОКЕ88ТА виконувалися роботи з кантування та підтягування кузовів вагонів у зону роботи вантажопіднімального крана ЕДК-2000. Вантажопіднімальним краном ЕДК-2000 Криворізького відновного поїзда було встановлено на рейки вагони №61454856, №61080305, №54187968, №52685385.

Організація та проведення відновних робіт здійснювалися відповідно до вимог Інструкції з організації відбудовних робіт при ліквідації наслідків транспортних подій на залізницях України (№ ЦРБ-0021).

Для збирання розсипаного клінкера цементного було задіяно навантажувачі та автотехніку залізниці.

Для визначення розміру збитків у справі призначалась судова економічна експертиза. Згідно з висновком експертів №3957/3958-21 за результатами комісійної судової економічної експертизи по справі № 904/5520/21, складеного 22.03.2022 встановлено, що розмір витрат Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" внаслідок сходження з рейок 8-ми навантажених вагонів №№ 63554257, 56485659, 56936164, 52685385, 54187968, 61080305,

61454856, 61672184 вантажного поїзда №2302, яке відбулося 06.02.2021 на 136 км ПК8 перегону Верхньодніпровськ - Воскобійня становить 12 249 294,64 грн. (дванадцять мільйонів двісті сорок дев`ять тисяч двісті дев`яносто чотири грн. 64 коп.) з ПДВ.

Згідно висновку про вартість майна, виданий 15.02.2021 суб`єктом оціночної діяльності - ПП "Аспект", ринкова вартість рухомого обладнання (залізничні вагони: №№63554257, 56485659, 56936164, 52685385, 54187968, 61080305, 61454856, 61672184), які зійшли з рейок 06.02.2021 (2:00 05хв.) на станції Воскобійня регіональної філії "Придніпровська залізниця" у потягу №2302 формування станції Кривий Ріг-Сортувальний, становить 6 460 000,00 грн.

Внаслідок транспортної події Регіональній філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" нанесено матеріальних збитків, пов`язаних з поновленням пристроїв, ремонту колії, на суму 18 626 515,94грн., що й стало підставою звернення до суду.

Під час розгляду справи також було встановлено, що вантажний вагон № 63554257 був побудований на підставі Договору підряду №ДМЗК-104/р на виготовлення напіввагона чотиривісного моделі 12-9745, укладеного 21.12.2017 між ТОВ "Дослідно-механічний завод "Карпати" та ТОВ "ЗУБР-СТК".

Відповідно до Специфікації №1, яка є невід`ємною частиною цього Договору підряду, ТОВ "ЗУБР-СТК", як замовник, на виконання п.3.1 Договору надав на адресу підрядника ТОВ "ДМЗ "Карпати" усі необхідні матеріали на виготовлення напіввагона №63554257.

Зокрема, ТОВ "ЗУБР-СТК" надав на адресу ТОВ "ДМЗ "Карпати" два візка, які у травні 2018 року пройшли деповський ремонт на базі Структурного підрозділу "Вагонне депо Попасна" Регіональної філії "Донецька залізниця" АТ "Українська залізниця". При цьому саме під час зазначеного деповського ремонту на візок, який в подальшому був встановлений під вагон №63554257 як другий візок, службовими особами Позивача, які були відповідальними за проведення деповського ремонту цього візка, були встановлені дві бокові рами, в тому числі і бокова рама № 12 437823 07.

Актом виконаних робіт № 10 від 01.06.2018 підтверджено, що вагонним депо Попасна був проведений капітальний ремонт двох візків моделі 18-100, на один з яких була встановлена бокова рама №12 437823 07, яка пройшла капітальний ремонт, що підтверджується формою ВУ-32, заповненою відповідальними за ремонт бокової рам посадовими особами вагонного депо.

Наявність форми ВУ-32 свідчить про те, що бокова рама №12 437823 01 під час капітального ремонту в вагонному депо Попасна пройшла усі етапи проведення такого ремонту, які передбачені ЦВ-0015 "Інструкція з ремонту візків вантажних вагонів", в тому числі і неруйнівний контроль (дефектоскопію) феррозондовим або вихроструменевим методами. При цьому посадові особи вагонного депо Попасна, які оглядали, мили, чистили, перевіряли, ремонтували та фарбували бокову раму №12 437823 07, мали об`єктивну можливість та були зобов`язані під час проведення капітального ремонту виявити факт виправлення знаків маркуванні (клейма) на боковій рамі методом наплавлення та факт наплавлення усіх посилюючих ребер на боковій рамі у зонах радіусу R55 внутрішнього та зовнішнього кутів буксового прорізу, а також встановити наявність тріщини в корпусі рами, після чого відремонтувати або забракувати цю бокову раму для використання.

Відповідно до Акту №329 про технічне приймання нового вантажного вагона від 15.06.2018, старшим інспектором-приймальником ЦТА УЗ Юрківим І.В. (відповідальною особою АТ "Укрзалізниця") був оглянутий вантажний напіввагон №63554257, який належить ТОВ "ЗУБР-СТК". При цьому під час огляду вагона було встановлено, що він побудований згідно з договором підряду від 21.12.2017 №ДМЗК-104/р на виготовлення напіввагона чотиривісного моделі 12-9745 та відповідно до Технічних умов на виготовлення №ТУ У 35.2-01124454-032-2004 "Напіввагон чотиривісний моделі 12-9745. Також були проведені заводські випробування вагона, в тому числі перевірені бокові рами, встановлені на двох візках - зокрема бокова рама № 12 437823 07, що була встановлена на 2 візку цього вагона.

Згідно Сертифіката якості №226 від 15.06.2018, який був складений за участю посадових осіб ТОВ "ДМЗ "Карпати" та старшого інспектора філії НДКП АТ "Укрзалізниця" Юрківа І.В., було підтверджено, що виготовлений, прийнятий та випробуваний вантажний напіввагон №63554257 відповідає всім вимогам ТУ У 35.2-01124454-032-2004, кресленню К22.04-00.00.00.0-00СБ.

Відповідно до Акту №3 приймання-передачі напіввагонів у власність, побудований ТОВ "ДМЗ "Карпати" напіввагон №63554257 був переданий 15 червня 2018 року у власність ТОВ "ЗУБР-СТК" (а.с.85 у томі 6) та на цей вагон був виготовлений технічний паспорт (а.с.84 у томі 6).

Відповідач став власником вагону №63554257 на підставі договору купівлі-продажу №63554257ПВ, який був укладений 01.08.2018 між ТОВ "ЗУБР-СТК" та ТОВ "ТЛГ "Меркурій".

28.07.2018 між ТОВ ТЛГ "Меркурій" (замовник) та ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" ПАТ "Українська залізниця" (виконавець) укладено договір № ПЗ/М-188063/НЮ про надання послуг з організації курсування власних вагонів на коліях загального користування.

З 1 лютого 2021 року вагон №63554257 перебував в оренді у ТОВ "Альфара" на підставі Договору оренди залізничного рухомого складу №12-9745МЕР-АЛФ від 07.08.2020, укладеного між ТОВ "ТЛГ "Меркурій", як орендодавцем, та ТОВ "Альфара", як орендарем (а.с.86-90 у томі 6). Місцем передачі зазначеного вагона була станція Батуринська Придніпровської залізниці, що підтверджується відповідним Актом прийому-передачі (а.с.91 том 6).

Згідно зі ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Відповідно до ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Підставою цивільно-правової відповідальності за заподіяння шкоди є правопорушення, що включає складові елементи шкоду, протиправність поведінки заподіювача шкоди, причинний зв`язок та вину особи, яка заподіяла шкоду.

За таких обставин, притягнення до відповідальності можливе лише при наявності передбачених законом умов. Їх сукупність утворює склад правопорушення, який є підставою правової відповідальності. Склад правопорушення, визначений законом для настання відповідальності у формі відшкодування збитків, утворюють наступні елементи: суб`єкт, об`єкт, об`єктивна та суб`єктивна сторона.

Відсутність хоча б одного із вказаних елементів, що утворюють склад правопорушення, не дає підстави кваліфікувати поведінку боржника як правопорушення та, відповідно, не може бути підставою застосування відповідальності за порушення у сфері господарської діяльності.

Тобто, відшкодуванню підлягають збитки, які знаходяться у причинному зв`язку з правопорушенням. Відшкодування збитків є видом відповідальності учасників цивільних правовідносин за шкоду, яка є негативним наслідком правопорушення.

Право на відшкодування завданих збитків виникає при наявності складу цивільного правопорушення: порушення цивільного права чи інтересу; завдання збитків, причинного зв`язку між порушенням права та збитками, наявності винної (протиправної) поведінки.

Протиправна поведінка особи тільки тоді є причиною шкоди, коли вона прямо (безпосередньо) пов`язана зі збитками. Протиправною є поведінка особи з порушенням норм законодавства. Якщо зобов`язання виникає з договору, то протиправною визнається поведінка боржника, що порушує умови договору та закону.

На кредитора покладений обов`язок доведення факту невиконання або неналежного виконання зобов`язання, прямого причинного зв`язку між порушенням зобов`язанням і завданими збитками і їх розмір, на боржника відсутність вини.

Позивач протиправність дій відповідача пов`язує з невиконанням вимог ст. 36 Закону України «Про транспорт» від 10.11.1994 № 232/94- ВР, ст. 3, 10, 11 Закону України «Про залізничний транспорт» від 04.07.1996 № 274/96-ВР, ст. 68 Статуту залізниць України, п.п. 9.4, 9.12 Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом МТУ від 20.12.1996 № 411.

Статтею 36 Закону України «Про транспорт» зазначено, що до складу відомчого транспорту входять транспортні засоби підприємств, установ та організацій.

Підприємства та організації, які мають відомчий транспорт, повинні забезпечувати його розвиток і утримання на рівні, що відповідає вимогам безпеки при наданні транспортних послуг.

ВІдповідно до ст.3, 10, 11 Закону України «Про залізничний транспорт», законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із законів України "Про транспорт", "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.

Нормативно-правові акти, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України (ст.3).

Підприємства залізничного транспорту загального користування забезпечують безпеку життя і здоров`я громадян, які користуються його послугами, а також безпеку руху поїздів, охорону навколишнього природного середовища згідно з чинним законодавством України.

Безпека руху поїздів - комплекс організаційних і технічних заходів, спрямованих на забезпечення безаварійної роботи та утримання в постійній справності залізничних споруд, колій, рухомого складу, обладнання, механізмів і пристроїв.

Розміщення об`єктів, пов`язаних з виробництвом, зберіганням, навантаженням, транспортуванням і розвантаженням вибухових, легкозаймистих, радіоактивних речовин і матеріалів, отруйних та сильнодіючих хімічних речовин, визначається відповідними будівельними та санітарними нормами і правилами стосовно об`єктів, розташованих на землях залізничного транспорту загального користування. Місця перетину залізничних колій трубопроводами, лініями зв`язку і електропередач, іншими комунікаціями повинні погоджуватися з АТ "Укрзалізниця".

Рухомий склад, обладнання та інші технічні засоби, які постачаються залізничному транспорту, повинні відповідати вимогам безпеки руху, схоронності вантажів, охорони праці, екологічної безпеки і мати відповідний сертифікат.

Державний нагляд за безпекою руху поїздів на залізничному транспорті України здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до. ст. 68 Статуту залізниць України, залізничні колії, локомотиви і вагони підприємств повинні утримуватися ними згідно з правилами, затвердженими власниками цих підприємств чи органами, до сфери управління яких вони належать. Локомотиви і вагони, що належать підприємствам і експлуатуються в загальній мережі залізниць, повинні відповідати вимогам Правил технічної експлуатації залізниць України.

Вищезазначені норми права встановлюють загальні вимоги до власників вагонів утримувати їх на рівні, що відповідає вимогам безпеки при наданні транспортних послуг.

Разом з тим, посилання позивача на недодержання відповідачем п.п. 9.4, 9.12 Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом МТУ від 20.12.1996 № 411 є недоречним з наступних підстав.

Відповідно до п.1, 2 Правил технічної експлуатації залізниць України, Правила технічної експлуатації залізниць України (далі - Правила) встановлюють основні положення та порядок роботи залізниць і працівників залізничного транспорту України, основні розміри, норми утримання найважливіших споруд, пристроїв та

рухомого складу і вимоги, які ставляться до них, систему організації руху поїздів та принципи сигналізації.

Правила технічної експлуатації обов`язкові для усіх підрозділів та працівників залізничного транспорту. Виконання Правил технічної експлуатації забезпечує злагодженість усіх ланок залізничного транспорту, чітку та безперебійну роботу залізниць і безпеку руху.

Отже дані правила є обов`язковими лише для працівників залізничного транспорту.

Даними Правилами встановлено:

9.1. Рухомий склад, а також спеціальний самохідний рухомий склад має утримуватися в експлуатації у справному стані, що забезпечує безперебійну роботу, безпеку руху, охорону праці і своєчасно проходити планово-попереджувальні види ремонту і

технічного обслуговування.

Запобігання появи несправностей і забезпечення встановлених строків служби рухомого складу має бути головним у роботі осіб, відповідальних за його технічне обслуговування і ремонт.

9.3. Типи і основні характеристики рухомого складу, що заново будується, затверджуються в порядку, встановленому Міністерством транспорту України.

Технічне завдання на рухомий склад, що заново будується, затверджується постачальником за узгодженням із Державною адміністрацією залізничного транспорту України, а креслення вузлів та деталей і технічні умови - за погодженням з відповідними

головними управліннями Державної адміністрації залізничного транспорту України.

9.4. Усі елементи вагонів за міцністю, стійкістю і технічним станом мають гарантувати безпечний і плавний рух поїздів з найбільшими швидкостями, визначеними Державною адміністрацією залізничного транспорту України.

Вагони, що будуються, мають гарантувати безпечний і плавний рух з найбільшими конструкційними швидкостями перспективних локомотивів, призначених для обслуговування відповідних категорій поїздів.

Вантажні вагони, що не мають перехідних площадок, повинні мати спеціальні підніжки і поручні.

9.7. Побудований заново рухомий склад, а також спеціальний самохідний рухомий склад, а також той, що пройшов капітальний ремонт до введення його в експлуатацію на залізницю, має бути випробуваний і прийнятий від заводу-постачальника у визначеному Державною адміністрацією залізничного транспорту України порядку.

12.1. Забороняється випускати в експлуатацію і допускати до руху в поїздах рухомий склад, у тому числ і спеціальний рухомий склад, що має несправності, які загрожують безпеці руху, порушують охорону праці, а також ставити в поїзди вантажні вагони, стан яких не забезпечує збереження вантажів, що перевозяться.

Вимоги до технічного стану рухомого складу, порядок його технічного обслуговування і ремонту, а також відправлення його на заводи та депо для ремонту визначаються Державною адміністрацією залізничного транспорту України.

12.2. Система технічного обслуговування та ремонту рухомого складу, норми міжремонтних пробігів, порядок постановки в ремонт встановлюються Державною адміністрацією залізничного транспорту України.

Технічні вказівки і типові технологічні процеси з технічного обслуговування та ремонту рухомого складу затверджуються відповідними головними управліннями Державної адміністрації залізничного транспорту України

12.3. Відповідальність за якість виконаного технічного обслуговування і ремонту та безпеку руху рухомого складу несуть керівники і майстри заводів, депо, в тому числі депо для спеціального рухомого складу, колійних машинних станцій,

дистанцій, майстерень і пунктів технічного обслуговування, а також

працівники, які безпосередньо здійснюють технічне обслуговування та ремонт.

12.11. Технічне обслуговування без відчеплення та з відчепленням і ремонт вагонів проводиться в пунктах технічного обслуговування, у вагонних депо і на заводах.

Під час технічного обслуговування перевіряється:

стан та зношеність вузлів та деталей і їх відповідність

визначеним розмірам;

стан і справність ходових частин (візків);

Забороняється подача під навантаження вантажів і посадку людей несправних вагонів і без подання їх до технічного обслуговування. Про визнання їх придатними має бути

зроблений запис у спеціальному журналі.

Порожні вагони, що подаються під навантаження на станції, де немає пунктів

технічного обслуговування, а також навантажені вагони, які планується використовувати на таких станціях під здвоєні операції, мають бути оглянуті, а в

необхідних випадках і відремонтовані у найближчому пункті технічного обслуговування, що розміщується перед станцією навантаження.

Порядок подання вагонів до технічного обслуговування і повідомлення про їх

придатність визначається начальником залізниці.

12.12. На станціях формування і розформування, під час прямування на

станціях, передбачених графіком руху поїздів, кожний вагон поїзда має пройти технічне обслуговування, а в разі виявлення несправності - відремонтований. На цих станціях організується безвідчіпний ремонт вагонів.

На станціях де немає пунктів технічного обслуговування, кожний вагон перед причепленням до поїзда має бути оглянутий і підготовлений для прямування до найближчої станції, що має пункт технічного обслуговування.

Порядок пред`явлення поїздів до технічного обслуговування і повідомлення про їх придатність, а також порядок огляду і ремонту вагонів перед причепленням до поїзда на станціях, де немає пунктів технічного обслуговування, визначаються начальником залізниці.

12.13. Працівники пунктів технічного обслуговування мають своєчасно, відповідно до технологічного процесу і графіка руху поїздів, проводити технічне обслуговування та ремонт вагонів.

Відповідальність за безпеку руху і проходження вагонів без

відчеплення від поїздів у межах гарантійної ділянки несуть працівники зазначених пунктів. Гарантійні ділянки для вантажних поїздів установлюються: у межах однієї залізниці начальником залізниці, у межах двох і більше залізниць - Державною адміністрацією залізничного транспорту України.

Таким чином Правилами технічної експлуатації залізниць України саме на позивача покладено обов`язок слідкувати за технічним станом вагонів які використовуються для перевезення вантажіві допускати до перевезення лише справні в технічному стані вагони. І це є правильним, оскільки власники вагонів позбавлені можливості контролю за технічним станом вгонів, так як вагон не находиться в їхньому постійному володінні, а постійно рухаються залізницями України.

Вагони допускаються до перевезення лише з дозволу залізниці, після огляду їх технічного стану, про що складається відповідний Акт. Представники залізниці провинні перевіряти технічний стан вагонів перед подачею під завантаження, після завантаження, під час руху. І лише працівнкии залізниці мають право проводити технічне обслуговування і ремонт вагонів.

Як зазначалося вище, відповідно до Акту №329 про технічне приймання нового вантажного вагона від 15.06.2018, старшим інспектором-приймальником ЦТА УЗ Юрківим І.В. (відповідальною особою АТ "Укрзалізниця") був оглянутий вантажний напіввагон №63554257, який належить ТОВ "ЗУБР-СТК". При цьому під час огляду вагона було встановлено, що він побудований згідно з договором підряду від 21.12.2017 №ДМЗК-104/р на виготовлення напіввагона чотиривісного моделі 12-9745 та відповідно до Технічних умов на виготовлення №ТУ У 35.2-01124454-032-2004 "Напіввагон чотиривісний моделі 12-9745. Також були проведені заводські випробування вагона, в тому числі перевірені бокові рами, встановлені на двох візках - зокрема бокова рама № 12 437823 07, що була встановлена на 2 візку цього вагона.

Згідно Сертифіката якості №226 від 15.06.2018, який був складений за участю посадових осіб ТОВ "ДМЗ "Карпати" та старшого інспектора філії НДКП АТ "Укрзалізниця" Юрківа І.В., було підтверджено, що виготовлений, прийнятий та випробуваний вантажний напіввагон №63554257 відповідає всім вимогам ТУ У 35.2-01124454-032-2004, кресленню К22.04-00.00.00.0-00СБ.

Отже, на момент придбання відповідачем вагону, зауважень до технічного стану вагону в тому числі і до якості рами бокової не було.

За таких обставин, з урахуванням того, що гарантійні строки експлуатації встановлюються з дати відправки напіввагонів замовнику та складають на: напіввагон - 3 роки, основні несучі елементи рами - 11 років, а злам рами трапився 06.02.2021, у відповідача не було підстав для додаткових перевірок вагону, крім тих, які проводив позивач.

Розділом 20 Інструкції з ремонту візків вантажних вагонів, яка затверджена 14.05.2010 на 52 засіданні Ради залізничного транспорту передбачена відповідальність за якість ремонту візків. Так, п.20.1 встановлено, що вагоноремонтні підприємства, що ремонтують візки вантажних вагонів відповідно до цієї Інструкції РД 32 ЦВ 052-2009, Інструкції "Ремонт візків вантажних вагонів моделі 18-100 із встановленням зносостійких елементів у вузлах тертя" РД| 32 ЦВ 072-2009, "Інструкції з комплексної модернізації візків вантажних ваганів із використанням зносостійких елементів та коліс з ремонтним профілем ІТМ-73" С 03.04 несуть гарантійну відповідальність до наступного планового ремонту, рахуючи від дати підписання повідомлення про закінчення ремонту вагона форми ВУ-36.

Актом виконаних робіт № 10 від 01.06.2018 підтверджено, що вагонним депо Попасна був проведений капітальний ремонт двох візків моделі 18-100, на один з яких була встановлена бокова рама №12 437823 07, яка пройшла капітальний ремонт, що підтверджується формою ВУ-32, заповненою відповідальними за ремонт бокової рам посадовими особами вагонного депо.

Наявність форми ВУ-32 свідчить про те, що бокова рама №12 437823 01 під час капітального ремонту в вагонному депо Попасна пройшла усі етапи проведення такого ремонту, які передбачені ЦВ-0015 "Інструкція з ремонту візків вантажних вагонів", в тому числі і неруйнівний контроль (дефектоскопію) феррозондовим або вихроструменевим методами. При цьому посадові особи вагонного депо Попасна, які оглядали, мили, чистили, перевіряли, ремонтували та фарбували бокову раму №12 437823 07, мали об`єктивну можливість та були зобов`язані під час проведення капітального ремонту виявити факт виправлення знаків маркуванні (клейма) на боковій рамі методом наплавлення та факт наплавлення усіх посилюючих ребер на боковій рамі у зонах радіусу R55 внутрішнього та зовнішнього кутів буксового прорізу, а також встановити наявність тріщини в корпусі рами, після чого відремонтувати або забракувати цю бокову раму для використання.

Після придбання Відповідачем у власність вагону №63554257, зазначений вагон не перебував у фактичному володінні ТОВ "ТЛГ "Меркурій", оскільки постійно перебував на коліях загальної мережі залізниць, яка обслуговуються та утримується Позивачем відповідно до встановлених вимог чинного законодавства України. Відповідно до існуючих нормативів свій перший деповський ремонт вагон №63554257 повинен був пройти в травні-червні 2021 року. У період з 01.08.2018 по 06.02.2021 вагон №63554257, перебуваючи на коліях загального користування та перевозячи вантаж, постійно перевірявся посадовими особами Позивача на предмет відповідності його технічного стану встановленим нормативам, якими не було встановлено технічну несправність вагону №63554257.

Таким чином позивачем не доведено протиправність дій (бездіяльність) відповідача, у зв`язку з чим відсутній склад цивільного правопорушення в діях відповідача. Господарський суд обгрунтовано відмовив в задоволенні позовних вимог.

Посилання позивача на те, що вагон перебував де-який час на під`їздних коліях і позивач міг здійснювати його ремонт є лише припущенням позивача і не підверджується жодними доказами.

З урахуванням наведеного апеляційна скарга задоволенню не підлягає. Рішення суду слід залишити без змін.

Витрати за подання апеляційної скарги покладаються на позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 275, 276, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" залишити без задоволення

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 20.12.2022 у справі №904/5520/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено 21.04.2023

Головуючий суддя С.Г. Антонік

СуддяМ.О. Дармін

Суддя О.В. Березкіна

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.04.2023
Оприлюднено25.04.2023
Номер документу110392668
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —904/5520/21

Постанова від 17.10.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кондратова І.Д.

Ухвала від 26.09.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кондратова І.Д.

Ухвала від 12.09.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кондратова І.Д.

Ухвала від 01.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кондратова І.Д.

Ухвала від 28.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кондратова І.Д.

Ухвала від 23.06.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кондратова І.Д.

Ухвала від 26.05.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кондратова І.Д.

Постанова від 19.04.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 18.04.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

Ухвала від 17.02.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Антонік Сергій Георгійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні