Провадження №3/760/3283/23
Справа №760/7527/23
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 квітня 2023 року суддя Солом`янського районного суду м. Києва Оксюта Т.Г., розглянувши матеріали, які надійшли від Київської митниці Держмитслужби про притягнення до адміністративної відповідальності громадянина України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Київ, декларанта ФОП ОСОБА_1 (ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), паспорт громадянина України серії НОМЕР_2 , виданий Шевченківським РУ ГУ МВС України в місті Києві 23.05.2003 року, адреса реєстрації проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) ДРФО НОМЕР_1 , за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України, -
В С Т А Н О В И В:
До Солом`янського районного суду м. Києва надійшли матеріали про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за порушення митних правил.
З протоколу №2152/10000/22 про порушення митних правил від 08.12.2022 року вбачається, що 05.12.2022 о 09-44 год. з метою здійснення митного оформлення та випуску у вільний обіг на митну територію України товарів, а саме, «холодильні вітрини, (3 вантажних місця, загальною вагою брутто 849 кг, загальною вагою нетто - 673, 6 кг, фактурною вартістю 19 423, 04 євро, митною вартістю - 762 486, 65 грн)», декларантом ФОП ОСОБА_1 (ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), в особі громадянина України ОСОБА_1 (далі - декларант), згідно з договором про укладення митно-брокерських послуг № 20-04/16 від 20.04.2016, шляхом електронного декларування подано до відділу митного оформлення № 3 митного поста «Київ-центральний» Київської митниці митну декларацію типу ІМ40ДЕ, якій присвоєно номер №22UA100160854805U9 (далі - МД), та у якій декларант щодо товару за № 1 задекларував наступні відомості:
«Прилавки та аналогічні меблі, для демонстрації та зберігання, з охолодженням, не побутові, для використання в загальних закладах харчування,не медичного призначення, відсутні озоноруйнівні речовини та фторовані парникові гази, як хладоген використовують R513А озонобезпечна зеотропна суміш), не містить у своєму складі передавачів та приймачів, в розібраному стані: арт. UBERT DKPGN31 -1 шт, DELI CUBE Холодильна вітрина, 3*1 1/3 GN, 0.68kW, 230V, 1/N розмір (WxDxH) в мм1072 x 1062 x 771 арт. UBERT DKPGN51 - 1 шт, DELI CUBE Холодильна вітрина. 5*1 1/3 GN, 0.88kW, 230V розмір (WxDxH) в мм 1752 x 1062 x 771, арт.UBERT DKPGN71 - 1шт, DELI CUBE Холодильна вітрина 7*1 1/3 GN,1.1kW, 230V, 1/N розмір (WxDxH) в мм 2478 x 1062 x 771, Виробництва "UBERT GASTROTECHNIK GMBH", Торгівельна марка "UBERT", Країна походження DE.», 3 місця, вагою брутто 849 кг, нетто - 673,6 кг, фактурною вартістю 19 423,04 євро, митною - 762 486, 65 грн», код товару 8418501900 згідно з УКТ ЗЕД.
Одержувач/покупець товарів - ТОВ «ВБ Груп» (код ЄДРПОУ 40107045), зовнішньоекономічний контракт від 19.09.2022 № 32/2022; відправник/продавець - «UBERT GASTROTECHNIK GMBH» (D-46348 Raesfeld, Gewerbegebiet Ost-Nord, Німеччина), інвойс від 23.11.2022 № 3051148. Перевезення товарів здійснювалось автомобільним транспортним засобом з р.н.з. НОМЕР_3 / НОМЕР_4 , через міжнародний пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» Волинської митниці.
Також декларантом разом із вказаною МД було подано лист німецької компанії «UBERT GASTROTECHNIK GMBH» та його переклад на українську мову, зі змісту якого слідує, що холодильні агрегати вказаних товарів, а саме: холодильна вітрина DKPGN 31, холодильна вітрина DKPGN 51 та холодильна вітрина DKPGN 71 облаштовані газом «R-513А», який за своїми властивостями не шкодить озоновому шару, являється озонобезпечною азеотропною сумішшю з низьким потенціалом глобального потепління (630), але поряд з цим, у вказаних документах були відсутні відомості щодо підтвердження або спростування факту наявності у зазначених вище товарах «фторованих парникових газів».
Згідно даних офіційного порталу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (https://mepr.gov.ua/news/37367.html) слідує, що суміш «R-513A» відноситься до таких, що містить у своєму складі фторовані парникові гази, оскільки до її складу входить речовина «R-134a» та речовина «R-1234yf».
05.12.2022, з урахуванням пункту 2 статті 338 Митного кодексу України, посадовою особою підрозділу митного оформлення розпочато процедуру проведення митного огляду товарів, заявлених до митного оформлення за вказаною МД.
Під час митного огляду товарів та фотографування цих товарів встановлено (п. 8.3.4. Інформація щодо виконаних завдань та виявлених невідповідностей Акту про проведення огляду від 05.12.2022), що:
«по моделі "DKPGN31" по твару № 1 наявне маркування "R513А". Виявлено невідповідність заявленому відповідно маркування по товару № 1, а саме: по моделям "DKPGN51" та "DKPGN71" присутні написи і "R513А" і "R134а". Інформація про "R134а" по моделям "DKPGN51" та "DKPGN71" в графі 31 МД відсутня».
07.12.2022, о 13 год 06 хв декларантом було додано до МД додаткові документи німецької компанії «UBERT GASTROTECHNIK GMBH» згідно яких слідує, що речовина «R-513a» являється двокомпонентною та до її складу входить:
1) 56% речовини за найменуванням 2, 3, 3, 3 - тетрафторпропен (R-1234yf);
2) 44% речовини за найменуванням 1, 1, 1, 2 - тетрафторетан (R-134a).
Однак, декларантом не було подано до вказаної МД документу за кодом «0911», тобто ліцензії на імпорт товарів, відомості про які ним були заявлені у графі 31 Товару № 1 та в описі якого останнім було зазначено відомості про відсутність у товарах фторованих парникових газів.
У письмових поясненнях декларант зазначив, що:
- на момент подання вказаної МД він не мав у наявності документів, які б вказували на те, що у Товарі № 1 міститься контрольована речовина «тетрафторентан» (як компонент суміші за найменуванням «R-513a»);
- перед подачею даної МД ним не вживались додаткові заходи щодо з`ясування з яких саме компонентів складається суміш «R-513a»;
- можливості отримати додаткові документи від компанії «UBERT GASTROTECHNIK GMBH» про суміш «R-513a» перед подачею даної МД він не мав у зв`язку із перебоями постачання електроенергії;
- документ за кодом «5216», тобто - «заява декларанта або уповноваженої ним особи, у вигляді внесення коду до митної декларації, про відсутність озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів у товарах» до вказаної МД ним не було подано в силу його необережності, оскільки він вважав, що відомостей, які ним були заявлені у 31 графі Товару №1 «про відсутність озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів» достатньо;
- свою вину у незаявленні ним за встановленою формою точних та достовірних відомостей про Товар № 1 у митній декларації №22UA100160854805U9 визнав у формі необережності.
Таким чином, під час митного контролю встановлено, що у митній декларації
№22UA100160854805U9 декларантом:
- не заявлено достовірні відомості про товар - «холодильна вітрина арт. UBERT DKPGN31 - 1 шт, DELI CUBE, 3*1 1/3 GN, 0.68kW, 230V, 1/N розмір (WxDxH) в мм1072 x 1062 x 771; холодильна вітрина арт. UBERT DKPGN51 - 1 шт, DELI CUBE, 5*1 1/3 GN, 0.88kW, 230V розмір (WxDxH) в мм 1752 x 1062 x 771; холодильна вітрина арт.UBERT DKPGN71 - 1шт, DELI CUBE, 7*1 1/3 GN,1.1kW, 230V, 1/N розмір (WxDxH) в мм 2478 x 1062 x 771; Виробництва "UBERT GASTROTECHNIK GMBH", Торгівельна марка "UBERT", Країна походження DE», оскільки даний товар містить контрольовану речовину: 1,1,1,2-тетрафторетан, яка включена до Переліку контрольованих речовин (озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів), експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню (додаток 2, затверджений постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2021 № 1424) та являється одним із компонентів суміші (холодоагенту) R513а;
- не надано документу за кодом «0911», тобто ліцензії на імпорт товарів, оскільки товари заявлені за кодом 8418 УКТ ЗЕД та які містять контрольовані речовини підлягають ліцензуванню при імпорті (додаток 3, затверджений постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2021 № 1424).
Таким чином, на думку митного органу, декларантом ФОП ОСОБА_1 , в особі громадянина України ОСОБА_1 , не заявлено у митній декларації № 22UA100160854805U9 за встановленою формою точних та достовірних відомостей про товари, які підлягають обов`язковому декларуванню, а саме: наявність фторованого парникового газу (1,1,1,2-тетрафторетан, який включено до Переліку контрольованих речовин (додаток 2) затверджений постановою КМУ від № 1424) у «холодильних вітринах: UBERT DKPGN31, UBERT DKPGN51 та UBERT DKPGN71».
Отже, в діях громадянина України ОСОБА_1 наявні ознаки порушення митних правил, передбачених ст. 472 Митного кодексу України.
Представник Київської митниці Держмитслужби у судовому засіданні пояснила, що гр. ОСОБА_1 порушив митні правила, у зв`язку з чим щодо нього складено протокол про порушення митних правил №2152/10000/22 за ст. 472 МК України.
Представник особи, що притягується до адміністративної відповідальності в судовому засіданні заперечувала проти обставин викладених в протоколі про порушення митних правил №2152/10000/22 за ст. 472 МК України та зазначила, що декларантом ФОП ОСОБА_1 , в особі громадянина України ОСОБА_1 , не було заявлено у митній декларації № 22UA100160854805U9 за встановленою формою точних та достовірних відомостей про товари, які підлягають обов`язковому декларуванню, а саме: наявність фторованого парникового газу (1,1,1,2 - тетрафторетан, який включено до Переліку контрольованих речовин (додаток 2, затверджений постановою КМУ від № 1424) у «холодильних вітринах: UBERT DKPGN31, UBERT DKPGN51 та UBERT DКPGN71».
Отже, в діях громадянина України ОСОБА_1 наявні ознаки порушення митних правил, передбачених ст. 472 Митного кодексу України.
Заслухавши пояснення учасників судового розгляду, розглянувши отримані матеріали, вбачається наступне.
Встановлено, що 08.12.2022 Київською митницею відносно ОСОБА_1 , складено протокол про порушення митних правил № 2152/10000/22, за ознаками ст. 472 МК України, з приводу, на думку митного органу, вчинення дій, які полягали в незаявлення за встановленою формою точних та достовірних відомостей про товари, які підлягають обов`язковому декларуванню, а саме: Таким чином, під час митного контролю встановлено, що у митній декларації № 22UA100160854805U9 декларантом:
- не заявлено достовірні відомості про товар - «холодильна вітрина арт. UBERT DKPGNЗ1 - 1 шт., DELI СUВЕ Холодильна вітрина, 3*1 1/3 GN, 0.68kW, 230V, 1/N розмір (WxDxH) в мм 1072х1062х771; арт. UBERT DKPGN51 - 1 шт., DELI СUВЕ Холодильна вітрина 5*1 1/3 GN, 0.88kW, 230V розмір (WxDxH) в мм 1752х1062х771; apт. UBERT DKPGN71 - 1 шт., DELI СUВЕ Холодильна вітрина 7*1 1/3 GN, 1.1kW, 230V, 1/N розмір (WxDxH) в мм 2478х1062х771, виробництва «UBERT GASTROTECHNІK GMBH», торгівельна марка «UBERT, країна походження DE», оскільки даний товар містить контрольовану речовину: 1,1,1,2 - тетрафторетан, яка включена до Переліку контрольованих речовин (озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів), експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню (додаток 2, затверджений постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2021 № 1424) та являється одним із компонентів суміші (холодоагенту) R513а;
- не надано документу за кодом «0911», тобто ліцензії на імпорт товарів, оскільки товари заявлені за кодом 8418 УКТ ЗЕД та які містять контрольовані речовини підлягають ліцензуванню при імпорті (додаток 3, затверджений постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2021 № 1424);
На думку митного органу, декларантом ФОП ОСОБА_1 , в особі громадянина України ОСОБА_1 , не заявлено у митній декларації №22UA100160854805U9 за встановленою формою точних та достовірних відомостей про товари, які підлягають обов`язковому декларуванню, а саме: наявність фторованого парникового газу (1,1,1,2-тетрафторетан, який включено до Переліку контрольованих речовин (додаток 2) затверджений постановою КМУ від №1424) у «холодильних вітринах: UBERT DKPGN31, UBERT DKPGN51 та UBERT DKPGN71».
Митним органом встановлено, що 05.12.2022 о 09 год 44 хв з метою здійснення митного оформлення та випуску у вільний обіг на митну територію України товарів, а саме, «холодильні вітрини, (3 вантажних місця, загальною вагою брутто 849 кг, загальною вагою нетто - 673,6 кг, фактурною вартістю 19 423,04 євро, митною вартістю - 762 486,65 грн)», декларантом ФОП ОСОБА_1 , в особі громадянина України ОСОБА_1 (далі - декларант), згідно з договором про укладення митно брокерських послуг № 20-04/16 від 20.04.2016, шляхом електронного декларування подано до відділу митного оформлення № 3 митного поста «Київ-центральний» Київської митниці митну декларацію типу 1М40ДЕ, якій присвоєно номер №22UA100160854805U9 (далі - МД), та у якій декларант щодо товару за № 1 задекларував наступні відомості:
«Прилавки та аналогічні меблі для демонстрації та зберігання, з охолодження, не побутові, для використання в загальних закладах харчування, не медичного призначення, відсутні озоноруйнівні речовини та фторовані парникові гази, як хладоген використовують R513A озонобезпечна зеотропна суміш), не містить, у своєму складі передавачів та приймачів в розібраному стані: арт. UBERT DKPGNЗ1 - 1 шт., DELI СUВЕ Холодильна вітрина, 3*1 1/3 GN, 0.68kW, 230V, 1/N розмір (WxDxH) в мм 1072х1062х771 арт. UBERT DKPGN51 - 1 шт., DELI СUВЕ Холодильна вітрина 5*1 1/3 GN, 0.88kW, 230V розмір (WxDxH) в мм 1752х1062х771, apт. UBERT DKPGN71 - 1 шт., DELI СUВЕ Холодильна вітрина 7*1 1/3 GN, 1.1kW, 230V, 1/N розмір (WxDxH) в мм 2478х1062х771, Виробництва «UBERT GASTROTECHNІK GMBH», Торгівельна марка «UBERT», Країна походження DE., 3 місця, вагою брутто 849 кг, нетто - 673,6 кг, фактурною вартістю 19 423,04 євро, митною - 762 486, 65 грн.», код товару 8418501900 згідно з УКТ ЗЕД.
Одержувач/покупець товарів - ТОВ «ВБ Груп» (код ЄДРПОУ 40107045), зовнішньоекономічний контракт від 19.09.2022 № 32/2022; відправник/продавець - «UBERT GASTROTECHNІK GMBH» (D-46348 Raesfeld, Gewerbegebiet Ost-Nord, 1 -Німеччина), інвойс від 23.11.2022 № 3051148. Перевезення товарів здійснювалось автомобільним транспортним засобом з р.н.з. НОМЕР_5 / НОМЕР_6 , через міжнародний пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» Волинської митниці.
Також декларантом разом із вказаною МД було подано лист німецької компанії «UВERT GASTROTECНNIK GMBH» та його переклад на українську мову, зі змісту якого слідує, що холодильні агрегати вказаних товарів, а саме: холодильна вітрина DКPGN З1, холодильна вітрина DKPGN 51 та холодильна вітрина DKPGN 71 облаштовані газом «R-51ЗА», який за своїми властивостями не шкодить озоновому шару, являється озонобезпечною азеотропною сумішшю з низьким потенціалом глобального потепління (630), але поряд з цим, у вказаних документах були відсутні відомості щодо підтвердження або спростування факту наявності у зазначених вище товарах «фторованих парникових газів».
Згідно даних офіційного порталу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (https://mepr.gov.ua/news/37367.html) слідує, що суміш «R-513A» відноситься до таких, що містить у своєму складі фторовані парникові гази, оскільки до її складу входить речовина «R-134a» та речовина «R-1234yf».
Згідно п. 30 ч. 1 ст. 1 Закону України від 12 грудня 2019 року № 376-ІХ «Про регулювання господарської діяльності з озоноруйнівними речовинами та фторованими парниковими газами» - фторовані парникові гази - будь-які речовини, зазначені в додатку 2 до цього Закону, які існують самостійно або в суміші, первинні, рекуперовані, регенеровані або оброблені для рециклінгу чи їх ізомери, та мають потенціал глобального потепління вище нуля.
Згідно додатку № 2 до Закону України від 12 грудня 2019 року № 376-ІХ «Про регулювання господарської діяльності з озоноруйнівними речовинами та фторованими парниковими газами» речовина з позначенням HFC-l34a (CH2FCF3) відноситься до переліку фторованих парникових газів із 100-річним потенціалом глобального потепління «1430».
Згідно додатку№ 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 № 1424 найменування речовини «1, 1, 1, 2 - тетрафторетан (ГФВ-134а)» відноситься до переліку контрольованих речовин (озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів), експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню.
Згідно додатку № З до постанови Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 № 1424 товари заявлені за кодом 8418 УКТ ЗЕД «холодильники, морозильники та інше холодильне або морозильне обладнання, електричне або інших типів» відносяться до товарів, що можуть містити контрольовані речовини (озоноруйнівні речовини та фторовані парникові гази), експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню.
У примітці додатку № 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 № 1424 зазначено, що ліцензії на експорт (імпорт) товарів та обладнання, зазначених у цьому додатку, що містять контрольовані речовини (озоноруйнівні речовини та фторовані парникові гази), видаються на виконання положень Монреальського протоколу про речовини, що руйнують озоновий шар, на підставі погодження на імпорт/експорт контрольованих речовин, товарів та обладнання, що надається Міндовкілля в установленому зазначеним міністерством порядку. Дії щодо одержання погодження Міндовкілля здійснюються Мінекономіки без залучення суб`єкта зовнішньоекономічної діяльності в порядку міжвідомчого обміну інформацією. За відсутності у товарах та обладнанні, зазначених у цьому додатку, контрольованих речовин (озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів) митне оформлення здійснюється без ліцензії.
05.12.2022 з урахуванням пункту 2 статті 338 Митного кодексу України посадовою особою підрозділу митного оформлення розпочато процедуру проведення митного огляду товарів, заявлених до митного оформлення за вказаною МД.
Під час митного огляду товарів та фотографування них товарів встановлено (п. 8.3.4 Інформація щодо виконаних завдань та виявлених невідповідностей Акту про проведення огляду від 05.12.2022), що:
«по моделі «DКPGN 31» по товару № 1наявне маркування «R513А». Виявлено невідповідність заявленому відповідно маркування по товару № 1, а саме: по моделям «DКPGN 51» та «DKPGN 71» присутні написи і «R513А» і «R134а». Інформація про «R134а» по моделям «DKPGN 51» та «DКPGN 71» в графі 31 МД відсутня».
07.12.2022, о 13 год 06 хв декларантом було додано до МД додаткові документи німецької компанії «UBERT GASTROTECHNIK GМВН», згідно яких слідує, що речовина «R-513а» являється двокомпонентною та до її складу входить:
1) 56% речовини за найменуванням 2, 3, 3, 3 - тетрафторпропен (R-1234yf);
2) 44% речовини за найменуванням 1, 1, 1, 2 - тетрафторетан (R-134а).
Однак, на думку митного органу, декларантом не було подано до вказаної МД документу за кодом «0911», тобто ліцензії на імпорт товарів, відомості про які ним були заявлені у графі 31 Товару № 1 та в описі якого останнім було зазначено відомості про відсутність у товарах фторованих парникових газів.
У письмових поясненнях декларант зазначив, що: на момент подання вказаної МД він не мав у наявності документів, які б вказували на те, що у Товарі № 1 міститься контрольована речовина «тетрафторетан» (як компонент суміші за найменуванням «R-513а»);
перед подачею даної МД ним не вживались додаткові заходи щодо з`ясування з яких саме компонентів складається суміш «R-513a»;
можливості отримати додаткові документи від компанії «UBERT GASTROTECНNIK GМВН» про суміш «R-513a» перед подачею даної МД він не мав у зв`язку із перебоями постачання електроенергії;
документ за кодом «5216», тобто - «заява декларанта або уповноваженої ним, особи у вигляді внесення коду до митної декларації про відсутність озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів у товарах» до вказаної МД ним не було подано в силу його необережності, оскільки він вважав, що відомостей, які ним були заявлені у 31 графі Товару № 1 «про відсутність озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів» достатньо;
свою вину у незаявлені ним за встановленою формою точних та достовірних відомостей про Товар № 1 у митній декларації №22UA100160854805U9 визнав у формі необережності.
Таким чином, під час митного контролю митним органом встановлено, що у митній декларації № 22UA100160854805U9 декларантом:
- не заявлено достовірні відомості про товар - «холодильна вітрина арт. UBERT DKPGNЗ1 - 1 шт., DELI СUВЕ Холодильна вітрина, 3*1 1/3 GN, 0.68kW, 230V, 1/N розмір (WxDxH) в мм 1072х1062х771; арт. UBERT DKPGN51 - 1 шт., DELI СUВЕ Холодильна вітрина 5*1 1/3 GN, 0.88kW, 230V розмір (WxDxH) в мм 1752х1062х771; apт. UBERT DKPGN71 - 1 шт., DELI СUВЕ Холодильна вітрина 7*1 1/3 GN, 1.1kW, 230V, 1/N розмір (WxDxH) в мм 2478х1062х771, виробництва «UBERT GASTROTECHNІK GMBH», торгівельна марка «UBERT, країна походження DE», оскільки даний товар містить контрольовану речовину: 1,1,1,2 - тетрафторетан, яка включена до Переліку контрольованих речовин (озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів), експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню (додаток 2, затверджений постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2021 № 1424) та являється одним із компонентів суміші (холодоагенту) R513а;
- не надано документу за кодом «0911», тобто ліцензії на імпорт товарів, оскільки товари заявлені за кодом 8418 УКТ ЗЕД та які містять контрольовані речовини підлягають ліцензуванню при імпорті (додаток 3, затверджений постановою Кабінету міністрів України від 29.12.2021 № 1424);
Порядок декларування товарів у разі їх переміщення через митний кордон України встановлений Митним кодексом України.
Відповідно до статті 257 Митного кодексу України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Митне оформлення товарів здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів: відомості про товари: найменування; звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар; відомості, що підтверджують дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України; відомості про документи, передбачені частиною третьою статті 335 цього Кодексу.
Частиною 3 статті 335 Митного кодексу України встановлено, що у встановленому цим Кодексом порядку в митній декларації декларантом або уповноваженою ним особою у разі необхідності зазначаються відомості про документи, що підтверджують дотримання заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Статтею 197 Митного кодексу України передбачено, що на окремі товари встановлюються обмеження щодо їх переміщення через митний кордон України.
Пропуск таких товарів через митний кордон України та/або їх випуск залежно від вимог відповідного закону здійснюються митними органами на підставі отриманих від державних органів, інших установ та організацій, уповноважених на здійснення дозвільних або контрольних функцій щодо переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, з використанням механізму «єдиного вікна» відповідних дозвільних документів та/або відомостей про включення (виключення) товару до (з) відповідного реєстру у форм електронних документів, засвідчених електронним цифровим підписом, які підтверджують дотримання встановлених обмежень щодо переміщення таких товарів через митний кордон України, якщо використання таких дозвільних документів та/або відомостей для здійснення митних формальностей передбачено законами України.
Згідно з частиною 8 статті 264 Митного кодексу України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
Відповідно до частини 1 статті 266 Митного кодексу України, декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом.
Згідно статті 16 Закону України від 12 грудня 2019 року № 376-ІХ «Про регулювання господарської діяльності з озоноруйнівними речовинами та фторованими парниковими газами» порушення законодавства в сфері озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів тягнуть за собою відповідальність згідно із законом.
Згідно статті 458 Митного кодексу України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Таким чином, на думку митного органу, декларантом ФОП ОСОБА_1 , в особі громадянина України ОСОБА_1 , не заявлено у митній декларації № 22UA100160854805U9 за встановленою формою точних та достовірних відомостей про товари, які підлягають обов`язковому декларуванню, а саме: наявність фторованого парникового газу (1,1,1,2 - тетрафторетан, який включено до Переліку контрольованих речовин (додаток 2, затверджений постановою КМУ від № 1424) у «холодильних вітринах: UBERT DKPGN31, UBERT DKPGN51 та UBERT DКPGN71».
Однак, з такими доводами викладеними у протоколі про порушення митних правил № 2152/10000/22, за ознаками ст. 472 МК України не можливо погодитись, з огляу на наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Адміністративне правопорушення - це конкретне діяння (факт, явище, подія), що відбулося (мало місце) у реальній дійсності.
Склад адміністративного правопорушення - це передбачена нормами права сукупність об`єктивних і суб`єктивних ознак, за наявності яких діяння можна кваліфікувати як адміністративне правопорушення. Він включає в себе об`єкт, об`єктивну сторону, суб`єкт, суб`єктивну сторону. Відсутність хоча б однієї з ознак означає відсутність складу в цілому.
Об`єктом порушень митних правил є суспільні відносини, які виникають в галузі державного управління, охороняються законодавством, що встановлює митні правила, і яким завдається шкода у випадку вчинення митних правопорушень.
Об`єктивною стороною порушень митних правил є зовнішній прояв суспільно-небезпечного посягання. Об`єктивну сторону характеризують ознаки, які визначають акт зовнішньої поведінки правопорушника, це діяння (дія чи бездіяльність), шкідливі наслідки, причинний зв`язок між діяннями й наслідками, місце, час, обстановка, спосіб, знаряддя та засоби вчинення порушень митних правил.
Суб`єктивну сторону адміністративного правопорушення становить пов`язаний з його вчиненням психічний стан особи. До ознак, властивих суб`єктивній стороні, належать вина, мотив і мета вчинення правопорушення.
Вина - це психічне ставлення особи до вчиненого нею суспільно шкідливого діяння та його наслідків, яке виявляється у формі умислу або необережності.
Мотивом є усвідомлене особою внутрішнє спонукання, яким вона керувалася під час вчинення правопорушення.
Мета - це наслідок, результат, якого прагне досягти особа, що вчиняє адміністративне правопорушення.
Об`єкт правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України це установлений Митним кодексом України порядок декларування товарів, транспортних засобів, переміщуваних через митний кордон України.
Об`єктивна сторона правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України полягає у недекларування товарів, транспортних засобів, переміщуваних через митний кордон України, тобто у незаявленні за встановленою формою точних та достовірних відомостей (наявність, найменування або назва, кількість тощо) про товари, транспортні засоби, що підлягають обов`язковому декларуванню.
Суб`єктивна сторона правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України передбачає наявність в діях особи вини у скоєному правопорушенні у формі прямого умислу, тобто особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала або свідомо допускала їх настання
Відповідно до ч. 1 ст. 266 МК України декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом.
Статтею 257 МК України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом.
Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Перелік відомостей, що підлягають внесенню до митних декларацій, обмежується лише тими відомостями, які є необхідними для цілей справляння митних платежів, формування митної статистики, а також для забезпечення додержання вимог цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Зокрема, вказані питання врегульовані Порядком виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженим наказом Міністерства Фінансів України від 30.05.2012 № 631 (далі Порядок 631), та Порядком заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651 (далі Порядок 651).
Відповідно до ч. 8 ст. 257 МК України митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів: відомості про товари: найменування; звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар; торговельна марка та виробник товарів (за наявності у товаросупровідних та комерційних документах); код товару згідно з УКТ ЗЕД; найменування країни походження товарів (за наявності); відомості, що підтверджують дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України; відомості про документи, передбачені частиною третьою статті 335 цього Кодексу;
Порядок заповнення граф митної декларації при поміщення товарів в митних режим імпорту визначений п. 2 розділу ІІ Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, який затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651 (далі Порядок № 651).
Так, відповідно до Порядку № 651
Графа 31 "Вантажні місця та опис товарів - Маркування та кількість - Номери контейнерів - Кількість та розпізнавальні особливості" -
Під номером 1 зазначаються найменування та звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар (фізичні характеристики товару в обсязі, достатньому для однозначного віднесення його до коду згідно з УКТ ЗЕД, у кількості знаків, визначеній правилами заповнення графи 33 МД для відповідного митного режиму та особливостей переміщення): наприклад, комплектність або завершеність (зібраний/незібраний), кількісний та якісний склад (матеріал, речовина, суміш, сполука тощо), основні властивості товару (призначення, розмір, розфасування, пакування тощо).
Якщо у графі 33 МД код товару згідно з УКТ ЗЕД зазначається на рівні десяти знаків, в окремих полях електронної МД або у разі використання МД на паперовому носії - електронної копії МД на паперовому носії без зазначення у паперовому примірнику зазначаються за формою "електронного інвойсу" в розрізі кожного найменування товару відомості, необхідні для ідентифікації товарів, що є в наявності: найменування товару (згідно з рахунком або іншим документом, що визначає вартість товару); артикул (марка, модель, сорт, тип тощо); найменування торговельної марки (за наявності у товаросупровідних та комерційних документах); виробник (за наявності у товаросупровідних та комерційних документах); літерний код альфа-2 країни виробництва товару (за бажанням Декларанта); кількість …; код одиниці виміру …; ціна за одиницю товару …; вартість задекларованої кількості одиниць …; для товарів, відносно яких законодавством визначена інформація, необхідна для ідентифікації та/або класифікації таких товарів, - передбачена відповідними актами законодавства інформація про товар, у тому числі у вигляді кодів.
Порядком визначено, що відомості щодо товару, зокрема його найменування та опис, вносяться декларантом до митної декларації на підставі відомостей, наявних у товаросупровідних документах.
Одночасно, чинним митним законодавством України не встановлено обов`язку декларанта здійснювати перевірку повноти та достовірності відомостей, зазначених у товаросупровідних документах.
Послуги з декларування агентом з митного оформлення ОСОБА_1 надавались на підставі договору від 20.04.2022 № 20-04/16, який укладено між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ «ВБ-Груп» (ЄДРПОУ 40107045).
Відповідно до п. 2.3 Договору Замовник (ТОВ «ВБ-Груп») зобов`язаний до початку митного оформлення кожної партії товарів надавати Виконавцю (ФОП ОСОБА_1 ) всі необхідні для митного оформлення документи і забезпечити всією інформацією, необхідної для надання замовлених послуг.
Відповідно, ОСОБА_1 заявлення товарів до митного оформлення здійснювалось виключно на підставі товаросупровідних документів, отриманих від ТОВ «ВБ-Груп».
Найменування товару та звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар, фізичні характеристики товару (його склад) в обсязі, достатньому для однозначного віднесення його до коду згідно з УКТ ЗЕД, заявлено ОСОБА_1 у відповідності до наявних товаросупровідних, комерційних та технічних документів, отриманих від ТОВ «ВБ -Груп», а саме:
найменування - холодильна вітрина арт. UBERT DKPGN31, арт. UBERT DKPGN51, арт. UBERT DKPGN71
звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар - прилавки та аналогічні меблі, для демонстрації та зберігання, з охолодженням
торговельна марка та виробник товарів (за наявності) - торгівельна марка « ІНФОРМАЦІЯ_2 », виробник «UBERT GASTROTECHNIK GMBH».
код товару згідно з УКТ ЗЕД - 8418501900
найменування країни походження товарів (за наявності) - DE (Німеччина)
відомості, що підтверджують дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України - зазначено, що відсутні озоноруйнівні речовини та фторовані парникові гази, як хладоген використовують R513А озонобезпечна зеотропна суміш
відомості про документи, передбачені частиною третьою статті 335 цього Кодексу - не зазначались, оскільки відомостей про наявність озоноруйнівних речовин та фторовані парникові газів в складі холодоагенту R513А товаросупровідні документи не містили.
До митної декларації, агентом з митного оформлення ОСОБА_1 , в тому числі з метою підтвердження відомостей, внесених до
Отже, агентом з митного оформлення ОСОБА_1 , під час декларування товару в гр. 31 за МД № 22UA100160854805U9, зазначено відомості щодо опису товару, виключно на підставі наявних, вказаних в комерційних документах, в тому числі отриманих ТОВ «ВБ -Груп», тобто додержано порядок декларування, визначений Митним кодексом України та Порядком заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа.
Обґрунтовуючи наявність в діях ОСОБА_1 ознак складу правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України, в протоколі про порушення митних правил зазначено, що декларантом разом із вказаною МД було подано лист німецької компанії «UВERT GASTROTECНNIK GMBH» та його переклад на українську мову, зі змісту якого слідує, що холодильні агрегати вказаних товарів, а саме: холодильна вітрина DКPGN З1, холодильна вітрина DKPGN 51 та холодильна вітрина DKPGN 71 облаштовані газом «R-51ЗА», який за своїми властивостями не шкодить озоновому шару, являється озонобезпечною азеотропною сумішшю з низьким потенціалом глобального потепління (630), але поряд з цим, у вказаних документах були відсутні відомості щодо підтвердження або спростування факту наявності у зазначених вище товарах «фторованих парникових газів».
Згідно даних офіційного порталу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (https://mepr.gov.ua/news/37367.html) слідує, що суміш «R-513A» відноситься до таких, що містить у своєму складі фторовані парникові гази, оскільки до її складу входить речовина «R-134a» та речовина «R-1234yf».
З приводу зазначеного обґрунтування слід зазначити, що в додатку № 2 до Закону України від 12.12.2019 № 376-IX «Про регулювання господарської діяльності з озоноруйнівними речовинами та фторованими парниковими газами» визначено Перелік фторованих парникових газів, їх потенціал глобального потепління (Додаток № 2).
Постановою КМ України від 29.12.2021 № 1424 затверджено переліки товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та квот на 2022 рік.
Додаток 2 до Постанови визначає перелік контрольованих речовин (озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів) експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню,.
В Додатку 3 до вказаної Постанови, визначено Перелік товарів та обладнання, що можуть містити контрольовані речовини (озоноруйнівні речовини та фторовані парникові газів) експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню з зазначенням відповідних кодів товарів згідно УКТ ЗЕД.
Відповідно, за наявності імпортованого товару в Переліку 3 Постанови КМ України від 29.12.2021 № 1424, імпортер, а також особа, що безпосередньо здійснює декларування товарів, мають перевірити чи внесено речовини, які містить обладнання, до переліків, затверджених вищевказаними Законом та Постановою КМ України.
При чому, слід звернути увагу, що в Додатках наведено формулу, хімічну та скорочену назву контрольованої речовини.
В даному випадку імпортоване холодильне обладнання (код УКТ ЗЕД 8418501900), яке заправлено холодоагентом, який, в свою чергу може містити озоноруйнівні речовини та фторовані парникові гази.
Однак, відповідно до товаросупровідних документів, отриманих ОСОБА_1 від ТОВ «ВБ -Груп» холодильне обладнання, яке імпортувалось містило хладоген - R513А.
В переліках підконтрольних речовин наявна речовина з маркуванням R134А («HFC-134а», «ГФВ-134а»), тоді як речовина з маркуванням R513А відсутня.
З листів компанії виробника UВERT GASTROTECНNIK GMBH від 24.11.2022 та 12.2022 ОСОБА_1 було відомо, що UВERT використовує хладоген R513А, який є азеотропною суміщу HFC+HFO та є прямим замінником R134А та не наносить шкоди озоновому слою.
Про те, що R513А є прямим замінником R134А, підтверджувалось і інформацією, яка розміщена на відкритих інтернет-ресурсах, зокрема, наприклад: на сайті https://planetaklimata.com.ua/news/?msg=2595 зазначено, що «Холодоагент R513A - оптимізована з низьким GWP 630, азеотропна, негорюча альтернатива для холодоагенту НОМЕР_7 . Він служить заміною холодоагенту R134a в новому устаткуванні, демонструючи аналогічну продуктивність та ефективність. У компанії DuPont переконані, що XP10 (R513A) має великий потенціал як заміну для гібридних систем із середніми температурами охолодження», на сайті https://cubigel.com.ua/ua/a360143-issledovanie-novyh-hladagentov.html - «В якості перехідної альтернативи R134a, Huayi Compressor Barcelona випробував R450A і R513A. …Обидва холодоагенту R450A і R513A демонструють аналогічну продуктивність і надійність в порівнянні з R134a. …», ІНФОРМАЦІЯ_3 - «Холодоагент Opteon™ XP10 (R-513A) є заміною R-134a на основі гідрофторолефіну (HFO), що не руйнує озоновий шар (ODP), має низький потенціал глобального потепління (GWP)», https://www.kaeser.com/int-en/landingpages/f-gas-regulation - «Через потенціал глобального потепління сучасних холодоагентів регулювання F-газів має на меті сприяти меншій доступності та, отже, різкому зростанню вартості. Відтепер KAESER використовуватиме новий і більш безпечний для клімату R-513A... Негорючий R -513А - це еквівалентна заміна R-134a. …».
У підсумку, ОСОБА_1 , зважаючи на інформацію від виробника товару про те, що холодоагент R513А є прямим замінником R134А, яка до того ж підтверджувалась даними з інтерн-ресурсів, а також на відсутність в переліку контрольованих речовин саме речовини з назвою R513A, не мав сумніву в тому, що холодоагент R513A не відноситься до озоноруйнівних речовин та фторованих парникових газів, внесених до переліку, та, відповідно не містить їх у своєму складі, у зв`язку з чим і вніс відповідну інформацію до гр. 31 митної декларації.
Окрім іншого ОСОБА_1 об`єктивно не мав можливості провести більш детальне вивчення інформації, розміщеної у вільному доступі, щодо властивостей та складу холодоагенту R-513A у зв`язку із перебоями постачання електроенергії на території Макарівського району та відсутністю стабільного інтернет зв`язку, а також частими повітряними тривогами, за місцем фактичного проживання ОСОБА_1 (СТ «Лісова поляна», Київська обл., Бучанський р-н, тг Макарівська, с. Колонщина).
Також, слід додати, що напередодні заявлення товарів до митного оформлення, через відсутність освітлення, ОСОБА_1 травмувався, пошкодив ліве око, що призвело до травматичної ерозії рогівки, крововиливів та гематом, що, також вплинуло на фізичну можливість ОСОБА_1 опрацьовувати інформацію.
Проведення декларування товарів у відповідності до положень Митного кодексу України, додержання Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, внесення до митної декларації усієї наявної інформації, яка містились в товаросупровідних документах та була отримана від ТОВ «ВБ-Груп», пред`явлення товарів до митного контролю в повному обсязі, а також намагання пересвідчитися в повноті наданої інформації перед подачею митної декларації, свідчить про відсутність у ОСОБА_1 мети вчинити будь-які незаконні дії, в тому числі спрямовані недекларування товарів, а відтак і на відсутність ознак як об`єктивної так і суб`єктивної сторони правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України.
З метою подання до митниці додаткових документів, ТОВ «ВБ -Груп» звернулась до виробника, від якого отримано лист з роз`ясненням про те, що холодоагент R513A в своєму складі містить речовини «R-134a» та «R-1234yf», а також паспорт безпеки з відповідною інформацією, які подано до Київської митниці.
Крім того, ТОВ «ВБ -Груп», невідкладно подано заяву та відповідні документи, необхідні для отримання дозволу на імпорт товарів.
Відповідно до п. 8 та п. 9 ч. 8 ст. 257 МК України до митної декларації вносяться відомості, що підтверджують дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України, а також відомості про документи, передбачені ч. 3 ст. 335 МК України.
Разом з тим, відповідно до п. 1 ч. 11 ст. 264 МК України однією з підстав відмови у прийнятті митної декларації є випадок, коли митна декларація не містить усіх відомостей або подана без документів, передбачених статтею 335 цього Кодексу.
Відповідно до п.2 ч. 1 ст. 196 МК України не можуть бути пропущені через митний кордон України товари, на пропуск яких відповідно до закону потрібні документи державних органів, установ та організацій, уповноважених на їх видачу, - в разі відсутності таких документів.
Частиною 2 ст. 196 МК України визначено, що перевізник зобов`язаний здійснити зворотне вивезення товарів, ввезення і транзит яких на митну територію України заборонений.
Пунктом 1 ч. 1 ст. 238 МК України визначено, що обов`язковій передачі митному органу для зберігання підлягають товари, не пропущені під час ввезення на митну територію України внаслідок установлених законодавством заборон чи обмежень на їх ввезення в Україну або транзит через територію України і не вивезені з території України у день їх ввезення.
З огляду на положення п. 2 ч. 1 ст. 196, ч. 1 ст. 201, ч. 4 ст. 204 та п. 1 ч. 11 ст. 264 МК України відсутність відомостей або документів, передбачених ст. 335 МК України, тобто заявлення достовірних, але не повних відомостей, не утворює автоматично склад порушення митних правил, передбачених ст. 472 МК України, та є підставою для не пропуску товарів та/або відмови в прийнятті митної декларації.
Згідно з положеннями п. 3 ч. 1 ст. 8 МК України, державна митна справа здійснюється на основі принципів: законності та презумпції невинуватості.
Статтею 62 Конституції України встановлено, що особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.
Ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину.
Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях.
Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Відповідно до ст. 19 Закону України "Про міжнародні договори України" та ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", стала практика Європейського суду з прав людини є частиною національного законодавства та обов`язкова до застосування судами як джерело права.
Частина 1 ст. 6 Конвенції передбачає, що «кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який … встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення».
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Конвенції «кожен, кого обвинувачено у вчиненні кримінального правопорушення, вважається невинуватим доти, доки його вину не буде доведено в законному порядку».
Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) поширює стандарти, які встановлює Конвенція для кримінального провадження, на провадження у справах про адміністративні правопорушення. Наприклад, у справі «Лучанінова проти України» (рішення від 09.06.2011 року, заява № 16347/02) провадження у справі про адміністративне правопорушення за ч. 1 ст. 51 Кодексу України про адміністративні правопорушення стосовно заявниці, яка вчинила дрібну крадіжку на загальну суму 0,42 грн., ЄСПЛ розцінив як кримінальне для цілей застосування Конвенції з огляду на загальний характер законодавчого положення, яке порушила заявниця, а також профілактичну та каральну мету стягнень, передбачених цим положенням.
Процес про адміністративне правопорушення цілком ув`язаний з вищезазначеними презумпціями процесу кримінального, оскільки Європейський суд уже визнавав кримінально-правовий характер норм українського законодавства, якими передбачена відповідальність за адміністративні правопорушення, зокрема, і за порушення митних правил (рішення по справах «Надточій проти України» та «Гурепка проти України»).
Відповідно до ч. 2 ст. 251 Кодексу України про адміністративні правопорушення обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених ст. 255 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 495 МК України доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Такі дані встановлюються: протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; поясненнями свідків; поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; висновком експерта; іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами.
Посадова особа митного органу, яка здійснює провадження у справі про порушення митних правил, оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом та правосвідомістю.
Разом з тим, наявні у справі про порушення митних правил матеріали, з урахуванням наведених вище норм, принципу презумпції невинуватості, закріпленому в ст. 62 Конституції України, ст.4 та ст. 8 МК України, свідчать про те, що вина громадянина України ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України, не доведена
Відповідно до ст. 1 Кодексу України про адміністративні правопорушення завданням Кодексу є охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання Конституції і законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов`язків, відповідальності перед суспільством.
Статтею 23 Кодексу України про адміністративні правопорушення визначено, що адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
Відповідно до вимог ст. 33 Кодексу України про адміністративні правопорушення при накладенні стягнення враховується характер вчиненого правопорушення, особа правопорушника, ступінь вини, майновий стан, обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність.
У відповідності до положень частини першої ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі по тексту - Перший протокол), кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном.
Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Європейський суд з прав людини у справі «Трегубенко проти України» від 02.11.2004, зазначив, що позбавлення майна може бути виправданим лише у випадку, якщо буде показаний, inter alia, «інтерес суспільства» та «умови, передбачені законом».
Більше того, будь-яке втручання у право власності обов`язково повинно відповідати принципу пропорційності.
Як неодноразово зазначав Європейський суд з прав людини, «справедливий баланс» має бути дотриманий між вимогами загального інтересу суспільства та вимогами захисту основних прав людини. Пошук такого справедливого балансу пролягає через всю Конвенцію. Далі Європейський суд з прав людини зазначає, що необхідний баланс не буде дотриманий, якщо особа, про яку йдеться, несе «індивідуальний і надмірний тягар». (Рішення щодо Брумареску (Brumaresku), параграф 78).
ОСОБА_1 надає послуги з митного оформлення товарів понад 20 років. Від початку військової агресії займається волонтерством, має подяку від військової частини.
Громадянин України ОСОБА_1 до кримінальної та адміністративної відповідальності, в тому числі за порушення митних правил не притягався.
Порушення, зафіксоване протоколом про порушення митних прави №2152/10000/22, допущено ОСОБА_1 вперше, внаслідок сукупності об`єктивних обставин, за відсутності умислу та мети вчинити протиправні дії, направлені на неналежне декларування товару.
Загальний дохід ФОП ОСОБА_1 за 1 квартал 2023 року склав 49100 грн. без урахування податку на доходи (5% - 2 455,00 грн.) та поточних витрат підприємства, відповідно чистий дохід ОСОБА_1 становить близько 10 - 12 тис. грн. на місяць.
Накладення на ОСОБА_1 штрафу у розмірі 748 тис. грн., стане надмірним тягарем, утворить негативні наслідки для матеріального забезпечення його родини, та, безумовно, з огляду на критерії Європейського суду з прав людини, матиме своїм наслідком порушення справедливого балансу між вимогами захисту інтересів суспільства та вимогами захисту основних прав людини внаслідок такого втручання.
Беручи до уваги наведені обставини та норми закону, прихожу до висновку, що у діях ОСОБА_1 відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 472 МК України, що є підставою для закриття провадження по справі, відповідно до п. 1 ст. 247 КУпАП.
Згідно ст. 283 КУпАП України, постанова по справі повинна містити вирішення питання про вилучені речі і документи, отже, у зв`язку з закриттям провадження по справі, товар, вилучений митними органами відповідно до протоколу, підлягає поверненню його власнику або уповноваженій ним особі у встановленому законом порядку, після сплати всіх необхідних зборів, податків та платежів.
Керуючись ст.ст.7, 9, 243-244, 247, 248, 249, 251, 257, 283-285 КУпАП, ст.ст. 472 487, 527, 528 МК України, суддя, -
П О С Т А Н О В И В:
Провадження в справі про притягнення громадянина України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 у м. Київ, декларанта ФОП ОСОБА_1 (ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), паспорт громадянина України серії НОМЕР_2 , виданий Шевченківським РУ ГУ МВС України в місті Києві 23.05.2003 року, адреса реєстрації проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) ДРФО НОМЕР_1 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил за статтею 472 Митного кодексу України закрити на підставі п.1 ч.1 ст.247 КпАП України за відсутності в його діях складу адміністративного правопорушення.
Товар, вилучений згідно протоколу про порушення митних правил №2152/10000/22 від 08.12.2022 року, а саме: «Холодильна вітрина UBERT DKPGN31 в упаковці 1 шт., вартістю 196620,56 грн., Холодильна вітрина UBERT DKPGN51 в упаковці 1 шт., вартістю 240859,01 грн., Холодильна вітрина UBERT DKPGN71 в упаковці 1 шт., вартістю 310809,93 грн.» повернути власнику ОСОБА_1 або його законному представнику у встановленому законом порядку.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного суду через районний суд, шляхом подання скарги протягом десяти днів з дня винесення постанови.
Суддя
Суд | Солом'янський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 21.04.2023 |
Оприлюднено | 26.04.2023 |
Номер документу | 110410995 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Недекларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення |
Адмінправопорушення
Солом'янський районний суд міста Києва
Оксюта Т. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні