Постанова
від 04.10.2023 по справі 320/2115/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/2115/23 Суддя (судді) першої інстанції: Войтович І.І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді: Чаку Є.В.,

суддів: Єгорової Н.М., Коротких А.Ю.

за участю секретаря судового засідання Дудин А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Томашівської сільської ради на рішення Київського окружного адміністративного суду від 28 квітня 2023 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Сіпан" до Томашівської сільської ради про визнання протиправним та нечинним рішення,-

В С Т А Н О В И В :

ТОВ "Сіпан" звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Томашівської сільської ради (далі - відповідач) про визнання протиправним та нечинним рішення Томашівської сільської ради від 12.07.2022 № 15-25-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0030 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області».

Київський окружний адміністративний суд рішенням від 28 квітня 2023 року позов задовольнив у повному обсязі.

Не погоджуючись з таким судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та закрити провадження у справі. Апелянт зазначив, що судом першої інстанції було належно встановлено, що в Технічній документації, затвердженій оскаржуваним рішенням, при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3224983300:02:003:0030 підлягав застосуванню показник нормативу грошової оцінки капіталізованого рентного доходу за одиницю площі (Нрд) в розмірі 70 грн. за квадратний метр, а не наведений розмір 76 грн. за квадратний метр. Разом з тим апелянт вважає, що обраний позивачем та застосований судом спосіб захисту не є ефективним. На думку апелянта з метою ефективного захисту порушеного права позивача суд першої інстанції повинен був визнати протиправним оскаржуване рішення в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та визначити її розмір, а також внести зміни до технічної документації. Апелянт зазначив, що ним вжито заходів щодо усунення порушень прав та законних інтересів позивача, а саме прийнято рішення яким визначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки. На думку апелянта на даний час спір урегульовано, а тому є підстави для закриття провадження у справі.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач заперечив проти змісту і вимог апеляційної скарги, вважає її необгрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Судом встановлено, що відповідно до Договору оренди земельної ділянки від 11.03.2009 ТОВ «Спан» є орендарем земельної ділянки кадастровий номер 3224983300:02:003:0030, площею 1,9897 га, яка знаходиться у комунальній власності Томашівської сільської ради.

12 липня 2022 року Томашівською сільською радою було прийнято Рішення №15-25-VIII «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0030 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с.Кощіївка Фастівського району Київської області».

У п.2 вказаного рішення вказано, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 3224983300:003:0030, площею 1,9897 га, яка знаходиться у комунальній власності Томашівської сільської ради, цільове призначення- для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствам, що пов`язані з користуванням надрами, розташована за межами с.Кощіївка Фастівського району Київської області становить: 2 694 690 грн. 50 коп.

Не погоджуючись з наведеними у рішенні відповідача показниками нормативної грошової оцінки, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що наведений в оскаржуваному рішенні розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9897 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0030) в 2 694 690,50 грн., розраховано на підставі вихідних даних, які є не достовірними та не відповідають вимогам Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147, в зв`язку з чим вказане рішення є необґрунтованим і незаконним та підлягає скасуванню.

У апеляційній скарзі апелянт зазначив, що судом першої інстанції було належно встановлено, що в Технічній документації, затвердженій оскаржуваним рішенням, при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3224983300:02:003:0030 підлягав застосуванню показник нормативу грошової оцінки капіталізованого рентного доходу за одиницю площі (Нрд) в розмірі 70 грн. за квадратний метр, а не наведений розмір 76 грн. за квадратний метр. Разом з тим апелянт вважає, що обраний позивачем та застосований судом спосіб захисту не є ефективним.

Колегія суддів, перевіривши доводи апеляційної скарги, виходячи з меж апеляційного перегляду, визначених статтею 308 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

Згідно ч.1 статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Відповідно до статті 201 Земельного кодексу України, грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.

Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про оцінку земель», у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно статті 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ст.18 Закону України «Про оцінку земель»).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на землях, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5- 7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

Відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону України «Про оцінку земель» за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

У частині третій статті 23 Закону України «Про оцінку земель» вказано, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

У ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (частина п`ята статті 201 Земельного кодексу України).

Пунктами 1, 2, 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213, визначено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону України «Про оцінку земель».

Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності.

При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.

Витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Тобто витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

В даному випадку судом першої інстанції правильно зазначено і відповідачем це не заперечується, що в Технічній документації, затвердженій оскаржуваним рішенням, при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3224983300:02:003:0030 підлягав застосуванню показник нормативу грошової оцінки капіталізованого рентного доходу за одиницю площі (Нрд) в розмірі 70 грн. за квадратний метр, а не наведений розмір 76 грн. за квадратний метр.

Наведені обставини свідчать про те, що в оскаржуваному рішенні розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,9897 га (кадастровий номер 3224983300:02:003:0030) в 2 694 690,50 грн., розраховано на підставі вихідних даних, які є не достовірними та не відповідають вимогам Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок». затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147, в зв`язку з чим вказане рішення є необґрунтованим і незаконним та підлягає скасуванню.

Щодо обраного позивачем та застосованого судом способу захисту порушених прав, колегія суддів зазначає наступне.

Суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та нечинним рішення Томашівської сільської ради від 12.07.2022 № 15-25-VIII "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0030 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с. Кощіївка Фастівського району Київської області".

У апеляційній скарзі апелянт зазначив, що з метою ефективного захисту порушеного права позивача суд першої інстанції повинен був визнати протиправним оскаржуване рішення в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та визначити її розмір, а також внести зміни до технічної документації.

Колегія суддів вважає такі доводи апелянта необгрунтованими, оскільки в даній справі позивачем не ставилось на вирішення такого питання.

Згідно із статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.

Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (стаття 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Згідно із частиною першою статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Зміст вищенаведених положень законодавства дає підстави для висновку, що затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів належить до повноважень відповідної сільської, селищної, міської ради, а дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з такої технічної документації.

При цьому рішення відповідної ради є обов`язковим до виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, в тому числі й відповідачем.

У пункті 1 частини другої статті 245 КАС зазначено, що, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.

Згідно з частиною дев`ятою статті 264 КАС суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.

Судом першої інстанції розглянуто справу в межах заявлених позовних вимог та у відповідності до норм діючого законодавства.

Доводи апелянта про наявність підстав для закриття провадження у справі з підстав вжиття заходів щодо усунення порушень прав та законних інтересів позивача, а саме прийняття рішення яким визначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки, колегія суддів також вважає необгрунтованими з огляду на наступне.

Приписами пункту 8 частини 1 статті 238 КАС України на суд покладено обов`язок закривати провадження у справі щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо оскаржувані порушення були виправлені останнім і при цьому відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.

Таким чином, для закриття провадження з наведених у даній нормі підстав необхідним є настання сукупності наступних обставин: самостійне виправлення суб`єктом владних повноважень оскаржуваних порушень до чи після звернення позивача до суду з відповідним позовом, а також можливість повного відновлення законних прав та інтересів позивача внаслідок виправлення оскаржуваних порушень, без визнання судом рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними.

Аналогічний висновок міститься у постановах Верховного Суду від 06 грудня 2018 року у справі №823/1051/15, від 03 квітня 2019 року у справі № 826/510/17, від 19 березня 2019 року у справі №591/2813/17.

До апеляційної скарги було додано рішення Томашівської сільської ради від 04 травня 2023 року №28-32-VIII «Про внесення змін до рішення №21-25-VIII від 12.07.2022 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0030 в адміністративно -територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с.Кощіївка, Фастівського району Київської області».

У п.1 вказаного рішення зазначено: «Внести зміни до рішення Томашівської сільської ради від 12.07.2022 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0030 в адміністративно-територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с.Кощіївка Фастівського району Київської області», а саме: пункт 2 викласти в наступній редакції «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 3224983300:02:003:0030, площею 1,9897 га, що знаходиться у комунальній власності Томашівської сільської ради, цільове призначення- для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствам, що пов`язані з користуванням надрами, розташована за межами с.Кощіївка Фастівського району Київської області становить: 2 481 951 грн. 78 коп.

Тобто фактично вказаним рішенням було внесено зміни до попереднього рішення шляхом зазначення іншого розміру нормативного грошової оцінки земельної ділянки.

Як було зазначено вище у тексті даної постанови, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.

Відповідно до ст. 271.2 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Слід зазначити, що рішення від 04 травня 2023 року на яке посилається апелянт, не містить положень про затвердження нової Технічної документації, відповідно до якої здійснено наведений у зазначеному рішенні розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки 2481951,78 грн.

Фактично Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 3224983300:02:003:0030, в якій визначено розмір нормативної грошової оцінки вищевказаної земельної ділянки в розмірі 2 481 951,78 грн. не затверджена відповідним рішенням сільської ради у відповідності до ст.23 Закону України «Про оцінку земель».

Крім того, навіть якщо припусти, що рішенням від 04 травня 2023 року відповідачем було затверджено нову технічну документацію, то відповідно до п.271.2 ст.271 Податкового кодексу України таке рішення про затвердження розміру нормативної грошової оцінки підлягає застосуванню не раніше 01 січня 2024 року.

Вказані обставини у сукупності свідчать про те, що прийняте відповідачем рішення про внесення змін до рішення №21-25-VIII від 12.07.2022 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 3224983300:02:003:0030 в адміністративно -територіальних межах Томашівської сільської територіальної громади за межами с.Кощіївка, Фастівського району Київської області» не відновлює права та інтереси позивача у повному обсязі.

Оскільки в даному випадку відсутні необхідні обставини виправлення відповідачем оскаржуваних позивачем порушень, яке призвело до повного відновлення законних прав та інтересів позивача в межах заявленого ним адміністративного позову, підстави для закриття провадження у справі у відповідності до ст.238 КАС України відсутні.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Інші доводи учасників справи висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні фактичних обставин та норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини.

Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 242, 250, 308, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Томашівської сільської ради залишити без задоволення

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 28 квітня 2023 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст постанови виготовлено 04.10.2023.

Головуючий суддя: Є.В. Чаку

Судді: Н.М. Єгорова

А.Ю. Коротких

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2023
Оприлюднено09.10.2023
Номер документу113966476
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —320/2115/23

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 04.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Постанова від 04.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Рішення від 28.04.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 03.02.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні