ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/10266/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І.,
за участю:
секретаря судового засідання Оніщенко В.В.,
представника позивача Капусти О.А.,
представника відповідачів Шимки М.І.,
розглянувши у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за позовом фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Полтавській області та Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Шарліс" про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 /надалі позивач, ФОП ОСОБА_1 / звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області /далі відповідач-1, ГУ ДПС у Полтавській області/ та Державної податкової служби України /далі відповідач-2/ про:
- скасування рішення №7287379/2297207535 від 02 вересня 2022 року Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної №82 від 27 червня 2022 року;
- скасування рішення №7287380/2297207535 від 02 вересня 2022 року Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної №45 від 14 липня 2022 року;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №82 від 27 червня 2022 року та податкову накладну №45 від 14 липня 2022 року /а.с.1-22/.
Позов обґрунтований тим, що позивачем надано контролюючому органу всі документи, необхідні для реєстрації податкової накладної №82 від 27 червня 2022 року та податкової накладної №45 від 14 липня 2022 року, а тому рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7287379/2297207535 від 02 вересня 2022 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №82 від 27 червня 2022 року, та рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7287380/2297207535 від 02 вересня 2022 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №45 від 14 липня 2022 року, є протиправними та підлягають скасуванню.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Шарліс" /надалі третя особа, ТОВ "Шарліс"/, а ухвалою від 24 січня 2023 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів.
Відповідачі позов не визнали та у відзиві на позовну заяву /а.с. 118-123/ зазначили, що відповідно до статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи та для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Оскільки платником податку не надано документів, що підтверджують факт оплати відповідно до пункту 5.3 договору надання послуг від 04 січня 2021 року № 04-01-21.10 та 361 рахунок, акт звірки; замовлення відповідно до пункту 2.1 договору надання послуг від 04 січня 2021 року №04-01-21.10 та надані звіти - інформації наданих послуг мерчандайзингу щодо обсягів продукції до актів надання послуг № 19 від 27 червня 2022 року, №20 від 14 липня 2022 року не затверджені співробітниками замовника відповідно до пункту пункту 2.4 договору надання послуг від 04 січня 2021 року № 04-01-21.10, Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7287379/2297207535 від 02 вересня 2022 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №82 від 27 червня 2022 року, та рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7287380/2297207535 від 02 вересня 2022 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №45 від 14 липня 2022 року.
У письмових поясненнях /а.с. 172-173/ третя особа зазначила про протиправність оскаржуваних рішень, оскільки між позивачем та ТОВ "Шарліс" було укладено договір про надання послуг №04-01-21.05 від 04 січня 2021 року та до позовної заяви долучені всі наявні письмові докази, що підтверджують господарські операції з ТОВ «Шарліс», в тому акти надання послуг №19 від 27 червня 2022 року та №20 від 14 липня 2022 року та рахунки на оплату №22 від 27 червня 2022 року та №25 від 14 липня 2022 року, які в подальшому були оплачені в повному обсязі на розрахунковий рахунок позивача.
У відповіді на відзив /а.с. 184-189/ та у письмових поясненнях /а.с. 215-224/ позивач зазначив про безпідставність доводів відповідачів з огляду на те, що надіслані позивачу квитанції містили лише загальне посилання на подання пояснень та копій документів без зазначення конкретного переліку документів. Також Витяг з протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 77 від 02 вересня 2022 року не містить будь-якої інформації про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку. На момент подання податкових накладних № 82 від 27 червня 2022 року та № 45 від 14 липня 2022 року на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних факту оплати наданих позивачем послуг не відбулося, що унеможливлювало подання до контролюючого органу відповідних розрахункових документів.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21 березня 2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
В судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив їх задовольнити, а представник відповідача у задоволенні позову просив відмовити.
Дослідивши письмові докази та заслухавши пояснення представників учасників справи, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) зареєстрований фізичною особою-підприємцем з 29 березня 2012 року та відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, одними із зареєстрованих видів діяльності ФОП ОСОБА_1 є: 47.11 «Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами» (основний), 63.99 «Надання інших інформаційних послуг», 82.99 «Надання інших допоміжних комерційних послуг», 73.11 «Рекламні агентства», 73.20 «Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки» /а.с.25-28/.
04 січня 2021 року між ФОП ОСОБА_1 (Виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Шарліс" (Замовник) укладено договір про надання послуг № 04-01-21.10 /а.с. 98-101/, відповідно до якого замовник дає завдання, а виконавець зобов`язується протягом всього строку дії цього договору надавати замовнику послуги, направлені на стимулювання збуту товарів (пункт 1.1); з метою стимулювання, підтримання існуючих обсягів чи збільшення обсягів продажу товарів виконавець надає замовнику послуги мерчандайзингу. Мерчандайзинг є комплексом маркетингових заходів по представленню та розміщенню товарів, що розповсюджуються/реалізовуються замовником через торгівельні точки, які здійснюють продаж товарів кінцевому споживачу згідно з вимогами замовника (пункт 1.2); сторони узгоджують зміст, обсяг та вартість послуг згідно пункту 1.2, надання яких вимагатиметься від виконавця, терміни надання та інші необхідні умови надання таких послуг. Замовник передає замовлення для виконання виконавцю будь-яким зручним способом (пункт 2.1); надані послуги приймаються замовником у термін не більше 15 календарних днів з дати закінчення надання послуг, що засвідчується підписанням сторонами акту приймання наданих послуг (пункт 2.2); кожен акт приймання наданих послуг підписується сторонами виключно на підставі звіту, підготовленого уповноваженим представником виконавця, який передається одночасно з актом наданих послуг (пункт 2.3); підписаний сторонами акт є підтвердженням надання виконавцем належним чином послуг за цим договором, факту приймання таких послуг замовником, а також підставою для проведення взаєморозрахунків між сторонами (підпункт 2.5.3); вартість послуг виконавця за цим договором визначається згідно актів наданих послуг відповідно до пункту 2.2 договору (пункт 5.1); оплата наданих послуг виплачується виконавцю на підставі отриманого акту приймання наданих послуг та звітів. Відповідно до умов договору не пізніше 10 робочих днів з дати підписання сторонами акту приймання наданих послуг, отримання рахунку-фактури, податкових накладних та всіх звітів, відповідно до умов цього договору (пункт 5.3); даний договір набуває чинності з 04 січня 2021 року і діє до 31 грудня 2021 року, в разі якщо жодна з сторін за 30 календарних днів до закінчення цього договору, не заявила про свій намір його розірвати, договір вважається продовженим кожного наступного календарного року, і в такому разі договір діє до моменту розірвання договору (пункт 13.1).
20 лютого 2021 року укладено додаткову угоду № 1 до договору надання послуг № 04-01-21.10 від 04 січня 2021 року /а.с. 131/.
На підтвердження виконання умов договору про надання послуг № 04-01-21.10 від 04 січня 2021 року сторонами (відповідною стороною) договору оформлено стосовно наданих послуг за червень 2022 року: акт надання послуг № 19 від 27 червня 2022 року щодо надання послуг мерчандайзингу з 01 травня 2022 року по 31 травня 2022 року згідно договору № 04-01-21.10 від 04 січня 2021 року загальною вартістю 257025,44 грн, в тому числі ПДВ 42837,57 грн /а.с. 68/; звіт-інформацію наданих послуг мерчандайзингу щодо обсягів продукції за період з 01 травня 2022 року по 31 травня 2022 року до акту надання послуг № 19 від 27 червня 2022 року /а.с. 133/; рахунок на оплату № 22 від 27 червня 2022 року на загальну суму 257025,44 грн, в тому числі ПДВ 42837,57 грн /а.с. 141/, а також стосовно наданих послуг за липень 2022 року: акт надання послуг № 20 від 14 липня 2022 року щодо надання послуг мерчандайзингу з 01 червня 2022 року по 30 червня 2022 року згідно договору № 04-01-21.10 від 04 січня 2021 року загальною вартістю 222789,29 грн, в тому числі ПДВ 37131,55 грн /а.с. 126/; звіт-інформацію наданих послуг мерчандайзингу щодо обсягів продукції за період з 01 червня 2022 року по 30 червня 2022 року до акту надання послуг № 20 від 14 липня 2022 року /а.с. 132/; рахунок на оплату № 25 від 14 липня 2022 року на загальну суму 222789,29 грн, в тому числі ПДВ 37131,55 грн /а.с. 140/.
Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI /надалі - ПК України (у відповідних редакціях)/.
Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктами "а", б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) /пункт 201.7 статті 201 ПК України/.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та направити її контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання пункту 201.10 статті 201 ПК України ФОП ОСОБА_1 склав та направив для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 82 від 27 червня 2022 року по факту оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг з мерчандайзингу згідно з договором № 04-01-21.10 від 04 січня 2021 року за період з 01 травня 2022 року по 31 травня 2022 року загальною вартістю 257025,44 грн, в тому числі ПДВ 42837,57 грн, а також податкову накладну № 45 від 14 липня 2022 року по факту оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг з мерчандайзингу згідно з договором №04-01-21.10 від 04 січня 2021 року за період з 01 червня 2022 року по 30 червня 2022 року загальною вартістю 222789,29 грн, в тому числі ПДВ 37131,55 грн.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /далі - Порядок №1165/.
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: 1) відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника податку; 2) відповідність податкової накладної/ розрахунку коригування Критеріям ризиковості здійснення операцій.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Таким чином, перевірка відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків та встановлення ознак невідповідності податкової накладної/розрахунку коригування таким критеріям здійснюється в автоматизованому режимі. У разі встановлення за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування відповідності господарської операції, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування, хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Судовим розглядом встановлено, що за результатами розгляду податкової накладної № 82 від 27 червня 2022 року контролюючий орган 12 липня 2022 року направив ФОП ОСОБА_1 квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК № 82 від 27 червня 2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару / послуг 73.11 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D=14.0299%, P= 66971,58" /а.с.41/.
Також за результатами розгляду податкової накладної № 45 від 14 липня 2022 року контролюючий орган 27 липня 2022 року направив ФОП ОСОБА_1 квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК № 45 від 14 липня 2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару / послуг 73.11 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D=14.4390%, P= 27190,13" /а.с. 76/.
Таким чином, у квитанціях від 12 липня 2022 року та 27 липня 2022 року зазначено конкретний критерій ризиковості здійснення операцій, а також міститься пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пунктів 25-26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 /далі Порядок № 520/.
Пунктами 4 та 5 Порядку № 520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Отже, визначений Порядком № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, не є вичерпним та залежить від умов конкретного договору (контракту), що укладений його сторонами, та вимог законодавства.
З огляду на те, що на реєстрацію платник ПДВ подає лише податкову накладну/розрахунок коригування та не подає документи, на підставі яких складено цю податкову накладну/розрахунок коригування, а також документи щодо виготовлення/придбання товару/послуги позивачем, то в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування міститься лише загальне посилання на документи, які пропонується надати платнику податків для підтвердження інформації, що зазначена в податковій накладній/розрахунку коригування. Відповідно які саме документи надати до пояснень визначає не контролюючий орган, а платник податків, виходячи із вимог законодавства та умов укладених ним договорів (контрактів) та фактично складених на виконання таких договорів (контрактів) первинних документів.
У зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної № 82 від 27 червня 2022 року ФОП ОСОБА_1 направив контролюючому органу повідомлення №11 від 31 серпня 2022 року із письмовими поясненнями та документами на підтвердження вчинення господарської операції з ТОВ "Шарліс", а саме: договір про надання послуг № 04-01-21.10 від 04 січня 2021 року з додатком № 1; акт надання послуг № 19 від 27 червня 2022 року; звіт-інформацію наданих послуг мерчандайзингу щодо обсягів продукції за період з 01 травня 2022 року по 31 травня 2022 року до акту надання послуг № 19 від 27 червня 2022 року; рахунок на оплату № 22 від 27 червня 2022 року.
Також у зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної № 45 від 14 липня 2022 року ФОП ОСОБА_1 направив контролюючому органу повідомлення №12 від 31 серпня 2022 року із письмовими поясненнями та документами на підтвердження вчинення господарської операції з ТОВ "Шарліс", а саме: договір про надання послуг № 04-01-21.10 від 04 січня 2021 року з додатком № 1; акт надання послуг № 20 від 14 липня 2022 року; звіт-інформацію наданих послуг мерчандайзингу щодо обсягів продукції за період з 01 червня 2022 року по 30 червня 2022 року до акту надання послуг № 20 від 14 липня 2022 року; рахунок на оплату № 25 від 14 липня 2022 року.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тож підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, та/або ненадання платником податку копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та передбачених пунктом 5 Порядку № 520, та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Хоча обсяг документів, який надається платником податку з метою спростування відповідності господарської операції відповідному критерію ризиковості та підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію якої (якого) зупинено в Реєстрі, і є завжди унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також від особливостей законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу, суд вважає, що поданими документами платник повинен довести не тільки наявність події, яка була підставою для складання податкової накладної/розрахунку коригування, а й наявність об`єкту оподаткування ПДВ, тобто фактичне вчинення господарської операції з поставки товару (послуги). Відтак, підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути ненадання платником податків саме таких документів. При цьому при прийнятті рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування контролюючий орган не може здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності, адже змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Відповідно до наявного в матеріалах справи Витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 107 від 02 вересня 2022 року /а.с. 125/ до повідомлення платником не надано документів, які підтверджують факт оплати, так як відповідно до пункту 5.3 договору надання послуг №04-01-21.10 від 04 січня 2021 року оплата здійснюється не пізніше 10 робочих днів з дати підписання сторонами акту приймання наданих послуг, отримання рахунку-фактури, податкових накладних та всіх звітів. Також не надано 361 рахунок; акт звірки; замовлення, яке передбачено пунктом 2.1 договору надання послуг №04-01-21.10 від 04 січня 2021 року. Крім того, надано звіти інформації наданих послуг мерчандайзингу щодо обсягів продукції до актів надання послуг мерчандайзингу щодо обсягів продукції до актів надання послуг від 27 червня 2022 року №19, від 14 липня 2022 року №20, які не затверджені співробітниками замовника, що передбачено пунктом 2.4 договору надання послуг від 04 січня 2021 року №04-01-21.10.
02 вересня 2022 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №7287379/2297207535 про відмову в реєстрації податкової накладної №82 від 27 червня 2022 року та рішення №7287380/2297207535 про відмову в реєстрації податкової накладної №45 від 14 липня 2022 року.
Вказані рішення обґрунтовано ненаданням платником податку копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, а саме: не надано документів, які підтверджують факт оплати, так як відповідно до пункту 5.3 договору надання послуг №04-01-21.10 від 04 січня 2021 року оплата здійснюється не пізніше 10 робочих днів з дати підписання сторонами акту приймання наданих послуг, отримання рахунку-фактури, податкових накладних та всіх звітів. Також не надано 361 рахунок; акт звірки; замовлення, яке передбачено пунктом 2.1 договору надання послуг №04-01-21.10 від 04 січня 2021 року. Крім того, надано звіти інформації наданих послуг мерчандайзингу щодо обсягів продукції до актів надання послуг мерчандайзингу щодо обсягів продукції до актів надання послуг від 27 червня 2022 року №19, від 14 липня 2022 року №20, які не затверджені співробітниками замовника, що передбачено пунктом 2.4 договору надання послуг від 04 січня 2021 року №04-01-21.10.
Не погодившись з рішеннями Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7287379/2297207535 від 02 вересня 2022 року та №7287380/2297207535 від 02 вересня 2022 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку оскаржуваному рішенню, суд виходить з наступного.
Пунктом 44.1 статті 44 ПК України встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Загальні вимоги до оформлення первинних документів містяться у статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" .
Так, відповідно до частин першої та другої цієї статті (у відповідній редакції) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг. Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Як було зазначено платником податку у наданих до контролюючого органу повідомленнях про подання пояснень та копій документів № 11 від 31 серпня 2022 року та № 12 від 31 серпня 2022 року, додати платіжне доручення немає можливості, тому що грошові кошти на розрахунковий рахунок не були перераховані покупцем.
Суд приймає до уваги вказану обставину. До того ж до скарг на рішення №7287379/2297207535 від 02 вересня 2022 року та №7287380/2297207535 від 02 вересня 2022 року, поданих до ДПС України, позивачем було додано платіжне доручення №3083 від 07 вересня 2022 року, що підтверджує перерахування грошових коштів ТОВ "Шарліс" на користь ФОП ОСОБА_1 в сумі 257025,44 грн, та платіжне доручення №3084 від 07 вересня 2022 року, що підтверджує перерахування грошових коштів ТОВ "Шарліс" на користь ФОП ОСОБА_1 в сумі 222789,29 грн.
З приводу ненадання позивачем разом з повідомленням про надання пояснень та копій документів актів звірки взаєморозрахунків з замовником суд зазначає, що саме по собі нескладання таких актів або їх ненадання не може свідчити про відсутність об`єкту оподаткування ПДВ: господарської операції, зазначеної в податковій накладній.
Надаючи оцінку правовим підставам складання податкових накладних №82 від 27 червня 2022 року та №45 від 14 липня 2022 року, в реєстрації яких було відмовлено оскаржуваними рішеннями, суд зауважує, що приписи пункту 187.1 статті 187 ПК України дату виникнення податкового зобов`язання з ПДВ, а відтак і дату складання податкової накладної, ставлять у залежність від дати настання однієї із подій, що сталася раніше: або факту зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, або факту відвантаження товару, а для послуг факту оформлення документа, що засвідчує постачання послуг платником податку.
З матеріалів справи слідує, що податкові накладні №82 від 27 червня 2022 року та №45 від 14 липня 2022 року складено позивачем за фактами оформлення документів, що засвідчують постачання послуг платником податку, а саме: актів надання послуг №19 від 27 червня 2022 року та №20 від 14 липня 2022 року.
Зауважень до змісту та форми актів надання послуг №19 від 27 червня 2022 року та №20 від 14 липня 2022 року, складених на виконання умов договору надання послуг №04-01-21.10 від 04 січня 2021 року, у Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не виникло, а відтак відповідач-1 на етапі розгляду питання щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН погодився з повнотою зазначених в них реквізитів і відомостей.
З огляду на те, що Комісія ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних фактично визнала належним оформлення сторонами договору актів надання послуг №19 від 27 червня 2022 року та №20 від 14 липня 2022 року, то наявність певних недоліків в оформленні звітів інформації наданих послуг мерчандайзингу щодо обсягів продукції до актів надання послуг мерчандайзингу щодо обсягів продукції до актів надання послуг від 27 червня 2022 року №19, від 14 липня 2022 року №20 не може бути підставою для невизнання господарських операцій та для відмови у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
В письмових поясненнях третьої особи щодо позову ТОВ «Шарліс» не заперечувало факт отримання від ФОП ОСОБА_1 послуг мерчандайзингу згідно актів надання послуг №19 від 27 червня 2022 року та №20 від 14 липня 2022 року.
Оскільки позивачем були подані пакети документів, достатні для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних №82 від 27 червня 2022 року та №45 від 14 липня 2022 року, суд доходить висновку, що рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7287379/2297207535 від 02 вересня 2022 року та №7287380/2297207535 від 02 вересня 2022 року є протиправними, а тому підлягають скасуванню, а відповідні позовні вимоги- задоволенню.
Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29 грудня 2010 року, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Обираючи належний спосіб захисту прав позивача відповідно до встановлених у справі обставин та висновків суду, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №82 від 27 червня 2022 року та №45 від 14 липня 2022 року, а тому відповідні позовні вимоги належить задовольнити.
Таким чином, адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.
Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За подання цього позову позивач поніс витрати у вигляді сплати судового збору в сумі 4962,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 133 від 14 листопада 2022 року. Доказів понесення позивачем інших судових витрат матеріали справи не містять.
Враховуючи висновок суду про задоволення позову, стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь позивача підлягає сума в 4962,00 грн.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192) та Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Товариство з обмеженою відповідальністю "Шарліс" (вул. Ю. Кондратюка, буд. 15В, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 37154100) про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7287379/2297207535 від 02 вересня 2022 року та №7287380/2297207535 від 02 вересня 2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №82 від 27 червня 2022 року та податкову накладну №45 від 14 липня 2022 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у сумі 4962,00 грн (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві гривні нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 26 квітня 2023 року.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2023 |
Оприлюднено | 28.04.2023 |
Номер документу | 110472641 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні