Рішення
від 10.04.2023 по справі 908/2364/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 15/192/22

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.04.2023 Справа № 908/2364/22

м. Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова І.С., розглянувши матеріали

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Роджерс, 69104, м. Запоріжжя, вул. Чумаченка, буд. 41, кв. 13

до відповідача Територіальної громади в особі Запорізької міської ради, 69071, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206

за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмет спору, на стороні відповідача Комунальне некомерційне підприємство Міська лікарня № 10 Запорізької міської ради, 69001, м. Запоріжжя, бул. Шевченка, 25

про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки

за участю секретаря судового засідання Кабак І.Ю.

за участю представників сторін та учасників процесу:

від позивача: Трачук Н.І., адвокат, ордер № 1110054 від 01.01.2023;

від відповідача: Лісняк Є.О., витяг ЄДРПОУ № 23285637;

від третьої особи: Богач А.О., адвокат, посвідчення ЗП № 002584 від 20.05.2020, ордер АР № 1113615 від 07.02.2023;

суть спору

22.11.2022 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Роджерс, м. Запоріжжя до відповідача Територіальної громади в особі Запорізької міської ради, м. Запоріжжя про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки площею 0,025 га кадастровий номер 2310100000:05:005:0267 між Товариством з обмеженою відповідальністю Роджерс, м. Запоріжжя та Запорізькою міською ради, м. Запоріжжя.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.11.2022, справу № 908/2364/22 передано на розгляд судді Горохову І.С.

Ухвалою суду від 01.12.2022 позовна заява була залишена без руху для усунення недоліків, допущених позивачем.

08.12.2022 на адресу Господарського суду від Товариства з обмеженою відповідальністю Роджерс, м. Запоріжжя надійшли письмові пояснення.

Ухвалою суду 16.12.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №908/2364/22. Присвоєно справі номер провадження № 15/192/22. Справа розглядається за правилами загального позовного провадження. Судове засідання призначено на 16.01.2023.

30.12.2022 від представника Запорізької міської ради до суду надійшов відзив на позовну заяву.

11.01.2023 від представника Товариства з обмеженою відповідальністю Роджерс до суду надійшла відповідь на відзив.

14.01.2023 до суду надійшла заява позивача із викладенням прохальної частини позову щодо змісту договору оренди землі з урахуванням заперечень відповідача в частині зміни коефіцієнту для розрахунку розміру орендної плати та збільшення розміру орендної плати.

Вказана заява прийнята судом до розгляду.

16.01.2023 від представника Товариства з обмеженою відповідальністю Роджерс до суду надійшла заява щодо зміни тексту договору.

16.01.2023 представника Запорізької міської ради до суду надійшло клопотання про залучення третьої особи яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

Ухвалою суду від 16.01.2023 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, відкладено розгляд справи на 07.02.2023. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмет спору, на стороні відповідача Комунальне некомерційне підприємство Міська лікарня № 10 Запорізької міської ради, м. Запоріжжя.

У судовому засіданні 10.04.2023 здійснювався звукозапис судового процесу за допомогою звукозаписувального пристрою системи Акорд.

Представник позивача підтримали заявлені позовні вимоги з тих підстав, що позивач є власником окремо визначеного нерухомого майна по бул. Шевченко 25 у м. Запоріжжі. Нерухоме майно розташовано на земельній ділянці площею 0,0250 га, яка зареєстрована за кадастровим номером 2310100000:05:005:0267 в Державному земельному кадастрі на підставі рішення Запорізької міської ради № 56/133 від 05.11.2014. Позивач звернувся до відповідача про укладення договору оренди щодо земельної ділянки на якій розташоване придбане нерухоме майно. Відповідач відповідне звернення не розглянув, договір оренди земельної ділянки не уклав. Позивач просить позов задовольнити та визнати укладеним договір оренди земельної ділянки.

Відповідач щодо позову заперечив з тих підстав, що Запорізькою міською радою було прийнято рішення про відмову в погодженні КПН «Міська лікарня № 10» ЗМР технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по бул. Шевченко 25 для розташування лікарні. Рішення в судовому порядку не оскаржено. На час вирішення спору в суді законним користувачем (набувачем) об`єкту цивільних прав земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:005:0060 загальною площею 2,7015 га, до складу якої входить територія (частина земної поверхні) на якій розташоване майно, яке належить на праві власності ТОВ «Роджерс» (2310100000:05:005:0267) є саме третя особа, як правонаступник з 04.04.2019 КУ «Центральна лікарня Орджонікідзевського району». Поділ земельної ділянки загальною площею 2,7015 га у законний спосіб не відбувся, а спірна земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:05:005:0267 площею 0,025 га не є у розумінні статті 79-1 Земельного кодексу України сформованою та не є об`єктом цивільних прав, а тому законних підстав для укладення договору оренди спірної земельної ділянки не має. Рішення про припинення права постійного користування на час вирішення спору в суді не приймалося, державна реєстрація припинення не відбулася. Цільове призначення після поділу земельної ділянки у законний спосіб підлягає зміні за проектом землеустрою відповідно до вимог ч. 2 ст. 123 ЗК України. В іншому випадку розмір орендної плати буде знижено в 3,6 разів а призведе до втрат бюджету міста Запоріжжя, що суперечить інтересам територіальної громади. Просить у позові відмовити повністю.

У відповіді на відзив позивач зазначив, що позивач після набуття пава власності на об`єкти нерухомого майна набув право на оформлення відповідного права користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. Розглянути питання щодо одержання земельної ділянки у користування відповідно до вимог чинного законодавства повинен відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. Після укладення договору купівлі-продажу об`єкту комунальної власності від 11.12.2014 до позивача перейшло право користування земельною ділянкою, на якій розміщено нерухоме майно, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. З урахуванням вимог Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна», Запорізька міська рада повинна була з моменту набуття чинності цим законом, достроково припинити право постійного користування в частині земельної ділянки, необхідної для обслуговування і використання приватизованого об`єкта за призначенням з третьою особою по справі та була зобов`язана укласти договір оренди з покупцем об`єкта приватизації, що є окремою стоячою будівлею, відповідно до Земельного кодексу України у тримісячний строк з моменту реєстрац2ії покупцем права власності на об`єкт приватизації. Просить позов задовольнити.

Відповідачем надані заперечення в яких зазначив, що заяв (клопотань) від КНП «Міська лікарня № 10» ЗМР щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:005:0060 до Запорізької міської ради не надходило. Підставою для укладення договору оренди землі комунальної форми власності може бути виключно рішення органу місцевого самоврядування, яке на час вирішення спору в суді не приймалося. Після поділу земельної ділянки, цільове призначення новоствореної земельної ділянки потребує зміні. Також, міська рада не погоджується з Витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який сформовано 07.02.2022, оскільки вказаний об`єкт спірна земельна ділянка з урахуванням норм чинного земельного законодавства не існує.

Третя особа надала пояснення щодо суті спору та зазначила, що міська лікарня є законним користувачем земельною ділянкою площею 2,7015 га. Запорізькою міською радою відмолено у погодженні технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки. Поділ земельної ділянки у законний спосіб не відбувся. Рішення про припинення права постійного користування на час вирішення спору в суді не приймалося та відповідно державна реєстрація припинення не відбулася. Підстави для задоволення позову відсутні.

Розгляд справи відповідно до вимог ст. 222 ГПК України здійснювався за допомогою звукозаписувального технічного засобу, а саме програмно апаратного комплексу Акорд.

У судому засіданні 10.04.2022 судом, в порядку ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення, судом оголошено, що повний текст рішення буде складено протягом 10 днів.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників справи, суд установив.

У Державному земельному кадастрі 17.05.2006 року здійснено державну реєстрацію земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя, бульвар Шевченка, буд. 25 та присвоєно кадастровий номер 2310100000:05:005:0060, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру від 03.06.2014.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Роджерс» на підставі договору купівлі-продажу об`єкту комунальної власності №11/14 від 11.12.2014 є власником окремо визначеного нерухомого майна по бул. Шевченко, 25 у м. Запоріжжі.

Відповідно до п. 1 вказаного договору об`єктом приватизації виступала окрема будівля - літ. К. Земельна ділянка, на якій розташована будівля, оформлена із власником, Запорізькою міською радою, до укладання цього договору, в погоджених межах площею 0,0250 га та зареєстрована за кадастровим номером 2310100000:05:005:0267 в Державному земельному кадастрі на підставі рішення Запорізької міської ради № 56/133 від 05.11.2014.

05.11.2014 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 56/133 про надання згоди на поділ земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:05:005:0060) площею 2,7015 га (витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 22.10.2014 № НВ-2301146562014) по бул. Шевченка 25, яка перебуває в постійному користуванні комунальної установи «Центральна лікарня Орджонікідзевського району» для розташування міської лікарні № 10.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Роджерс» у березні 2015 року звернулось до Запорізької міської ради листом № 31 проханням оформити договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:005:0267 площею 0,025 га у зв`язку з набуттям права власності на приміщення за адресою бул. Шевченка 25 для розташування медико-діагностичного центру та аптеки.

Листом Управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради № 0888/02-03 від 21.03.2015 позивача повідомлено про необхідність подання відповідних документів, а саме: лист Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради з приводу визначення необхідної площі для функціонування даного об`єкту згідно із будівельними нормами та правилами; технічний паспорт на майно (оригінал та копія).

18.09.2015 Комунальною установою «Центральна лікарня Орджонікідзевського району» оформлено нотаріально посвідчену заяву щодо надання згоди на поділ земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:005:0060.

Згідно з листом постійної комісії з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин Запорізької міської ради № 88/16 від 29.11.2016 на розгляді постійної комісії знаходиться проект рішення Запорізької міської ради «Про затвердження КУ «Запорізька міська клінічна лікарня № 10» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 для розташування міської лікарні № 10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 ТОВ «Роджерс» для розташування медично-діагностичного центру та аптеки».

У січні 2017 року ТОВ «Роджерс» звернулося до Запорізької міської ради із запитом щодо розгляду відповідного проекту рішення.

Листом № 253/02-03 від 09.02.2017 Управління з питань земельних відносин повідомило позивача, що проект рішення Запорізької міської ради «Про затвердження КУ «Запорізька міська клінічна лікарня № 10» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 для розташування міської лікарні № 10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 ТОВ «Роджерс» для розташування медично-діагностичного центру та аптеки» розглянутий постійною комісією Запорізької міської ради, проте остаточне рішення прийнято не було.

З метою отримання інформації щодо розгляду відповідного проекту рішення, прийняття постійною комісією відповідного рішення та передання документів на розгляд сесії міської ради, в інтересах ТОВ «Роджерс» у 2018-2019 роках до Голови постійної комісії з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин Запорізької міської ради направлялися адвокатські запити.

Наведені обставини стали предметом судового розгляду у справах № 280/4313/19, № 280/5055/20, № 280/11246/21 в ході розгляду яких встановлені обставини, які не потребують додаткового доведення в силу п. 4 ст.75 ГПК України.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 16.12.2019 у справі № 280/4313/19 позовну заяву ТОВ "Роджерс" до Запорізької міської ради Запорізької області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Запорізької міської ради Запорізької області щодо нерозгляду проекту рішення Запорізької міської ради "Про затвердження КУ "Запорізька міська клінічна лікарня № 10" технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 для розташування міської лікарні № 10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 ТОВ "Роджерс" для розташування медично-діагностичного центру та аптеки", кадастровий номер 2310100000:05:005:0267.

Зобов`язано Запорізьку міську раду Запорізької області розглянути проект рішення Запорізької міської ради "Про затвердження КУ "Запорізька міська клінічна лікарня № 10" технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд.25 для розташування міської лікарні № 10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 ТОВ "Роджерс" для розташування медично-діагностичного центру та аптеки", кадастровий номер 2310100000:05:005:0267, та прийняти рішення, відповідно до вимог ст.123 Земельного кодексу України.

Запорізьким окружним адміністративним судом 22.07.2020 у справі 280/4313/19 видано виконавчий лист про зобов`язання Запорізьку міську раду Запорізької області розглянути проект рішення Запорізької міської ради "Про затвердження КУ "Запорізька міська клінічна лікарня № 10" технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд.25 для розташування міської лікарні № 10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 ТОВ "Роджерс" для розташування медично-діагностичного центру та аптеки", кадастровий номер 2310100000:05:005:0267 та прийняти рішення, відповідно до вимог ст.123 Земельного кодексу України.

Постановою від 31.07.2020 Вознесенівського відділу державної виконавчої служби у місті Запоріжжі Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) відкрите виконавче провадження № 62688790 за виконавчим листом № 280/4313/19, виданим 22.07.2020 Запорізьким окружним адміністративним судом.

Постановою від 13.10.2020 Вознесенівського відділу державної виконавчої служби у місті Запоріжжі Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) виконавче провадження № 62688790 закінчене у зв`язку з виконанням.

За наслідками розгляду скарги ТОВ «Роджерс» на дії державного виконавця постанову від 13.10.2020 скасовано.

Постановою від 21.01.2021 Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Запорізькій області Південно-Східного Міжрегіонального управління Міністерства юстиції відкрите виконавче провадження № 642436999 за виконавчим листом по справі № 280/4313/19.

Постановою від 11.02.2021 Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання судових рішень у Запорізькій області Південно-східного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Дніпро) виконавче провадження № 642436999 закінчене у зв`язку з виконанням.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 06.12.2021 у справі № 280/11246/21 адміністративний позов ТОВ «Роджерс» до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Запорізькій області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) про визнання протиправною та скасування постанови про закінчення виконавчого провадження задоволено, визнано протиправною та скасовано постанову про закінчення виконавчого провадження № 64243699 від 11.02.2021.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 14.04.2022 у справі №280/11246/21 рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.12.2021) в адміністративній справі №280/11246/21 скасовано і прийнято постанову, якою в задоволенні позову ТОВ "Роджерс" до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Запорізькій області Південно-Східного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Дніпро) про визнання протиправною та скасування постанови відмовлено.

Також товариством з обмеженою відповідальністю «Роджерс» оскаржено у судовому порядку рішення Запорізької міської ради № 43 від 24.05.2020 "Про відмову у затвердженні КНП "Запорізька міська лікарня № 10" технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25.

У липні 2020 року ТОВ «Роджерс» звернулось до суду з позовом, в якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення Запорізької міської ради № 43 від 24.05.2020 «Про відмову у погодженні КНП «Міська лікарня № 10» ЗМР технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по бул. Шевченка, 25; зобов`язати відповідача розглянути проект рішення Запорізької міської ради «Про затвердження КУ «Запорізька міська клінічна лікарня № 10» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 для розташування міської лікарні № 10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 TOB «Роджерс» для розташування медично-діагностичного центру та аптеки», кадастровий номер 2310100000:05:005:0267 та прийняти рішення відповідно до вимог ст.ст. 123, 186-1 Земельного кодексу України.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02 листопад 2020 року по справі № 280/5055/20 у задоволенні позовних вимог ТОВ «Роджерс» до ЗМР відмовлено.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 листопад 2020 року залишено без змін.

27.11.2020 Управління з питань земельних ресурсів Запорізької міської ради листом № 2284/02-03 на звернення ТОВ «Роджерс» від 11.11.2020 № 67 повідомило, що викладені у листі питання було вирішено рішенням Запорізької міської ради № 43 від 24.06.2020 про відмову в погодженні технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки та розглянуто Запорізьким окружним адміністративним судом під час слухання справи № 280/5055/20 про що винесено рішення від 02.11.2020 яким відмолено у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

19.04.2022 Управлінням з питань земельних ресурсів Запорізької міської ради листом № 0366/02-03 на звернення ТОВ «Роджерс» № 0685/03-32/03 повідомило, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності здійснюється на підставі рішення органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Укладення договору оренди земельної ділянки передбачає процедуру визначену законодавством: прийняття рішення міської ради про передачу земельної ділянки в оренду та укладення договору; підписання договору оренди землі; реєстрація права користування в реєстраційній службі Головного управління юстиції у Запорізькій області, що передбачає підготовку у відповідній землевпорядній документації XML файл, який є необхідним для отримання Витягу з державного земельного кадастру («Витяг із земельного кадастру/Витяг із Поземельної книги/Витяг із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно»). Договір оренди вважається укладеним з моменту реєстрації права оренди. Усі вище перелічені дії передують безпосередньому укладанню договору оренди землі.

Водночас, у зв`язку з прийняттям Указів Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного сану в Україні» та від 15.03.2022 № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» розгляд звернень фізичних та юридичних осіб з питань регулювання земельних відносин тимчасово призупинено. З метою передачі земельної ділянки за адресою м. Запоріжжя, бул. Шевченка 25 в оренду відповідно до норм Земельного кодексу України, Закону України «Про оренду землі», ТОВ «Роджерс» необхідно звернутись до Запорізької міської ради із відповідним клопотанням щодо оформлення земельної ділянки одразу після закінчення режиму воєнного стану в Україні.

Позивач вважає, що відповідач безпідставно ухиляється від укладення договору оренди земельної ділянки площею 0,025 га кадастровий номер 2310100000:05:005:0267 та просить визнати укладеним договір оренди вказаної земельної ділянки між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Роджерс» в редакції, наведеній позивачем у заяві від 14.01.2023.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі з огляду на наступне.

За змістом статті 14 Конституції України, з якою кореспондуються приписи частин першої, другої статті 373 ЦК України та статті 1 ЗК України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Частинами першою, другою статті 83 ЗК України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Відповідно до абзацу першого частини першої та частини другої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

При цьому частиною першою статті 93 ЗК України, приписи якої кореспондуються зі статтею 1 Закону України «Про оренду землі», визначено, що засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності, є правом оренди земельної ділянки.

Порядок переходу права на земельну ділянку в разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду визначено статтею 377 ЦК України, приписи якої кореспондуються зі статтею 120 ЗК України, за змістом яких до особи, яка набула право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, установлених для попереднього землевласника (землекористувача).

При цьому відповідно до частин першої, другої статті 120 ЗК України в редакції, чинній на час набуття позивачем права власності на об`єкт нерухомого майна, розташованого на спірній земельній ділянці, при переході права власності на будівлю і споруду право власності на земельну ділянку або її частину може переходити на підставі цивільно-правових угод, а право користування - на підставі договору оренди. При відчуженні будівель та споруд, які розташовані на орендованій земельній ділянці, право на земельну ділянку визначається згідно з договором оренди земельної ділянки.

Згідно з принципом єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованих на ній будинку, споруди (зміст якого розкривається, зокрема, як у статті 120 ЗК України та статті 377 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття.

Отже, відповідно до зазначених правових норм власники споруди мають право на користування земельною ділянкою, на якій вона розташована.

При цьому, в даному випадку припинення права користування частиною земельної ділянки відбувається автоматично, в силу прямої норми закону (стаття 120, пункт "е" частини 1 статті 141 Земельного кодексу України) і не потребує прийняття судового рішення.

Стаття 120 ЗК України (в редакції Закону України № 997-V від 27 квітня 2007 року, зі змінами на час укладення договору купівлі-продажу об`єкту комунальної власності № 11/14 від 11.12.2014 року) закріпила автоматичний перехід права на земельну ділянку при відчуженні будівлі чи споруди і ці норми мають імперативний характер.

Таким чином, чинне земельне та цивільне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який хоча безпосередньо і не закріплений у загальному вигляді в законі, тим не менш знаходить свій вияв у правилах статті 120 ЗК України, статті 377 ЦК України, інших положеннях законодавства.

Однак передбачений законодавцем принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди не знаходить належного втілення у нормах, які регулюють перехід прав на земельну ділянку при переході права власності на споруду, яка на ній розташована, коли такий об`єкт нерухомого майна знаходиться на земельній ділянці, що перебуває на праві постійного користування.

Земельна ділянка кадастровий номер 231010000:05:005:0060 перебуває на праві постійного користування у КНП «Міська лікарня № 10» Запорізької міської ради на підставі Державного акту № 030626100010 від 17.05.2006 серія ЯЯ № 113352, виданого згідно із рішенням Запорізької міської ради від 15.02.2006 № 8/113. З урахуванням даних Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-2300911722014, вказана земельна ділянка має форму власності комунальна.

ТОВ «Роджерс» не відноситься до кола осіб, які, згідно із ст. 92 Земельного кодексу України, можуть набувати права постійного користування земельною ділянкою.

Тому позивач після набуття права власності на об`єкти нерухомого майна набув право на оформлення відповідного права користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти та вправі вимагати оформлення у встановленому порядку свого права користування відповідною земельною ділянкою.

Спірна земельна ділянка може надаватися в користування (оренду) власнику розташованого на ній нерухомого майна у порядку, визначеному, зокрема, статтями 116, 124 ЗК України.

Цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10 частини другої статті 16 ЦК України).

Згідно зі статтею 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.

Статтями 122 та 123 Земельного кодексу України установлено, що вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Відповідно до частин 1 - 3 статті 123 ЗК України, надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відповідно до частини чотирнадцятої статті 123 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки в користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Отже, в разі відмови в наданні спірної земельної ділянки в користування або ж залишення відповідного клопотання без розгляду позивач не позбавлений права оскаржити бездіяльність органу місцевого самоврядування до суду.

Відповідно до статті 125 Земельного Кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Посилання у даному випадку відповідача та третьої особи на те, що земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:05:005:0267 площею 0,025 га не є сформованою та не є об`єктом цивільних прав, суд вважає безпідставним з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Згідно із Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 31.01.2023, у Державному земельному кадастрі 01.12.2014 зареєстровано земельну ділянку, розташовану за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, бульвар Шевченко 25, категорія земель: Землі житлової та громадської забудови, вид цільового призначення 03, форма власності: комунальна власність, площа земельної ділянки 0,025 га, кадастровий номер 2310100000:05:005:0267.

При укладенні договору купівлі-продажу об`єкту комунальної власності № 11/14 в пункті 1.2.1 договору зазначено, що об`єкт приватизації розташовується на земельній ділянці площею 0,0250 га, кадастровий номер земельної ділянки 2310100000:05:005:0267, форма власності комунальна.

Як свідчать встановлені судом обставини, позивач має право на одержання земельної ділянки у користування, однак розглянути це питання та прийняти відповідне рішення в строки, встановлені законом, зобов`язаний відповідний орган місцевого самоврядування.

Заявляючи позовні вимоги про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки площею 0,025 га кадастровий номер 2310100000:05:005:0267 між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Роджерс», позивач не надав доказів, які підтверджували дотримання ним процедури оформлення відповідного права користування земельною ділянкою, на якій розташований належний йому на праві власності об`єкт нерухомості.

Оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:05:005:0267 є новосформованою та в оренду раніше не передавалась, перебуває у комунальній власності передача її в оренду можлива не інакше, як за рішенням Запорізької міської ради.

Листом Управління з питань земельних ресурсів Запорізької міської ради від 19.04.2022 № 0366/02-03 повідомило ТОВ «Роджерс», що з метою передачі земельної ділянки за адресою м. Запоріжжя, бул. Шевченко 25 в оренду, відповідно до норм Земельного кодексу України, Закону України «Про оренду землі», необхідно звернутися до Запорізької міської ради із відповідним клопотанням щодо оформлення земельної ділянки одразу після закінчення воєнного стану в Україні.

Запорізькою міською радою не приймалося рішення про передачу в оренду або про відмову в передачі позивачу земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:005:0267.

Таким чином, земельне законодавство вимагає оформлення прав на земельні ділянки за певною процедурою, яку не можна підміняти судовим рішенням.

Що стосується істотних умов проекту договору оренди землі, то сторони вправі визначити зміст договору під час дотримання процедури його укладення з урахуванням чинного земельного законодавства України та рішення Запорізької міської ради від 18.05.2011 № 35 «Про затвердження Типового договору оренди землі» із змінами.

Враховуючи вище викладені обставини та вимоги чинного законодавства України, суд не вбачає підстав для задоволення позову.

Витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236-238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив

У позові відмовити повністю.

Судові витрати зі сплати суворого збору покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 25 квітня 2023 року.

Суддя І. С. Горохов

Дата ухвалення рішення10.04.2023
Оприлюднено27.04.2023
Номер документу110426504
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2364/22

Судовий наказ від 11.03.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Постанова від 29.01.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 08.11.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 13.09.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 24.07.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 12.06.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 15.05.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Рішення від 10.04.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні