Рішення
від 24.04.2023 по справі 320/6613/21
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 квітня 2023 року справа №320/6613/21

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Авалон Глобал Компані" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

Суть спору: До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Авалон Глобал Компані" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України із позовом, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправними і скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Київській області №2478693/42008274 від 18.03.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 11.03.2021, №2554170/42008274 від 09.04.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 01.04.2021, №2571573/42008274 від 15.04.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 07.04.2021;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021 датою подання їх на реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ТОВ "Авалон Глобал Компані" було подано до контролюючого органу податкові накладні №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021 для їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак рішеннями №2478693/42008274 від 18.03.2021, №2554170/42008274 від 09.04.2021 та №2571573/42008274 від 15.04.2021 відповідно було відмовлено у реєстрації податкових накладних, не зважаючи на їх відповідність всім вимогам та критеріям, що встановлені Податковим кодексом України та відповідними підзаконними нормативно-правовими актами.

Позивач звернув увагу на те, що спірні рішення не містять конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень відповідачем, а лише містять посилання на те, що причиною їх прийняття є ненадання платником податку первинних документів. У той же час, як вказує позивач, відповідачем не зазначено, яких саме документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних.

Крім того, позивач зазначив, що після зупинення реєстрації податкових накладних ним було подано до контролюючого органу усі необхідні для реєстрації первинні документи, які не мають жодних дефектів та підтверджують факт здійснення господарської операції, а тому спірні рішення були прийняті протиправно та мають бути скасовані.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.06.20221 відкрито провадження у справі та постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у ній матеріалами.

Відповідачі позов не визнали, подавши до суду спільний відзив на позовну заяву, в якому представник відповідачів просить суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що за результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів про підтвердження реальності здійснення операцій Комісією ГУ ДПС України у Київській області були прийняті рішення від 18.03.2021 №2478693/42008274, від 09.04.2021 №2554170/42008274 та від 15.04.2021 №2571573/42008274 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з вказаною конкретною причиною відмови у реєстрації, а саме: ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Також зазначив, що подані позивачем для реєстрації податкових накладних №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021 документи не відповідають вичерпному переліку, а зміст первинних документів не дозволяє однозначно з`ясувати фактичні обставини здійснення фінансово-господарських операцій.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 18.04.2023 здійснено заміну відповідача на правонаступника як відокремлений підрозділ ДПС.

Відповідно до частини п`ятої та шостої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.

Відтак, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Авалон Глобал Компані" (ідентифікаційний код 42008274, місцезнаходження: 08132, Київська обл., м. Вишневе, вул. Київська, будинок 3), є юридичною особою, яка зареєстрована 20.03.2018, номер запису 10701020000074153.

Видами діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Авалон Глобал Компані" є: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний) (т.1 а.с.175-177)

Судом встановлено, що ТОВ "Авалон Глобал Компані" є платником податку на додану вартість з 01.05.2018, про що свідчить витяг з реєстру платників податку на додану вартість від 11.05.2018 №1826554501133 (том 1, а.с.144).

Для здійснення господарської діяльності позивач орендує з червня 2018 року офісне приміщення за адресою: Києво-Святошинський район, м. Вишневе, вул. Київська, буд. 3 та складське приміщення площею 130 кв.м. за адресою: Києво-Святошинський район, м. Вишневе, вул. Київська, буд. 16-В.

Взаємовідносини між орендодавцем Товариством з обмеженою відповідальністю «Юридична компанія Тютюнников і партнери» та ТОВ «Авалон Глобал Компані» підтверджується: договором суборенди №04/2018 від 12.06.2018; договором суборенди №01/2019 від 03.01.2019; договором суборенди №01/2020 від 03.01.2020; договором суборенди №05/2021 від 04.01.2021; актом приймання-передачі приміщення до Договору оренди №04/2018 від 12.06.2018; актом приймання передачі приміщення до Договору №01/2019 від 03.01.2019; актом приймання передачі приміщення до Договору №01/2020 від 03.01.2020; договором суборенди №21 від 12.06.2018; договором суборенди №13 від 03.01.2019; договором суборенди №25 від 03.01.2020; договором суборенди №34 від 04.01.2021; актом приймання-передачі приміщення до Договору оренди №21 від 12.06.2018; актом приймання-передачі приміщення до Договору оренди №13 від 03.01.2019; актом приймання-передачі приміщення до Договору оренди №34 від 04.01.2021 (т.1 а.с.128-143).

01.09.2018 між ТОВ "Авалон Глобал Компані" (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Дако-Груп-ЛТД» (Продавець) було укладено договір поставки № 47-18 (т.1 а.с. 60-61).

Відповідно до пункту 1.1 договору на умовах даного Договору Постачальник зобов`язується протягом строку дії цього договору постачати Покупцю передбачену цим Договором продукцію, а Покупець зобов`язується приймати і сплачувати таку Продукцію на умовах та в строки, передбачені цим Договором.

Згідно з пунктом 1.2 договору розгорнута номенклатура (асортимент) Продукції, яка може бути поставлена Покупцю за цим Договором, а також її ціна визначається в прайс-листах Постачальника.

Згідно з пунктом 3.1 договору вартість продукції за цим Договором становить суму вартості кожної окремої партії Продукції. Оплата вартості окремої партії Продукції здійснюється протягом 30 банківських днів з моменту поставки окремої партії продукції (п.3.2 договору).

Відповідно до пункту 4.2 договору Постачальник зобов`язується поставити Продукцію протягом 3 робочих днів з моменту надання Покупцем поточної заяви на конкретну партію Продукції.

Відповідно до пункту 4.4 договору постачання Продукції здійснюється за рахунок Постачальника окремими партіями на умовах DDP (відповідно до Інкотермс 2010. Продукція передається Покупцю за накладною, яка підписується Сторонами. Датою поставки продукції за Договором вважається дата підписання накладної (п.4.5 договору).

Відповідно до пункту 8.2 договору строк дії договору складає 1 (один) рік з дати набрання ним чинності. Цей строк автоматично продовжується на наступні періоди в 1 рік кожен, якщо жодна з сторін не повідомить іншу сторону за 30 днів до закінчення кожного однорічного періоду дії цього договору про намір припинити його дію.

Специфікаціями №№1-4 від 01.09.2018, які є додатком до договору №47-18 від 01.09.2018 встановлено, що покупцю має бути поставлений товар (цемент) на суму 773772,26 грн., у т.ч. ПДВ 128962,04 грн. (т.1 зворотній бік а.с. 61-63).

31.08.2018 Продавцем ТОВ «Дако-Груп-ЛТД» виписано рахунок на оплату товару №870 на суму 174169,50 грн., у т.ч. ПДВ 16666,40 грн. (т. 1 а.с.64).

05.09.2018 Постачальником ТОВ «Дако-Груп-ЛТД» було складено видаткові накладні №902 та № 904 для покупця ТОВ "Авалон Глобал Компані" щодо постачання товару цементу у загальній кількості 201,6 тонн на суму 393318,38 грн., у т.ч. ПДВ 65553,06 грн. (т.1 а.с. 66, 67).

Транспортування товару (цементу) на адресу Покупця підтверджується товарно-транспортними накладними від 05.09.2018 №№904/1, 904/2, 904/3, 904/4, 902/1, 902/2, 902/3, 902/4, 902/5 (т.1 а.с.68-76 зворотній бік).

05.09.2018 ТОВ "Авалон Глобал Компані" на користь Продавця були сплачені грошові кошти на загальну суму 393318,38 грн., що підтверджується платіжними дорученнями № 56, 58 (т.1 а.с. 79,80).

За фактом настання першої з подій (поставка товару) Продавцем ТОВ «Дако-Груп-ЛТД» складено та подано для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №24 від 05.09.2018, №23 від 05.09.2018 (т.1 а.с. 77, 78).

Також, 01.09.2018 між ТОВ "Авалон Глобал Компані" (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий будинок «Аква-Холдинг» (Продавець) було укладено договір поставки № 16785 (т.1 а.с.99-100).

Відповідно до пункту 1.1 договору на умовах даного Договору Постачальник зобов`язується протягом строку дії цього договору постачати Покупцю передбачену цим Договором продукцію, а Покупець зобов`язується приймати і сплачувати таку Продукцію на умовах та в строки, передбачені цим Договором.

Згідно з пунктом 1.2 договору розгорнута номенклатура (асортимент) Продукції, яка може бути поставлена Покупцю за цим Договором, а також її ціна визначається в прас листах Постачальника.

Згідно з пунктом 3.1 договору вартість продукції за цим Договором становить суму вартості кожної окремої партії Продукції. Оплата вартості окремої партії Продукції здійснюється протягом 30 банківських днів з моменту поставки окремої партії продукції (п.3.2 договору).

Відповідно до пункту 4.2 договору Постачальник зобов`язується поставити Продукцію протягом 3 робочих днів з моменту надання Покупцем поточної заяви на конкретну партію Продукції.

Відповідно до пункту 4.4 договору постачання Продукції здійснюється за рахунок Постачальника окремими партіями на умовах DDP (відповідно до Інкотермс 2010. Продукція передається Покупцю за накладною, яка підписується Сторонами. Датою поставки продукції за Договором вважається дата підписання накладної (п.4.5 договору).

Відповідно до пункту 8.2 договору строк дії договору складає 1 (один) рік з дати набрання ним чинності. Цей строк автоматично продовжується на наступні періоди в 1 рік кожен, якщо жодна з сторін не повідомить іншу сторону за 30 днів до закінчення кожного однорічного періоду дії цього договору про намір припинити його дію.

Специфікацією №1 від 01.09.2018, яка є додатком до договору №16785 від 01.09.2018 встановлено, що покупцю має бути поставлений товар (цегла червона керамічна) на суму 25574,40 грн., у т.ч. ПДВ 4262,40 грн. (т.1 зворотній бік а.с.100).

Продавцем ТОВ «Торговий будинок «Аква-Холдинг» виписано рахунок на оплату товару від 07.09.2018 №884 на суму 25574,40 грн. (т. 1 а.с.101).

Постачальником було складено видаткову накладну від 28.09.2018 №1673 для покупця ТОВ "Авалон Глобал Компані" щодо постачання товару цегли червоної керамічної у кількості 5,328 тис. шт.. на суму 25574,40 грн., у т.ч. ПДВ 4262,40 грн. (т.1 а.с. 102).

Транспортування товару (цементу) на адресу Покупця підтверджується товарно-транспортною накладною від 28.09.2018 №1673 (т.1 а.с.103).

11.09.2018 ТОВ "Авалон Глобал Компані" на користь Продавця ТОВ «Торговий будинок «Аква-Холдинг» були сплачені грошові кошти на суму 25574,40 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 82 (т.1 а.с. 105).

За фактом настання першої з подій (поставка товару) Продавцем ТОВ «Торговий будинок «Аква-Холдинг» складено та подано для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №58 від 11.09.2018 на суму 25574,40 грн., в тому числі ПДВ 4262,40 грн. (т.1 а.с. 104).

Також, 03.09.2018 між ТОВ "Авалон Глобал Компані" (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім Валкос» (Продавець) було укладено договір поставки № 0108/18 (т.1 а.с.82-83).

Відповідно до пункту 1.1 договору на умовах даного Договору Постачальник зобов`язується протягом строку дії цього договору постачати Покупцю передбачену цим Договором продукцію, а Покупець зобов`язується приймати і сплачувати таку Продукцію на умовах та в строки, передбачені цим Договором.

Згідно з пунктом 1.2 договору розгорнута номенклатура (асортимент) Продукції, яка може бути поставлена Покупцю за цим Договором, а також її ціна визначається в прайслистах Постачальника.

Згідно з пунктом 3.1 договору вартість продукції за цим Договором становить суму вартості кожної окремої партії Продукції. Оплата вартості окремої партії Продукції здійснюється протягом 30 банківських днів з моменту поставки окремої партії продукції (п.3.2 договору).

Відповідно до пункту 4.2 договору Постачальник зобов`язується поставити Продукцію протягом 3 робочих днів з моменту надання Покупцем поточної заяви на конкретну партію Продукції.

Відповідно до пункту 4.4 договору постачання Продукції здійснюється за рахунок Постачальника окремими партіями на умовах DDP (відповідно до Інкотермс 2010. Продукція передається Покупцю за накладною, яка підписується Сторонами. Датою поставки продукції за Договором вважається дата підписання накладної (п.4.5).

Відповідно до пункту 8.2 договору строк дії договору складає 1 (один) рік з дати набрання ним чинності. Цей строк автоматично продовжується на наступні періоди в 1 рік кожен, якщо жодна з сторін не повідомить іншу сторону за 30 днів до закінчення кожного однорічного періоду дії цього договору про намір припинити його дію.

Специфікаціями №1, №2 від 03.09.2018, які є додатком до договору №0109/18 від 03.09.2018 встановлено, що покупцю має бути поставлений товар (портландцемент) на загальну суму 246977,52 грн., у т.ч. ПДВ 41602,92 грн. грн. (т.1 зворотній бік а.с. 83-84).

Продавцем ТОВ «Торговий Дім Валкос» виписано рахунки на оплату товару від 06.09.2018 №46 на суму 99998,40 грн. та від 20.09.2018 №53 на суму 99960,00 грн. (т. 1 а.с.85, 86).

Постачальником було складено видаткові накладні від 12.09.2018 №48 та від 21.09.2018 № 57 для покупця ТОВ "Авалон Глобал Компані" щодо постачання товару портландцементу цементу у загальній кількості 97,8 тонн на суму 199958,40 грн., у т.ч. ПДВ 33326,40 грн. (т.1 а.с. 87, 88).

Транспортування товару (цементу) на адресу Покупця підтверджується товарно-транспортними накладними від 12.09.2018 №№48/1, 48/2, 48/3 та від 21.09.2018 №№57/1, 57/2 (т.1 а.с.89-93).

12.09.2018 та 21.09.2018 ТОВ "Авалон Глобал Компані" на користь Продавця були сплачені грошові кошти на загальну суму 199958,40 грн., що підтверджується платіжним дорученнями № 94, 122 (т.1 а.с. 96,97).

За фактом настання першої з подій (поставка товару) Продавцем ТОВ «Торговий Дім Валкос» складено та подано для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №82 від 12.09.2018, №86 від 21.09.2018 (т.1 а.с. 94, 95).

У свою чергу, позивачем 20.09.2018 укладено із Товариством з обмеженою відповідальністю «ОУК-26» №60 про надання послуг перевезення (т.1 а.с.107-110).

Надання транспортних послуг ТОВ "Авалон Глобал Компані" перевізником ТРВ «ОУК-26» підтверджується рахунком на оплату від 21.09.2018 №41 на суму 6500,00 грн. та актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №10 від 28.09.2018, платіжним дорученням від 21.09.2018 №129 про оплату в сумі 6500,00 грн. (т. 1 а.с. 111-113).

Товар було оприбутковано позивачем на складі, що підтверджується інвентаризаційним описом та актами проведення інвентаризацій на складі ТОВ «Авалон Глобал Компані» у 2019 та 2020 році згідно наказів №1 від 30.12.2019 та №1 від 30.12.2020.

01.04.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Авалон Глобал Компані» (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Будівельна фірма Будтехномонтаж» (Покупець) укладено договір №01-04/21 купівлі-продажу товару (будівельних матеріалів) (т. 1 а.с.53).

Відповідно до п. 1.1 Покупець зобов`язався оплатити Товар на умовах, визначених цим Договором, а Продавець зобов`язався передати Товар у власність Покупця, який зобов`язався прийняти його.

Відповідно до п. 3.1 Договору розрахунки між сторонами за цим Договором здійснюються шляхом переказу Покупцем 100%-ї попередньої оплати на розрахунковий рахунок Продавця, що вказується у рахунку-фактурі та на підставі Специфікації. При поставця товару з оплатою «за фактом отримання товару» (якщо товар відпущений з відтермінуванням платежу, а строк розрахунків в накладній не зазначений) протягом шістдесяти банківських днів з моменту прийняття Покупцем зазначеної партії, на суму вказану в накладній (п. 3.2 Договору).

Згідно із п. 4.3 Договору Покупець зобов`язаний отримати та вивезти Товар та/або організувати його доставку не пізніше 3 (трьох) календарних днів з дати, вказаної в рахунок-фактурі на такий Товар. Поставка товару здійснюється транспортом та за рахунок Покупця на умовах EXW 69120, м. Дніпро, вул. Добровольців, б. 17, у відповідності з Міжнародними правилами тлумачення торговельних термінів Інкотермс 2010, якщо інше не передбачено додатковими угодами до Договору або специфікаціями на поставку окремої партії Товару.

Договір набирає чинності з моменту підписання та діє до 31 грудня 2021 року (п.п. 9.1 Договору).

Специфікаціями №1-№4 від 01.04.2021, які є додатком до договору №01-04/21 від 01.04.2021 встановлено, що покупцю має бути поставлений товар (будівельні матеріали) на загальну суму 301488,47 грн., у т.ч. ПДВ 50248,08 грн. (т.1 а.с. 54-55 зворотній бік).

Продавцем ТОВ «Авалон Глобал Компані» виписано рахунок на оплату товару від 05.04.2021 №29 на суму 30689,28 грн. (т. 1 а.с.56).

Постачальником було складено видаткову накладну від 07.04.2021 №34 для покупця ТОВ "Будівельна фірма Будтехномонтаж" щодо постачання товару цегли червоної керамічної у кількості 5,328 тис. шт. на суму 30689,28 грн., у т.ч. ПДВ 5114,88 грн. (т.1 а.с. 57).

Транспортування товару (цегли червоної керамічної) на адресу Покупця підтверджується товарно-транспортною накладною від 07.04.2021 №А/34/1 (т.1 а.с.58).

07.04.2021 ТОВ "Будівельна фірма Будтехномонтаж" на користь Продавця ТОВ «Авалон Глобал Компані» були сплачені грошові кошти на суму 30689,28 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 1399 (т.1 а.с. 59).

За фактом даної господарської операції позивач склав та подав для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 11.03.2021 №1 на суму 198510,36 грн., у т.ч. ПДВ 33085,06 грн. (т. 1 а.с. 14), від 01.04.2021 № 1 на суму 157858,01 грн., у т.ч. ПДВ 26309,67 грн. (т. 1 а.с.25) та від 07.04.2021 №2 на суму 30689,28 грн., в тому числі ПДВ 5114,88 грн. (т. 1 а.с.32).

За результатом обробки вказаних податкових накладних їх реєстрація була зупинена, про що позивачу направлено квитанції від 15.03.2021 №9050924765, від 02.04.2021 №9070337935 та від 09.04.2021 №9076290672 відповідно (т. 1 а.с. 15, 27, 33).

В якості підстав для зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021 відповідачем у відповідних квитанціях вказано: відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Також вказано, що особистий ключ електронного підпису розміщено на незахищеному носії інформації.

18.03.2021, 05.04.2021 та 14.04.2021 позивачем направлено до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій відповідних документів на підтвердження правомірності формування податкових зобов`язань з ПДВ, за результатами яких були складені відповідні податкові накладні (т. 1 а.с. 17-19, 29-30, 34-36).

До вказаних повідомлень позивачем було прикріплено документи на підтвердження здійснення господарських операцій по взаємовідносинам позивача з ТОВ «Будівельна фірма Будтехномонтаж» щодо податкових накладних №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021, подача яких підтверджується документами довільного формату (т. 1 а.с. 195-250; т.2 а.с. 1-105).

За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів комісією Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення від 18.03.2021 №2478693/42008274, від 09.04.2021 №2554170/42008274 та від 15.04.2021 №2571573/42008274, якими у реєстрації податкових накладних №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021 відмовлено (т.1 а.с. 20, 31, 37).

В якості підстави для прийняття вказаних рішень Комісією ГУ ДПС у Київській області зазначено про ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Також судом встановлено, що 30.03.2021 позивач звернувся до Державної податкової служби України зі скаргою на рішення від 18.03.2021 №2478693/42008274 (т. 1 а.с. 21-22).

За результатами розгляду вказаної скарги Державною податковою службою України було прийнято рішення від 02.04.2021 №15687/42008274/2, яким спірне рішення залишено без змін, а скаргу позивача - без задоволення з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (т. 1 а.с. 24). Доказів оскарження в адміністративному порядку інших рішень про відмову у реєстрації податкових накладних матеріали справи не містять.

Не погоджуючись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Відповідно до пп. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є, зокрема, постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 ПК України).

Згідно з вимогами п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 201.7 ст. 201 цього ж Кодексу податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних позивача №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021 слугувало те, що податкові накладні відповідають вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Водночас на момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію цих накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначалися додатком 3 до Порядку № 1165.

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток № 1 до Порядку №1165) визначено, що платник податку відноситься до ризикових, якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Суд зазначає, що в матеріалах справи відсутнє рішення контролюючого про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Відповідачами такого рішення для суду також не надано.

У квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних, відповідач-1 вказав позивачу на необхідність надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку конкретних документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Крім того, відповідно до пункту 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Відтак квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021 не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку № 1165, в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Крім того, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам, передбаченим пунктом 11 Порядку № 1165.

Водночас суд зауважує, що механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).

Згідно з пунктом 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом з тим пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", «Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням вказаних норм.

Суд зазначає, що після зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021 у ЄРПН позивач надіслав відповідачу пояснення та всі наявні у нього документи, що стосуються відповідних господарських операцій, оскільки в квитанціях про зупинення реєстрації була відсутня інформація, які саме пояснення та/або документи потрібно подати для прийняття рішення про реєстрацію таких податкових накладних.

При цьому до своїх письмових пояснень позивач додав копії наявних у нього первинних документів на підтвердження правомірності складення податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено.

Як встановлено під час розгляду справи, контролюючий орган не заперечує повноти наданих позивачем документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Водночас, на думку суду, відповідач-1 з формальних мотивів та за відсутності передбачених законом підстав відмовив позивачу у реєстрації податкових накладних, зазначивши, що позивач не надав копій первинних документів.

Як свідчить зміст оскаржуваних рішень, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних позивача, підставою для їх прийняття слугувало те, що платником податку до контролюючого органу не надано копій документів: первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Разом з тим, надаючи оцінку оскаржуваним рішенням відповідача-1, суд зазначає, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, які не містять конкретної інформації щодо причин та підстав їх прийняття, зокрема не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію спірних податкових накладних.

При цьому можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

В свою чергу позивачем надано необхідний пакет документів, а також додаткові письмові пояснення.

Аналіз поданих позивачем документів вказує на те, що надіслані платником податків письмові пояснення з копіями первинних та інших документів відображають зміст спірних господарських операцій та є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021 у ЄРПН.

Відтак, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також враховуючи, що такі документи надавалися контролюючому органу, суд доходить висновку, що у відповідача-1 не було достатніх правових підстав для відмови у реєстрації вищезазначених накладних.

Таким чином, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної повинне містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.

При цьому суд підкреслює, що з витягу з протоколу №159 від 09.04.2021 засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області вбачається, що на засіданні цієї комісією не з`ясовувалось питання про те, яких саме документів не надано позивачем для реєстрації спірних податкових накладних.

Суд зазначає, що відповідачем-1 не надано доказів ознайомлення позивача з протоколом засідання комісії, а спірне рішення не містить даних щодо того, яких саме документів позивачем не додано до пояснень, а лише посилання на загальний перелік документів, які нібито не були подані підприємством.

Проте, відповідачем-1 як на підставу відмови у реєстрації податкової накладної не зазначено конкретного переліку документів, які необхідно надати для реєстрації податкової накладної.

При цьому, суд вважає за необхідне вказати, що надані позивачем первинні документи відповідають змісту статей 187, 198, 201 ПК України, частини другої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» та мають відповідну юридичну силу та доказовість.

Комісією регіонального рівня жодним чином не обґрунтовано причини відмови у реєстрації ПН №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021 в ЄРПН; не вказано конкретно, які документи не надані платником податків, що стосуються предмета розгляду; оскаржувані рішення від 18.03.2021 №2478693/42008274, від 09.04.2021 №2554170/42008274 та від 15.04.2021 №2571573/42008274 не містять жодних підкреслень щодо документів, які, на думку контролюючого органу, не надані платником податків; контролюючий орган не вказав, яка саме Таблиця даних платника податків (дата, номер) оцінювалася при зупиненні реєстрації ПН №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021 в ЄРПН, щоб у подальшому стверджувати, що у такій Таблиці даних відсутні певні коди.

Незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності Критеріям ризиковості, це не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбачений частиною другою статті 77 КАС України.

Таке правозастосування викладене у постановах Верховного Суду від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 та від 05.01.2021 у справі №640/10988/20.

Суд зазначає, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Необґрунтованими є також посилання відповідача-1 у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних на те, особистий ключ електронного підпису розміщено на незахищеному носії інформації, при цьому відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги» - особистий ключ кваліфікованого електронного підпису повинен зберігатись у захищеному носії інформації (у кваліфікованому засобі електронного підпису), оскільки законодавством не передбачено можливості зупинення реєстрації податкових накладних з таких підстав.

Натомість, з огляду на докази, надані позивачем до податкового органу після зупинення реєстрації податкових накладних, які надані до матеріалів справи, що повністю розкривають зміст господарських операцій, останнім підтверджено реальність здійснення господарських операцій, надані пояснення та копії бухгалтерських документів, якими підтверджується законність та реальність таких операцій.

При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 25.11.2022 у справі №320/3483/21, 27.10.2022 у справі №360/3253/20, від 01.12.2021 у справі № 600/1878/20-а, від 21.05.2019 по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.

При цьому, Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.

На підставі викладеного, суд зазначає, що спірні рішення містять лише загальне твердження без зазначення, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних.

Таким чином, суд дійшов висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення.

Судом, з урахуванням доказів, наданих позивачем до контролюючого органу після зупинення реєстрації податкових накладних (пояснення та копії бухгалтерських документів), встановлено, що позивачем надано документи, що повністю розкривають зміст господарських операцій та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Аналогічний правовий висновок у подібних правовідносинах викладено Верховним Судом у постанові від 25 листопада 2022 року у справі № 320/3484/21.

Таким чином, суд дійшов висновку, що за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем, є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення, у зв`язку з чим, рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.03.2021 №2478693/42008274, від 09.04.2021 №2554170/42008274 та від 15.04.2021 №2571573/42008274 є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо вимоги позивача зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021, суд виходить з наступного.

За приписами пункту 19 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 20 Порядку №1246, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права.

Судом враховано, що Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.

Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.

Враховуючи попередній висновок суду про протиправність оскаржуваного Рішення, суд дійшов висновку про наявність достатніх правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №1 від 11.03.2021, №1 від 01.04.2021, №2 від 07.04.2021 в ЄРПН датою її подання на реєстрацію, а саме 15.03.2021, 02.04.2021 та 09.04.2021 відповідно.

Згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За сукупності викладених обставин, позов підлягає задоволенню повністю.

За правилами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Судом встановлено, що під час звернення до суду позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 6810,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 29.04.2021 №319 на суму 6810,00 грн. (т.1 а.с. 13).

Враховуючи вищезазначене, сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області, оскільки спірне рішення саме комісії регіонального рівня призвело до виникнення спірних правовідносин.

Керуючись статями 242-246, 249, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.03.2021 №2478693/42008274 про відмову в реєстрації податкової накладної від 11.03.2021 № 1, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю «Авалон Глобал Компані».

3. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.04.2021 №2554170/42008274 про відмову в реєстрації податкової накладної від 01.04.2021 № 1, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю «Авалон Глобал Компані».

4. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.04.2021 №2571573/42008274 про відмову в реєстрації податкової накладної від 07.04.2021 № 2, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю «Авалон Глобал Компані».

5. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 11.03.2021 №1, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Авалон Глобал Компані» (ідентифікаційний код 42008274), датою її подання на реєстрацію - 15 березня 2021 року.

6. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 01.04.2021 №1, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Авалон Глобал Компані» (ідентифікаційний код 42008274), датою її подання на реєстрацію - 02 квітня 2021 року.

7. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 07.04.2021 №2, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Авалон Глобал Компані» (ідентифікаційний код 42008274), датою її подання на реєстрацію - 09 квітня 2021 року.

8. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Вороньків Агро" (ідентифікаційний код 42008274, місцезнаходження: 08132, Київська обл., м. Вишневе, вул. Київська, будинок 3) судовий збір у сумі 6810,00 грн. (шість тисяч вісімсот десять грн. 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Київській області (ідентифікаційний код ВП: 44096797, місцезнаходження: 03151, м. Київ, вул. Святослава Хороброго, 5-а).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Повний текст судового рішення складено 24.04.2023.

Суддя Кушнова А.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.04.2023
Оприлюднено27.04.2023
Номер документу110433504
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/6613/21

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 31.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 25.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Рішення від 24.04.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 21.04.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 14.04.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 11.06.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні