КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 квітня 2023 року Справа №320/2115/23
Суддя Київського окружного адміністративного суду Войтович І.І., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сіпан" до Томашівської сільської ради про визнання протиправним та нечинним рішення,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Сіпан» з позовом до Томашівської сільської ради, у якому просить суд:
- визнати протиправним та нечинним рішення Томашівської сільської ради від 12.07.2022 № 15-25-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0030 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області».
В позовній заяві позивач зазначив, що з огляду на лист Державної служби статистики України № 15.1.3-22/745Пі-22 від 15.12.2022 чисельність населення с. Томашівка, що є адміністративним центром громади в адміністративно-територіальних межах якої знаходиться земельна ділянка площею 1,9897 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0030), становить 349 осіб, відповідно, згідно Додатку 1 до Методики, при здійсненні розрахунку розміру її нормативної грошової оцінки підлягав застосуванню, однак не був застосований, показник нормативу капіталізованого рентного доходу за одиницю площі (Нрд) в розмірі 70 грн. за квадратний метр, а наведений в технічній документації, затвердженій оскаржуваним рішенням, показник Нрд в 76 грн. за квадратний метр, застосовано абсолютно безпідставно і необґрунтовано.
Як вбачається з порівняльного розрахунку розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9897 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0030), у разі застосування показника Нрд в 70 грн. за квадратний метр, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9897га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0030) буде істотно відрізнятися від розміру, зазначеного в оскаржуваному Рішенні (2 694 690,50 грн.), а саме буде становити лише 2 481 951,78 грн., що на 212 738,72 грн. менше, ніж зазначено в оскаржуваному рішенні.
Таким чином, наведений в оскаржуваному рішенні розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9897 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0030) в 2 694 690,50 грн., розраховано на підставі вихідних даних, які є не достовірними та не відповідають вимогам «Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147, в зв`язку з чим вказане рішення є не обґрунтованим і незаконним та підлягає скасуванню.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 08.02.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
28.03.2023 відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому не заперечуючи обставин, які наведені позивачем у позові пояснив, що за наслідками розгляду позовних матеріалів визнає, що в технічній документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3224983300:02:003:0030 в якості вихідних даних для розрахунку її нормативної грошової оцінки використано лист Томашівської сільської ради від 22.06.2022 р. № 02-19/78 щодо чисельності наявного населення в адміністративному центрі громади, дані якого не с належними вихідними даними про чисельність населення для розрахунку, а вірними є відомості про чисельність наявного населення за даними (довідниками) Держстату станом на 1 січня року, що передує року проведення оцінки, тобто станом на 01.01.2021.
Відповідач погоджується з доводами позивача, що при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3224983300:02:003:0030 підлягав застосуванню показник нормативу грошової оцінки капіталізованого рентного доходу за одиницю площі (Нрд) в розмірі 70 грн. за квадратний метр, а наведений в технічній документації, затвердженій оскаржуваним рішенням, показник Нрд в 76 грн. за квадратний метр застосовано невірно. З урахуванням показника нормативу грошової оцінки капіталізованого рентного доходу за одиницю площі (Нрд) в розмірі 70 грн. за квадратний метр. Нрд зазначеної земельної ділянки становить 2 481 951,72 грн., а не 2 694 690,50 грн.
Позивач в позові визнає свій обов`язок застосовувати при нарахуванні та сплаті орендної плати за договором оренди земельної ділянки комунальної власності її нормативну грошову оцінку. Відповідач в свою чергу заінтересований в отриманні належного розміру орендної плати від орендовано позивачем земельної ділянки та ефективному поновленні порушеного права позивача з урахуванням обставин справи. Тому, з метою ефективного захисту порушеного права позивача, суд може визнати протиправним оскаржуване рішення в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 3224983300 02:003:0030, площею 1,9897 га, яка знаходиться в комунальній власності Томашівської сільської ради, цільове призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (код згідно КВППЗД 11.01), розташована за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області в розмірі 2 694 690,50 грн. та визначити її розмір в сумі 2 481 951,72 грн. й ухвалити, що визначений рішенням суду розмір нормативної грошової оцінки зазначеної земельної ділянки підлягає застосуванню з 01.01.2023, а також внести зміни до затвердженої технічної документації. В позасудовому порядку, з огляду на обставини справи та правове регулювання спірних правовідносин, відповідач позбавлений можливості відновити порушене право позивача в зазначений вище спосіб.
За ч. 5 та ч. 8 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами та при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Таким чином, суд вважає можливим розглянути справу у порядку письмового провадження, за правилами спрощеного позовного провадження та за наявними у ній матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, оглянувши письмові докази, які були надані сторонами по справі, судом встановлено наступне.
Відповідно до п. 3 «Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 (надалі - Методика), в основі для розрахунку показника нормативної грошової оцінки земельної ділянки лежить показник «норматив капіталізованого рентного доходу за одиницю площі» (Нрд), який визначається відповідно до Додатку 1 до вказаної Методики. Як вбачаються з Додатку 1 до Методики, показник «норматив капіталізованого рентного доходу за одиницю площі» диференціюється в залежності від чисельності населення у населеному пункті, що є адміністративним центром територіальної громади, в адміністративно-територіальних межах якої розміщується земельна ділянка, що с предметом нормативної грошової оцінки. Так, зокрема, для населених пунктів з чисельністю населення від 0,2 до 0,5 тис. осіб Додаток 1 до Методики встановлює величину нормативу капіталізованого рентного доходу за одиницю площі» (Нрд) в розмірі 70 грн. за квадратний метр, а для населених пунктів з чисельністю населення від 0,5 до 1 тис. осіб вказаний показник становить 76 грн. за квадратний метр.
Як вбачається з п.2 Розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наведеного на стор. 10 Технічної документації, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9897 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0030) було розраховано виходячи з показника Нрд норматив капіталізованого рентного доходу за одиницю площі в розмірі 76 грн. за квадратний метр. Як було вже зазначено вище, показник Нрд в 76 грн. за квадратний метр застосовується для населених пунктів з чисельністю населення від 0,5 до 1 тис. осіб. Формальною підставою для застосування в вищевказаному розрахунку показника Над в 76 грн. за квадратний метр слугував лист Томашівської сільської ради № 02-19/78 від 22.06.2022, наведений на стор. 16 технічної документації, відповідно до якого чисельність населення в адміністративному центрі громади в с. Томашівка становить 846 чоловік. При цьому вказаний лист не містить відомостей, на яку саме дату і за даними яких саме державних статистичних спостережень встановлена вказана в листі інформація про чисельність населення с. Томашівка. Однак, п.4 вищевказаної Методики чітко і однозначно встановлює, що «Чисельність населення населених пунктів та територіальних громад використовується відповідно до відомостей про чисельність наявного населення за даними (довідниками) Держстату станом на 1 січня року, що передує року проведення оцінки».
Таким чином, Методика не передбачає використання в якості вихідних даних для розрахунку нормативної грошової оцінки будь яких інших відомостей щодо чисельності населення, ніж відомості Держстату, відповідно, вищевказаний лист Томашівської сільської ради не є належними вихідними даними про чисельність населення для розрахунку, а його застосування не відповідає вимогам п. 4 Методики, чим порушує ст. 18 Закону України «Про оцінку земель».
Водночас, відповідно до листа Державної служби статистики України № 15.1.3- 22/745П-22 від 15.12.2022, чисельність наявного населення с. Томашівка Фастівського району Київської області за даними державного статистичного спостереження «Чисельність та природний рух населення» станом на 01.01.2021 (що є роком, який передує року проведення оцінки) становить 349 осіб, тобто, фактично, розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9897 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0030) здійснено на підставі даних, які не відповідають дійсності і с недостовірними.
З огляду на лист Державної служби статистики України N 15.1.3-22/745Пі-22 від 15.12.2022, чисельність населення с. Томашівка, що е адміністративним центром громади в адміністративно-територіальних межах якої знаходиться земельна ділянка площею 1,9897 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0030), становить 349 осіб, відповідно, згідно Додатку 1 до Методики, при здійсненні розрахунку розміру її нормативної грошової оцінки підлягає застосуванню, однак не був застосований, показник нормативу капіталізованого рентного доходу за одиницю площі (Нрд) в розмірі 70 грн. за квадратний метр, в наведений в технічній документації, затвердженій оскаржуваним рішенням, показник Нрд в 76 грн. за квадратний метр, застосовано абсолютно безпідставно і необґрунтовано.
Як вбачаються з порівняльного розрахунку розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9897 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0030), у разі застосування показника Нрд в 70 грн. за квадратний метр, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9897га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0030) буде істотно відрізнятися від розміру, зазначеного в оскаржуваному рішенні (2 694 690,50 грн.), а саме буде становити лише 2 481 951,78гри, що на 212 738,72 гри менше, ніж зазначений в оскаржуваному рішенні.
Таким чином, наведений в оскаржуваному рішенні розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9897 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0030) в 2 694 690,50 грн., розраховано на підставі вихідних даних, які є не достовірними та не відповідають вимогам Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок». затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147, в зв`язку з чим вказане рішення є необґрунтованим і незаконним та підлягає скасуванню.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до приписів статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначає Закон України «Про оцінку земель» № 1378-IV від 11.12.2003 (далі - Закон № 1378-IV).
Відповідно до визначення наданого у частині першій статті 1 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно із нормами статті 3 Закону № 1378-IV об`єктами оцінки земель є: територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, у тому числі на земельні частки (паї), у межах території України.
Частинами першою та другою статті 15 Закону № 1378-IV передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».
Згідно з частиною першою статті 20 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Закон України «Про землеустрій» від 22.05.2003 року № 858-ІV (далі по тексту Закон № 858-ІV) визначає правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.
Відповідно до статті 26 Закон №858-IV замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.
Розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором.
Подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей до Державного земельного кадастру від імені замовника документації здійснюється її розробником, якщо інше не встановлено договором.
Приписами статті 28 Закону № 858-IV передбачено, що розробники документації із землеустрою мають право: а) виконувати роботи із складання документації із землеустрою; б) погоджувати із замовником наукові, технічні, економічні та інші вимоги до документації із землеустрою, строк виконання робіт, їх вартість та порядок оплати; в) вимагати індексації вартості виконаних робіт із землеустрою в порядку, встановленому законом; г) авторства на створену ними документацію із землеустрою; ґ) здійснювати авторський нагляд за реалізацією заходів, передбачених документацією із землеустрою; д) вимагати зупинення робіт, що виконуються з порушенням документації із землеустрою і призводять до нецільового використання земель та їх псування; е) вносити пропозиції щодо оновлення застарілої або розробки нової документації із землеустрою.
Розробники документації із землеустрою зобов`язані, зокрема, а) дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, а також державних стандартів, норм і правил при здійсненні землеустрою; б) інформувати зацікавлених осіб про здійснення землеустрою; в) виконувати всі умови договору; г) виконувати роботи із складання документації із землеустрою у строк, передбачений договором.
Приписами статті 23 Закону № 1378-ІV визначено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
Підставою для відмови у затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на території іншої територіальної громади. Рішення про відмову в затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок має містити посилання на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Приписами пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України обумовлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Матеріалами справи підтверджується, що рішенням Томашівської сільської ради «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із нормативної грошової оцінки земельних ділянок комунальної власності на території Томашівської сільської територіальної громади, Фастівського району, Київської області» від 14.06.2022 № 06-24-VIII, яким вирішено, зокрема, надати дозвіл на виготовлення технічної документації із нормативної грошової оцінки земельних ділянок комунальної власності згідно Додатку 1; уповноважено сільського голову Пашун О.В. укласти від імені Томашівської сільської ради договір на виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок комунальної власності згідно Додатку 1.
Згідно Додатку 1 до рішення Томашівської сільської ради № 06-24-VIII від 14.06.2022 «Перелік земельних ділянок комунальної власності на які проводиться нормативно грошова оцінка» до переліку земельних ділянок комунальної власності на які проводиться нормативно грошова оцінка включено за № п/п 4 земельну ділянку із кадастровим номером 3224983300:02:003:0030 з місцем розташування за межами с. Кошка в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади, Фастівського району, Київської області з цільовим призначенням згідно КВЦПЗД: 11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами.
22.06.2022 між Томашівською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «НОРМАТИВ ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 44304146) укладено договір № 02-06-НГО на розробку технічної документа нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих: Київська область, Фастівський район, в адміністративних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами населених пунктів, в т.ч. земельної ділянки з кадастровим номером 3224983300:02:003:0026, площею 7,9588 га.
Рішенням Томашівської сільської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0030 в адміністративно - територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області» від 12.07.2022 № 15-25-VIII вирішено: затвердити, розроблену Товариством з обмеженою відповідальністю «НОРМАТИВ ПЛЮС», технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0030 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області (далі по тексту технічна документація) (п. 1), нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 3224983300:02:003:0030, площею 1,9897 га, яка знаходиться в комунальній власності Томашівської сільської ради, цільове призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (Код згідно КВЦПЗД 11.01), розташована за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області становить: 2 694 690 грн. 50 коп. (два мільйони шістсот дев`яносто чотири тисячі шістсот дев`яносто гривень 50 коп.) (п. 2).
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову товариства з обмеженою відповідальністю «Сіпан».
Щодо зазначення відповідачем можливості суду визначити належну грошову оцінку спірної земельної ділянки в межах Томашівської сільської територіальної громади, суд вважає необхідним зазначити про відсутність законодавчих та процесуальних підстав для прийняття судом таких рішень, оскільки в даній справі позивачем не ставилось на вирішення такого питання та останнє має бути розглянуто у відповідності до норм діючого законодавства з дотриманням суб`єктами вказаних правовідносин усіх правил та процедур щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності у адміністративно-територіальних межах належної територіальної громади.
Суд зауважує, що особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних повноважень врегульовано статтею 264 КАС України.
Суд звертає увагу на те, що відповідно до частини третьої статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності.
Отже для оскарження нормативно-правових актів органу місцевого самоврядування КАС України передбачена спеціальна процедура, відмінна до тієї, що передбачена для оскарження актів індивідуальної дії. Відмінність у правових наслідках при визнанні нечинним нормативно-правового акта та визнанні протиправним акта індивідуальної дії зумовлюють різні юридичні наслідки.
З урахуванням зазначеного за умови перебування особи (позивача) у правовідносинах, які регулюються нормативно-правовим актом і який оскаржується до адміністративного суду, строк звернення до адміністративного суду з позовом не може обмежуватися шістьма місяцями. У разі оскарження нормативно-правового акту строк такого оскарження буде вимірюватися усім часом чинності цього нормативно-правового акту.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 КАС кожна особа має право в порядку встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.
У пункті 1 частини другої статті 245 КАС зазначено, що, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.
Згідно з частиною дев`ятою статті 264 КАС суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.
За положеннями статті 265 КАС резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.
Нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.
З огляду на викладене суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та нечинним рішення Томашівської сільської ради від 12.07.2022 № 15-25-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0030 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області».
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Вимогами статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Частиною першою статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, сплачена позивачем сума судового збору підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Сіпан» задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та нечинним рішення Томашівської сільської ради від 12.07.2022 № 15-25-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0030 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області».
3. Зобов`язати Томашівську сільську раду невідкладно після набрання рішенням законної сили опублікувати резолютивну частину рішення суду у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено відповідно до вимог статті 265 Кодексу адміністративного судочинства України.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Томашівської сільської ради (код ЄДРПОУ 04359991, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 9, с. Томашівка, Фастівський район, Київська область, 08510) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Сіпан» (код ЄДРПОУ 32981239, вул. Кірова, буд. 6, с. Дорогинка, Фастівський район, Київська область, 08512) сплачену суму судового збору в розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Войтович І.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2023 |
Оприлюднено | 03.05.2023 |
Номер документу | 110549696 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Войтович І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні