Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
27 квітня 2023 року № 520/3264/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Зінченко А.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЕФ АЙ ЕМ СЕРВІС (вул. Вторчерметівська, буд. 4,смт. Бабаї, Харківський район, Харківська область, 62403, код ЄДРПОУ 23576211) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ43005393), Головного управління ДПС в Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,33023, код ЄДРПОУ 44070166) про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив суд:
-визнати незаконним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.11.2022 № 7575506/23576211;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1 від 06.10.2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю ЕФ АЙ ЕМ СЕРВІС.
Дослідивши надані матеріали справи, суд встановив наступні обставини справи.
ТОВ «ЕФ АЙ ЕМ СЕРВІС» є платником податку на додану вартість (індивідуальний податковий номер 235762110131).
Коди КВЕД господарської діяльності, які провадяться Товариством, є наступними: 16.24 Виробництво дерев`яної тари (основний)
17.21 Виробництво гофрованого паперу та картону, паперової та картонної тари 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля 52.24 Транспортне оброблення вантажів
68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Провадження Товариством вищевказаних видів економічної діяльності підтверджується витягом із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Товариство займається, серед іншого, здачею в оренду власного та орендованого нерухомого майна. У власності Товариства, зокрема, перебуває наступне нерухоме майно: нежитлові будівлі та споруди (склад.літ. «А» площею 26 769,2 кв.м., КГІП літ «Б» площею 51,8 кв.м., трансформаторна підстанція літ. «В» площею 63,2 кв.м., каналізаційно-насосна станція літ. «Г» площею 20,2 кв.м., трансформаторна підстанція - 2 літ. «Д» площею 52,1 кв.м., насосна підстанція літ. «Ж» площею 91,3 кв.м., КПП-2 літ. «З» площею 34,4 кв.м., що розташоване за адресою: Київська обл., Києво-Святошинський район, с. Чайки, вул. Дачна, б. 1 (копія свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 18.05.2006 № 243 із витягом про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно від 29.05.2006 № 10772400 та інформаційної довідки № 322678829 від 13.02.2023 14:39:19 додаються).
Частина вказаного об`єкта нерухомого майна орендується Дочірнім підприємством «КЕОНЕ І НАГЕЛЬ» на підставі договору оренди № 1 від 30.12.2021, що підтверджується копією договору із додатками та акт приймання-передачі.
Відповідно до п. 1.3 вказаного договору оренди предметом оренди є складова частина складського комплексу, який знаходиться за адресою: вул. Артура Яроша (колишня Дачна), 1, с. Чайки Бучанського району (колишній Києво-Святошийський район), Київська область.
Судом встановлено, щ на момент укладення даного правочину сторони мали правоздатність і дієздатність юридичних осіб, від імені сторін правочин було укладено уповноваженими особами, які діяли на підставі статутів.
Також встановлено, що потреба в укладенні вказаного договору була обумовлена необхідністю здійснення господарської діяльності.
У п. 3.1 договору оренди передбачається, що орендна плати включає в себе Фіксовану орендну плату і Змінювану оренду плату. Фіксованою орендною платою є грошові кошти, що Орендар сплачує Орендодавцю за користування Предметом оренди.
У п. 3.6 первинної редакції договору оренди передбачається, що Змінювана орендна плата сплачується окремо від Фіксованої орендної плати та включає в себе компенсацію плати за вимірювані комунальні послуги. Зокрема, компенсація за опалення Предмета оренди здійснюється з розрахунку пропорційного співвідношення витрат на опалення займаної площі до загальної опалювальної площі Будівель, у яких розташовано Предмет оренди.
Додатковою угодою № 10 від 01.09.2022 останній абзац п. 3.6 Договору оренди сторони домовились викласти в новій редакції: «Вартість Плати за вимірювальні комунальні послуги коригується відповідно до змін в діючих тарифах. Орендодавець має право виставляти рахунки на сплату за вимірювані комунальні послуги, в порядку авансу (у разі отримання рахунків на аванс від постачальників), а Орендар зобов`язаний їх сплачувати. В подальшому рахунки коригуються відповідно до фактичних об`ємів споживання. Орендодавець зобов`язаний надавати документи, що підтверджують витрати Орендодавця на комунальні послуги. У разі, якщо такий аванс не був сплачений постачальнику, Орендодавець повертає сплачену суму Орендарю на його письмову вимогу протягом 10 (десяти) календарних днів з дати відповідного листа. У випадку ненадання послуг, які авансувались, Орендодавець повертає сплачену суму Орендарю на його письмову вимогу після отримання коштів від постачальника» (копія додаткової угоди додається).
З урахуванням вказаної додаткової угоди Товариство звернулось до ДП «КЮНЕ І НАГЕЛЬ» із пропозицію провести попередню оплату за природній газ, що підтверджено копією листа від 01.09.2022 № 01/09/22-1.
Газопостачання орендованих приміщень здійснюється на підставі договору № 41РР417-218-21 постачання природного газу для потреб не побутових споживачів від 21.12.2020, укладеного між ТОВ «Київоблгаззбут» та ТОВ «ЕФ АЙ ЕМ СЕРВІС» (копія договору із додатками додається). 01.06.2021 сторонами підписана додаткова угода до договору щодо зміни вартості природного газу, що підтверджено копією додаткової угоди від 01.06.2021 № ДУ-3/41РР417-218-21 .
Для підтвердження реальності отримання Товариством природного газу за вказаним договором надано копії наступних документів:
акт № К0381004679 від 28.02.2021 приймання-передачі природного газу до договору на постачання природного газу від 21.12.2020 № 41РР417-218-21;
акт № К0381006111 від 31.03.2021 приймання-передачі природного газу до договору на постачання природного газу від 21.12.2020 № 41РР417-218-21;
акт № К0381009102 від 30.04.2021 приймання-передачі природного газу до договору на постачання природного газу від 21.12.2020 № 41РР417-218-21;
акт № К0381010142 від 31.05.2021 приймання-передачі природного газу до договору на постачання природного газу від 21.12.2020 № 41РР417-218-21;
акт № К0381025059 від 31.12.2021 приймання-передачі природного газу до договору на постачання природного газу від 21.12.2020 № 41РР417-218-21;
акт № К0382000132 від 31.01.2022 приймання-передачі природного газу до договору на постачання природного газу від 21.12.2020 № 41РР417-218-21;
акт № К0382002999 від 28.02.2022 приймання-передачі природного газу до договору на постачання природного газу від 21.12.2020 № 41РР417-218-21;
акт № К0382005737 від 30.04.2022 приймання-передачі природного газу до договору на постачання природного газу від 21.12.2020 N° 41РР417-218-21;
лист вих. № 12/03 від 12.03.2021 щодо перенесення переплати;
виписка за рахунком Товариства за 23.03.2021 (документ № 601 щодо оплати за природний газ);
виписка за рахунком Товариства за 21.10.2021 (документ № 601 щодо оплати за природний газ);
виписка за рахунком Товариства за 10.01.2022 (документ № 1173 щодо оплати за природний газ);
виписка за рахунком Товариства з 24.01.2022 по 25.01.2022 (документ № 664 щодо оплати за природний газ).
З метою оплати послуг із постачання газу, що є вимірювальною комунальною послугою, в порядку авансу Товариство надало орендарю ДОЧІРНЬОМУ ПІДПРИЄМСТВУ «КЮНЕ І НАГЕЛЬ» рахунок № 158 від 29.08.2022, який було сплачено частково, а саме на 1 000 000 (один мільйон) гривень 06.10.2022, що підтверджується копією виписки із рахунку Товариства за період із 01.10.2022 по 12.10.2022, документ № 4943.
Матеріалами справи підтверджено, що по отриманому Товариством платежу складена та подана на реєстрацію податкова накладна № 1 від 06.10.2022.
Контролюючим органом зазначена податкова накладна була прийнята, проте її реєстрація була зупинена.
Причиною зупинки реєстрації податкових накладних стала та обставина, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20.12 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Товариству було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, Товариством подано до контролюючого органу 15.11.2022 таблицю даних платника податку на додану вартість. Вказана таблиця даних була врахована рішенням про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 17.11.2022 № 7652974/23576211.
Крім того, Товариством подані пояснення щодо податкової накладної, реєстрація якої зупинена, із копіями документів в їх обґрунтування. На підтвердження подання пояснень та їх отримання контролюючим органом надані копії повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, № 1 від 02.11.2022 із квитанцією № 2 від 03.11.2022, а також лист-пояснення із додатками.
Однак, незважаючи на надані пояснення та копії документів контролюючим органом було відмовлено у реєстрації вказаної вище податкової накладної через ненадання платником копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (який саме із вказаних документів не було надано не можна визначити, оскільки вони не підкреслені), а також через відсутність рахунку на оплату, акта звірки, оборотно-сальдової відомості 361 рах. «Розрахунки з покупцями».
Не погоджуючись із відмовою в реєстрації податкової накладної, Товариство звернулось із скаргою на рішення комісії регіонального рівня до комісії центрального рівня.
Вказана скарга задоволена не була з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків фактури/інвойсів.
Позивач не погодився із прийнятим рішенням, а тому звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку вищенаведеному, суд вказує наступне.
Суд вказує, що згідно підпунктів «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
У відповідності до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимоги Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, серед іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).
Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Згідно пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до змісту пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 (далі - Порядок № 520) прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається зі змісту квитанцій від 28.10.2022 р. та від 02.11.2022р. контролюючим органом було сформовано висновки, що відображена у податкових накладних інформація відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку № 3 до Порядку № 1165.
Пункт 1 додатку 3 до Порядку № 1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевущує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку № 1165.
Однак, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку № 1165, із здійсненням обґрунтованого розрахунку показника за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
Отже, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку № 1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із обґрунтованим розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Разом з тим, у вищевказаній квитанції фіскальним органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, не вказано вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків. Та, більш того, не враховано подані Позивачем первинні документи та пояснення в обґрунтування реальності та законності господарської операції
В такому випадку недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, відсутності часу на надання необхідних документів, внаслідок чого Позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкових накладних.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Проте, навіть після надання Позивачем документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній для розгляду питання про скасування рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних їх не було враховано і в Рішенні вказано підставу для відмови: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання/транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури, інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних» (документи, які не надано не підкреслено).
Отже, вимога контролюючого органу про надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття/скасування рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості, породжує неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Крім того, як встановлено судом, ДПС України не надано обґрунтованих пояснень щодо мотивів неврахування поданих Позивачем первинних документів на підтвердження наявності підстав для реєстрації податкової накладної, тому дії Державної податкової служби України щодо відмови у прийнятті податкової накладної Позивача є протиправними
В такому разі недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкових накладних прямо вказує на те, що рішення, які прийняті на наступному етапі, тобто рішення комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, теж не є законними.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10.04.2020р. у справі № 819/330/18.
Тобто текст оскаржуваних Рішень не містять ані юридичних мотивів, ані фактичних мотивів кваліфікації господарських операцій як ризикових, з огляду на що наявні всі законні підстави для скасування вказаних Рішень.
Суд вказує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Така правова позиція узгоджується із висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 08.11.2019р. по справі №227/3208/16-а.
Також, статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому Європейський суд з прав людини у рішенні від 29 червня 2006 року у справі "Пантелеєнко проти України" зазначив, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом.
У рішенні від 31 липня 2003 року у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що належним способом захисту порушеного права Позивача у спірних відносинах буде скасування прийнятих Рішеннь комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, як протиправно прийнятих, та зобов`язання зареєструвати податкові накладні, подані Позивачем №39 та №40 від 28.12.2022 , датами їх направлення для реєстрації.
Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд вказує, що згідно з вимогами ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з ме тою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтер есів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів влад них повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень тау спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім фор мам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, протягом розумного строку.
Статтею 6 Кодексу адміністративного судочинства визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина,її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Таким чином, проаналізувавши наведене, суд вважає за необхідне вказати, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтверджені нормативно та документально, а тому є такими, що підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 243, 244, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов - задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Рівненській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.11.2022 № 7575506/23576211;
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1 від 06.10.2022, складену Товариством з обмеженою відповідальністю ЕФ АЙ ЕМ СЕРВІС.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,33023, код ЄДРПОУ 44070166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ЕФ АЙ ЕМ СЕРВІС (вул. Вторчерметівська, буд. 4,смт. Бабаї,Харківський район, Харківська область,62403, код ЄДРПОУ 23576211) сплачений судовий збір у розмірі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн.00 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, буд.8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ЕФ АЙ ЕМ СЕРВІС (вул. Вторчерметівська, буд. 4,смт. Бабаї, Харківський район, Харківська область,62403, код ЄДРПОУ 23576211) сплачений судовий збір у розмірі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн.00 коп.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Зінченко А.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2023 |
Оприлюднено | 01.05.2023 |
Номер документу | 110495715 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Зінченко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні