Рішення
від 27.04.2023 по справі 320/17415/21
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 квітня 2023 року № 320/17415/21

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Пересувна механізована колона №3 до Березанської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,

в с т а н о в и в:

ТОВ «Пересувна механізована колона №3» звернулось до суду з позовом до Березанської міської ради з вимогою визнати протиправним та скасувати рішення сесії Березанської міської ради Київської області від 25.06.2019 №788-70-VII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Березань Березанської міської ради Київської області» (далі Оскаржуване рішення).

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30.12.2021 позовну заяву залишено без руху.

До суду 24.01.2022 від позивача надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 31.01.2022 поновлено строк звернення до суду, відкрито провадження по справі та визначено, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження.

У зв`язку із тим, що оскаржуване рішення є правовстановлюючим документом Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.09.2022 №320/17415/21 суд ухвалив перейти до розгляду адміністративної справи №320/17415/21 за правилами загального позовного провадження та зобов`язав Березанську міську раду опублікувати оголошення про це у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений.

На виконання вищевказаної ухвали суду відповідачем у громадсько-політичній газеті «Березанська громада» №29 (339) від 09.09.2022 надруковано оголошення про те, що на розгляді Київського окружного адміністративного суду перебуває справа №320/17415/21за позовом ТОВ «Пересувна механізована колона №3» до Березанської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Березанської міської ради від 25.06.2019 №788-70-VII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Березань Березанської міської ради Київської області». Судове засідання призначене до розгляду на 05.10.1022 р. об 11.00.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.10.2022 суд ухвалив закрити підготовче провадження по справі та розпочати розгляд справи по суті.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.10.2022 суд ухвалив подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.

В обґрунтування своїх вимог позивач вказує, що Оскаржуваним рішенням беручи до уваги Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 14.06.2019 №21950-19, затверджено технічну документацію з грошової нормативної оцінки земель міста Березань, виконану ТОВ «Геопростір плюс»; затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Березань в розмірі 193,46 грн./м.кв; а також визнано таким, що втрачає чинність з 01.01.2020 рішення Березанської міської ради від 18.12.2012 №249-23-VI; нормативна земельна оцінка м. Березань вводиться в дію з 01.01.2020; власників та орендарів земельних ділянок, зобов`язано забезпечити подання податкових декларацій, внести зміни до договорів оренди землі, в частині розрахунку орендної плати; ДФС в Київській області здійснювати контроль за поданням податкових декларацій, затверджену даним рішенням.

Пояснює, що у Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 14.06.2019 №1950-19, замовником якого є ТОВ «Геопростір плюс» вказано, що згідно п.11 даного Висновку - підсумкова оцінка результатів державної експертизи: Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Березань Березанської міської ради Київської області не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, повертається на доопрацювання.

Позивач вважає, що Оскаржуване рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Наголошує, що згідно з положеннями ч.1, ч.2 ст.35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» від 17.06.2004 №1808-IV (далі- Закон №1808-IV) результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об`єкта державної експертизи і врахувати соціально-економічні наслідки. Якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується.

Пояснює, що ч. 7 ст.35 Закону №1808-IV передбачено, що об`єкт державної експертизи, який не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно, не погоджується і відправляється на доопрацювання. Негативна оцінка об`єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно о вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил. В свою чергу ст.37 Закону №1808-IV встановлено, що замовники або розробники об`єктів державної експертизи, заінтересовані у спростуванні висновків державної експертизи їх окремих положень, подають обґрунтоване клопотання (заяву) про це до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику в сфері земельних відносин, який у місячний термін з дня отримання клопотання (заяви) розглядає його і за наявності підстав призначає проведення повторної державної експертизи, до якої залучаються незалежні експерти. Позитивні висновки повторної державної експертизи є підставою для прийняття відповідним органом рішення або реалізації заходів, передбачених об`єктами державної експертизи, крім випадків оскарження їх у судовому порядку.

Зазначає, що ТОВ «Геопростір плюс» отримавши негативний Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 14.06.2019 №1950-19 не звернулось в порушення ст. 37 Закону №1808-IV з клопотанням (заявою) про виправлення недоліків до центрального органу виконавчої влади , що реалізує державну політику в сфері земельних відносин і яким в цьому зв`язку не було призначено проведення повторної державної експертизи.

Разом з цим, відповідач Оскаржуваним рішенням затвердив технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Березань поклавши в основу Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 14.06.2019 №1950-19, який є негативний та таким, що відправлений на доопрацювання. Також, даним рішенням затверджено базову вартість квадратного метра земель міста Березань в розмірі 193,46 грн./м.кв. на підставі вищезазначеного негативного Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 14.06.2019 №1950-19. Дану базову вартість квадратного метра земель міста Березань в подальшому покладено в тому числі в нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,6200 га , яка розташована за адресою: Київська область, м.Березань, провулок Березовий буд.5, на які розміщене майно ТОВ «Пересувна механізована колона №3», тому вважає що дана нормативна грошова оцінка, вказаної вище земельної ділянки не відповідає дійсності.

У судових засіданнях представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив їх задовольнити.

Відповідач проти позову заперечував, просив відмовити у й ого задоволенні. В обґрунтування своєї правової позиції вказує, що позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими.

Пояснює, що Оскаржуваним рішенням затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Березань Березанської міської ради Київської області, яка розроблена ТОВ «Геопростір плюс».

Наголошує, що Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 14.06.2019 №1950-19 затверджений заступником голови Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру О.Краснолуцьким, як того передбачає ст. 35 Закону №1808-IV (висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи). Окрім того, на висновку є відмітка Держгеокадастру про врахування зауважень. Тому, доводи у позовній заяві позивача про те, що ТОВ «Геопростір плюс» отримала негативний висновок не відповідає дійсності. Відповідно Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 14.06.2019 №1950-19 щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Березань Березанської міської ради Київської області є позитивним, а тому Оскаржуване рішення прийняте правомірно.

У судових засіданнях представник відповідача проти позову заперечувала, просила відмовити у його задоволенні.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи су дійшов до висновку, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи на Березанська міська рада Київської області розглянувши технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Березань, виконану Товариством з обмеженою відповідальністю «Геопростір плюс», беручи до уваги Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 14.06.2019 №1950-19 прийняла Рішенням від 25.06.2019 №788-70-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Березань Березанської міської ради Київської області».

Вказаним рішення Березанська міська рада Київської області зокрема вирішила:

1. Затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Березань Березанської міської ради Київської області.

2. Затвердити базову вартість одного квадратного метра земель міста Березань в розмірі 193,46 грн/м.кв.

3. Визнати таким, що втрачає чинність з 01.01.2020 рішення Березанської міської ради від 18.12.2012 №249-23-VI «Про затвердження Програми розвитку земельних відносин, використання та охорони земель м.Березань Київської області на період 2012-2016»

4. Нормативна грошова оцінка земель міста Березань, затверджена пунктом 1 цього рішення, вводиться у дію з 01.01.2020.

Судом встановлено, що вказане рішення було оприлюднено у громадсько-політичній газеті «Березанська громада» №27 (180) від 05.07.2019.

З огляду на наведене суду вважає, що Оскаржуване рішення є нормативно-правовим регуляторним актом, оскільки прийняте уповноваженим органом суб`єкта владних повноважень, змінює норми права, скасовує інший правовий акт, поширюється на невизначене коло осіб (платників податку з плати за землю, коло яких не є конкретно визначеним, оскільки ухвала лише визначає коло суб`єктів, на які поширюється її дія, однак жодним чином не персоніфікує їх) та спрямована на правове регулювання адміністративних відносин між регуляторним органом та іншими суб`єктами господарювання. Відповідно Оскаржуване рішення стосується прав та законних інтересів позивача як користувача земельної ділянкикадастровий номер 3210400000:06:009:0087, площею 0,6200 га, яка розташована за адресою: Київська область, м.Березань, провулок Березовий буд.5, на якій розміщене майно ТОВ «Пересувна механізована колона №3».

Аналогічної правової позиції дотримується Велика Палата Верховного Суду, що знайшло своє відображення у Постанові від 08.05.2018 № 461/8220/13-а.

Щодо тверджень відповідача, що Оскаржуване рішення винесено протиправно суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 25 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 34 ч. 1 ст. 26 зазначеного закону передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Судом встановлено, що Рішенням Березанської міської ради від 25.06.2019 р. № 788-70-VII, затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Березань Березанської міської ради Київської області, яка розроблена ТОВ «Геопростір плюс».

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно з п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, пункт 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Згідно з п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, для значення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Преамбулою Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 №78 встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

У відповідності до положень статті 5 Закону України «Про оцінку земель» залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки з земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (частина 1 статті 15 Закону України «Про оцінку земель»).

Статтями 18, 20, 23 цього Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.

За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Питання державної експертизи землевпорядної документації на час існування спірних правовідносин регулювалися Земельним кодексом України, Законом №1808-IV (який діяв на час прийняття оскаржуваного рішення), Методикою проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженою наказом Держкомзему України від 03.12.2004 № 391, який зареєстрований у Міністерстві юстиції України 21.12.2004 за №1618/10217, та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють відносини у сфері державної експертизи.

Відповідно до статті 1 Закону №1808-IV державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.

Згідно із статті 6 Закону №1808-IV об`єктами державної експертизи є документація із землеустрою та документація з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріали і документація державного земельного кадастру.

Відповідно до статті 9 Закону №1808-IV обов`язковій державній експертизі підлягають:

технічна документація з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Згідно з підпунктом 4.1.1. пункту 4 Методики до відання органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить проведення обов`язкової державної експертизи:

технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.

Відповідно до ст. 35 Закону №1808-IV результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.

Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об`єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.

Якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.

Позитивні висновки державної експертизи щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.

У разі якщо об`єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об`єкта державної експертизи.

Об`єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об`єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених норм і правил.

Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов`язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об`єктів державної експертизи.

Як вбачається з листа Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 29.07.2022 №18-28-0.232-4686/2-22 відповідно до журналу обліку (реєстрації) об?єктів державної експертизи землевпорядної документації технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Березань Березанської міської ради Київської області, розроблена ТОВ «Геопростір плюс», 11.06.2019 надійшла до Держгеокадастру для проведення обов?язкової державної експертизи та була зареєстрована за №1950-19.

За результатами розгляду зазначеної документації Держгеокадастром надано висновок державної експертизи землевпорядної документації від 14.06.2019 №1950-19. За підсумковою оцінкою цю документацію повернуто на доопрацювання як таку, що неповною мірою відповідає вимогам законодавства України, встановленим нормам і правилам.

Згідно з підпунктом 3.5.3 пункту 3.5 глави 3 Методики об?єкт експертизи. який повернуто на доопрацювання, оцінюється позитивно та погоджується після внесення змін і доповнень до нього в порядку, передбаченому Методикою, з урахуванням зауважень та пропозицій, зазначених у висновку державної експертизи.

Відповідно до підпункту 3.5.9 пункту 3.5 глави 3 Методики контроль за усуненням зауважень державної експертизи здійснюють виконавці експертизи (експерти) чи, за їх дорученням, керівники територіальних органів Держгеокадастру. Факт внесення виправлень, врахування зазначених у висновку зауважень та пропозицій посвідчується відповідним записом на висновку експертизи керівника експертного підрозділу або керівника територіального органу Держеокадастру, на якого покладено контроль за усуненням зауважень державної експертизи.

Зазначена документація 18.06.2019 надійшла до Держгеокадастру для здійснення контролю за усуненням зауважень, викладених у висновку державної експертизи. За результатами розгляду цієї документації зауваження, викладені у висновку державної експертизи від 14.06.2019 №1950-19, усунуто (враховано), про що свідчить відмітка на висновку державної експертизи землевпорядної документації, яка включає підпис керівника експертного підрозділу Держгеокадастру, штамп «ДЕРЖГЕОКАДАСТР Зауваження враховано» та печатку Держгеокадастру «Для довідок».

Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 14.06.2019 №1950-19 затверджений заступником голови Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру О.Краснолуцьким, відповідно до ст. 35 Закону №1808-IV (висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи).

За таких обставин суд вважає, що доводи позивача про те, що ТОВ «Геопростір плюс» отримала негативний висновок є необґрунтованими.

Враховуючи вищезазначене, висновок державної експертизи землевпорядної документації від 14.06.2019 №1950-19 щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Березань Березанської міської ради Київської області є позитивним, а тому і рішення Березанської міської ради від 25.06.2019 №788-70-VІІ «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Березань Березанської міської ради Київської області» прийняте відповідно до діючих законодавчих актів.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд вважає, що Березанська міська рада Київської області, як суб`єкт владних повноважень, довела правомірність Оскаржуваного рішення.

Підстави для вирішення судом питання про розподіл між сторонами судових витрат у відповідності до ст. 139 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 99, 139, 143, 242 - 246, 250, КАС України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Щавінський В.Р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.04.2023
Оприлюднено03.05.2023
Номер документу110549667
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —320/17415/21

Рішення від 27.04.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 31.01.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 30.12.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 30.12.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні