Ухвала
від 21.04.2023 по справі 480/2627/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

копія

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про повернення позовної заяви

21 квітня 2023 року Справа № 480/2627/23

Cуддя Сумського окружного адміністративного суду Соп`яненко О.В., розглянувши матеріали адміністративного позову керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до відділу освіти Глухівської міської ради Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

До Сумського окружного адміністративного суду звернувся керівник Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави в особі служби у справах дітей Глухівської міської ради Сумської області, Глухівської міської ради з адміністративним позовом до відділу освіти Глухівської міської ради Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Просить визнати протиправною бездіяльність відділу освіти Глухівської міської ради Сумської області щодо не нарахування та не виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку випускникам навчальних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, зобов`язавши відділ освіти Глухівської міської ради Сумської області нарахувати і виплатити одноразову грошову допомогу, передбачену статтею 8 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування", у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку випускникам загальноосвітніх навчальних закладів Глухівської міської територіальної громади з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 30.03.2023 позовну заяву було залишено без руху для усунення недоліків шляхом уточнення підстав для звернення до суду з позовом. Заявлено вимоги в інтересах держави у зв`язку з неналежним виконанням обов`язків щодо захисту інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування Глухівською міською радою Сумської області та службою у справах дітей Глухівської міської ради. Прокурору запропоновано уточнити підстави для звернення до суду в інтересах служби у справах дітей Глухівської міської ради Сумської області та Глухівської міської ради до відділу освіти Глухівської міської ради Сумської області, тобто до виконавчого органу тієї ж самої ради.

20.04.2023 на виконання ухвали суду керівником Шосткинської окружної прокуратури Сумської області подано уточнену позовну заяву. Заявлено вимоги в інтересах держави про визнання протиправною бездіяльності відділу освіти Глухівської міської ради Сумської області щодо ненарахування та не виплати одноразової грошової допомоги, зобов`язання нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку випускникам загальноосвітніх навчальних закладів Глухівської міської територіальної громади з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Керівник Шосткинської окружної прокуратури Сумської області виступає самостійним позивачем та, як зазначено діє на захист державних та суспільних інтересів, що полягають у забезпеченні належного захисту гарантованих державою соціальних прав і інтересів дітей, а також здійснення належного захисту цих інтересів суб`єктом владних повноважень, до компетенції якого законодавчими приписами віднесені відповідні повноваження. Також зазначає, що невиконання вимог чинного законодавства щодо належного захисту прав дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, підриває авторитет державних органів влади.

Наявність повноважень для звернення до суду як позивача обгрунтовує тим, що служба у справах дітей Глухівської міської ради Сумської області має право звертатися у разі порушення прав та законних інтересів дітей, а також з питань надання їм допомоги до відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності і представляти у разі необхідності інтереси дітей в судах, у їх відносинах з підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності. Службою у справах дітей не досліджувався стан соціально - правового захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, внаслідок чого інтереси пільгової категорії дітей залишились не захищеними, заяви до суду в інтересах указаної вище категорії дітей про нарахування та виплату сум одноразової допомоги не подавалась. Тобто службою у справах дітей Глухівської міської ради покладені на неї обов`язки належним чином не виконувались. Всупереч вимогам закону служба у справах дітей як окрема юридична особа Глухівською міською радою створена не була. Відсутність статусу юридичної особи перешкоджає зверненню до суду служби у справах дітей Глухівської міської ради, а тому є підстави для звернення прокурора до суду в інтересах держави як позивача.

Вивчивши подані матеріали, суд вважає, що наявні підстави для повернення позовної заяви.

Відповідно до ч. ч. 3, 4 ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Отже, прокурор у визначених законом випадках наділений повноваженнями здійснювати представництво інтересів держави або конкретної особи шляхом звернення до суду з позовом, якщо підстави такого представництва належним чином обґрунтовані. Прокурор, який звертається до адміністративного суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає у чому полягає порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту і зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень на звернення до суду з позовом прокурор зазначає про це в позовній заяві та в такому випадку прокурор набуває статусу позивача. Підставою для представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.

У постанові від 13.04.2022 справа № 815/1484/18 (адміністративне провадження № К/9901/12419/19) Верховним Судом викладено висновки щодо порядку застосування ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру". Судом зазначено, що за змістом наведеної норми прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) ящо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу. Перший випадок передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак підстави представництва інтересів держави прокуратурою у цих двох випадках істотно відрізняються. У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює неналежно. Суд звертає увагу, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду.

Звертаючись до суду з даним позовом в інтересах держави в особі служби у справах дітей Глухівської міської ради Сумської області, Глухівської міської ради, керівник Шосткинської окружної прокуратури Сумської області обґрунтував наявність підстав для здійснення представництва інтересів держави невиконання відповідачем обов`язку щодо виплати одноразової грошової допомоги випускникам з числа дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, неналежним здійсненням службою у справах дітей Глухівської міської ради своїх повноважень щодо захисту інтересів соціально незахищеної категорії дітей. На виконання ухвали суду про залишення позовної заяви без руху керівником Шосткинської окружної прокуратури Сумської області подано нову позовну заяву у якій не зазначено осіб в інтересах яких прокурор звертається до суду. Прокурор зазначає, що виступає в якості самостійного позивача з вимогами про захист інтересів держави. Тобто керівником Шосткинської окружної прокуратури Сумської області змінено підставу для звернення до суду в інтересах держави. При цьому обгрунтування підстав звернення до суду прокурором не змінено, вказується на неналежне виконання та невиконання обов`язків службою у справах дітей Глухівської міської ради, а не звернення служби у справах дітей з позовом до відділу освіти є доказом такого неналежного виконання. Підставою для звернення до суду в якості позивача прокурор вказує на відсутність у служби у справах дітей статусу юридичної особи та відсутністю у зв`язку з цим повноважень на звернення до суду з позовом.

Як зазначено самим керівник Шосткинської окружної прокуратури Сумської області для реалізації на території Глухівської територіальної громади державної політики з питань соціального захисту дітей, запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності, вчиненню дітьми правопорушень створена та діє служба у справах дітей Глухівської міської ради, яка відповідно до положення про службу є структурним підрозділом міської ради, утворюється міською радою, є підзвітною та підконтрольною міській раді, виконавчому комітету міської ради та міському голові.

До функцій служби у справах дітей Глухівської міської ради серед іншого віднесено реалізація на території міської ради державної політики з питань соціального захисту дітей; розроблення і здійснення самостійно або разом з іншими структурними підрозділами міської ради, підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності, громадськими організаціями заходів щодо захисту прав, свобод і законних інтересів дітей; координація зусиль органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій усіх форм власності у вирішенні питань соціального захисту дітей; здійснення контролю за умовами утримання і виховання дітей у закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, спеціальних установах і закладах соціального захисту для дітей усіх форм власності; визначення пріоритетних напрямів поліпшення на території міської ради становища дітей, їх соціального захисту, сприяння фізичному, духовному та інтелектуальному розвиткові, запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності, вчиненню дітьми правопорушень.

Для виконання покладених на неї завдань служба зокрема подає пропозиції до проектів міських програм, планів і прогнозів у частині соціального захисту, забезпечення прав, свобод і законних інтересів дітей; забезпечує у межах своїх повноважень здійснення контролю за додержанням законодавства щодо соціального захисту дітей і запобігання вчиненню ними правопорушень; здійснює контроль за умовами утримання і виховання дітей у спеціальних виховних установах ДПтС, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; розробляє і подає на розгляд міської ради пропозиції стосовно бюджетних асигнувань на виконання програм і здійснення заходів щодо реалізації державної політики з питань дітей, спрямованої на подолання дитячої бездоглядності та безпритульності; за дорученням міського голови представляє інтереси міської ради, виконавчого комітету міської ради та міського голови в міськрайонному, апеляційному, вищих спеціалізованих судах та у Верховному Суді України, у тому числі у взаємовідносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності; бере участь у судових засіданнях при розгляді справ стосовно дітей або з питань, що зачіпають права дітей,у тому числі справ про усиновлення; розробляє проекти розпоряджень міського голови, рішень міської ради та виконавчого комітету міської ради в межах своєї компетенції; здійснює інші функції, які випливають з покладених на неї завдань, відповідно до законодавства.

З наведеного вбачається, що у Глухівській територіальній громаді створено орган для реалізації державної політики з питань соціального захисту дітей. Виходячи з наявних у нього повноважень захист інтересів держави може здійснюватися не обов`язково у судовому порядку.

Відповідно до ст. 4 ч. 1 п. 7,8 КАС України суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг; позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.

Служба у справах дітей Глухівської міської ради є органом місцевого самоврядування - виконавчим органом цієї ради. У правовідносинах, пов`язаних з виконанням покладених на неї функцій служба у справах дітей виступає суб`єктом владних повноважень. З наведених норм вбачається, що право суб`єкта владних повноважень на звернення до суду з позовом не пов`язано з наявністю у нього статусу юридичної особи. Висновки керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області про неможливість звернення службою у справах дітей Глухівської міської ради до суду з позовом через відсутність статусу юридичної особи не відповідають вимогам закону.

Виходячи з викладеного, суд вважає, що за нявності органу, уповноваженого на реалізацію державної політики з питань соціального захисту дітей у прокурора не було встановлених законом підстав для звернення до суду з позовом у якості позивача. У такому випадку звернення ним до суду можливе лише в інтересах органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах та за умови доведення не здійснення чи неналежного здійснення таким органом захисту інтересів держави.

Крім того, виплата одноразової допомоги випускникам навчальних закладів передбачена ст. 8 закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування". За своєю природою одноразова грошова допомога є соціальною гарантією державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Повноваження щодо виплати зазначеної допомоги державою делеговані навчальним закладам, у яких навчаються діти-сироти чи діти, позбавлені батьківського піклування. За змістом заявлених вимог фактично вони направлені на захист прав конкретних осіб, випускників навчальних закладів з числа дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, перелік яких прокурором наведено у позові, на отримання коштів. Тобто на захист приватного права, а не інтересів держави.

Згідно з п. 7 ч. 4 ст.169 КАС України позовна заява повертається позивачеві, якщо відсутні підстави для звернення прокурора до суду в інтересах держави або для звернення до суду особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи.

Керуючись ст.ст. 169, 248, 256, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

У Х В А Л И В:

Позовну заяву керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до відділу освіти Глухівської міської ради Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії та додані до неї документи повернути позивачу.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду в п`ятнадцятиденний строк з дня складання ухвали.

Суддя (підпис) О.В. Соп`яненко

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.04.2023
Оприлюднено01.05.2023
Номер документу110522744
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми

Судовий реєстр по справі —480/2627/23

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 21.04.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні