Рішення
від 18.04.2023 по справі 915/411/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2023 року Справа № 915/411/22

м.Миколаїв.

Господарський суд Миколаївської області,

головуючий суддя Коваль С.М.,

розглянувши без виклику сторін

справу № 915/411/22

За позовом: державного підприємства "Адміністрація морських портів України",

пр-т Перемоги, 14, м. Київ, 01135,

в особі філії "Дельта -лоцман" державного підприємства "Адміністрація морських портів України", вул. Лягіна, 27, м. Миколаїв, 54017, e-mail: office@delta.uspa.gov.ua;

до товариства з обмеженою відповідальністю "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ",

54034, м. Миколаїв, вул. Заводська, 37, e-mail: agency@unicorn-maritime.com;

про стягнення грошових коштів у сумі 100709 грн. 92 коп. (еквівалент 2753,58 дол.США)., -

ВСТАНОВИВ:

Державним підприємством "Адміністрація морських портів України" в особі філії "Дельта-лоцман" державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (далі - Адміністрація) пред`явлено позов до товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ" про стягнення з останнього в порядку ст. 85 Кодексу торговельного мореплавства та ст. 22 Закону України "Про морські порти України", п. 1.4, 1.5, 1.13, 3.3 Порядку справляння та розмірів ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.06.2013 за № 930/23462, грошових коштів у загальній сумі 2753,58 дол. США, що за курсом НБУ становить 100709 грн. 92 коп., із яких: 2316 дол. США - канальний збір; 437,25 дол. США - пеня зі оплати канального збору, з посиланням на несплату ТОВ "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ" канального збору (послуги лоцманського проведення та регулювання руху) за проходження суден останнього в період 29.01-08.02.2022, внаслідок чого утворилася заборгованість у спірній сумі, на яку позивачем здійснено нарахування пені у порядку п. 5.4 договору. Позивач також просить про стягнення з ТОВ "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ" грошових коштів на відшкодування витрат з оплати позовної заяви судовим збором.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ", усупереч положень чинного законодавства, не оплачено портові збори у спірній сумі за послуги лоцманського проведення та з регулювання руху судна MF BREEZE (прапор судна TOGO).

За такими вимогами ухвалою від 17.10.2022 відкрито провадження в даній справі, та призначено розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження, а також встановлено відповідачу строк для подання заяви з запереченнями проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження - п`ятнадцять днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

ТОВ "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ" у відзиві від 05.11.2022 позов не визнає, вважаючи його безпідставним, зокрема, на думку відповідача, він не є кінцевим споживачем послуг, що надаються позивачем як підприємством за договором, а саме особою, яка діє від свого імені, але за рахунок і в інтересах судновласника, а тому виконання грошового зобов`язання залежить не тільки від власної волі відповідача, але й від своєчасного та у повному обсязі переказу судновласником грошових коштів на рахунок відповідача для здійснення подальших платежів на користь позивача за фактично надані послуги. Крім того, у відповідача відсутня можливість здійснення платежу в національній валюті України з метою погашення заборгованості.

До того, у відзив на позовну заяву ТОВ "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ" просить суд про зменшення розміру пені на підставі ст. 233 ГК України.

Ухвалою суду від 10.04.2023 закрито провадження в частині позовних вимог про стягнення боргу в сумі 2316 дол. США - канального збору з тих підстав, що ТОВ "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ" після відкриття провадження в даній справі погашено основний борг у спірній сумі

Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Між сторонами у справі укладено договір від 23.10.2017 № 12-П-АМПУ-17, з урахуванням додаткових угод до нього (далі - договір), згідно умов якого Адміністрація зобов`язалася за заявками ТОВ "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ", відповідно до діючих правил плавання, обов`язкових постанов, зводу звичаїв порту тощо (названі в подальшому - Правила) своєчасно і якісно надавати (забезпечувати): послуги з лоцманського проведення суден (лоцманський збір); послуги з регулювання руху суден у зонах дії центрів і постів регулювання руху суден (далі - ЦРРС/ПРРС) (збір за послуги служби регулювання руху суден); проходження суднам по Бузько-Дніпровсько-лиманському, Херсонському морському каналам та каналом Дунай-море на баровій частині гирла Новостамбульське (Бистре) (далі - БДЛК, ХМК та ГСХ) (канальний збір); послуги м/б "Гайдамака" та інших плавзасобів (згідно розцінок "Підприємства"); інформаційні послуги при проходженні судном ГСХ (згідно розцінок "підприємства"), а ТОВ "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ", у свою чергу, зобов`язалося робити оплату виставлених рахунків на протязі двадцяти днів з дати отримання, у порядку визначеному діючим законодавством України в сфері ЗЕД, валютного регулювання та валютного контролю по суднах, що плавають під іноземним прапором - у ВКВ, а під прапором України - у національній валюті України, якщо інше не передбачено чинним валютним законодавством України, вказувати в банківських документах необхідну розшифровку платежу по кожному судну (п.п. 1.1, 2.1.1, 2.3.3, 2.3.4, 4.2.2 договору).

Сторонами погоджено, що договір набирає чинності з моменту підписання і скріплення печатками сторін та діє до 31.12.2023; умови договору застосовуються до правовідносин, що виникли між ними з 23.10.2017 (пункти 8.1, 8. 2 договору з урахуванням додаткових угод).

У період 29.01-08.02.2022, відповідно заявок та лоцманських квитанцій від 29.01.2022 №436, від 29.01.2022 №4199, від 30.01.2022 № 4206, від 31.01.2022 №4221, від 01.02.2022 № 4223, від 02.02.2022 № 561, від 03.02.2022 № 562, а також квитанціями СРРС від 29.01.2022 № 1828, від 01.02.2022 № 1994, від 02.02.2022 № 2353 Адміністрацією надано послуги з лоцманського проведення та регулювання руху судна MF BREEZE (прапор судна TOGO), яке знаходиться від агентуванням відповідача.

За твердженнями позивача, ним за здійснення вищевказаних операцій виставлено ТОВ "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ" рахунок № МР-00468 на оплату послуг з лоцманського проведення та регулювання руху судна на суму 13117,21 дол. США (а.с. 55-72), проте позивачем зазначений рахунок оплачено частково в сумі 10800 дол. США., унаслідок чого утворилася заборгованість 2316,33 дол. США.

ТОВ "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ" оплатило рахунок несвоєчасно - після відкриття провадження в даній справі платіжним дорученням від 07.11.2022 № 108 на суму 2316,33 дол. США., у зв`язку з чим Адміністрацією на суму допущеного відповідачем прострочення нараховано пеню, стягнення якої є предметом даного спору.

Цивільним законодавством визначено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається у процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором; якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором (ст. ст. 901, 903 ЦК України).

Під час перебування в морському порту будь-яке судно зобов`язане дотримуватися чинних законів і правил України, в тому числі тих, що стосуються безпеки порту і судноплавства в порту, митного, прикордонного, санітарного (фітосанітарного) режимів, лоцманського проведення, буксирування, рятувальних і суднопіднімальних робіт, якірної стоянки і надання місць біля причалів, навантаження і вивантаження вантажів, посадки і висадки людей, послуг, пов`язаних з навантажувально-розвантажувальними роботами, і будь-яких інших портових послуг, портових зборів, запобігання забрудненню навколишнього природного середовища (ст. 85 Кодексу торговельного мореплавства (КТМ) України).

Згідно з ч. 1 ст. 21 Закону України Про морські порти, тарифи на спеціалізовані послуги, що надаються в морському порту суб`єктами природних монополій, та послуги, які оплачуються у складі портових зборів, підлягають державному регулюванню національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту.

У морському порту справляються такі портові збори: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний. Розміри ставок портових зборів для кожного морського порту встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, відповідно до затвердженої нею методики. Порядок справляння, обліку та використання коштів від портових зборів, крім використання коштів від адміністративного збору, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах морського і річкового транспорту (ст. 22 Закону України Про морські порти України).

Портові збори (корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний) справляються в морських портах із суден і плавучих споруд, що плавають під Державним Прапором України та іноземними прапорами, за групами згідно з додатком 1 до цього Порядку (п. 1.3 Порядку № 316).

У відповідності до пп. 3.3. Порядку № 316, нарахування канального збору здійснюється за кожне проходження підхідного каналу судном в один кінець і кожне проходження підхідного каналу судном транзитом в один кінець за одиницю умовного об`єму судна за ставками, наведеними в додатку 4 до цього Порядку.

Відповідно до статті 106 Кодексу торговельного мореплавства (КТМ) України із суден, що користуються послугами морських лоцманів, справляється лоцманський збір, порядок справляння і розмір якого встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики економічного розвитку.

Нарахування лоцманського збору здійснюється з умовного об`єму судна, який обчислюється в кубічних метрах і дорівнює добутку трьох величин (довжина судна, ширина судна і висота борту судна), зазначених в обмірному свідоцтві (головні розмірення) або документі, що його замінює (п.3.1 Тарифів на послуги із забезпечення лоцманського проведення суден затверджені наказом Міністерства інфраструктури України від 03.12.2013 №965 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 18 грудня 2013 р. за№ 2138/24670).

Із суден (крім суден групи В) лоцманський збір справляється за зовнішньо портове проведення (судновим ходом, судноплавним каналом, внутрішнім підхідним каналом, фарватером, рекомендованим шляхом, на якірній стоянці, рейді, за межами портової акваторії або між портовими акваторіями) та внутрішньо портове проведення (безпосередньо до причалу, відходу від причалу та маневрування суден між причалами в межах операційної акваторії причалу (причалів) за базовими ставками, наведеними у додатку 2 до цих Тарифів. Підставою для справляння лоцманського збору є лоцманська квитанція, що заповнюється та підписується капітаном судна та підтверджує факт надання лоцманських послуг, або радіотелеграфне підтвердження судна (п.п. 2.1, 2.8 Тарифів на послуги із забезпечення лоцманського проведення суден).

У відповідно до ст. 110 КТМ України у районах інтенсивного судноплавства (портові та узбережні води, вузькості, перетин морських шляхів) рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту, створюються служби регулювання руху суден, що здійснюють радіолокаційне обслуговування суден. Під радіолокаційним обслуговуванням мається на увазі контроль за безпекою судноплавства, регулювання руху суден, радіолокаційне проведення, подання допомоги суднам під час аварійно-рятувальних операцій, інформування про рух суден, стан засобів навігаційного облаштування, гідрометеорологічні умови та інші фактори, що впливають на безпеку плавання.

Згідно ст. 115 КТМ України, із суден, що користуються послугами служби регулювання руху суден, справляється збір, порядок справляння і розмір якого встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики економічного розвитку.

Послуги з регулювання руху суден надаються СРРС для суден, які здійснюють закордонне плавання, на підставі заявки капітана судна і/або морського агента, уповноваженого судновласником. Заявка на послуги з регулювання руху суден може бути поєднана із заявкою на лоцманські послуги (п. 3.1 Порядку надання послуг з регулювання руху суден, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 08.05.2013 № 291 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 травня 2013 року за №807/23339, далі - Порядок).

Пунктом 4.1 Порядку передбачено, що із суден, що користуються послугами СРРС з регулювання руху суден, справляється збір, порядок справляння і розмір якого встановлюються відповідно до закону.

Тарифи на послуги з регулювання руху суден затверджені наказом Міністерства інфраструктури України від 03.12.2013 № 966 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 18 грудня 2013 р. за № 2139/24671 (далі-Тарифи на послуги з регулювання руху суден).

Нарахування збору за послуги з регулювання руху суден здійснюється з умовного об`єму судна, який обчислюється в кубічних метрах і дорівнює добутку трьох величин (довжина судна, ширина судна і висота борту судна), зазначених в обмірному свідоцтві (головні розмірення) або документі, що його замінює (п. 1.2. Тарифів на послуги з регулювання руху суден).

Відповідно до п. 2.1 Тарифів на послуги з регулювання руху суден, збір за послуги з регулювання руху суден справляється із суден груп А, Б, Д та Е (у частині суден, що проходять ходові випробування) при наданні послуг у зоні відповідної Служби регулювання руху суден (далі - СРРС), а також при транзитному проходженні без заходження в морські порти / морські термінали у зоні відповідної СРРС за базовими ставками, наведеними у додатку 2 до цих Тарифів та становлять для суден у закордонному плаванні, які здійснюють плавання у порту Миколаїв 0,0112 доларів США за кубічний метр.

Згідно примітки 2 до додатку 2 до Тарифів на послуги з регулювання руху суден, із суден, що прямують Бузько-Дніпровсько-лиманським та Херсонським морським каналами з подальшим заходженням у морські порти / морські термінали цих регіонів, для яких не встановлені індивідуальні ставки, або без заходження у морські порти / морські термінали цих регіонів (у тому числі проходження транзитом), збір за послуги з регулювання руху суден справляється за ставками, установленими відповідно для морських портів Миколаїв та Херсон.

Як зазначалося вище, за укладеним між сторонами договором послуги ТОВ "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ" зобов`язано оплатити на протязі двадцяти банківських днів з дати отримання від підприємства рахунку за реквізитами, зазначеними у такому рахунку (п.п. 4.2.2 договору).

Ураховуючи викладене, суд визнає доведеним, що ТОВ "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ" неналежно виконало свої грошові зобов`язання з оплати наданих послуг за укладеним з позивачем договором.

У разі порушення стороною зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки (ч. 2 ст. 193 ГК України, ст. 611 ЦК України). Штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання (ч. 1 ст. 230 ГК України). Штрафні санкції за порушення грошових зобов`язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за увесь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором (ч. 6. ст. 231 ГК України).

Укладеним сторонами договором передбачено, що у випадку порушення строків здійснення остаточного розрахунку, передбачених п. 4.2.2 і п. 4.3 цього договору, агент за вимогою підприємства несе перед останнім відповідальність у вигляді сплати пені у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня, від несплаченої вартості послуг за кожен день прострочення (п.п. 5.4 договору).

Отже, нарахування пені на суму допущеного відповідачем прострочення виконання грошових зобов`язань відповідає умовам договору, чинному законодавству і обставинам справи. Поданий позивачем розрахунок пені в сумі 437,25 дол. США, що за курсом НБУ станом на 06.10.2022 еквівалентно 15989 грн. 62 коп. - пеня зі оплати канального збору., нарахованої за період 18.03-29.09.2022, суд визнає правильним.

Разом з тим, виходячи з інтереси обох сторін, суд ураховує складне фінансове становище відповідача через військову агресію проти України та на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, а також суму основного боргу та строк прострочення, які є незначними погашено відповідачем, і, що порушенням відповідачем договірних зобов`язань не завдано позивачу збитків.

Викладені обставини суд визнає винятковими, які мають істотне значення і дають право суду зменшити суму пені, виходячи із положень ч. 3 ст. 551 ЦК України та ст. 233 ГК України, якими передбачено право суду зменшити розмір неустойки, за наявності обставин, які мають істотне значення.

Виходячи із засад справедливості, добросовісності, пропорційності і розумності, як складових елементів загального конституційного принципу верховенства права, суд вважає, що нарахована пеня є непропорційною допущеному правопорушенню, а тому її розмір належить зменшити до суми 7994 грн. 81 коп.

Отже, позов Адміністрації належить задовольнити.

Визначаючи розмір судових витрат, суд виходить із наступного.

Господарським процесуальним законодавством передбачено покладання судових витрат у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог (ст. 129 ГПК України).

Витрати Адміністрації на оплату позовної заяви судовим збором за платіжним дорученням від 04.10.2022 № 2841 у сумі 2481 грн., яка є мінімальним розміром судового збору, передбаченого законодавством про судовий збір для оплати вимог майнового характеру, належить відшкодувати за рахунок відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, ГПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі філії "Дельта-лоцман" державного підприємства "Адміністрація морських портів України" задовольнити.

2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "ЮНІКОРН МЕРІТАЙМ", (54034, м. Миколаїв, вул. Заводська, 37, ідентифікаційний код 38169741) на користь державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (пр-т Перемоги, 14, м. Київ, 01135, ідентифікаційний код 38727770) в особі філії "Дельта -лоцман" державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (вул. Лягіна, 27, м. Миколаїв, 54017, ідентифікаційний код 38728507), грошові кошти в сумі 7997 грн. 81 коп. - пеню, а також грошові кошти на відшкодування витрат на оплату позовної заяви судовим збором у сумі 2481 грн.

Рішення може бути оскаржено до Південно-Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.М.Коваль.

Дата ухвалення рішення18.04.2023
Оприлюднено25.04.2023
Номер документу110393725
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —915/411/22

Рішення від 18.04.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль С.М.

Ухвала від 10.04.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль С.М.

Ухвала від 15.11.2022

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль С.М.

Ухвала від 17.10.2022

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні